This quantitative-qualitative study on the professional characterization of the egress from the Nursing College of the State University of Rio de Janeiro, Brazil, aims to describe and analyze the profile of that nurse. The current curriculum is based on the Critical Education Theory. The participants were 59 students that concluded the graduation course from 2000 to 2004. A questionnaire with open and closed questions has been applied in 2005. The results showed that most egresses try to capacitate themselves by means of post-graduate courses, in order to search for better financial rewards, job positions and professional visibility. It was verified that 59.58% of them work at their specialization area; 50.84% have been approved in public contests, and all the participants consider themselves as agents of changes in their work environments and. It was concluded that the professional profile corresponds to the expectations from the current curriculum - a critical and reflexive nurse who responds to the challenges imposed by the job world.
Estudio cuanti-cualitativo, cuyo objeto fue la caracterización profesional del egreso de la Facultad de Enfermería de la Universidad del Estado de Rio de Janeiro, Brasil, teniendo como objetivos describir y analizar el perfil de ese enfermero. El currículo actual es fundamentado en la Teoría Crítica de la Educación. Los 59 (22%) participantes concluyeron el Curso en el período de 2000 a 2004. Se aplicó un cuestionario con preguntas abiertas y cerradas, en 2005. Los resultados revelaron que la mayoría de los egresados busca perfeccionar su capacitación, por medio de cursos de postgrado, para conquistar ventajas financieras, mejores posiciones en el mercado de trabajo y visibilidad profesional. De ellos, 59,58% actúan en el área en que se especializaron, 50,84% fueron aprobados en el concurso público y todos se consideran agentes de cambio en sus locales de trabajo. Se concluye que el perfil profesional alcanzado refleja lo que es deseado por el currículo actual: enfermero crítico, que reflexiona y que responde a los desafíos impuestos por el mundo del trabajo.
Estudo quanti-qualitativo, cujo objeto foi a caracterização profissional do egresso da Faculdade de Enfermagem da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, tendo como objetivos descrever e analisar o perfil desse enfermeiro. O atual currículo é fundamentado na Teoria Crítica da Educação. Os 59 (22%) participantes concluíram o Curso no período de 2000 a 2004. Aplicou-se um questionário com perguntas abertas e fechadas, em 2005. Os resultados revelaram que a maioria dos egressos procura aprimorar sua capacitação, mediante cursos de pós-graduação, para conquistar melhores ganhos financeiros, posições no mercado de trabalho e visibilidade profissional; 59,58 % atuam na área em que se especializaram; 50,84% obtiveram aprovação em concurso público e todos se consideram agentes de mudança em seus ambientes de trabalho. Conclui-se que o perfil profissional apreendido reflete o desejado pelo atual currículo - enfermeiro crítico, reflexivo e que responde aos desafios impostos pelo mundo do trabalho.