A thought-provoking article which aims to interrelate the practice of the counseling process to the four patterns of nursing knowledge (empirical, esthetic, personal and ethical) proposed by CARPER (1978). The counseling process on STD, HIV and AIDS entails a relationship of help and care with the other objectifying to recover his/her wholeness, to find out his/her potentialities, to strengthen his/her autonomy and responsibility undertaking self-care, and effect the adoption of safer habits in order to prevent STD, HIV and AIDS. Counseling implies the existence of a professional posture and attitude, which take up the guidelines for this practice, such as: welcoming exercise, active listening, competent communication, risk assessment and joint pondering over the alternatives towards new preventive habits besides guidance on clinical and treatment aspects. The counseling process demands nurses to acquire proper knowledge, competence and abilities so that care can be provided in such a way to apprehend the multidimensional aspects in the lived experience of each human being.
Artigo de reflexão que tem como objetivo inter-relacionar a prática do processo de aconselhamento aos quatro padrões de conhecimento da Enfermagem, o empírico, estético, pessoal e ético propostos por CARPER (1978) O processo de aconselhamento em DST, HIV e AIDS compreende uma relação de ajuda e cuidado para com o outro, com a finalidade de resgatar a integralidade da pessoa, descobrir suas potencialidades, fortalecer sua autonomia e responsabilidade no desenvolvimento do autocuidado, bem como a transformação na adoção de hábitos mais seguros com vistas a prevenção das DST, do HIV e da AIDS. O aconselhamento pressupõe a existência de uma postura e atitude profissional que constitui diretrizes para esta prática, quais sejam: o exercício do acolhimento, a escuta ativa, a comunicação competente, a avaliação de riscos e reflexão conjunta sobre alternativas para novos hábitos de prevenção e a orientação sobre aspectos clínicos e do tratamento O processo de aconselhamento exige do enfermeiro a aquisição de conhecimentos, competência e habilidades pertinentes à área para que o cuidado possa ser efetivado de forma a contemplar a multidimensionalidade de aspectos envolvidos na vivência de cada ser.