This is a descriptive study approaching children's families of fundamental teaching, in partnership with a public school of fundamental and grade school teaching in Fortaleza, CE, Brazil. It seeks to create living groups within these families; to identify difficulties lived in the family relationships; and to know the perception and the influence of the session groups in the family dynamics. There were eight meetings in the school between April and October of 2003, with good interaction and important exchange of experience among the parents. After the meetings, some participant families were interviewed, selecting them for areas of discussion about their children's education, intra-family relationships, and reception of parents` proposal by the group in the school as contribution for the maintenance of the balance in the intra family relationships. The accomplished study evidenced, through family living groups, possibilities to offer support in mental health, propitiating improvement in the quality of interaction among their members.
Estudio de naturaleza descriptiva abordando a las familias de los niños de la educación primaria con el apoyo de una escuela pública de educación primaria y secundaria en Fortaleza, CE. Se buscó: realizar grupos vivenciales con éstas familias; identificar las dificultades vivenciadas en las relaciones familiares y conocer la percepción e influencia de las sesiones grupales en la dinámica familiar. Se realizaron ocho encuentros en la escuela entre abril y octubre del 2003, con una buena interacción e importante intercambio de experiencias entre los padres. Después de los encuentros, se entrevistaron algunas familias participantes, señalándolas como un espacio de discusión sobre la educación de los hijos y las relaciones intrafamiliares y la acogida a la propuesta de un grupo de padres en la escuela como una contribución para el mantenimiento del equilibrio en las relaciones intrafamiliares. El estudio realizado evidenció, a través de los grupos vivenciales con familias, las posibilidades de ofrecer promoción en la salud mental, propiciando una mejoría en la calidad de la interación entre sus miembros.
Estudo de natureza descritiva abordando famílias de crianças do ensino fundamental, em parceria com uma escola pública de ensino fundamental e médio em Fortaleza, CE. Buscou-se: realizar grupos vivenciais com estas famílias; identificar dificuldades vivenciadas nas relações familiares e conhecer a percepção e influência das sessões grupais na dinâmica familiar. Realizou-se oito encontros na escola entre abril e outubro de 2003, com boa interação e importante troca de experiências entre os pais. Após os encontros, foram realizadas entrevistas com as famílias participantes, apontando-os como espaço de discussão sobre educação dos filhos e relações intrafamiliares e acolhimento à proposta de um grupo de pais na escola como contribuição à manutenção do equilíbrio nas relações intrafamiliares. Os depoimentos deram origem a categorias temáticas. O estudo realizado evidenciou, através de grupos vivenciais com famílias, possibilidade de promoção em saúde mental, através de ações de educação em saúde propiciando melhoria na qualidade da interação entre seus membros.