Acessibilidade / Reportar erro

Resultados do 9º CONTECSI: Congresso Internacional de Gestão da Tecnologia e Sistemas de Informação

Outcomes of the 9th CONTECSI: International Conference on Information Systems and Technology Management

Resultados do 9º CONTECSI - Congresso Internacional de Gestão da Tecnologia e Sistemas de Informação

Outcomes of the 9th CONTECSI - International Conference on Information Systems and Technology Management

Edson Luiz RiccioI; Marici Cristine G. SakataII

IUniversity of São Paulo, São Paulo, Brasil

IITECSI FEA USP, São Paulo, Brasil

Address for correspondence Endereço para correspondência: Edson Luiz Riccio Professor Livre Docente da FEA USP, diretor do TECSI/FEA/USP e coordenador do 9º CONTECSI Av. Prof. Luciano Gualberto, 908 FEA 3 São Paulo / SP 05508-900 E-mail: elriccio@usp.br

RESUMO

Procuramos relatar neste documento as estatísticas, os dados e a importância do 9º CONTECSI - International Conference on Information Systems and Technology Management - Congresso Internacional de Gestão da Tecnologia e Sistemas de Informação, realizado entre 30 de maio a 01 de junho de 2012 pelo TECSI/EAC/FEA/USP na Universidade de São Paulo. Este relatório apresenta: 1) Estatísticas do 9º CONTECSI, 2) Justificativas e Objetivos, 3) Programa, 4) Sessões Plenárias, 5) Master Colloquium, Consórcio Doutoral e Sessão de Posters, 6) 25th World Continuous Auditing Symposium, 7) Sessões paralelas de apresentação de trabalhos, 8) Menção Honrosa, 9)Comitês e 10) Destaques. Salientamos a grande importância do auxílio financeiro recebido da FAPESP, CAPES, CNPq e o apoio da FEA USP, ANPAD, AIS, ISACA, Universidade do Porto, Portugal, Rutgers School/USA, São Paulo Convention Bureau e CCINT-FEA-USP.

Palavras-chave: CONTECSI, Relatório, Congresso Internacional, Gestão da Tecnologia, Sistemas de Informação

ABSTRACT

In this document we seek to report statistics, data and the importance of the 9th CONTECSI - International Conference on Information Systems and Technology Management - Congresso Internacional de Gestão da Tecnologia e Sistemas de Informação, held in São Paulo, Brazil, May 30th to June 1st 2012 by TECSI / EAC / FEA / USP at the University of São Paulo, Brazil. In parallel with the 9th CONTECSI the 25th World Continuous Auditing and Reporting Systems Symposium took place, which was organized in partnership with the Rutgers Business School University of New Jersey and ISACA. This report presents: 1) Statistical data of the 9th CONTECSI, 2) Justifications and Objectives, 3) Program, 4) Plenary Sessions, 5) Doctoral Consortium and Master Colloquium and Poster session, 6) 25th World Continuous Auditing Symposium, 7) Parallel Sessions, 8) Best papers 9) Committees and 10) Highlights. We reinforce the importance of the financial support received from CAPES, FAPESP and USP FEA and also the support of ISACA, AIS Association for Information Systems, Porto University/Portugal, Rutgers Business School/USA, São Paulo Convention Bureau and CCINT -FEA-USP/Brazil.

Keywords: CONTECSI, Report, International Conference, Technology Management, Information Systems.

1) ESTATÍSTICAS DO 9º CONTECSI:

Tabela comparativa - 1º, 2º, 3º, 4º, 5º, 6º, 7º, 8º e 9º CONTECSI

Clique para ampliar

Clique para ampliar

Clique para ampliar

2) JUSTIFICATIVAS E OBJETIVOS

O 9º CONTECSI International Conference on Information Systems and Technology Management dá continuidade a um dos primeiros eventos desta área, focado na Gestão da Tecnologia e Sistemas de Informação sob uma visão multidisciplinar. O CONTECSI tem reunido, com sucesso, acadêmicos e profissionais envolvidos com a temática de gestão da tecnologia e sistemas de informação para discussão do estado da arte deste campo.

O 9º CONTECSI contou com a presença de palestrantes de renome, tendo, nesta edição, um total de 256 trabalhos apresentados em 47 sessões paralelas onde se discutiram os efeitos da Tecnologia e dos Sistemas de Informação na Sociedade e nas Organizações. Seu principal objetivo foi promover o relacionamento entre as diversas comunidades envolvidas: a que produz, a que implementa, a que utiliza, a que regulamenta e a que pesquisa o tema em questão. A presença de renomados palestrantes e pesquisadores nacionais e internacionais permitiu uma integração entre a comunidade acadêmica e profissional, ampliando o interesse na pesquisa, no compartilhamento de informações atualizadas e nas práticas utilizadas.

O Congresso foi aberto pelo diretor da Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade - FEA-USP, Prof. Dr. Reinaldo Guerreiro. Os detalhes sobre o desenvolvimento do evento, cujas atividades aconteceram nas instalações da FEA 1 e FEA 5 localizadas na FEA-USP, Cidade Universitária, Campus da Capital, São Paulo/SP, podem ser acompanhadas por meio do Programa do evento apresentado a seguir.

3. PROGRAMA

Clique para ampliar

4) SESSÕES PLENÁRIAS

Keynote Speaker

Process Mining of Event Logs in Auditing: A Field Study of Procurement at a Global Bank*

Mieke Jans (Hasselt University Hasselt, Belgium) - mieke.jans@uhasselt.be

Michael Alles (Rutgers Business School Newark, NJ, USA) - alles@business.rutgers.edu

Miklos Vasarhelyi (Rutgers Business School Newark, NJ, USA) - miklosv@andromeda.rutgers.edu

Spectacular failures such as at MF Global have undermined the credibility of auditors and their analytic procedures. Process mining has the potential to increase the effectiveness and scope of auditing by enabling auditors to systematically extract information from event logs recorded by a business's enterprise resource planning system. This paper describes the process mining of actual data obtained from one of the world's largest banks and demonstrates that by doing so it is possible to identify audit relevant information that was not detected by internal auditors examining that same data using standard audit procedures. This paper is the first application of process mining to accounting data and its results provide a strong argument for process mining to be considered for addition to the audit toolkit.

Keywords: Process mining, ERPs, auditing, event logs.

Dr. Michael Alles is a professor at the Department of Accounting and Information Systems at Rutgers Business School. Prior to Rutgers, he taught at the University of Texas at Austin, New York University and Southern Methodist University. His specialties are the design of strategic control systems, continuous auditing, management accounting and corporate governance. He is widely published in all these areas. Dr. Alles holds a PhD from Stanford Business School and a First Class Honors in Economics from the Australian National University. He has served on the executive committee of the Management Accounting Section of the American Accounting Association, was co-chair of the 2004 mid-year Management Accounting Research Symposium and has helped organize numerous other conferences around the world on corporate governance and continuous auditing. He is now the editor of the International Journal of Disclosure & Governance, published by Palgrave Macmillan in London.

Predictive or Retroactive Audit? A Change in Paradigm

Miklos Vasarhelyi (Rutgers Business School Newark, NJ, USA) - miklosv@andromeda.rutgers.edu

There is a need for total revamping of business measurement and assurance schemata. The past measurement and assurance compromises and tradeoffs do not work anymore under extant information technology. A conceptual revolution is needed, better that is not forced by catastrophic events. Measurements must change to full cycle and preemptive. Audit Automation can be of three natures: Progressive (P1), Predictive and Predictive and Preventive (P3). These approaches require a change of attitudes and definitions on what audit is, its rules, and its implementation. A dual frame of standard setting must be put in place to allow for the progressive development and implementation of measurement and assurance in the digital era.

Dr. Miklos A. Vasarhelyi Miklos A. Vasarhely (http://raw.rutgers.edu/Miklos) is KPMG Professor of Accounting Information Systems, Graduate School of Management, Rutgers University; and Technology Consultant, E-Commerce Solutions Group AT&T Laboratories. He has his BS degrees from the State University of Guanabara (Economics) and Catholic University of Rio de Janeiro (Electrical Engineering) his MBA from the Massachusetts Institute of Technology in Management and his PhD from the University of California, Los Angeles (Management Information Systems).Prof. Vasarhelyi's current research interests deal with the area of continuous auditing/ control monitoring, electronization of business, and agents in electronic commerce. He has taught in accounting and system topics both at the graduate and executive programs in the US, Europe and South America. Has consulted on accounting and computer matters for the government and major firms in the US, Europe, and Brazil. He received research grants from the FASB, the Touche Ross Foundation, the Peat, Marwick and Mitchell Foundation, the American Accounting Association, the Accounting Education Change Commission, the Institute of Internal Auditors, Ernst & Young, and others. Prof. Vasarhelyi is the Director of the Rutgers Accounting Research Center as well of the Continuous Audit and Reporting Laboratory (CARLAB).

Evaluating interactive information retrieval systems

Pertti Vakkari (School of Information Sciences, University of Tampere, Finland) - pertti.vakkari@uta.fi - http://www.info.uta.fi/vakkari/vakkari.html

An extended methodology for evaluating interactive information retrieval is proposed. It is based on principles presented in core evaluation literature to define the goals of the system or tool to be assessed, and infer from that measures and criteria of success in attaining the goals.It is proposed that in assessing a search tool it is analyzed to what extent it benefits users by increasing their ability to search, and consequently, contributes to the quality of the result list. In addition to the quality of the result list, it is important to assess to what extent the search process and output contribute to the ultimate goal of a search, the activity to be supported by information.

Pertti VAKKARI is Professor of Information Studies at the University of Tampere, Finland. He was the coordinator of the National Doctoral Program in Communication and Information Studies (1994-2002), President of the Research Network for Studies in Education (1998-2002), Member of the Nordic Council Information of the Nordic School (2003 -2007) and Program Committee member of an international conference on Information seeking in context (ISIC) 2000. He has been involved in collaborative research projects Scandinavian and European, and has been a member in committees, conference program in several studies and information as Colis ISIC. He is a member of the editorial board of the journals: "Information Processing & Management", "Arquivística" and "Jornal de Documentação".

Internet for retrieval of information | a procura da informação na internet

Armando Malheiro da Silva (Universidade do Porto, Portugal) - malheiro@letras.up.pt

Na sequência do que tem sido habitual nas Sessões Plenárias dedicadas à Ciência da Informação foi escolhido um tema específico para a sessão da presente edição do CONTECSI que tem bastante a ver com uma área core da Biblioteconomia e Documentação, disciplinas prático-profissionais, hoje cada vez mais integradas na disciplina cientifica transdisciplinar da Ciência da Informação, em especial a que vem sendo ensinada e desenvolvida na Universidade do Porto, Portugal. A Procura de Informação na Internet traz consigo a prática ancestral de busca da informação contida em diversos tipos de documento/suporte por quem dela precisa e, ao mesmo tempo, as técnicas de mediação que se foram criando e aperfeiçoando, sobretudo a partir de meados do séc. XIX; técnicas essas relacionadas com o modo de descrever com crescente exatidão os elementos físicos e intelectuais dos documentos postos à disposição dos diversos e potenciais usuários. Estamos a referir-nos à catalogação de monografias, periódicos e outros materiais não-livro, e à classificação (CDU, Facetada, etc.) e à indexação (elaboração de thesaurus) dos conteúdos. Mas também, sabemos que as Tecnologias da Informação e Comunicação e, muito especialmente, a "Galáxia da Internet", desde o último quartel do séc. XX, estão a colocar desafios novos e surpreendentes ao tipo de mediação que os profissionais da informação podem assumir perante uma exigência cada vez mais radical e extensa de usuários espalhados pelos sete cantos do Mundo. Nesta sessão pretende-se, a partir da ótica da CI, abordar alguns desses desafios e mostrar como devemos entender e explorar as estratégias e atitudes de procura de informação que vêm sendo desenvolvidas através da internet, concretamente através dos mais conhecidos motores de busca, à cabeça dos quais encontramos o Google. A forma como estes motores operam e respondem às necessidades informacionais das pessoas é, em si mesmo, uma temática ampla e complexa que constitui o foco desta sessão mas não pode ser ignorada pelos palestrantes convidados.

Armando Malheiro da Silva is associated Professor of the Faculty of Arts of the University of Porto and member of the coordinating committee of the Information Science degree taught by the Arts and Engineering Faculties of the University of Porto. Born in Braga, he graduated in Philosophy by Philosophy Faculty of the Catholic University of Braga and in History by the Faculty of Arts of the University of Porto. He obtained the diploma of the course of Librarian-Archivist of the Faculty of Arts of the University of Coimbra. On 17th of May of 1999 defended his doctorate degree in Contemporary History in the University of Minho. He was from 1990 until 2000 collaborator of the course of Documental Science Specialization of the Literature of Arts of Coimbra. Member of the Center for Studies in Technology, Arts and Communication Sciences (CETAC.Media). Collaborates also in other investigation unities and is associated to several scientific and cultural entities.

Interagency cooperation in local government: a gov 2.0 approach

Walter Castelnovo (Department of Theoretical and Applied Sciences University of Insubria, Italy) - walter.castelnovo@gmail.com

In the last few years a "Second Generation E-Government Paradigm" has emerged that maintains that to achieve greater value in service delivery and reduce costs, integration and redesign of government organizations and processes is a necessity. This result is particular difficulty to achieve in countries characterized by a high administrative fragmentation and by the prevalence of small municipalities. In this qualitative paper I will discuss the conditions that make it possible to achieve the horizontal integration among municipalities, as a way to enhance intermunicipal cooperation and to allow small municipalities to manage innovation and to deliver high quality services to citizens and enterprises through the sharing of resources. More specifically, I will argue that intermunicipal cooperation can be enhanced through the use of social computing and cooperation tools to support trust building processes, thus strengthening the relationships among the partners of the cooperation. Finally, with reference to the case of One Stop Shop for enterprises in Italy, I will show how the social computing and cooperation tools can be used to support interorganizational workflows, even in case they concern critical processes involving interorganizational risk management.

Keywords: interagency cooperation, government, gov 2.0, intermunicipal cooperation

Walter Castelnovo, Ph.D., is Assistant Professor of Information Systems and Organization at the University of Insubria (Italy). His research interests concern technological and organizational innovation in Public Administration and Interorganizational Information Systems. He is one of the founders of the Research Center for "Knowledge and Service Management for Business Applications" of the University of Insubria and he is a member of the Scientific Committee of the "Interdepartmental Center for Organizational Innovation in Public Administration" of the University of Milan. He served as member of the committee for many international conferences on E-Government and ICT evaluation and he is the General Chair of The 5th European Conference on Information Management and Evaluation, which will be held in 2011 at the University of Insubria. He is also member of the Department of Institutional Reforms, E-Government and Institutional Federalism of the Association of the Municipalities of Lombardia (Italy).

What's communication got to do with it? And what's it got to do with us?

Dov Te'eni (Mexico Chair of Information Systems, President, AIS Association Information Systems, Faculty of Management, Tel-Aviv University, Israel) - http://www.tau.ac.il/~teeni

How do you design knowledge sharing in a community such as ours? I view the community as many circles of discourse and socialization, and examine the roles of theory in design of systems that support communication and knowledge sharing. I then show examples of new designs in our community. And then kick the ball into your court for new ideas.

Dov Te'eni is Professor of Information Systems in the faculty of management at Tel-Aviv University, Israel. He is also the chairman of Meital - Israel's Higher Education E-learning center. He studies several related areas of information systems: human-computer interaction, computer support for communication, knowledge management, systems design and non-profit organizations. His research usually combines model building, laboratory experiments and development of prototypes like Spider and kMail. Dov Te'eni serves as Senior Editor for MIS Quarterly and associate editor for Journal of AIS, Information and Organizations, and Internet Research. He has published in journals such as Management Science, MISQ, Organization Science, Communications of the ACM, and in more specific journals of HCI such as IJHCS, Behavior and Information Technology, Computers in Human Behavior and IEEE Transactions. He is conference co-chair of ICIS2008 (International Conference on Information Systems) to be held in Paris. He is also co-author of a new book on human-computer interaction for organizations to be published in 2006 by Wiley.

Publishing your research in academic journals

Chair

Prof. Dr. Edson Luiz Riccio, FEA USP, Brazil

Speakers

Prof. Dr. Dov Te'eni

Prof. Dr. Pertti Vakkari

Prof. Dr. Valter Castelnovo

The symposium on Publishing your Research is designed for PhD students and Researchers. Speakers will discuss the transition between a thesis and a publication, the decision between book and article publication and their experience on publishing research in academic journals, such as how to chose a journal and how to prepare a manuscript.

Support: JISTEM Journal of Information Systems and Technology Management http://www.jistem.fea.usp.br

Qualis CAPES - Indexation: Scielo, Dialnet, DOAJ, ProQuest, Ebsco, Periódicos CAPES, Portal de periódicos USP.

ICT4DEVIS - International Launching Information and Communication Technologies for Development International School - bridge between technology and development

Danilo Piaggesi, Managing Director of the Fondazione Rosselli Americas (FRA).

Edson Luiz Riccio, Associate Professor of Information Systems at the University of São Paulo (USP) at São Paulo, Brazil.

Walter Castelnovo, Department of Theoretical and Applied Sciences University of Insubria, Italy.

Invited Speaker; Professor Linamara Rizzo Battistella, State Secretary for the Rights of the Persons with Disabilities - São Paulo State Government - São Paulo, Brazil.

There is a widely shared expectation that ICTs can help fostering development in the least developed countries (LDC); thus contributing to reduce, if not solve, some of the world's most severe challenges to human well-being and development. ICTs are considered by ICT4DEVIS the most promising tool to help peoples and countries leapfrog from low-access and low-income situations to knowledge-based markets that bring about greater inclusion and more immediate opportunities to make socio-economic gains. Harnessing ICTs to achieve this result is not an easy matter; it requires the understanding of a multitude of disciplines and fields, from moral and ethics, cultural differences, politics, sociology, systems thinking, finance, project management and, of course, the world of the Knowledge Society and related Economy with their evolving and convergent issues. Students coming out of traditional academic courses who want to engage in a professional career devoted to international development are not likely to possess all the skills required to cope with these complexities. University education has a tendency to greater and greater specialization, while development work is becoming ever more complex and inter-disciplinary. Mainstream academic education in this field would benefit from supplementary training aimed at rounding up a student's education with practical, job-related, additional capacity-building, for the purpose of improving their effectiveness in a development context.

This is the aim of the ICT for Development International School (ICT4DEVIS) that is conceived as a hands-on, practice oriented, cross-cultural and multi-disciplinary course intended for students and practitioners who want to pursue a professional career in deploying ICT as a means for international development.

ICT4DEVIS is a joint initiativeof Fondazione Rosselli Americas (FRA), USA; Università dell'Insubria, Italy; Universidade de São Paulo (USP), Brazil. Other Universities and Institutions have confirmed their interest in joining ICT4DEVIS, among which, as of February 2012, are:

• Dongguk University, Korea.

• Universidad del Rosario, Colombia.

• Ghana-India Kofi Annan Centre of Excellence in ICT, Ghana.

• Monterrey Institute of Technology and Higher Education, Mexico.

All these institutions have been involved in the discussion and development of the initial project of ICT4DEVIS in a collaborative effort enabled by the online platform AKNOS (e-Academy for Knowledge Society), a virtual communication platform, jointly developed and managed by the Research Center "Knowledge and Service Management for Business Applications" of the University of Insubria and Fondazione Rosselli. ICT4DEVIS will be shaped by contributions from a hand-picked cluster of high-level academic, and NGO institutions around the world, fueled by a will to excel in their respective academic contexts, and willing to engage in an innovative process that will use all the benefits of the existing technology to develop what could be a new model for academic course design and implementation. ICT4DEVIS will work under a "hubs and spokes" system , giving the students the possibility to attend the school, at different locations worldwide, from their own academic bases but in direct contact with the School and with each other.

http://ksm.dicom.uninsubria.it/ict4devis/

Speakers

Dr Edson Luiz Riccio is an Associate Professor of Information Systems at the University of São Paulo (USP) at São Paulo, Brazil, where he also serves as Chairman at the International Cooperation Office FEA/USP, and Director of TECSI - Laboratory of Technology and Information System. Dr Riccio holds a PhD and Master of Science degree in Business and Associate professorship in Information Systems from the University of São Paulo, at São Paulo, Brazil, and SEP from Stanford University, USA. His recent research focuses the use of Information Technology, such as ERP, in different corporate settings. He carries out research work on Education in Latin America, Brazil and Europe. Dr Riccio has contributed with articles to several academic conferences in the United States and Europe. He is an Advisory Committee Member for the Asian Pacific Conference on International Accounting Issues. Riccio's past experience includes his position as CIO for JI Case Com pany Brazil and Cummins Diesel Company, Brazil and other large multinational companies in Brazil.

Danilo Piaggesi is Managing Director of the Fondazione Rosselli Americas (FRA) and a member of Fondazione Rosselli's Board. FRA focuses on Knowledge Society, ICT and innovation for development. His professional training is in remote sensing; digital image processing and analysis; technical cooperation project formulation and appraisal; telecommunications and ICT, innovation and Knowledge Society for development. He was Knowledge Economy Coordinator in the Vice Presidency of the Inter American Development Bank (IADB), in Washington D.C, from 2007 to 2009 and Chief of the Information and Communication Technology for Development Division (ICT4DEV) at the IADB, from 1999 to 2007.Mr. Piaggesi also consulted for the European Union in Brussels, evaluating project proposals for funding in the field of telecommunications and environment and worked for the United Nations Food and Agriculture Organization (FAO) at different duty stations in Africa and Latin America in the field of technology transfer for development.

Walter Castelnovo, PhD., is Assistant Professor of Information Systems and Organization at the University of Insubria (Italy). His research interests concern technological and organizational innovation in Public Administration and Interorganizational Information Systems. He is one of the founders of the Research Center for "Knowledge and Service Management for Business Applications" of the University of Insubria and he is member of the Scientific Committee of the "Interdepartmental Center for Organizational Innovation in Public Administration" of the University of Milan. He served as member of the committee for many international conferences on E-Government and ICT evaluation and he is the General Chair of The 5th European Conference on Information Management and Evaluation, that will be held in 2011 at the University of Insubria. He is also member of the Department of Institutional Reforms, E-Government and Institutional Federalism of the Association of the Municipalities of Lombardia (Italy).

Invited SPEAKER

Linamara Rizzo Battistella, MD, PhD, State Secretary for the Rights of the Persons with Disabilities - São Paulo State Government - São Paulo, Brazil. Honorary President of the International Society of Physical and Rehabilitation Medicine - ISPRM (2008-2012). Member of the Board of Governors of Brazilian Association of Physical Medicine and Rehabilitation - ABMFR (2008-2010). Professor at the Medicine School, University of São Paulo. Main Publications: 149 articles published in periodicals; 8 published or organized books; 42 published book chapters.

Link to Plataforma Lattes, the Brazilian Academic Curriculum System:

http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.jsp?id=K4780282E6&idiomaExibicao=2

5. CONSÓCIO DOUTORAL

No escopo de atividades da 9ª. Edição do Contecsi foram realizadas, no dia 31 de maio, as atividades do Masters Colloquium e Consórcio Doutoral. O Consórcio Doutoral, em sua quarta edição, contou com as seguintes apresentações de pesquisadores brasileiros e do exterior:

1) La auditoría continua, una herramienta para la modernización de la función de auditoría en las organizaciones y su aplicación en el control fiscal colombiano

Por: Francisco Javier Valencia Duque da Universidad Nacional de Colombia

2) Comunidades de prática como ferramentas no gerenciamento de conhecimento em empresas orientadas a projetos

Por: Ana Daneida Villanueva-Llapa da Escola Politécnica - USP

3) Qualidade da informação contábil sob a perspectiva da Ciência da Informação

Por: Nelma T Zubek Valente da ECA USP

4) Desarrollo de un programa de extensión universitaria para incrementar el crecimiento del capital humano en las organizaciones del valle de toluca utilizando principios de gestión del conocimiento

Por: Eva Martha Chaparro Salinas, apresentada por Julio Alvarez Botello, da Universidad Autónoma del Estado de México

5) Diseño de un modelo y programa de implantación de sistemas de gestión integral para instituciones de educación superior (ies) en méxico basados en la gestión del conocimiento (km), caso de estudio facultad de contaduría y administración (FCA), UAEM.

Por: Julio Alvarez Botello da Universidad Autónoma del Estado de México

Nestas apresentações, como tem ocorrido desde a sua primeira edição, tivemos por objetivo contribuir com o foco das pesquisas em andamento, observando a construção de objetivos, discussão de metodologias aplicadas e as oportunidades de alcance de resultados, bem como os riscos inerentes aos projetos em si.

No caso dos trabalhos já em fase de conclusão, as contribuições dos avaliadores se destinaram a aprimorar os resultados em obtenção, bem como orientar as possíveis repercussões dos trabalhos em publicações, novos estudos, novos modelos de pesquisa e difusão geral dos conhecimentos.

O Masters Colloquium, realizado pela primeira vez no âmbito de atividades do CONTECSI, contou com as seguintes participações:

1) Reflexões sobre a gestão do conhecimento organizacional

Por: Ângela Melo, do Mestrado em Administração da Faculdade de Pedro Leopoldo-MG.

2) A importância da adaptação de um modelo de governança para a competitividade empresarial,

Por: Júlio Cesar Da Silva, da Faculdade Novos Horizontes de Belo Horizonte.

3) Avaliação de riscos envolvidos no processo de gestão de custos operacionais em empresa de energia elétrica

Por: Rafael Herden Campos, da Universidade do Vale do Rio dos Sinos

4) Observatório da educação: uma análise da inovação tecnológica na educação

Por: Luiz Henrique Da Silva, da FURB, de Blumenau.

As discussões, também em regime de bancas simuladas, permitiram aos participantes compreender melhor a abrangência de suas dissertações, definir e aprimorar o foco das pesquisas, o detalhamento de contribuições e fontes de literatura variadas, as definições de conceitos e formas futuras de compartilhar o conhecimento gerado, através de publicações e apresentações dos resultados. No Colloquium, conseguiu-se também alcançar o objetivo maior de contribuir definitivamente com trabalhos de Mestrado, ainda em andamento, ao permitir que os mestrandos fossem sabatinados e aconselhados pelos presentes.

Ambos os eventos realizam aquilo que é uma das principais metas e resultados perceptíveis do CONTECSI: gerar níveis excelentes de relacionamento social, acadêmico, científico e profissional com pesquisadores e empreendedores do Brasil e do Exterior. Estes eventos retornarão no próximo ano, com edições marcantes, pois se trata da 10ª. Edição do CONTECSI.

Coordenador do Masters Colloquium e do Consórcio Doutoral:

Prof. Dr. George Leal Jamil

Participação e Apoio: Prof. Dr. Cesar Augusto Biancolino

6. 25º WORLD CONTINUOUS AUDITING AND REPORTING SYSTEMS SYMPOSIUM

O 25º. Simpósio Mundial de Auditoria Contínua de Sistemas foi realizado, pelo sétimo ano consecutivo, com o tema "Sistemas de Auditoria Contínua como instrumento de Automação do Controle Empresarial", juntamente com o 9º CONTECSI. Reuniu em torno de 80 pessoas no Auditório da FEA/USP, no dia 31/05/2012 e levou para discussão assuntos de interesses acadêmicos e profissionais, tais como: tendências da auditoria e monitoramento contínuo; as novas regras do SPED - Sistema público de Escrituração; a evolução do XBRL no Brasil; foram também apresentados estudos de casos de projetos de Auditoria Contínua, já implantados em empresas brasileiras de grande porte do setor de construção civil e energia elétrica.

O Simpósio contou com a participação de palestrantes experientes no âmbito acadêmico e profissional. Como destaques, houve a presença dos professores Michael Alles e Miklos Vasarhelyi da Rutgers University. Também representativas foram as participações de empresas que trabalham com a implementação de auditoria e monitoramento contínuos: Tech Supply e SPL Soluções Fiscais.

Durante as apresentações, percebeu-se o grande interesse dos participantes em relação aos assuntos abordados, considerando a variedade de questões advindas do público formado por profissionais e estudantes presentes.

O Simpósio também contou com um painel de debates, com profissionais e pesquisadores do tema, cujas discussões levaram à tona os principais desafios dos projetos de implantação de auditoria e monitoramento contínuos.

Como considerações finais, observou-se que os maiores desafios para se chegar ao estado da arte da Auditoria Contínua é conseguir o acesso aos dados e à obtenção de uma infraestrutura tecnológica compatível com as necessidades das organizações. Também se pôde concluir que, com a implantação do SPED (Sistema Público de Escrituração Digital), as empresas têm a ganhar um conjunto de dados que poderão ser usados para outros tipos de monitorações contínuas sobre seus processos críticos de negócios. Percebeu-se que a Auditoria Contínua tornou-se a principal ferramenta para as corporações que têm a necessidade de aumentar a abordagem da auditoria interna, mantendo a tempestividade dos reportes e o nível desejável da Governança Corporativa.

Clique para ampliar

7. SESSÕES PARALELAS DE APRESENTAÇÃO DE TRABALHOS

Para embasar o relatório relativo aos resultados das sessões de apresentação de trabalhos, a coordenação do CONTECSI solicitou que todos os moderadores de sessões preenchessem um formulário referente ao andamento da sessão comentando sobre a atualidade dos temas, a interação entre os presentes, os questionamentos levantados, comentários adicionais e demais questões relevantes sobre o desenvolvimento e resultado de cada sessão.

A comissão organizadora do 9º CONTECSI agrupou os trabalhos aprovados pela comissão avaliadora do congresso, em 47 sessões, de acordo com a área temática. Em alguns casos, houve necessidade de subdividir uma mesma área temática em duas ou mais sessões, em razão da grande quantidade de trabalhos relacionados a um mesmo tema ou assunto. Por suas valiosas contribuições para o andamento das sessões paralelas de apresentação dos trabalhos cujos registros e comentários foram fundamentais para a elaboração deste relatório, a coordenação do CONTECSI agradece a todos os moderadores do 9th CONTECSI.

Apresentam-se a seguir, ordenados por data de ocorrência, os principais destaques e comentários a respeito das sessões paralelas de apresentação de trabalhos, registrados pelos moderadores das sessões, onde ocorreram as apresentações dos referidos trabalhos:

Na sessão 1(A), cujo tema central foi AIS - Accounting and Enterprise Information, e moderação de Antonio Augusto Gonçalves, foram apresentados os trabalhos: Intellectual capital disclosure: a study of administration reports of telecommunications sector in 2009-2010, de Paola Fernandes Belatto, Sandra Rolim Ensslin, Sandra Mara Iesbik Valmorbida; Developments In The Generation And Distribution Of Added-Value: An Analysis Of The New Market During The 2006 to 2010 Period, de Lisandra Theolina Gehrke, Darci Schnorrenberger, Diane Rossi Maximiano Reina; Instruments Characteristics For Determining The Disclosure Index Of Accounting Information, de Rodrigo Angonese, Ilse Maria Beuren; Accountant Information System And Rural Management: A Study Of Rural Property The 31st Departament Of Regional Development Of Itapiranga - SC., de Fernanda Kreuzberg, Ari Söthe, Jorge Ribeiro De Toledo Filho; Practices Of Voluntary Disclosure In Brazilian Banks: An Analysis Through Informational Entropy, de Andréia Carpes Dani, Geovanne Moura, Tarcita Ghizoni De Sousa, Paulo Roberto Da Cunha.

Na sessão 1(B), que teve como tema SOC-PS Social Issues in IS and IT, e moderação de José Gilson de Almeida Teixeira Filho, apresentaram-se os seguintes trabalhos: An Investigation Of Online Movies Acquisition In Brazil By Extended Technology Acceptance Model, de Ana Paula Franco Paes Leme Barbosa, Alexandrino Lucas Dos Santos, Bernadete De Lourdes Marinho; A Catalog Of Modeling Formalisms For Domain-Specific Modeling Languages Design, de Sergio Martins Fernandes, Selma Shin Shimizu Melnikoff. Segundo o moderador da sessão, as discussões foram sobre aspectos metodológicos. Em sua maioria os temas demostraram atualidade. As pesquisas trouxeram contribuições importantes na área de TI e administração. Um dos trabalhos tratou da elaboração de um catálogo para Linguagens de domínio específico, o outro trabalho foi sobre uma investigação dos filmes onlines relacionados com a aquisição no Brasil com definição de variáveis e análise com Survey.

A sessão 1(C), moderada pela Profa. Eneida Alves Rios, com o tema 1C KMG-PS Knowledge Management and Business Intelligence, teve os seguintes trabalhos apresentados: The Acquisition Process In Knowledge Engineering: Extraction And Elicitation Techniques, de Debora Cabral Nazario, Mauricio José Ribeiro Rotta, Roberto Carlos Dos Santos Pacheco, Sé Leomar Todesco; The Institutionalization Of Knowledge Management In Companies Operating In Brazil: Study Of Multiples Cases, de João Paulo Santos Netto, Silvio Aparecido Dos Santos, Márcio Shoiti Kuniyoshi; Consumers In Value Co-Creation Network , De Julio César Da Costa, Theodoro Agostinho Peters Filho; Management Graduate Programs In Business Field Built From The Brazilian System (Capes) And The United States System (Aacsb), De Emerson Antonio Maccari, Martinho Isnard Ribeiro De Ameida, Thomas Brashear, Edson Luiz Riccio Colab. Segundo o moderador, o nível das discussões foi satisfatório. As principais questões levantadas e debatidas foram a respeito do processo de institucionalização da questão do conhecimento, que tem sido fator decisivo no processo competitivo das empresas. Além disso, durante as discussões foram levantados questionamentos de como co-criadores de valor podem influenciar também no processo de instituocionalização da gestão de conhecimento.

A sessão 1(D), moderada pelo Prof. Antonio Ramalho de Souza Carvalho, com o tema INV-PS IS and IT Innovation and Change, teve os seguintes trabalhos apresentados: Project Management Maturity: A Study In Firms Of Software For Digital Games In The City Of São Paulo, De Maria Cristina Pereira Pimentel, Keysa Manuela Cunha De Mascena, Cesar Alexandre De Souza, Fernando Carvalho De Almeida; Tax Incentives For Technological Innovation: Disclosure And Accounting Recognition By Public Companies In Brazil, De Joshua Onome Imoniana, Rinaldo Nery Dos Santos, Anisio Cândido Pereira; Services That Incorporate Knowledge In The Telecommunication Sector Production Chain, De Alair Helena Ferreira; Characteristics Of Open Innovation: Case Studies Applied In Industrial Enterprises, De Gislaine Cristina Viana, Clause Catozzo Guimaraes, Marcio Antonio Hirose Fedichina, Sergio Gozzi, Leandro José Morilhas. Segundo o moderador, foram apresentados quatro artigos, que numa feliz ordenação de apresentação, demostraram um sequenciamento do processo inovativo. O primeiro demostrando a maturidade no gerenciamento de projetos, onde apresenta com exatidão o perfil nacional de maturidade e o posicionamento das empresas pesquisadas nesse perfil. Após, tem-se o segundo artigo que destaca os incentivos fiscais para a inovação tecnológica. O terceiro artigo vê como ocorre a incorporação do conhecimento na cadeia produtiva. E o quarto artigo faz uma forte exploração das características da inovação aberta, como se estivesse completando o terceiro artigo.

A sessão 1(E), moderada pelo Prof. Alan Curcino Pedreira Da Silva, com o tema EDU-PS IS and IT Education and Curriculum Development e com os trabalhos: Adoption Of Free Source Software In Nonprofit Colleges , de Edmir Parada Vasques Prado , Clovis Luiz Galdino ; The Roots Of The Systemic Abording Of Ludwig Von Bertalanffy: Contemporary Reflexs On His Followers Among Different Branches Of Science , De Silvana Karina De Melo Travassos , José Isidio Freitas Costa , Aldemar De Araújo Santos; Quality Tools Applied To Corporate Courses In Distance Education, De Luís Felipe De Souza Salomão, Alfredo Colenci Júnior; Institutional Development Plan Of Brazilian Federal Universities, De Cristian Baú Dal Magro, Rita Buzzi Rausch . Segundo o moderador, as discussões representaram o alto nível dos trabalhos apresentados. Sobre a atualidade e emergênica da temática educacional e desenvolvimento de currículo em SI e TI. Os trabalhos focaram em Educação a distância baseada em computador, não esquecendo a suas origens tradicionais. Debateu-se sobre o uso de software livre e/ou proprietário em instituições públicas (universidades/faculdades) e do 3º setor, suas peculiaridades e impactos. Foi, ao final, sugerida a extensão das pesquisas no contraste com dados de instituições e realizada sugestões de referências. Registro a brilhante presença do Profª Vilza Borges Martins, percursora da EAD no Brasil, com 20 anos de trabalho.

A sessão 1(F) com tema HEA-PS IS and IT in HealthCare teve como moderador o Prof. Cássio Frederico Moreira Druziani e os trabalhos apresentados foram: Analysis Of The Correlation Between Tremor, Cellular Degeneration And Aging, De Paulo Henrique Garcia Mansur, Júnio César De Lima, Marcos De Moraes Sousa; The Use Of Information Technology (It) And Competitive Advantage Of Firms In a Value Network In The Healthcare Industry, De Macir Bernardo Oliveira, Fernando José Barbin Laurindo; Information Security In Health: Electronic Patient Record, de Samáris Ramiro Pereira, Paulo Bandiera Paiva; Determinants Contingency Contributing To The Effectiveness Of The Costs System In Hospital: A Case Study In a Valley Hospital ITAJAÍ-SC - BRAZIL, De Marcia Zanievicz Silva, Jorge Eduardo Scarpin, Adriano Dinomar Barp, Dirceu Rodrigues Dias; Factor Analysis-Based Assessment Of Hospital Information Systems: A Survey Of Hospitals In The Belo Horizonte Metropolitan Area, de Antônio Artur de Souza, Douglas Rafael Moreira, Emerson Alves Da Silva, Anna Carolina Corrêa Pereira, Colab. Alessandra Grazielle Xavier, Amanda Lucchesi laRa, Ana Claudia Linhares Terra, Ligiana Ferreira De Oliveira. Segundo o moderador, as discussões envolveram metodologias adotadas com participação dos ouvintes. Devido ao horário da palestra, os apresentadores foram remanejados para manter o programa previsto. Conforme os apresentadores foram comparecendo ao local, foram reordenadas as apresentações. Em resumo, ocorreu conforme almejado dentro do horário previsto.

A sessão 1(G) com a temática ISM-RF Information Systems Management e a moderação de Enock Godoy de Souza teve a apresentação dos seguintes trabalhos: The Use Of Competitive Intelligence As A Strategic Advantage In IES: A Vision Of The Sistemas De Informação Observatório Da Educação (Sioe), De Gabriel Zuchna Muller, Oscar Dalfovo, Luiz Henrique da Silva, Rion Brattig Correia; Strategic Alignment And Business Process Automation Using Bpms Suite Technology And Architecture: Payroll Implementation, de Marcos Antônio Da Silva, Fernando Hadad Zaidan; Adoption Of Cloud Computing In Small Business: A Study About Accounting Offices, De Dmir Parada Vasques Prado, Bruno Afonso Souza Brito, Gabriela Cristianini; Using A Wiki To Support Project Management With Scrum Agile Method, de Valdemir Degan, Mario Yoshikazu Miyake; Information Systems Evaluation: Perceptions From Users Of The Physical Control System (Siscofis) In a Military Organization, de Claudio de Almeida Cruz, Flavio Perazzo Barbosa Mota; Organizational Transformation Through Lean Manufacturing And The Use of Information Technology, de Veronica Altheman, Claude Machline, Luis Hernan Contreras Pinochet.

A sessão 1(H) com o tema ECOM-PS E-business and E-commerce teve a coordenação do Prof. Francisco Severo e contou com a apresentação dos seguintes trabalhos: Signaling quality in e-commerce: a comparative analysis between luxury e-retailers and mass e-retailers using the service quality scales, de Camila Assis Martins, Marcos cortez Campomar, Ana Akemi Ikeda; 2nd generation of electronic invoice in Brazil - new paradigm based on events, de Newton Oller Mello, Eduardo Mario Dias; Market segmentation applied to online retail, de Henrique U. D. S. Verissimo, Maria Aparecida Aouvêa; Customer-enterprise integration as success factor in the personalization strategy, de Kumiko o. Kissimoto, Dernando J. B. Laurindo. Segundo o moderador, os trabalhos apresentados promoveram excelentes discussões sobre as temáticas abordadas. Além disso, os autores foram pontuais na sessão.

Na sessão 2(A), sobre ICT-PS Information and Communication Technology, que teve como moderador a Profa. Luciana Ferreira da Costa, os temas apresentados foram: New Public Management And Functional Illiteracy: An Analysis In Perspective Of Users Of Information, De Joao Carlos Hipolito Bernardes Nascimento, Adriano Marcos Dantas Da Silva, Wellington Dantas De Sousa, Fabio Rodrigues Magalhaes, Juliana Da Silva Reis Colab ; The Purpose of The Use Of A Foreign Trade' Simulator Software In The Higher Education Of Two Universities From Santa Catarina; Natalie Aurélia Cidral, Andre Budag, Maria José Carvalho De Souza Domingues. Apenas dois trabalhos foram apresentados. Houve questionamento aos apresentadores. A sessão transcorreu com audiência e platéia.

A sessão 2(B), sobre PPM EDS-PS Engineering and Software Development, moderada pelo Prof. Cássio Frederico Moreira Druziani, teve a apresentação dos seguintes temas The Management And Engineering Of Knowledge Allied In Modeling Of Knowledge - A Case Study Of The Repository In Web, De Cássio Frederico Moreira Druziani, Vinicius Medina Kern, Araci Hack Catapan; A Tool For Automating Acceptance Tests Based On Language Leta, De Rogerio Iokoi, Paulo Sérgio Muniz Silva; Software Product Lines: An Analysis Of Tools That Support Application Requirements Engineering's Phase, De Tarcísio Couto Pereira, José Gilson De Almeida Teixeira Filho; Service Modeling Using Soaml, De Caroline Paim, Eneida Rios, Paulo Caetano Da Silva. Segundo o moderador, todos os ouvintes participaram das discussões e problemas apresentados. Estavam presentes alunos e professores das áreas de ciência da computação, análise de sistemas, gestão e engenharia do conhecimento e programação de computadores. As questões levantadas foram as metodologias, técnicas, lineagens, modelos, aplicações, soluções e propostas apresentadas. Os participantes consideram atuais e relevantes as propostas apresentadas e consideram que trazem contribuições para as respostas nas áreas de aplicação.

Na sessão 2(C), dedicada ao tema KMG-RF Knowledge Management and Business Intelligence, a moderação foi feita pelo Prof. Theodoro Agostinho Peters Filho e contou com os seguintes trabalhos: Newborn Screening Program Of Minas Gerais: Study Of Performance Indicators In The Transactional System And The Bi, De Wesley Afonso Polesca De Souza, Jeferson Gonçalves De Oliveira, Fernando Hadad Zaidan; People In Measuring Services Logistics Performance, De Paulo Sergio De Arruda Ignacio, Miguel Juan Bacic; The Strategic Use Of Information Technology To Support The Knowledge Management, De Debora Cabral Nazario, Gertrudes Aparecida Dandolini, João Artur De Souza; Modeling Business Processes And Knowledge Management:Case Study Of A Process Modeling And Dissemination Of Knowledge Through A Wiki, De Joao Paulo Lopes Muniz, Fernando Hadad Zaidan; Identification Of Intellectual Capital Of A Supermarket: Analysis By Means Of The Perception Of Its Employees And Customers; De Francisca Francivania Rodrigues Ribeiro Macêdo, Geovanne Dias De Moura, Paulo Roberto Da Cunha; Information Behavior In Online Social Networks Contexts: A Research Proposal, De Leandro Libério Da Silva, Armando Malheiro Da Silva . Segundo o moderador, a reunião foi bastante proveitosa, com a presença de autores dos 6 artigos. A apresentação se estendeu por 30 minutos adicionais, apesar do controle de 15 minutos para cada artigo, em função da audiência. Audiência de 15 a 20 pessoas enriqueceram a sessão. A principal questão foi a aplicação de questões de diferentes áreas (definição, delimitação, aplicabilidade) e seus desafios

Na sessão 2(D) cujo tema foi INV-RF IS and IT Innovation and Change, a moderação ficou a cargo do Prof. Sergio Gozzi para coordenar as apresentações dos seguintes trabalhos: The Interaction Between The Institute Of Science And Technology And Industry: The Strategic Context For Development Projects, De Antonio Ramalho De Souza Carvalho; Ligia Maria Soto Urbina, José Henrique De Sousa Damiani; "Strong Arm Brigade": A Brazilian Army Project Based On Complex Information Systems, De José Carlos Cavalcanti, Clayton Alves Da Silva; Ranking Brazil Index Of Innovation (Ibi) In The Industrial Activities And Extracts From The Region South Of Brazil, Fernanda Kreuzberg, Franciele Beck, Viviane Theiss, Nelson Hein; Competitive Advantage Achieved By Using The Free Software And Low Costinteractive White-Board, Ivo Pedro Gonzalez Junior, Fabio Madureira Garcia. Os temas e assuntos abordados nos trabalhos permitiram atingir um nível elevado de discussão, com questões relevantes para o público alvo. A sessão 2D começou exatamente conforme o horário de programação tendo uma elevada audiência. O espaço de tempo remanescente foi aproveitado para debate e esclarecimentos. Atualidades temáticas debatidas resultaram em significativas contribuições para a área.

Na sessão 2(E) cujo tema foi AIS-RF Accounting and Enterprise Information Systems, a moderação ficou a cargo da Profa. Maria Aparecida Gouvêa para coordenar as apresentações dos seguintes trabalhos: Innovation Disclosure In The Management Report On Tecnology Firms Listed Bm&Fbovespa, Terezinha Vicenti, Loriberto Starosky Filho, Jorge Ribeiro De Toledo Filho; The Impact Of Information Systems In Accounting Considering Its Integration With Business Processes, De Michel Alessandro Leme, Rosana Carmen De Meiroz Grillo Gonçalves; The Emotion's Interference On The Decisions And Perception Of Risk: An Essay About Research On The Finance, Accounting And Business Areas, Ricardo Lopes Cardoso, Tamar Klein Alvarenga, José Carlos Tiomatsu Oyadomari. De acordo com a moderadora, as apresentações foram bem conduzidas e suscitaram debates enriquecedores para o aumento do conhecimento

Na sessão 2(F) cujo tema foi HEA-RF IS and IT in HealthCare, a moderação ficou a cargo da Profa. Samáris Ramiro Pereira para coordenar as apresentações dos seguintes trabalhos: Clinical Form, A Case Study On Computing Of Medical Records, Murilo Wadt, André Covic, Aline Nishiyamamoto Mendes, Sumika Mori Lin; Evaluation Of The Implantation Of Enterprise Resource Planning (Erp) On The Perspective Of The Users Of A Federal Brazilian University Hospital, De Francisco Carlos Fernande, Ieda Margarete Oro, Rosemar José Hall, Silvio Aparecido Teixeira; Implementation Process In A Integration Management System: Case Study In Samaritano Hospital, De Luis Hernan Contreras Pinochet, Claudia Raffa Galvão, Everaldo De Oliveira Do Prado, Rodrigo Collado Moreno; Innovations And Trends In Applied Information And Communication Technologies In Health Management, De Luis Hernan Contreras Pinochet, Aline De Souza Lopes, Jheniffer Sanches Silva. De acordo com a moderadora, os trabalhos foram muito bem apresentados. Entretanto, os autores prepararam apresentações para tempos bem maiores do que o previsto.

Na sessão 2(G) cujo tema foi ISM-PS Information Systems Management, a moderação ficou a cargo do Prof. Sérgio Murilo Petri para coordenar as apresentações dos seguintes trabalhos: Selection Of Efficient Evaluation Function For Othello, De Yousef Al-Ohali, Lolowah R. Alssum, Basit Shahzad; The Case Of Inca'S National Bank Of Tumors Management System (Sisbnt) From Brazil, De Antonio Augusto Gonçalves, Claudio Pitassi, Valter Moreno De Assis Jr.; Information Systems In Metal-Mechanic Sector Of Itajubá, de Jonas Douglas de Paula, Adriana Prest Mattedi, Elizabete Ribeiro Sanches Da Silva. De acordo com o moderador, a primeira apresentação foi bem rica, mais ilustrada do que o próprio artigo. Havia outros materias não contidos no trabalho original. Na segunda, a apresentação ficou restrita ao artigo, seguindo questionamentos respondidos em inglês. Na terceira apresentação, somente em portugês; sugestão de aperfeiçoamento.

Na sessão 2(H) cujo tema foi ICT4DEV/ GREEN a moderação ficou a cargo do Prof. Alexandre Stürmer Wolf para coordenar as apresentações dos seguintes trabalhos: Outsourcing And Innovation In Industrial Sme From Bahía Blanca, Argentine, De María Verónica Alderete; Green It: The Perception Of It Professionals About Their Use In A Financial Institution, De Wander Pereira Da Silva, Taís Cristina Vieira De Sousa; Assistive Technologies And Universal Design For Strategic Alignment, De César Augusto Biancolino, Edson Luiz Riccio, Marici Cristine Gramacho Sakata, Emerson Antônio Maccari. De acordo com o moderador, os assuntos abordados instigam as pessoas a novos assuntos, formas de pensar, novas coisas a discutir.

31 May / 31 De Maio (Thursday / Quinta-Feira)

A sessão 3(A), com o tema AIS-RF Accounting and Enterprise Information Systems, teve como moderador o Prof. Marcio Antonio Hirose Fedichina e contou com a apresentação dos trabalhos Costing System In Agro Industries: An Application Of Cost Management In A Small Winery, Ari Söthe, Clésia Ana Gubiani, Fernando Marx; The Effect Subliminal In Situations Decisions On Stock Purchase, Jandira Sandra Ferreira, Ricardo Lopes Cardoso, Octavio Ribeiro Mendonça; Accounting Information Quality: Evidence From Different Economic Sectors, De Nayane Thais Krespi, Sodemir Benedito Carli, Francisco Antônio Bezerra, Roberto Carlos Klann. Segundo o moderador, a apresentação dos trabalhos pautou-se pela excelência das apresentações. Os autores procuraram alavancar os principais elementos que norteiam suas pesquisas, contribuindo para temas relacionados com o controle de custos em pequenas empressas e a abordagem comportamental na tomada de decisão contábeil, que foram detalhadamente exlplorados.

A sessão 3(B), com o tema AIS-RF Accounting and Enterprise Information Systems, teve como moderador o Prof. Janilson Antonio da Silva Suzart e contou com a apresentação dos trabalhos Data Processing Using A Charging Process In The Database Based On Etl Tool (Extract, Transform And Load), De Larissa Clemente De Oliveira, Paulo Cristiano De Oliveira, José Abel De Andrade Baptista, Marcelo Rabelo Henrique, Paulo Ramirez; Application Of The Nfr-Framework And Iso/Iec 15504 To Promote The Reuse Of Software Process Profile; De Gianni Ricciard, Paulo Sérgio Muniz Silva; Recovery Software Requirements In The Reverse Engineering Of Legacy Systems, De Fernanda Vergani Santos Luiz, Vagner Luiz Gava, The 3c Cooperation Model Applied To The Classical Requirement Analysis, De Vagner Luiz Gava, Mauro De Mesquita Spinola, Antonio Carlos Tonini, José Cardenas Medina. Segundo o moderador, as discussões correram em bom nível, havendo intervenções contrutivas. As principais questões levantadas foram: utilização de ferramentas de análise da qualidade de dados, a norma ISO/iec 15.504, identificação dos requisitos dos softwares ligados e a análise clássica de softwares.

Na sessão 3(C), cujo tema foi INT-PS Internet, a moderadora foi o Profa. Regina Da Silva Ornellas e foram apresentados os seguintes trabalhos Analysis Of Connectivity Level Of Ipv4 Internet Vs Next Generation Ipv6 "Island" In Brazil, De Samuel Henrique Bucke Brito, Francisco Baccarin, Rafael Fernando Diório; Technology For Training Delivery: Current Issues, De Daielly Melina Nassif Mantovani, Maria Aparecida Gouvêa; Relationship Marketing: Customer Loyalty And The Internal Marketing Of Organic Products Industry; De Graziela Oste Graziano Cremonezi, Nadia Kassouf Pizzinatto, Valéria Rueda Elias Spers, Isabela Oste Graziano; The Internet As An Agent Of Transformation Of The Relationship Between Companies And Customers: A Case Study Of Deployment Of E-Business And Web 2.0 In A Company From The Manufacturing And Services Industries; De Michel Lens Seller, Fernando José Barbin Laurindo Da Cunha; Motivation And Resistance To The Use Of Information Technology: A Study Among Teachers, De Edson Wilson Torrens , Giancarlo Gomes , Paulo Roberto. Conflict Of Generations In The Workplace: A Study Conducted In The Public Sector, De Sanete Irani De Andrade, Patricia Mendes, Dalila Alves Correa, Mariselma Ferreira Zaine, Angela Trimer-De-Oliveira. Segundo a moderadora, o nível das discussões foi excelente, desde questões técnicas relacionadas a sistemas de informação até questões de marketing. Foram abordadas tecnologias emergentes como IPV6, novas ferramentas de pesquisas, cursos de EAD. Houve várias contribuições para a área: pesquisa de novas tecnoloigas, web 2.0 e etc. Somente houve um artigo que não havia conexão com a temática (em que falava de marketing de relacionamento e, nesse, as questões foram realizadas apenas pela moderadora). Todos os autores foram pontuais, preparados e todos tiveram contribuições da platéia ( elogios ou questões). Em algumas ocasiões, a moderadora iniciou uma provocação para as discussões as quais foram conduzidas de forma interessante pela assistência à sessão.

A sessão 3(D), com o tema ITM-RF Information Technology Management, teve como moderador o Prof. Wander Celber. M. Pereira Da Silva e contou com a apresentação dos trabalhos: Risk Factors Mapping In Distributed Software Development Projects, De Keldjan Alves De Oliveira, Cristine Martins Gomes De Gusmão, Edson Costa De Barros Carvalho Filho; Behavior Factors Related To It Governance: A View From Within The Organization, De Carlos R C Alves; A Roadmap To Improve Software Development Process In Companies That Do Not Adopt Regulations Or Market Standards, De Ana Lucia Perez Antar, Henrique Montanha; A Perspective For The Development Of Infrastructure Projects Supported By Itil, De Bruno Zorzetto, Meiry Ane Acciole Gomes, Adicinéia Aparecida De Oliveira; The Use Of Information Systems In A Board Of Control Of The State Administration, De Ademir Macedo Nascimento, Maria Conceição Melo Silva Luft. Segundo o moderador, as dicussões eram interessantes, com alto grau de aprofundamento, tanto pelo apresentador como pela platéia. O tema de processo de desenvolvimento de SW foi o mais comentado.

A sessão 3(E), com o tema ICT-PS Information and Communication Technology, foi moderada pela Profa. Eliana de Souza Gavioli e contou com a apresentação dos trabalhos: Integrated Search System And Metadata Harvesting Using The Interoperability Protocols Oai-Pmh And Sru: A Proposal For A Centralized Portal For Academic And Scientific Content, De Willian Valmorbida, Alexandre Stürmer Wolf, Ana Paula Lisboa Monteiro; Open Archive Initiatives And Federated Information Systems: Fundamentals Of Information Architecture For Data Analysis From The Portal Of Scientific Literature In Communication Sciences Univerciencia.Org, De Dalton Lopes Martins, Sueli Mara Soares Pinto Ferreira; The Border Between Information Systems And Cognitive Sciences. An Investigation From The Perspective Of The Conceptual Migration, De Fernando Skackauskas Dias. Segundo a moderadora, houve uma discussão bastante rica, decorrente dos pontos de intersecção entre os temas abordados.

Na sessão 3(F), com o tema KMG-PS Knowledge Management and Business Intelligence, que teve como moderador o Prof. Cássio F. Moreira Druziani, e contou com a apresentação dos trabalhos: Application Of Adaptive Model Fodness And Murray The Evaluation Of Passenger Satisfaction In Augusto Severo International Airport Using Multivariate Regression, De Teófilo Camara Mattozo, Jose Alfredo Ferreira Costa, Gutembergue Soares Da Silva, André Pedro Fernandes Neto; Competitive Intelligence: Bibliometric Research On Early Signals, De Patricia Viveiros De Castro Krakauer, Fernando Carvalho De Almeida, Martinho Isnard Ribeiro De Almeida; Knowledge Management In The Largest Industries Of Santa Catarina, De Dante Marciano Girardi, Kelly Cristina Benetti Tonani Tosta, Júlia De Freitas Girardi, Humberto Tonani Tosta; Knowledge Management: The Influence Of Tacit Knowledge In The Strategy Formulation Process, De Jucele Grando, Katia Margareth Anami Segundo, Rosalia Aldrci Barbosa Lavarda. O moderador relatou que todos os participantes da sessão acadêmica de pós-graduação buscaram discutir os métodos e resultados apresentados. Os participantes consideraram relevantes e atuais os temas abordados e que houve contribuições para as áreas de pesquisa nas quais atuam.

Na sessão 3(G), com o tema ISM-PS Information Systems Management, que teve como moderador o Prof. Mauro Araujo Câmara e contou com a apresentação dos trabalhos: A Literature Review On The Main Factors That Contribute To Escalation In Information Systems Projects , De Enock Godoy De Souza , Nicolau Reinhard ; The Decision-Maker In Santa Catarina's Textile Cluster: Foundations For A Systematic And Integrative Model; De Rion Brattig Correia , Oscar Dalfovo , Armando Malheiro Da Silva, Luiz Henrique Silva; Database Management Systems (Dbms) And Horizontal Partitioning In Tables: Performance Analysis In A Steel Company, De Priscila De Jesus Papazissis Matuck, Marcos Vinícios Da Silva, Daniel Jardim Pardini; Heuristic Evaluation: A Comparison With The User Perception, De Ricardo Hisao Watanabe, Luís Felipe De Souza Salomão; Assessment Of Regional Economic Growth Through Value Added Tax In The Municipalities Belonging To The Regional Development Council - Corede In The Region Of Production In The State Of Rio Grande Do Sul, De Eduardo Belisário Finamore, Marco Antonio Montoya, Nadia Mar Bogoni. O moderador relatou que houve uma troca rica de informação, não apenas entre os apresentadores, mas também entre os presentes. Foram cerca de 10 perguntas que foram esclarecedoras, completando o conteúdo apresentado, até mesmo de um tema um pouco fora do contexto geral. Contribuiu por tratar de temas bem atuais. Um dos autores apresentados estava fora do contexto dos demais temas, mas não deixou de ser questionado, trazendo contribuições para os demais.

Na sessão 3(H), cujo tema foi ITM-PS Information Technology Management, a moderação foi realizada pelo Prof. Maurício Severo da Silva, e ocorreram as apresentações dos seguintes trabalhos: The Banking Industry And The Strategy Of Investiments In Ti: Influence In Strengthening Of Brazilian Private Banks - Bradesco Case, De Oscar Bombonatti Filho , Marcos Antonio Gaspar; Factors That Lead Organizations To Adopt Or Not It Outsourcing , De Gislaine Fernandes , Rita De Cássia Da Silveira Marconcini Bittar , Oswaldo Luiz Agostinho; Evaluation And Development Discussions Of Information Technology (It) , De Luci Longo, Fernando De Souza Meirelles. Segundo o moderador, as temáticas discutidas se mostraram fundamentalmente atualizadas e contribuiram para a ampliação do entendimento. Após as apresentações, houve um debate, conseguindo conectar todos os trabalhos e o resultado foi muito bom.

A sessão 4(A) com o tema AIS-PS Accounting and Enterprise Information System, teve como moderador o Prof Willian Valmorbida, e a apresentação dos artigos: Analysis Of Correlations Between The Characteristic Variables Erp System And Its Results In Construction Companies, De Jefferson Augusto Krainer , Christiane Wagner Mainardes , Alfredo Iarozinski Neto ;The Participation Of The Taxes Management In Erp Implementation:Study Of Multiple Case, De Sergio Roberto Da Silva , Marcelo Henrique Rabelo , Ivan Ricardo Peleias , Cecilia Carmem Cunha Pontes; Decision Support System For Operational Costs In Energy Distributing, De Adolfo Alberto Vanti, Marcio Roberto Mello, João Luiz Becker, Daniel Porto; Mode Of Act And Think Management Anchored In The Use Of Erp System, De Ana Patrícia Pessoa Brito, Gilson Ludmer; Cost Management Practices In A Higher Education Institution: An Analysis In The Light Of The Agency Theory, De Vinicius Costa Da Silva Zonatto, Adilson Cordeiro, Jorge Eduardo Scarpin. Segundo o moderador, as melhorias para os ERP foram abordadas por todos, devido à falta de cédulas para sustentar determindas áreas como construção civil e elétrica. Abordou-se também a importância na utilização de ERP para a gestão, assim como problemáticas provenientes da dependência causada pela ferramenta.

Na sessão 4(B), com o tema XBRL-RF/PS XBRL and Enterprise Onthology, o moderador foi o Prof. Keldjan Alves de Oliveira para a apresentação dos trabalhos: Mapping The Researches On Xbrl Language: A Bibliometric Analysis Of Scientific Literature In English; De Janilson Antonio Da Silva Suzart; Model Of Social And Environmental Planning Based The Sustainability Indicators Data Base In The Context Of The Local Development, De Takeshy Tachizawa, Hamilton Pozo; Ontoreg-D: Regulatory Knowledge Modeling In The Sector Of Electricity Distribution, De Murialdo Loch , José Leomar Todesco, Fernando Alvaro Ostuni Gauthier; Helen Fischer Günther; Xbrl And Accounting In Digital World , De Eduardo Phillipe Mineo , Edson Luiz Riccio (Colab); Bookkeeping Tax Digital (Efd): Advantages And Disadvantages From Selected Literature;, De Bárbara Heidrich Seibert, Koettker Sérgio Murilo Petri , Maria Denize Henrique Casagrande , Luana Ramos Figueiredo Petri , Luiz Felipe Ferreira (Colab). Segundo o moderador, os artigos foram apresentados dentro do prazo programado e, após as apresentações, as perguntas foram abertas ao público presente, que se mostrou sempre interessado e participativo.

Na sessão 4(C), com o tema KMG-RF Knowledge Management and Business Intelligence, a moderação foi realizada pelo Profa. Graziela Oste Graziano Cremonezi que coordenou a apresentação dos trabalhos Competence-Based Management And Knowledge Management: Characteristics And Human Resources Area, De Mauro Araujo Câmara, Tathiana Stemler M. De Queiroz; Competitive Intelligence: Analysis Of Present And Future Of Micro And Small Enterprises, De Regina Da Silva Ornellas; Knowledge Sharing Among Agents In A Distance Education Undergraduate Course At Universidade Federal De Santa Catarina, De Carolina Schmitt Nunes, Sabrina Rebelo, Marina Keiko Nakayama, Paulo Mauricio Selig, Andreza Lopes Da Silva; The Perception Of Organizational Learning In The Public Sector Information Technology, De Cássio Frederico M. Druziani, Andrea Valéria Steil, Araci Hack Catapan; Convergence Media: Trends And Notes For The Use Of Technology In Higher Education, De Kelly Cristina B. Tonani Tosta, Kamil Giglio, Roseli De Souza Oliveira, Fernando José Spanhol, Humberto Tonani Tosta. Segundo a moderadora, os trabalhos apresentados foram muito interessantes e contribuiram bastante para a área, pois são trabalhos que abordaram a atualidade. O 1º trabalho apresentou as principais características entre modelos de gestão por competências, aplicados à gestão do conhecimento. O 2º trabalho focou na inteligência competitiva, no intuito de revelar como ela afeta o processo decisório. O 3º trabalho abordou a gestão do conhecimento entre os agentes de uma universidade. O 4º trabalho estudou a percepção da grandeza organizacional dos funcionários de uma empresa do setor de tecnologia. O 5º trabalho demostrou uma análise da convergência midiátrica na educação superior.

A sessão 4(D), cujo tema foi ITM-RF Information Technology Management, teve como moderadora a Prof. Adicinéia Aparecida De Oliveira e contou com a apresentação dos trabalhos IT Governance And Soa: Management Changes In The Service Oriented Architecture Using Cobit, Itil And Iso 27002., De José Rogério Poggio Moreira, Paulo Caetano Da Silva; Benefits Of The Use Of Information Technology In Production Planning And Control: The Case Of A Ceramic Industry Of Russas - Ce - Brazil, De José Welton Da Silva Gonçalves, Ana Maria Magalhaes Correia; Diagnosis Of Information And Technology Management Systems In The Hospitals Of São Luís - Maranhão, De Claudia Maria Da Costa Archer, Antonio José Balloni, Will Ribamar Mendes Almeida, Matheus Foureaux Abras, Sérgio Gomes Martins; Competency Management And The Selection Of It Managers In Brazilian Legislative Branch, De João Eduardo Siqueira Lopes, Wander C.M. Pereira Da Silva; A Risk Breakdown Structure For Multiple Project Software Environments, De Kenelly Almeida, Cristine Gusmão, Júlio Venâncio. Segundo a moderadora, todas as apresentações programadas foram devidamente apresentadas e o nível das discussões foi excelente. As perguntas foram pertinentes aos autores que apresentaram. Todas as apresentações tratavam de temas atuais, levando a vários questionamentos.

Na sessão 4(E), com o tema AIS-PS Accounting and Enterprise Information Systems, moderada pelo Prof. Oscar Bombonatti Filho foram apresentados os trabalhos: The Influences Of The Importation Process In The Management Of A Sulmineira Company That Imports Computer Industry, De Leandro R. Teixeira Nogueira , Deon Bomfi , Antônio Carlos Dos Santos, Nilton Dos Santos , Maria Aparecida Curi; Adoption Of International Accounting Rules In Brazil, Derivatives Disclosure After The 14th Cpc, De Araceli Farias De Oliveira , Debora Gomes Machado , Jorge Toledo Ribeiro Filho ; Change In Business Process And Fitness Of It On Business As A Result Of Implementation Of The Sped: A Multiple Cases Study In The State Of Pará. , De Eloi Prata Alves Junior , Marcos F. M. De Medeiros , Manoel Veras Sousa Neto ; A Study About The Perception Of Management Of Medium Companies In Recife Metropolitan Region About The Utilization And Importance Of The Accountancy Inf. In The Fss , De Darlan Oliveira Bezerra , Aldemar De Araújo Santos , Luiz Carlos Miranda; Decision-Making Through The Use Of Management Indicators In A Federal University Hospital , De Rosemar José Hall , Leossânia Manfroi , Jorge Eduardo Scarpin.Segundo o moderador, as discussões ocorreram ao final de cada apresentação. O nível de discussão foi bom, todos presentes apresentaram alguma questão. Ficou bastante claro as dificuldades existentes no processo de importação, a necessidade de uma demostração mais clara quanto aos derivativos, o sucesso e vantagens da implantação do SPED. Quanto à aplicação da Contabilidade nas médias empresas, ficou claro que o processo existe e é forte internamente. Os temas apresentados são bastante atuais.

A sessão 4(F) com o tema EDS-RF Engineering and Software Development foi moderada pelo Prof. Michel Lens Seller e contou com os trabalhos: E-Learning, De Alexandre Stürmer Wolf, Maria Elizabete Bersch, Maurício Severo Da Silva; Adequacy Of The Profile Of The It Professional In Development Of Software , De Eliana De Souza Gavioli, Napoleão Verardi Galegale, A Test Plan For Validation Of A Subframework To Semantic Analysis Of Formulas, De Rodolfo Adamshuk Silva, Evandro Westphalen Carlos Gomes, Simone Nasser Matos. Segundo o moderador, as discussões foram ricas e agregadoras para o grupo e autores.

Na sessão 4(G), cujo tema foi ISM-PS Information Systems Management, a moderação foi realizada pelo Prof. Dalton Lopes Martins que coordenou a apresentação dos trabalhos: The Redundancy Implied In The Traditional Relational Model: A Brief Introduction To Essential Modeling, De Max Cirino De Mattos ; Generating Management Panels From Data Marts: An Experience Report, De Fabio Zanardi, Marcio Seiji Oyamada, Clodis Boscarioli; An Use Case About Event-Based Systems Applied To Services-Oriented Architecture At Serasa Experian, De Carlos Neves Júnior, Hans Kurt Edmund Liesenberg; Use Of Project Management To Develop Technological Innovations - Case Study Company Armtec , De Elayne Cristina Rocha Alencar , Eliseu Castelo Branco, Alberto Sampaio Lima. Segundo o moderador, o nível das discussões foi bem elevado e as apresentações bastante inovadoras.

A sessão 4(H), com o tema ITM-PS Information Technology Management , teve como moderadora a Profa. Luci Longo e contou com a apresentação dos trabalhos: Motivation And Resistance To The Use Of Information Technology: A Study Among Teachers , De Edson Wilson Torrens , Giancarlo Gomes , Paulo Roberto Da Cunha ; Application Of The Val It Framework: A Case Study In A Banking Company., De Nádia Thatiana Aragão Machado , Jocildo Figueiredo Correia Neto , The Leadership Used By Nasa Teams Applied To Strategic Alignment Of It And Business, De Evandro Fábio Stephan. Segundo a moderadora, as discussões foram ótimas, houve interação e troca de experiências entre os participantes.

June 1st / 01 de Junho (Friday / Sexta-Feira)

Na sessão 5(A), cujo tema foi ITM-PS Information Technology Management, a moderadora Profa. Priscila Engiel coordenou a apresentação dos trabalhos: Evaluating the alignment effect of it management, information systems and business in the performance of organizations, de Saeed Ayat, Sodeif Farajkhah; Identification of organizational metaphors in brazilian companies using fuzzy clustering, de Angel Cobo Ortega, Rocio Rocha, Adolfo Alberto Vanti, Gustavo Schneider ; An exploratory study on convergence in ICT using patent analysis; de Eunhee Kim, Jaejon Kim , Joon Kho. Segundo a moderadora, houve a discussão de questões sobre a metodologia utilizada e o cenário de aplicação dos estudos/experimentos; temáticas atuais, muito distintas. Acredita que as temáticas mais próximas oferecem maior discussão. Integração de autores de vários países. Autores brasileiros apresentaram em inglês para "agregar" os estrangeiros; houve a sugestão de que todas as apresentações deveriam ser em inglês, já que se trata de um congresso internacional.

A sessão 5(B) , teve como tema ICT-RF Information and Communication Technology - Information Science, e contou com a moderação da Profa. Larissa Medianeira coordenou a apresentação dos trabalhos: Efficiency of use and satisfaction of user: usability design of the site, de Janiele Lopes dos Santos, Luciana Ferreira da Costa, Francisca Arruda Ramalho, Alan Curcino Pedreira da Silva; Information security apply on mobile devices with focus to bluetooth technology, de Matheus r. v. Exnalto, Giovanni f. l. Oliveira, Thyago t. c. Marques, Adriano c. Santana; Education mediated by information technology and communication: an empirical investigation of the performance of distance education via we, de Francisco Alberto Severo de Almeida, Armando Malheiros da Silva, Carla Conti de Freitas, Antônio Teodoro Ribeiro Guimarães; Generalization applied to information organization in relational models de Max Cirino de Mattos, Beatriz Valadares Cendón; Science education: theory and practice de Antonio José Silva Oliveira, Ana Maria Nélo, Carlos Cesar Costa. Segundo a modeadora, houve grande homogeneidade de amostra, uso de questionários validados, diferenças entre bibliografia e bibliometria. Os trabalhos da sessão foram muito bem aceitos e contribuiram muito.

Na sessão 5(C) , com o tema KMG-PS Knowledge Management and Business Intelligence, a moderação ficou sob a responsabilidade do Prof. Loriberto Starosky Filho e foram apresentados os seguintes trabalhos: Barriers To Implementation Of Knowledge Management In Public Organizations de Sabrina Rebelo, Larissa Beatriz Waskow, Carolina Schmitt Nunes, Marina Keiko Nakayama, Paulo Mauricio Selig; System Of Information Retrieval By Searching Compared, Using As Descriptors Multiwords Expressions Obtained Using A Technique That Evaluates The Structure Of The Document, De Edson Marchetti Da Silva, Renato Rocha Souza; Electronic Bidding To Control Opportunism In The Public Bidding Process, De Mauricio Massao Oura, Carlos Mamori Kono, Leonel Cezar Rodrigues. Segundo o moderador, apesar do público ser limitado, apresentadores e ouvintes participaram do debate. Questões relacionadas com ao tema apresentado visaram melhorar os trabalhos, apresentando e abrindo novas possibilidades de trabalho.

A sessão 5(D) , com o tema SOC-PS Social Issues in IS and IT, teve como moderador o Prof. Fu Kei Lin e contou com a apresentação dos trabalhos: Intuition On Instantaneous Decision-Making De Fernando Kuhn Andriotti, Henrique Mello Rodrigues De Freitas, Cristina Dai Prá Martens; Virtual Territory: A Proposal For A Study In Organizational Context, De Ariel Behr, Henrique m. R.de Freitas, Kathiane Benedetti Corso; Protocols For Evaluating Web Accessibility With The Participation Of Functional Illiterate Users De Eliane Pinheiro Capra, Simone Bacellar Leal Ferreira, Denis Silva Da Silveira, Aline Silva Alves; Autonomy In Software Companies From South Brazil:Study Based On Managers' Opinions De Cristina Dai Prá Martens, Henrique Mello Rodrigues De Freitas, Raquel Janissek-Muniz, Jean-Pierre Boissin; Enterprise Software Negotiation Process Influence Factors Under System Vendor Perception De Adilson Carlos Yoshikuni, Louremir Reinaldo Jeronimo, Napoleão Verardi Galegale. Making Clear Communication Clear Communication Breakdows in the Interaction of the Deaf Bilingual in Communication Breakdows in the Deaf Bilingual in corporate Information System On The Webs, de Aline da Silva Alves, Simone Bacellar Leal Ferreira, Viviane Santos de Oliveira Veiga, Denis Silva da Silveira, Eliane Pinheiro Capra. De acordo com o moderador, as apresentações possuiram uma boa qualidade quanto aos referenciais teóricos e/ou experiênicas. Por outro lado, a diversidade temática dos trabalhos tornou difícil realizar certos links entre as pesquisas.

Na sessão 5(E), com o tema SOC-RF/EGOV-RF Social Issues in IS and IT, a moderação foi realizada pelo Prof. Gilberto Perez e foram apresentados os seguintes trabalhos: Strawberry Productive Chain In The Region Of Pouso Alegre, Mg: Possibilities Of Contribution Of The Information Technology, De José Luiz Da Silva; The Voice Of City Council President On Accountability, Transparency And Participation In Electronic Portals, De Fabiano Maury Raupp, José Antonio Gomes De Pinho; Transparency In The Electronic Publishing Of Municipal Information Available On Web Pages: An Analysis Of The Municipalities Belonging To Corede Produção / Rs, De Sandra Regina Toledo Dos Santos, Giovani Luiz Castoldi; Methodology For Project Management Software Development, De Carla De Almeida Martins Basso, Valdicir Anzolin; Itil - A Proposal For The Management Of It Support Services, De Carla De Almeida Martins Basso, Rejane Dedomenico. Segundo o moderador, as apresentações foram boas e as perguntas complementaram o conteúdo de cada tema apresentado.

A sessão 5(F), com o tema ECOM-RF E-business and E-commerce, teve como moderador o Prof. Oscar Dalfovo e contou com a apresentação dos trabalhos: Group Buying System (Site, Consumers And Merchants): A Current Overview Of The Brazilian Context, De Gabriela Alencastro, Alexandre c. Tondolo, Fernando f. De Melo, Adriano c. Santana; The Perception Of Entrepreneurs Of Francisco Beltrão On The Effectiveness Of Electronic Commerce In Business, De Angela Maria Cavilha, José Roberto Alves, Kellerman Augusto Lemes Godarth, Nathan Bruno Cofferri; A Solution For Product Recommendation In Business To Consumer (B2c), De Fernando Felix, José De Jesus Perez Álcazar; Assessing Internet Sites: A Propostal To Take Experience Into Account De Tatiana Pagotto Yoshida, Cesar Akira Yokomizo, Hamilton Luiz Corrêa; A Picture Of Information Security In Public Institutions Of Scientific Research In Brazil De João Carlos Soares De Alexandria.

Na sessão 5(G), que teve como tema KMG-RF Knowledge Management and Business Intelligence, o moderador foi o Prof. Adolfo Alberto que coordenou a apresentação dos trabalhos: Business Intelligence (Bi): An Exploratory Study On Bi Usage To Achieve Competitive Advantage, De Cláudio José Stefanini, Rodrigo Cordeiro Cruz, Marisa Kishimoto Piratelli; Conflict Of Generations In The Workplace: A Study Conducted In The Public Secto, De Sanete Irani De Andrade, Patricia Mendes, Dalila Alves Correa, Mariselma Ferreira Zaine, Angela Trimer-De-Oliveira; Knowledge Management From The Perspective Of Managers (Leaders) In A Company Of Provision Security Services And Vehicle Tracking, De Nadia Mar Bogoni, Leandro Serena, Rodrigo Dal`Forno Camargo, Cesar Buaes Dalmaso; Relationship Between The Variables Of Hi-Tech & Complex Product Development Projects And The Leadership Profile More Appropriate To These Projects Success: A Literature Review, De Dinah Eluze Sales Leite, Claudiano Sales Araujo. Segundo o moderador, os trabalhos alcançaram um bom nível de discussão, porém apresentaram limitações em estado de arte e contribuições para a área.

Na sessão 5(H), que teve como tema AUD-PS/SEC-PS-RF Systems Auditing and IT Governance, o moderador foi o Prof. Luciano Frontino de Medeiros que coordenou a apresentação dos trabalhos: Benefits Identified In The Implementation Of Practice For It Governance: A Case Study, De Ênio Sanhudo Morais, Raquel Janissek-Muniz, Everton Da Silveira Farias, Marinês Steffanello. Proposed use of the COBIT Framework as a Facilitator For The Strategic Aligment Between Information Technology and Business , de Anderson César Silva Viera, Adraine Maria Arantes de Carvalho.Symptoms of ineffective IT governance: a study in Four Brazilian Federal Research Institutes , de Antônio Eduardo de Albuquerque Junior, Ernani Marquer dos Santos; Information Security: a Study on the Perception Of Accounting Information Users, de Wagner Lima da Silva, Gilberto Perez, Ana Maria Roux V. Coelho Cesar , Alberto de Medeiros Junior. Optimization Of the Supply Of Production Lines Using Concepts Of Leran Manufacturing With RFID. Leandro Rodrigues Da Silva Souza, Marcio Aurelio Ribeiro Moreira, Claudio Henrique Da Costa, Fabiano Teodoro Cunha, Eduardo Maurício Zalamenas. Segundo o moderador, na sessão ocorreu um alto nível dos questionamentos, com boa participação dos congressistas (28 no total), além de uma inter-relação entre os trabalhos, sinergia, entre os 3 primeiros trabalhos.

A sessão 6(A), com o tema NET-RF Virtual Communities and Social Networks, teve como moderador o Prof. José Luiz da Silva e contou com a apresentação dos trabalhos: Quality Indicators For Technology Mediated Education. A Discussion About Organizational And Technological Networks, De Alessandro Marco Rosini, Ana Cristina Limongi-França; Social Networks Applied To Knowledge Management In Organizations: A Literature Review, De Douglas Paulesky Juliani, Danielle Faust Cruz, Aline França De Abreu, Jordan Paulesky Juliani; Building Virtual Networks And Communities In The Third Sector: The Experience Of Latin American Congress Against Child Labour Exploitation, De Fu Kei Lin, Graziella Comini, Thania Lemke, Wanderson Lima; Information And Measures In Social Network Analysis, de Marcos Luiz Mucheroni e Gonçalo c. Ferreira.

A sessão 6(B), com o tema EDU-RF IS and IT Education and Curriculum Development, teve como moderadora a Profa. Daielly Melina Nassif Mantovani e contou com a apresentação dos trabalhos: Use Of Audio On E-Learning, De Sandra Rachel Moscati, José Dutra De Oliveira Neto, Ulisses Ferreira De Araújo, Gil Da Costa Marques; Scientific Production In The Area Of Technology And Information Systems: A Bibliometric Analysis, De Bruna Camargos Avelino, Ricardo Rodrigues Barbosa, Igor Pires Soares; Pedagogical Cybernetics: Digital Divide And Virtual Learning Environments, De Lucilene Cury, Carmen Gattás, Ligia Capobianco; The Effect Of Collaboration On Knowledge Creation And Production Of Goods, De Igor Pires Soares, Marta Macedo Kerr Pinheiro, Bruna Camargos Avelino. Segundo a moderadora, as discussões foram ótimas, houve interação e troca de experiências entre os participantes.

Na sessão 6(C), o tema EGOV-OS E-governance and Public Policies, teve a moderação do Prof. Napoleão Verardi Galegale e contou com a apresentação do trabalho: Websites Of Santa Catarina's Small Municipalities' Councils: Electronics Murals Or Accountability Construction, Transparency And Participation Promoters?, Fabiano Maury Raupp, José Antonio Gomes De Pinho; Smart Cities And Smart Territories: International Trends And Challenges For Colombia, De Margarita Maria Bautista Martinez; An Exploratory Study On The Design For Public Service Process Model Understandability, De Priscila Engiel, Renata Mendes Araujo, Claudia Cappelli; Possibilities Of Participation In The Municipal Legislative Through Electronic Portals, De Fabiano Maury Raupp, José Antonio Gomes De Pinho; Benefits Of The Adoption Of Mobile Technology: An Application Of Public Service Provider In Rio Grande Do Sul, De William Darlan Da Silveira, Ariel Behr, Kathiane Benedetti Corso. Segundo o moderador, as discussões foram muito boas, houve grande interação e troca de experiências entre os participantes. Todos os autores estvam presentes.

A sessão 6(D), com o tema SOC-OS Social Issues in IS and IT, teve como moderador o Prof. João Carlos Soares de Alexandria e contou com a apresentação dos trabalhos: Determinants Of The Use Of Information And Communication Technologies By Behaviour Analysis Of Servers In A Higher Education Institution, De Larissa Medianeira Bolzan, Kelmara Mendes Vieira , Mauri Leodir Löbler, Daniel Arruda Coronel; The Influence Of Trust And Participation In The Budget In An Health Institution, De Loriberto Starosky Filho, Dirceu Rodrigues Dias, Carlos Eduardo Facin Lavarda. Segundo o moderador, as discussões foram ricas e agregadoras para o grupo e autores.

Na sessão 6(E) , o tema ICT-OS Information and Communication Technology - Information Science, foi moderado pela Profa. Carolina Schmitt Nunes e contou com a apresentação dos trabalhos: Prediction Of Protein Backbone Structure By Preference Classification With Svm, De Kai-Yu Chen, Chang-Biau Yang, Kuo-Si Huang; Information Security: Positioning And Profiling The Isso, De Jean-Luc Pillet, Daniel Lang, Jean-Louis Ermine; Characteristics Of Scientific Production On Governmental Transparency Published In International Journals, De Robson Zuccolotto, Edson Luiz Riccio; An Exploratory Study On Convergence In Ict Using Patent Analysis, De Eunhee Kim , Ejon Kim Joon Kho; Application Of Indicators Webometrics In Post-Graduate Courses In Engineering Recommended By The Capes, de Ilaydiany Cristina, Oliveira Da Silva, José Alfredo Ferreira Costa, Nadia Aurora Vanti Vitullo. Segundo a moderadora, os trabalhos eram de temáticas bem diferentes; um abordou mapeamento genético através da modelagem e o outro abordou transparência governamental. As discussões foram de nível básico para ambos os grupos/autores

A sessão 6(F), teve como tema NET-OS Virtual Communities and Social Networks, teve como moderador o Prof. Cézar Augusto Biancolino e contou com a apresentação dos trabalhos: Integration Of Social Networks And Web Socialization Study As A Front For Teachers Perception Of Technology And Its Applications Teaching, De Fabiano De Oliveira, Maria José Carvalho De Souza Domingues, Nelson Hein; Roi In Social Media, De Luis Gonzaga Silva de Oliveira, Daniel Estima de Carvalho, James T. C. Wright; Motivational Factors for the Use of Social Networks Tools for Professional Purposes, de Maria Cristina Pereira Pimentel, Marcelo Henrique De Araujo, Yngrid Nicoletti Azevedo Singh, Samuel Otero Schmidt, Bernadete Lourdes Marinho, Maria Aparecida Gouveâ; Information And Communication Technologies In Education: A Bibliometric Study In The Period Of 1997-2011, De Tatiana Marceda Bach, Maria José Carvalho De Souza Domingues, Silvana Anita Walter; Main Factors In The Acquisition Of Products At Internet In Collective Buying Websites, De Gilberto Perez, Bruno Andrade Peirão, João Marcelo Cattaldo Amorim, Leandro Armellini Procópio. Segundo o moderador, todos os autores compareceram e as perguntas foram realizadas no final das apresentações.

Na sessão 6(G), COMM 2, a moderação foi realizada pelo Prof. Leandro Rodrigues da Silva Souza e contou com a apresentação dos trabalhos: The Enterprise Maturity On Adoption Of Corporate Performance Management, de Adilson Carlos Yoshikuni, Louremir r. Jeronimo; Teachers' Attitudes Towards Using Smart Classrooms, De Waheed Al-Hindi, Sultan Almutairy; Development Of The Value System Of The Portuguese Insurance Sector And The Role Of Information Systems, De Bruno Alexandre Ribeiro Marques; Economic Value Added (Eva®) As A Condition Factor For The Stock Returns Of Brazilian Public Companies, De Andréia Carpes Dani, Paulo Sérgio, Almeida-Santos, Roberto Carlos Klann, Francisco Antônio Bezerra. Segundo o moderador, os trabalhos apresentaram um nível de questões elevado. Entretanto os condicionamentos na organização/ logística impediram maior participação do público e maior eficácia das apresentações

A sessão 6(H), Comunicação de Pesquisa COMM 1, teve como moderador o Prof. Robson Zuccolotto e contou com a apresentação dos trabalhos: Development Of Simulation Tool For Supply Chain, De Julio Cesar Batista Pires, Bruno Nunes Machado, Júnio César De Lima, Paulo Henrique g. Mansur, Marcos De Moraes Sousa; Knowledge Creating And Economic Development: Tourism Professional Training In Goias, De Carla Conti De Freitas, Yara Fonseca De Oliveira E Silva; E-Mail Marketing Effectiveness:Using A Data Mart In An On-Line Job Search Company, De Marcelo Drudi Miranda, Marcio Romero, Renato José Sassi; Knowledge Management Driven Approach For The Productivity Improvement Of Xp Agile Software Development, De Sheila Grave, Reginaldo Arakaki. Segundo o moderador, os trabalhos apresentados discutiram temas atuais e pertinentes às reflexões do evento, suscitados em discussões e colaborações teóricas e metodológicas. Além disso, não houve atraso na sessão e os apresentadores demostraram domínio do conteúdo.

SESSÃO DE POSTERS

Pela primeira vez no CONTECSI, foi realizada uma sessão de posters para alunos de graduação.

Clique para ampliar

8. MENÇÃO HONROSA NO 9º CONTECSI-2012 :

O 9º CONTECSI também se preocupou em destacar os melhores trabalhos apresentados no evento, tanto do ponto de vista acadêmico quanto prático. Para tanto, foram levados em consideração os pareceres dos membros do comitê científico do evento para a classificação dos três melhores trabalhos. Assim, receberam menção honrosa, os seguintes autores com os respectivos trabalhos:

System of Information Retrieval by searching compared, using as descriptors multiwords expressions obtained using a technique that evaluates the structure of the document

Edson Marchetti da Silva (Universidade Federal de Minas Gerais, MG, Brasil)

Renato Rocha Souza (Fundação Getulio Vargas, RJ, Brasil)

The 3C Cooperation Model Applied to the Classical Requirement Analysis

Vagner Luiz Gava (IPT- Instituto de Pesquisas Tecnologicas do Estado de São Paulo)

Mauro de Mesquita Spinola, Antonio Carlos Tonini, José Cardenas Medina (Universidade de Sao Paulo)

Identification of Organizational Metaphors in Brazilian Companies Using Fuzzy Clustering

Angel Cobo Ortega e Rocio Rocha (Universidad de Cantabria, Spain)

Adolfo Alberto Vanti e Gustavo Schneider (Universidade do Vale do Rio dos Sinos)

9. DIVULGAÇÃO DE LIVROS, LANÇAMENTOS E ENCONTRO COM AUTORES (Por Ligia Capobianco)

O 9º CONTECSI dispôs de um espaço no estande para anunciar o lançamento de livros dos autores presentes, relativos aos assuntos relacionados ao evento. Assim, todos os autores puderem divulgar e lançar seus livros no congresso. O espaço em questão não foi destinado à venda, mas à divulgação das referidas obras.

A organização do estande no 9th CONTECSI revelou possibilidades surpreendentes e inusitadas que colaboram para aumentar a visibilidade do evento e sugerem a formação de um ambiente propício a fim de motivar a amizade entre os participantes. Os consequentes desdobramentos destas relações podem fundamentar ainda mais o brilhantismo e a proeminência do evento.

Objetivos

Entre os principais objetivos da iniciativa, destacaram-se a possibilidade de promover os livros dos participantes e de estabelecer um local no qual os autores pudessem interagir com o público de modo informal.

Benefícios

O estande foi organizado com uma mesa e quatro cadeiras, vários exemplares dos documentos oficiais dos CONTECSI anteriores, diversos livros (para) de autores que participam do evento, folhetos e revistas. No decorrer do evento, o estande tornou-se também um local de encontro e de confraternização dos congressistas.

A localização privilegiada e facilidade de identificação do estande contribuíram para que se tornasse um ponto de referência. Observou-se que muitos participantes utilizaram as facilidades locais para realização de reuniões breves. Os temas tratados nestes encontros abordaram, principalmente, a confluência de linhas de pesquisa. Este aspecto principal revelou que existe a necessidade subjacente de propiciar a formação de ambientes nos quais os participantes possam vivenciar processos de socialização menos formais, que possibilitem o exercício criativo e inovador característico das fases nas quais se instauram situações comunicativas, com a intenção de formação de alianças.

Certamente, os resultados dos diálogos poderão ser observados nos próximos eventos.

Tais considerações merecem destaque, pois o estande foi estruturado visando, em primeiro lugar, à divulgação dos trabalhos dos participantes do evento. No entanto, destacaram-se, principalmente, o seguinte resultado:

• Formação de um ambiente propício à socialização.

Conclusão

Os resultados da organização do estande de livros dos autores no 9th CONTECSI de 2012 evidenciaram a importância da iniciativa que colaborou tanto para a divulgação de trabalhos dos autores como também para a formação de um ponto de encontro dos participantes.

Clique para ampliar

9th INTERNATIONAL CONFERENCE ON INFORMATION SYSTEMS AND TECHNOLOGY MANAGEMENT

9º CONGRESSO INTERNACIONAL DE GESTÃO DA TECNOLOGIA E SISTEMAS DE INFORMAÇÃO

UNIVERSITY OF SAO PAULO

UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO

Prof. Dr. João Grandino Rodas

Rector | Reitor

Prof. Dr. Hélio Nogueira da Cruz

Vice-Rector | Vice-Reitor

SCHOOL OF ECONOMICS, BUSINESS AND ACCOUNTANCY

FACULDADE DE ECONOMIA, ADMINISTRAÇÃO E CONTABILIDADE

Prof. Dr. Reinaldo Guerreiro

Diretor | Dean

Prof. Dr. Edson Luiz Riccio

President of CCInt - International Cooperation Office - FEA USP TECSI Director - University of São Paulo

Organization | Organização

FEA USP - Universidade de São Paulo

TECSI - Information Systems and Technology Management Lab

CCInt FEA

Support | Apoio

FEA USP - Universidade de São Paulo

CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior

CNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico

FAPESP - Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo

Participation | Participação

AIS - Association for Information Systems

CARLAB - Rutgers Business School, The State University of New Jersey, USA

CETAC - Centre for Studies in Technologies, Arts and Communication Sciences, Porto Univ., Portugal

São Paulo Convention & Visitors Bureau

Centro de Pesquisas Renato Archer

ISACA - Audit and Control Association

ANPAD - Associação Nacional de Programas de Pós-Graduação em Administração

Governo do Estado de São Paulo - Secretaria dos Direitos das Pessoas com Deficiência

Fondazione Rosselli Americas

University of Insubria, Italy

SCIENTIFIC COMMITTEE| COMITÊ CIENTÍFICO

A. A. de Souza, Federal University of Minas Gerais, Brazil

A. A. Vanti, University of Vale do Rio dos Sinos, Brazil

A. Carlos dos Santos, Federal University of São Carlos, Brazil

A. de Medeiros Júnior, Mackenzie Presbyterian University, Brazil

A. Fischmann, University of São Paulo, Brazil

A. J. Balloni, Centro de Pesquisa Renato Archer, Brazil

A. Malheiro da Silva, Universidade do Porto, Portugal

A. Rosini, Catholic University of São Paulo, Brazil

A. Sangster, University of Middlesex, UK

B. Quinio, Paris Ouest, Nanterre, France

C. Benavant, Paris Ouest, Nanterre, France

C. D. Prá Martens, Nove de Julho University, Brazil

C. D. Santos Jr, University of São Paulo, Brazil

D. A. Rezende, Catholic University of Paraná, Brazil

D. Piaggesi, Fondazione Roselli Americas, USA

E. Brusseau, Paris Dauphine, France

E. L. Riccio, University of São Paulo, Brazil

E. M. Chaparro Salinas, Universidad Autónoma del Estado del México, Mexico

E. M. Luciano, Catholic University of Rio Grande do Sul, Brazil

E. Maccari, Nove de Julho University, Brazil

F. Colmenero Ferreira, University of Madeira, Portugal

F. J. Laurindo, University of São Paulo, Brazil

G. L. Jamil, Education and Culture Foundation of Minas Gerais, Brazil

G. Lino, University of São Paulo, Brazil

G. Perez, Mackenzie Presbyterian University, Brazil

G. Schwartz, University of São Paulo, Brazil

H. Freitas, Federal University of Rio Grande do Sul, Brazil

H. N. Rito Ribeiro, College of Technology and Management, Portugal

I. Custódio, University of São Paulo, Brazil

J.A. Botello, Universidad Autóma del Estado del México, Mexico

J. A. F. Costa, Federal University of Rio Grande do Norte, Brazil

J. D. Oliveira Neto, University of São Paulo/RP, Brazil

J. G. D. A. Teixeira Filho, Universidade Federal de Pernambuco, Brazil

J. O. De Sord, catholic university of santos, brazil

J. P. Alcázar, University of São Paulo, Brazil

J. Pimenta Matos, Federal Institute of Education, Science and Technology of São Paulo, Brazil

J. Rodrigues Filho, Federal University of Paraiba, Brazil

L. C. Rodrigues, Nove de Julho University, Brazil

L. de Faria Lopes, Federal University of São Carlos, Brazil

L. Quoniam, University of Paris 8, France

M. Alles, State University of New Jersey, USA

M. A. Gouvêa, University of São Paulo, Brazil

M. A. Hirose Fedichina, Centro Universitário de Jales, Brazil

M. C. Machado, Instituto Tecnológico da Aeronáutica, Brazil

M. G. Sakata, University of São Paulo, Brazil

M. J. Bacic, University of Campinas, Brazil

M. J. Bacic, University of Campinas, Brazil

M. N. Bessagnet, Universite de Pau, France

M. R. S. Peters, Armando Álvares Penteado Foundation, Brazil

M. Vasarhelyi, Rutgers University, USA

N. Azoury, Holy Spirit University of Kraslik, Lebanon

N. Galegale, University of São Paulo, Brazil

N. Reinhard, University of São Paulo, Brazil

O. R. de Mendonça Neto, Mackenzie Presbyterian University, Brazil

R. C. Penteado Filho, Empresa Brasileira de Pesquisa Agropecuária, Brazil

R. G. Gonçalves, University of São Paulo/RP, Brazil

R. L. Cardoso, Mackenzie Presbyterian University, Brazil

R. M. C. Figueiredo, University of Brasilia, Brazil

R. Pacheco da Costa, University of São Paulo, Brazil

S. A. dos Santos, University of São Paulo, Brazil

S. R. P. Alves, Instituto Politécnico de Leiria, Portugal

T. A. Peters Filho, Faculdade de Engenharia Industrial, Brazil

V. Branco de Holanda, Federal University of Rio Grande do Norte, Brazil

V. Slomski, University of São Paulo, Brazil

W. Castelnovo, University Dell'Insubria, Italy

ORGANIZING COMMITTEE | COMITÊ ORGANIZADOR

Prof. Dr. Edson Luiz Riccio

President of CCInt FEA USP -TECSI Director

University of São Paulo

Prof. Dr. Miklos Vasarhelyi

Director of Rutgers Accounting Center

Rutgers Business School, The State University of New Jersey, USA

Prof. Dr. Luc Quoniam

Université Paris 8, France

TECSI Researcher

Prof. Dr. Armando Malheiro da Silva

CETAC Centre for Studies in Technologies, Arts and Communication Sciences

Porto University, Portugal

Prof. Dr. Christophe Benavent

CEROS Centre d'études et de recherches sur les organisations et sur les stratégies

Université Paris Ouest Nanterre, France

Prof. Dr. Dov Te'eni - INVITED KEYNOTE SPEAKER

President of AIS

Tel Aviv University, Israel

Prof. Dr. Danilo Piaggesi - INVITED KEYNOTE SPEAKER

Fondazione Rosselli Americas, USA

Prof. Dr. Michael Alles - INVITED KEYNOTE SPEAKER

Rutgers Business School Newark, NJ, USA

Prof. Dr. Pertti Vakkari - INVITED KEYNOTE SPEAKER

University of Tampere, Finland

Prof. Dr. Walter Castelnovo - INVITED KEYNOTE SPEAKER

University of Insubria, Italy

SUPPORT ORGANIZING COMMITTEE| COMITÊ ORGANIZADOR DE APOIO

Profa. Dra. Marici Gramacho Sakata

TECSI FEA USP Researcher, Brazil

Profa. Nelma Terezinha Zubek Valente

Equipe TECSI/ FEA/ USP

Prof. Dr. George Leal Jamil

Doctoral Consortium Organizer- Fumec University, Brazil

Washington Lopes da Silva

25th World Continuous Auditing and Reporting Systems Symposium

Marcos de Azevedo Iriarte, Patricia Ishibashi, Adeline Irigoyen, Aline Rabelo,

Margarita Bautista Martínez, Vinicius Delgado Ramos

Equipe TECSI/ FEA/ USP

EVENTOS CULTURAIS

- MÚSICA NO 9º CONTECSI

O 9º CONTECSI contou também com a presença e apresentação dos seguintes grupos culturais e musicais:

Apresentação de abertura - 30 de Maio

BANDA DE MÚSICA DO COMANDO MILITAR DO SUDESTE, ADIDA AO 2º BATALHÃO DE POLÍCIA DO EXÉRCITO

A Banda de Música do Comando Militar do Sudeste é constituída por militares do 2º Batalhão de Polícia do Exército, com Quartel em Osasco-SP e traz em suas origens as tradições da Banda de Música do extinto 2º Batalhão de Guardas.

Sua missão em tempo de Paz é apoiar as Organizações Militares sediadas no Comando Militar do Sudeste na Capital, Grande São Paulo e interior, além de desempenhar um importante papel na comunicação social, integrando o Exército Brasileiro com a sociedade paulistana, participando de Desfiles, Solenidades e Apresentações Musicais ao público civil.

Nos campos de batalha, a Banda de Música recebe a nobre missão de elevar o moral da tropa, executando marchas e canções militares, despertando no militar, entusiasmo, vibração, sentimento de amor à Pátria e o verdadeiro espírito de combatente, forjado na alma do Soldado Brasileiro.

Composta por músicos oriundos das mais diversas regiões de nosso país tem como seu atual Regente o 1º Tenente Regente Músico ADALCIMAR COELHO DA CRUZ, sendo auxiliado pelo Subtenente Mestre de Música LUIZ CARLOS FRANCO CÂNDIDO.

Nesta ocasião está sendo conduzida pelo 1º Sargento Músico LAUDIEL DA SILVA.

REPERTÓRIO:

• AQUARELA BRASILEIRA - Ary Barros

• SWEET CAROLINE - Baseada no Arranjo de Ray Connif - Arranjo do Capitão Leme

• BRASILEIRINHO - Waldir Azevedo - Arranjo Subtenente Wladimir

• EUROPA - Seleção de Temas de Filmes - Arranjo Cabo Leão

• STARS AND STRIPES (AMERICANO) - John Philip Sousa

• AMERICAN PATROL - F. W. Meacham

Apresentação - 31 de Maio

CONJUNTO DE MÚSICA

Marina Beraldo - Flauta transversal

Felipe Siles - Piano e Acordeon

Ricardo Garcia - Percussão

Mariana Corado - Violino

Pedro Bruschi - Violão

*Cochichando (Pixinguinha)

*Remexendo (Radamés Gnatalli)

*Sensível(Pixinguinha)

*Feira de Mangaio (Sivuca)

*Galo de Ouro (José Menezes)

*Show Xote (Felipe Siles)

*Flor e o Espinho (Nelson Cavaquinho)

*Santa Morena (Jacob do Bandolin)

*El Choclo (Angel G. Villoldo, letra: Enrique S. Discépolo)

*Por Una Cabeza (Carlos Gardel)

*Cadência (Joventino Maciel)

*Duas Épocas (Édson Rodrigues)

*É com esse que eu vou

*João e Maria (Chico Buarque)

*Araponga (Luiz Gonzaga)

*1X0 (Pixinguina)

Apresentação de encerramento - 01 de Junho

BATERIA DA FEA USP

FOTO

Clique para ampliar

Marici Gramacho Sakata

Mestre e Doutora em Ciência da Comunicação pela ECA USP. Pesquisadora do TECSI/FEA/USP

E-mail: mcsakata@usp.br

  • Endereço para correspondência:

    Edson Luiz Riccio
    Professor Livre Docente da FEA USP, diretor do TECSI/FEA/USP e coordenador do 9º CONTECSI
    Av. Prof. Luciano Gualberto, 908 FEA 3
    São Paulo / SP 05508-900
    E-mail:
  • Datas de Publicação

    • Publicação nesta coleção
      12 Set 2012
    • Data do Fascículo
      Ago 2012
    TECSI Laboratório de Tecnologia e Sistemas de Informação - FEA/USP Av. Prof. Luciano Gualberto, 908 FEA 3, 05508-900 - São Paulo/SP Brasil, Tel.: +55 11 2648 6389, +55 11 2648 6364 - São Paulo - SP - Brazil
    E-mail: jistemusp@gmail.com