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Desevolvimento de uma estratégia de manufatura em um ambiente turbulento

Resumos

O artigo descreve um processo de desenvolvimento de estratégia de manufatura em uma fábrica brasileira de embalagens metálicas. São desenvolvidas ferramentas específicas para lidar com a alta turbulência característica do ambiente industrial brasileiro. Entre elas, destacam-se os chamados "modelos contingenciais", a matriz de correspondências" e a "matriz importância-desempenho" para negociações entre clientes e fornecedores internos.

estratégia de manufatura; ambiente industrial brasileiro; processos de negociações


The article describes a manufacturing strategy development process in a Brazilian tin-plated can manufacturer. Some tools and frameworks specifical/y designed to deal with the turbulence of the Brazilian industrial environment are presented. Amongst them, the "contingency models", the "correspondence matrix", and the "importance-performance matrix" (adapted to support the negotiation process between internaI customers and suppliers).

manufacturing strategy; Brazilian industrial environment; negotiation processes


ADMINISTRAÇÃO DA PRODUÇÃO E SISTEMAS DE INFORMAÇÃO

Desevolvimento de uma estratégia de manufatura em um ambiente turbulento

Henrique Luiz CorrêaI; Paulo José Lentino de Camargo ProchnoII

IEngenheiro de Produção e Mestre em Engenharia pela Escola Politécnica da USP e PhD em Operations Management pela Warwick Business School, Inglaterra. É professor em vários cursos de MBA em São Paulo e Consultor da Gianesi Corrêa & Associados. E-mail: gianesi.correa@originet.com.br

IIEngenheiro de Produção pela Escola Politécnicada USp,MBA pela Universidadede Vanderbilt, EUA, e Doutorando do INSEAD, Fontainebleau, França

RESUMO

O artigo descreve um processo de desenvolvimento de estratégia de manufatura em uma fábrica brasileira de embalagens metálicas. São desenvolvidas ferramentas específicas para lidar com a alta turbulência característica do ambiente industrial brasileiro. Entre elas, destacam-se os chamados "modelos contingenciais", a matriz de correspondências" e a "matriz importância-desempenho" para negociações entre clientes e fornecedores internos.

Palavras-chave: estratégia de manufatura, ambiente industrial brasileiro, processos de negociações.

ABSTRACT

The article describes a manufacturing strategy development process in a Brazilian tin-plated can manufacturer. Some tools and frameworks specifical/y designed to deal with the turbulence of the Brazilian industrial environment are presented. Amongst them, the "contingency models", the "correspondence matrix", and the "importance-performance matrix" (adapted to support the negotiation process between internaI customers and suppliers).

Key words: manufacturing strategy, Brazilian industrial environment, negotiation processes.

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Nota

1. Este artigo, publicado originalmente no International Journal of Operations and Production Managernent (periódico oficial da European Operations Management Association), em novembro de 1995, foi recentemente premiado - "Litereti Club Outstanding Paper Award" -, tendo sido considerado o melhor artigo de 1995 pelo Editorial Board do período.

2. Os autores desejam agradecer à Srta. Paula Reis Patricio pelo apoio na geração desta versão do artigo.

1. PLATTS, K. W., GREGORY, M. J. Competitive manufacturing: a practical approach to the development of a manulacturing strategy. London: IFS, 1988.

2. SLACK, N. The manufacturing advantage. London: Mercury Books, 1991.

3. HAYES, R., WHEELWRIGHT, S. C. Restoring our competitive edge. New York: The Free Press, 1984.

4. PLATTS, K. W., GREGORY, M. J. Op. cit.; SLACK, N. Op. cit.: HAYES, R., WHEELWRIGHT, S. C. Op. cit.

5. SKINNER, W. Manufacturing: the formidable competitive weapon. New York: John Wiley and Sons, 1985.

6. FINE, C. H., HAX, A. C. Manufacturinging a new perspective. Working paper n.86/42. Insead: Fontainebleau, 1985.

7. PLATTS, K. W., GREGORY, M. J. Op. cit.

8. SLACK, N. Op. cit.

9. HILL, T. Manufacturing strategy: the strategic management of the manufacturing function. 2.ed. London: MacMillan Press, 1993.

10. LEONG, G. K. et aI. Research in the process and content of manufacturing strategy. OGEMa International Journal of Management Sciences. v.18, n.2., p.109-22,1990.

11. HILL, T. Op. cit.

12. LEONG, G. K. et aI. Op. cit.

13. HAYES, R., WHEELWRIGHT, S. C. Op. cit.

14. PLATIS, K. W., GREGORY, M. J., op. cit.: JOUFFROY, F., TARONDEAU, J. A. methodological framework for the formulation of an industrial strategy.

Proceedings Of The 5th International Conference of the Operations Management Association UK - Manufacturing Strategy - Theory and Practice. UK: University of Warwick, June 1990.

15. HILL, T. Op. cit.

16. SLACK, N. Op. cit.; HAYES, R., WHEELWRIGHT, S. C. Op. cit.; FINE, C.H., HAX, A. C. Op. cit.

17. HUM, S., LEOW, L. the perception of the strategic role of manufacturing amongst operations managers: an empirical study based on a newly industrialized economy. International Journal of Operations and Production Management. v.12, n.11, p.1S·23, 1992.

18. SLACK, N. Op. cit.

19. PLATIS, K. W., GREGORY, M. J. Op. cit.

20. SLACK, N. Op. cit.

21. Idem,ibidem.

22. Idem, ibidem, cap.10.

23. SLACK, N. Op.cit.

24. SLACK, N. the importance-performance matrix as a determinant of improvement priority .International Journal of Operations and Production Management. v.14,n.5, p.5g..75, 1994.

25. PETTlGREW, A., WHIPP, R. Managing change for competitive success. Oxford: Blackwell,1991.

  • 1. PLATTS, K. W., GREGORY, M. J. Competitive manufacturing: a practical approach to the development of a manulacturing strategy. London: IFS, 1988.
  • 2. SLACK, N. The manufacturing advantage. London: Mercury Books, 1991.
  • 3. HAYES, R., WHEELWRIGHT, S. C. Restoring our competitive edge. New York: The Free Press, 1984.
  • 5. SKINNER, W. Manufacturing: the formidable competitive weapon. New York: John Wiley and Sons, 1985.
  • 6. FINE, C. H., HAX, A. C. Manufacturinging a new perspective. Working paper n.86/42. Insead: Fontainebleau, 1985.
  • 9. HILL, T. Manufacturing strategy: the strategic management of the manufacturing function. 2.ed. London: MacMillan Press, 1993.
  • 10. LEONG, G. K. et aI. Research in the process and content of manufacturing strategy. OGEMa International Journal of Management Sciences. v.18, n.2., p.109-22,1990.
  • 14. PLATIS, K. W., GREGORY, M. J., op. cit.: JOUFFROY, F., TARONDEAU, J. A. methodological framework for the formulation of an industrial strategy.
  • Proceedings Of The 5th International Conference of the Operations Management Association UK - Manufacturing Strategy - Theory and Practice. UK: University of Warwick, June 1990.
  • 17. HUM, S., LEOW, L. the perception of the strategic role of manufacturing amongst operations managers: an empirical study based on a newly industrialized economy. International Journal of Operations and Production Management. v.12, n.11, p.1S·23, 1992.
  • 24. SLACK, N. the importance-performance matrix as a determinant of improvement priority .International Journal of Operations and Production Management. v.14,n.5, p.5g..75, 1994.
  • 25. PETTlGREW, A., WHIPP, R. Managing change for competitive success. Oxford: Blackwell,1991.

Datas de Publicação

  • Publicação nesta coleção
    06 Out 2011
  • Data do Fascículo
    Mar 1998
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