Results: 6
#1
au:CAMPOS, KATIA FERREIRA COSTA
Filters
Order by
Page
of 1
Next
1.
Práticas de ressuscitação volêmica em unidades de terapia intensiva brasileiras: uma análise secundária do estudo Fluid-TRIPS
Facebook Twitter
Facebook Twitter
- Other social networks
- Google+
- StambleUpon
- CiteULike
- Mendeley
- Other networks
- Metrics
Freitas, Flavio Geraldo Rezende de
; Hammond, Naomi
; Li, Yang
; Azevedo, Luciano Cesar Pontes de
; Cavalcanti, Alexandre Biasi
; Taniguchi, Leandro
; Gobatto, André
; Japiassú, André Miguel
; Bafi, Antonio Tonete
; Mazza, Bruno Franco
; Noritomi, Danilo Teixeira
; Dal-Pizzol, Felipe
; Bozza, Fernando
; Salluh, Jorge Ibrahin Figueira
; Westphal, Glauco Adrieno
; Soares, Márcio
; Assunção, Murillo Santucci César de
; Lisboa, Thiago
; Lobo, Suzana Margarete Ajeje
; Barbosa, Achilles Rohlfs
; Ventura, Adriana Fonseca
; Souza, Ailson Faria de
; Silva, Alexandre Francisco
; Toledo, Alexandre
; Reis, Aline
; Cembranel, Allan
; Rea Neto, Alvaro
; Gut, Ana Lúcia
; Justo, Ana Patricia Pierre
; Santos, Ana Paula
; Albuquerque, André Campos D. de
; Scazufka, André
; Rodrigues, Antonio Babo
; Fernandino, Bruno Bonaccorsi
; Silva, Bruno Goncalves
; Vidal, Bruno Sarno
; Pinheiro, Bruno Valle
; Pinto, Bruno Vilela Costa
; Feijo, Carlos Augusto Ramos
; Abreu Filho, Carlos de
; Bosso, Carlos Eduardo da Costa Nunes
; Moreira, Carlos Eduardo Nassif
; Ramos, Carlos Henrique Ferreira
; Tavares, Carmen
; Arantes, Cidamaiá
; Grion, Cintia
; Mendes, Ciro Leite
; Kmohan, Claudio
; Piras, Claudio
; Castro, Cristine Pilati Pileggi
; Lins, Cyntia
; Beraldo, Daniel
; Fontes, Daniel
; Boni, Daniela
; Castiglioni, Débora
; Paisani, Denise de Moraes
; Pedroso, Durval Ferreira Fonseca
; Mattos, Ederson Roberto
; Brito Sobrinho, Edgar de
; Troncoso, Edgar M. V.
; Rodrigues Filho, Edison Moraes
; Nogueira, Eduardo Enrico Ferrari
; Ferreira, Eduardo Leme
; Pacheco, Eduardo Souza
; Jodar, Euzebio
; Ferreira, Evandro L. A.
; Araujo, Fabiana Fernandes de
; Trevisol, Fabiana Schuelter
; Amorim, Fábio Ferreira
; Giannini, Fabio Poianas
; Santos, Fabrício Primitivo Matos
; Buarque, Fátima
; Lima, Felipe Gallego
; Costa, Fernando Antonio Alvares da
; Sad, Fernando Cesar dos Anjos
; Aranha, Fernando G.
; Ganem, Fernando
; Callil, Flavio
; Costa Filho, Francisco Flávio
; Dall´Arto, Frederico Toledo Campo
; Moreno, Geovani
; Friedman, Gilberto
; Moralez, Giulliana Martines
; Silva, Guilherme Abdalla da
; Costa, Guilherme
; Cavalcanti, Guilherme Silva
; Cavalcanti, Guilherme Silva
; Betônico, Gustavo Navarro
; Betônico, Gustavo Navarro
; Reis, Hélder
; Araujo, Helia Beatriz N.
; Hortiz Júnior, Helio Anjos
; Guimaraes, Helio Penna
; Urbano, Hugo
; Maia, Israel
; Santiago Filho, Ivan Lopes
; Farhat Júnior, Jamil
; Alvarez, Janu Rangel
; Passos, Joel Tavares
; Paranhos, Jorge Eduardo da Rocha
; Marques, José Aurelio
; Moreira Filho, José Gonçalves
; Andrade, Jose Neto
; Sobrinho, José Onofre de C
; Bezerra, Jose Terceiro de Paiva
; Alves, Juliana Apolônio
; Ferreira, Juliana
; Gomes, Jussara
; Sato, Karina Midori
; Gerent, Karine
; Teixeira, Kathia Margarida Costa
; Conde, Katia Aparecida Pessoa
; Martins, Laércia Ferreira
; Figueirêdo, Lanese
; Rezegue, Leila
; Tcherniacovsk, Leonardo
; Ferraz, Leone Oliveira
; Cavalcante, Liane
; Rabelo, Ligia
; Miilher, Lilian
; Garcia, Lisiane
; Tannous, Luana
; Hajjar, Ludhmila Abrahão
; Paciência, Luís Eduardo Miranda
; Cruz Neto, Luiz Monteiro da
; Bley, Macia Valeria
; Sousa, Marcelo Ferreira
; Puga, Marcelo Lourencini
; Romano, Marcelo Luz Pereira
; Nobrega, Marciano
; Arbex, Marcio
; Rodrigues, Márcio Leite
; Guerreiro, Márcio Osório
; Rocha, Marcone
; Alves, Maria Angela Pangoni
; Alves, Maria Angela Pangoni
; Rosa, Maria Doroti
; Dias, Mariza D’Agostino
; Martins, Miquéias
; Oliveira, Mirella de
; Moretti, Miriane Melo Silveira
; Matsui, Mirna
; Messender, Octavio
; Santarém, Orlando Luís de Andrade
; Silveira, Patricio Júnior Henrique da
; Vassallo, Paula Frizera
; Antoniazzi, Paulo
; Gottardo, Paulo César
; Correia, Paulo
; Ferreira, Paulo
; Torres, Paulo
; Silva, Pedro Gabrile M. de Barros e
; Foernges, Rafael
; Gomes, Rafael
; Moraes, Rafael
; Nonato filho, Raimundo
; Borba, Renato Luis
; Gomes, Renato V
; Cordioli, Ricardo
; Lima, Ricardo
; López, Ricardo Pérez
; Gargioni, Ricardo Rath de Oliveira
; Rosenblat, Richard
; Souza, Roberta Machado de
; Almeida, Roberto
; Narciso, Roberto Camargo
; Marco, Roberto
; waltrick, Roberto
; Biondi, Rodrigo
; Figueiredo, Rodrigo
; Dutra, Rodrigo Santana
; Batista, Roseane
; Felipe, Rouge
; Franco, Rubens Sergio da Silva
; Houly, Sandra
; Faria, Sara Socorro
; Pinto, Sergio Felix
; Luzzi, Sergio
; Sant’ana, Sergio
; Fernandes, Sergio Sonego
; Yamada, Sérgio
; Zajac, Sérgio
; Vaz, Sidiner Mesquita
; Bezerra, Silvia Aparecida Bezerra
; Farhat, Tatiana Bueno Tardivo
; Santos, Thiago Martins
; Smith, Tiago
; Silva, Ulysses V. A.
; Damasceno, Valnei Bento
; Nobre, Vandack
; Dantas, Vicente Cés de Souza
; Irineu, Vivian Menezes
; Bogado, Viviane
; Nedel, Wagner
; Campos Filho, Walther
; Dantas, Weidson
; Viana, William
; Oliveira Filho, Wilson de
; Delgadinho, Wilson Martins
; Finfer, Simon
; Machado, Flavia Ribeiro
.
RESUMO Objetivo: Descrever as práticas de ressuscitação volêmica em unidades de terapia intensiva brasileiras e compará-las com as de outros países participantes do estudo Fluid-TRIPS. Métodos: Este foi um estudo observacional transversal, prospectivo e internacional, de uma amostra de conveniência de unidades de terapia intensiva de 27 países (inclusive o Brasil), com utilização da base de dados Fluid-TRIPS compilada em 2014. Descrevemos os padrões de ressuscitação volêmica utilizados no Brasil em comparação com os de outros países e identificamos os fatores associados com a escolha dos fluidos. Resultados: No dia do estudo, foram incluídos 3.214 pacientes do Brasil e 3.493 pacientes de outros países, dos quais, respectivamente, 16,1% e 26,8% (p < 0,001) receberam fluidos. A principal indicação para ressuscitação volêmica foi comprometimento da perfusão e/ou baixo débito cardíaco (Brasil 71,7% versus outros países 56,4%; p < 0,001). No Brasil, a percentagem de pacientes que receberam soluções cristaloides foi mais elevada (97,7% versus 76,8%; p < 0,001), e solução de cloreto de sódio a 0,9% foi o cristaloide mais comumente utilizado (62,5% versus 27,1%; p < 0,001). A análise multivariada sugeriu que os níveis de albumina se associaram com o uso tanto de cristaloides quanto de coloides, enquanto o tipo de prescritor dos fluidos se associou apenas com o uso de cristaloides. Conclusão: Nossos resultados sugerem que cristaloides são usados mais frequentemente do que coloides para ressuscitação no Brasil, e essa discrepância, em termos de frequências, é mais elevada do que em outros países. A solução de cloreto de sódio 0,9% foi o cristaloide mais frequentemente prescrito. Os níveis de albumina sérica e o tipo de prescritor de fluidos foram os fatores associados com a escolha de cristaloides ou coloides para a prescrição de fluidos.
Abstract Objective: To describe fluid resuscitation practices in Brazilian intensive care units and to compare them with those of other countries participating in the Fluid-TRIPS. Methods: This was a prospective, international, cross-sectional, observational study in a convenience sample of intensive care units in 27 countries (including Brazil) using the Fluid-TRIPS database compiled in 2014. We described the patterns of fluid resuscitation use in Brazil compared with those in other countries and identified the factors associated with fluid choice. Results: On the study day, 3,214 patients in Brazil and 3,493 patients in other countries were included, of whom 16.1% and 26.8% (p < 0.001) received fluids, respectively. The main indication for fluid resuscitation was impaired perfusion and/or low cardiac output (Brazil: 71.7% versus other countries: 56.4%, p < 0.001). In Brazil, the percentage of patients receiving crystalloid solutions was higher (97.7% versus 76.8%, p < 0.001), and 0.9% sodium chloride was the most commonly used crystalloid (62.5% versus 27.1%, p < 0.001). The multivariable analysis suggested that the albumin levels were associated with the use of both crystalloids and colloids, whereas the type of fluid prescriber was associated with crystalloid use only. Conclusion: Our results suggest that crystalloids are more frequently used than colloids for fluid resuscitation in Brazil, and this discrepancy in frequencies is higher than that in other countries. Sodium chloride (0.9%) was the crystalloid most commonly prescribed. Serum albumin levels and the type of fluid prescriber were the factors associated with the choice of crystalloids or colloids for fluid resuscitation.
https://doi.org/10.5935/0103-507x.20210028
273 downloads
2.
Differences in children and adolescents with SARS-CoV-2 infection: a cohort study in a Brazilian tertiary referral hospital
Facebook Twitter
Facebook Twitter
- Other social networks
- Google+
- StambleUpon
- CiteULike
- Mendeley
- Other networks
- Metrics
Marques, Heloisa Helena de Sousa
; Pereira, Maria Fernanda Badue
; Santos, Angélica Carreira dos
; Fink, Thais Toledo
; Paula, Camila Sanson Yoshino de
; Litvinov, Nadia
; Schvartsman, Claudio
; Delgado, Artur Figueiredo
; Gibelli, Maria Augusta Bento Cicaroni
; Carvalho, Werther Brunow de
; Odone Filho, Vicente
; Tannuri, Uenis
; Carneiro-Sampaio, Magda
; Grisi, Sandra
; Duarte, Alberto José da Silva
; Antonangelo, Leila
; Francisco, Rossana Pucineli Vieira
; Okay, Thelma Suely
; Batisttella, Linamara Rizzo
; Carvalho, Carlos Roberto Ribeiro de
; Brentani, Alexandra Valéria Maria
; Silva, Clovis Artur
; Eisencraft, Adriana Pasmanik
; Rossi Junior, Alfio
; Fante, Alice Lima
; Cora, Aline Pivetta
; Reis, Amelia Gorete A. de Costa
; Ferrer, Ana Paula Scoleze
; Andrade, Anarella Penha Meirelles de
; Watanabe, Andreia
; Gonçalves, Angelina Maria Freire
; Waetge, Aurora Rosaria Pagliara
; Silva, Camila Altenfelder
; Ceneviva, Carina
; Lazari, Carolina dos Santos
; Abellan, Deipara Monteiro
; Santos, Emilly Henrique dos
; Sabino, Ester Cerdeira
; Bianchini, Fabíola Roberta Marim
; Alcantara, Flávio Ferraz de Paes
; Ramos, Gabriel Frizzo
; Leal, Gabriela Nunes
; Rodriguez, Isadora Souza
; Pinho, João Renato Rebello
; Carneiro, Jorge David Avaizoglou
; Paz, Jose Albino
; Ferreira, Juliana Carvalho
; Ferranti, Juliana Ferreira
; Ferreira, Juliana de Oliveira Achili
; Framil, Juliana Valéria de Souza
; Silva, Katia Regina da
; Kanunfre, Kelly Aparecida
; Bastos, Karina Lucio de Medeiros
; Galleti, Karine Vusberg
; Cristofani, Lilian Maria
; Suzuki, Lisa
; Campos, Lucia Maria Arruda
; Perondi, Maria Beatriz de Moliterno
; Diniz, Maria de Fatima Rodrigues
; Fonseca, Maria Fernanda Mota
; Cordon, Mariana Nutti de Almeida
; Pissolato, Mariana
; Peres, Marina Silva
; Garanito, Marlene Pereira
; Imamura, Marta
; Dorna, Mayra de Barros
; Luglio, Michele
; Rocha, Mussya Cisotto
; Aikawa, Nadia Emi
; Degaspare, Natalia Viu
; Sakita, Neusa Keico
; Udsen, Nicole Lee
; Scudeller, Paula Gobi
; Gaiolla, Paula Vieira de Vincenzi
; Severini, Rafael da Silva Giannasi
; Rodrigues, Regina Maria
; Toma, Ricardo Katsuya
; Paula, Ricardo Iunis Citrangulo de
; Palmeira, Patricia
; Forsait, Silvana
; Farhat, Sylvia Costa Lima
; Sakano, Tânia Miyuki Shimoda
; Koch, Vera Hermina Kalika
; Cobello Junior, Vilson
.
OBJECTIVES: To compare demographic/clinical/laboratory/treatments and outcomes among children and adolescents with laboratory-confirmed coronavirus disease 2019 (COVID-19). METHODS: This was a cross-sectional study that included patients diagnosed with pediatric COVID-19 (aged <18 years) between April 11, 2020 and April 22, 2021. During this period, 102/5,951 (1.7%) of all admissions occurred in neonates, children, and adolescents. Furthermore, 3,962 severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) detection samples were processed in patients aged <18 years, and laboratory-confirmed COVID-19 occurred in 155 (4%) inpatients and outpatients. Six/155 pediatric patients were excluded from the study. Therefore, the final group included 149 children and adolescents (n=97 inpatients and 52 outpatients) with positive SARS-CoV-2 results. RESULTS: The frequencies of sore throat, anosmia, dysgeusia, headache, myalgia, nausea, lymphopenia, pre-existing chronic conditions, immunosuppressive conditions, and autoimmune diseases were significantly reduced in children and adolescents (p<0.05). Likewise, the frequencies of enoxaparin use (p=0.037), current immunosuppressant use (p=0.008), vasoactive agents (p=0.045), arterial hypotension (p<0.001), and shock (p=0.024) were significantly lower in children than in adolescents. Logistic regression analysis showed that adolescents with laboratory-confirmed COVID-19 had increased odds ratios (ORs) for sore throat (OR 13.054; 95% confidence interval [CI] 2.750-61.977; p=0.001), nausea (OR 8.875; 95% CI 1.660-47.446; p=0.011), and lymphopenia (OR 3.575; 95% CI 1.355-9.430; p=0.010), but also had less hospitalizations (OR 0.355; 95% CI 0.138-0.916; p=0.032). The additional logistic regression analysis on patients with preexisting chronic conditions (n=108) showed that death as an outcome was significantly associated with pediatric severe acute respiratory syndrome (SARS) (OR 22.300; 95% CI 2.341-212.421; p=0.007) and multisystem inflammatory syndrome in children (MIS-C) (OR 11.261; 95% CI 1.189-106. 581; p=0.035). CONCLUSIONS: Half of the laboratory-confirmed COVID-19 cases occurred in adolescents. Individuals belonging to this age group had an acute systemic involvement of SARS-CoV-2 infection. Pediatric SARS and MIS-C were the most important factors associated with the mortality rate in pediatric chronic conditions with COVID-19.
3.
Continuing education: speeches by professionals of one Basic Health Unit
Facebook Twitter
Facebook Twitter
- Other social networks
- Google+
- StambleUpon
- CiteULike
- Mendeley
- Other networks
- Metrics
Resumo Objetivo: Analisar os discursos dos profissionais de saúde acerca da Educação Permanente no cotidiano de uma unidade básica de saúde. Método: Qualitativo. Cenário: uma unidade básica de Belo Horizonte. Referencial: cotidiano de Agnes Heller com análise crítica de discurso. Entrevistas em profundidade com 25 profissionais. Resultados: Reciclagem, atualização, responsabilidade institucional, aprendizado contínuo, desacomodação e transformação, reveladas pelo vocabulário, interdiscurso, temporalidade, modalidade, avaliação e prática social institucional. Responsabilizam a instituição, mas valorizam a educação permanente para a transformação nos processos de trabalho e atenção aos usuários. Considerações finais e Implicações para a prática: A desacomodação proporciona ação-reflexão e mudanças na atenção aos usuários. Reciclar e atualizar relaciona readequação do profissional à atualização tecnológica, sem necessariamente provocar mudanças. Ampliar discussão com os profissionais sobre potência do cotidiano, para reconhecimento e valorização da educação permanente no cotidiano, como instrumento de mudança nas práticas sociais.
Abstract Objective: To analyze the speeches of health professionals about continuing education in the daily life of a basic health unit. Method: Qualitative study developed at a primary health care unit of Belo Horizonte, based on the theory of Agnes Heller's daily life with critical discourse analysis. In-depth interviews with 25 professionals were developed. Results: Recycling, updating, institutional responsibility, continuous learning, discomfort and transformation, revealed by vocabulary, interdiscourse, temporality, modality, evaluation and institutional social practice. Professionals blame the institution, but value continuing education for the transformation in work processes and attention to users. Final considerations and implications for practice: The discomfort provides action-reflection and changes in the attention to users. Recycle and update relates the professional's adaptation to technological updating, without necessarily producing changes. To expand discussion with professionals about daily potential, for recognition and appreciation of continuing education in daily life, as an instrument of change in social practices.
Resumen Objetivo: Analizar los discursos de profesionales de salud acerca de la Educación Permanente en el cotidiano de una unidad básica de salud. Método: Cualitativo. Escenario: una unidad básica de Belo Horizonte. Referencial: cotidiano de Agnes Heller con análisis crítica de discurso. Entrevistas en profundidad con 25 profesionales. Resultados: Reciclaje, actualización, responsabilidad institucional, aprendizaje continuo, desacomodación y transformación, reveladas por el vocabulario, interdiscurso, temporalidad, modalidad, evaluación y práctica social institucional. Responsabilizan a la institución, pero valoran la educación permanente para la transformación en los procesos de trabajo y atención a los usuarios. Consideraciones finales e Implicaciones para la práctica: La desacomodación proporciona acción-reflexión y cambios en la atención a los usuarios. Reciclar y actualizar relaciona readecuación del profesional a la actualización tecnológica, sin necesariamente provocar cambios. Ampliar discusión sobre potencia de lo cotidiano, para reconocimiento y valorización de la Educación Permanente como instrumento de cambio en las prácticas sociales.
https://doi.org/10.1590/2177-9465-ean-2018-0172
2230 downloads
4.
Continuing education: speeches by professionals of one Basic Health Unit
Facebook Twitter
Facebook Twitter
- Other social networks
- Google+
- StambleUpon
- CiteULike
- Mendeley
- Other networks
- Metrics
Abstract Objective: To analyze the speeches of health professionals about continuing education in the daily life of a basic health unit. Method: Qualitative study developed at a primary health care unit of Belo Horizonte, based on the theory of Agnes Heller's daily life with critical discourse analysis. In-depth interviews with 25 professionals were developed. Results: Recycling, updating, institutional responsibility, continuous learning, discomfort and transformation, revealed by vocabulary, interdiscourse, temporality, modality, evaluation and institutional social practice. Professionals blame the institution, but value continuing education for the transformation in work processes and attention to users. Final considerations and implications for practice: The discomfort provides action-reflection and changes in the attention to users. Recycle and update relates the professional's adaptation to technological updating, without necessarily producing changes. To expand discussion with professionals about daily potential, for recognition and appreciation of continuing education in daily life, as an instrument of change in social practices.
Resumen Objetivo: Analizar los discursos de profesionales de salud acerca de la Educación Permanente en el cotidiano de una unidad básica de salud. Método: Cualitativo. Escenario: una unidad básica de Belo Horizonte. Referencial: cotidiano de Agnes Heller con análisis crítica de discurso. Entrevistas en profundidad con 25 profesionales. Resultados: Reciclaje, actualización, responsabilidad institucional, aprendizaje continuo, desacomodación y transformación, reveladas por el vocabulario, interdiscurso, temporalidad, modalidad, evaluación y práctica social institucional. Responsabilizan a la institución, pero valoran la educación permanente para la transformación en los procesos de trabajo y atención a los usuarios. Consideraciones finales e Implicaciones para la práctica: La desacomodación proporciona acción-reflexión y cambios en la atención a los usuarios. Reciclar y actualizar relaciona readecuación del profesional a la actualización tecnológica, sin necesariamente provocar cambios. Ampliar discusión sobre potencia de lo cotidiano, para reconocimiento y valorización de la Educación Permanente como instrumento de cambio en las prácticas sociales.
Resumo Objetivo: Analisar os discursos dos profissionais de saúde acerca da Educação Permanente no cotidiano de uma unidade básica de saúde. Método: Qualitativo. Cenário: uma unidade básica de Belo Horizonte. Referencial: cotidiano de Agnes Heller com análise crítica de discurso. Entrevistas em profundidade com 25 profissionais. Resultados: Reciclagem, atualização, responsabilidade institucional, aprendizado contínuo, desacomodação e transformação, reveladas pelo vocabulário, interdiscurso, temporalidade, modalidade, avaliação e prática social institucional. Responsabilizam a instituição, mas valorizam a educação permanente para a transformação nos processos de trabalho e atenção aos usuários. Considerações finais e Implicações para a prática: A desacomodação proporciona ação-reflexão e mudanças na atenção aos usuários. Reciclar e atualizar relaciona readequação do profissional à atualização tecnológica, sem necessariamente provocar mudanças. Ampliar discussão com os profissionais sobre potência do cotidiano, para reconhecimento e valorização da educação permanente no cotidiano, como instrumento de mudança nas práticas sociais.
https://doi.org/10.1590/2177-9465-ean-2018-0172
3 downloads
5.
Permanent professional education in healthcare services
Facebook Twitter
Facebook Twitter
- Other social networks
- Google+
- StambleUpon
- CiteULike
- Mendeley
- Other networks
- Metrics
Abstract Objective: To analyze the literature on permanent education, identifying the conceptual evolution and its application in health services in Brazil. Method: An integrative review of the literature was performed. A total of 54 studies written in English, Portuguese and Spanish, published from January 1970 to May 2016 from the databases of the Virtual Health Library, were included. Results: Conceptual problematization was highlighted as a contribution to educational actions, indicating a conceptual development of permanent education in Brazil. However, permanent education actions sometimes occur independently from the work process. There are difficulties in understanding and application, with repercussions for health services, revealing that professionals' and managers' commitment is a challenge. Implications for practice: Continuing education is a field that lacks investments for the transformation of reality in the health service routine in Brazil.
Resumen Objetivo: Analizar la literatura sobre la Educación Continua, identificando la evolución conceptual y su aplicación en los servicios de salud en Brasil. Método: Revisión integrativa de la literatura. Se incluyeron 54 estudios en inglés, portugués y español, desde enero de 1970 hasta mayo de 2016, a partir de las bases de la Biblioteca Virtual de Salud. Resultados: Se destacó la concepción problematizada como contribución a la educación, lo que indica avance conceptual en la educación continua en Brasil. Sin embargo, las acciones de educación permanente, por veces, suceden desconectadas del proceso de trabajo. Existen dificultades en la comprensión y aplicación, con repercusiones en los servicios de salud, revelándose como un reto el compromiso de los profesionales y directivos. Implicaciones para la práctica: La educación continua es un campo que necesita más inversión para la transformación de la realidad en la vida cotidiana de los servicios de salud en Brasil.
Resumo Objetivo: Analisar a literatura sobre educação permanente, identificando a evolução conceitual e sua aplicação nos serviços de saúde no Brasil. Método: Revisão integrativa de literatura. Foram incluídas 54 publicações em inglês, português e espanhol, de janeiro de 1970 a maio de 2016, provenientes das bases da Biblioteca Virtual em Saúde. Resultados: Destacou-se a concepção problematizadora como aporte para as ações educativas, indicando avanço conceitual sobre a educação permanente no Brasil. No entanto, as ações de educação permanente, por vezes, acontecem desarticuladas do processo de trabalho. Existem dificuldades de compreensão e aplicação, com repercussões nos serviços de saúde, revelando-se como desafio o comprometimento dos profissionais e gestores. Implicações para a prática: A educação permanente é campo que carece de investimentos, visando à transformação da realidade no cotidiano dos serviços de saúde, no Brasil.
https://doi.org/10.1590/2177-9465-ean-2016-0317
15 downloads
6.
Permanent professional education in healthcare services
Facebook Twitter
Facebook Twitter
- Other social networks
- Google+
- StambleUpon
- CiteULike
- Mendeley
- Other networks
- Metrics
Resumo Objetivo: Analisar a literatura sobre educação permanente, identificando a evolução conceitual e sua aplicação nos serviços de saúde no Brasil. Método: Revisão integrativa de literatura. Foram incluídas 54 publicações em inglês, português e espanhol, de janeiro de 1970 a maio de 2016, provenientes das bases da Biblioteca Virtual em Saúde. Resultados: Destacou-se a concepção problematizadora como aporte para as ações educativas, indicando avanço conceitual sobre a educação permanente no Brasil. No entanto, as ações de educação permanente, por vezes, acontecem desarticuladas do processo de trabalho. Existem dificuldades de compreensão e aplicação, com repercussões nos serviços de saúde, revelando-se como desafio o comprometimento dos profissionais e gestores. Implicações para a prática: A educação permanente é campo que carece de investimentos, visando à transformação da realidade no cotidiano dos serviços de saúde, no Brasil.
Abstract Objective: To analyze the literature on permanent education, identifying the conceptual evolution and its application in health services in Brazil. Method: An integrative review of the literature was performed. A total of 54 studies written in English, Portuguese and Spanish, published from January 1970 to May 2016 from the databases of the Virtual Health Library, were included. Results: Conceptual problematization was highlighted as a contribution to educational actions, indicating a conceptual development of permanent education in Brazil. However, permanent education actions sometimes occur independently from the work process. There are difficulties in understanding and application, with repercussions for health services, revealing that professionals' and managers' commitment is a challenge. Implications for practice: Continuing education is a field that lacks investments for the transformation of reality in the health service routine in Brazil.
Resumen Objetivo: Analizar la literatura sobre la Educación Continua, identificando la evolución conceptual y su aplicación en los servicios de salud en Brasil. Método: Revisión integrativa de la literatura. Se incluyeron 54 estudios en inglés, portugués y español, desde enero de 1970 hasta mayo de 2016, a partir de las bases de la Biblioteca Virtual de Salud. Resultados: Se destacó la concepción problematizada como contribución a la educación, lo que indica avance conceptual en la educación continua en Brasil. Sin embargo, las acciones de educación permanente, por veces, suceden desconectadas del proceso de trabajo. Existen dificultades en la comprensión y aplicación, con repercusiones en los servicios de salud, revelándose como un reto el compromiso de los profesionales y directivos. Implicaciones para la práctica: La educación continua es un campo que necesita más inversión para la transformación de la realidad en la vida cotidiana de los servicios de salud en Brasil.
https://doi.org/10.1590/2177-9465-ean-2016-0317
13847 downloads
Showing
itens per page
Page
of 1
Next
Statistics of
Send result
Sem resultados
No documents were found for your search
Glossary and search help
You can enrich your search in a very simple way. Use the search indexes combined with the connectors (AND or OR) and specify more your search.
For example, if you want to search for articles about
cases of dengue in Brasil in 2015, use:ti:dengue and publication_year:2015 and aff_country:Brasil
See below the complete list of search indexes that can be used:
Index code | Element |
---|---|
ti | article title |
au | author |
kw | article keywords |
subject | subject (title words, abstract and keywords) |
ab | abstract |
ta | journal short title (e.g. Cad. Saúde Pública) |
journal_title | journal full title (e.g. Cadernos de Saúde Pública) |
la | publication language code (e.g. pt - Portuguese, es - Spanish) |
type | document type |
pid | publication identifier |
publication_year | publication year of publication |
sponsor | sponsor |
aff_country | country code of the author's affiliation |
aff_institution | author affiliation institution |
volume | article volume |
issue | article issue |
elocation | elocation |
doi | DOI number |
issn | journal ISSN |
in | SciELO colection code (e.g. scl - Brasil, col - Colômbia) |
use_license | article usage license code |