Accessibility / Report Error
Jornal Brasileiro de Psiquiatria, Volume: 56 Supplement 1, Published: 2007
  • Attention deficit hiperactivity disorder (ADHD) in the clinical practice Apresentação

    Mattos, Paulo
  • Human behavior, pathology and self-regulation Editorial

    Goldstein, Sam
  • Diagnosing adult ADHD in clinical practice Artigos De Atualização

    Dias, Gabriela; Segenreich, Daniel; Nazar, Bruno; Coutinho, Gabriel

    Abstract in Portuguese:

    Embora a forma adulta do transtorno de déficit de atenção e hiperatividade (TDAH) seja oficialmente reconhecida e respaldada cientificamente, esse diagnóstico ainda é motivo de embates entre especialistas. A maior parte do conhecimento existente ainda se deve à extrapolação dos achados de estudos com populações de crianças e adolescentes, havendo necessidade de novos estudos para validar os critérios com populações adultas. O critério de idade de início dos sintomas, o ponto de corte de seis sintomas e a necessidade de atestar comprometimento funcional em ao menos dois ambientes distintos são algumas das principais dificuldades encontradas na prática clínica para o estabelecimento do diagnóstico em adultos que freqüentemente apresentam dificuldades para resgatar informações remontando à infância. Muitos sintomas descritos são também alvos de críticas, uma vez que são claramente inapropriados para adultos. A utilização de instrumentos adaptados para adultos (como o ASRS-18), a coleta de informações com outros informantes (cônjuge e pais, por exemplo), a flexibilização da idade de início dos sintomas e uma investigação abrangente dos ambientes comprometidos pelos sintomas podem minimizar essas dificuldades.

    Abstract in English:

    Although attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) has been officially recognized as a valid disorder into adulthood, this diagnosis is still an issue of debates between specialists. Most of the existing knowledge regarding this condition is due to the excess of findings of studies with children. As the field studies that determined DSM-IV diagnostic criteria comprised only children and adolescents, more studies with adult populations are required to validate the criteria for this population. The age of onset criteria, the cut-off of six symptoms and the requirement of impairment in at least two different settings are some of the difficulties faced by clinicians to make the diagnosis in clinical practice. Moreover, adults with ADHD often show difficulties to recall the symptoms in childhood. The symptoms described by DSM-IV are also criticized. To minimize the aforementioned problems, the use of instruments adapted to adults (as ASRS-18), reports of other informants (like partner and parents), the broadened of the age of onset criterion and a broaden investigation of the different settings that might be impaired by the symptoms are recommended.
  • Challenges in diagnosing ADHD in children Artigos De Atualização

    Souza, Isabella G. S. de; Serra-Pinheiro, Maria Antônia; Fortes, Didia; Pinna, Camilla

    Abstract in Portuguese:

    O transtorno do déficit de atenção e/ou hiperatividade (TDAH) é uma doença de alta prevalência em crianças em idade escolar. Erroneamente entendido anteriormente como um diagnóstico de baixa morbidade, o TDAH é reconhecido atualmente como uma condição importante, não só pelo forte impacto funcional e social como também pela alta prevalência de comorbidades psiquiátricas. Déficits cognitivos globais e transtornos invasivos do desenvolvimento assim como transtornos do aprendizado são condições complexas que, quando estão associadas aos sintomas de TDAH, têm seus quadros agravados, requerendo maior atenção e estratégias de tratamento mais individualizadas. O objetivo deste artigo é uma discussão sobre esses diagnósticos diferenciais que representam um desafio na prática clínica.

    Abstract in English:

    Attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD) is a highly prevalent disorder among school age children. Once understood as a common and mild disorder restricted to childhood, ADHD is now recognized as an important condition because of its poor outcome and strong association with comorbidities. Pervasive disorders and cognitive deficits, as well as learning disorders, are complex conditions and their co-ocurrence with ADHD is commonly associated with marked impairments and disabilities. These patients need more attention and personalized treatment strategies. The aim of this article is to establish a discussion about these differential diagnoses, which are a challenge in clinical practice.
  • Diagnosis and treatment of bipolar disorder and ADHD on childhood: challenges in the clinical practice Artigos De Atualização

    Moraes, César de; Silva, Fábio Mello Barbirato Nascimento; Andrade, Ênio Roberto de

    Abstract in Portuguese:

    O transtorno de humor bipolar (THB) e o transtorno do déficit de atenção e hiperatividade (TDAH) são enfermidades graves, de evolução crônica e que geram forte impacto social, familiar e educacional. Por compartilharem sintomas comuns e freqüentemente se apresentarem em comorbidade, o seu diagnóstico diferencial torna-se difícil, porém imprescindível, visto que medicamentos utilizados no tratamento do TDAH podem agravar a bipolaridade em crianças não tratadas. São encontradas taxas que variam de 49% a 87% de diagnóstico de TDAH em crianças e adolescentes com THB. Crianças com ambos os transtornos têm um curso geralmente mais grave. São indivíduos com taxas maiores de sintomas psicóticos, depressão, problemas escolares, hospitalização, ansiedade e comportamentos disruptivos. A criança com transtorno de humor bipolar TDAH deve iniciar o tratamento com estabilizadores de humor, visto que o impacto dos sintomas maníacos é maior do que o dos sintomas de TDAH. Se os sintomas de desatenção, impulsividade e hiperatividade persistem após a estabilização do humor, pode-se preconizar o tratamento para o TDAH com o uso de psicoestimulantes.

    Abstract in English:

    Bipolar mood disorder (BD) and attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) are serious maladies with chronic course, with strong social, familial and educational impact. Since both of them may present similar symptomatology and may also occur as comorbidity, the differential diagnosis can be considered difficult. However the medication used for the treatment of ADHD can aggravate BD in children who are not treated. Rates raging from 49% to 87% ADHD are described in children and adolescents with BD. Children who present both disorders have a more serious course and present higher rates of psychotic symptoms, depression, learning problems, hospitalization, anxiety and disruptive behavior. Children with BD and ADHD should start treatment with mood stabilizers, whereas the impact of the maniac symptoms is greater than the symptoms of ADHD. If the symptoms of inattention, impulsivity and hyperactivity remain, even after mood stabilization, treatment for ADHD with psychostimulants is warranted.
  • ADHD: Remission in adolescence and predictors of persistence into adulthood Artigos De Atualização

    Schmitz, Marcelo; Polanczyk, Guilherme; Rohde, Luis Augusto Paim

    Abstract in Portuguese:

    Embora no passado se acreditasse que o TDAH persistia somente até a adolescência, atualmente já há um corpo sólido de conhecimento científico evidenciando que o TDAH freqüentemente persiste em adultos que foram diagnosticados como tendo TDAH na infância. São poucos os relatos na literatura sobre o padrão dessa evolução dos sintomas e, principalmente, sobre os fatores que predizem esse desfecho. O objetivo deste artigo é revisar a literatura científica sobre o TDAH, com foco específico em dados sobre remissão dos sintomas na adolescência e preditores de persistência do transtorno até a vida adulta. São apresentados dados de prevalência na adolescência e idade adulta, fatores relacionados à variabilidade de resultados entre os estudos, potenciais fatores de risco de persistência e o único estudo delineado especificamente com o objetivo de avaliar um conjunto abrangente de preditores do transtorno da infância à idade adulta.

    Abstract in English:

    Although in the past it was thought that ADHD did not continue beyond adolescence, nowadays there is a consistent body of scientific knowledge showing that ADHD often persists in adults who had been diagnosed as having ADHD in childhood. There are very few studies in the literature on the pattern of the evolution of the symptoms and mainly on the factors that predict this outcome in adulthood. The aim of this paper is to review the scientific literature on ADHD with specific focus on data about symptom remission during adolescence and predictors of the disorder persistence into adulthood. The authors present data on prevalence in adolescence and adulthood, factors associated to results variability among studies, potential risk factors of persistence, and the only study delineated specifically with the objective of assessing a comprehensive set of predictors of the disorder from childhood up to adulthood.
  • Executive dysfunction as a measure of functionality in adults with ADHD Artigos De Atualização

    Saboya, Eloisa; Saraiva, Dagoberto; Palmini, André; Lima, Pedro; Coutinho, Gabriel

    Abstract in Portuguese:

    Este artigo aborda a presença e a apresentação clínica da disfunção executiva em pacientes com TDAH. Na medida em que sintomas de disfunção executiva determinam as alterações de funcionamento desses pacientes nas atividades do dia-a-dia, torna-se relevante o estudo das relações entre alterações em testes neuropsicológicos formais de funções executivas e a ocorrência desses sintomas. A constatação relativamente recente do papel da disfunção executiva no TDAH tem impulsionado a pesquisa neuropsicológica, mas os dados até agora disponíveis são ainda pouco consistentes. Uma visão atualizada dessas questões sugere que a semiologia neuropsicológica disponível ainda não alcança plenamente a constelação de sintomas práticos do TDAH no dia-a-dia, mostrando a necessidade de avanços na pesquisa dessas relações.

    Abstract in English:

    This article addresses the presence and the clinical presentation of executive dysfunction in patients with ADHD. Because symptoms of executive dysfunction apparently determine functional abnormalities in daily activities, the study of the correlations between such manifestations and abnormalities in formal neuropsychological tests becomes clinically relevant. The relatively recent realization of the pivotal role of executive dysfunction in ADHD has kindled interest in neuropsychological research, but the data generated thus far are still not fully consistent. An updated view of these issues suggests that the available neuropsychological semiology is not sufficient to identify or predict the full constellation of practical symptoms of ADHD in daily life. Thus, more research is needed to establish secure links between neuropsychological testing and symptoms of executive dysfunction in the practical functioning of patients with ADHD.
  • Oppositional defiant disorder and conduct disorder: their outcomes into adulthood Artigos De Atualização

    Grevet, Eugenio Horacio; Salgado, Carlos Alberto Iglesias; Zeni, Gregory; Belmonte-de-Abreu, Paulo

    Abstract in Portuguese:

    Os autores examinam a influência dos transtornos de oposição e desafio (TOD), de conduta (TC) e de personalidade anti-social (TPAS) ao longo da vida do indivíduo com TDAH. Os principais achados mostram que o TDAH é modulado por essas comorbidades e que seu prognóstico é modificado dependendo da presença ou não desses transtornos. O transtorno de oposição e desafio intensificaria as características de impulsividade e isolacionismo do TDAH, porém não acarretaria em um aumento na incidência de TPAS na vida adulta. Já o TC associado ao TDAH implica um aumento significativo na impulsividade e agressividade, estando associado significativamente a TPAS e um pior prognóstico. A diferenciação entre os diferentes transtornos e seu correto diagnóstico é essencial para o tratamento adequado do TDAH. Futuros estudos precisam determinar se o tratamento do TDAH produziria uma mudança significativa no prognóstico desse grupo de pacientes.

    Abstract in English:

    The authors examine the influence of oppositional defiant disorder (ODD), conduct disorder (CD) and anti-social personality disorder (ASPD) on attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD) across life span. The findings showed that ADHD is modulated by this comorbidities and ADHD prognosis is modified depending on the presence or the absence of those disorders. ODD intensifies ADHD impulsivity and isolationism, but does not lead to an increase in the prevalence of ASPD in adulthood. Otherwise, CD associated with ADHD increases significantly the levels of impulsivity and aggressiveness, is associated with ASPD and a poor outcome. The appropriate approach to ADHD must be based on the correct diagnosis of different comorbidities to predict the outcomes. Further studies are needed to investigate if the treatment of ADHD can produce a significant improvement on the outcomes of this group of patients.
  • Co-ocorrency between attention deficit hyperactivity disorder and psychoactive substances Artigos De Atualização

    Szobot, Claudia M.; Romano, Marcos

    Abstract in Portuguese:

    Existe forte associação entre o transtorno de déficit de atenção/hiperatividade (TDAH) e o transtorno por uso de substâncias psicoativas (TUSP) em estudos clínicos e comunitários. Estimam-se que aproximadamente 30% dos sujeitos com TUSP apresentem comorbidade com o TDAH, taxa significativamente maior do que a vista na população geral. Vários estudos vêm analisando o possível efeito do TDAH no risco de desenvolvimento de TUSP. O presente artigo revisa a literatura disponível às seguintes questões: a) natureza da associação entre o TDAH e o TUSP; b) efeitos do TDAH no TUSP; c) tratamento do TDAH na concomitância do diagnóstico de TUSP. Por fim, é oferecida uma integração das diferentes informações, sob um enfoque predominantemente clínico.

    Abstract in English:

    Attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD) is highly associated with substance use disorders (SUDs), both in clinical and community studies. Approximately 30% of subjects with SUDs present with comorbid ADHD, a prevalence rate significantly higher than that seen in the general population. The effect of ADHD on the development of SUDs have been subject to extensive studies. This article reviews the existing literature regarding: a) the nature of the association between ADHD and SUDs; b) the impact of ADHD on SUDs; c) the treatment of ADHD which co-occurs with SUDs. Finally an overview, from a predominantly clinical perspective, an integration of those data is proposed.
  • Resilience and attention deficit/hyperactivity disorder Artigos De Atualização

    Regalla, Maria Angélica; Guilherme, Priscilla Rodrigues; Serra-Pinheiro, Maria Antônia

    Abstract in Portuguese:

    Este artigo tem como objetivo fazer uma atualização acerca dos conceitos de resiliência, fatores de risco e fatores de proteção, correlacionando-os com o impacto do transtorno do déficit de atenção/hiperatividade (TDAH). Resiliência descreve a capacidade do indivíduo de, uma vez exposto a estresse, resistir e vencê-lo. A família está envolvida no conceito de resiliência, tanto pela sua capacidade de interferir na resiliência dos seus indivíduos componentes quanto na habilidade de responder como uma unidade funcional resiliente, diante do estresse. O relacionamento com figuras afetivamente importantes na infância, o número pequeno de estressores, e o entendimento subjetivo em relação ao estressor são fatores que influenciam a capacidade de ser resiliente. A ausência de comorbidades, de problemas de conduta ou de relacionamento com colegas, bem como de sintomas somáticos ou problemas de coordenação, está associada com menor impacto negativo do TDAH.

    Abstract in English:

    The aim of this article is to perform an update regarding the definition of resilience, risk factors and protective factors, and to correlate them with the impact of Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD). Resilience is the capacity to resist and overcome adversity. Family is associated with the concept of resilience not only because of its capacity to interfere with the resilience of its members, but also because of its ability to respond as a functional unit when challenged with adversity. Relationships with affectively meaningful figures during childhood, the number of adverse events to which the individual is submitted and his subjective understanding of the stressor modify the ability to be resilient. ADHD has a smaller negative impact in children without conduct problems, social relationship problems, somatic symptoms or coordination problems.
  • Quality of life and ADHD Artigos De Atualização

    Mattos, Paulo; Coutinho, Gabriel

    Abstract in Portuguese:

    Portadores adultos de transtorno de déficit de atenção/hiperatividade (TDAH) apresentam comprometimento funcional em diferentes áreas da vida diária que deve ser investigado durante a avaliação clínica. Apesar disso, até recentemente não existiam instrumentos para avaliar o impacto do TDAH na qualidade de vida de adultos portadores. O Adult ADHD Quality of Life Questionnaire (AAQoL) é um instrumento desenhado a partir da sistematização de um conjunto de informações na literatura especializada sobre impacto da doença e desfechos clínicos, bem como opinião de especialistas, de modo a avaliar quantitativamente a qualidade de vida de portadores adultos. O instrumento é subdividido em quatro diferentes subescalas, denominadas produtividade, saúde psicológica, perspectivas de vida e relacionamentos. É discutida a utilidade de um questionário especificamente desenvolvido para avaliar qualidade de vida no TDAH adulto e é apresentado o projeto de validação semântica, validade de constructo e confiabilidade do instrumento em andamento.

    Abstract in English:

    Adults with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) present higher rates of functional impairment in several areas of daily life which must be investigated during clinical evaluation. Nevertheless, until recently there were no instruments available to measure the impact of ADHD in adult patient’s quality of life. The Adult ADHD Quality of Life Questionnaire (AAQoL) was developed based on literature reports of the burden of ADHD and its outcomes as well as experts’ reports in order to quantify quality of life levels. The instrument consists of four different domains: life productivity, psychological healthy, relationships and life outlook. The present paper will discuss the usefulness of a questionnaire specially developed to measure adult ADHD quality of life and also portray the project of semantic validation; construct validity and reliability of the instrument under progress.
  • Actual issues in the pharmacological treatment of ADHD in adults with methylphenidate Artigos De Atualização

    Louzã, Mario R.; Mattos, Paulo

    Abstract in Portuguese:

    O tratamento farmacológico do transtorno do déficit de atenção com hiperatividade (TDAH) em adultos inclui o uso de psicoestimulantes, antidepressivos e atomoxetina, sendo o primeiro considerado a indicação de primeira escolha. A eficácia do metilfenidato foi demonstrada em adultos quando se empregavam doses maiores, proporcionalmente similares àquelas usadas em estudos em crianças. O perfil de eventos adversos do metilfenidato, incluindo aqueles relativos ao sistema cardiovascular, parece bastante seguro.

    Abstract in English:

    Pharmacotherapy of attention-deficit/hyperactivity disorder in adulthood includes psychostimulants, antidepressants and atomoxetine, the first of them being considered the first choice. Methylphenidate efficacy has been demonstrated in adults when higher doses were used, in a proportionate similar way to what has been described in children. Methylphenidate profile of adverse events, including cardiovascular ones, seems to be safe.
Instituto de Psiquiatria da Universidade Federal do Rio de Janeiro Av. Venceslau Brás, 71 Fundos, 22295-140 Rio de Janeiro - RJ Brasil, Tel./Fax: (55 21) 3873-5510 - Rio de Janeiro - RJ - Brazil
E-mail: editora@ipub.ufrj.br