Results: 8
#1
au:RIBEIRO, FERNANDA SIQUEIRA
Filters
Order by
Page
of 1
Next
1.
Brazilian practice guidelines for stroke rehabilitation: part II
Facebook Twitter
Facebook Twitter
- Other social networks
- Google+
- StambleUpon
- CiteULike
- Mendeley
- Other networks
- Metrics
Minelli, Cesar
; Luvizutto, Gustavo José
; Cacho, Roberta de Oliveira
; Neves, Luciana de Oliveira
; Magalhães, Sheila Cristina Sayuri Abe
; Pedatella, Marco Túlio Araújo
; Mendonça, Lucia Iracema Zanotto de
; Ortiz, Karin Zazo
; Lange, Marcos Christiano
; Ribeiro, Priscila Watson
; Souza, Luciane Aparecida Pascucci Sande de
; Milani, Cristiano
; Cruz, Daniel Marinho Cezar da
; Costa, Rafael Dalle Molle da
; Conforto, Adriana Bastos
; Carvalho, Fernanda Martins Maia
; Ciarlini, Bruna Silva
; Frota, Norberto Anizio Ferreira
; Almeida, Kelson James
; Schochat, Eliane
; Oliveira, Tatiana de Paula
; Miranda, Camila
; Piemonte, Maria Elisa Pimentel
; Lopes, Laura Cardia Gomes
; Lopes, Camila Galvão
; Tosin, Michelle Hyczy de Siqueira
; Oliveira, Bianca Campos
; Oliveira, Beatriz Guitton Renaud Baptista de
; Castro, Shamyr Sulyvan de
; Andrade, João Brainier Clares de
; Silva, Gisele Sampaio
; Pontes-Neto, Octávio Marques
; Carvalho, João José Freitas de
; Martins, Sheila C. Ouriques
; Bazan, Rodrigo
.
Abstract The Brazilian Practice Guidelines for Stroke Rehabilitation – Part II, developed by the Scientific Department of Neurological Rehabilitation of the Brazilian Academy of Neurology (Academia Brasileira de Neurologia, in Portuguese), focuses on specific rehabilitation techniques to aid recovery from impairment and disability after stroke. As in Part I, Part II is also based on recently available evidence from randomized controlled trials, systematic reviews, meta-analyses, and other guidelines. Part II covers disorders of communication, dysphagia, postural control and balance, ataxias, spasticity, upper limb rehabilitation, gait, cognition, unilateral spatial neglect, sensory impairments, home rehabilitation, medication adherence, palliative care, cerebrovascular events related to severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) infection, the future of stroke rehabilitation, and stroke websites to support patients and caregivers. Our goal is to provide health professionals with more recent knowledge and recommendations for better rehabilitation care after stroke.
Resumo As Diretrizes Brasileiras de Reabilitação do Acidente Vascular Cerebral (AVC) - Parte II, desenvolvida pelo Departamento Científico de Reabilitação Neurológica da Academia Brasileira de Neurologia é voltada para intervenções específicas de técnicas de reabilitação de déficits neurológicos e incapacidades. Seguindo o mesmo modelo da Parte I, a Parte II também se baseia em estudos randomizados, revisões sistemáticas, metanálises e outras diretrizes sobre o mesmo tema. A segunda parte aborda os distúrbios da comunicação, disfagia, controle postural e equilíbrio, ataxias, espasticidade, reabilitação do membro superior, marcha, cognição, negligência espacial unilateral, déficits sensoriais, reabilitação domiciliar, aderênciaao usode medicamentos, cuidados paliativos,ofuturodareabilitação no AVC, e websites de orientação sobre AVC para pacientes e cuidadores. Nosso objetivo é fornecer aos profissionais envolvidos na reabilitação conhecimento atualizado e recomendações para um melhor cuidado no pós-AVC.
2.
Posicionamento Brasileiro sobre o Uso da Multimodalidade de Imagens na Cardio-Oncologia – 2021
Facebook Twitter
Facebook Twitter
- Other social networks
- Google+
- StambleUpon
- CiteULike
- Mendeley
- Other networks
- Metrics
Melo, Marcelo Dantas Tavares de
; Paiva, Marcelo Goulart
; Santos, Maria Verônica Câmara
; Rochitte, Carlos Eduardo
; Moreira, Valéria de Melo
; Saleh, Mohamed Hassan
; Brandão, Simone Cristina Soares
; Gallafrio, Claudia Cosentino
; Goldwasser, Daniel
; Gripp, Eliza de Almeida
; Piveta, Rafael Bonafim
; Silva, Tonnison Oliveira
; Santo, Thais Harada Campos Espirito
; Ferreira, Waldinai Pereira
; Salemi, Vera Maria Cury
; Cauduro, Sanderson A.
; Barberato, Silvio Henrique
; Lopes, Heloísa M. Christovam
; Pena, José Luiz Barros
; Rached, Heron Rhydan Saad
; Miglioranza, Marcelo Haertel
; Pinheiro, Aurélio Carvalho
; Vrandecic, Bárbara Athayde Linhares Martins
; Cruz, Cecilia Beatriz Bittencourt Viana
; Nomura, César Higa
; Cerbino, Fernanda Mello Erthal
; Costa, Isabela Bispo Santos da Silva
; Coelho Filho, Otavio Rizzi
; Carneiro, Adriano Camargo de Castro
; Burgos, Ursula Maria Moreira Costa
; Fernandes, Juliano Lara
; Uellendahl, Marly
; Calado, Eveline Barros
; Senra, Tiago
; Assunção, Bruna Leal
; Freire, Claudia Maria Vilas
; Martins, Cristiane Nunes
; Sawamura, Karen Saori Shiraishi
; Brito, Márcio Miranda
; Jardim, Maria Fernanda Silva
; Bernardes, Renata Junqueira Moll
; Diógenes, Tereza Cristina
; Vieira, Lucas de Oliveira
; Mesquita, Claudio Tinoco
; Lopes, Rafael Willain
; Segundo Neto, Elry Medeiros Vieira
; Rigo, Letícia
; Marin, Valeska Leite Siqueira
; Santos, Marcelo José
; Grossman, Gabriel Blacher
; Quagliato, Priscila Cestari
; Alcantara, Monica Luiza de
; Teodoro, José Aldo Ribeiro
; Albricker, Ana Cristina Lopes
; Barros, Fanilda Souto
; Amaral, Salomon Israel do
; Porto, Carmen Lúcia Lascasas
; Barros, Marcio Vinícius Lins
; Santos, Simone Nascimento dos
; Cantisano, Armando Luís
; Petisco, Ana Cláudia Gomes Pereira
; Barbosa, José Eduardo Martins
; Veloso, Orlando Carlos Glória
; Spina, Salvador
; Pignatelli, Ricardo
; Hajjar, Ludhmilla Abrahão
; Kalil Filho, Roberto
; Lopes, Marcelo Antônio Cartaxo Queiroga
; Vieira, Marcelo Luiz Campos
; Almeida, André Luiz Cerqueira
.
https://doi.org/10.36660/abc.20200266
103 downloads
3.
Comparison of stress in freshman and senior nursing students
Facebook Twitter
Facebook Twitter
- Other social networks
- Google+
- StambleUpon
- CiteULike
- Mendeley
- Other networks
- Metrics
Mussi, Fernanda Carneiro
; Pires, Cláudia Geovana da Silva
; Carneiro, Luciana Santos
; Costa, Ana Lúcia Siqueira
; Ribeiro, Fernanda Michelle Santos e Silva
; Santos, Andréia Ferreira dos
.
ABSTRACT Objective: To compare stress levels in freshman and senior nursing students. Method: A cross-sectional study was carried out in a public federal university of the state of Bahia, with students who answered questionnaires about sociodemographic variables, academic life, and a scale for assessing stress in nursing students. Chi-square and Fisher’s exact tests were applied to analyze the relationship between variables. To assess proportional trends between ordinal variables and groups, a chi-square test for linear trend was applied. The significance level was 5%. Results: One hundred and fifty-four students participated in the study. There was a tendency to higher stress levels among students in the last year compared to those in the first year, in four out of six domains: Performance of Practical Activities (p=0.00), Professional Communication (p=0.00), Environment (p=0.00) and Professional Education (p=0.00). Conclusion: High levels of stress were observed in students taking the last year. There is a need for broader research that includes other years of the course, an institutional reflection on stress factors and the adoption of an institutional policy that favors a better confrontation of stress factors.
RESUMEN Objetivo: Comparar el nivel de estrés de universitarios de enfermería de primer año y egresos de la carrera. Método: Estudio transversal, desarrollado en una universidad pública federal, del Estado de Bahía, con estudiantes que respondieron a cuestionarios acerca de variables sociodemográficas, vida académica y la escala para la Evaluación de Estrés en Estudiantes de Enfermería. Para valorar las relaciones entre las variables, se emplearon las pruebas de Chi cuadrado de Pearson y Exacta de Fisher. A fin de verificar tendencias proporcionales entre variables del tipo ordinal y los grupos, se utilizó la Prueba Chi cuadrado de Tendencia Lineal. El nivel de significación estadística fue del 5%. Resultados: Participaron 154 estudiantes. Hubo tendencia a un mayor nivel de estrés en estudiantes del último año comparados con los del primero, en cuatro de los seis dominios: Realización de las actividades prácticas (p=0,00), Comunicación profesional (p=0,00), Ambiente (p=0,00) y Formación profesional (p=0,00). Conclusión: Se constataron niveles elevados de estrés en el último año. Se subraya la necesidad de ampliación de la investigación a otros años de la carrera, la reflexión institucional acerca de los factores de estrés y la adopción de una política institucional que facilite un mejor enfrentamiento de dichos factores.
RESUMO Objetivo: Comparar o nível de estresse de universitários de enfermagem ingressantes e concluintes do curso. Método: Estudo transversal, desenvolvido em uma universidade pública federal, do estado da Bahia, com estudantes que responderam a questionários sobre variáveis sociodemográficas, vida acadêmica e a escala para Avaliação de Estresse em Estudantes de Enfermagem. Para avaliar as relações entre as variáveis empregaram-se os testes do Qui-quadrado de Pearson e Exato de Fisher. Para verificar tendências proporcionais entre variáveis do tipo ordinal e os grupos utilizou-se do Teste Qui-Quadrado de Tendência Linear. O nível de significância estatística foi de 5%. Resultados: Participaram 154 estudantes. Houve tendência a maior nível de estresse em estudantes do último ano comparados aos do primeiro, em quatro dos seis domínios: Realização das atividades práticas (p=0,00), Comunicação profissional (p=0,00), Ambiente (p=0,00) e Formação profissional (p=0,00). Conclusão: Constatou-se níveis elevados de estresse no último ano. Ressalta-se a necessidade de ampliação da investigação para outros anos do curso, a reflexão institucional sobre os fatores estressores e a adoção de uma política institucional que propicie melhor enfrentamento dos estressores.
https://doi.org/10.1590/s1980-220x2017023503431
109 downloads
4.
Comparison of stress in freshman and senior nursing students
Facebook Twitter
Facebook Twitter
- Other social networks
- Google+
- StambleUpon
- CiteULike
- Mendeley
- Other networks
- Metrics
Mussi, Fernanda Carneiro
; Pires, Cláudia Geovana da Silva
; Carneiro, Luciana Santos
; Costa, Ana Lúcia Siqueira
; Ribeiro, Fernanda Michelle Santos e Silva
; Santos, Andréia Ferreira dos
.
RESUMO Objetivo: Comparar o nível de estresse de universitários de enfermagem ingressantes e concluintes do curso. Método: Estudo transversal, desenvolvido em uma universidade pública federal, do estado da Bahia, com estudantes que responderam a questionários sobre variáveis sociodemográficas, vida acadêmica e a escala para Avaliação de Estresse em Estudantes de Enfermagem. Para avaliar as relações entre as variáveis empregaram-se os testes do Qui-quadrado de Pearson e Exato de Fisher. Para verificar tendências proporcionais entre variáveis do tipo ordinal e os grupos utilizou-se do Teste Qui-Quadrado de Tendência Linear. O nível de significância estatística foi de 5%. Resultados: Participaram 154 estudantes. Houve tendência a maior nível de estresse em estudantes do último ano comparados aos do primeiro, em quatro dos seis domínios: Realização das atividades práticas (p=0,00), Comunicação profissional (p=0,00), Ambiente (p=0,00) e Formação profissional (p=0,00). Conclusão: Constatou-se níveis elevados de estresse no último ano. Ressalta-se a necessidade de ampliação da investigação para outros anos do curso, a reflexão institucional sobre os fatores estressores e a adoção de uma política institucional que propicie melhor enfrentamento dos estressores.
ABSTRACT Objective: To compare stress levels in freshman and senior nursing students. Method: A cross-sectional study was carried out in a public federal university of the state of Bahia, with students who answered questionnaires about sociodemographic variables, academic life, and a scale for assessing stress in nursing students. Chi-square and Fisher’s exact tests were applied to analyze the relationship between variables. To assess proportional trends between ordinal variables and groups, a chi-square test for linear trend was applied. The significance level was 5%. Results: One hundred and fifty-four students participated in the study. There was a tendency to higher stress levels among students in the last year compared to those in the first year, in four out of six domains: Performance of Practical Activities (p=0.00), Professional Communication (p=0.00), Environment (p=0.00) and Professional Education (p=0.00). Conclusion: High levels of stress were observed in students taking the last year. There is a need for broader research that includes other years of the course, an institutional reflection on stress factors and the adoption of an institutional policy that favors a better confrontation of stress factors.
RESUMEN Objetivo: Comparar el nivel de estrés de universitarios de enfermería de primer año y egresos de la carrera. Método: Estudio transversal, desarrollado en una universidad pública federal, del Estado de Bahía, con estudiantes que respondieron a cuestionarios acerca de variables sociodemográficas, vida académica y la escala para la Evaluación de Estrés en Estudiantes de Enfermería. Para valorar las relaciones entre las variables, se emplearon las pruebas de Chi cuadrado de Pearson y Exacta de Fisher. A fin de verificar tendencias proporcionales entre variables del tipo ordinal y los grupos, se utilizó la Prueba Chi cuadrado de Tendencia Lineal. El nivel de significación estadística fue del 5%. Resultados: Participaron 154 estudiantes. Hubo tendencia a un mayor nivel de estrés en estudiantes del último año comparados con los del primero, en cuatro de los seis dominios: Realización de las actividades prácticas (p=0,00), Comunicación profesional (p=0,00), Ambiente (p=0,00) y Formación profesional (p=0,00). Conclusión: Se constataron niveles elevados de estrés en el último año. Se subraya la necesidad de ampliación de la investigación a otros años de la carrera, la reflexión institucional acerca de los factores de estrés y la adopción de una política institucional que facilite un mejor enfrentamiento de dichos factores.
https://doi.org/10.1590/s1980-220x2017023503431
3732 downloads
5.
Procedimentos de medição da massa corporal infantil pelos agentes comunitários de saúde de Macaé, Rio de Janeiro, 2010-2011
Facebook Twitter
Facebook Twitter
- Other social networks
- Google+
- StambleUpon
- CiteULike
- Mendeley
- Other networks
- Metrics
Silva, Guilherme Alvarenga Santos da
; Rocha, Camilla Medeiros Macedo da
; Almeida, Maria Fernanda Larcher de
; Lima, Flávia Farias
; Carmo, Cleber Nascimento do
; Boccolini, Cristiano Siqueira
; Ribeiro, Beatriz Gonçalves
; Sichieri, Rosely
; Capelli, Jane de Carlos Santana
.
Resumo OBJETIVO: descrever o processo de medição da massa corporal de crianças menores de sete anos assistidas pelos agentes comunitários de saúde (ACS) nas unidades básicas de saúde da Estratégia Saúde da Família em Macaé-RJ, Brasil. MÉTODOS: estudo descritivo com ACS que mediram a massa corporal de crianças entre agosto de 2010 e agosto de 2011. RESULTADOS: do total de ACS da Atenção Básica de Macaé, ¾ (n=65) foram observados em 196 medições de crianças; detectou-se a utilização de 66,8% de balanças de uso doméstico pelos profissionais (p<0,001); 65,3% das balanças foram posicionadas em chão desnivelado; o procedimento ‘despir a criança’ foi realizado em 18,4% das medições, e destas, 72,2% adequadamente (p<0,001). CONCLUSÃO: detectaram-se falhas nos procedimentos técnicos de medição, indicando a necessidade de ampliar a reflexão e discussão sobre o impacto das medidas geradas na determinação dos diagnósticos nutricionais do público infantil.
Abstract OBJECTIVE: to describe the measurement process of the body mass in children under seven years old, assisted by community health agents in primary health care units of the Family Health Strategy, in Macaé-RJ, Brazil. METHODS: a descriptive study with community health agents who measured the body mass of children, from August 2010 to August 2011. RESULTS: ¾ (n=65) of the community health agents from Macaé Primary Health Care were observed in 196 measurements; in 66.8% of measurements, the professionals used domestic scales (p<0.001); 65.3% of the scales were put on uneven floor; the procedure ‘undress the child’ was followed in 18.4% of cases; of those, 72.2% were performed properly (p<0.001). CONCLUSION: failures in the technical procedures of measurement were detected, pointing to the need to expand the reflection and discussion on the impact of the measurements, which help determine the nutritional diagnose of children.
Resumen OBJETIVO: describir el proceso de medición de la masa corporal de los niños menores de siete años por trabajadores comunitarios de salud (TCS) en unidades básicas con Estrategia de Salud de la Familia en Macaé-RJ, Brasil. MÉTODOS: se realizó un estudio descriptivo con TCS que midieron la masa corporal de niños, entre agosto 2010-2011. RESULTADOS: del total de ACS de Atención Primaria de Macaé, ¾ (n=65) fueron observados en 196 mediciones; se detectó que 66,8% de los TCS usaba las balanzas de uso doméstico (p<0,001); 65,3% colocándola en un terreno irregular; el procedimiento de ‘desvestir al niño’ se realizó en 18,4% de las veces; siendo que 72,2% lo realizaba correctamente (p<0,001). CONCLUSIÓN: se detectaron fallas en los procedimientos técnicos de acuerdo con la literatura; hay una necesidad de ampliar la reflexión y el debate sobre el impacto de las medidas generadas en la determinación del diagnóstico nutricional y la formulación de políticas públicas para la infancia.
https://doi.org/10.5123/s1679-49742017000300015
1406 downloads
6.
Procedimentos de medição da massa corporal infantil pelos agentes comunitários de saúde de Macaé, Rio de Janeiro, 2010-2011
Facebook Twitter
Facebook Twitter
- Other social networks
- Google+
- StambleUpon
- CiteULike
- Mendeley
- Other networks
- Metrics
Silva, Guilherme Alvarenga Santos da
; Rocha, Camilla Medeiros Macedo da
; Almeida, Maria Fernanda Larcher de
; Lima, Flávia Farias
; Carmo, Cleber Nascimento do
; Boccolini, Cristiano Siqueira
; Ribeiro, Beatriz Gonçalves
; Sichieri, Rosely
; Capelli, Jane de Carlos Santana
.
Resumo OBJETIVO: descrever o processo de medição da massa corporal de crianças menores de sete anos assistidas pelos agentes comunitários de saúde (ACS) nas unidades básicas de saúde da Estratégia Saúde da Família em Macaé-RJ, Brasil. MÉTODOS: estudo descritivo com ACS que mediram a massa corporal de crianças entre agosto de 2010 e agosto de 2011. RESULTADOS: do total de ACS da Atenção Básica de Macaé, ¾ (n=65) foram observados em 196 medições de crianças; detectou-se a utilização de 66,8% de balanças de uso doméstico pelos profissionais (p<0,001); 65,3% das balanças foram posicionadas em chão desnivelado; o procedimento ‘despir a criança’ foi realizado em 18,4% das medições, e destas, 72,2% adequadamente (p<0,001). CONCLUSÃO: detectaram-se falhas nos procedimentos técnicos de medição, indicando a necessidade de ampliar a reflexão e discussão sobre o impacto das medidas geradas na determinação dos diagnósticos nutricionais do público infantil.
Abstract OBJECTIVE: to describe the measurement process of the body mass in children under seven years old, assisted by community health agents in primary health care units of the Family Health Strategy, in Macaé-RJ, Brazil. METHODS: a descriptive study with community health agents who measured the body mass of children, from August 2010 to August 2011. RESULTS: ¾ (n=65) of the community health agents from Macaé Primary Health Care were observed in 196 measurements; in 66.8% of measurements, the professionals used domestic scales (p<0.001); 65.3% of the scales were put on uneven floor; the procedure ‘undress the child’ was followed in 18.4% of cases; of those, 72.2% were performed properly (p<0.001). CONCLUSION: failures in the technical procedures of measurement were detected, pointing to the need to expand the reflection and discussion on the impact of the measurements, which help determine the nutritional diagnose of children.
Resumen OBJETIVO: describir el proceso de medición de la masa corporal de los niños menores de siete años por trabajadores comunitarios de salud (TCS) en unidades básicas con Estrategia de Salud de la Familia en Macaé-RJ, Brasil. MÉTODOS: se realizó un estudio descriptivo con TCS que midieron la masa corporal de niños, entre agosto 2010-2011. RESULTADOS: del total de ACS de Atención Primaria de Macaé, ¾ (n=65) fueron observados en 196 mediciones; se detectó que 66,8% de los TCS usaba las balanzas de uso doméstico (p<0,001); 65,3% colocándola en un terreno irregular; el procedimiento de ‘desvestir al niño’ se realizó en 18,4% de las veces; siendo que 72,2% lo realizaba correctamente (p<0,001). CONCLUSIÓN: se detectaron fallas en los procedimientos técnicos de acuerdo con la literatura; hay una necesidad de ampliar la reflexión y el debate sobre el impacto de las medidas generadas en la determinación del diagnóstico nutricional y la formulación de políticas públicas para la infancia.
https://doi.org/10.5123/s1679-49742017000300015
155 downloads
7.
Growing knowledge: an overview of Seed Plant diversity in Brazil
Facebook Twitter
Facebook Twitter
- Other social networks
- Google+
- StambleUpon
- CiteULike
- Mendeley
- Other networks
- Metrics
Zappi, Daniela C.
; Filardi, Fabiana L. Ranzato
; Leitman, Paula
; Souza, Vinícius C.
; Walter, Bruno M.T.
; Pirani, José R.
; Morim, Marli P.
; Queiroz, Luciano P.
; Cavalcanti, Taciana B.
; Mansano, Vidal F.
; Forzza, Rafaela C.
; Abreu, Maria C.
; Acevedo-Rodríguez, Pedro
; Agra, Maria F.
; Almeida Jr., Eduardo B.
; Almeida, Gracineide S.S.
; Almeida, Rafael F.
; Alves, Flávio M.
; Alves, Marccus
; Alves-Araujo, Anderson
; Amaral, Maria C.E.
; Amorim, André M.
; Amorim, Bruno
; Andrade, Ivanilza M.
; Andreata, Regina H.P.
; Andrino, Caroline O.
; Anunciação, Elisete A.
; Aona, Lidyanne Y.S.
; Aranguren, Yani
; Aranha Filho, João L.M.
; Araújo, Andrea O.
; Araújo, Ariclenes A.M.
; Araújo, Diogo
; Arbo, María M.
; Assis, Leandro
; Assis, Marta C.
; Assunção, Vivian A.
; Athiê-Souza, Sarah M.
; Azevedo, Cecilia O.
; Baitello, João B.
; Barberena, Felipe F.V.A.
; Barbosa, Maria R.V.
; Barros, Fábio
; Barros, Lucas A.V.
; Barros, Michel J.F.
; Baumgratz, José F.A.
; Bernacci, Luis C.
; Berry, Paul E.
; Bigio, Narcísio C.
; Biral, Leonardo
; Bittrich, Volker
; Borges, Rafael A.X.
; Bortoluzzi, Roseli L.C.
; Bove, Cláudia P.
; Bovini, Massimo G.
; Braga, João M.A.
; Braz, Denise M.
; Bringel Jr., João B.A.
; Bruniera, Carla P.
; Buturi, Camila V.
; Cabral, Elza
; Cabral, Fernanda N.
; Caddah, Mayara K.
; Caires, Claudenir S.
; Calazans, Luana S.B.
; Calió, Maria F.
; Camargo, Rodrigo A.
; Campbell, Lisa
; Canto-Dorow, Thais S.
; Carauta, Jorge P.P.
; Cardiel, José M.
; Cardoso, Domingos B.O.S.
; Cardoso, Leandro J.T.
; Carneiro, Camila R.
; Carneiro, Cláudia E.
; Carneiro-Torres, Daniela S.
; Carrijo, Tatiana T.
; Caruzo, Maria B.R.
; Carvalho, Maria L.S.
; Carvalho-Silva, Micheline
; Castello, Ana C.D.
; Cavalheiro, Larissa
; Cervi, Armando C.
; Chacon, Roberta G.
; Chautems, Alain
; Chiavegatto, Berenice
; Chukr, Nádia S.
; Coelho, Alexa A.O.P.
; Coelho, Marcus A.N.
; Coelho, Rubens L.G.
; Cordeiro, Inês
; Cordula, Elizabeth
; Cornejo, Xavier
; Côrtes, Ana L.A.
; Costa, Andrea F.
; Costa, Fabiane N.
; Costa, Jorge A.S.
; Costa, Leila C.
; Costa-e-Silva, Maria B.
; Costa-Lima, James L.
; Cota, Maria R.C.
; Couto, Ricardo S.
; Daly, Douglas C.
; De Stefano, Rodrigo D.
; De Toni, Karen
; Dematteis, Massimiliano
; Dettke, Greta A.
; Di Maio, Fernando R.
; Dórea, Marcos C.
; Duarte, Marília C.
; Dutilh, Julie H.A.
; Dutra, Valquíria F.
; Echternacht, Lívia
; Eggers, Lilian
; Esteves, Gerleni
; Ezcurra, Cecilia
; Falcão Junior, Marcus J.A.
; Feres, Fabíola
; Fernandes, José M.
; Ferreira, D.M.C.
; Ferreira, Fabrício M.
; Ferreira, Gabriel E.
; Ferreira, Priscila P.A.
; Ferreira, Silvana C.
; Ferrucci, Maria S.
; Fiaschi, Pedro
; Filgueiras, Tarciso S.
; Firens, Marcela
; Flores, Andreia S.
; Forero, Enrique
; Forster, Wellington
; Fortuna-Perez, Ana P.
; Fortunato, Reneé H.
; Fraga, Cléudio N.
; França, Flávio
; Francener, Augusto
; Freitas, Joelcio
; Freitas, Maria F.
; Fritsch, Peter W.
; Furtado, Samyra G.
; Gaglioti, André L.
; Garcia, Flávia C.P.
; Germano Filho, Pedro
; Giacomin, Leandro
; Gil, André S.B.
; Giulietti, Ana M.
; A.P.Godoy, Silvana
; Goldenberg, Renato
; Gomes da Costa, Géssica A.
; Gomes, Mário
; Gomes-Klein, Vera L.
; Gonçalves, Eduardo Gomes
; Graham, Shirley
; Groppo, Milton
; Guedes, Juliana S.
; Guimarães, Leonardo R.S.
; Guimarães, Paulo J.F.
; Guimarães, Elsie F.
; Gutierrez, Raul
; Harley, Raymond
; Hassemer, Gustavo
; Hattori, Eric K.O.
; Hefler, Sonia M.
; Heiden, Gustavo
; Henderson, Andrew
; Hensold, Nancy
; Hiepko, Paul
; Holanda, Ana S.S.
; Iganci, João R.V.
; Imig, Daniela C.
; Indriunas, Alexandre
; Jacques, Eliane L.
; Jardim, Jomar G.
; Kamer, Hiltje M.
; Kameyama, Cíntia
; Kinoshita, Luiza S.
; Kirizawa, Mizué
; Klitgaard, Bente B.
; Koch, Ingrid
; Koschnitzke, Cristiana
; Krauss, Nathália P.
; Kriebel, Ricardo
; Kuntz, Juliana
; Larocca, João
; Leal, Eduardo S.
; Lewis, Gwilym P.
; Lima, Carla T.
; Lima, Haroldo C.
; Lima, Itamar B.
; Lima, Laíce F.G.
; Lima, Laura C.P.
; Lima, Leticia R.
; Lima, Luís F.P.
; Lima, Rita B.
; Lírio, Elton J.
; Liro, Renata M.
; Lleras, Eduardo
; Lobão, Adriana
; Loeuille, Benoit
; Lohmann, Lúcia G.
; Loiola, Maria I.B.
; Lombardi, Julio A.
; Longhi-Wagner, Hilda M.
; Lopes, Rosana C.
; Lorencini, Tiago S.
; Louzada, Rafael B.
; Lovo, Juliana
; Lozano, Eduardo D.
; Lucas, Eve
; Ludtke, Raquel
; Luz, Christian L.
; Maas, Paul
; Machado, Anderson F.P.
; Macias, Leila
; Maciel, Jefferson R.
; Magenta, Mara A.G.
; Mamede, Maria C.H.
; Manoel, Evelin A.
; Marchioretto, Maria S.
; Marques, Juliana S.
; Marquete, Nilda
; Marquete, Ronaldo
; Martinelli, Gustavo
; Martins da Silva, Regina C.V.
; Martins, Ângela B.
; Martins, Erika R.
; Martins, Márcio L.L.
; Martins, Milena V.
; Martins, Renata C.
; Matias, Ligia Q.
; Maya-L., Carlos A.
; Mayo, Simon
; Mazine, Fiorella
; Medeiros, Debora
; Medeiros, Erika S.
; Medeiros, Herison
; Medeiros, João D.
; Meireles, José E.
; Mello-Silva, Renato
; Melo, Aline
; Melo, André L.
; Melo, Efigênia
; Melo, José I.M.
; Menezes, Cristine G.
; Menini Neto, Luiz
; Mentz, Lilian A.
; Mezzonato, A.C.
; Michelangeli, Fabián A.
; Milward-de-Azevedo, Michaele A.
; Miotto, Silvia T.S.
; Miranda, Vitor F.O.
; Mondin, Cláudio A.
; Monge, Marcelo
; Monteiro, Daniele
; Monteiro, Raquel F.
; Moraes, Marta D.
; Moraes, Pedro L.R.
; Mori, Scott A.
; Mota, Aline C.
; Mota, Nara F.O.
; Moura, Tania M.
; Mulgura, Maria
; Nakajima, Jimi N.
; Nardy, Camila
; Nascimento Júnior, José E.
; Noblick, Larry
; Nunes, Teonildes S.
; O'Leary, Nataly
; Oliveira, Arline S.
; Oliveira, Caetano T.
; Oliveira, Juliana A.
; Oliveira, Luciana S.D.
; Oliveira, Maria L.A.A.
; Oliveira, Regina C.
; Oliveira, Renata S.
; Oliveira, Reyjane P.
; Paixão-Souza, Bruno
; Parra, Lara R.
; Pasini, Eduardo
; Pastore, José F.B.
; Pastore, Mayara
; Paula-Souza, Juliana
; Pederneiras, Leandro C.
; Peixoto, Ariane L.
; Pelissari, Gisela
; Pellegrini, Marco O.O.
; Pennington, Toby
; Perdiz, Ricardo O.
; Pereira, Anna C.M.
; Pereira, Maria S.
; Pereira, Rodrigo A.S.
; Pessoa, Clenia
; Pessoa, Edlley M.
; Pessoa, Maria C.R.
; Pinto, Luiz J.S.
; Pinto, Rafael B.
; Pontes, Tiago A.
; Prance, Ghillean T.
; Proença, Carolyn
; Profice, Sheila R.
; Pscheidt, Allan C.
; Queiroz, George A.
; Queiroz, Rubens T.
; Quinet, Alexandre
; Rainer, Heimo
; Ramos, Eliana
; Rando, Juliana G.
; Rapini, Alessandro
; Reginato, Marcelo
; Reis, Ilka P.
; Reis, Priscila A.
; Ribeiro, André R.O.
; Ribeiro, José E.L.S.
; Riina, Ricarda
; Ritter, Mara R.
; Rivadavia, Fernando
; Rocha, Antônio E.S.
; Rocha, Maria J.R.
; Rodrigues, Izabella M.C.
; Rodrigues, Karina F.
; Rodrigues, Rodrigo S.
; Rodrigues, Rodrigo S.
; Rodrigues, Vinícius T.
; Rodrigues, William
; Romaniuc Neto, Sérgio
; Romão, Gerson O.
; Romero, Rosana
; Roque, Nádia
; Rosa, Patrícia
; Rossi, Lúcia
; Sá, Cyl F.C.
; Saavedra, Mariana M.
; Saka, Mariana
; Sakuragui, Cássia M.
; Salas, Roberto M.
; Sales, Margareth F.
; Salimena, Fatima R.G.
; Sampaio, Daniela
; Sancho, Gisela
; Sano, Paulo T.
; Santos, Alessandra
; Santos, Élide P.
; Santos, Juliana S.
; Santos, Marianna R.
; Santos-Gonçalves, Ana P.
; Santos-Silva, Fernanda
; São-Mateus, Wallace
; Saraiva, Deisy P.
; Saridakis, Dennis P.
; Sartori, Ângela L.B.
; Scalon, Viviane R.
; Schneider, Ângelo
; Sebastiani, Renata
; Secco, Ricardo S.
; Senna, Luisa
; Senna-Valle, Luci
; Shirasuna, Regina T.
; Silva Filho, Pedro J.S.
; Silva, Anádria S.
; Silva, Christian
; Silva, Genilson A.R.
; Silva, Gisele O.
; Silva, Márcia C.R.
; Silva, Marcos J.
; Silva, Marcos J.
; Silva, Otávio L.M.
; Silva, Rafaela A.P.
; Silva, Saura R.
; Silva, Tania R.S.
; Silva-Gonçalves, Kelly C.
; Silva-Luz, Cíntia L.
; Simão-Bianchini, Rosângela
; Simões, André O.
; Simpson, Beryl
; Siniscalchi, Carolina M.
; Siqueira Filho, José A.
; Siqueira, Carlos E.
; Siqueira, Josafá C.
; Smith, Nathan P.
; Snak, Cristiane
; Soares Neto, Raimundo L.
; Soares, Kelen P.
; Soares, Marcos V.B.
; Soares, Maria L.
; Soares, Polyana N.
; Sobral, Marcos
; Sodré, Rodolfo C.
; Somner, Genise V.
; Sothers, Cynthia A.
; Sousa, Danilo J.L.
; Souza, Elnatan B.
; Souza, Élvia R.
; Souza, Marcelo
; Souza, Maria L.D.R.
; Souza-Buturi, Fátima O.
; Spina, Andréa P.
; Stapf, María N.S.
; Stefano, Marina V.
; Stehmann, João R.
; Steinmann, Victor
; Takeuchi, Cátia
; Taylor, Charlotte M.
; Taylor, Nigel P.
; Teles, Aristônio M.
; Temponi, Lívia G.
; Terra-Araujo, Mário H.
; Thode, Veronica
; Thomas, W.Wayt
; Tissot-Squalli, Mara L.
; Torke, Benjamin M.
; Torres, Roseli B.
; Tozzi, Ana M.G.A.
; Trad, Rafaela J.
; Trevisan, Rafael
; Trovó, Marcelo
; Valls, José F.M.
; Vaz, Angela M.S.F.
; Versieux, Leonardo
; Viana, Pedro L.
; Vianna Filho, Marcelo D.M.
; Vieira, Ana O.S.
; Vieira, Diego D.
; Vignoli-Silva, Márcia
; Vilar, Thaisa
; Vinhos, Franklin
; Wallnöfer, Bruno
; Wanderley, Maria G.L.
; Wasshausen, Dieter
; Watanabe, Maurício T.C.
; Weigend, Maximilian
; Welker, Cassiano A.D.
; Woodgyer, Elizabeth
; Xifreda, Cecilia C.
; Yamamoto, Kikyo
; Zanin, Ana
; Zenni, Rafael D.
; Zickel, Carmem S
.
Resumo Um levantamento atualizado das plantas com sementes e análises relevantes acerca desta biodiversidade são apresentados. Este trabalho se iniciou em 2010 com a publicação do Catálogo de Plantas e Fungos e, desde então vem sendo atualizado por mais de 430 especialistas trabalhando online. O Brasil abriga atualmente 32.086 espécies nativas de Angiospermas e 23 espécies nativas de Gimnospermas e estes novos dados mostram um aumento de 3% da riqueza em relação a 2010. A Amazônia é o Domínio Fitogeográfico com o maior número de espécies de Gimnospermas, enquanto que a Floresta Atlântica possui a maior riqueza de Angiospermas. Houve um crescimento considerável no número de espécies e nas taxas de endemismo para a maioria dos Domínios (Caatinga, Cerrado, Floresta Atlântica, Pampa e Pantanal), com exceção da Amazônia que apresentou uma diminuição de 2,5% de endemicidade. Entretanto, a maior parte das plantas com sementes que ocorrem no Brasil (57,4%) é endêmica deste território. A proporção de formas de vida varia de acordo com os diferentes Domínios: árvores são mais expressivas na Amazônia e Floresta Atlântica do que nos outros biomas, ervas são dominantes no Pampa e as lianas apresentam riqueza expressiva na Amazônia, Floresta Atlântica e Pantanal. Este trabalho não só quantifica a biodiversidade brasileira, mas também indica as lacunas de conhecimento e o desafio a ser enfrentado para a conservação desta flora.
Abstract An updated inventory of Brazilian seed plants is presented and offers important insights into the country's biodiversity. This work started in 2010, with the publication of the Plants and Fungi Catalogue, and has been updated since by more than 430 specialists working online. Brazil is home to 32,086 native Angiosperms and 23 native Gymnosperms, showing an increase of 3% in its species richness in relation to 2010. The Amazon Rainforest is the richest Brazilian biome for Gymnosperms, while the Atlantic Rainforest is the richest one for Angiosperms. There was a considerable increment in the number of species and endemism rates for biomes, except for the Amazon that showed a decrease of 2.5% of recorded endemics. However, well over half of Brazillian seed plant species (57.4%) is endemic to this territory. The proportion of life-forms varies among different biomes: trees are more expressive in the Amazon and Atlantic Rainforest biomes while herbs predominate in the Pampa, and lianas are more expressive in the Amazon, Atlantic Rainforest, and Pantanal. This compilation serves not only to quantify Brazilian biodiversity, but also to highlight areas where there information is lacking and to provide a framework for the challenge faced in conserving Brazil's unique and diverse flora.
https://doi.org/10.1590/2175-7860201566411
33340 downloads
8.
Representações sociais de família por crianças na cidade de Recife
Facebook Twitter
Facebook Twitter
- Other social networks
- Google+
- StambleUpon
- CiteULike
- Mendeley
- Other networks
- Metrics
A pesquisa compreendeu as representações sociais de família compartilhadas por 69 crianças, de 9 a 10 anos, alunos de escolas pública e privada, na cidade de Recife. A perspectiva teórica adotada foi a Teoria das Representações Sociais e a abordagem qualitativa plurimetodológica: questionários de associação livre e hierarquização de palavras; produção de desenho individual da família; e grupos focais. Nos resultados, analisados segundo Bardin e o software EVOC, acessamos o núcleo central das representações sociais de família ancoradas em sentidos positivados próximos ao modelo nuclear. Nos elementos periféricos nos dois contextos de pertença, emergiram múltiplos arranjos familiares e diferenciações funcionais: nas crianças da escola pública, sentidos de família objetivados no afeto e nas figuras de parentesco; e nas crianças da escola privada, sentidos de família idealizados em harmonia e paz, e vínculos afetivos estendidos aos amigos e aos animais de estimação, por vezes, considerados como integrantes da família.
This research was about the social representations of family for 69 children, from 9 to 10 years old, studying both in public and private schools, in the city of Recife. The theoretical perspective used was the Theory of Social Representation and the plurimethodologial quantity approach: free association questionnaires and words hierarchy; family drawing individual produced; and focal groups. In the results, analyzed according to Bardin and the software EVOC, we accessed the central core of family social representation grounded at positivated meanings near the core model. At the peripheral elements in both belonging contexts appeared multiple families arrangements and functional differentiations: for children in public schools family meanings oriented to fondness and to kin figures; and for the children from private schools family meanings oriented to harmony and peace, and affective bonds extended to friends and pets sometimes considered as family members.
5481 downloads
Cited 7 times in SciELO
Showing
itens per page
Page
of 1
Next
Statistics of
Send result
Sem resultados
No documents were found for your search
Glossary and search help
You can enrich your search in a very simple way. Use the search indexes combined with the connectors (AND or OR) and specify more your search.
For example, if you want to search for articles about
cases of dengue in Brasil in 2015, use:ti:dengue and publication_year:2015 and aff_country:Brasil
See below the complete list of search indexes that can be used:
Index code | Element |
---|---|
ti | article title |
au | author |
kw | article keywords |
subject | subject (title words, abstract and keywords) |
ab | abstract |
ta | journal short title (e.g. Cad. Saúde Pública) |
journal_title | journal full title (e.g. Cadernos de Saúde Pública) |
la | publication language code (e.g. pt - Portuguese, es - Spanish) |
type | document type |
pid | publication identifier |
publication_year | publication year of publication |
sponsor | sponsor |
aff_country | country code of the author's affiliation |
aff_institution | author affiliation institution |
volume | article volume |
issue | article issue |
elocation | elocation |
doi | DOI number |
issn | journal ISSN |
in | SciELO colection code (e.g. scl - Brasil, col - Colômbia) |
use_license | article usage license code |