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Psico-USF, Volume: 27, Número: 2, Publicado: 2022
  • Efeitos do Treinamento em Habilidades Sociais para Usuários de Substâncias em Tratamento Papers

    Limberger, Jéssica; Andretta, Ilana

    Resumo em Português:

    Resumo O Treinamento em Habilidades Sociais (THS) apresenta resultados satisfatórios em populações clínicas e não clínicas. Objetiva-se avaliar os efeitos do THS na percepção de qualidade de vida e habilidades sociais de usuários de substâncias em tratamento nas condições de pós-intervenção e follow-up. Trata-se de um estudo quase-experimental. Os instrumentos utilizados foram: CHASO, EMES-M, Teste Semiestruturado de Interação Extensa e WHOQOL. Participaram 40 homens usuários de substâncias que participaram do THS em uma Comunidade Terapêutica. Os resultados apontam para um aumento estatisticamente significativo nas habilidades de defesa de direitos, enfrentar e manter a tranquilidade diante das críticas, com tamanho de efeito médio nas habilidades de negar pedidos, recusar a droga e qualidade de vida (domínio psicológico). Identifica-se que o THS contribui no desenvolvimento de habilidades sociais específicas, sendo uma estratégia complementar do tratamento na Comunidade Terapêutica.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen El Entrenamiento en Habilidades Sociales (EHS) proporciona resultados satisfactorios en poblaciones clínicas y no clínicas. El objetivo de este estudio fue evaluar los efectos del EHS en la percepción de la calidad de vida y las habilidades sociales de los usuarios de drogas bajo tratamiento en condiciones de post-intervención y seguimiento. Se trata de un estudio cuasi-experimental Los instrumentos utilizados fueron: CHASO, EMES-M, Test Semiestructurado de Interacción Extensiva y WHOQOL. La muestra del estudio se compuso por cuarenta varones usuarios de drogas que participaron en el EHS en una Comunidad Terapéutica. Los resultados apuntan a un aumento estadísticamente significativo en la capacidad de defensa de derechos, afrontar, mantener la tranquilidad frente a las críticas, con un tamaño de efecto promedio en la denegación de peticiones, rechazo de drogas y calidad de vida (dominio psicológico). Se comprueba que el EHS contribuye al desarrollo de habilidades sociales específicas como una estrategia complementaria de tratamiento en la Comunidad Terapéutica.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The Social Skills Training (SST) presents satisfactory results in different clinical and non-clinical populations. The objective of this study is to evaluate the effects of SST on the perception of quality of life of drug users under treatment in post-intervention and follow-up conditions. It is a quasi-experimental study. The instruments used in the study were: CHASO, EMES-M, Extensive Interaction Semi-structured Test and WHOQOL. The study sample was composed of forty male drug users who participated in SST in a Therapeutic Community. The results indicate a statistically significant increase in the ability of defending rights, dealing with and keeping calm upon criticism, with medium effect size on the ability to refuse requests, refuse drugs and quality of life (psychological domain). SST was found to contribute to the development of specific social skills and as a complementary strategy in the Therapeutic Community.
  • Escala de Crenças sobre a Cura da Homossexualidade: Evidências para a Estrutura Fatorial Papers

    Rezende, Alessandro Teixeira; Gouveia, Valdiney Veloso; Loureto, Gleidson Diego Lopes; Ribeiro, Maria Gabriela Costa; Oliveira, Karen Guedes de

    Resumo em Português:

    Resumo Este estudo objetivou confirmar a estrutura multifatorial da Escala de Crenças sobre a Cura da Homossexuliade (ECCH) e verificar evidências de validade baseada em variáveis externas. Para tal, foram realizados dois estudos. No Estudo 1 contou-se com 214 estudantes universtários, com uma média de idade de 24 anos (DP = 9,15). Estes responderam a ECCH e a perguntas demográficas. Os resultados indicaram um ajuste satisfatório do modelo multifatorial. O Estudo 2, por sua vez, contou com a participação de 430 estudantes universitários com uma média de idade de 23 anos (DP = 7,90). Além da ECCH, esses participantes responderam as medidas de preconceito sexual (EMPS) e atitudes frente a gays e lésbicas (EMAFGL). Mediante a realização de análises de correlação entre as variáveis foi possível constatar correlações significativas da ECCH com as dimensões da EMPS e EMAFGL. Conclui-se, que a ECCH apresenta bons indicadores de ajuste do modelo multifatorial e evidências de validade baseada em variáveis externas.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Este estudio objetivó confirmar la estructura multifactor de la Escala de Creencias sobre la Cura de la Homosexualidad (ECCH) y verificar evidencias de validez basadas en variables externas. Para ello, fueron realizados dos estudios. En el estudio 1 participaron 214 estudiantes universitarios, con una edad media de 24 años (DS = 9,15). Estos respondieron la ECCH y a las preguntas demográficas. Los resultados indicaron un ajuste satisfactorio del modelo multifactorial. El estudio 2, por su parte, contó con la participación de 430 estudiantes universitarios con una edad media de 23 años (DS = 7,90). Además de la ECCH, los participantes contestaron las medidas de prejuicio sexual (EMPS) y actitudes frente a gays y lesbianas (ATGL). Mediante la realización de análisis de correlación entre las variables fue posible constatar correlaciones significativas de la ECCH con las dimensiones de la EMPS y ATGL. Se concluye, que la ECCH presenta buenos índices de ajuste del modelo multifactorial y evidencias de validez basadas en variables externas.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This study aimed to confirm the multifactorial structure of the Beliefs Toward Cure of Homosexuality Scale (BTCHS) - (ECCH in Portuguese) and to verify evidence of its validity based on external variables. To this end, two studies were carried out. In Study 1, there were 214 university students, with an average age of 24 years (SD = 9.15). These students answered the HCBS and demographic questions. The results indicated a satisfactory fit for multifactorial modeling. Study 2, in turn, presented 430 university students with an average age of 23 years (SD = 7.90). In addition to the HCBS, the participants responded to the measures of sexual prejudice (MSP) and attitudes towards gays and lesbians (ATGL) questionnaires. Performing correlation analyses between the variables, we found significant correlations between the HCBS and the MSP and ATGL. In conclusion, the HCBS presented an adequate data-model fit for its multifactorial structure and evidence for its validity based on external variables.
  • Inteligência Emocional, Inteligência e Habilidades Sociais em Diferentes Áreas de Trabalho e Liderança Papers

    Peixoto, Isaías; Muniz, Monalisa

    Resumo em Português:

    Resumo Os construtos psicológicos de Inteligência Emocional (IE), Habilidades Sociais (HS) e Inteligência (G) são cada vez mais demandados no ambiente organizacional, no entanto há escassez de pesquisas científicas empíricas sobre essas variáveis no contexto do trabalho, principalmente sobre IE e HS. Com isso, o presente estudo teve por objetivo verificar o nível de tais variáveis em profissionais de diferentes áreas e em cargos de liderança, que trabalham no contexto organizacional. Participaram desta pesquisa 120 pessoas de quatro grandes áreas de trabalho, incluindo líderes e não líderes. Os principais resultados indicaram não haver diferença entre as áreas para IE, os líderes apresentaram menores escores de IE do que os liderados, não há diferença entre líderes e não líderes para G e para o escore geral (EG) das SS. A partir dos resultados se discutiu a forma como os processos seletivos atualmente são realizados e quais os critérios de promoção nas organizações.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Los constructos psicológicos de Inteligencia Emocional (IE), Habilidades Sociales (HS) e Inteligencia (G), son cada vez más demandados en el ambiente organizacional, a pesar de la escasez de investigaciones científicas empíricas sobre dichas variables en el contexto del trabajo, especialmente la IE y las HS. Por ende, el presente estudio tuvo como objetivo medir las variables mencionadas en profesionales de diferentes áreas y en cargos de liderazgo en el contexto organizacional. Participaron 120 personas de cuatro grandes áreas de la organización, incluyendo líderes y no líderes. Los principales resultados señalaron que no hay diferencia entre las áreas para la IE, con puntuaciones de la IE de los líderes menores que las de los liderados, y ninguna diferencia en la puntuación general para G y para las HS entre los líderes y los no líderes. A partir de los resultados, se discutió sobre la conducción de los actuales procesos de selección y los criterios de promoción en las organizaciones.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The organizational environment has an ever-increasing need for psychological constructs such as Emotional Intelligence (EI), Social Skills (SS) and Intelligence (G), despite the lack of empirical scientific research on those variables with regard to the working environment, specially EI and SS. Thus, the goal of the present study was to measure such variables presented by professionals in different areas and leadership roles in the organizational context. There were 120 participants, from four major areas in the organization, both leaders and non-leaders. The main results showed no significant difference in EI between the different areas, lower EI scores for leaders when compared to those being led and no difference in G and in SS general score between leaders and non-leaders. This contributes to reflections on the conduction of current selection processes and promotion criteria in organizations.
  • Escala Gestão da Diversidade Etária nas Organizações: Desenvolvimento e Evidências de Validade Papers

    Seidl, Juliana; Neiva, Elaine Rabelo; Faiad, Cristiane; Murta, Sheila Giardini

    Resumo em Português:

    Resumo Este estudo objetivou desenvolver e identificar os indícios de validade da escala Gestão da Diversidade Etária nas Organizações (GeDEO) para o contexto brasileiro. Esse processo incluiu cinco etapas: proposição do conceito e redação dos itens à luz da literatura; validade de conteúdo e semântica por juízes; validação semântica pelo público-alvo; análise fatorial exploratória (AFE) e análise fatorial confirmatória (AFC). A amostra da AFE foi composta por 674 trabalhadores de diversas organizações e, a da AFC, por 722. A versão final possui 20 itens (α = 0,91), com quatro fatores: práticas de preparação para aposentadoria (5 itens, α = 0,93); tratamento equânime a trabalhadores de diferentes idades (6 itens, α = 0,85); treinamento para promoção da diversidade etária (5 itens, α = 0,81) e práticas de gestão de pessoas a trabalhadores mais velhos (4 itens, α = 0,72). As implicações teórico-práticas e as limitações desta medida são discutidas.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen El objetivo fue desarrollar e identificar las evidencias de validez de la escala de Gestión de la Diversidad de Edades en las Organizaciones para el contexto brasileño. Este proceso incluyó cinco pasos: propuesta del concepto y desarrollo de los ítems; validez de contenido y semántica por los jueces; validez semántica por parte de la población objetivo; análisis factorial exploratorio (AFE) y análisis factorial confirmatorio (AFC). La muestra de AFE consistió en 674 trabajadores de diferentes organizaciones, y la de AFC, en 722. La versión final contiene 20 ítems (α = 0,91), divididos en cuatro factores: prácticas de preparación para la jubilación (5 ítems, α = 0,93); igualdad de trato pata los trabajadores de diferentes edades (6 ítems, α = 0,85), capacitación para promover la diversidad de edades (5 ítems, α = 0,81) y prácticas de gestión para trabajadores mayores (4 ítems, α = 0,72). Se discuten las implicaciones teóricas y prácticas, así como las limitaciones de esta medida.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This study aimed to develop the Age Diversity Management in Organizations scale for the Brazilian context and verify its evidence of validity. The process included five steps: proposal of its definition and development of the items according to the literature; content and semantic validity by judges; semantic validity by the target population; exploratory factorial analysis (EFA); and confirmatory factorial analysis (CFA). The EFA sample consisted of 674 workers from different organizations and the CFA of 722 workers. The final version of the scale was composed of 20 items (α =.91), divided into four factors: retirement preparation practices (5 items, α =.93); equal treatment for workers of different ages (6 items, a=.85), training to promote age diversity (5 items, α =.81), and management practices for older workers (4 items, α =.72). The theoretical and practical implications as well as the limitations of this measure are discussed.
  • Adaptação transcultural e avaliação psicométrica do SATAQ-4R para adolescentes brasileiros Papers

    Amaral, Ana Carolina Soares; Meireles, Juliana Fernandes Filgueiras; Neves, Clara Mockdece; Morgado, Fabiane Frota da Rocha; Ferreira, Maria Elisa Caputo

    Resumo em Português:

    Resumo O objetivo deste estudo foi adaptar culturalmente e avaliar as propriedades psicométricas do Sociocultural Attitudes Towards Appearance Questionnaire - 4R (SATAQ-4R) entre adolescentes brasileiros. Essa escala avalia influência dos pais, amigos, mídia e pessoas próximas na imagem corporal. Na primeira etapa, foram atestadas as equivalências conceitual, semântica, operacional e de conteúdo. Da segunda etapa, participaram 285 meninas (M idade = 15,54; DP = 1,59 anos) e 323 meninos (M idade = 15,34; DP = 1,66 anos). Os resultados da análise fatorial exploratória apontaram estrutura fatorial com sete fatores para meninas adolescentes e seis fatores para meninos adolescentes. Associações entre SATAQ-4R e medidas de insatisfação corporal, comportamento de mudança corporal, atitudes alimentares e autoestima sugerem boa validade convergente da escala. Conclui-se que o SATAQ-4R é um instrumento válido e confiável para adolescentes brasileiros, sendo alternativa para avaliação da internalização dos padrões ideais de beleza e influências socioculturais.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen El objetivo de este estudio fue adaptar culturalmente y evaluar las propiedades psicométricas del Sociocultural Attitudes Towards Appearance Questionnaire - 4R (SATAQ-4R) entre adolescentes brasileños. Esta escala evalúa la influencia de los padres, amigos, medios de comunicación y personas importantes en la imagen corporal. En la primera etapa, se atestiguaron las equivalencias conceptuales, semánticas, operativas y de contenido. En la segunda etapa, participaron 285 chicas (M edad = 15.54; DS = 1.59 años) y 323 chicos (M edad = 15.34; DS = 1.66 años). Los resultados del Análisis Factorial Exploratorio mostraron una estructura factorial de 7 factores para las chicas y 6 factores para los chicos. Las asociaciones entre el SATAQ-4R e insatisfacción corporal, la conducta del desarrollo corporal, las actitudes alimentarias y la autoestima sugieren una buena validez convergente. Se concluye que el SATAQ-4R es un instrumento válido para adolescentes brasileños y se considera una buena alternativa para la evaluación de la internalización de los ideales de belleza e influencias socioculturales.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The aim of this study was to culturally adapt and to evaluate the psychometric properties of Sociocultural Attitudes Towards Appearance Questionnaire - 4R (SATAQ-4R) among Brazilian adolescents. This scale evaluates the influence from parents, peers, media and significant others on body image. In the first stage, the conceptual, semantic, operational and content equivalences were assessed. In the second stage, 285 girls (M age = 15.54; SD = 1.59 years old) and 323 boys (M age = 15.34; SD = 1.66 years old) took part. The results from Exploratory Factor Analysis showed a factorial structure composed of 7 factors for girls and 6 factors for boys. Associations between SATAQ-4R and body dissatisfaction, body change behavior, eating attitudes and self-esteem suggested good convergent validity. We concluded that the SATAQ-4R is a valid and reliable instrument for Brazilian adolescents, which is considered a good tool for the evaluation of the beauty ideal internalization and socio-cultural influences.
  • Concepção dos Trabalhadores de uma Rede Municipal de Saúde sobre a Relação Serviço-Gestão Papers

    Belotti, Meyrielle; Andreatta, Paloma Pereira; Constatinidis, Teresinha Cid; Dias, Andrea Thamiris Barbosa; Reis, Luciana Bicalho; Iglesias, Alexandra

    Resumo em Português:

    Resumo Objetivou-se compreender as concepções de profissionais de saúde sobre a relação de uma gerência com os diversos serviços que compõem a rede de saúde pública de um município da região sudeste do Brasil. Utilizou-se da técnica do Grupo Focal (GF) para a coleta de dados. Foram realizados três GF com a composição média de 12 participantes por encontro, totalizando 38 participantes. Seguiu-se com a análise lexical do tipo Classificação Hierárquica Descendente com o auxílio do software Iramuteq. Os resultados delinearam quatro classes: “Relação Gestão-Serviço”; “Desafios cotidianos dos serviços”; “Sustentação do trabalho no território” e “Priorização do usuário”. O estudo indica que a relação serviços-gestão é marcada por práticas hierarquizadas. Contudo, foi possível verificar que existem expectativas em torno da instauração de uma relação transversalizada. Pondera-se os espaços coletivos e a participação dos usuários na gestão do cuidado como elementos importantes para a cogestão.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen El objetivo de este trabajo fue comprender las concepciones de los profesionales de la salud sobre la relación entre la gestión y los diferentes servicios que componen la red pública de salud de un municipio de la región sudeste de Brasil. Se utilizó la técnica de Grupo Focal (GF) para la recolección de datos. Se realizaron tres GF con un promedio de 12 participantes por reunión, totalizando 38 participantes. Un análisis léxico de Clasificación Jerárquica Descendente fue aplicado con el apoyo del software Iramuteq. Los resultados distinguieron cuatro clases: “Relación Gestión-Servicio”; “Retos cotidianos del servicio”; “Sostenibilidad del trabajo en el territorio” y “Priorización de usuario”. El estudio indicó que la relación entre los servicios de salud y la gestión está marcada por prácticas jerárquicas. Sin embargo, se pudo constatar que existen expectativas en cuanto al establecimiento de una relación transversal. Los espacios colectivos y la participación de los usuarios en la gestión de la atención se consideran elementos importantes para la cogestión.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The objective of this work was to understand the conceptions of health professionals about the relationship between management and the different services that constitute the public health network of a municipality in the southeastern region of Brazil. It used the Focus Group (FG) technique for data collection. Three FG were held with an average of 12 participants per meeting, totaling 38 participants. The Lexical Descending Hierarchical Classification analysis was applied with the support of the Iramuteq software. The results outlined four classes: Management-Service Relationship; Daily challenges of services; Sustainability of work in the territory and Prioritization of the user. The relationship between health services and management was marked by hierarchical practices. However, it was possible to verify that there are expectations regarding the establishment of a transversal relationship. Collective spaces and user participation in care management are considered as important elements for co-management.
  • Escala de Identidade Acadêmica e Atlética (AAIS-Br): Adaptação e Evidências de Validade Artigos

    Fiochi-Marques, Manoella; Melo-Silva, Lucy Leal; Oliveira, José Egídio Barbosa

    Resumo em Português:

    Resumo Este estudo objetivou adaptar e apresentar evidências de validade de construto, convergente e discriminante da Academic and Athletic Identity Scale para o contexto brasileiro. Participaram da pesquisa 303 estudantes universitários brasileiros (M =23,33 anos, DP = 4,605). A amostra respondeu a um questionário sociodemográfico, Escala de Identidade Acadêmica e Atlética, Escala de Identidade Profissional e Escala Flourishing. A análise fatorial confirmatória evidenciou que a versão brasileira da AAIS reproduziu integralmente a estrutura original do instrumento. As dimensões identidade acadêmica e identidade atlética apresentaram correlação significativa entre si (r = 0,205, p<0,001). A dimensão identidade acadêmica apresentou correlação significativa com identidade profissional (r = 0,354, p<0,001) e flourishing (r = 0,269, p<0,001), enquanto a identidade atlética não apresentou correlação significativa com a identidade profissional e flourishing. Os resultados evidenciaram propriedades psicométricas da AAIS-Br que recomendam seu uso em investigações destinadas a avaliar o grau da identificação com os papéis acadêmico e atlético de estudantes universitários brasileiros que praticam esportes.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Este estudio tuvo como objetivo adaptar y presentar evidencias de validez de constructo, convergente y discriminante de la Academic and Athletic Identity Scale para el contexto brasileño. Participaron de la investigación 303 estudiantes universitarios brasileños (M=23,33 años, DS=4,605). La muestra respondió a un cuestionario sociodemográfico, a la Escala de Identidad Académica y Deportiva, a la Escala de Identidad Profesional y a la Escala Flourishing. El análisis factorial confirmatorio evidenció que la versión brasileña de AAIS reproducía completamente la estructura original del instrumento. Las dimensiones de identidad académica y deportiva presentaron una correlación significativa entre ellas (r=0,205, p<0,001). La dimensión identidad académica presentó correlación significativa con identidad profesional (r=0,354, p<0,001) y flourishing (r=0,269, p<0.001), mientras que la identidad deportiva no presentó ninguna correlación significativa con la identidad profesional y flourishing. Los resultados mostraron propiedades psicométricas de AAIS-Br que recomiendan su uso en investigaciones destinadas a evaluar el grado de identificación con roles académicos y deportivos en universitarios brasileños que practican deportes.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This study aimed to adapt and present evidence of construct, convergent, and discriminant validity of the Academic and Athletic Identity Scale for the Brazilian context. A total of 303 Brazilian university students participated in the research (M=23.33 years, SD=4.60). The sample completed a sociodemographic questionnaire, the Academic and Athletic Identity Scale, the Professional Identity Scale, and the Flourishing Scale. Confirmatory factorial analysis showed the Brazilian version of the AAIS fully reproduced the original structure of the instrument. The dimensions academic identity and athletic identity showed a significant correlation between them (r=0.205, p<0.001). The academic identity dimension also showed significant correlation with professional identity (r=0.354, p<0.001) and flourishing (r=0.269, p<0.001), while athletic identity did not show any significant correlation with professional identity and flourishing. The results showed that the psychometric properties of the AAIS-Br recommend its use in investigations to evaluate the degree of identification with academic and athletic roles in Brazilian university student-athletes.
  • Evidências de validade da Escala de Procrastinação Acadêmica para Universitários Papers

    Fior, Camila Alves; Polydoro, Soely Aparecida Jorge; Rosário, Pedro Sales Luís

    Resumo em Português:

    Resumo O objetivo deste estudo é analisar as evidências de validade da Escala de Procrastinação Acadêmica (EPA) em uma amostra de 1979 estudantes de universidades públicas e privadas, matriculados em cursos de graduação distintos, sendo 67% mulheres, com idades variando entre 18 e 68 anos (M = 22,84). A análise de componentes principais indicou dois componentes, validados também pela análise confirmatória, a qual confirmou o ajuste dos dados ao modelo de dois fatores: Procrastinação para o Estudo Diário (a = 0,75) e Procrastinação para o Estudo para Provas (a = 0,73). A consistência interna, estimada pelo alfa de Cronbach, foi de 0,83 para a escala total. Conclui-se que a EPA apresenta propriedades psicométricas satisfatórias, com a sugestão da continuidade de estudos de validade e, também, de avaliação da procrastinação acadêmica em estudantes do ensino superior.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen El objetivo de esta investigación es analizar las evidencias de validez de la Escala de Procrastinación Académica (EPA) en una muestra constituida por 1979 estudiantes de universidades públicas y privadas, de diferentes cursos de grado, de los cuales el 67% eran mujeres, con edades comprendidas entre 18 y 68 años (M = 22,84). El análisis de los componentes principales reveló dos componentes, también validados por el análisis confirmatorio, que mostró un buen ajuste general de un modelo bidimensional: Procrastinación del Estudio Diario (a = 0,75) y Procrastinación del Estudio en Exámenes (a = 0,75). La consistencia interna se estimó mediante el alfa de Cronbach, obteniendo 0,83 para la escala total. Se concluye que la EPA cuenta con propiedades psicométricas satisfactorias y sugiere otros estudios de validación y de análisis de la procrastinación académica en los estudiantes de educación superior.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The objective of this study is to analyze the validity evidence of the Academic Procrastination Scale (APS) in a sample consisting of 1979 students from public and private universities, from different courses, 67% of the students being women, aged 18 to 68 years old (M = 22.84). The principal component analysis revealed two components, also validated by confirmatory analysis, which showed a good overall fit of a two-dimensional model: Daily Study Procrastination (a = 0.75) and Exam Study Procrastination (a = 0.75). Internal consistency was estimated through Cronbach’s alpha, obtaining 0.83 for the total scale. The study concludes that APS has satisfactory psychometric properties and suggests further validation studies and also analysis of academic procrastination in higher education students.
  • Nomofobia e Dependência de Smartphone : As Variáveis Idade e Sexo Explicam essa Relação? Papers

    Guimarães, Clara Lohana Cardoso; Oliveira, Lays Brunnyeli Santos de; Pereira, Rayssa Soares; Silva, Paulo Gregório Nascimento da; Gouveia, Valdiney Veloso

    Resumo em Português:

    Resumo O objetivo deste estudo foi conhecer em que medida a nomofobia explica a dependência de smartphone, controlando os efeitos de idade e sexo. Participaram 316 pessoas de 22 estados brasileiros (Midade = 28,1), a maioria da Paraíba (38,9%) e do Piauí (16,5%), distribuídas equitativamente entre os sexos. Estas responderam o Questionário de Nomofobia, a Escala de Adição ao Smartphone e perguntas demográficas. Os resultados foram de que os fatores da medida de nomofobia explicaram a dependência de smartphone, indicando que quanto mais as pessoas são nomofóbicas, mais elas dependem de smartphone, principalmente aquelas mais jovens, não havendo diferença quanto ao sexo. Esses achados foram discutidos de acordo com a literatura acerca da adesão a novas tecnologias, revelando o problema da dependência de smartphones para os jovens nos dias de hoje.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen El objetivo de este estudio ha sido conocer en qué medida la nomofobia explica la dependencia de smartphones, controlando los efectos de la edad y el sexo. Participaron 316 personas de 22 estados brasileños (Medad = 28.1), en su mayoría de Paraíba (38.9%) y Piauí (16.5%), distribuidos equitativamente entre los sexos. Estos respondieron al Nomophobia Questionnaire, a la Smartphone Addition Scale y a preguntas demográficas. Los resultados demuestran que los factores de la medida de nomofobia explican la adición a los smartphones, indicando que un comportamiento más nomofóbico equivale a una mayor adicción a los smartphones, especialmente en los más jóvenes, no existiendo diferencias en cuanto al género. Estos hallazgos han sido discutidos de acuerdo con la literatura sobre la adhesión a las nuevas tecnologías, revelando el problema actual de la adicción a los smartphones en los jóvenes.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This study aimed to identify the extent nomophobia explains smartphone addiction, controlling for age and gender effects. Participants were 316 people from the 22 Brazilian states (Mage = 28.1 years), most from Paraíba (38.9%) and Piauí (16.5%), equally distributed between genders. They answered the Nomophobia Questionnaire, the Smartphone Addition Scale and demographic questions. The results demonstrate that the factors of the nomophobia measure explained smartphone addiction, indicating that more nomophobic behavior equates to increased smartphone addiction, especially in the younger participants, there was no difference regarding gender. These findings are discussed according to the literature on adherence to new technologies, revealing the current problem of smartphone addiction in young people.
  • Evidências de Validade do Inventário de Compensação de Young (YCI) para a População do Rio Grande do Sul Artigos

    Santos, Mônica Benedetti dos; Machado, Wagner de Lara; Ávila, Andressa Celente de; Oliveira, Margareth da Silva

    Resumo em Português:

    Resumo O objetivo deste estudo foi examinar a estrutura fatorial e as evidências de validade do Inventário de Compensação de Young (YCI) para a população do Rio Grande do Sul. Contou-se com a participação de 504 adultos da população geral, com média de idade de 34,2 anos (DP = 12,9). Os instrumentos utilizados foram o Questionário de Esquemas de Young - Versão Breve (YSQ-S3), a Escala de Avaliação dos Sintomas (SCL-90-R) e o YCI. Os dados foram coletados através de plataforma online. Realizou-se a análise fatorial exploratória, para verificar a distribuição dos itens em fatores comuns, e a validade convergente, com correlação não paramétrica de Spearman com a SCL-90-R e o YSQ-S3. Foram interpretados quatro fatores: Dominação e Manipulação (α =0,85 ω=0,71); Obsessão e Organização (α =0,75 ω=0,75); Rebeldia e Independência (α =0,73 ω=0,69); e Busca de Reconhecimento (α =0,81 ω=0,91). A validade de construto mostrou-se adequada conforme a teoria. Concluiu-se que a versão adaptada apresenta boas propriedades psicométricas.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen El objetivo de este estudio fue examinar la estructura factorial y las evidencias de validez del Young Compensation Inventory (YCI) para la población de Rio Grande do Sul. Participaron 504 adultos de la población general, con una edad media de 34,2 años (DS = 12,9). Los instrumentos utilizados fueron el Young Scheme Questionnaire - Versión breve (YSQ-S3), la Escala de Evaluación de Síntomas (SCL-90-R) y el YCI. Los datos se recogieron a través de una plataforma online. Se realizó un análisis factorial exploratorio para verificar la distribución de los ítems en factores comunes, y la validez convergente, con la correlación no paramétrica de Spearman con SCL-90-R y YSQ-S3. Se interpretaron cuatro factores: Dominación y Manipulación (α =0,85 ω=0,71); Obsesión y Organización (α =0,75 ω=0,75); Rebeldía e Independencia (α =0,73 ω=0,69); y Búsqueda de Reconocimiento (α =0,81 ω=0,91). La validez de constructo demostró ser adecuada según la teoría. Se concluyó que la versión adaptada presenta buenas propiedades psicométricas.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This study aimed to examine the factorial structure and evidence of validity of the Young Compensation Inventory (YCI) for the population of the state of Rio Grande do Sul. For this purpose, 504 adults from the general population participated, with a mean age of 34.2 years (SD = 12.9). The instruments used were the Young Schema Questionnaire - Brief Version (YSQ-S3), the Symptom Checklist-90 (SCL-90-R), and the YCI. Data were collected using an online platform. Exploratory factor analysis was performed to verify the distribution of items in common factors, and convergent validity, with a non-parametric Spearman correlation with SCL-90-R and YSQ-S3. Four factors were interpreted: Domination and Manipulation (α = 0.85 ω = 0.71); Obsession and Organization (α = 0.75 ω = 0.75); Rebellion and Independence (α = 0.73 ω = 0.69); and Search for Recognition (α = 0.81 ω = 0.91). The result of construct validity proved to be adequate according to the theory. It was concluded that the adapted version has good psychometric properties.
  • Evidências de Validade da GAD-7 em Adolescentes Brasileiros Artigos

    Leite, Michelle de Farias; Faro, André

    Resumo em Português:

    Resumo O objetivo deste estudo foi investigar evidências validade para a escala Generalized Anxiety Disorder (GAD-7) em adolescentes brasileiros, bem como validade concorrente para esta escala e apresentar a distribuição social do Transtorno de Ansiedade Generalizada (TAG). Participaram 302 adolescentes, com idades entre 15 e 19 anos, de ambos os sexos. Aplicou-se o questionário sociodemográfico, a GAD-7, a Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS) e o Patient Health Questionnaire (PHQ-9). Os resultados da Análise Fatorial Exploratória (AFE) atestaram a unidimensionalidade da GAD-7 e indicaram consistência interna satisfatória. As evidências de validade concorrente apresentaram associações estatisticamente significativas e positivas entre a GAD-7 e as escalas PHQ-9 e HADS-A. Quanto à distribuição social, aproximadamente metade da amostra apresentou a ocorrência de sintomatologia positiva para TAG, sendo mais comum para o sexo feminino e em adolescentes mais jovens. Esses dados sugerem que a GAD-7 apresenta adequadas propriedades psicométricas para rastreamento de ansiedade em adolescentes.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen El objetivo del estudio fue investigar la evidencia de validez de la escala Generalized Anxiety Disorder (GAD-7) en adolescentes brasileños, analizar la validez concurrente de la escala y presentar la distribución social del trastorno de ansiedad generalizada (TAG). Participaron 302 adolescentes entre 15 y 19 años. Se aplicaron el cuestionario sociodemográfico, el GAD-7, la Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS) y el Patient Health Questionnaire (PHQ-9). Los resultados del Análisis Factorial Exploratorio (AFE) atestiguan la unidimensionalidad de GAD-7 y indicaron una consistencia interna satisfactoria. La evidencia de validez concurrente demostró asociaciones estadísticamente significativas y positivas entre GAD-7 y las escalas PHQ-9 y HADS-A. En cuanto a la distribución social, aproximadamente la mitad de la muestra demonstró la ocurrencia de síntomas positivos para el TAG, siendo más común para mujeres y adolescentes más jóvenes. Estos dados sugieren que GAD-7 tiene propiedades psicométricas adecuadas para rastrear la ansiedad en los adolescentes.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This study aimed to investigate evidence of validity of the Generalized Anxiety Disorder scale (GAD-7) in Brazilian adolescents, analyze the concurrent validity of the scale, and present the social distribution of Generalized Anxiety Disorder (GAD) in this sample. Participants included 302 adolescents between 15 and 19 years old. A sociodemographic questionnaire, the GAD-7, the Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS), and the Patient Health Questionnaire (PHQ-9) were applied. The results of the Exploratory Factor Analysis (EFA) attested to the unidimensionality of GAD-7 and the internal consistency was considered satisfactory. The concurrent validity evidence demonstrated statistically significant and positive associations between the GAD-7 and the PHQ-9 and HADS-A scales. Positive symptoms for GAD in adolescents occurred in almost half of the sample, being more common in girls and younger adolescents. The study concluded that GAD-7 has adequate psychometric properties to screen for anxiety in adolescents.
  • Comportamento Autolesivo e Fatores Relacionados à Intenção Suicida entre Adolescentes: Estudo Documental Papers

    Santo, Manuela Almeida da Silva; Bedin, Lívia Maria; Dell’Aglio, Débora Dalbosco

    Resumo em Português:

    Resumo Esta pesquisa documental quantitativa, de caráter descritivo e exploratório, investigou o perfil de adolescentes com comportamento autolesivo e variáveis de risco e proteção relacionadas à intenção suicida relatada em um Centro de Atenção Psicossocial Infantojuvenil (CAPS IJ) de uma região metropolitana do sul do país. Dados de 139 adolescentes (M = 14,36 anos; DP = 1,63), atendidos por autolesão, indicaram que estas ocorriam predominantemente em ambiente doméstico, com episódios múltiplos, utilização de objetos perfurocortantes e com intenção suicida. Os resultados da regressão logística binária hierárquica indicaram que sofrer violência no presente, utilizar outros objetos que não os perfurocortantes, apresentar lesões graves e praticá-las em locais diferentes são variáveis de risco, enquanto possuir redes de apoio comunitária e escolar são fatores de proteção. É necessário investir em estudos que investiguem a etiologia da autolesão e subsidiem ações de prevenção, detecção e tratamento.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Esta investigación documental cuantitativa, de carácter descriptivo y exploratorio, investigó el perfil de los adolescentes con conductas autolesivas y variables de riesgo y protección relacionadas con la intención suicida reportada, en un Centro de Atención Psicosocial Infantil y Juvenil (CAPS IJ) de una región metropolitana al sur de Brasil. Los datos de 139 adolescentes (M=14,36 años; DS=1,63), atendidos por autolesión, indicaron que las autolesiones se produjeron en un entorno doméstico, con múltiples episodios, uso de objetos punzantes y con intención suicida. Resultados de la regresión logística binaria jerárquica indicaron que sufrir violencia en el presente, utilizar objetos distintos de los punzantes, presentar lesiones graves y practicarlas en diferentes lugares son variables de riesgo, mientras que tener una red de apoyo comunitario y escolar son factores de protección. Es necesario invertir en estudios que investiguen la etiología de la autolesión y subvencionar acciones de prevención, detección y tratamiento.

    Resumo em Inglês:

    Abstract It is a type of quantitative documentary research of descriptive and exploratory content in which studied the profile of adolescents with self-injurious behavior and the variables of risk and protection regarding the suicidal intent, reported in a Children and Youth Psychosocial Care Center (CAPS IJ) from a metropolitan region in the south of Brazil. Data from 139 assisted adolescents, admitted for self-injury, reported that self-injuries occurred predominantly at home (M=14,36 years; SD=1,63), with multiple episodes, using sharp objects with suicidal intent. The hierarchical binary logistic regression results point out that experiencing abuse in the present -using non-sharps objects- having severe injuries and practicing them in different places are risk variables. Whereas the existence of community and school social support networks are protective factors. There is a necessity of investment in the studies that explore the etiology of self-injuries and that provide support for cases of prevention, detection, and treatment.
  • De Opressores a Oprimidos: Estressores Psicossociais e Satisfação Laboral de Agentes Prisionais Artigos

    Brandão, Ludmila R. Freitas; Carvalho, Virgínia D.

    Resumo em Português:

    Resumo Em sua proposição de analisar a relação entre estressores psicossociais e satisfação no trabalho dos responsáveis pela custódia dos presos no sistema tradicional e na Associação de Proteção e Assistência aos Condenados - APAC, o estudo envolveu 206 participantes, que responderam às escalas para avaliação de estressores psicossociais e de satisfação no trabalho e ao formulário sociodemográfico. Após avaliação das propriedades psicométricas dos instrumentos, análises de regressão hierárquica foram desenvolvidas. Os estressores explicaram a variância da satisfação no trabalho, independentemente do tipo de sistema prisional, que também demonstrou capacidade explicativa, indicando maiores níveis de satisfação laboral no método APAC. Os aspectos intrínsecos ao trabalho foram preditores de todas as dimensões de satisfação, seguidos por falta de suporte social e pressão do grau de responsabilidade. A satisfação com a chefia foi a variável mais sensível aos estressores. Os achados salientam a importância da ambiência psicossocial para o bem ou mal-estar dos trabalhadores.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen En la propuesta de analizar la relación entre los estresores psicosociales y la satisfacción laboral de los agentes responsables de la custodia de los presidiarios en el sistema tradicional y en la Asociación de Asistencia y Protección a los Condenados - APAC, el estudio contó con 206 participantes, que respondieron a las escalas de evaluación de estresores psicosociales y satisfacción laboral y al formulario sociodemográfico. Tras evaluar de las propiedades psicométricas de los instrumentos, se desarrollaron análisis de regresión jerárquica. Los factores estresantes explicaron la varianza de la satisfacción laboral, independientemente del tipo de sistema penitenciario, que también demostró capacidad explicativa, indicando mayores niveles de satisfacción laboral en el método APAC. Los aspectos intrínsecos al trabajo fueron predictores de todas las dimensiones de la satisfacción, seguidos de falta de apoyo social y presión del grado de responsabilidad. La satisfacción con la gestión fue la variable más sensible a los factores estresantes. Los hallazgos destacan la importancia del ambiente psicosocial para el bienestar o malestar de los trabajadores

    Resumo em Inglês:

    Abstract In its proposal to analyze the relationship between psychosocial stressors and job satisfaction among correctional officers in the traditional system and Association for Protection and Assistance to Convicts - (APAC), the study included 206 participants, who completed the questionnaires for assessing psychosocial stressors, job satisfaction, and sociodemographic data. Psychometric properties of the instruments were evaluated and hierarchical regression analyses were performed. The stressors explained the variance in job satisfaction levels, regardless of the type of prison system, which also showed explanatory power, indicating higher levels of job satisfaction in the APAC method. Aspects intrinsic to the job itself were predictors of all dimensions of satisfaction, followed by lack of social support and level of responsibility. Satisfaction with management was the most sensitive variable to the stressors addressed. The findings highlight the importance of the psychosocial environment for the workers’ well-being.
  • Validação Psicométrica do Instrumento Áudio-Guiado rBVQ para Avaliação de Bullying Papers

    Ferreira-Junior, Valdemir; Coutinho-Lourenco, Fausto; Menezes, Alessandra A. S.; Gusmoes, Julia Dell; Cogo-Moreira, Hugo; Sanchez, Zila M.

    Resumo em Português:

    Resumo O Questionário revisado de bullying de Olweus (rBVQ) é um instrumento internacionalmente utilizado para identificar bullying, mas devido às dificuldades de estudantes brasileiros na leitura e escrita, foi adaptado para uso áudio-guiado em smartphones. Investigou-se a validade do construto por meio de análise confirmatória fatorial em uma solução de dois fatores. Participaram 1742 e 2316 alunos de quintos e sétimos anos de trinta escolas públicas de São Paulo. Encontrou-se excelentes índices de adequação para ambos os anos escolares (quintos: CFI = 0,985; RMSEA = 0,020; sétimos: CFI = 0,990; RMSEA = 0,015) e cargas fatoriais maiores que 0,4 para todos os itens, indicando sua relevância para o construto. O rBVQ demonstrou excelentes propriedades psicométricas e pode ajudar estudos futuros que objetivam investigar bullying em populações com perfis semelhantes. Além disso, este estudo inova por avaliar um instrumento áudio-guiado e utilizando tecnologia móvel.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen El Cuestionario Revisado de Bullying de Olweus (rBVQ) es un instrumento utilizado internacionalmente para identificar bullying, pero debido a las dificultades de estudiantes brasileños en la lectura y la escritura, se ha adaptado su uso por medio de audioguías en smartphones. Se investigó la validez del constructo mediante el Análisis Factorial Confirmatorio, bajo un modelo de dos factores. Participaron 1742 y 2316 estudiantes de quinto y séptimo curso de 30 escuelas públicas de São Paulo. Excelentes tasas de adecuación fueron encontradas para ambos casos (quinto año: CFI=0,985, RMSEA=0,020; séptimo año: CFI=0,990, RMSEA=0,015), además de cargas factoriales superiores a 0,4 para todos los ítems, lo que indica su relevancia para el constructo. El instrumento rBVQ ha presentado excelentes propiedades psicométricas y puede ayudar a futuros estudios pretendan investigar el bullying en poblaciones con perfiles similares. Además, este estudio innova al evaluar un instrumento guiado por audio, empleando la tecnología móvil.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The revised Olweus Bully/Victim Questionnaire (rBVQ) is an internationally used instrument to identify bullying, but due to Brazilian students’ low proficiency in reading and writing, it had to be adapted for audio-guided use through smartphones. We investigated construct validity, using Confirmatory Factor Analysis (CFA), under a two-correlated factor solution. Participated 1,742 fifth graders and 2,316 seventh graders from 30 public schools in the city of São Paulo. We found excellent fit indices models for both grades (fifth grade: CFI=0.985, RMSEA=0.020; seventh grade: CFI=0.990, RMSEA=0.015), as well as factor loading higher than 0.4 for all items, indicating their relevance to the construct. The rBVQ demonstrated excellent psychometric properties and may help future studies that aim to investigate bullying in populations with similar profiles. In addition, this study innovates by evaluating an audio-guided instrument and using mobile technology.
Universidade de São Francisco, Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Psicologia R. Waldemar César da Silveira, 105, Vl. Cura D'Ars (SWIFT), Campinas - São Paulo, CEP 13045-510, Telefone: (19)3779-3771 - Campinas - SP - Brazil
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