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au:RAQUEL, ANA CAROLINA SOARES
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Desafios da Referenciação para a Rede Nacional de Cuidados Continuados Integrados: A Experiência num Hospital
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Santos, Raquel
; Ferro, Ana P.
; Camões, João Filipe
; Lopes, Carolina Soares
; Rocha, Céu
; Morais, Sandra A.
.
Abstract lntroduction: ln 2006, the National Network for Gontinuing lntegrated Gare was created in Portugal to respond to the needs of a population with growing comorbidities. The aim of this study is to assess the length of hospital stay and medical complications of patients referred to the network in the sarne period of four different years. Material and Methods: Observational, retrospective study of medical patients with medical conditions referred from the hospital in the months of April to June 2010, 2012, 2016 and 2019. Demographic, clinical and referrai data were obtained from clinical processes. Statistical analysis was performed with IBM SPSS Statistics®, p < 0.05 was considered statistical/y significant. Results: 205 patients were included. The main reasons for admission were infection (37.1%) and acute cerebrovascular event (35.6%) and for referrai was functional rehabilitation (79.5%). There was an increase in length of stay over the years (p < 0.001) and from referrai to hospital discharge, p = 0.04. After clinical discharge, 42.9% developed medical complications and after hospital discharge, at least 31.3% needed to be readmitted within 3 months. The number of complications did not rise. Discussion: The increase in hospital stays over the years since the creation of the network implies an overload in hospital health care, even though there is no increase in clinical complications before and after discharge. Conclusion: There is a clear need to strengthen the network and social support to the chronically ill and to create studies to assess the economic and health impact of hospital referrais.
Resumo Introdução: Em 2006, a Rede Nacional de Cuidados Continuados Integrados foi criada em Portugal para dar resposta às necessidades de uma população com comorbilidades crescentes. O objetivo deste estudo é avaliar o tempo de hospitalização e complicações médicas de doentes referenciados para a rede no mesmo período de quatro anos distintos. Material e Métodos: Estudo observacional, retrospetivo, de doentes com patologia médica referenciados do internamento nos meses de abril a junho de 201O, 2012, 2016 e 2019. Dados demográficos, clínicos e referentes à referenciação foram obtidos dos processos clínicos. Análise estatística feita com IBM SPSS Statistics®, p < 0,05 considerado estatisticamente significativo. Resultados: Foram incluídos 205 doentes. Os principais motivos de admissão foram infeção (37, 1 %) e evento cerebrovascular agudo (35,6%) e o de referenciação foi reabilitação funcional (79,5%). Verificou-se um aumento do tempo de internamento ao longo dos anos (p < 0,001) e desde a referenciação até à alta hospitalar, p = 0,04. Após alta clínica, 42,9% desenvolveram complicações médicas e após alta hospitalar pelo menos 31,3% tiveram necessidade de reinternamento até 3 meses após a alta. O número de complicações não aumentou ao longo dos anos. Discussão: O incremento nos tempos de hospitalização ao longo dos anos desde a criação da rede implica sobrecarga nos cuidados de saúde hospitalares, mesmo não se verificando o aumento de intercorrências clínicas antes e após a alta. Conclusão: É notória a necessidade de reforçar a rede e o apoio social ao doente crónico e de criar estudos para avaliar o impacto económico e para a saúde da referenciação hospitalar.
https://doi.org/10.24950/rspmi.213
21 downloads
2.
Multisystem inflammatory syndrome in children (MIS-C) during SARS-CoV-2 pandemic in Brazil: a multicenter, prospective cohort study
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Lima-Setta, Fernanda
; Magalhães-Barbosa, Maria Clara de
; Rodrigues-Santos, Gustavo
; Figueiredo, Elaine Augusta das Neves
; Jacques, Melissa de Lorena
; Zeitel, Raquel de Seixas
; Sapolnik, Roberto
; Borges, Cibelle Teixeira da Siva
; Lanziotti, Vanessa Soares
; Castro, Roberta Esteves Vieira de
; Bellinat, Ana Paula Novaes
; Silva, Thiago Peres da
; Oliveira, Felipe Rezende Caino de
; Reis, Bárbara Carvalho Santos dos
; Castro, Natália Almeida de Arnaldo Silva Rodriguez
; Macedo, João Henrique Garcia Cobas
; Scarlato, Ana Carolina Cabral Pinheiro
; Riveiro, Paula Marins
; Mota, Isabele Coelho Fonseca da
; Lorenzo, Vivian Botelho
; Lucena, Natalia Martins Lima de
; Azevedo, Zina Maria Almeida de
; Cunha, Antonio José L.A.
; Prata-Barbosa, Arnaldo
.
Abstract Objective To describe the clinical, laboratory, and radiological characteristics, as well as the outcomes of children with MIS-C. Method Multicenter, prospective cohort study, conducted in 17 pediatric intensive care units in five states in Brazil, from March to July 2020. Patients from 1 month to 19 years who met the MIS-C diagnostic criteria were included consecutively. Results Fifty-six patients were included, with the following conditions: Kawasaki-like disease (n = 26), incomplete Kawasaki disease (n = 16), acute cardiac dysfunction (n = 10), toxic shock syndrome (n = 3), and macrophage activation syndrome (n = 1). Median age was 6.2 years (IQR 2.4−10.3), 70% were boys, 59% were non-whites, 20% had comorbidities, 48% reported a contact with COVID-19 cases, and 55% had a recent SARS-CoV-2 infection confirmed by RT-PCR and/or serology. Gastrointestinal symptoms were present in 71%, shock symptoms in 59%, and severe respiratory symptoms in less than 20%. -Dimer was increased in 80% and cardiac dysfunction markers in more than 75%. Treatment included immunoglobulin (89%); corticosteroids, antibiotics, and enoxaparin in about 50%; and oseltamivir and antifungal therapy in less than 10%. Only 11% needed invasive mechanical ventilation, with a median duration of five days (IQR 5–6.5). The median length of PICU stay was six days (IQR 5–11), and one death occurred (1.8%). Conclusions Most characteristics of the present MIS-C patients were similar to that of other cohorts. The present results may contribute to a broader understanding of SARS-CoV-2 infection in children and its short-term consequences. Long-term multidisciplinary follow-up is needed, since it is not known whether these patients will have chronic cardiac impairment or other sequelae.
https://doi.org/10.1016/j.jped.2020.10.008
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3.
Quality of life among total laryngectomized patients undergoing speech rehabilitation: correlation between several instruments
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Raquel, Ana Carolina Soares
; Buzaneli, Elaine Pires
; Silveira, Hevely Saray Lima
; Simões-Zenari, Marcia
; Kulcsar, Marco Aurélio Valmondes
; Kowalski, Luiz Paulo
; Nemr, Kátia
.
OBJECTIVE: The aim of this study was to correlate several instruments currently used for the assessment of the quality of life of patients who underwent total laryngectomy and speech rehabilitation. METHODS: A cross-sectional, observational study was conducted with 38 patients after total laryngectomy and speech therapy aiming to develop oesophageal speech. The patients were divided into the following two groups (19 participants each): speakers and non-speakers. The quality of life instruments used were as follows: visual analogue scale (VAS); Voice Handicap Index (VHI); Voice-Related Quality of Life (V-RQOL); Functional Assessment of Cancer Therapy - Head & Neck (FACT-H&N); European Organisation for Research and Treatment of Cancer Core Quality of Life Questionnaire (EORTC QLQ-C30); European Organization for Research and Treatment of Cancer Quality of Life Questionnaire-Head and Neck (EORTC QLQ-H&N35); and University of Washington Quality of Life (UW-QOL). RESULTS: The V-RQOL global health domain exhibited a strong correlation with the VHI. The EORTC QLQ-C30 exhibited a moderate to strong correlation with the EORTC QLQ-H&N35 functional domain in both groups. The EORTC QLQ-C30 functional domain exhibited a strong to moderate correlation with all other instruments in both groups. The UW-QOL exhibited a moderate to strong correlation with the VHI and EORTC QLQ-C30 in both groups. CONCLUSION: The EORTC QLQ-C30, EORTC QLQ-H&N35 and UW-QOL were the instruments that most correlated with the remaining instruments, indicating that any of the three can be used to assess the quality of life of the target population regardless of oesophageal voice development.
https://doi.org/10.6061/clinics/2020/e2035
187 downloads
4.
Sensory evaluation of fermented dairy beverages supplemented with iron and added by Cerrado fruit pulps
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FIGUEIREDO, Julliane Souza Barbosa
; SANTOS, Grazielle Layanne Mendes
; LOPES, João Pedro Antunes
; FERNANDES, Larissa Bessa
; SILVA, Fabiane Neves
; FARIA, Raquel Borges
; ROCHA, Ana Carolina Santos
; FARIAS, Paula Karoline Soares
; LIMA, William James Nogueira
; DURÃES, Carla Adriana Ferreira
; XAVIER, Alessandra Rejane Ericsson de Oliveira
; CARVALHO, Bruna Mara Aparecida de
; CARELI, Roberta Torres
; ALMEIDA, Anna Christina de
; BRANDI, Igor Viana
.
Abstract Anemia due to iron deficiency is the most common in the world being characterized as a significant public health issue. Therefore, its prevention and treatment are considered important before it becomes either chronic or grievous; the interventions with superior potential are the medical supplementation with iron salts as well as food mineral enhancement. The objectives of this study were to develop fermented dairy beverages supplemented with iron and added by Cerrado fruit pulps: cagaita (Eugenia dysenterica ), coquinho-azedo (Butia capitata), tamarindo (Tamarindus indica), and umbu ( Spondias tuberosa). In addition, the research intended to evaluate the acceptance of these beverages by children and adolescents from public schools in the city of Montes Claros (MG). The methodology consisted in the production of dairy beverages followed by the evaluation of their quality through physicochemical and microbiological analyses. Posteriorly, children and adolescents assessed the sensorial acceptance. The analyses performed presented satisfactory results for physicochemical and microbiological properties regarding the acceptance of the product. The cagaita and coquinho azedo based dairy beverages were the most accepted whether compared with tamarindo and umbu beverages. The fermented dairy beverage supplemented with iron and added by Cerrado fruits come up as a feasible alternative for dietary supplementation, and can promote beneficial effects in human health due to their sensorial acceptance.
https://doi.org/10.1590/fst.32616
1047 downloads
5.
Brazilian Portuguese translation, cross-cultural adaptation, and apparent validation of the Trauma and Attachment Belief Scale
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Barros, Alcina Juliana Soares
; Teche, Stefania Pigatto
; Rodrigues, Aline
; Severo, Charlie
; Saldanha, Raquel
; Bassols, Ana Margareth
; Padoan, Carolina
; Costa, Camila
; Laskoski, Pricilla
; Rebouças, Diego
; Pessi, Cristina
; Bezerra, Glaydcianne
; Hauck, Simone
; Eizirik, Claudio
.
Resumo Objetivo Este artigo se refere à tradução, adaptação transcultural e validação aparente da Trauma and Attachment Belief Scale (TABS), instrumento utilizado para avaliar os efeitos psicológicos das experiências de vida traumáticas e do trauma vicário. Métodos Este estudo envolveu uma revisão de literatura e avaliação da equivalência conceitual e dos itens, empregando grupos de discussão de especialistas, focando na existência e pertinência dos conceitos teóricos subjacentes e na correspondência dos itens dentro de um contexto brasileiro. Duas traduções e respectivas retrotraduções foram realizadas durante a avaliação da equivalência semântica, bem como foi feita uma avaliação considerando a equivalência referencial e geral entre a TABS original e cada versão. Vinte e oito psiquiatras e psicólogos completaram um pré-teste. A versão final foi testada para confiabilidade através do alfa de Cronbach e para compreensão verbal através de uma escala verbal-numérica adaptada [variando de 0 (Eu não entendi nada) a 5 (Eu entendi perfeitamente e não tive qualquer dúvida)] em outros 64 profissionais de saúde. Resultados A adaptação transcultural demonstrou alta equivalência semântica, tanto para o significado geral (>95,0%) quanto referencial (>90,0%). O alfa de Cronbach total foi de 0,9173. Todos os 84 itens foram mantidos e contribuíram favoravelmente para a consistência interna da escala. Os valores médios da escala verbal-numérica adaptada para a compreensão verbal obtidos dos profissionais de saúde variaram de 4,2 a 4,9. Conclusão A versão brasileira da TABS demonstrou equivalência conceitual, de itens e semântica de alta qualidade com o instrumento original, bem como elevada aceitabilidade, consistência interna e compreensão verbal. A escala está atualmente disponível para uso.
Abstract Objective This article concerns the translation, cross-cultural adaptation, and apparent validation of the Trauma and Attachment Belief Scale (TABS), an instrument used to assess the psychological effects of traumatic life experiences and vicarious trauma. Methods This study involved literature review and evaluation of conceptual and item equivalences involving expert discussion groups focused on the existence and pertinence of the underlying theoretical concepts and corresponding items in a Brazilian context. Two translations and respective back-translations were performed during the evaluation of semantic equivalence, as well as an evaluation considering the referential and general equivalences between the original TABS and each version. Twenty-eight psychiatrists and psychologists completed a pretest. The final version was tested for reliability through the Cronbach’s alpha and for verbal comprehension through the adapted verbal-numeric scale (ranging from 0 [I didn’t understand anything] to 5 [I understood perfectly and I had no doubt]) in another 64 health professionals. Results The cross-cultural adaptation demonstrated high semantic equivalence for both the general (>95.0%) and the referential (>90.0%) meaning. The total Cronbach’s alpha was 0.9173. All 84 items were maintained, and they favorably contributed to the internal consistency of the scale. The mean values of the adapted verbal-numeric scale for verbal comprehension obtained from health professionals varied from 4.2 to 4.9. Conclusion The Brazilian version of the TABS demonstrated high-quality conceptual, item, and semantic equivalence with the original instrument, as well as high acceptability, internal consistency, and verbal comprehension. The scale is now available for use.
https://doi.org/10.1590/2237-6089-2017-0013
1644 downloads
6.
Qualidade de vida de estudantes de fonoaudiologia
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RESUMO Objetivo: comparar a qualidade de vida (QV) dos estudantes de Fonoaudiologia em diferentes períodos de graduação e identificar propostas para sua melhoria. Métodos: estudo transversal, exploratório e descritivo a partir de amostra por conveniência. Participaram 117 estudantes (segundo semestre de 2012), subdivididos pelo período de graduação: G1 (n=24) segundo, G2 (n=33) quarto, G3 (n=34) sexto e G4 (n=26) oitavo. Utilizou-se o instrumento WHOQOL-bref, acrescentando-se uma questão aberta: "Como a Coordenação do Curso de Fonoaudiologia poderia contribuir para a melhoria de sua qualidade de vida?". Utilizou-se o teste estatístico não paramétrico Kruskal Wallis, nível de significância de 5% (p<0.05). Calculou-se a frequência absoluta e relativa das respostas da questão aberta, categorizadas pelo conteúdo, e gerais. Resultados: predominou boa QV (53,84%) e satisfação com a saúde (49,57%). Não houve associação estatística significativa entre os grupos (p>0.05). A QV diminuiu em todos os domínios, do G2 ao G3, aumentando no G4. G3 foi pior. Obteve-se maior média no domínio relações sociais e menor, no meio ambiente. Verificou-se maior percentual (40%) na categoria "aumento da formação para cinco anos". Conclusão: não houve diferenças discrepantes da QV entre os períodos, sendo pior, o sexto. Relações sociais apresentou melhor domínio e o meio ambiente, o pior.
ABSTRACT Purpose: to compare the quality of life (QoL) of speech therapy students in different undergraduate semesters and identify proposals for improvement. Methods: this is a cross-sectional, exploratory and descriptive study using a convenience sample. A total of 117 undergraduate students participated in the study and they were divided according to the undergraduate semester: G1 (n = 24) second semester, G2 (n = 33) fourth semester, G3 (n = 34) sixth semester and G4 (n = 26) eighth semester. The WHOQoL-Bref was the instrument used, which also included an open question: "How can the coordination of the Speech and Language Therapy Course contribute to the improvement of your quality of life?" The non-parametric statistical Kruskal Wallis test was used at significance level of 5% (p < 0.05). The absolute and relative frequencies of responses to the open question were calculated and categorised by specific and general content. Results: QoL was predominantly good (53.84%) and health satisfactory (49.57%). There was no statistically significant association between the groups (p > 0.05). QoL decreased in all domains from G2 to G3, increasing in G4. G3 had the worst QoL perception. Social relations and environment were the domains with the highest and lowest mean values, respectively. The highest percentage (40%) was in the category "5-year undergraduate course". Conclusion: There were no significant differences in the QoL between the undergraduate semesters, with the sixth semester being the worst. Social relations had the highest mean value, whereas environment the lowest.
https://doi.org/10.1590/1982-021620161853916
2739 downloads
7.
Growing knowledge: an overview of Seed Plant diversity in Brazil
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Zappi, Daniela C.
; Filardi, Fabiana L. Ranzato
; Leitman, Paula
; Souza, Vinícius C.
; Walter, Bruno M.T.
; Pirani, José R.
; Morim, Marli P.
; Queiroz, Luciano P.
; Cavalcanti, Taciana B.
; Mansano, Vidal F.
; Forzza, Rafaela C.
; Abreu, Maria C.
; Acevedo-Rodríguez, Pedro
; Agra, Maria F.
; Almeida Jr., Eduardo B.
; Almeida, Gracineide S.S.
; Almeida, Rafael F.
; Alves, Flávio M.
; Alves, Marccus
; Alves-Araujo, Anderson
; Amaral, Maria C.E.
; Amorim, André M.
; Amorim, Bruno
; Andrade, Ivanilza M.
; Andreata, Regina H.P.
; Andrino, Caroline O.
; Anunciação, Elisete A.
; Aona, Lidyanne Y.S.
; Aranguren, Yani
; Aranha Filho, João L.M.
; Araújo, Andrea O.
; Araújo, Ariclenes A.M.
; Araújo, Diogo
; Arbo, María M.
; Assis, Leandro
; Assis, Marta C.
; Assunção, Vivian A.
; Athiê-Souza, Sarah M.
; Azevedo, Cecilia O.
; Baitello, João B.
; Barberena, Felipe F.V.A.
; Barbosa, Maria R.V.
; Barros, Fábio
; Barros, Lucas A.V.
; Barros, Michel J.F.
; Baumgratz, José F.A.
; Bernacci, Luis C.
; Berry, Paul E.
; Bigio, Narcísio C.
; Biral, Leonardo
; Bittrich, Volker
; Borges, Rafael A.X.
; Bortoluzzi, Roseli L.C.
; Bove, Cláudia P.
; Bovini, Massimo G.
; Braga, João M.A.
; Braz, Denise M.
; Bringel Jr., João B.A.
; Bruniera, Carla P.
; Buturi, Camila V.
; Cabral, Elza
; Cabral, Fernanda N.
; Caddah, Mayara K.
; Caires, Claudenir S.
; Calazans, Luana S.B.
; Calió, Maria F.
; Camargo, Rodrigo A.
; Campbell, Lisa
; Canto-Dorow, Thais S.
; Carauta, Jorge P.P.
; Cardiel, José M.
; Cardoso, Domingos B.O.S.
; Cardoso, Leandro J.T.
; Carneiro, Camila R.
; Carneiro, Cláudia E.
; Carneiro-Torres, Daniela S.
; Carrijo, Tatiana T.
; Caruzo, Maria B.R.
; Carvalho, Maria L.S.
; Carvalho-Silva, Micheline
; Castello, Ana C.D.
; Cavalheiro, Larissa
; Cervi, Armando C.
; Chacon, Roberta G.
; Chautems, Alain
; Chiavegatto, Berenice
; Chukr, Nádia S.
; Coelho, Alexa A.O.P.
; Coelho, Marcus A.N.
; Coelho, Rubens L.G.
; Cordeiro, Inês
; Cordula, Elizabeth
; Cornejo, Xavier
; Côrtes, Ana L.A.
; Costa, Andrea F.
; Costa, Fabiane N.
; Costa, Jorge A.S.
; Costa, Leila C.
; Costa-e-Silva, Maria B.
; Costa-Lima, James L.
; Cota, Maria R.C.
; Couto, Ricardo S.
; Daly, Douglas C.
; De Stefano, Rodrigo D.
; De Toni, Karen
; Dematteis, Massimiliano
; Dettke, Greta A.
; Di Maio, Fernando R.
; Dórea, Marcos C.
; Duarte, Marília C.
; Dutilh, Julie H.A.
; Dutra, Valquíria F.
; Echternacht, Lívia
; Eggers, Lilian
; Esteves, Gerleni
; Ezcurra, Cecilia
; Falcão Junior, Marcus J.A.
; Feres, Fabíola
; Fernandes, José M.
; Ferreira, D.M.C.
; Ferreira, Fabrício M.
; Ferreira, Gabriel E.
; Ferreira, Priscila P.A.
; Ferreira, Silvana C.
; Ferrucci, Maria S.
; Fiaschi, Pedro
; Filgueiras, Tarciso S.
; Firens, Marcela
; Flores, Andreia S.
; Forero, Enrique
; Forster, Wellington
; Fortuna-Perez, Ana P.
; Fortunato, Reneé H.
; Fraga, Cléudio N.
; França, Flávio
; Francener, Augusto
; Freitas, Joelcio
; Freitas, Maria F.
; Fritsch, Peter W.
; Furtado, Samyra G.
; Gaglioti, André L.
; Garcia, Flávia C.P.
; Germano Filho, Pedro
; Giacomin, Leandro
; Gil, André S.B.
; Giulietti, Ana M.
; A.P.Godoy, Silvana
; Goldenberg, Renato
; Gomes da Costa, Géssica A.
; Gomes, Mário
; Gomes-Klein, Vera L.
; Gonçalves, Eduardo Gomes
; Graham, Shirley
; Groppo, Milton
; Guedes, Juliana S.
; Guimarães, Leonardo R.S.
; Guimarães, Paulo J.F.
; Guimarães, Elsie F.
; Gutierrez, Raul
; Harley, Raymond
; Hassemer, Gustavo
; Hattori, Eric K.O.
; Hefler, Sonia M.
; Heiden, Gustavo
; Henderson, Andrew
; Hensold, Nancy
; Hiepko, Paul
; Holanda, Ana S.S.
; Iganci, João R.V.
; Imig, Daniela C.
; Indriunas, Alexandre
; Jacques, Eliane L.
; Jardim, Jomar G.
; Kamer, Hiltje M.
; Kameyama, Cíntia
; Kinoshita, Luiza S.
; Kirizawa, Mizué
; Klitgaard, Bente B.
; Koch, Ingrid
; Koschnitzke, Cristiana
; Krauss, Nathália P.
; Kriebel, Ricardo
; Kuntz, Juliana
; Larocca, João
; Leal, Eduardo S.
; Lewis, Gwilym P.
; Lima, Carla T.
; Lima, Haroldo C.
; Lima, Itamar B.
; Lima, Laíce F.G.
; Lima, Laura C.P.
; Lima, Leticia R.
; Lima, Luís F.P.
; Lima, Rita B.
; Lírio, Elton J.
; Liro, Renata M.
; Lleras, Eduardo
; Lobão, Adriana
; Loeuille, Benoit
; Lohmann, Lúcia G.
; Loiola, Maria I.B.
; Lombardi, Julio A.
; Longhi-Wagner, Hilda M.
; Lopes, Rosana C.
; Lorencini, Tiago S.
; Louzada, Rafael B.
; Lovo, Juliana
; Lozano, Eduardo D.
; Lucas, Eve
; Ludtke, Raquel
; Luz, Christian L.
; Maas, Paul
; Machado, Anderson F.P.
; Macias, Leila
; Maciel, Jefferson R.
; Magenta, Mara A.G.
; Mamede, Maria C.H.
; Manoel, Evelin A.
; Marchioretto, Maria S.
; Marques, Juliana S.
; Marquete, Nilda
; Marquete, Ronaldo
; Martinelli, Gustavo
; Martins da Silva, Regina C.V.
; Martins, Ângela B.
; Martins, Erika R.
; Martins, Márcio L.L.
; Martins, Milena V.
; Martins, Renata C.
; Matias, Ligia Q.
; Maya-L., Carlos A.
; Mayo, Simon
; Mazine, Fiorella
; Medeiros, Debora
; Medeiros, Erika S.
; Medeiros, Herison
; Medeiros, João D.
; Meireles, José E.
; Mello-Silva, Renato
; Melo, Aline
; Melo, André L.
; Melo, Efigênia
; Melo, José I.M.
; Menezes, Cristine G.
; Menini Neto, Luiz
; Mentz, Lilian A.
; Mezzonato, A.C.
; Michelangeli, Fabián A.
; Milward-de-Azevedo, Michaele A.
; Miotto, Silvia T.S.
; Miranda, Vitor F.O.
; Mondin, Cláudio A.
; Monge, Marcelo
; Monteiro, Daniele
; Monteiro, Raquel F.
; Moraes, Marta D.
; Moraes, Pedro L.R.
; Mori, Scott A.
; Mota, Aline C.
; Mota, Nara F.O.
; Moura, Tania M.
; Mulgura, Maria
; Nakajima, Jimi N.
; Nardy, Camila
; Nascimento Júnior, José E.
; Noblick, Larry
; Nunes, Teonildes S.
; O'Leary, Nataly
; Oliveira, Arline S.
; Oliveira, Caetano T.
; Oliveira, Juliana A.
; Oliveira, Luciana S.D.
; Oliveira, Maria L.A.A.
; Oliveira, Regina C.
; Oliveira, Renata S.
; Oliveira, Reyjane P.
; Paixão-Souza, Bruno
; Parra, Lara R.
; Pasini, Eduardo
; Pastore, José F.B.
; Pastore, Mayara
; Paula-Souza, Juliana
; Pederneiras, Leandro C.
; Peixoto, Ariane L.
; Pelissari, Gisela
; Pellegrini, Marco O.O.
; Pennington, Toby
; Perdiz, Ricardo O.
; Pereira, Anna C.M.
; Pereira, Maria S.
; Pereira, Rodrigo A.S.
; Pessoa, Clenia
; Pessoa, Edlley M.
; Pessoa, Maria C.R.
; Pinto, Luiz J.S.
; Pinto, Rafael B.
; Pontes, Tiago A.
; Prance, Ghillean T.
; Proença, Carolyn
; Profice, Sheila R.
; Pscheidt, Allan C.
; Queiroz, George A.
; Queiroz, Rubens T.
; Quinet, Alexandre
; Rainer, Heimo
; Ramos, Eliana
; Rando, Juliana G.
; Rapini, Alessandro
; Reginato, Marcelo
; Reis, Ilka P.
; Reis, Priscila A.
; Ribeiro, André R.O.
; Ribeiro, José E.L.S.
; Riina, Ricarda
; Ritter, Mara R.
; Rivadavia, Fernando
; Rocha, Antônio E.S.
; Rocha, Maria J.R.
; Rodrigues, Izabella M.C.
; Rodrigues, Karina F.
; Rodrigues, Rodrigo S.
; Rodrigues, Rodrigo S.
; Rodrigues, Vinícius T.
; Rodrigues, William
; Romaniuc Neto, Sérgio
; Romão, Gerson O.
; Romero, Rosana
; Roque, Nádia
; Rosa, Patrícia
; Rossi, Lúcia
; Sá, Cyl F.C.
; Saavedra, Mariana M.
; Saka, Mariana
; Sakuragui, Cássia M.
; Salas, Roberto M.
; Sales, Margareth F.
; Salimena, Fatima R.G.
; Sampaio, Daniela
; Sancho, Gisela
; Sano, Paulo T.
; Santos, Alessandra
; Santos, Élide P.
; Santos, Juliana S.
; Santos, Marianna R.
; Santos-Gonçalves, Ana P.
; Santos-Silva, Fernanda
; São-Mateus, Wallace
; Saraiva, Deisy P.
; Saridakis, Dennis P.
; Sartori, Ângela L.B.
; Scalon, Viviane R.
; Schneider, Ângelo
; Sebastiani, Renata
; Secco, Ricardo S.
; Senna, Luisa
; Senna-Valle, Luci
; Shirasuna, Regina T.
; Silva Filho, Pedro J.S.
; Silva, Anádria S.
; Silva, Christian
; Silva, Genilson A.R.
; Silva, Gisele O.
; Silva, Márcia C.R.
; Silva, Marcos J.
; Silva, Marcos J.
; Silva, Otávio L.M.
; Silva, Rafaela A.P.
; Silva, Saura R.
; Silva, Tania R.S.
; Silva-Gonçalves, Kelly C.
; Silva-Luz, Cíntia L.
; Simão-Bianchini, Rosângela
; Simões, André O.
; Simpson, Beryl
; Siniscalchi, Carolina M.
; Siqueira Filho, José A.
; Siqueira, Carlos E.
; Siqueira, Josafá C.
; Smith, Nathan P.
; Snak, Cristiane
; Soares Neto, Raimundo L.
; Soares, Kelen P.
; Soares, Marcos V.B.
; Soares, Maria L.
; Soares, Polyana N.
; Sobral, Marcos
; Sodré, Rodolfo C.
; Somner, Genise V.
; Sothers, Cynthia A.
; Sousa, Danilo J.L.
; Souza, Elnatan B.
; Souza, Élvia R.
; Souza, Marcelo
; Souza, Maria L.D.R.
; Souza-Buturi, Fátima O.
; Spina, Andréa P.
; Stapf, María N.S.
; Stefano, Marina V.
; Stehmann, João R.
; Steinmann, Victor
; Takeuchi, Cátia
; Taylor, Charlotte M.
; Taylor, Nigel P.
; Teles, Aristônio M.
; Temponi, Lívia G.
; Terra-Araujo, Mário H.
; Thode, Veronica
; Thomas, W.Wayt
; Tissot-Squalli, Mara L.
; Torke, Benjamin M.
; Torres, Roseli B.
; Tozzi, Ana M.G.A.
; Trad, Rafaela J.
; Trevisan, Rafael
; Trovó, Marcelo
; Valls, José F.M.
; Vaz, Angela M.S.F.
; Versieux, Leonardo
; Viana, Pedro L.
; Vianna Filho, Marcelo D.M.
; Vieira, Ana O.S.
; Vieira, Diego D.
; Vignoli-Silva, Márcia
; Vilar, Thaisa
; Vinhos, Franklin
; Wallnöfer, Bruno
; Wanderley, Maria G.L.
; Wasshausen, Dieter
; Watanabe, Maurício T.C.
; Weigend, Maximilian
; Welker, Cassiano A.D.
; Woodgyer, Elizabeth
; Xifreda, Cecilia C.
; Yamamoto, Kikyo
; Zanin, Ana
; Zenni, Rafael D.
; Zickel, Carmem S
.
Resumo Um levantamento atualizado das plantas com sementes e análises relevantes acerca desta biodiversidade são apresentados. Este trabalho se iniciou em 2010 com a publicação do Catálogo de Plantas e Fungos e, desde então vem sendo atualizado por mais de 430 especialistas trabalhando online. O Brasil abriga atualmente 32.086 espécies nativas de Angiospermas e 23 espécies nativas de Gimnospermas e estes novos dados mostram um aumento de 3% da riqueza em relação a 2010. A Amazônia é o Domínio Fitogeográfico com o maior número de espécies de Gimnospermas, enquanto que a Floresta Atlântica possui a maior riqueza de Angiospermas. Houve um crescimento considerável no número de espécies e nas taxas de endemismo para a maioria dos Domínios (Caatinga, Cerrado, Floresta Atlântica, Pampa e Pantanal), com exceção da Amazônia que apresentou uma diminuição de 2,5% de endemicidade. Entretanto, a maior parte das plantas com sementes que ocorrem no Brasil (57,4%) é endêmica deste território. A proporção de formas de vida varia de acordo com os diferentes Domínios: árvores são mais expressivas na Amazônia e Floresta Atlântica do que nos outros biomas, ervas são dominantes no Pampa e as lianas apresentam riqueza expressiva na Amazônia, Floresta Atlântica e Pantanal. Este trabalho não só quantifica a biodiversidade brasileira, mas também indica as lacunas de conhecimento e o desafio a ser enfrentado para a conservação desta flora.
Abstract An updated inventory of Brazilian seed plants is presented and offers important insights into the country's biodiversity. This work started in 2010, with the publication of the Plants and Fungi Catalogue, and has been updated since by more than 430 specialists working online. Brazil is home to 32,086 native Angiosperms and 23 native Gymnosperms, showing an increase of 3% in its species richness in relation to 2010. The Amazon Rainforest is the richest Brazilian biome for Gymnosperms, while the Atlantic Rainforest is the richest one for Angiosperms. There was a considerable increment in the number of species and endemism rates for biomes, except for the Amazon that showed a decrease of 2.5% of recorded endemics. However, well over half of Brazillian seed plant species (57.4%) is endemic to this territory. The proportion of life-forms varies among different biomes: trees are more expressive in the Amazon and Atlantic Rainforest biomes while herbs predominate in the Pampa, and lianas are more expressive in the Amazon, Atlantic Rainforest, and Pantanal. This compilation serves not only to quantify Brazilian biodiversity, but also to highlight areas where there information is lacking and to provide a framework for the challenge faced in conserving Brazil's unique and diverse flora.
https://doi.org/10.1590/2175-7860201566411
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8.
Extubação fora do leito: um estudo de viabilidade
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Dexheimer Neto, Felippe Leopoldo
; Vesz, Patrini Silveira
; Cremonese, Rafael Viegas
; Leães, Clarissa Garcia Soares
; Raupp, Ana Carolina Tabajara
; Rodrigues, Cristiano dos Santos
; Andrade, Juliana Mara Stormovski de
; Townsend, Raquel da Silva
; Maccari, Juçara Gasparetto
; Teixeira, Cassiano
.
Revista Brasileira de Terapia Intensiva
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Objetivo: O desmame da ventilação mecânica é acompanhado, na prática clínica em terapia intensiva, de concomitante mobilização precoce do paciente. O objetivo deste estudo foi comparar o sucesso da extubação realizada com pacientes sentados em uma poltrona à extubação de pacientes na posição supina. Métodos: Foi realizado um estudo retrospectivo, observacional e não randomizado em uma unidade de terapia intensiva de 23 leitos, que atende pacientes clínicos e cirúrgicos. O desfecho primário do estudo foi o sucesso da extubação, definido como a tolerância da remoção do tubo endotraqueal por, pelo menos, 48 horas. As diferenças entre os grupos do estudo foram avaliadas utilizando-se o teste t de Student e o qui quadrado. Resultados: Foram incluídos 91 pacientes no período compreendido entre dezembro de 2010 e junho de 2011. A população do estudo tinha uma média de idade de 71 anos ± 12 meses, escore APACHE II médio de 21±7,6 e duração média da ventilação mecânica de 2,6±2 dias. A extubação foi realizada em 33 pacientes enquanto permaneciam sentados em uma poltrona (36%) e 58 pacientes mantidos em posição supina (64%). Não houve diferenças significantes entre os grupos em termos de idade, escore médio APACHE II ou duração da ventilação mecânica. Foi observada uma taxa de sucesso da extubação similar entre os grupos sentado (82%) e em posição supina (85%), com p>0,05. Além disso, não se encontraram diferenças significantes entre os dois grupos em termos de disfunção respiratória pós-extubação, necessidade de traqueostomia, duração do desmame da ventilação mecânica, ou tempo de permanência na unidade de terapia intensiva. Conclusão: Os desfechos clínicos de pacientes extubados em posição sentada foram similares aos de pacientes extubados na posição supina. A nova prática de extubação na posição sentada não se associou a eventos adversos e permitiu que a extubação ocorresse simultaneamente à mobilização precoce.
https://doi.org/10.5935/0103-507X.20140037
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9.
Percepção dos alunos de uma universidade pública sobre o Programa de Educação pelo Trabalho para a Saúde
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Pinto, Anna Carolina Martins
; Oliveira, Isabela Viana
; Santos, Ana Luiza Soares dos
; Silva, Luiza Eunice Sá da
; Izidoro, Gabriela da Silva Lourelli
; Mendonça, Raquel de Deus
; Lopes, Aline Cristine Souza
.
Este estudo objetivou analisar, na perspectiva dos alunos, o Programa de Educação pelo Trabalho para a Saúde (PET-Saúde) de uma universidade pública de Belo Horizonte-MG em seu primeiro ano e seu impacto na formação dos discentes. Estudo de coorte prospectivo com os alunos participantes do PET-Saúde, com dados coletados por questionário estruturado e autoaplicado, aos seis e dez meses do programa, com questões sociodemográficas, de avaliação da metodologia, objetivos e impacto do programa. A maioria relatou que os objetivos propostos foram alcançados, destacando o trabalho interdisciplinar e a produção acadêmica voltada para as necessidades do Sistema Único de Saúde (SUS). O programa também contribuiu para a formação profissional nas áreas de pesquisa, ensino e extensão, sendo que na segunda avaliação, os discentes relataram maior interação com equipamentos sociais. Acredita-se que o PET-Saúde constitui importante estratégia de formação de recursos humanos conforme as necessidades do SUS, por possibilitar o exercício do trabalho em equipe, da comunicação, agilidade e criatividade para lidar com situações adversas, bem como a vivência dos princípios da Atenção Primária integrados à comunidade.
This study sought to analyze the Education Program for Work in Health from the perspective of students at a public university in Belo Horizonte, State of Minas Gerais, in their first year and its impact on the students' qualification. It is a prospective cohort study with students who participated on this program, and the data was collected by a structured and self-applied questionnaire, during the sixth and tenth months of the program, with sociodemographic questions, methodology, aims and impact of the program. The majority reported that the program's proposed aims were attained, especially interdisciplinary work and academic research focused on the Unified Health System's needs. The program also contributed to training in research, teaching and extension work, and in the second evaluation, the students reported greater interaction with social equipment. It is considered that the program is an important strategy for human resources training in accordance with the Unified Health System's needs, by enabling the exercise of teamwork, communication, agility and creativity to deal with adverse situations, as well as the practice of the primary health care principles integrated in the community.
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10.
Percepção dos alunos de uma universidade pública sobre o Programa de Educação pelo Trabalho para a Saúde
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Pinto, Anna Carolina Martins
; Oliveira, Isabela Viana
; Santos, Ana Luiza Soares dos
; Silva, Luiza Eunice Sá da
; Izidoro, Gabriela da Silva Lourelli
; Mendonça, Raquel de Deus
; Lopes, Aline Cristine Souza
.
Este estudo objetivou analisar, na perspectiva dos alunos, o Programa de Educação pelo Trabalho para a Saúde (PET-Saúde) de uma universidade pública de Belo Horizonte-MG em seu primeiro ano e seu impacto na formação dos discentes. Estudo de coorte prospectivo com os alunos participantes do PET-Saúde, com dados coletados por questionário estruturado e autoaplicado, aos seis e dez meses do programa, com questões sociodemográficas, de avaliação da metodologia, objetivos e impacto do programa. A maioria relatou que os objetivos propostos foram alcançados, destacando o trabalho interdisciplinar e a produção acadêmica voltada para as necessidades do Sistema Único de Saúde (SUS). O programa também contribuiu para a formação profissional nas áreas de pesquisa, ensino e extensão, sendo que na segunda avaliação, os discentes relataram maior interação com equipamentos sociais. Acredita-se que o PET-Saúde constitui importante estratégia de formação de recursos humanos conforme as necessidades do SUS, por possibilitar o exercício do trabalho em equipe, da comunicação, agilidade e criatividade para lidar com situações adversas, bem como a vivência dos princípios da Atenção Primária integrados à comunidade.
This study sought to analyze the Education Program for Work in Health from the perspective of students at a public university in Belo Horizonte, State of Minas Gerais, in their first year and its impact on the students' qualification. It is a prospective cohort study with students who participated on this program, and the data was collected by a structured and self-applied questionnaire, during the sixth and tenth months of the program, with sociodemographic questions, methodology, aims and impact of the program. The majority reported that the program's proposed aims were attained, especially interdisciplinary work and academic research focused on the Unified Health System's needs. The program also contributed to training in research, teaching and extension work, and in the second evaluation, the students reported greater interaction with social equipment. It is considered that the program is an important strategy for human resources training in accordance with the Unified Health System's needs, by enabling the exercise of teamwork, communication, agility and creativity to deal with adverse situations, as well as the practice of the primary health care principles integrated in the community.
https://doi.org/10.1590/S1413-81232013000800004
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Cód. do Índice | Elemento |
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ti | título do artigo |
au | autor |
kw | palavras-chave do artigo |
subject | assunto (palavras do título, resumo e palavras-chave) |
ab | resumo |
ta | título abreviado da revista (ex. Cad. Saúde Pública) |
journal_title | título completo da revista (ex. Cadernos de Saúde Pública) |
la | código do idioma da publicação (ex. pt - Português, es - Espanhol) |
type | tipo do documento |
pid | identificador da publicação |
publication_year | ano de publicação do artigo |
sponsor | financiador |
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