The text intends to understand, from the perspective of the relationship between philosophy of education, psychoanalysis and education, the feasibility of institutionalizing informed dialogical practices as a counterpoint and prevention of violence in education. For this, it deals with the difficulties of their records in archives and the imperative of (re)building dialogued and propositional mediations, with a view to their better understanding and coping in the coexistence of the student and educator relationship. The aim is to hermeneutically investigate the contributions of Freud, Adorno and Derrida on the relationship between violence, language and memory. Also, want to listen to teachers and managers of public schools in five (5) municipalities in Rio Grande do Sul, through the analysis of a teaching and research experience carried out through the undergraduate course on Religion Sciences – UAB/UFSM. We aim to deal in an edifying way with the vacant place of teaching in a dialogued and enlightened way, in order to (re)build theoretical mediations and intervention strategies as a way of confronting violence in/in education. In this sense, it raises subsidies subsidies in the dialogic reflection of the pedagogical practice of educators from the educational networks, in order to problematize the meaning of the theory and practice relationship in teacher education, in times of normalizing exception and the absence of files containing specific information from each school.
El texto pretende comprender, desde la perspectiva de la relación entre filosofía de la educación, psicoanálisis y educación, la viabilidad de institucionalizar prácticas dialógicas informadas como contrapunto y prevención de la violencia en la educación. Para ello, aborda las dificultades de sus registros en archivos y el imperativo de (re) construir mediaciones dialogadas y proposicionales, con miras a su mejor comprensión y afrontamiento en la convivencia de la relación alumno-educador. El objetivo es investigar hermenéuticamente las aportaciones de Freud, Adorno and Derrida sobre la relación entre violencia, lenguaje y memoria. Además, pretende escuchar a los profesores y directivos de las escuelas públicas de cinco (5) municipios de Rio Grande do Sul, a través de un análisis de una experiencia docente e investigadora realizada a través del curso de Ciencia de la Religión - UAB / UFSM. El objetivo es afrontar de forma edificante el lugar vacante de la docencia de forma dialogada e iluminada, para (re) construir mediaciones teóricas y estrategias de intervención como forma de afrontar la violencia en / en la educación. En este sentido, eleva los subsidios en la reflexión dialógica de la práctica pedagógica de los educadores desde las redes educativas, con el fin de problematizar el significado de la relación teoría-práctica en la formación docente, en tiempos de excepción normalizadora y ausencia de archivos que contengan información específica. para cada escuela.
O texto pretende compreender, na perspectiva da relação filosofia da educação, psicanálise e educação, a viabilidade da institucionalização de práticas dialógicas informadas como contraponto e prevenção à violência na educação. Para isso, trata das dificuldades de seus registros em arquivos e o imperativo de (re)construir mediações dialogadas e propositivas, com vistas a sua melhor compreensão e enfrentamento na convivência da relação educando e educador. O objetivo é investigar hermeneuticamente as contribuições de Freud, Adorno e Derrida sobre a relação entre violência, linguagem e memória. Além disso, pretende auscultar os professores e gestores de escolas públicas de cinco (5) municípios gaúchos, através da análise de uma experiência de ensino e pesquisa realizada através do curso de Ciências da Religião – UAB/UFSM. O intuito é lidar de forma edificante com o lugar vago da docência de forma dialogada e esclarecida, pretendendo (re)construir mediações teóricas e estratégias de intervenção como forma de enfrentamento à violência na/da educação. Nesse sentido, levanta subsídios na reflexão dialógica da prática pedagógica de educadores das redes de ensino, no sentido de problematizar o significado da relação teoria e prática na formação de professores, em tempos de exceção normalizadora e da ausência de arquivos contendo informações específicas de cada escola.