Results: 7
#1
au:GOMES, DEBORA CRISTIANE
Filters
Order by
Page
of 1
Next
1.
[SciELO Preprints] - CONSTRUCTION OF THE TEACHING PRACTICE OF THE ACCOUNTANT WHO BECAME A TEACHER
Facebook Twitter
Facebook Twitter
- Other social networks
- Google+
- StambleUpon
- CiteULike
- Mendeley
- Other networks
- Metrics
Salvador, Priscila Duarte
Gomes, Débora Gomes de
Santos, Rita de Cássia Grecco dos
Quintana, Cristiane Gularte
Bianchi, Márcia
The objective of this study is to analyze how the teaching practice of accountants who became professors at Public Universities in the State of Rio Grande do Sul is constituted, in the light of the Theory of Professional Socialization. The research is descriptive, from the field and with a qualitative approach, analyzing 14 interviews with professors who teach the disciplines of professional content of the accounting nucleus through narrative analysis. The results of the analyzes demonstrate that the pedagogical practice of the accountant who is constituted as a teacher occurs when the teacher becomes aware of their knowledge acquired through their experiences and their experiences of professional socialization, and reflecting on this knowledge, acts using strategies of teaching and assessment methodologies, in a thoughtful and planned way. Regarding the Theory of Professional Socialization, the results point to the insertion in the professional environment, it becomes a facilitator in the construction of the pedagogical practice of the accountant who becomes a teacher and, that the experience with teaching internship, even after years of teaching experience, brings reflections on the way of acting in the classroom. The study bringing reflections for improvements in teacher training and understanding of the constitution of being a teacher.
El objetivo de este estudio es analizar cómo se constituye la práctica docente de contadores que se convirtieron en profesores de universidades públicas del estado de Rio Grande do Sul, a la luz de la Teoría de la Socialización Profesional. La investigación es descriptiva, de campo y con enfoque cualitativo, analizando 14 entrevistas a profesores que imparten las disciplinas de contenido profesional del núcleo contable a través del análisis narrativo. Los resultados de los análisis demuestran que la práctica pedagógica del contador que se convierte en docente ocurre cuando toma conciencia de sus conocimientos adquiridos a través de sus vivencias y sus experiencias de socialización profesional, y reflexionando sobre estos conocimientos, actúa utilizando estrategias didácticas y metodologías de evaluación. , de una manera reflexiva y planificada. En cuanto a la Teoría de la Socialización Profesional, los resultados apuntan a que la inserción en el ambiente profesional, se convierte en un facilitador en la construcción de la práctica pedagógica del contador que se convierte en docente y también, que la experiencia con una pasantía docente, aún después de años de la experiencia docente, trae reflexiones sobre la forma de actuar en el aula. El estudio trae reflexiones para la mejora de la formación docente y la comprensión de la constitución del ser docente.
O objetivo deste estudo é analisar como se constitui a prática de ensino de contadores que se fizeram docentes em Universidades Públicas do Estado do Rio Grande do Sul, a luz da Teoria da Socialização Profissional. A pesquisa é descritiva, de campo e com abordagem qualitativa, analisa 14 entrevistas com docentes que ministram as disciplinas de conteúdo profissional do núcleo contábil por meio de análise narrativa. Os resultados das análises demonstram que a prática pedagógica do contador que se constitui docente ocorre quando este toma consciência dos seus saberes adquiridos por meio de suas vivências e de suas experiências de socialização profissional, e refletindo sobre esses saberes age utilizando-se de estratégias de ensino e de metodologias de avaliações, de forma pensada e planejada. Em relação a Teoria da Socialização Profissional, os resultados, apontam para a inserção no ambiente profissional, torna-se um facilitador na construção da prática pedagógica do contador que se torna docente e ainda, que a experiência com estágio docente, mesmo depois de anos de experiência docente, traz reflexões no modo de agir em sala de aula. O estudo traz reflexões para melhorias na formação docente e no entendimento sobre a constituição do ser docente.
2.
Aceitação e Uso do Agregador Podcast na Contabilidade no Ensino Superior: Uma Abordagem Simétrica e Assimétrica
Facebook Twitter
Facebook Twitter
- Other social networks
- Google+
- StambleUpon
- CiteULike
- Mendeley
- Other networks
- Metrics
Martins, Alex Sandro Rodrigues
; Quintana, Alexandre Costa
; Quintana, Cristiane Gularte
; Gomes, Débora Gomes de
; Frare, Anderson Betti
.
Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología
- Journal Metrics
The objective of the study is to identify the factors that contribute to the acceptance and use of a podcast aggregator capable of providing summary explanations about expository classes to undergraduate students in Accounting Sciences at a Federal University of Southern Brazil. The study followed the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT). The data were collected through the application of a closed questionnaire in loco. Structural equation modeling based on the method of partial least squares (PLS-SEM) was used for the symmetric analysis and the qualitative comparative analysis by fuzzy set (fsQCA) for the asymmetric analysis of the data of the present study. The results demonstrate that symmetrically, the social influence influences the intention to use, while the facilitating conditions and the intention to use influence the usage behavior of podcasts. From an asymmetric perspective, five causal combinations are listed that promote high use intent, and four other solutions that promote high use behavior. The findings contribute to teaching practice, the development of teaching strategies and the integration of technologies in the learning process.
O objetivo do estudo é identificar os fatores que contribuem para a aceitação e utilização de agregador de podcast capaz de fornecer explicações resumidas sobre aulas expositivas, aos discentes da graduação em Ciências Contábeis de uma Universidade Federal do Sul do Brasil. O estudo seguiu a Teoria Unificada de Aceitação e Uso de Tecnologia (UTAUT). Os dados foram coletados por meio da aplicação de questionário fechado in loco. A modelagem de equações estruturais baseada no método de mínimos quadrados parciais (PLS-SEM) foi utilizada para a análise simétrica e a análise qualitativa comparativa fuzzy-set (fsQCA) para a análise assimétrica dos dados do presente estudo. Os resultados demonstram que simetricamente, a influência social influencia a intenção de uso, enquanto as condições facilitadoras e a intenção de uso influenciam o comportamento de uso dos podcasts. Pela ótica assimétrica, são elencadas cinco combinações causais que promovem alta intenção de uso, e outras quatro soluções que promovem alto comportamento de uso. Os achados contribuem para a prática docente, para a elaboração de estratégias de ensino e para a integração de tecnologias no processo de aprendizagem.
22 downloads
3.
Cannabinoids in Neurology - Position paper from Scientific Departments from Brazilian Academy of Neurology
Facebook Twitter
Facebook Twitter
- Other social networks
- Google+
- StambleUpon
- CiteULike
- Mendeley
- Other networks
- Metrics
BRUCKI, Sonia Maria Dozzi
; ADONI, Tarso
; ALMEIDA, Carlos Mauricio Oliveira
; ANDRADE, Daniel Ciampi de
; ANGHINAH, Renato
; BARBOSA, Luciana Mendonça
; BAZAN, Rodrigo
; CARVALHO, Alzira Alves de Siqueira
; CARVALHO, William
; CHRISTO, Paulo Pereira
; COLETTA, Marcus Della
; CONFORTO, Adriana Bastos
; CORREA-NETO, Ylmar
; ENGELHARDT, Eliasz
; FRANÇA JUNIOR, Marcondes Cavalcante
; FRANCO, Clelia
; VON GLEHN, Felipe
; GOMES, Helio Rodrigues
; HOULY, Caroline Gomes de Barros
; KAUP, Alexandre Ottoni
; KOWACS, Fernando
; KANASHIRO, Aline
; LOPES, Victor Gonçalves
; MAIA, Débora
; MANREZA, Maria
; MARTINEZ, Alberto Rolim Muro
; MARTINEZ, Sandra Cristina Gonçalves
; NADER, Saulo Nardy
; NEVES, Luciana de Oliveira
; OKAMOTO, Ivan Hideyo
; OLIVEIRA, Rogério Adas Ayres de
; PEIXOTO, Fabiano de Melo
; PEREIRA, Cristiana Borges
; SABA, Roberta Arb
; SAMPAIO, Leticia Pereira de Brito
; SCHILLING, Lucas Porcello
; SILVA, Marcus Tulius Teixeira
; SILVA, Emanuelle Roberta
; SMID, Jerusa
; SOARES, Cristiane Nascimento
; SOBREIRA-NETO, Manoel
; SOUSA, Nise Alessandra de Carvalho
; SOUZA, Leonardo Cruz de
; TEIVE, Hélio Afonso Ghizoni
; TERRA, Vera Cristina
; VALE, Matheus
; VIEIRA, Vitor Mendes Grise
; ZANOTELI, Edmar
; PRADO, Gilmar
.
RESUMO Os canabinoides compreendem os endocanabinoides, fitocanabinoides e os canabinoides sintéticos e desempenham ações no sistema nervoso central e periférico. Uma quantidade enorme de publicações tem sido lançada nos últimos anos, embora a cannabis seja conhecida por milênios. Os Departamentos Científicos da Academia Brasileira de Neurologia descreveram as evidências do uso médico em suas áreas. A literatura está em constantes mudanças e possíveis novas evidências podem surgir nos próximos dias ou meses. A prescrição dessas substâncias deve ser discutida com os pacientes e suas famílias, com conhecimento sobre eventos adversos e sua eficácia.
ABSTRACT Cannabinoids comprehend endocannabinoids, phytocannabinoids, and synthetic cannabinoids, with actions both in the central and peripherical nervous systems. A considerable amount of publications have been made in recent years, although cannabis has been known for over a thousand years. Scientific Departments from the Brazilian Academy of Neurology described evidence for medical use in their areas. Literature is constantly changing, and possible new evidence can emerge in the next days or months. Prescription of these substances must be discussed with patients and their families, with knowledge about adverse events and their efficacy.
https://doi.org/10.1590/0004-282x-anp-2020-0432
1049 downloads
4.
A two-year follow-up of asfotase alfa replacement in a patient with hypophosphatasia: clinical, biochemical, and radiological evaluation
Facebook Twitter
Facebook Twitter
- Other social networks
- Google+
- StambleUpon
- CiteULike
- Mendeley
- Other networks
- Metrics
Reis, Fernanda Salles
; Gomes, Débora Cristiane
; Arantes, Henrique Pierotti
; Lazaretti-Castro, Marise
.
SUMMARY Hypophosphatasia (HPP) is a rare disease with a high mortality rate in its severe forms. It is caused by mutations within the gene encoding the tissue-nonspecific alkaline phosphatase (TNSALP), an enzyme responsible for bone mineralization. In 2015, the Food and Drug Administration approved the use of asfotase alfa, the first medication showing benefit in the treatment of HPP. We describe a case with a 2-year follow-up of the first Brazilian child treated with asfotase alfa. A 5-year-old boy, born to consanguineous parents, was diagnosed with HPP at the age of 20 months. During prenatal ultrasonography, polyhydramnios and shortening of long bones were detected. After birth, he presented delayed motor development, repeated respiratory infections, and bone deformities. At the age of 2 years and 8 months, he started walking and had already lost his primary teeth. He had reduced levels of alkaline phosphatase (ALP), elevated levels of pyridoxal 5’-phosphate (PLP), and a p.Ala33Val (c.98C>T) missense mutation in homozygosis in the TNSALP gene. His parents and sister also had reduced ALP levels, high PLP levels, and the same mutation in heterozygosis. His father and sister were healthy, and his mother was diagnosed with rickets in childhood, which resulted in short physical stature and lower limb deformities. The patient was started on asfotase alfa at the age of 2 years and 10 months. After 2 years of treatment, he improved his motor skills, had no further episodes of severe respiratory infection, and showed improved radiological findings of rickets, without any severe side effect.
https://doi.org/10.20945/2359-3997000000222
427 downloads
5.
Estado nutricional em vitamina A de puérperas adolescentes e adultas assistidas em maternidade pública
Facebook Twitter
Facebook Twitter
- Other social networks
- Google+
- StambleUpon
- CiteULike
- Mendeley
- Other networks
- Metrics
GURGEL, Cristiane Santos Sânzio
; OLIVEIRA, Priscila Gomes de
; ASSUNÇÃO, Débora Gabriela Fernandes
; DAMETTO, Juliana Fernandes dos Santos
; DIMENSTEIN, Roberto
.
RESUMO Objetivo Avaliar o estado nutricional em vitamina A de puérperas adolescentes e adultas em relação à ingestão alimentar, retinol no soro e colostro e o suprimento desta vitamina para o recém-nascido. Métodos Estudo transversal, incluindo 136 puérperas, sendo 68 adolescentes e 68 adultas, atendidas em uma maternidade pública. A ingestão dietética de vitamina A foi estimada por um questionário de frequência do consumo alimentar. Foram coletados sangue e colostro em condição de jejum para análise dos níveis de retinol. As amostras foram analisadas por cromatografia líquida de alta eficiência. A estimativa da ingestão de vitamina A pelo recém-nascido foi calculada pelo volume ingerido de leite e a média da concentração de retinol no colostro materno. Resultados A estimativa de consumo foi 681,2±535 µgRAE/dia, para as adolescentes, e 891,8±831,5 µgRAE/dia, para as adultas (p>0,05). As médias de retinol sérico foram 40,6±9,7 µg/dL, no grupo das adolescentes, e 44,9±10,9 µg/dL, no das adultas (p<0,05). No colostro, as adolescentes apresentaram concentração de retinol de 83,1±26,5 µg/dL e as adultas de 81,8±29,8 µg/dL (p>0,05). O volume médio ingerido pelos lactentes provenientes de puérperas adolescentes foi de 435,1+140,7 µgRAE/dia e de 409,7+150,8 µgRAE/dia pelos recém-nascidos das adultas. Na análise individual, 42,6% (n=29) das adolescentes e 52,9% (n=36) das mães adultas não supriram adequadamente a recomendação diária do lactente. Conclusão As adolescentes apresentaram ingestão inadequada de vitamina A. Ambos os grupos apresentaram percentuais de inadequação no soro e colostro e, consequentemente, no fornecimento da vitamina A aos recém-nascidos.
ABSTRACT Objective To assess the vitamin A status of puerperal adolescents and adults in relation to food intake, serum and colostrum retinol, and the supply of this vitamin to the newborn. Methods Dietary vitamin A intake was investigated by a food frequency questionnaire. Fasting blood and colostrum samples were collected for retinol quantification by high-performance liquid chromatography. Newborn vitamin A intake was given by multiplying milk intake by the mean colostrum retinol level. Results This cross-sectional study included 136 puerperal women (68 adolescents and 68 adults) seen at a public maternity hospital. The estimated dietary intake was 681.2±535 µgRAE/day for adolescents and 891.8±831.5 µgRAE/day for adults (p>0.05). The mean serum retinol levels were 40.6±9.7 µg/dL in adolescents and 44.9±10.9 µg/dL in adults (p<0.05). The mean colostrum retinol levels in adolescents and adults were 83.1±26.5 µg/dL and 81.8±29.8 µg/dL, respectively (p>0.05). The adolescents' newborns had a mean retinol intake of 435.1±140.7 µgRAE/day, and the adults' newborns had a mean retinol intake of 409.7 ± 150.8 µgRAE/day. Twenty-nine (42.6%) adolescents and thirty-six (52.9%) adults did not supply enough vitamin A per day to their newborns. Conclusion Adolescents had inadequate vitamin A intake. Adolescents and adults had similar prevalences of inadequate serum retinol. Some adolescents and adults had inadequate colostrum retinol levels, resulting in low retinol intake by their newborns.
https://doi.org/10.1590/1678-98652016000400003
2445 downloads
6.
Growing knowledge: an overview of Seed Plant diversity in Brazil
Facebook Twitter
Facebook Twitter
- Other social networks
- Google+
- StambleUpon
- CiteULike
- Mendeley
- Other networks
- Metrics
Zappi, Daniela C.
; Filardi, Fabiana L. Ranzato
; Leitman, Paula
; Souza, Vinícius C.
; Walter, Bruno M.T.
; Pirani, José R.
; Morim, Marli P.
; Queiroz, Luciano P.
; Cavalcanti, Taciana B.
; Mansano, Vidal F.
; Forzza, Rafaela C.
; Abreu, Maria C.
; Acevedo-Rodríguez, Pedro
; Agra, Maria F.
; Almeida Jr., Eduardo B.
; Almeida, Gracineide S.S.
; Almeida, Rafael F.
; Alves, Flávio M.
; Alves, Marccus
; Alves-Araujo, Anderson
; Amaral, Maria C.E.
; Amorim, André M.
; Amorim, Bruno
; Andrade, Ivanilza M.
; Andreata, Regina H.P.
; Andrino, Caroline O.
; Anunciação, Elisete A.
; Aona, Lidyanne Y.S.
; Aranguren, Yani
; Aranha Filho, João L.M.
; Araújo, Andrea O.
; Araújo, Ariclenes A.M.
; Araújo, Diogo
; Arbo, María M.
; Assis, Leandro
; Assis, Marta C.
; Assunção, Vivian A.
; Athiê-Souza, Sarah M.
; Azevedo, Cecilia O.
; Baitello, João B.
; Barberena, Felipe F.V.A.
; Barbosa, Maria R.V.
; Barros, Fábio
; Barros, Lucas A.V.
; Barros, Michel J.F.
; Baumgratz, José F.A.
; Bernacci, Luis C.
; Berry, Paul E.
; Bigio, Narcísio C.
; Biral, Leonardo
; Bittrich, Volker
; Borges, Rafael A.X.
; Bortoluzzi, Roseli L.C.
; Bove, Cláudia P.
; Bovini, Massimo G.
; Braga, João M.A.
; Braz, Denise M.
; Bringel Jr., João B.A.
; Bruniera, Carla P.
; Buturi, Camila V.
; Cabral, Elza
; Cabral, Fernanda N.
; Caddah, Mayara K.
; Caires, Claudenir S.
; Calazans, Luana S.B.
; Calió, Maria F.
; Camargo, Rodrigo A.
; Campbell, Lisa
; Canto-Dorow, Thais S.
; Carauta, Jorge P.P.
; Cardiel, José M.
; Cardoso, Domingos B.O.S.
; Cardoso, Leandro J.T.
; Carneiro, Camila R.
; Carneiro, Cláudia E.
; Carneiro-Torres, Daniela S.
; Carrijo, Tatiana T.
; Caruzo, Maria B.R.
; Carvalho, Maria L.S.
; Carvalho-Silva, Micheline
; Castello, Ana C.D.
; Cavalheiro, Larissa
; Cervi, Armando C.
; Chacon, Roberta G.
; Chautems, Alain
; Chiavegatto, Berenice
; Chukr, Nádia S.
; Coelho, Alexa A.O.P.
; Coelho, Marcus A.N.
; Coelho, Rubens L.G.
; Cordeiro, Inês
; Cordula, Elizabeth
; Cornejo, Xavier
; Côrtes, Ana L.A.
; Costa, Andrea F.
; Costa, Fabiane N.
; Costa, Jorge A.S.
; Costa, Leila C.
; Costa-e-Silva, Maria B.
; Costa-Lima, James L.
; Cota, Maria R.C.
; Couto, Ricardo S.
; Daly, Douglas C.
; De Stefano, Rodrigo D.
; De Toni, Karen
; Dematteis, Massimiliano
; Dettke, Greta A.
; Di Maio, Fernando R.
; Dórea, Marcos C.
; Duarte, Marília C.
; Dutilh, Julie H.A.
; Dutra, Valquíria F.
; Echternacht, Lívia
; Eggers, Lilian
; Esteves, Gerleni
; Ezcurra, Cecilia
; Falcão Junior, Marcus J.A.
; Feres, Fabíola
; Fernandes, José M.
; Ferreira, D.M.C.
; Ferreira, Fabrício M.
; Ferreira, Gabriel E.
; Ferreira, Priscila P.A.
; Ferreira, Silvana C.
; Ferrucci, Maria S.
; Fiaschi, Pedro
; Filgueiras, Tarciso S.
; Firens, Marcela
; Flores, Andreia S.
; Forero, Enrique
; Forster, Wellington
; Fortuna-Perez, Ana P.
; Fortunato, Reneé H.
; Fraga, Cléudio N.
; França, Flávio
; Francener, Augusto
; Freitas, Joelcio
; Freitas, Maria F.
; Fritsch, Peter W.
; Furtado, Samyra G.
; Gaglioti, André L.
; Garcia, Flávia C.P.
; Germano Filho, Pedro
; Giacomin, Leandro
; Gil, André S.B.
; Giulietti, Ana M.
; A.P.Godoy, Silvana
; Goldenberg, Renato
; Gomes da Costa, Géssica A.
; Gomes, Mário
; Gomes-Klein, Vera L.
; Gonçalves, Eduardo Gomes
; Graham, Shirley
; Groppo, Milton
; Guedes, Juliana S.
; Guimarães, Leonardo R.S.
; Guimarães, Paulo J.F.
; Guimarães, Elsie F.
; Gutierrez, Raul
; Harley, Raymond
; Hassemer, Gustavo
; Hattori, Eric K.O.
; Hefler, Sonia M.
; Heiden, Gustavo
; Henderson, Andrew
; Hensold, Nancy
; Hiepko, Paul
; Holanda, Ana S.S.
; Iganci, João R.V.
; Imig, Daniela C.
; Indriunas, Alexandre
; Jacques, Eliane L.
; Jardim, Jomar G.
; Kamer, Hiltje M.
; Kameyama, Cíntia
; Kinoshita, Luiza S.
; Kirizawa, Mizué
; Klitgaard, Bente B.
; Koch, Ingrid
; Koschnitzke, Cristiana
; Krauss, Nathália P.
; Kriebel, Ricardo
; Kuntz, Juliana
; Larocca, João
; Leal, Eduardo S.
; Lewis, Gwilym P.
; Lima, Carla T.
; Lima, Haroldo C.
; Lima, Itamar B.
; Lima, Laíce F.G.
; Lima, Laura C.P.
; Lima, Leticia R.
; Lima, Luís F.P.
; Lima, Rita B.
; Lírio, Elton J.
; Liro, Renata M.
; Lleras, Eduardo
; Lobão, Adriana
; Loeuille, Benoit
; Lohmann, Lúcia G.
; Loiola, Maria I.B.
; Lombardi, Julio A.
; Longhi-Wagner, Hilda M.
; Lopes, Rosana C.
; Lorencini, Tiago S.
; Louzada, Rafael B.
; Lovo, Juliana
; Lozano, Eduardo D.
; Lucas, Eve
; Ludtke, Raquel
; Luz, Christian L.
; Maas, Paul
; Machado, Anderson F.P.
; Macias, Leila
; Maciel, Jefferson R.
; Magenta, Mara A.G.
; Mamede, Maria C.H.
; Manoel, Evelin A.
; Marchioretto, Maria S.
; Marques, Juliana S.
; Marquete, Nilda
; Marquete, Ronaldo
; Martinelli, Gustavo
; Martins da Silva, Regina C.V.
; Martins, Ângela B.
; Martins, Erika R.
; Martins, Márcio L.L.
; Martins, Milena V.
; Martins, Renata C.
; Matias, Ligia Q.
; Maya-L., Carlos A.
; Mayo, Simon
; Mazine, Fiorella
; Medeiros, Debora
; Medeiros, Erika S.
; Medeiros, Herison
; Medeiros, João D.
; Meireles, José E.
; Mello-Silva, Renato
; Melo, Aline
; Melo, André L.
; Melo, Efigênia
; Melo, José I.M.
; Menezes, Cristine G.
; Menini Neto, Luiz
; Mentz, Lilian A.
; Mezzonato, A.C.
; Michelangeli, Fabián A.
; Milward-de-Azevedo, Michaele A.
; Miotto, Silvia T.S.
; Miranda, Vitor F.O.
; Mondin, Cláudio A.
; Monge, Marcelo
; Monteiro, Daniele
; Monteiro, Raquel F.
; Moraes, Marta D.
; Moraes, Pedro L.R.
; Mori, Scott A.
; Mota, Aline C.
; Mota, Nara F.O.
; Moura, Tania M.
; Mulgura, Maria
; Nakajima, Jimi N.
; Nardy, Camila
; Nascimento Júnior, José E.
; Noblick, Larry
; Nunes, Teonildes S.
; O'Leary, Nataly
; Oliveira, Arline S.
; Oliveira, Caetano T.
; Oliveira, Juliana A.
; Oliveira, Luciana S.D.
; Oliveira, Maria L.A.A.
; Oliveira, Regina C.
; Oliveira, Renata S.
; Oliveira, Reyjane P.
; Paixão-Souza, Bruno
; Parra, Lara R.
; Pasini, Eduardo
; Pastore, José F.B.
; Pastore, Mayara
; Paula-Souza, Juliana
; Pederneiras, Leandro C.
; Peixoto, Ariane L.
; Pelissari, Gisela
; Pellegrini, Marco O.O.
; Pennington, Toby
; Perdiz, Ricardo O.
; Pereira, Anna C.M.
; Pereira, Maria S.
; Pereira, Rodrigo A.S.
; Pessoa, Clenia
; Pessoa, Edlley M.
; Pessoa, Maria C.R.
; Pinto, Luiz J.S.
; Pinto, Rafael B.
; Pontes, Tiago A.
; Prance, Ghillean T.
; Proença, Carolyn
; Profice, Sheila R.
; Pscheidt, Allan C.
; Queiroz, George A.
; Queiroz, Rubens T.
; Quinet, Alexandre
; Rainer, Heimo
; Ramos, Eliana
; Rando, Juliana G.
; Rapini, Alessandro
; Reginato, Marcelo
; Reis, Ilka P.
; Reis, Priscila A.
; Ribeiro, André R.O.
; Ribeiro, José E.L.S.
; Riina, Ricarda
; Ritter, Mara R.
; Rivadavia, Fernando
; Rocha, Antônio E.S.
; Rocha, Maria J.R.
; Rodrigues, Izabella M.C.
; Rodrigues, Karina F.
; Rodrigues, Rodrigo S.
; Rodrigues, Rodrigo S.
; Rodrigues, Vinícius T.
; Rodrigues, William
; Romaniuc Neto, Sérgio
; Romão, Gerson O.
; Romero, Rosana
; Roque, Nádia
; Rosa, Patrícia
; Rossi, Lúcia
; Sá, Cyl F.C.
; Saavedra, Mariana M.
; Saka, Mariana
; Sakuragui, Cássia M.
; Salas, Roberto M.
; Sales, Margareth F.
; Salimena, Fatima R.G.
; Sampaio, Daniela
; Sancho, Gisela
; Sano, Paulo T.
; Santos, Alessandra
; Santos, Élide P.
; Santos, Juliana S.
; Santos, Marianna R.
; Santos-Gonçalves, Ana P.
; Santos-Silva, Fernanda
; São-Mateus, Wallace
; Saraiva, Deisy P.
; Saridakis, Dennis P.
; Sartori, Ângela L.B.
; Scalon, Viviane R.
; Schneider, Ângelo
; Sebastiani, Renata
; Secco, Ricardo S.
; Senna, Luisa
; Senna-Valle, Luci
; Shirasuna, Regina T.
; Silva Filho, Pedro J.S.
; Silva, Anádria S.
; Silva, Christian
; Silva, Genilson A.R.
; Silva, Gisele O.
; Silva, Márcia C.R.
; Silva, Marcos J.
; Silva, Marcos J.
; Silva, Otávio L.M.
; Silva, Rafaela A.P.
; Silva, Saura R.
; Silva, Tania R.S.
; Silva-Gonçalves, Kelly C.
; Silva-Luz, Cíntia L.
; Simão-Bianchini, Rosângela
; Simões, André O.
; Simpson, Beryl
; Siniscalchi, Carolina M.
; Siqueira Filho, José A.
; Siqueira, Carlos E.
; Siqueira, Josafá C.
; Smith, Nathan P.
; Snak, Cristiane
; Soares Neto, Raimundo L.
; Soares, Kelen P.
; Soares, Marcos V.B.
; Soares, Maria L.
; Soares, Polyana N.
; Sobral, Marcos
; Sodré, Rodolfo C.
; Somner, Genise V.
; Sothers, Cynthia A.
; Sousa, Danilo J.L.
; Souza, Elnatan B.
; Souza, Élvia R.
; Souza, Marcelo
; Souza, Maria L.D.R.
; Souza-Buturi, Fátima O.
; Spina, Andréa P.
; Stapf, María N.S.
; Stefano, Marina V.
; Stehmann, João R.
; Steinmann, Victor
; Takeuchi, Cátia
; Taylor, Charlotte M.
; Taylor, Nigel P.
; Teles, Aristônio M.
; Temponi, Lívia G.
; Terra-Araujo, Mário H.
; Thode, Veronica
; Thomas, W.Wayt
; Tissot-Squalli, Mara L.
; Torke, Benjamin M.
; Torres, Roseli B.
; Tozzi, Ana M.G.A.
; Trad, Rafaela J.
; Trevisan, Rafael
; Trovó, Marcelo
; Valls, José F.M.
; Vaz, Angela M.S.F.
; Versieux, Leonardo
; Viana, Pedro L.
; Vianna Filho, Marcelo D.M.
; Vieira, Ana O.S.
; Vieira, Diego D.
; Vignoli-Silva, Márcia
; Vilar, Thaisa
; Vinhos, Franklin
; Wallnöfer, Bruno
; Wanderley, Maria G.L.
; Wasshausen, Dieter
; Watanabe, Maurício T.C.
; Weigend, Maximilian
; Welker, Cassiano A.D.
; Woodgyer, Elizabeth
; Xifreda, Cecilia C.
; Yamamoto, Kikyo
; Zanin, Ana
; Zenni, Rafael D.
; Zickel, Carmem S
.
Resumo Um levantamento atualizado das plantas com sementes e análises relevantes acerca desta biodiversidade são apresentados. Este trabalho se iniciou em 2010 com a publicação do Catálogo de Plantas e Fungos e, desde então vem sendo atualizado por mais de 430 especialistas trabalhando online. O Brasil abriga atualmente 32.086 espécies nativas de Angiospermas e 23 espécies nativas de Gimnospermas e estes novos dados mostram um aumento de 3% da riqueza em relação a 2010. A Amazônia é o Domínio Fitogeográfico com o maior número de espécies de Gimnospermas, enquanto que a Floresta Atlântica possui a maior riqueza de Angiospermas. Houve um crescimento considerável no número de espécies e nas taxas de endemismo para a maioria dos Domínios (Caatinga, Cerrado, Floresta Atlântica, Pampa e Pantanal), com exceção da Amazônia que apresentou uma diminuição de 2,5% de endemicidade. Entretanto, a maior parte das plantas com sementes que ocorrem no Brasil (57,4%) é endêmica deste território. A proporção de formas de vida varia de acordo com os diferentes Domínios: árvores são mais expressivas na Amazônia e Floresta Atlântica do que nos outros biomas, ervas são dominantes no Pampa e as lianas apresentam riqueza expressiva na Amazônia, Floresta Atlântica e Pantanal. Este trabalho não só quantifica a biodiversidade brasileira, mas também indica as lacunas de conhecimento e o desafio a ser enfrentado para a conservação desta flora.
Abstract An updated inventory of Brazilian seed plants is presented and offers important insights into the country's biodiversity. This work started in 2010, with the publication of the Plants and Fungi Catalogue, and has been updated since by more than 430 specialists working online. Brazil is home to 32,086 native Angiosperms and 23 native Gymnosperms, showing an increase of 3% in its species richness in relation to 2010. The Amazon Rainforest is the richest Brazilian biome for Gymnosperms, while the Atlantic Rainforest is the richest one for Angiosperms. There was a considerable increment in the number of species and endemism rates for biomes, except for the Amazon that showed a decrease of 2.5% of recorded endemics. However, well over half of Brazillian seed plant species (57.4%) is endemic to this territory. The proportion of life-forms varies among different biomes: trees are more expressive in the Amazon and Atlantic Rainforest biomes while herbs predominate in the Pampa, and lianas are more expressive in the Amazon, Atlantic Rainforest, and Pantanal. This compilation serves not only to quantify Brazilian biodiversity, but also to highlight areas where there information is lacking and to provide a framework for the challenge faced in conserving Brazil's unique and diverse flora.
https://doi.org/10.1590/2175-7860201566411
33340 downloads
7.
Screening of Brazilian plants for antimicrobial and dnadamaging activities: I. Atlantic rain forest . Ecological station juréia-itatins
Facebook Twitter
Facebook Twitter
- Other social networks
- Google+
- StambleUpon
- CiteULike
- Mendeley
- Other networks
- Metrics
Agripino, Débora Gomes
; Lima, Marcos Enoque Leite
; Silva, Marcelo Rogério da
; Meda, Cristiane Infante
; Bolzani, Vanderlan da Silva
; Cordeiro, Inês
; Young, Maria Claudia Marx
; Moreno, Paulo Roberto H.
.
(Triagem de plantas nativas do Brasil para atividades antimicrobiana e de Danos no DNA I. Mata Atlântica . Estação Ecológica Juréia-Itatins). Oitenta e oito espécies nativas do estado de São Paulo foram coletadas numa região de Mata Atlântica e ensaiadas quanto a sua atividade antimicrobiana e capacidade de causar danos no DNA. Dos 114 extratos submetidos aos ensaios para atividade antibacteriana, apenas os extratos de folhas e galhos de Aspidosperma ramiflorum (Apocynaceae) apresentaram uma atividade fraca contra Escherichia coli. No ensaio antifúngico com Candida albicans, não foram observados extratos ativos. Por outro lado, no ensaio de bioautografia com Cladosporium sphaerospermum e C. cladosporioides 12% dos extratos apresentaram atividade. Contudo, nesse ensaio, somente o extrato dos ramos de Psychotria mapoureoides (Rubiaceae) inibiu fortemente o crescimento de ambas espécies do fungo. O ensaio para danos no DNA com cepas mutantes de Saccharomyces cerevisiae apresentou 17.5 % de extratos ativos. A maioria dos extratos ativos (55 %) apresentou resultados seletivos para danos dependentes da topoisomerase II como mecanismo de reparo do DNA e somente 20 % foram seletivos para o mecanismo da topoisomerase I.
I. Atlantic Rain Forest . Ecological Station Juréia-Itatins) Crude extracts from 88 plant species occurring in São Paulo State (Brazil), collected in an Atlantic Forest region, have been screened for antimicrobial and DNA-damaging activities. Of the 114 extracts assayed for antibacterial activity, only the extracts from leaves and stems of Aspidosperma ramiflorum (Apocynaceae) showed a slight activity against Escherichia coli. In the antifungal assay with Candida albicans, no active extract was observed, while in the bioautography assay with Cladosporium sphaerospermum and C. cladosporioides 12% were active. However, only the extract of Psychotria mapoureoides (Rubiaceae) stems showed a strong inhibition of both fungi. The DNA-damaging assay with mutant strains of Saccharomyces cerevisiae resulted in 17.5 % of active extracts. The majority (55 %) of the active extracts showed selectivity for the DNA-repair mechanism of topoisomerase II and only 20 % showed a selective response for the mechanism of topoisomerase I.
2026 downloads
Showing
itens per page
Page
of 1
Next
Statistics of
Send result
Sem resultados
No documents were found for your search
Glossary and search help
You can enrich your search in a very simple way. Use the search indexes combined with the connectors (AND or OR) and specify more your search.
For example, if you want to search for articles about
cases of dengue in Brasil in 2015, use:ti:dengue and publication_year:2015 and aff_country:Brasil
See below the complete list of search indexes that can be used:
Index code | Element |
---|---|
ti | article title |
au | author |
kw | article keywords |
subject | subject (title words, abstract and keywords) |
ab | abstract |
ta | journal short title (e.g. Cad. Saúde Pública) |
journal_title | journal full title (e.g. Cadernos de Saúde Pública) |
la | publication language code (e.g. pt - Portuguese, es - Spanish) |
type | document type |
pid | publication identifier |
publication_year | publication year of publication |
sponsor | sponsor |
aff_country | country code of the author's affiliation |
aff_institution | author affiliation institution |
volume | article volume |
issue | article issue |
elocation | elocation |
doi | DOI number |
issn | journal ISSN |
in | SciELO colection code (e.g. scl - Brasil, col - Colômbia) |
use_license | article usage license code |