ABSTRACT In the neoliberal society, the principle of liberty, which is guaranteed by law, combines with the economic rationality of the capital, that transforms human being into its functional element. Therefore, the educational system must offer the conditions for a humanistic formation in terms of citizenship, as well as in favors of the formation of professionals. The actual political tendency prefers the economic demands–discussing human capital, professional competence, or economization. Instead of continuing this way, pedagogy should try to find out a balance between both ideals of formation.
RESUMEN En la sociedad (neo)liberal, el principio de libertad, garantizado por el derecho, convive con la racionalidad económica del capital, que hace del hombre un elemento funcional suyo. Así, el sistema educacional tiene que ofrecer tanto las condiciones para una formación humana del ciudadano, como para la formación del futuro profesional. La actual tendencia política hace prevalecer las demandas económicas- hablando del capital humano, competencia profesional, economización. No se trata de continuar en este camino, sino la pedagogía encontrar un equilibrio entre las dos concepciones formativas.
RESUMO Na sociedade (neo)liberal, o princípio de liberdade, garantido pelo direito, convive com a racionalidade econômica do capital, que faz do homem um elemento funcional seu. Por isso, o sistema educacional tem de oferecer as condições tanto para uma formação humana do cidadão quanto para a formação do futuro profissional. A atual tendência política faz prevalecer as demandas econômicas – falando de capital humano, competência profissional, economização. Em vez de continuar nesse caminho, cabe à pedagogia encontrar um equilíbrio entre as duas concepções formativas.