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Treinamento e gestão da qualidade

Qualidade; recursos humanos; treinamento; polivalência; desenvolvimento gerencial; montadoras; Quality; human resources; training; multifuncional workers; management development; autoparts firms

EXECUTIVA

Treinamento e gestão da qualidade

Flávio Marcílio RabeloI; Ettore Bresciani FilhoII; Carlos Alonso Barbosa de OliveiraIII

IProfessor da Faculdade de Ciências Econômicas, Contábeis e Administrativas da PUC/Campinas

IIProfessor do Departamento de Engenharia de Materiais, Faculdade de Engenharia Mecânica da Universidade Estadual de Campinas

IIIProfessor do Instituto de Economia da Universidade Estadual de Campinas

Palavras-chave: Qualidade, recursos humanos, treinamento, polivalência, desenvolvimento gerencial, montadoras.

Key words: Quality. human resources, training, multifuncional workers, management development, autoparts firms.

Texto completo disponível apenas em PDF.

Full text available only in PDF format.

Artigo recebido pela Redação da RAE em fevereiro/1995, avaliado e aprovado para publicação em março/1995.

1. DEMING, W E. Quality, productivity and competitive position. Cambridge, MA: MIT Center for Advanced Engineering Study, 1982; JURAN, J. M. Juran on planning for quality. New York: Free Press, 1988; FEIGENBAUM, A. V. Total quality control. New York: McGraw-Hill, 1983.

2. GARVIN, D. Managing quality - the strategic and competitive edge. New York: Free Press, 1988; HILL. S. How do you manage a flexible firm? The total quality model. Work. Employment and Society, v. 4, n. 3, p 397-415, __ . Why quality circles failed but total quality control might succeed, London School of Economics (mimeo).

3. As tabelas 1 a 5 apresentam o número de empresas da amostra onde cada um dos itens listados foi encontrado. Como muitas empresas utilizavam mais de um dos itens listados nessas tabelas, o somatório da segunda coluna excede o número de observações da amostra (19 empresas).

4. HOLDEN, L. European trends in training and development. Intemational Joumal of Hnman Resource Management, v. 2, n 2, p 113-31, 1991.

5. FUNDAÇÃO PARA O PRÊMIO NACIONAL DA QUALIDADE. Critérios de Excelência - o estado da arte da gestão da qualidade total, São Paulo, 1983.

6. Numa das empresas, por exemplo, o treinamento em Matemática e Estatística básica para os operadores da produção só foi realizado quando o departamento de controle da qualidade informou à direção que o programa de implementação do Controle Estatistico de Processo corria o risco de fracassar em função da incapacidade geral do pessoal de produção de preencher as cartas de controle.

7. HOIDEN, L. Does strategic training policy exist? Some evidence from ten European countries. Personnel Review, v. 21, n. 1, p. 12-23, 1992

8. REITSPERGER, W. O., DANIEL, S. J. Dynamic manufacturing: a cornparison of attitudes in the US and Japan. Management Internatianal Review, v. 30, n. 3, p. 203-216, 1990; TRIBUS, M. Prize-winning Japanese firms' quality management programs pass inspection. Management Review, p. 31-7, Feb. 1984; GARVIN, D. Quality problems, policies, and attitudes in the United States and Japan: an exploratory study. Academy of Management Journal, v. 29, p. 653­73,1986.

9. HOLDEN, L. Does strategic training policy ... Op, cit.

10. HOLCOMB, J. Worth every penny: a process to evaluate training ASQC Quality Congress Transactions, Nashville, p. 129-35. 1992.

11. CROSS, M. Changing job structures. Butterworth: Heineman, 1990: __. Monitoring multiskilling: the way to guarantee long-term change. Personnel Management, p. 44-8, Mar. 1991

12. HACKMAN, J. R, OLDHAM, G. R. Work redesign. Reading (MA) Addison-Wesley, 1980 HERZBERG, F. Work and the nature of mano Cleveland, Ohio: World, 1966.

13. KOPELMAN, R. E. Job redesign and produstivity; a review of the evídence. National Productivity Review, v. 4, n, 3, p. 237-55, 1985; LAWLER, E. E. Job design and employee motivation. Personnel Psychology, v. 22, g.426-35, 1a69; __. High-involvement management. San Francisco: Jossey­Bass, 1986.

14. DEAN, Jr., J. W, SNELL, S. A. Intêgrated manufacturing and 100 design: moderating x effect's of organizational inertia. Academy of Management Journal, v. 34, O. 4, p. 776-804, 1991.

15. LAWLER, E. E. High-involvement management. Op. cit.

1.6. HENDRY, G., PETTIGREW, A. Multiskilling in the round:. Personnel Management, p. 36-43, Apr, 1988.

17. STOREY, J. Managemlmt development: a literature review, and implications for future research (part I). Personnel Review, v. 18, n. 6, p. 3-19,1989.

18. HODGSON, A. Deming's never-ending road to Quality. Personnel Management. p. 40-4, Jul 1987.

19. BEGKHARD, R. Wither managernent development? Joumal of Management Development. v. 4, n. 2 p. 31- 42, 1985.

20. STOREY, J. Op. cit.

21. MORGAN, G. Riding the Waves of Change. New York: Jossey-Bass, 1988.

22. NAGLER, B. Cummins' efforts to cut costs. Managing Automation, v. 2, n. 7, p. 18­27, 1987; WAGEL, W. H. Leadership training to a new way of managing. Personnel, v. 64, n.12, p.39-51, 1987.

23. KANTER, R. M. The change masters - corporate entrepreneuts at wolk. London: Unwin, 1984.

24. Esta análise está desenvolvida em RABELD, F. M. Qualidade e recursos humanos na indústria brasileira de auto-peças. São Paulo: Instituto de Economia, Universidade Estadual de Campinas, 1994 (Tese de Doutorado).

  • 1. DEMING, W E. Quality, productivity and competitive position. Cambridge, MA: MIT Center for Advanced Engineering Study, 1982;
  • JURAN, J. M. Juran on planning for quality. New York: Free Press, 1988;
  • FEIGENBAUM, A. V. Total quality control. New York: McGraw-Hill, 1983.
  • 2. GARVIN, D. Managing quality - the strategic and competitive edge. New York: Free Press, 1988;
  • HILL. S. How do you manage a flexible firm? The total quality model. Work. Employment and Society, v. 4, n. 3, p 397-415,
  • __ . Why quality circles failed but total quality control might succeed, London School of Economics (mimeo).
  • 4. HOLDEN, L. European trends in training and development. Intemational Joumal of Hnman Resource Management, v. 2, n 2, p 113-31, 1991.
  • 5. FUNDAÇÃO PARA O PRÊMIO NACIONAL DA QUALIDADE. Critérios de Excelência - o estado da arte da gestão da qualidade total, São Paulo, 1983.
  • 7. HOIDEN, L. Does strategic training policy exist? Some evidence from ten European countries. Personnel Review, v. 21, n. 1, p. 12-23, 1992
  • 8. REITSPERGER, W. O., DANIEL, S. J. Dynamic manufacturing: a cornparison of attitudes in the US and Japan. Management Internatianal Review, v. 30, n. 3, p. 203-216, 1990;
  • TRIBUS, M. Prize-winning Japanese firms' quality management programs pass inspection. Management Review, p. 31-7, Feb. 1984;
  • GARVIN, D. Quality problems, policies, and attitudes in the United States and Japan: an exploratory study. Academy of Management Journal, v. 29, p. 65373,1986.
  • 10. HOLCOMB, J. Worth every penny: a process to evaluate training ASQC Quality Congress Transactions, Nashville, p. 129-35. 1992.
  • 11. CROSS, M. Changing job structures. Butterworth: Heineman, 1990: __.
  • Monitoring multiskilling: the way to guarantee long-term change. Personnel Management, p. 44-8, Mar. 1991
  • 12. HACKMAN, J. R, OLDHAM, G. R. Work redesign. Reading (MA) Addison-Wesley, 1980 HERZBERG,
  • F. Work and the nature of mano Cleveland, Ohio: World, 1966.
  • 13. KOPELMAN, R. E. Job redesign and produstivity; a review of the evídence. National Productivity Review, v. 4, n, 3, p. 237-55, 1985;
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  • __. High-involvement management. San Francisco: JosseyBass, 1986.
  • 14. DEAN, Jr., J. W, SNELL, S. A. Intêgrated manufacturing and 100 design: moderating x effect's of organizational inertia. Academy of Management Journal, v. 34, O. 4, p. 776-804, 1991.
  • 1.6. HENDRY, G., PETTIGREW, A. Multiskilling in the round:. Personnel Management, p. 36-43, Apr, 1988.
  • 17. STOREY, J. Managemlmt development: a literature review, and implications for future research (part I). Personnel Review, v. 18, n. 6, p. 3-19,1989.
  • 18. HODGSON, A. Deming's never-ending road to Quality. Personnel Management. p. 40-4, Jul 1987.
  • 19. BEGKHARD, R. Wither managernent development? Joumal of Management Development. v. 4, n. 2 p. 31- 42, 1985.
  • 21. MORGAN, G. Riding the Waves of Change. New York: Jossey-Bass, 1988.
  • 22. NAGLER, B. Cummins' efforts to cut costs. Managing Automation, v. 2, n. 7, p. 1827, 1987;
  • WAGEL, W. H. Leadership training to a new way of managing. Personnel, v. 64, n.12, p.39-51, 1987.
  • 23. KANTER, R. M. The change masters - corporate entrepreneuts at wolk. London: Unwin, 1984.
  • 24. Esta análise está desenvolvida em RABELD, F. M. Qualidade e recursos humanos na indústria brasileira de auto-peças. São Paulo: Instituto de Economia, Universidade Estadual de Campinas, 1994 (Tese de Doutorado).

Datas de Publicação

  • Publicação nesta coleção
    17 Jul 2012
  • Data do Fascículo
    Jun 1995

Histórico

  • Recebido
    Fev 1995
  • Aceito
    Mar 1995
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