er
Educar em Revista
Educ. rev.
0104-4060
1984-0411
Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná
Curitiba, PR, Brazil
The paper describes the first mathematical conceptual constructions of preschoolers and how they occur on working with children's stories. Current studies show how rich are those initial concepts; however, few among them take into account children's stories as a context for mathematical initiation. In order to evaluate the possibilities of that alternative, a group of seven children (five years-old) of a private preschool was composed at random in order to take three lessons about elementary arithmetical notions, presented as problems involving events of "Snow White and the seven dwarves". Orally presented by the researcher as a teacher, problems of the first and the second sessions referred to addition-subtraction, ratio two for one and comparison of intensive measures. On the third session, the children were invited to create problems about the story issues, but they also solved problems proposed by the researcher. All the verbal solutions and the interpreted notations of each child were videotaped and qualitatively analyzed. Results point out to: forms of additive and subtractive oral calculations, with their corresponding notations (drawings and digits); qualitative comparisons of intensive measures, and additive calculations of basic proportional relations. The support provided to the children by the produced notations was predominant to their verbalization of the calculations and the elaborated relations. The discussion focuses on the relevance of: children's stories as a favorable context to mathematical elaboration of preschoolers, and as a way to integrate the mathematical initiation to the enhancing of children's vocabulary and imagination; forms of teacher's intervention.
ARTIGOS DE DEMANDA CONTÍNUA
A matemática das crianças pequenas e a literatura infantil*
Little children mathematics and literature for children
Eloísa ZacariasI; Maria Lucia Faria MoroII
IMestre em Educação (UFPR). Coordenadora da Lúmen Educação Infantil e Ensino Fundamental (Curitiba - PR). E-mail: eloisazacarias@hotmail.com
IIDoutora em Educação (PUC-SP). Professora Titular em Psicologia da Educação e, atualmente, professor pesquisador sênior da Universidade Federal do Paraná/Programa de Pós-Graduação em Educação. E-mail: mlfmoro@sul.com.br
RESUMO
O artigo descreve elaborações iniciais de matemática de crianças pré-escolares, no contexto de trabalho com literatura infantil. Estudos contemporâneos mostram a riqueza das referidas elaborações, mas são pouco numerosos os que tomam histórias infantis como contexto de iniciação matemática. Para examinar as possibilidades dessa alternativa, foi composto ao acaso um grupo de sete crianças (faixa etária: cinco anos), alunos de uma instituição particular. O grupo passou por três sessões de aprendizagem sobre noções da aritmética elementar apresentadas na forma de problemas sobre eventos da história "Branca de Neve e os Sete Anões". Propostos oralmente pela pesquisadora no papel de professor, os problemas da primeira e da segunda sessão versaram sobre adição-subtração, proporção dois para um e comparação de medidas intensivas. Na terceira sessão, as crianças foram convidadas a propor problemas sobre temas da história, além de solucionar problemas propostos pelo adulto. Todas as soluções orais e as notações interpretadas de cada criança foram registradas em vídeo e analisadas qualitativamente. Os resultados apontam para: formas de cálculos orais, aditivos e subtrativos, com notações correspondentes (desenhos e algarismos); comparações qualitativas de medidas intensivas e cálculo aditivo em relações proporcionais. As notações produzidas foram apoio para a expressão dos cálculos e relações elaboradas pelascrianças. É discutida a importância: das histórias infantis como contexto favorável às elaborações matemáticas na educação infantil, e como forma de integrar o trabalho em matemática ao de exploração do vocabulário e da imaginação infantis; das formas de intervenção do professor.
Palavras-chave: literatura infantil, matemática pré-escolar, iniciação matemática e histórias infantis, conceitos aritméticos iniciais.
ABSTRACT
The paper describes the first mathematical conceptual constructions of preschoolers and how they occur on working with children's stories. Current studies show how rich are those initial concepts; however, few among them take into account children's stories as a context for mathematical initiation. In order to evaluate the possibilities of that alternative, a group of seven children (five years-old) of a private preschool was composed at random in order to take three lessons about elementary arithmetical notions, presented as problems involving events of "Snow White and the seven dwarves". Orally presented by the researcher as a teacher, problems of the first and the second sessions referred to addition-subtraction, ratio two for one and comparison of intensive measures. On the third session, the children were invited to create problems about the story issues, but they also solved problems proposed by the researcher. All the verbal solutions and the interpreted notations of each child were videotaped and qualitatively analyzed. Results point out to: forms of additive and subtractive oral calculations, with their corresponding notations (drawings and digits); qualitative comparisons of intensive measures, and additive calculations of basic proportional relations. The support provided to the children by the produced notations was predominant to their verbalization of the calculations and the elaborated relations. The discussion focuses on the relevance of: children's stories as a favorable context to mathematical elaboration of preschoolers, and as a way to integrate the mathematical initiation to the enhancing of children's vocabulary and imagination; forms of teacher's intervention.
Key-words: children's stories, preschool mathematics, mathematical initiation and children's stories, first arithmetical concepts.
Texto completo disponível apenas em PDF.
Full text available only in PDF format.
Texto recebido em 19 set. 2004
Texto aprovado em 23 nov. 2004
*
Este artigo é parte da pesquisa realizada pela primeira autora para sua dissertação de Mestrado em Educação, defendida no Programa de Pós-Graduação em Educação do Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná, linha de pesquisa
Educação Matemática, sob a orientação da segunda autora.
1 Para as crianças participarem do trabalho houve consentimento da direção da escola e de suas famílias.
2 Nos exemplos apresentados, a letra P designa intervenção do pesquisador no papel de professor. A participação de cada criança é indicada por abreviações correspondentes à identificação de cada uma delas.
BROUSSEAU, G. Os diferentes papéis do professor. In: PARRA C.; SAIZ, I. (Orgs.). Didática da matemática: reflexões psicopedagógicas. Tradução: J. A. Llorens. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996. p. 48-72.
Didática da matemática: reflexões psicopedagógicas
1996
48
72
BROUSSEAU
G.
PARRA
C.
SAIZ
I.
Tradução: J. A. Llorens
CAREY, D. The patchwork quilt: a context for problem solving. Arithmetic Teacher, v. 40, n. 4, p.199-203, 1992.
The patchwork quilt: a context for problem solving
Arithmetic Teacher
1992
199
203
4
40
CAREY
D.
FRANCHI, A. Considerações sobre a teoria dos campos conceituais. In: MACHADO, S. D. (Org.). Educação matemática - uma introdução. São Paulo: Educ, 1999. p.155-196.
Educação matemática: uma introdução
1999
155
196
FRANCHI
A.
MACHADO
S. D.
KLIMAN, M. Integrating mathematics and literature in the elementary classroom. Arithmetic Teacher, v. 40, n. 6, p. 318-321, 1993.
Integrating mathematics and literature in the elementary classroom
Arithmetic Teacher
1993
318
321
6
40
KLIMAN
M.
MORGADO, L. M. de A. O ensino da aritmética: perspectiva construtivista. 1. ed. Coimbra: Livraria Almedina, 1993.
O ensino da aritmética: perspectiva construtivista
1993
MORGADO
L. M. de A.
NUNES, T.; BRYANT, P. Crianças fazendo matemática. Tradução: S. Costa. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
Crianças fazendo matemática
1997
NUNES
T.
BRYANT
P.
Tradução: S. Costa
RÊGO, R. G.; SILVA, A. C. Matemática e literatura infantil: um estudo da formação do conceito de multiplicação. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE PSICOLOGIA DO DESENVOLVIMENTO, 4., 2003, João Pessoa. Anais... João Pessoa: SBPD/UFPB, 2003. p. 105-106.
Anais...
2003
105
106
RÊGO
R. G.
SILVA
A. C.
SARAIVA, J. A. Literatura e alfabetização - do plano do choro ao plano da ação. Porto Alegre: Artes Médicas, 2001.
Literatura e alfabetização: do plano do choro ao plano da ação
2001
SARAIVA
J. A.
SELVA, A.; BRANDÃO, A. A notação escrita na resolução de problemas por crianças pré-escolares. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 16, n. 3, p. 241-249, 2000.
A notação escrita na resolução de problemas por crianças pré-escolares
Psicologia: Teoria e Pesquisa
2000
241
249
3
16
SELVA
A.
BRANDÃO
A.
SMOLE, K. A matemática na educação infantil. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.
A matemática na educação infantil
1996
SMOLE
K.
Authorship
Eloísa Zacarias
Universidade Federal do Paraná, Paraná, BrazilUniversidade Federal do ParanáBrazilParaná, BrazilUniversidade Federal do Paraná, Paraná, Brazil
Lúmen Educação Infantil e Ensino Fundamental, Curitiba, PRLúmen Educação Infantil e Ensino FundamentalCuritiba, PRLúmen Educação Infantil e Ensino Fundamental, Curitiba, PR
Maria Lucia Faria Moro
PUC-SPPUC-SPPUC-SP
Universidade Federal do Paraná, Programa de Pós-Graduação em Educação , Paraná, BrazilUniversidade Federal do ParanáBrazilParaná, BrazilUniversidade Federal do Paraná, Programa de Pós-Graduação em Educação , Paraná, Brazil
SCIMAGO INSTITUTIONS RANKINGS
PUC-SPPUC-SPPUC-SP
Universidade Federal do Paraná, Paraná, BrazilUniversidade Federal do ParanáBrazilParaná, BrazilUniversidade Federal do Paraná, Paraná, Brazil
Lúmen Educação Infantil e Ensino Fundamental, Curitiba, PRLúmen Educação Infantil e Ensino FundamentalCuritiba, PRLúmen Educação Infantil e Ensino Fundamental, Curitiba, PR
Universidade Federal do Paraná, Programa de Pós-Graduação em Educação , Paraná, BrazilUniversidade Federal do ParanáBrazilParaná, BrazilUniversidade Federal do Paraná, Programa de Pós-Graduação em Educação , Paraná, Brazil
How to cite
Zacarias, Eloísa and Moro, Maria Lucia Faria. Little children mathematics and literature for children. Educar em Revista [online]. 2005, n. 25 [Accessed 5 April 2025], pp. 275-299. Available from: <https://doi.org/10.1590/0104-4060.377>. Epub 04 Mar 2015. ISSN 1984-0411. https://doi.org/10.1590/0104-4060.377.
Setor de Educação da Universidade Federal do ParanáEducar em Revista, Setor de Educação - Campus Rebouças - UFPR, Rua Rockefeller, nº 57, 2.º andar - Sala 202 , Rebouças - Curitiba - Paraná - Brasil, CEP 80230-130 -
Curitiba -
PR -
Brazil E-mail: educar@ufpr.br
rss_feed
Acompanhe os números deste periódico no seu leitor de RSS
scite shows how a scientific paper has been cited by providing the context of the citation, a classification describing whether it supports, mentions, or contrasts the cited claim, and a label indicating in which section the citation was made.