Resumo Objetivo: analisar a prevalência e os fatores associados ao distúrbio de voz em professores. Métodos: estudo transversal com 317 professores. Utilizou-se o questionário Condição de Produção Vocal do Professor. A variável dependente foi o distúrbio de voz autorreferido. Foram realizadas análises bivariada, estratificada e regressão múltipla de Poisson. Resultados: a prevalência do distúrbio de voz foi de 81%. Para o estrato dos professores do ensino fundamental, apenas a poeira (RP = 1,37; IC = 1,12-1,69) foi associada ao distúrbio de voz. Para o estrato dos demais professores, as variáveis ritmo de trabalho estressante (RP = 1,81; IC = 1,17-2,82), estresse no trabalho (RP = 2,47; IC = 1,20-5,07), trabalho repetitivo (RP = 1,18; IC = 1,01-1,38), levar trabalho para casa (RP = 1,80; IC = 1,01-3,79) e escola ruidosa (RP = 1,41; IC = 1,03-1,92) apresentaram associações com distúrbio de voz. Na análise múltipla, estresse no trabalho (RP = 1,50; IC = 1,05-2,15), poeira (RP = 1,21; IC = 1,06-1,39) e falar carregando peso (RP = 1,16; IC = 1,05-1,28) permaneceram associadas ao distúrbio de voz, exceto o tempo de profissão maior ou igual a 10 anos (RP = 0,88; IC = 0,79-0,98), que apresentou efeito protetor. Conclusão: a prevalência de distúrbio de voz entre os professores é alta e os fatores associados relacionam-se ao ambiente e à organização do trabalho.
Abstract Objective: to analyze prevalence and factors associated to voice disorders in teachers. Methods: cross-sectional study with 317 school teachers. A Teachers Voice Production Condition questionnaire was used. The dependent variable was the self-reported voice disorder. We performed bivariate, stratified and Poisson multiple regression analyses. Results: the prevalence of voice disorders was 81%. For the stratum of elementary school teachers only dust (PR = 1.37; CI = 1.12-1.69) was associated with voice disorders. For the stratum of other teachers the variables stressful pace of work (PR = 1.81; CI = 1.17-2.82), work stress (PR = 2.47; CI = 1.20-5.07), repetitive work (PP = 1.18; CI = 1.01-1.38), taking work home (PR = 1.80; CI = 1.01-3.79) and noisy school (PR = 1.41; CI = 1.03-1.92) were associated with voice disorders. In multiple analysis, work stress (PR = 1.50; CI = 1.05-2.15), dust (PR = 1.21; CI = 1.06-1.39) and carrying weight while speaking (PR = 1.16; CI = 1.05-1.28) remained associated with voice disorders, except profession time ≥ 10 years (PR = 0.88; CI = 0.79-0.98) that showed a protective effect. Conclusion: the prevalence of voice disorders among teachers is high and associated factors are related to work environment and organization.