ABSTRACT The papers on this Special Issue of the Journal of Contemporary Administration promote an important discussion in the Brazilian digital marketing field. In this editorial, we explain how the authors build bridges between digital marketing, marketplace, consumers, and firms’ applications by means of empirical investigations. As new technologies force marketing to constantly change to adjust to social platforms in the digital environment, insights about Brazilian digital marketing are missing. Considering the digital economy, consumer behavior, and technological culture, the five papers raise interesting questions about how viral advertising and image/video/audio platforms affect consumer response measures (e.g., online purchases) and create social media experiences. Such experiences include omnichannel environments that connect and create ecosystems across firms, consumers, governments, stakeholders, and marketing professionals in organized networks.
RESUMO Nos artigos deste Número Especial da Revista de Administração Contemporânea (RAC), os autores promovem uma importante discussão no campo do marketing digital brasileiro. Neste editorial, explicamos como os autores constroem pontes entre marketing digital, marketplace, consumidores e aplicações das empresas por meio de investigações empíricas. Como o marketing vem utilizando novas tecnologias isso demanda mudanças constantes de ajustes às plataformas sociais no ambiente digital e faltam insights sobre o marketing digital brasileiro. Considerando a economia digital, o comportamento do consumidor e a cultura tecnológica, os cinco artigos levantam questões interessantes sobre como a publicidade viral e as plataformas de imagem/vídeo/áudio afetam as medidas de resposta do consumidor (por exemplo, compras on-line) e criam experiências de mídia social. Tais experiências incluem ambientes omnichannel que conectam e criam ecossistemas entre empresas, consumidores, governos, partes interessadas e profissionais de marketing em redes organizadas.