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JISTEM - Journal of Information Systems and Technology Management, Volume: 6, Número: 1, Publicado: 2009
  • Editorial

  • Os grupos focais on-line: das reflexões conceituais à aplicação em ambiente virtual

    Abreu, Nelsio Rodrigues de; Baldanza, Renata Francisco; Gondim, Sônia M. Guedes

    Resumo em Português:

    As tecnologias de comunicação têm papel renovador na contemporaneidade, no que se refere à interação humana. No entanto, pode-se destacar sua influência em outros aspectos do cotidiano, como sua influência na pesquisa. Este artigo tem como objetivo descrever e discutir os aspectos que envolvem a aplicação de grupos focais em ambiente virtual, denominados grupos focais on-line, visando a destacar fatores que podem orientar o seu uso em pesquisa com destaque para aquelas dirigidas para investigar opiniões e percepções de atores sociais. Os aspectos abordados neste artigo estão baseados em parte na experiência de aplicação dos autores, com vistas à elaboração de tese de doutorado. Abordam-se também os fundamentos teóricos de grupos focais presenciais e sua transposição para o ambiente virtual. Por fim, apresentam-se algumas sugestões aos interessados nesta estratégia de pesquisa com base nos resultados da experiência de aplicação realizada.

    Resumo em Inglês:

    Communication technologies have a renovating role in contemporaneity with regard to human interaction. One can however highlight their influence on other everyday aspects, like their influence in research. The objective of this paper is to describe and discuss the aspects that involve the application of focal groups in a virtual environment, denominated on-line focal groups, with the aim of highlighting factors that can guide their use in research, especially for research which is geared towards investigating opinions and perceptions of social players. The aspects broached in this paper are based in part on the application experience of the players, with a view to elaborating a doctorate thesis. The theoretical fundamentals of presential focal groups and their migration to the virtual environment are also broached. Finally some suggestions are presented to those who are interested in this research strategy, based on the results obtained through this experience..
  • Influencia de los factores de implementación en la calidad de los sistemas de información para la satisfacción del usuario

    Quintero, José Melchor Medina; Pedroche, Esther García; Ramos, Ma. Isabel de la Garza

    Resumo em Espanhol:

    Esta investigación estudia el nivel de influencia de los factores organizacional, planificación y técnico con la calidad de la Información, del sistema y de los servicios en la satisfacción del usuario, basado en un modelo diseñado para este propósito. El estudio empírico hecho en seis universidades mexicanas por medio de PLS, muestra que el Factor Organizacional es el que tiene un mayor impacto por sus altos valores de correlación (R=0.624; R=0.435 y R=0.428) y significancia en las tres hipótesis planteadas con una varianza explicada del 78.8% en la Satisfacción del Usuario, quienes piensan que la calidad de los sistemas les ayudan a aumentar la productividad en su toma de decisiones.

    Resumo em Inglês:

    This research studies the influence range of the organizational, planning and technical factors within the information quality, system quality and information systems services quality, in the user satisfaction, based on the designed model research for this purpose. The empirical study takes place in six Higher Education Institutes (94 questionnaires) by the Partial Least Square statistic tool. The results has shown that Organizational Factor (information needs, management support, institutional objectives satisfaction) is which has the most impact because its high correlation value (R=0.624; R=0.435 yR=0.428) and signifi cance (p<0.001, p<0.01 and p<0.01) in the three raised hypotheses, taking into consideration an explained variance of 78.8% in the User Satisfaction. In the same way, with the quality in general, the users think that the information systems help to satisfy their information needs and increase their productivity into making decisions in their jobs.
  • A gestão do conhecimento em ambientes intensivos de conhecimento: as pequenas empresas incubadas de softwares

    Dalfovo, Oscar; Scharf, Edson Roberto; Krambeck, Greyce

    Resumo em Português:

    Este artigo aborda o entendimento e o comportamento dos empreendedores incubados de empresas de softwares (desenvolvimento de sistemas de informação, prestação de serviços em informática - hardware e software, e assesoria na implantação de sistemas informatizados de gerenciamento administrativo) em relação ao conhecimento, nos processos de obtenção e de facilitação para o uso do conhecimento e de disponibilidade de mídias. Inicialmente, se buscou a conceituação fundamental para embasar o estudo e se contextualizou o tema, fazendo a conexão com o conhecimento, dos pontos de vista acadêmico e empresarial. Depois se realizou uma análise com base em pesquisa aplicada a executivos sobre seu entendimento do conceito de conhecimento em relação ao meio em que atua (profissional e pessoal), concluindo-se com a importância do conhecimento para o crescimento empresarial a partir da pessoa.

    Resumo em Inglês:

    This article discusses the understanding and behavior of entrepreneurs incubated for software companies (development of information systems, provide services in information technology - hardware and software, and advise on the implementation of administrative management systems) in relation to knowledge, in the obtaining and facilitating the use of knowledge and availability of media. Initially, it sought a fundamental concept for the study and is based contextualise the issue, making the connection with the knowledge of the views of academic and business. After an analysis was conducted based on applied research to executives on their understanding of the concept of knowledge regarding the way in which it operates (professional and personal), concluding with the importance of knowledge for business growth from the person.
  • ERP systems implementation in complex organizations

    Fontana, Rafaela Mantovani; Iarozinski Neto, Alfredo

    Resumo em Inglês:

    ERP (Enterprise Resource Planning) systems implementation is a great organizational change, which many times does not reach the desired results. This paper proposes to help understand this implementation, considering that the knowledge of change and evolution processes in organizations may lead to other aspects to be considered, assisting in the identification of the most appropriate actions, restrictions and items that may help sustain the change. It proposes a complex organizational reference model to contribute understanding of the implementation process. Research results show that the concepts proposed in this model - subsystems, emergence, behavior attractors and complexity limits - apply to organizations and contribute to the understanding of the changes triggered by an ERP system implementation. Among other contributions, this work shows the importance of potential generation for change, the relationship among the behavior attractor and competitive advantages gained, and organizational systems maturity considerations.
  • Gestão da informação e o processo de negociação bancária

    Macagnan, Clea Beatriz; Lindemann, Almir

    Resumo em Português:

    Este artigo analisa a qualidade da gestão da informação, identificando deficiências nos sistemas de informação utilizados no processo de negociação para concessão de crédito bancário, para empresas de pequeno e médio porte, pela perspectiva dos gerentes de negócio. Os resultados evidenciam deficiências, confirmando que há necessidade de mudança nos sistemas de gestão da informação para a melhoria do processo de negociação de crédito bancário e a maior eficiência econômica dos recursos disponibilizados.

    Resumo em Inglês:

    This paper analyzes the quality of the administration of information, identifying deficiencies in the information systems, used in the negotiation process for concession of bank credit, to small and mid-sized companies, under the business managers' perspective. The results make the deficiencies evident and confirm the need for change in the systems of administration of information, in order to allow for both an improvement in the negotiation process of bank credit as well as a larger economical efficiency of the available resources.
  • Pinto, Nuno Gama de Oliveira
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