No Brasil apenas 11,5% dos jovens entre 17 e 24 anos conseguem chegar ao ensino superior. Como ampliar o acesso e alcançar uma maior eqüidade, com uma formação de qualidade, é uma questão central da política educacional. Na última década, foram propostas soluções referentes à ampliação do acesso e maior eqüidade através da diversificação do sistema com a criação de novos tipos de IES, novos tipos e modalidades de cursos, bem como da proposta de políticas inclusivas e de ações afirmativas (PROUNI e política de cotas). A análise de dados estatísticos, entrevistas, documentos, legislação revelam o cenário atual: a ampliação do acesso, bem como a implantação de políticas de inclusão deram-se, especialmente, pelo sistema privado de educação superior, produzindo um efeito socialmente perverso de democratização.
Higher education has come to be included in the list of items considered to be of priority and of strategic importance for the future of a nation: a generally accepted conviction that development requires an ever increasing level of education in the population. In Brazil, however, only 10.6% of those aged between 18 and 24 manage to enter higher education. How to increase access and obtain greater equity whilst providing quality education is a central issue in education policy. In the last decade solutions have been proposed to provide greater access and equity based on the diversification of the system with the creation of new types of HEIs, new types and modalities of courses, as well as those proposals including affirmative action (PROUNI and the policy of quotas). The analysis of statistical data, interviews, documents, and legislation reveals the current situation: the amplification of access as well as the implementation of social inclusion policies, has, particularly in the private higher education sector, resulted in the production of a socially perverse democratization effect.