OBJETIVO: Descrever a utilização de capacete entre vítimas de acidentes de motocicleta ocor ridos em Londrina, uma cidade de médio porte do Estado do Paraná, Brasil, além de verificar fatores associados à não-utilização desse equipamento de segurança no momento do acidente. MÉTODOS: Foram analisados dados de ocupantes de motocicleta atendidos pelo único serviço de atendimento pré-hospitalar de Londrina durante o ano de 1998. As variáveis estudadas foram: uso de capacete no momento do acidente, idade, sexo, posição na motocicleta (condutor ou passageiro), hálito etílico, horário, dia da semana, mês e região onde ocorreu o acidente. RESULTADOS: A taxa média de uso de capacete foi de 63,2%. Fatores independentemente associados ao não-uso desse equipamento foram, em ordem de força de associação: ser menor de 18 anos (OR = 6,61); presença de hálito etílico (OR = 3,93); acidente ocorrido durante a noite (OR = 2,51); acidente ocorrido fora da região central da cidade (OR = 2,27); e acidente durante o final de semana (OR = 2,25). CONCLUSÕES: É urgente a implementação de políticas públicas visando à promoção de um transporte mais seguro para motociclistas, à educação contínua em práticas de direção defensiva e ao estímulo ao uso de equipamentos de segurança, como o capacete. Além disso, é preciso que as ações de intervenção levem em conta que o comportamento no trânsito é produto do contexto social e do momento histórico.
OBJECTIVE: To describe helmet use among motorcyclists injured in traffic accidents in Londrina, a medium-sized city in Paraná, a state in southern Brazil, and to identify factors associated with not wearing a helmet at the time of the accident. METHODS: We analyzed data concerning motorcycle users (drivers and passengers) who received care in 1998 from the only pre-hospitalization trauma and emergency care ambulance service in Londrina. The following variables were assessed: helmet use at the time of the accident; age; sex; seating position (driver or passenger); smell of alcohol on the breath; time of the day, day of the week, and month when the accident happened; and location of the accident (in the downtown area or outside of it). RESULTS: The average rate of helmet use was 63.2%. Factors independently associated with not using a helmet were (according to strength of association): being younger than 18 years of age (odds ratio (OR) = 6.61), having alcohol on the breath (OR = 3.93), accident occurring at night (OR = 2.51), accident happening outside the city's downtown area (OR = 2.27), and accident taking placing during the weekend (OR = 2.25). CONCUSIONS: It is imperative to implement public policies aimed at promoting safety for motorcyclists, ongoing education in defensive driving, and the use of helmets and other safety equipment. Interventions should take into account that driving behaviors depend not just on individuals but also on the overall social and historical context.