Abstract This article aims to analyze the presence of belief in the evolutionist ideas - at once mystical-religious and scientific - of the philosopher Pythagoras (570-490 B.C.) in the writings of the black intellectual André Rebouças (1838-1898). We intend to understand the meanings attributed by the Brazilian abolitionist to his “Pythagorean propaganda”, conceived as an ideal way to achieve societal transformations, through reformist projects that he advocated for both in Brazil and in Africa (1892-1893). In alignment with the Greek thinker, Rebouças’ militancy was guided by the belief that the world was in constant moral and material evolution, whilst its transformation was mathematically ordered by the harmony of the opposites. A society led by strict, disciplined virtues and moral behavior would thus experience less unequal social and economic development, and vice versa. Rebouças concurrently maintained that a project of moral and material intervention in society would constitute a step towards achieving a future universal brotherhood rooted in altruism. Drawing upon his newspaper articles, letters, and diaries, written between 1888 and 1893, this text demonstrates that André Rebouças found inspiration in Pythagorean conceptions of the evolution of the cosmos to propose solutions to social issues such as the abolition of slavery, poverty relief, and the democratization of access to land.
Resumo Este artigo tem como objetivo analisar a presença da crença nas ideias evolucionistas - ao mesmo tempo místico-religiosas e científicas - do filósofo Pitágoras (570-490 a.C.) nos escritos do intelectual negro André Rebouças (1838-1898). Pretende-se compreender os sentidos atribuídos pelo abolicionista brasileiro à sua “propaganda pitagórica”, como caminho ideal para se alcançar as transformações da sociedade, por meio de projetos reformistas voltados tanto ao Brasil quanto à África (1892-1893). Em sua militância, ele acreditava, em consonância com o pensador grego, que o mundo estava em constante evolução moral e material, e sua transformação era ordenada matematicamente pela harmonia dos opostos. Nesse sentido, uma sociedade conduzida por virtudes e comportamentos morais rígidos e disciplinados teria, como consequência, o desenvolvimento social e econômico menos desigual, e vice-versa. Assim, Rebouças defendia, de modo concomitante, um projeto de intervenção moral e material na sociedade como etapa para se alcançar uma futura fraternidade universal, baseada no altruísmo. Com base em seus artigos de jornais, cartas e diários, escritos entre 1888 e 1893, o texto demonstra que André Rebouças inspirou-se nas ideias pitagóricas de evolução do cosmos para propor soluções para causas sociais como a abolição da escravidão e da miséria e a democratização do acesso à terra.