Abstract: The purpose of this study is to analyze the contributions of BioArt (interdisciplinary productions combining biology and art) to science and biology teaching and learning processes at the Francisco Brennand Ceramic Workshop Institute. Thus, according to Bardin's perspective, field research was conducted with social actors among the Institute's staff who participated in structured interviews that were videotaped, transcribed, and subjected to content analysis. Several BioArt components were found to be naturally related to the artist's ceramic works, which integrate a wide range of biological contents and topics, such as anatomy, botany, and ecology, in the museum's creative facilities. Thus, BioArt is a part of Brennand's legacy that can be used for teaching and learning in the biological sciences. Finally, the findings in this study are expected to promote science education in non-formal spaces, such as museums and science centers.
Resumo: Este estudo objetivou analisar contribuições da BioArte (produções interdisciplinares entre Biologia e Arte) para o processo de ensino e de aprendizagem de Ciências e de Biologia no Instituto Oficina Cerâmica Francisco Brennand. Assim, foi conduzida uma pesquisa de campo que contou com atores sociais pertencentes ao quadro de pessoal do Instituto, os quais participaram de entrevistas estruturadas, as quais foram gravadas, transcritas e submetidas à Análise de Conteúdo na perspectiva de Bardin. Verificou-se que diversos elementos da BioArte estão presentes nas obras cerâmicas do artista, contemplando vários conteúdos e temas da Biologia, como: Anatomia, Botânica e Ecologia, nas instalações artísticas do Museu. Dessa maneira, a BioArte está fortemente imbricada no legado de Brennand, constituindo objeto de interesse para o ensino e a aprendizagem nas ciências biológicas. Por fim, espera-se, a partir deste estudo, promover a educação científica em Espaços Não Formais, como os museus e os centros de ciências.