Acessibilidade / Reportar erro

O que significa ter uma criança com deficiência mental na família?

What does it mean to have a mentally retarded child in the family?

Resumos

A família desempenha um papel preponderante no processo de inserção e adaptação da criança deficiente mental no contexto sociocultural. A literatura tem mostrado similaridades e diferenças não só quanto aos modos como as famílias se relacionam com sua criança com deficiência mental, mas também quando comparadas com famílias de crianças com desenvolvimento típico. Este artigo tem como objetivo descrever alguns aspectos do funcionamento de famílias de crianças com deficiência mental, comparando-os àqueles de famílias de crianças com desenvolvimento típico. Ênfase é dada às relações entre os diferentes subsistemas familiares: marido-esposa, genitores-criança e irmão-irmão, e suas implicações para o desenvolvimento infantil. Conhecer a dinâmica das relações de famílias de crianças com deficiência mental constitui o primeiro passo para a compreensão do desenvolvimento e dos mecanismos de adaptação dessas famílias às suas crianças. Mas, para compreender o funcionamento dessas famílias, é preciso levar em consideração as descobertas recentes da genética comportamental.

deficiência mental; crianças pré-escolares; família; relações familiares


The family plays an important role in the adaptation process of children with mental retardation in the socio-cultural context. Literature has showed us similarities and differences not only in the way that families have been interacting with their mentally retarded child, but also between them and families of typically developing children. So, this article aims to describe some aspects of the family functioning of children with mental retardation comparing them to those from families of children with a typical development. We emphasize the relationships developed in different family subsystems, i.e. husband-wife, parents-child, and child-sibling. In order to understand the family development and adaptation process of children with mental retardation, we need, firstly, to know how these families function. However, to understand the family functioning we need to take into account what we know about behavioural genetics nowadays.

mental retardation; preschool children; family; family relations


DOSSIÊ: EDUCAÇÃO ESPECIAL

O que significa ter uma criança com deficiência mental na família?1 1 Este artigo é uma versão modificada da introdução da tese de doutorado da primeira autora, orientada pela segunda. As autoras agradecem o apoio do CNPq.

What does it mean to have a mentally retarded child in the family?

Nara Liana Pereira SilvaI; Maria Auxiliadora DessenII

IDoutora em Psicologia. Universidade de Brasília. liana@unb.br

IIDoutora em Psicologia. Professora do Instituto de Psicologia, Universidade de Brasília. dessen@unb.br

RESUMO

A família desempenha um papel preponderante no processo de inserção e adaptação da criança deficiente mental no contexto sociocultural. A literatura tem mostrado similaridades e diferenças não só quanto aos modos como as famílias se relacionam com sua criança com deficiência mental, mas também quando comparadas com famílias de crianças com desenvolvimento típico. Este artigo tem como objetivo descrever alguns aspectos do funcionamento de famílias de crianças com deficiência mental, comparando-os àqueles de famílias de crianças com desenvolvimento típico. Ênfase é dada às relações entre os diferentes subsistemas familiares: marido-esposa, genitores-criança e irmão-irmão, e suas implicações para o desenvolvimento infantil. Conhecer a dinâmica das relações de famílias de crianças com deficiência mental constitui o primeiro passo para a compreensão do desenvolvimento e dos mecanismos de adaptação dessas famílias às suas crianças. Mas, para compreender o funcionamento dessas famílias, é preciso levar em consideração as descobertas recentes da genética comportamental.

Palavras-chave: deficiência mental, crianças pré-escolares, família, relações familiares.

ABSTRACT

The family plays an important role in the adaptation process of children with mental retardation in the socio-cultural context. Literature has showed us similarities and differences not only in the way that families have been interacting with their mentally retarded child, but also between them and families of typically developing children. So, this article aims to describe some aspects of the family functioning of children with mental retardation comparing them to those from families of children with a typical development. We emphasize the relationships developed in different family subsystems, i.e. husband-wife, parents-child, and child-sibling. In order to understand the family development and adaptation process of children with mental retardation, we need, firstly, to know how these families function. However, to understand the family functioning we need to take into account what we know about behavioural genetics nowadays.

Key-words: mental retardation, preschool children, family, family relations.

Texto completo disponível apenas em PDF.

Full text available only in PDF format.

Texto recebido em 15 jul. 2003

Texto aprovado em 24 nov. 2003

  • ABRAMOVITCH, R. et al. The influence of Down's syndrome on sibling interaction. Journal of Child Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines, v. 28, p. 865-879, 1987.
  • ALI, M. R. et al. Parents of mentally retarded children: personality characteristics and psychological problems. Social Behavior and Personality, v. 22, p. 41-52, 1994.
  • BAGENHOLM, A.; GILLBERG, C. Psychosocial effects on sibling of children with autism and mental retardation: a population-based study. Journal of Mental Deficiency Research, v. 35, p. 291-307, 1991.
  • BOLSANELLO, M. A. Interação mãe-filho portador de deficiência: concepções e modo de atuação dos profissionais em estimulação precoce. São Paulo, 1998. 127 p. Tese (Doutorado em Psicologia) - USP.
  • BRISTOL, M. M.; GALLAGHER, J. J.; SCHOPLER, E. Mothers and fathers of young developmentally disabled and nondisabled boys: adaptation and spousal support. Developmental Psychology, v. 24, p. 441-451, 1988.
  • BRITO, A. M. W.; DESSEN, M. A. Crianças surdas e suas famílias: um panorama geral. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 12, p. 429-445, 1999.
  • BRODY, G. H.; STONEMAN, Z. A risk-amelioration model of sibling relationships: conceptual underpinnings and preliminary findings. In: BRODY, G. H. (Org.). Sibling relationships: their causes and consequences Norwood: Ablex Publishing, 1996.
  • BRODY, G. H. et al. Observations of the role relations and behavior between older children with mental retardation and their younger siblings. American Journal on Mental Retardation, v. 95, p. 527-536, 1991.
  • BRONFENBRENNER, U. Ecology of the family as a context for human development: research perspectives. Developmental Psychology, v. 22, p. 723-742, 1986.
  • ______. A ecologia do desenvolvimento humano: experimentos naturais e planejados, (1979). Tradução: M. A. Veríssimo, Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.
  • ______. Environments in developmental perspective: theoretical and operational models. In: FRIEDMAN, S. L.; WACHS, T. D. (Orgs.). Measuring environment across the life span: emerging methods and concepts. Washington D.C.: American Psychological Association, 1999.
  • ______; CECI, S. J. Nature-nurture reconceptualized in developmental perspective: a bioecological model. Psychological Review, v. 101, p. 568-586, 1994.
  • ______; MORRIS, P. A. The ecology of developmental processes. In: DAMON, W.; LERNER, R. M. (Orgs.). Handbook of child psychology, v. 1 (Theoretical models of human development). New York: Wiley, 1998.
  • BRUNHARA, F.; PETEAN, E. B. L. Mães e filhos especiais: reações, sentimentos e explicações à deficiência da criança. Cadernos de Psicologia e Educação Paidéia, p. 31-40, 1999.
  • BYRNE, E. A.; CUNNINGHAM, C. The effects of mentally handicapped children on families: a conceptual review. Journal of Child Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines, v. 5, p. 847-864, 1985.
  • CARR, J. Six weeks to twenty-one years old: a longitudinal study of children with Down's syndrome and their families. Journal of Child Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines, v. 29, p. 407-431, 1988.
  • CASARIN, S. Aspectos psicológicos na síndrome de Down. In: SCHWARTZMAN, J.S. (Org.). Síndrome de Down São Paulo: Mackenzie, 1999.
  • CIELINSKI, K. L. et al. Relations among sustained engagement during play, quality of play, and mother-child interaction in samples of children with Down syndrome and normally developing toddlers. Infant Behavior and Development, v. 18, p. 163-176, 1995.
  • COLNAGO, N. A. S. Pares mães-bebês síndrome de Down: estudo da estimulação e dos aspectos qualitativos da interação. São Carlos, 1991. Dissertação (Mestrado em Educação Especial) - UFSCAR.
  • CORTER, C. et al. Home observations of mothers and sibling dyads comprised of Down's syndrome and nonhandicapped children. Canadian Journal of Behavioural Science, v. 24, p. 1-13, 1992.
  • COWAN, C. P., COWAN, P. A. When partners become parents. New York: Wiley, 1992.
  • CRNIC, K. A. Families of children with Down syndrome: ecological contexts and characteristics. In: CICCHETTI, D.; BEEGHLY, M. (Orgs.). Children with Down syndrome: a developmental perspective. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.
  • DESSEN, M. A. Desenvolvimento familiar: transição de um sistema triádico para poliádico. Temas em Psicologia, v. 3, p. 51-61, 1997.
  • DESSEN, M. A.; PEREIRA-SILVA, N. L. Deficiência mental e família: uma análise da produção científica. Cadernos de Psicologia e Educação Paidéia, v. 10, p. 12-23, 2000.
  • DYSON, L. L. Fathers and mothers of school-age children with developmental disabilities: parental stress, family functioning, and social support. American Journal on Mental Retardation, v. 102, p. 267-279, 1997.
  • EMERY, R. E.; FINCHAM, F. D.; CUMMINGS, E. M. Parenting in context: systemic thinking about parental conflict and its influence on children. Journal of Consulting and Clinical Psychology, v. 60, p. 909-912, 1992.
  • EREL, O.; BURMAN, B. Interelatedness of marital relations and parent-child relations: a meta-analytic review. Psychological Bulletin, v. 118, p. 108-132, 1995.
  • EREL, O.; MARGOLIN, G.; JOHN, R. S. Observed sibling interaction: links with the marital and the mother-child relationship. Developmental Psychology, v. 34, p. 288-298, 1998.
  • FLOYD, F. J.; COSTIGAN, C. L.; PHILLIPPE, K. A. Developmental change and consistency in parental interactions with school-age children who have mental retardation. American Journal on Mental Retardation, v. 101, p. 579-594, 1997.
  • FLOYD, F. J.; ZMICH, D. E. Marriage and the parenting partnership: perceptions and interactions of parents with mentally retarded and typically developing children. Child Development, v. 62, p. 1434-1448, 1991.
  • FOX, L. et al. We can't expect other people to understand: family perspectives on problem behavior. Exceptional Children, v. 68, p. 437-450. Disponível em: <http://proquest.umi.com/pqdweb>, Acesso em: 14 set. 2002.
  • GALLIMORE, R. et al. Family responses to children with early developmental delays II: accommodation intensity and activity in early and middle childhood. American Journal on Mental Retardation, v. 101, p. 215-232, 1996.
  • GANIBAN, J.; WAGNER, S.; CICCHETTI, D. Temperament and Down syndrome. In: CICCHETTI, D.; BEEGHLY, M. (Orgs.). Children with Down syndrome: a developmental perspective. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.
  • GLIDDEN, L. M.; FLOYD, F. J. Disaggregating parental depression and family stress in assessing families of children with developmental disabilities: a multisample analysis. American Journal on Mental Retardation, v. 102, p. 250-266, 1997.
  • HODAPP, R. M.; BURACK, J. A.; ZIGLER, E. Developmental approaches to mental retardation: a short introduction. In: BURACK, J. A. et al. Handbook of mental retardation and development Cambridge: Cambridge University Press, 1998.
  • HORNBY, G. Effects on fathers of children with Down syndrome. Journal of Child and Family Studies, v. 4, p. 239-255, 1995.
  • KERIG, P. K.; COWAN, P. A.; COWAN, C. P. Marital quality and gender differences in parent-child interaction. Developmental Psychology, v. 29, p. 931-939, 1993.
  • KNOTT, F.; LEWIS, C.; WILLIAMS, T. Sibling interaction of children with learning disabilities: a comparison of autism and Down's syndrome. Journal of Child Psychology and Psychiatry, v. 36, p. 965-976, 1995.
  • KRAUSS, M. W.; SELTZER, M. M. Life course perspectives in mental retardation research: the case of family caregiving. In: BURACK, J. A. et al. Handbook of mental retardation and development. Cambridge: Cambridge University Press, 1998.
  • KREPPNER, K. The child and the family: interdependence in developmental pathways. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 16, p. 11-22, 2000.
  • LAMB, M. E.; BILLINGS, L. A. L. Fathers of children with special needs. In: LAMB, M. E. (Org.). The role of the father in child development New York: Wiley, 1997.
  • LANDRY, S. H. et al. Effects of social context and mothers' requesting strategies on Down's syndrome children's social responsiveness. Developmental Psychology, v. 30, p. 293-302, 1994.
  • LEARY, P. M.; VERTH, F. The effect of a mentally retarded child on family functioning in a third world community. Early Child Development and Care, v. 109, p. 83-88, 1995.
  • LERNER, R. M.; FISHER, C. B.; WEINBERG, R. A. Applying developmental science in the 21st century: international scholarship for our times. International Journal of Behavioral Development, v. 24, p. 24-29, 2000.
  • LEWIS, C.; DESSEN, M. A. O pai no contexto familiar. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 15, p. 9-16, 1999.
  • LIEBERMAN, D.; PADAN-BELKIN, E.; HAREL, S. Maternal directiveness and infant compliance at one year of age: a comparison between mothers and their developmentally-delayed infants and mothers and their nondelayed infants. Journal of Child Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines, v. 36, p. 1091-1096, 1995.
  • MARFO, K.; DEDRICK, C. F.; BARBOUR, N. Mother-child interactions and development of children with mental retardation. In: BURACK, J. A. et al. Handbook of mental retardation and development Cambridge: Cambridge University Press, 1998.
  • MINNES, P. Mental retardation: The impact upon the family. In: BURACK, J. A. et al. Handbook of mental retardation and development Cambridge: Cambridge University Press, 1998.
  • NEGRIN, N. S.; CRISTANTE, F. Resources and stress in parents with a mentally retarded child: a quantitative approach. In: CUSINATO, M. (Org.). Research on family: resources and needs across the world. Milão: LED - Edizioni Universitarie, 1996.
  • PEREIRA-SILVA, N. L. Crianças pré-escolares com síndrome de Down e suas interações familiares. Brasília, 2000, 126 p. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Instituto de Psicologia, Universidade Nacional de Brasília.
  • ______. Famílias de crianças com e sem síndrome de Down: um estudo comparativo das relações familiares. Brasília, 2003. 263 p. Tese (Doutorado em Psicologia) - Instituto de Psicologia, Universidade Nacional de Brasília.
  • ______; DESSEN, M. A. Deficiência mental e família: implicações para o desenvolvimento da criança. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 17, p. 133-141, 2001.
  • ______. Síndrome de Down: etiologia, caracterização e impacto na família. Interação em Psicologia, v. 6, p. 167-176, 2002.
  • ______. Crianças pré-escolares com síndrome de Down e suas interações familiares. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 16, n. 3, 2003.
  • PLOMIN, R. Behavioural genetics in the 21st century. International Journal of Behavioral Development, v. 24, p. 30-34, 2000.
  • PLOMIN, R.; RUTTER, M. Child development, molecular genetics, and what to do with genes once they are found. Child Development, v. 69, p. 1223-1242, 1998.
  • ROACH, M. A. et al. The structure of mother-child play: young children with Down syndrome and typically developing children. Developmental Psychology, v. 34, p. 77-87, 1998.
  • RODRIGUE, J. R.; MORGAN, S. B.; GEFFKEN, G. R. Psychosocial adaptation of fathers of children with autism, Down syndrome and normal development. Journal of Autism and Development Disorders, v. 22, p. 249-263, 1992.
  • ROEYERS, H.; MYCKE, K. Siblings of a child with autism, with mental retardation and with a normal development. Child: Care, Health and Development, v. 21, p. 305-319, 1995.
  • SHAPIRO, J.; BLACHER, J.; LOPEZ, S. R. Maternal reactions to children with mental retardation. In: BURACK, J. A. et al. Handbook of mental retardation and development. Cambridge: Cambridge University Press, 1998.
  • SIGOLO, S. R. R. L. Diretividade materna e socialização de crianças com atraso de desenvolvimento. Cadernos de Psicologia e Educação Paidéia, v. 10, p. 47-54, 2000.
  • SIMONOFF, E.; BOLTON, P.; RUTTER, M. Genetic perspectives on mental retardation. In: BURACK, J. A. et al. Handbook of mental retardation and development. Cambridge: Cambridge University Press, 1998.
  • SLOPER, P. et al. Factors related to stress and satisfaction with life in families of children with Down's syndrome. Journal of Child Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines, v. 32, p. 655-676, 1991.
  • STONEMAN, Z. Research on sibling of children with mental retardation: contributions of developmental theory and etiology. In: BURACK, J. A. et al. Handbook of mental retardation and development Cambridge: Cambridge University Press, 1998.
  • STONEMAN, Z. et al. Ascribed role relations between children with mental retardation and their younger siblings. American Journal on Mental Retardation, v. 95, p. 537-550, 1991.
  • TURNBULL, A. P.; RUEF, M. Family perspectives on problem behavior. Mental Retardation, v. 34, p. 280-293, 1996.
  • VAUGHN, B. E. et al. Quality of toddler-mother attachment in children with Down syndrome: limits to interpretation of strange situation behavior. Child Development, v. 65, p. 95-108, 1994.
  • 1
    Este artigo é uma versão modificada da introdução da tese de doutorado da primeira autora, orientada pela segunda. As autoras agradecem o apoio do CNPq.
  • Datas de Publicação

    • Publicação nesta coleção
      04 Mar 2015
    • Data do Fascículo
      Jun 2004

    Histórico

    • Recebido
      15 Jul 2003
    • Aceito
      24 Nov 2003
    Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná Educar em Revista, Setor de Educação - Campus Rebouças - UFPR, Rua Rockefeller, nº 57, 2.º andar - Sala 202 , Rebouças - Curitiba - Paraná - Brasil, CEP 80230-130 - Curitiba - PR - Brazil
    E-mail: educar@ufpr.br