ABSTRACT OBJECTIVE: to analyze the safety culture of nursing professionals from adult hospitalization units in a university hospital in southern Brazil before and after educational interventions on patient safety. METHOD: a quasi-experimental study, conducted from November / 2015 to February / 2016, using two educational interventions with 89 nursing professionals from five hospitalization units, with application of the Safety Attitudes Questionnaire in pre and post intervention. RESULTS: the scores increased, with a greater emphasis on the Stress Perception domain, with averages from 74.7 to 79.6. The averages increased in the domains related to nursing technicians / assistants, and in two of the hospitalization units. However, most of the scores indicate fragilities in the safety culture, with lower averages related to Hospital Management Perception (44.5 and 44.3). CONCLUSION: educational interventions resulted in better scores in the areas of teamwork climate, safety climate, job satisfaction and stress perception.
RESUMEN OBJETIVO: analizar la cultura de seguridad de los profesionales de enfermería de unidades de internación adulta de un hospital universitario del sur de Brasil antes y después de intervenciones educativas sobre seguridad del paciente. MÉTODO: estudio cuasi experimental realizado de noviembre / 2015 a febrero / 2016, utilizando dos intervenciones educativas con 89 profesionales de enfermería de cinco unidades de internación, con aplicación del Safety Attitudes Questionnaire en ambos momentos. RESULTADO: las puntuaciones aumentaron, con más destaque para el dominio percepción del estrés, con promedios de 74,7 a 79,6. Los promedios subieron en los ámbitos sobre técnicos / auxiliares de enfermería en dos de las unidades de internación. Sin embargo, la mayoría del puntaje indica fragilidades en la cultura de seguridad, con promedios más bajos relacionados con percepción de la gerencia del hospital (44,5 y 44,3). CONCLUSIÓN: las intervenciones educativas resultaron en mejores puntuaciones en los dominios ambiente de trabajo en equipo, ambiente de seguridad, satisfacción en el trabajo y percepción del estrés.
RESUMO OBJETIVO: analisar a cultura de segurança dos profissionais de Enfermagem de unidades de internação adulto em hospital universitário do Sul do Brasil pré e pós-intervenções educativas sobre a segurança do paciente. MÉTODO: estudo quase-experimental, realizado de novembro/2015 a fevereiro/2016, utilizando duas intervenções educativas com 89 profissionais de Enfermagem de cinco unidades de internação, com aplicação do Safety Attitudes Questionnaire na pré e pós-intervenção. RESULTADO: os escores aumentaram, com mais destaque para o domínio percepção do estresse, com médias de 74,7 para 79,6. As médias aumentaram nos domínios relacionados aos técnicos/auxiliares de Enfermagem e em duas das unidades de internação. No entanto, a maioria dos escores indica fragilidades na cultura de segurança, com menores médias relacionadas à percepção da gerência do hospital (44,5 e 44,3). CONCLUSÃO: as intervenções educativas resultaram em melhores escores nos domínios clima de trabalho em equipe, clima de segurança, satisfação no trabalho e percepção do estresse.