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JISTEM - Journal of Information Systems and Technology Management, Volume: 3, Número: 3, Publicado: 2006
  • Evaluating the service quality of third- party logistics service providers using the analytic hierarchy process

    So, Soon-hoo; Kim, JaeJon; Cheong, KiJu; Cho, Geon

    Resumo em Inglês:

    In this study we apply the analytic hierarchy process (AHP) to evaluate the service quality of third-party logistics (3PL) service providers. We first conceptualize five dimensions of 3PL service quality (i.e. tangibles, reliability, responsiveness, assurance and empathy). We then apply the AHP method to determine the relative weights of the five service quality dimensions and eventually select the best 3PL service provider. To implement this idea in practice, we conduct an empirical case study on four companies providing 3PL services in Korea. The results indicate that Responsiveness out of the five service quality dimensions is the most important factor in the perception of 3PL customers.
  • Mudança organizacional e comunicação na melhoria da qualidade do atendimento aos usuários da tecnologia da informação na secretaria da fazenda do estado de Pernanbuco

    Boeckmann, Clara Emilie; Ramos Filho, Aldo Ribeiro; Cunha, Margarete Rocha

    Resumo em Português:

    A Secretaria da Fazenda do Estado de Pernambuco - SEFAZ-, desde 1997, desenvolve extenso programa de modernização, marcadamente com relação à Tecnologia de Informação (TI), abrangendo em seu Modelo de Gestão muitas mudanças, que colocam sério desafio à gestão da TI na SEFAZ, especialmente, no que se refere ao suporte ao usuário. O presente trabalho teve como principais objetivos, identificar e avaliar as dificuldades existentes no campo da TI na Sefaz, concentrando-se no suporte ao usuário, e enfocando os problemas no contexto da mudança organizacional e da comunicação. Para tanto, foi realizada uma pesquisa com questionário aplicado a 120 funcionários. Os resultados indicaram cenários positivos da relação entre usuários e estrutura de TI da SEFAZ, inclusive de satisfação do usuário com relação à maioria dos itens avaliados, com indicadores positivos de até 100%. Entretanto, verificou-se que há um problema de desconhecimento dos processos de modernização - 68% têm pouco conhecimento sobre as mudanças de TI da instituição, dificultando a adaptação dos usuários de TI às mudanças, apesar de 92% reconhecerem que a TI seja muito importante na realização de suas atividades. Um plano de gestão de suporte aos usuários deve ser elaborado, incluindo recursos que promovam uma nova cultura de comunicação interna e estratégias de mudança organizacional.

    Resumo em Inglês:

    The State Secretariat of Finance of Pernambuco (SEFAZ), has developed since 1997 an extensive program of modernization, mainly concerning Information Technology (IT), encompassing in its Management Model, the organizational changes that place serious challenges to the management of IT inside SEFAZ, especially regarding the users support. This work has had as main objectives, to identify and to evaluate the existing difficulties concerning IT at SEFAZ, concentrating attention on the users support, focusing the problems in the context of the organizational change and organizational communication. A questionnaire was applied to 120 employees. The results indicated positive scenes of the relation between the users and the IT structure, the satisfaction related to the majority of the evaluated items, including positive pointers of 100%. However, although 92% recognize that IT is very important in the accomplishment of their activities, 68% do not know about the modernization of the change processes, making the process of IT adaptation a difficult task. A plan of management to the users support must be elaborated, including resources that promote a new culture of internal communication and strategies of the organizational change.
  • Análise do comércio electrónico em Portugal: prática de negócios ou ficção comercial?

    Quaresma, Rui Filipe Cerqueira; Huertas, Paula Luna; Castillo, José Carlos Ruiz del

    Resumo em Português:

    Neste trabalho é avaliada, em termos quantitativos e qualitativos, a presença na web das empresas portuguesas de média e grande dimensão, dando-se especial atenção ao comércio electrónico dirigido ao consumidor final. Para efectuar esta avaliação, desenvolvemos um instrumento de análise tendo por base a legislação, os códigos de conduta e/ou selos de certificação e ainda um conjunto diversificado de fontes de informação sobre a temática da Internet, os sítios web e o comércio electrónico. Cada sítio web incluído neste estudo foi seleccionado por meio de técnicas estatísticas de amostragem aleatórias e analisado relativamente a 119 aspectos distintos.

    Resumo em Inglês:

    This paper presents the results of a qualitative and quantitative evaluation of the performance of midsize and large Portuguese enterprises on the internet. Special attention is given to the e-commerce oriented to the end-user. An assessment tool was specially developed for this evaluation. This assessment tool is based on legal regulations, codes of conduct and/or seals of quality, as well as a variety of other information sources related with the Internet, web sites and e-commerce. The company's web sites, were selected for this assessment through a random sampling technique, and were evaluated on 119 items.
  • Implantação de sistemas ERP: tecnologia e pessoas na implantação do SAP R/3

    Jesus, Renata Gomes de; Oliveira, Marilene Olivier Ferreira de

    Resumo em Português:

    O objetivo deste estudo é o de verificar se há influências de aspectos subjetivos dos atores organizacionais envolvidos em uma implantação de sistema ERP. Para isso, foi executado um estudo de caso em uma empresa alimentícia do Espírito Santo, onde se iniciou a implantação do sistema SAP R/3, no ano de 1999. Os dados foram coletados por meio de pesquisa documental e de 19 entrevistas semi-estruturadas. A discussão teórica analisa a implantação de sistemas ERP sob a perspectiva do conceito de sistema, considerando a mudança tecnológica não somente sob a ótica da tecnologia, mas também da estrutura organizacional e das pessoas. Como conclusão, comprovou-se que, no caso estudado, houve uma influência significativa dos indivíduos no resultado da implantação.

    Resumo em Inglês:

    The objective of this study is to verify if there are influences on subjective aspects of the organizational actors involved in an ERP system implementation. With this purpose, a case study in a food company located in Vila Velha, Espírito Santo was carried out. The implementation of the SAP R/3 ERP system was initiated in 1999. The data was collected by documentary research and 19 semi-structured interviews. The theoretical discussion analyzes the implementation of the ERP systems under the perspective of the system concept, considering the technological change not only under the perspective of the technology, but also of the organizational structure and people. The conclusion proved that, in the case studied, there was a significant influence of the individuals in the result of the implementation.
  • Integrating analytical procedures into the continuous audit environment

    Koskivaara, Eija

    Resumo em Inglês:

    The objective of this article is to show how to embed analytical procedures (AP) into the continuous audit environment. The audit environment is discussed in terms of audit phases, where the role of APs is to obtain evidence for auditors. The article addresses different characteristics of AP techniques. Furthermore, the article compares four different AP techniques to form expectations for the monthly sales values. Two of these techniques are simple quantitative ones, such as the previous year's value and the mean of the previous years' values. The advanced quantitative techniques are regression analysis and an artificial neural network (ANN)-based model. In a comparison of the prediction results, the regression analysis and ANN model turn out to be equally good. The development of these kinds of tools is crucial to the continuous audit environment, especially when most data transmission between companies and their stakeholders are moved into the electronic form.
  • A internet como fonte informacional para o SIM: os processos de captação e as formas de avaliação

    Crescitelli, Edson; Oliveira, Érica Custódia de; Barreto, Iná Futino

    Resumo em Português:

    Este artigo se propõe a discutir a utilização e as formas de avaliação da internet como fonte informacional devido à agilidade que esse meio vem proporcionando ao Sistema de Informação de Marketing (SIM), a qual, entretanto, é também acompanhada por fragilidade quanto à confiabilidade das informações disponíveis. O estudo constitui-se em uma pesquisa exploratória, a qual inclui revisão bibliográfica e estudos de casos múltiplos, e apresenta como objetivo entender como a internet é utilizada nos processos de definição e avaliação das fontes de dados em uma empresa, do ponto de vista do usuário. Os resultados obtidos indicam que a internet é de fato uma importante fonte de informação, mas que há pouca sistematização na coleta das informações e que a avaliação das fontes é baseada somente no conhecimento individual e prático dos usuários.

    Resumo em Inglês:

    This article discusses the use and the ways of assessment of the internet as a source of information due to the agility that this way has been providing to the Marketing Information System, which also shows to be fragile in terms of reliability of the available information The study consists of an exploratory research, which includes literature review and multiple case studies, and presents as its objective the understanding of how the internet is used in the processes of data source definition and evaluation in a company, from the user's point of view. The results indicate that the internet is an important source of information, but there is little systematization in the information collection and the sources evaluation is based only on the users' individual and practical knowledge.
  • Aderência de sistemas de informação na tomada de decisão: um estudo multicaso com jogos da empresa

    Maccari, Emerson Antônio; Sauaia, Antonio Carlos Aidar

    Resumo em Português:

    O objetivo deste artigo é identificar a aderência dos Sistemas de Informação (SI) às variáveis de um experimento com jogos de empresas. Esta relação foi medida por meio do desempenho financeiro das empresas aferido com a TIR - Taxa Interna de Retorno. O método utilizado foi um estudo "multi-caso" comparativo entre sete empresas. Dentre as empresas, seis desenvolveram seus SIs e uma optou por não utilizar este recurso. Observou-se uma forte aderência do SI em relação às variáveis do experimento e o desempenho alcançado pelas empresas. Os resultados reforçam os achados da pesquisa de Fritzsche, Rodich e Cotter (1987), apontando para uma relação direta entre o uso de Sistemas de Informação e o desempenho financeiro medido pela TIR.

    Resumo em Inglês:

    The objective of this study is to identify the adherence of the Information Systems (IS) to the variables of an experiment based on business games. This relation was measured by means of the companies financial performance indicator ROE - Return on Equity. A multi-case study method was adopted to compare seven companies. Six out of seven developed an ISs - Information System. A strong adherence of the IS to the variables of the experiment and the performance reached by the companies was observed. The results reinforce the Fritzsche, Rodich and Cotter's (1987) research discoveries, pointing to a direct relation between the use of Information Systems and the financial performance measured by ROE.
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