Acessibilidade / Reportar erro
JISTEM - Journal of Information Systems and Technology Management, Volume: 13, Número: 1, Publicado: 2016
  • A MIXED BLESSING: RESILIENCE IN THE ENTREPRENEURIAL SOCIO-TECHNICAL SYSTEM OF BITCOIN Original Article

    Morisse, Marcel; Ingram, Claire

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Studies of resilience highlight the tension between actions that allow a firm — and a system — to be robust and those that allows it to be flexible. Studies suggest that an entrepreneurial firm will prioritize flexibility, given resource constraints. However, what occurs when a number of firms are embedded in a common socio-technical system and an extreme event affects them collectively? This paper tests whether existing theory about resilience predicts the responses of entrepreneurs in such a system, with reference to an extreme event in the Bitcoin socio-technical system: the much-publicized bankruptcy of Mt. Gox, a key player. It relies on in-depth interviews with 8 entrepreneurs in Europe, triangulated with other data. We find that robustness is the dominant strategy for those interviewed. This is partly because the firms rely on pooled resources supplied by the collective, and partly because robustness builds trust, giving the firms a competitive advantage.
  • A CASE-BASED ROADMAP FOR LATERAL TRANSSHIPMENT IN SUPPLY CHAIN INVENTORY MANAGEMENT Original Article

    Lau, Henry; Nakandala, Dilupa; Shum, Paul

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Manufacturers and wholesalers are increasingly cost conscious in response to today's hyper-competitive environment. Lateral transshipment (LT) has been proposed as a viable solution to drive total inventory costs down whilst increasing customer service level. Our study proposes five LT decision rules with a case-based roadmap to guide professional inventory management. Results of this large fast moving consumer goods case study company demonstrate superior inventory management performance with implementing a combined reactive and proactive LT strategy to determine whether to transship emergency stock from other warehouse or to backorder from suppliers, size of transshipment, favorite wholesaler, preferred supplier, and extra quantity for preventive LT, which are the key LT decision points among the professional supply chain management practitioners.
  • CRM ADOPTION IN A HIGHER EDUCATION INSTITUTION Original Article

    Rigo, Guy-Emmanuel; Pedron, Cristiane Drebes; Caldeira, Mário; Araújo, Cíntia Cristina Silva de

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT More and more organisations, from private to public sectors, are pursuing higher levels of customer satisfaction, loyalty and retention. With this intent, higher education institutions (HEI) have adopted CRM – Customer Relationship Management. In order to analyse some of the interesting aspects of this phenomenon n, we conducted an action research in a European Institute. The main research question we answered is “how to adopt a CRM strategy in a Higher Education Institution?” Some of the main findings of this study are (1) even though HEI's main customer is the student, there are others stakeholders that a CRM project must consider; (2) universities can use their internal resources to implement a CRM project successfully; and (3) using Agile software methodology is an effective way to define clearer, more objective and more assertive technical requirements which result in a CRM software that meet send user's expectations and organizational strategic goals. These findings can help other HEIs planning to adopt CRM as a strategic tool to improve their relationship with the stakeholders´ community and expand their student body.
  • SMOTE_EASY: UM ALGORITMO PARA TRATAR O PROBLEMA DE CLASSIFICAÇÃO EM BASES DE DADOS REAIS Artigo Original

    Rufino, Hugo Leonardo Pereira; Veiga, Antônio Cláudio Paschoarelli; Nakamoto, Paula Teixeira

    Resumo em Português:

    RESUMO A maioria das ferramentas de classificação assume que a distribuição dos dados seja balanceada ou com custos iguais, quando classificados incorretamente. Mas, na prática, é muito comum a ocorrência de bases de dados onde existam classes desbalanceadas, como no diagnóstico de doenças, no qual os casos confirmados são geralmente raros quando comparados com a população sadia. Outros exemplos são detecção de chamadas fraudulentas, detecção de intrusos em redes. Nestes casos, a classificação incorreta de uma classe minoritária (ex. diagnosticar uma pessoa portadora de câncer como sadia) pode resultar em consequências mais graves que classificar de forma incorreta uma classe majoritária. Por isso, é importante o tratamento de bases de dados em que ocorram classes desbalanceadas. Este artigo apresenta o algoritmo SMOTE_Easy, que é capaz de efetuar a classificação de dados, mesmo com uma alta taxa de desbalanceamento entre as diferentes classes. Para provar sua eficácia, foi feita uma comparação com os principais algoritmos para tratar problemas de classificação onde existam dados desbalanceados. Obteve-se êxito em praticamente todas as bases de dados testadas.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Most classification tools assume that data distribution be balanced or with similar costs, when not properly classified. Nevertheless, in practical terms, the existence of database where unbalanced classes occur is commonplace, such as in the diagnosis of diseases, in which the confirmed cases are usually rare when compared with a healthy population. Other examples are the detection of fraudulent calls and the detection of system intruders. In these cases, the improper classification of a minority class (for instance, to diagnose a person with cancer as healthy) may result in more serious consequences that incorrectly classify a majority class. Therefore, it is important to treat the database where unbalanced classes occur. This paper presents the SMOTE_Easy algorithm, which can classify data, even if there is a high level of unbalancing between different classes. In order to prove its efficiency, a comparison with the main algorithms to treat classification issues was made, where unbalanced data exist. This process was successful in nearly all tested databases
  • SISTEMAS DE INFORMAÇÃO E INOVAÇÃO: UM ESTUDO BIBLIOMÉTRICO Artigo Original

    Pereira, Fernanda de Carvalho; Verocai, Henrique Dondeo; Cordeiro, Vinícius Ribeiro; Gomes, Carlos Francisco Simões

    Resumo em Português:

    RESUMO Sistemas de Informação (SI) e Inovação são dois temas discutidos atualmente. O propósito deste artigo consiste em verificar a abrangência da literatura no que diz respeito ao tratamento desses dois temas em conjunto. Para isso, foi realizada uma pesquisa bibliométrica utilizando-se nas bases ISI Web of Science, Scopus e Scielo. Foram analisados 134 artigos e gerados alguns resultados, tais como: predominância de publicações do Brasil e Estados Unidos; maior recorrência na citação do Enterprise Resource Planning (ERP) em comparação a outras ferramentas; e predominância de pesquisas de cunho prático, aplicando conceitos da literatura em situações reais.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Information Systems (IS) and innovation are two issues currently discussed. The purpose of this articleis to verify the completeness of the literature with regard to the treatment of these two topics together. With this purpose, a bibliometric research was conducted using bases in ISI Web of Science, Scopus and Scielo. 134 articles were analyzed and generated some results, such as: predominance of publications from Brazil and the United States of America; higher recurrence of the Enterprise Resource Planning citation (ERP) in comparison to other tools; and predominance of practical researches, which apply concepts from the literature in real situations.
  • CONTRIBUIÇÃO À ANÁLISE DA REDUÇÃO NOS CUSTOS DE CONFORMIDADE TRIBUTÁRIA E OS INVESTIMENTOS NO SISTEMA PÚBLICO DE ESCRITURAÇÃO DIGITAL – SPED NO BRASIL Artigo Original

    Lima, Edson Sampaio de; Galegale, Napoleão Verardi; Arima, Carlos Hideo; Côrtes, Pedro Luiz

    Resumo em Português:

    RESUMO O Sistema Público de Escrituração Digital (SPED) foi desenvolvido com a intenção de prover maior integração entre as próprias administrações tributárias, depois entre elas e os contribuintes, através do uso de tecnologia e, consequentemente, de dados socioeconômicos padronizados num único ambiente, elevando a eficiência arrecadatória e reduzindo os custos de administração e de conformidade. Este artigo intenciona contribuir para a análise dos gastos públicos direcionados ao estabelecimento e manutenção do SPED quanto à efetividade da redução dos custos de conformidade tributária, temporários e permanentes. O método Survey não aleatório foi utilizado como mecanismo de levantamento de dados, com um questionário desenvolvido contendo 22 questões com base no modelo de previsão de impacto regulatório desenvolvido e aplicado pela Australian Taxation Office (ATO) em seu país, adaptado para identificar a redução nos custos de conformidade relacionados às três vertentes organizacionais específicas: Pessoas, Tecnologia e Contratação de Serviços de Consultoria. O questionário foi enviado por email a 20 pessoas com cargo de direção ou gerência envolvidos diretamente no projeto SPED em empresas de tamanho e segmento distintos. Responderam à pesquisa 20 das 20 empresas. As informações coletadas foram analisadas estatisticamente sob a ótica descritiva e exploratória, neste último caso utilizando-se da análise de cluster. A abordagem de pesquisa realizada atendeu tanto à pesquisa qualitativa como a pesquisa quantitativa. Os resultados obtidos indicam que o SPED provocou aumento dos custos de conformidade temporários e permanentes, sobretudo, devido à estratégia de implementação definida e aplicada unicamente pela administração pública. O estudo também evidenciou que, mesmo que os gastos públicos direcionados à implantação e manutenção do SPED não sejam comparativamente semelhantes aos gastos privados direcionados para o mesmo fim, demonstrou-se tendência de transferência dos custos de administração para os custos de conformidade dos contribuintes.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The Public System of Digital Bookkeeping – SPED was developed with the intention of further integration between the tax administrations themselves, then between them and the taxpayers, through the use of technology and, consequently, socioeconomic data standard, in a single environment, raising the tax collection efficiency and reducing the costs of administration and compliance. This article intends to contribute to the analysis of public investments directed to the establishment and maintenance of the project, effectively resulted in a reduction in the costs of tax compliance, temporary and permanent. Survey method was used as a non-random mechanism for data collection, with a developed questionnaire containing 22 questions based on the prediction model regulatory impact developed and applied by the Australian Taxation Office – ATO in your country, adapted to identify cost reduction compliance related to three specific organizational aspects: People, Technology and Procurement of Consulting Services. The questionnaire was emailed to 20 people with executive position or managers directly involved in the project in SPED size businesses and distinct segment. Responded to the survey 20 of the 20 companies.The data collected were analyzed through descriptive and exploratory, in the latter case using the cluster analysis. The survey approach has met both the qualitative and the quantitative research.The results indicate that the SPED caused an increase in compliance costs temporary and permanent, mainly due to the implementation strategy defined and applied solely by the public administration. The analysis also allowed evidence that even if public investments directed to the implementation and maintenance of SPED are not comparatively similar to private investments directed to the same end, it shows a tendency to shift costs of administration for compliance costs for taxpayers.
  • TECNOLOGIAS E MEDIAÇÃO PEDAGOGICA NA EDUCAÇÃO SUPERIOR A DISTANCIA Artigo Original

    Slomski, Vilma Geni; Araujo, Adriana Maria Procópio de; Camargo, Alessandra Silva Santana; Weffort, Elionor Farah Jreige

    Resumo em Português:

    RESUMO Este estudo investigou as percepções sobre limites e possibilidades do uso pedagógico das tecnologias na educação superior a distancia de docentes que atuam em um curso presencial de ciências contábeis. Realizou-se uma pesquisa descritiva - qualitativa, os dados foram coletados por meio de formulário online com questões “abertas” e analisados por meio da análise de conteúdo. Constatou-se que os benefícios da EaD, na visão dos docentes são “o acesso à educação superior”; a “flexibilização do tempo e do espaço”; a “autodisciplina e a autoaprendizagem do aluno”. Como pontos críticos citaram a “falta de formação para a inclusão digital do grupo de professores e alunos e a “dificuldade para promover a interação”. Como desafio citaram a “superação da ausência da relação direta aluno/professor, o “face-a-face”, típico da sala de aula; o “uso de estratégias e recursos que promovam a troca de experiências e a interação”; o “perfil do aluno”; a ”falta de maturidade” a “autodisciplina”. Conclui-se, assim, que, as mídias digitais são vistas pelos docentes ainda como instrumentos didáticos apenas, fato que dificulta uma leitura mais critica das tecnologias e a exploração de todo o potencial que possuem, principalmente como meio de expressão e de produção cultural.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This study investigated of the limits and possibilities of the pedagogical use of technologies in distance higher education according to the perceptions of professors working um a regular accounting course. Qualitative-descriptive research was done, with data collected by means of an online questionnaire with open-questions and then analyzed by means of content analysis. The following benefits of Distance Higher Education, according to the professors, were found: “the access to higher education”, “flexibility of time and physical space”, “student's self-discipline and self-learning”. As critical points, they mentioned “lack of an online educational background of professors and students” and the “difficulty promoting professor/student interaction”. As a challenge, the professors mentioned “dealing with the absence of a direct relationship professor/student”, that is, the “face-to-face situation", which is common in a classroom; the use of strategies and resources that promote the exchange of experiences and interaction”, the “student's profile”, “lack of student's maturity”, “self-discipline”. Therefore, it is concluded that digital media are also regarded by professors as mere instructional tools, which a fact that makes a more critical understanding of technologies and the use of their full potential, especially as a way of cultural expression and production.
  • ERRATA Errata

TECSI Laboratório de Tecnologia e Sistemas de Informação - FEA/USP Av. Prof. Luciano Gualberto, 908 FEA 3, 05508-900 - São Paulo/SP Brasil, Tel.: +55 11 2648 6389, +55 11 2648 6364 - São Paulo - SP - Brazil
E-mail: jistemusp@gmail.com