Acessibilidade / Reportar erro

Estudo longitudinal da terapia de linguagem de 142 crianças e adolescentes com distúrbios do espectro do autismo

Longitudinal study of language therapy in 142 children and adolescents with autism spectrum disorders

Resumos

Os últimos 25 anos proporcionaram mudanças significativas na atuação fonoaudiológica dirigida aos Distúrbios do Espectro do Autismo em todo o mundo. Elas envolvem os critérios diagnósticos, a metodologia de pesquisas e a sistematização de dados de processos diagnósticos e de intervenção. Nesse contexto, os primeiros resultados do uso de um sistema de registros utilizado num serviço especializado reforçam a importância da inclusão das informações referentes a cada processo de intervenção em sistemas confiáveis e acessíveis, garantindo a associação de informações, e evidenciam as possibilidades de estudos com grandes populações, o que não é comum na literatura da área.

Linguagem; Transtorno autístico; Estudos de intervenção; Criança; Adolescente


The last 25 years produced important changes in the Speech Language intervention for children with Autism Spectrum Disorders in the whole world. They refer to diagnostic criteria, research methods and systematization of data about diagnostic and intervention processes. In this context, the first results about the use of a recording system used on a specialized service highlights the importance of including information about each intervention process on reliable and accessible systems. This procedure allows the association among several types of data and studies with large populations, something that is not usual in the field.

Language; Autistic disorder; Intervention studies; Child; Adolescent


  • 1
    Laugeson EA, Frankel F, Mogil C, Dillon AR. Parent-assisted social skills training to improve friendships in teens with autism spectrum disorders. J Autism Dev Disord. 2009;39(4):596-606.
  • 2
    Kleeck AV, Schwarz AL, Fey M, Kaiser A, Miller J, Weitzman E. Should we use telegraphic or grammatical input in the early stages of language development with children who have language impairments? A meta-analysis of the research and expert opinion. Am J Speech Lang Pathol. 2010;19(1):3-21.
  • 3
    McAllister L, Wylie K, Davidson B, Marshall J. The World Report on Disability: an impetus to reconceptualize services for people with communication disability. Int J Speech Lang Pathol. 2013;15(1):118-26.
  • 4
    Fernandes FD, Behlau M. Implications of the World Report on Disability for responding to communication disorders in Brazil. Int J Speech Lang Pathol. 2013;15(1):113-7.
  • 5
    Bedford R, Elsabbagh M, Gliga T, Pickles A, Senju A, Charman T, et al. Precursors to social and communication dificulties in Infants at-risk for autism: gaze following and attentional engagement. J Autism Dev Disord. 2012;42(10):2208-18.
  • 6
    Barbaro J, Dissanayake C. Developmental profiles of infants and toddlers with autism spectrum disorders identified prospectively in a community-based setting. J Autism Dev Disord. 2012;42(9):1939-48.

Datas de Publicação

  • Publicação nesta coleção
    25 Set 2013
  • Data do Fascículo
    2013

Histórico

  • Recebido
    31 Jul 2013
  • Aceito
    05 Ago 2013
Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia Al. Jaú, 684, 7º andar, 01420-002 São Paulo - SP Brasil, Tel./Fax 55 11 - 3873-4211 - São Paulo - SP - Brazil
E-mail: revista@codas.org.br