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Use of home visits in pediatric severe asthma: randomized controlled trial*
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Bresolini, Daniela Soares Rosa
; Queiroz, Mônica Versiani Nunes Pinheiro de
; Gaspar, Guilherme Rache
; Reis, Luísa Diniz
; Araujo, Alisson
; Lasmar, Laura Maria De Lima Belizário Facury
.
Resumo Objetivo: Avaliar a eficácia da visita domiciliar, em um grupo de crianças e adolescentes com asma grave, utilizando o escore da técnica inalatória e as taxas de adesão ao tratamento medicamentoso. Método: Estudo experimental randomizado controlado, com duração de 12 meses, envolvendo pacientes, com idades entre três e 17 anos, acompanhados regularmente em um ambulatório de pneumologia pediátrica de um hospital universitário da região Sudeste do Brasil. Um grupo de pacientes recebeu apenas consultas ambulatoriais e o outro grupo, além das consultas ambulatoriais, recebeu visitas da enfermeira no domicílio. Foram analisadas as diferenças entre os grupos nos desfechos: escores da técnica inalatória e taxa de adesão ao tratamento. Resultados: Participaram 29 pacientes. No grupo-intervenção, houve aumento estatisticamente significante dos escores da técnica inalatória (p<0,05) e eliminação de erros críticos da primeira para a segunda avaliação, resultados que foram mantidos na terceira. Não houve alterações significativas na técnica inalatória do grupo-controle. As taxas de adesão ao tratamento medicamentoso em ambos os grupos não se elevaram. Conclusão: A visita domiciliar foi eficaz em melhorar os escores de técnica inalatória em pacientes com asma grave. Registro Brasileiro de Ensaios Clínicos: RBR-8GZWZP.
Abstract Objective: To evaluate the effectiveness of home visits in a group of children and adolescents with severe asthma by using the inhalation technique score and adherence rates to drug treatment. Method: A 12-month randomized controlled trial involving patients aged between three and 17 years under regular follow-up treatment at a pediatric pulmonology outpatient clinic of a university hospital in southeastern Brazil. A group of patients received only outpatient consultations and the other group received home visits from nurses in addition to outpatient consultations. The differences between groups were analyzed through the outcomes of inhalation technique scores and treatment adherence rate. Results: Participation of 29 patients. In the intervention group, there was a statistically significant increase in inhalation technique scores (p<0.05) and elimination of critical errors between the first and the second evaluation, and results were maintained in the third evaluation. In the control group, there were no significant changes in inhalation technique scores. Rates of adherence to drug treatment in both groups did not rise. Conclusion: Home visits were effective for improving inhalation technique scores in patients with severe asthma. Brazilian Registry of Clinical Trials: RBR-8GZWZP.
Resumen Objetivo: Evaluar la efectividad de la visita domiciliaria en un grupo de niños y adolescentes con asma severa, utilizando el score de la técnica inhalatoria y las tasas de adhesión al tratamiento medicamentoso. Método: Estudio experimental randomizado controlado, con duración de 12 meses, que incluyó a pacientes con edades entre tres y 17 años, acompañados regularmente en un ambulatorio de neumología pediátrica de un hospital universitario de la región Sureste de Brasil. Un grupo de pacientes recibió solo consultas ambulatorias y el otro grupo, además de las consultas ambulatorias, recibió visitas de la enfermera en el hogar. Fueron analizadas las diferencias entre los grupos en los resultados: scores de la técnica inhalatoria y tasa de adhesión al tratamiento. Resultados: Participaron 29 pacientes. En el grupo intervención, hubo aumento estadísticamente significativo de los scores de la técnica inhalatoria (p<0,05) y eliminación de errores críticos de la primera a la segunda evaluación, resultados que se mantuvieron en la tercera. No hubo modificaciones significativas en la técnica inhalatoria del grupo de control. Las tasas de adhesión al tratamiento medicamentoso en ambos grupos no se elevaron. Conclusión: La visita domiciliaria fue eficaz en mejorar los scores de técnica inhalatoria en pacientes con asma severa. Registro Brasileño de Ensayos Clínicos: RBR-8GZWZP
https://doi.org/10.1590/s1980-220x2018039603538
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Use of home visits in pediatric severe asthma: randomized controlled trial*
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Bresolini, Daniela Soares Rosa
; Queiroz, Mônica Versiani Nunes Pinheiro de
; Gaspar, Guilherme Rache
; Reis, Luísa Diniz
; Araujo, Alisson
; Lasmar, Laura Maria De Lima Belizário Facury
.
Abstract Objective: To evaluate the effectiveness of home visits in a group of children and adolescents with severe asthma by using the inhalation technique score and adherence rates to drug treatment. Method: A 12-month randomized controlled trial involving patients aged between three and 17 years under regular follow-up treatment at a pediatric pulmonology outpatient clinic of a university hospital in southeastern Brazil. A group of patients received only outpatient consultations and the other group received home visits from nurses in addition to outpatient consultations. The differences between groups were analyzed through the outcomes of inhalation technique scores and treatment adherence rate. Results: Participation of 29 patients. In the intervention group, there was a statistically significant increase in inhalation technique scores (p<0.05) and elimination of critical errors between the first and the second evaluation, and results were maintained in the third evaluation. In the control group, there were no significant changes in inhalation technique scores. Rates of adherence to drug treatment in both groups did not rise. Conclusion: Home visits were effective for improving inhalation technique scores in patients with severe asthma. Brazilian Registry of Clinical Trials: RBR-8GZWZP.
Resumen Objetivo: Evaluar la efectividad de la visita domiciliaria en un grupo de niños y adolescentes con asma severa, utilizando el score de la técnica inhalatoria y las tasas de adhesión al tratamiento medicamentoso. Método: Estudio experimental randomizado controlado, con duración de 12 meses, que incluyó a pacientes con edades entre tres y 17 años, acompañados regularmente en un ambulatorio de neumología pediátrica de un hospital universitario de la región Sureste de Brasil. Un grupo de pacientes recibió solo consultas ambulatorias y el otro grupo, además de las consultas ambulatorias, recibió visitas de la enfermera en el hogar. Fueron analizadas las diferencias entre los grupos en los resultados: scores de la técnica inhalatoria y tasa de adhesión al tratamiento. Resultados: Participaron 29 pacientes. En el grupo intervención, hubo aumento estadísticamente significativo de los scores de la técnica inhalatoria (p<0,05) y eliminación de errores críticos de la primera a la segunda evaluación, resultados que se mantuvieron en la tercera. No hubo modificaciones significativas en la técnica inhalatoria del grupo de control. Las tasas de adhesión al tratamiento medicamentoso en ambos grupos no se elevaron. Conclusión: La visita domiciliaria fue eficaz en mejorar los scores de técnica inhalatoria en pacientes con asma severa. Registro Brasileño de Ensayos Clínicos: RBR-8GZWZP
Resumo Objetivo: Avaliar a eficácia da visita domiciliar, em um grupo de crianças e adolescentes com asma grave, utilizando o escore da técnica inalatória e as taxas de adesão ao tratamento medicamentoso. Método: Estudo experimental randomizado controlado, com duração de 12 meses, envolvendo pacientes, com idades entre três e 17 anos, acompanhados regularmente em um ambulatório de pneumologia pediátrica de um hospital universitário da região Sudeste do Brasil. Um grupo de pacientes recebeu apenas consultas ambulatoriais e o outro grupo, além das consultas ambulatoriais, recebeu visitas da enfermeira no domicílio. Foram analisadas as diferenças entre os grupos nos desfechos: escores da técnica inalatória e taxa de adesão ao tratamento. Resultados: Participaram 29 pacientes. No grupo-intervenção, houve aumento estatisticamente significante dos escores da técnica inalatória (p<0,05) e eliminação de erros críticos da primeira para a segunda avaliação, resultados que foram mantidos na terceira. Não houve alterações significativas na técnica inalatória do grupo-controle. As taxas de adesão ao tratamento medicamentoso em ambos os grupos não se elevaram. Conclusão: A visita domiciliar foi eficaz em melhorar os escores de técnica inalatória em pacientes com asma grave. Registro Brasileiro de Ensaios Clínicos: RBR-8GZWZP.
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Growing knowledge: an overview of Seed Plant diversity in Brazil
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Zappi, Daniela C.
; Filardi, Fabiana L. Ranzato
; Leitman, Paula
; Souza, Vinícius C.
; Walter, Bruno M.T.
; Pirani, José R.
; Morim, Marli P.
; Queiroz, Luciano P.
; Cavalcanti, Taciana B.
; Mansano, Vidal F.
; Forzza, Rafaela C.
; Abreu, Maria C.
; Acevedo-Rodríguez, Pedro
; Agra, Maria F.
; Almeida Jr., Eduardo B.
; Almeida, Gracineide S.S.
; Almeida, Rafael F.
; Alves, Flávio M.
; Alves, Marccus
; Alves-Araujo, Anderson
; Amaral, Maria C.E.
; Amorim, André M.
; Amorim, Bruno
; Andrade, Ivanilza M.
; Andreata, Regina H.P.
; Andrino, Caroline O.
; Anunciação, Elisete A.
; Aona, Lidyanne Y.S.
; Aranguren, Yani
; Aranha Filho, João L.M.
; Araújo, Andrea O.
; Araújo, Ariclenes A.M.
; Araújo, Diogo
; Arbo, María M.
; Assis, Leandro
; Assis, Marta C.
; Assunção, Vivian A.
; Athiê-Souza, Sarah M.
; Azevedo, Cecilia O.
; Baitello, João B.
; Barberena, Felipe F.V.A.
; Barbosa, Maria R.V.
; Barros, Fábio
; Barros, Lucas A.V.
; Barros, Michel J.F.
; Baumgratz, José F.A.
; Bernacci, Luis C.
; Berry, Paul E.
; Bigio, Narcísio C.
; Biral, Leonardo
; Bittrich, Volker
; Borges, Rafael A.X.
; Bortoluzzi, Roseli L.C.
; Bove, Cláudia P.
; Bovini, Massimo G.
; Braga, João M.A.
; Braz, Denise M.
; Bringel Jr., João B.A.
; Bruniera, Carla P.
; Buturi, Camila V.
; Cabral, Elza
; Cabral, Fernanda N.
; Caddah, Mayara K.
; Caires, Claudenir S.
; Calazans, Luana S.B.
; Calió, Maria F.
; Camargo, Rodrigo A.
; Campbell, Lisa
; Canto-Dorow, Thais S.
; Carauta, Jorge P.P.
; Cardiel, José M.
; Cardoso, Domingos B.O.S.
; Cardoso, Leandro J.T.
; Carneiro, Camila R.
; Carneiro, Cláudia E.
; Carneiro-Torres, Daniela S.
; Carrijo, Tatiana T.
; Caruzo, Maria B.R.
; Carvalho, Maria L.S.
; Carvalho-Silva, Micheline
; Castello, Ana C.D.
; Cavalheiro, Larissa
; Cervi, Armando C.
; Chacon, Roberta G.
; Chautems, Alain
; Chiavegatto, Berenice
; Chukr, Nádia S.
; Coelho, Alexa A.O.P.
; Coelho, Marcus A.N.
; Coelho, Rubens L.G.
; Cordeiro, Inês
; Cordula, Elizabeth
; Cornejo, Xavier
; Côrtes, Ana L.A.
; Costa, Andrea F.
; Costa, Fabiane N.
; Costa, Jorge A.S.
; Costa, Leila C.
; Costa-e-Silva, Maria B.
; Costa-Lima, James L.
; Cota, Maria R.C.
; Couto, Ricardo S.
; Daly, Douglas C.
; De Stefano, Rodrigo D.
; De Toni, Karen
; Dematteis, Massimiliano
; Dettke, Greta A.
; Di Maio, Fernando R.
; Dórea, Marcos C.
; Duarte, Marília C.
; Dutilh, Julie H.A.
; Dutra, Valquíria F.
; Echternacht, Lívia
; Eggers, Lilian
; Esteves, Gerleni
; Ezcurra, Cecilia
; Falcão Junior, Marcus J.A.
; Feres, Fabíola
; Fernandes, José M.
; Ferreira, D.M.C.
; Ferreira, Fabrício M.
; Ferreira, Gabriel E.
; Ferreira, Priscila P.A.
; Ferreira, Silvana C.
; Ferrucci, Maria S.
; Fiaschi, Pedro
; Filgueiras, Tarciso S.
; Firens, Marcela
; Flores, Andreia S.
; Forero, Enrique
; Forster, Wellington
; Fortuna-Perez, Ana P.
; Fortunato, Reneé H.
; Fraga, Cléudio N.
; França, Flávio
; Francener, Augusto
; Freitas, Joelcio
; Freitas, Maria F.
; Fritsch, Peter W.
; Furtado, Samyra G.
; Gaglioti, André L.
; Garcia, Flávia C.P.
; Germano Filho, Pedro
; Giacomin, Leandro
; Gil, André S.B.
; Giulietti, Ana M.
; A.P.Godoy, Silvana
; Goldenberg, Renato
; Gomes da Costa, Géssica A.
; Gomes, Mário
; Gomes-Klein, Vera L.
; Gonçalves, Eduardo Gomes
; Graham, Shirley
; Groppo, Milton
; Guedes, Juliana S.
; Guimarães, Leonardo R.S.
; Guimarães, Paulo J.F.
; Guimarães, Elsie F.
; Gutierrez, Raul
; Harley, Raymond
; Hassemer, Gustavo
; Hattori, Eric K.O.
; Hefler, Sonia M.
; Heiden, Gustavo
; Henderson, Andrew
; Hensold, Nancy
; Hiepko, Paul
; Holanda, Ana S.S.
; Iganci, João R.V.
; Imig, Daniela C.
; Indriunas, Alexandre
; Jacques, Eliane L.
; Jardim, Jomar G.
; Kamer, Hiltje M.
; Kameyama, Cíntia
; Kinoshita, Luiza S.
; Kirizawa, Mizué
; Klitgaard, Bente B.
; Koch, Ingrid
; Koschnitzke, Cristiana
; Krauss, Nathália P.
; Kriebel, Ricardo
; Kuntz, Juliana
; Larocca, João
; Leal, Eduardo S.
; Lewis, Gwilym P.
; Lima, Carla T.
; Lima, Haroldo C.
; Lima, Itamar B.
; Lima, Laíce F.G.
; Lima, Laura C.P.
; Lima, Leticia R.
; Lima, Luís F.P.
; Lima, Rita B.
; Lírio, Elton J.
; Liro, Renata M.
; Lleras, Eduardo
; Lobão, Adriana
; Loeuille, Benoit
; Lohmann, Lúcia G.
; Loiola, Maria I.B.
; Lombardi, Julio A.
; Longhi-Wagner, Hilda M.
; Lopes, Rosana C.
; Lorencini, Tiago S.
; Louzada, Rafael B.
; Lovo, Juliana
; Lozano, Eduardo D.
; Lucas, Eve
; Ludtke, Raquel
; Luz, Christian L.
; Maas, Paul
; Machado, Anderson F.P.
; Macias, Leila
; Maciel, Jefferson R.
; Magenta, Mara A.G.
; Mamede, Maria C.H.
; Manoel, Evelin A.
; Marchioretto, Maria S.
; Marques, Juliana S.
; Marquete, Nilda
; Marquete, Ronaldo
; Martinelli, Gustavo
; Martins da Silva, Regina C.V.
; Martins, Ângela B.
; Martins, Erika R.
; Martins, Márcio L.L.
; Martins, Milena V.
; Martins, Renata C.
; Matias, Ligia Q.
; Maya-L., Carlos A.
; Mayo, Simon
; Mazine, Fiorella
; Medeiros, Debora
; Medeiros, Erika S.
; Medeiros, Herison
; Medeiros, João D.
; Meireles, José E.
; Mello-Silva, Renato
; Melo, Aline
; Melo, André L.
; Melo, Efigênia
; Melo, José I.M.
; Menezes, Cristine G.
; Menini Neto, Luiz
; Mentz, Lilian A.
; Mezzonato, A.C.
; Michelangeli, Fabián A.
; Milward-de-Azevedo, Michaele A.
; Miotto, Silvia T.S.
; Miranda, Vitor F.O.
; Mondin, Cláudio A.
; Monge, Marcelo
; Monteiro, Daniele
; Monteiro, Raquel F.
; Moraes, Marta D.
; Moraes, Pedro L.R.
; Mori, Scott A.
; Mota, Aline C.
; Mota, Nara F.O.
; Moura, Tania M.
; Mulgura, Maria
; Nakajima, Jimi N.
; Nardy, Camila
; Nascimento Júnior, José E.
; Noblick, Larry
; Nunes, Teonildes S.
; O'Leary, Nataly
; Oliveira, Arline S.
; Oliveira, Caetano T.
; Oliveira, Juliana A.
; Oliveira, Luciana S.D.
; Oliveira, Maria L.A.A.
; Oliveira, Regina C.
; Oliveira, Renata S.
; Oliveira, Reyjane P.
; Paixão-Souza, Bruno
; Parra, Lara R.
; Pasini, Eduardo
; Pastore, José F.B.
; Pastore, Mayara
; Paula-Souza, Juliana
; Pederneiras, Leandro C.
; Peixoto, Ariane L.
; Pelissari, Gisela
; Pellegrini, Marco O.O.
; Pennington, Toby
; Perdiz, Ricardo O.
; Pereira, Anna C.M.
; Pereira, Maria S.
; Pereira, Rodrigo A.S.
; Pessoa, Clenia
; Pessoa, Edlley M.
; Pessoa, Maria C.R.
; Pinto, Luiz J.S.
; Pinto, Rafael B.
; Pontes, Tiago A.
; Prance, Ghillean T.
; Proença, Carolyn
; Profice, Sheila R.
; Pscheidt, Allan C.
; Queiroz, George A.
; Queiroz, Rubens T.
; Quinet, Alexandre
; Rainer, Heimo
; Ramos, Eliana
; Rando, Juliana G.
; Rapini, Alessandro
; Reginato, Marcelo
; Reis, Ilka P.
; Reis, Priscila A.
; Ribeiro, André R.O.
; Ribeiro, José E.L.S.
; Riina, Ricarda
; Ritter, Mara R.
; Rivadavia, Fernando
; Rocha, Antônio E.S.
; Rocha, Maria J.R.
; Rodrigues, Izabella M.C.
; Rodrigues, Karina F.
; Rodrigues, Rodrigo S.
; Rodrigues, Rodrigo S.
; Rodrigues, Vinícius T.
; Rodrigues, William
; Romaniuc Neto, Sérgio
; Romão, Gerson O.
; Romero, Rosana
; Roque, Nádia
; Rosa, Patrícia
; Rossi, Lúcia
; Sá, Cyl F.C.
; Saavedra, Mariana M.
; Saka, Mariana
; Sakuragui, Cássia M.
; Salas, Roberto M.
; Sales, Margareth F.
; Salimena, Fatima R.G.
; Sampaio, Daniela
; Sancho, Gisela
; Sano, Paulo T.
; Santos, Alessandra
; Santos, Élide P.
; Santos, Juliana S.
; Santos, Marianna R.
; Santos-Gonçalves, Ana P.
; Santos-Silva, Fernanda
; São-Mateus, Wallace
; Saraiva, Deisy P.
; Saridakis, Dennis P.
; Sartori, Ângela L.B.
; Scalon, Viviane R.
; Schneider, Ângelo
; Sebastiani, Renata
; Secco, Ricardo S.
; Senna, Luisa
; Senna-Valle, Luci
; Shirasuna, Regina T.
; Silva Filho, Pedro J.S.
; Silva, Anádria S.
; Silva, Christian
; Silva, Genilson A.R.
; Silva, Gisele O.
; Silva, Márcia C.R.
; Silva, Marcos J.
; Silva, Marcos J.
; Silva, Otávio L.M.
; Silva, Rafaela A.P.
; Silva, Saura R.
; Silva, Tania R.S.
; Silva-Gonçalves, Kelly C.
; Silva-Luz, Cíntia L.
; Simão-Bianchini, Rosângela
; Simões, André O.
; Simpson, Beryl
; Siniscalchi, Carolina M.
; Siqueira Filho, José A.
; Siqueira, Carlos E.
; Siqueira, Josafá C.
; Smith, Nathan P.
; Snak, Cristiane
; Soares Neto, Raimundo L.
; Soares, Kelen P.
; Soares, Marcos V.B.
; Soares, Maria L.
; Soares, Polyana N.
; Sobral, Marcos
; Sodré, Rodolfo C.
; Somner, Genise V.
; Sothers, Cynthia A.
; Sousa, Danilo J.L.
; Souza, Elnatan B.
; Souza, Élvia R.
; Souza, Marcelo
; Souza, Maria L.D.R.
; Souza-Buturi, Fátima O.
; Spina, Andréa P.
; Stapf, María N.S.
; Stefano, Marina V.
; Stehmann, João R.
; Steinmann, Victor
; Takeuchi, Cátia
; Taylor, Charlotte M.
; Taylor, Nigel P.
; Teles, Aristônio M.
; Temponi, Lívia G.
; Terra-Araujo, Mário H.
; Thode, Veronica
; Thomas, W.Wayt
; Tissot-Squalli, Mara L.
; Torke, Benjamin M.
; Torres, Roseli B.
; Tozzi, Ana M.G.A.
; Trad, Rafaela J.
; Trevisan, Rafael
; Trovó, Marcelo
; Valls, José F.M.
; Vaz, Angela M.S.F.
; Versieux, Leonardo
; Viana, Pedro L.
; Vianna Filho, Marcelo D.M.
; Vieira, Ana O.S.
; Vieira, Diego D.
; Vignoli-Silva, Márcia
; Vilar, Thaisa
; Vinhos, Franklin
; Wallnöfer, Bruno
; Wanderley, Maria G.L.
; Wasshausen, Dieter
; Watanabe, Maurício T.C.
; Weigend, Maximilian
; Welker, Cassiano A.D.
; Woodgyer, Elizabeth
; Xifreda, Cecilia C.
; Yamamoto, Kikyo
; Zanin, Ana
; Zenni, Rafael D.
; Zickel, Carmem S
.
Resumo Um levantamento atualizado das plantas com sementes e análises relevantes acerca desta biodiversidade são apresentados. Este trabalho se iniciou em 2010 com a publicação do Catálogo de Plantas e Fungos e, desde então vem sendo atualizado por mais de 430 especialistas trabalhando online. O Brasil abriga atualmente 32.086 espécies nativas de Angiospermas e 23 espécies nativas de Gimnospermas e estes novos dados mostram um aumento de 3% da riqueza em relação a 2010. A Amazônia é o Domínio Fitogeográfico com o maior número de espécies de Gimnospermas, enquanto que a Floresta Atlântica possui a maior riqueza de Angiospermas. Houve um crescimento considerável no número de espécies e nas taxas de endemismo para a maioria dos Domínios (Caatinga, Cerrado, Floresta Atlântica, Pampa e Pantanal), com exceção da Amazônia que apresentou uma diminuição de 2,5% de endemicidade. Entretanto, a maior parte das plantas com sementes que ocorrem no Brasil (57,4%) é endêmica deste território. A proporção de formas de vida varia de acordo com os diferentes Domínios: árvores são mais expressivas na Amazônia e Floresta Atlântica do que nos outros biomas, ervas são dominantes no Pampa e as lianas apresentam riqueza expressiva na Amazônia, Floresta Atlântica e Pantanal. Este trabalho não só quantifica a biodiversidade brasileira, mas também indica as lacunas de conhecimento e o desafio a ser enfrentado para a conservação desta flora.
Abstract An updated inventory of Brazilian seed plants is presented and offers important insights into the country's biodiversity. This work started in 2010, with the publication of the Plants and Fungi Catalogue, and has been updated since by more than 430 specialists working online. Brazil is home to 32,086 native Angiosperms and 23 native Gymnosperms, showing an increase of 3% in its species richness in relation to 2010. The Amazon Rainforest is the richest Brazilian biome for Gymnosperms, while the Atlantic Rainforest is the richest one for Angiosperms. There was a considerable increment in the number of species and endemism rates for biomes, except for the Amazon that showed a decrease of 2.5% of recorded endemics. However, well over half of Brazillian seed plant species (57.4%) is endemic to this territory. The proportion of life-forms varies among different biomes: trees are more expressive in the Amazon and Atlantic Rainforest biomes while herbs predominate in the Pampa, and lianas are more expressive in the Amazon, Atlantic Rainforest, and Pantanal. This compilation serves not only to quantify Brazilian biodiversity, but also to highlight areas where there information is lacking and to provide a framework for the challenge faced in conserving Brazil's unique and diverse flora.
https://doi.org/10.1590/2175-7860201566411
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Autonomia do cuidado: interlocução afetivo-sexual com adolescentes no PET-Saúde
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- Métrica
Baumfeld, Tiago Soares
; Sá, Raphael Botelho
; Santos, Daniela Fernanda de Almeida
; Monteiro, Otávio Montovanelli
; Ferreira, Mariana Benzaquen
; Silva, Edith Márcia Valadares
; Raymundo, Mário Augusto
; Queiroz, Anderson Melo
; Bonolo, Palmira de Fátima
.
Revista Brasileira de Educação Médica
- Métricas del periódico
Realizou-se, dentro do Programa de Educação pelo Trabalho para a Saúde (PET-Saúde), uma pesquisa-ação em conjunto com o Centro de Saúde e a Escola Municipal de Glaura, um dos distritos de Ouro Preto/MG, reunindo 123 alunos, entre 11 e 19 anos de idade, que participaram de encontros semanais de abril de 2009 a março de 2010. O projeto visava à integração entre ensino e serviço de saúde, ao desenvolvimento da autonomia do cuidado, à construção de vínculos e ao intercâmbio de conhecimento com os adolescentes. Pautou-se na horizontalidade das relações entre os monitores, o preceptor, a tutora e os adolescentes, sob a óptica da visão freiriana de educação popular. Foram realizadas dinâmicas, encenações cômicas e quizzes, tendo a sexualidade como tema principal. Posteriormente, estimulou-se a confecção de ferramentas multiplicadoras pelos adolescentes, como vídeos e peças de teatro, tornando-os protagonistas do processo de ensino-aprendizagem. Este artigo serve como parâmetro para avaliação qualitativa da eficácia do PET-Saúde, além de discutir a relevância do programa para a formação médica, especialmente no que tange as habilidades dos profissionais de saúde para fornecer orientação afetivo-sexual aos adolescentes.
An action-based research project was conducted under the Educational Program for Health Work, through collaboration between the Health Center and the Municipal Public School in Glaura, a township in Ouro Preto, Minas Gerais State, including 123 students from 11 to 19 years of age who participated in weekly meetings from April 2009 to March 2010. The project aimed at integration between teaching and the health service, the development of self-reliant care, establishment of ties, and exchange of knowledge with the adolescents. The project was premised on equitable relations between the monitors, preceptor, tutor, and adolescents, from the perspective of popular education (Paulo Freire). The methodology included group dynamics, humorous play-acting, and quizzes, with sexuality as the central theme. The adolescents were later encouraged to make tools for multiplying the project, like videos and theater skits, thereby making them protagonists in the teaching-learning process. The article serves as a parameter for qualitative evaluation of the Educational Program for Health Work, in addition to discussing the program's relevance for medical training, especially in relation to health professionals' skills in providing affective and sexual orientation to adolescents.
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Limiar de resolução temporal auditiva em idosos
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Queiroz, Daniela Soares de
; Momensohn-Santos, Teresa Maria
; Branco-Barreiro, Fátima Cristina Alves
.
Pró-Fono Revista de Atualização Científica
- Métricas del periódico
TEMA: o Teste de Detecção de Intervalo Aleatório - Random Gap Detection Test (RGDT) avalia o limiar de resolução temporal. Existem dúvidas se à medida que o sujeito envelhece, seu desempenho nesta tarefa se mantém inalterada. Ao mesmo tempo, existe a preocupação do quanto as suas dificuldades de comunicação estariam relacionadas a uma degradação da resolução temporal. OBJETIVO: determinar o limiar de resolução temporal auditiva em idosos com audição periférica normal ou perda do tipo neurossensorial, simétrica de até grau leve, e sua correlação com: gênero, idade, achados audiométricos e pontuação no Questionário de Auto-Avaliação da Comunicação - Self-Assessment of Communication (SAC). MÉTODO: 63 idosos, com idades entre 60 e 80 anos (53 mulheres e 10 homens), foram submetidos ao RGDT e ao SAC. RESULTADOS: a análise estatística da relação entre gênero e limiar do RGDT mostrou que o desempenho dos idosos do gênero feminino foi estatisticamente pior em relação ao masculino. Não houve correlação das variáveis idade e configuração audiométrica entre os sujeitos do gênero feminino e o desempenho do RGDT e no SAC. Os resultados do SAC mostraram que ambos os gêneros não apresentaram queixas significantes de dificuldade de comunicação independente do resultado do RGDT ou da configuração audiométrica. CONCLUSÃO: o limiar médio de resolução temporal para os idosos do gênero feminino foi de 104,81ms. Para o grupo do gênero feminino, não foram observadas correlação entre as variáveis idade e configuração audiométrica, tanto para os resultados do teste RGDT quanto para os resultados do questionário SAC.
BACKGROUND: the Random Gap Detection Test (RGDT) evaluates temporal resolution threshold. There are doubts as to whether performance in this task remains unchanged with the aging process. At the same time, there is a concern about how much the difficulties of communication experienced by elderly individuals are related to the deterioration of temporal resolution. AIM: to determine auditory temporal resolution threshold in elderly individuals with normal peripheral hearing or symmetric mild sensorineural hearing loss, and to correlate findings with gender, age, audiometric findings and scores obtained in the Self - Assessment of Communication (SAC) questionnaire. Methods: 63 elderly individuals, aged between 60 and 80 years (53 women and 10 men), were submitted to the RGDT and the SAC. RESULTS: statistical analysis of the relationship between gender and the RGDT indicated that the performance of elderly females was statistically poorer when compared to elderly males. Age and audiometric configuration did not correlate to performance in the RDGT and in the SAC. The results indicate that in the SAC both genders presented no significant complaints about communication difficulties regardless of the outcome obtained in the RGDT or audiometric configuration. CONCLUSION: the average temporal resolution threshold for women was 104.81ms. Considering gender, females did not present correlations between age and audiometric configuration, not only when considering the RGDT results but also when analyzing the SAC results.
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Desempenho no Teste de Detecção de Intervalo Aleatório - Random Gap Detection Test (RGDT): estudo comparativo entre mulheres jovens e idosas
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Queiroz, Daniela Soares de
; Branco-Barreiro, Fátima Cristina Alves
; Momensohn-Santos, Teresa Maria
.
Revista da Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia
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OBJETIVO: Comparar o desempenho entre mulheres jovens e idosas para o Random Gap Detection Test (RGDT). MÉTODOS: Foram avaliadas 72 mulheres, distribuídas em dois grupos: Grupo Controle (GC), composto por 48 jovens (idade média: 23,8 anos) com audição periférica normal, e Grupo Experimental (GE), composto por 24 idosas (idade média 66,8 anos) com audição periférica normal ou curva audiométrica do tipo neurossensorial de grau leve. Os indivíduos dos dois grupos foram submetidos ao RGDT para tons puros, nas frequências de 500, 1000, 2000 e 4000 Hz. RESULTADOS: Todos os indivíduos do GC identificaram intervalo até 40 ms em todas as frequências, sendo o intervalo médio de respostas entre as frequências 12,2 ms. Com relação ao GE, observamos que 20 dos 24 indivíduos não identificaram o intervalo até 40 ms em uma ou mais freqüências. A análise dos dados mostrou diferença estatisticamente significante entre o desempenho dos dois grupos (p<0,001). CONCLUSÕES: O avanço da idade mostrou ser fator de piora no desempenho do RGDT. Este teste mostrou ser um instrumento útil para avaliar os efeitos do envelhecimento na habilidade de resolução temporal auditiva.
PURPOSE: To compare the performances of young and elderly women on the Random Gap Detection Test (RGDT). METHODS: Seventy two women were evaluated, distributed in two groups: Control Group (CG), composed by 48 young women (mean age = 23.8 years) with normal peripheral hearing, and Experimental Group (EG), composed by 24 elderly women (mean age = 66.8 years) with normal peripheral hearing or mild sensorineural hearing loss. Both groups were submitted to the RGDT for pure-tones, in the frequencies of 500, 1000, 2000 and 4000 Hz. RESULTS: All subjects from CG identified gaps up to 40 ms in all tested frequencies, with average gap of 12.2 ms among them. In the EG, it was observed that 20 out of the 24 subjects did not identify intervals up to 40 ms in one or more frequencies. Data analysis showed statistically significant differences between the performances of the groups (p<0001). CONCLUSIONS: Age increase was shown as an aggravating factor for performance on the RGDT. This test proved to be a valuable tool for the evaluation of aging effects on auditory temporal resolution ability.
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