Acessibilidade / Reportar erro
Revista Brasileira de Ciências Sociais, Volume: 23, Número: 67, Publicado: 2008
  • Maria D'Alva Kinzo (1951-2008)

    Almeida, Maria Hermínia Tavares de
  • Maybury-Lewis e a etnologia brasileira

    Laraia, Roque de Barros

    Resumo em Português:

    Em 2 de dezembro de 2007, faleceu em Cambridge (Massachussets) o antropólogo David Maybury-Lewis. Neste artigo, o autor narra como foi que um cidadão britânico, nascido onde hoje é o Paquistão, escolheu o Brasil como campo de estudo antropológico, tomando como objeto de estudo a sociedade Xavante. Como professor da Universidade de Harvard, desde 1961, continuou mantendo um forte vínculo com a etnologia brasileira, tendo sido inclusive orientador de importantes antropólogos brasileiros. Dotado de uma forte simpatia pessoal, tornou-se amigo de vários colegas. Seus estudos sobre os Xerente e Xavante constituem uma forte contribuição para a nossa etnologia. Teve um importante papel na fundação do programa de Pós-graduação em Antropologia do Museu Nacional. Em 2001, foi um dos conferencistas do Encontro Anual da Anpocs.

    Resumo em Francês:

    Le 2 décembre 2007, l'anthropologue David Maybury-Lewis est décédé à Cambridge (Massachussets). Dans cet article, l'auteur raconte pourquoi un citoyen britannique, né où, actuellement, est le Pakistan, a élu le Brésil comme domaine d'étude anthropologique, choisissant comme sujet l'étude la société Xavante. Professeur à l'Université de Harvard depuis 1961, Maybury-Lewis maintint un lien étroit avec l'ethnologie brésilienne, ayant même été directeur de thèse d'importants anthropologues brésiliens. Doté d'une forte sympathie personnelle, il devint l'ami de plusieurs de ses collègues. Ses études sur les Xerente et les Xavante constituent une forte contribution à notre ethnologie. Il joua un rôle important dans la fondation du programme de 3ème cycle en Anthropologie du Musée National. Il fut, en 2001, l'un des conférenciers de la Rencontre Annuelle de l'Anpocs.

    Resumo em Inglês:

    On December 2, 2007 the anthropologist David Maybury-Lewis died in Cambridge (Massachusetts). In this article, the Author tells how a British citizen, born in Pakistan, chose Brazil as a field for anthropological studies, taking the Shavante Society as his research object. As a professor at Harvard University since 1961, he continued his strong link with the Brazilian ethnology, having been supervisor of important Brazilian anthropologists. Endowed with a strong personal friendly style, he became a friend of several colleagues. His research with the Sherente and Shavante is a great contribution to our ethnology. He played an important role in founding the Graduate Program in Anthropology at the Museu Nacional. In 2001 he was one of the speakers at the Annual Meeting of Anpocs.
  • As linguagens da democracia

    Barboza Filho, Rubem

    Resumo em Português:

    A reflexão contemporânea sobre a reinvenção da democracia e de formas solidárias de vida encontra-se, fundamentalmente, associada ao debate entre "procedimentalistas" e "comunitaristas". Este artigo pretende relativizar a hegemonia desta polaridade, sustentando a construção do mundo moderno ocidental como o resultado de três grandes linguagens de subjetivização do mundo: as linguagens do interesse, da razão e dos afetos, ou dos sentimentos. O autor argumenta, ainda, que só a plena compreensão da linguagem dos afetos, obliterada na reflexão contemporânea, pode levar ao pleno entendimento da experiência moderna da Ibero-América, em especial o processo de constituição da sociedade brasileira e de suas potencialidades democráticas.

    Resumo em Francês:

    La réflexion contemporaine sur la réinvention de la démocratie et sur les façons solidaires de vie est associée, fondamentalement, au débat entre les "procédimentalistes" et les "communautairistes". Cet article propose de relativiser l'hégémonie des ces deux pôles, en défendant que la construction du monde moderne occidental est le résultat de trois grands langages de subjectivité du monde: les langages de l'intérêt, de la raison et des affections ou des sentiments. L'auteur soutient, également, que seule la compréhension totale du langage des sentiments, oublié dans la réflexion contemporaine, peut mener à une pleine compréhension de l'expérience moderne de l'Amérique Ibérique, en particulier du processus de constitution de la société brésilienne et de ses potentialités démocratiques.

    Resumo em Inglês:

    Contemporary reflection on the reinvention of democracy and compatible lifestyles is found to be fundamentally linked to the debate between "procedurists" and "communitarians." This article aims to analyze (relatively) the hegemony of this polarity, arguing for the development of the modern western world as a result of the world's three great subjectivizing languages: the language of interest, of reason, and of affection or feelings. Furthermore, it argues that only full understanding of the language of affection, can lead to real (or total) comprehension of the modern experience of Iberia-America, especially the process by which Brazilian society and its democratic potential have been constituted.
  • A influência doutrinária francesa sobre os militares brasileiros nos anos de 1960

    Martins Filho, João Roberto

    Resumo em Português:

    Com base em documentos de Estado-Maior, este artigo analisa a importação pelos militares brasileiros de um corpo de idéias gerado na França na segunda metade dos anos de 1950. Trata-se da doutrina conhecida como guerre révolutionnaire, voltada para a derrota do movimento marxista-leninista e desenvolvida no contexto da Guerra da Argélia. Trazidas para a América do Sul, inicialmente por militares argentinos, as idéias francesas chegaram ao Brasil em 1959, numa conferência pronunciada na Escola Superior de Guerra. A partir de então, foram adotadas como doutrina oficial pelo Estado-Maior das Forças Armadas, ajudaram na campanha de idéias que precedeu o golpe de 1954 e continuaram influentes depois da ruptura do processo constitucional. Ao contrário do que aparece na literatura sobre o tema, autores franceses, e não norte-americanos, teriam sido a fonte principal do pensamento militar brasileiro nos anos de 1960.

    Resumo em Francês:

    Ayant pour base des documents de l'État Major, cet article analyse l'importation, par les militaires brésiliens, d'un ensemble d'idées nées en France dans la seconde moitié des années 1950. Il s'agit de la doctrine connue sous le nom de guerre révolutionnaire, tournée vers la défaite du mouvement marxiste-léniniste et développée dans le contexte de la Guerre d'Algérie. Transposées initialement en Amérique du Sud par des militaires argentins, les idées françaises sont arrivées au Brésil en 1959, à l'occasion d'une conférence prononcée à l'École Supérieure de Guerre. À partir de lá, ces idées ont été adoptées comme doctrine officielle par l'État Major des Forces Armées; elles ont aidé à la campagne d'idées qui a précédé le coup d'État de 1964 et ont continué à avoir de l'influence après la rupture du processus constitutionnel. Contrairement à ce qui apparaît dans la littérature sur le sujet, les auteurs français et nord-américains auraient été la source principale de la pensée militaire brésilienne au cours des années 1960.

    Resumo em Inglês:

    Based on official military documents, the article approaches the adoption of French military doctrines by the Brazilian military in the second half of the 1950s. More exactly, the article deals with the doctrine known as guerre révolutionnaire, whose aim was to defeat the Marxist-Leninist movement, in the context of the Algerian War. Brought to South America initially by the Argentine military, the French ideas have landed in Brazil in 1959, thanks to a lecture read at Escola Superior de Guerra. In the following years, they were adopted as official doctrine by the Brazilian Armed Forces Chiefs of Staff (EMFA). They were also used as ideological ammunition in the juncture preceding the military coup d'état of March 1964 and its influence was felt in the years after the coup. Contrary to what is accepted by the mainstream literature, French writers, not American ones, were the main source of Brazilian military ideas in the sixties.
  • Legitimidade, democracia e accountability no Mercosul

    Medeiros, Marcelo de Almeida

    Resumo em Português:

    O Mercosul reflete, ao lado de inúmeros outros processos de organização regional internacional, as conseqüências de um processo de mutação do Estado-nação, que parece não mais conseguir atuar como primo regulador da vida social. A percepção dessa mudança, no entanto, persiste ancorada em padrões interpretativos ainda por demais tributários da lógica estato-cêntrica. A cartografia institucional que daí deriva encerra incoerências e incompatibilidades entre de um lado, a demanda real dos atores sociais e agentes econômicos e, de outro, as instituições políticas de fato concebidas e implementadas. Este artigo propõe-se a investigar como o fenômeno da governança tem se transformado no seio do Mercosul. O autor detém-se nas complexas e imbricadas relações entre os níveis regional, nacional e, sobretudo, subnacional, privilegiando os nexos institucionais que daí derivam.

    Resumo em Francês:

    Le Mercosur reflète, aux côtés d'autres processus d'organisation régionale internationale (ORI), les conséquences d'un processus de mutation de l'État-nation, qui semble ne plus être capable de jouer le rôle de principal régulateur de la vie sociale. La perception de cette mutation demeure, néanmoins, ancrée à des paramètres d'interprétation tributaires d'une logique régalienne. La cartographie institutionnelle qui en découle abrite, de ce fait, des incohérences et des incompatibilités entre, d'une part, la demande réelle des acteurs sociaux et des agents économiques et, d'autre part, les institutions politiques concrètement conçues et mises en place. Cet article propose une analyse sur le développement du phénomène de la gouvernance au sein du Mercosur. L'auteur concentre son attention dans les rapports entre les niveaux régional, national et, surtout, sous-national, en privilégiant les liens institutionnels qui en découlent.

    Resumo em Inglês:

    Mercosur reflects, as many other Regional Integration Processes do, the consequences of a process of Nation-State mutation, as this Nation-State seems incapable of keeping acting as the vital regulator of social life. Nevertheless, the perception of this mutation persists anchored on Nation-State interpretations' patterns. The institutional cartography that emerges from this situation encloses some inconsistencies and incompatibilities between: on the one hand, the real demands of social actors and economic agents; and, on the other hand, the de facto political institutions shaped. This article proposes to investigate how governance has been transformed within Mercosur. It focus on the intricate and complex relations between regional, national and, particularly, sub-national levels. It is composed by two parts: the first seeks to situate the problem of the relationship between legitimacy, democracy, and accountability in the sphere of regional governance and the action of sub-national actors; the second, under this prism, inquires, empirically, about the Brazilian-Argentinean connections and about the institutional design and relationship networks in Mercosur.
  • Ontologia e gênero: realismo crítico e o método das explicações contrastivas

    Hamlin, Cynthia Lins

    Resumo em Português:

    Nos últimos quinze ou vinte anos, tem-se estabelecido uma espécie de afinidade eletiva entre a epistemologia feminista e diversos tipos de desconstrutivismo pós-moderno, na medida em que ambos questionam a possibilidade de um conhecimento neutro, universal e relativo a sujeitos cujas identidades são concebidas como totalizantes, homogêneas e fechadas. No entanto, ao alertarem para os perigos da supergeneralização e do essencialismo, muitos dos conceitos e das categorias centrais à teoria feminista têm sido colocados sob suspeição, gerando um ceticismo crescente em relação à possibilidade de emancipação via conhecimento. Meu propósito neste artigo é demonstrar que um deslocamento de questões epistemológicas para questões ontológicas, por meio de uma tradição filosófica conhecida como realismo crítico e, em especial, pelo método das explicações constrastivas, pode contribuir para a produção de um conhecimento crítico e emancipatório, sem incorrer em práticas de universalização a priori, supergeneralização e essencialização.

    Resumo em Francês:

    Depuis 15 ou 20 ans, on a vu se mettre en place une espèce d'affinité élective entre l'épistémologie féministe et les divers genres de déconstruction postmoderne qui questionnent la possibilité d'une connaissance neutre, universelle et relative par rapport à des sujets dont les identités sont conçues comme totalisantes, homogènes et fermées. Néanmoins, en nous alertant sur les dangers de la surgénéralisation et de l'essentialisme, plusieurs des concepts et des catégories centrales à la théorie féministe ont été mis en question, générant un scepticisme croissant par rapport à la possibilité d'émancipation par le savoir. Le but de cet article est de démontrer que le déplacement des questions épistémologiques vers des questions ontologiques, au moyen d'une tradition philosophique connue comme réalisme critique et, en particulier, par la méthode d'explication par contraste, peut contribuer à la production d'un savoir critique et émancipateur tout en évitant le piège de pratiques d'universalisation a priori, de surgénéralisation et d'essentialisme.

    Resumo em Inglês:

    Over the last 15 or 20 years, some sort of elective affinity has been established between feminist epistemology and various kinds of post-modern constructivism. This has been done to the extent that both postures question the possibility of a neutral and universal knowledge relative to subjects that are conceived in terms of totalizing, homogeneous, and closed identities. However, in spelling out the dangers of essentialism and overgeneralizing, many concepts and categories which are central to the feminist theory have been questioned, generating an increasing skepticism about the possibility of emancipatory knowledge. My aim in this paper is to demonstrate that critical realism's replacement of epistemological questions for ontological ones and its method of contrastive explanations may contribute to the construction of a type of knowledge that is both critical and emancipatory. Simultaneously, this is a type of knowledge that avoids practices such as a priori universalization, overgeneralizing, and essentialism.
  • Sociologia da governança francesa das águas

    Martins, Rodrigo Constante

    Resumo em Português:

    A temática do acesso aos recursos hídricos conquistou grande abrangência científica e política no decorrer das últimas três décadas. A moderna experiência francesa tem se revelado como importante referência na institucionalização de novas práticas gestoras. No Brasil, esta experiência é a base não apenas da constituição dos novos aparatos gestores estaduais, mas também da própria formulação da Política Nacional de Recursos Hídricos. O objetivo deste artigo é apresentar uma interpretação sociológica sobre a construção do atual modelo francês de governança das águas. O autor busca reconstituir as disputas sociais mais relevantes envolvidas na tecnocracia de administração das águas no período de formulação do novo aparato gestor. Para tanto, será resgatada a trama sociopolítica que envolveu agentes, grupos e instituições sociais na definição do novo marco regulatório.

    Resumo em Francês:

    Au cours des trente dernières années, le sujet de l'accès aux ressources en eau a conquis un espace important aussi bien dans le domaine scientifique que politique. L'expérience française moderne s'est révélée une référence importante pour l'institutionnalisation des nouvelles pratiques de gestion. Au Brésil, cette expérience est à la base non seulement de la constitution de nouvelles entités gestionnaires au niveau des États de la fédération, mais aussi de la Politique Nationale des Ressources en Eau. L'objectif de cet article est de présenter une interprétation sociologique relative à la constitution de l'actuel modèle français de gouvernance des eaux. L'auteur tente de reconstituer les enjeux sociaux les plus pertinents impliqués au sein de la technocratie de l'administration des eaux, au moment de la formulation du nouveau système de gestion. Pour cela, il reconstitue la trame sociopolitique qui a intégré des agents, des groupes et des institutions sociales dans la définition des nouvelles limites de la régulation.

    Resumo em Inglês:

    Access to water resources has gained extensive scientific and political relevance over the last three decades. The French modern experience has become a reference point for the institutionalization of new management practices. In Brazil, this experience provided a basis for establishing not only new state management apparatuses, but also the Water Resources National Policy itself. This article seeks to examine relevant social disputes concerning water management technocracy over the establishing period of the new management apparatus. Thus, we have reviewed the sociopolitical net involving agents, groups, and social institutions towards the definition of a new regulatory frame. This frame has resulted in a symbolic re-designation of the resource (reaching the category of natural capital) and a 'scientification' of politics as a principle for legitimating competence in water governance.
  • A organização capitalista do trabalho "informal": o caso dos catadores de recicláveis

    Bosi, Antônio de Pádua

    Resumo em Português:

    Este artigo discute o trabalho dos catadores de recicláveis no Brasil no período de 1985 a 2005. O material analisado compõe-se de fontes bibliográficas e dados levantados nas cidades de Foz do Iguaçu, Toledo, Guaíra e Marechal Cândido Rondon, localizadas no Oeste do Paraná. Contrariamente às leituras que geralmente mostram o trabalho dos catadores como uma atividade "informal", não subordinada diretamente a patrão ou empresa, as informações levantadas e problematizadas nesta pesquisa indicam que a organização desse trabalho é realizada a partir dos interesses do capital mobilizado na compra, na reciclagem e na comercialização de todo material recolhido por esses catadores. A hipótese aqui desenvolvida sugere que o trabalho dos catadores de recicláveis no Brasil está integrado ao processo acumulação de capital e que a suposta situação de exclusão dos catadores o qualifica para esse tipo de ocupação.

    Resumo em Francês:

    Cet article aborde le travail des ramasseurs de déchets recyclables au Brésil dans la période de 1985 à 2005. Le matériel analysé se compose de sources bibliographiques et de données des villes de Foz do Iguaçu, Toledo, Guaíra et Marechal Cândido Rondon, situées à l'ouest de l'État de Paraná. Contrairement aux interprétations qui, généralement, montrent le travail des ramasseurs comme une activité "informelle", qui n'est pas directement subordonnée à un patron ou une entreprise, les informations obtenues et analysées dans cette recherche indiquent que l'organisation de ce travail est réalisée à partir des intérêts du capital mobilisé dans l'achat, le recyclage et la commercialisation de tout le matériel ramassé. L'hypothèse que nous développons ici suggère que le travail des ramasseurs de déchets recyclables au Brésil est intégré au processus d'accumulation de capital et que la supposée situation d'exclusion des ramasseurs les qualifie à ce genre d'occupation.

    Resumo em Inglês:

    This article discusses the work of recycled garbage pickers in Brazil between 1985 and 2005. The research was done using bibliography sources and statistics information from the following cities: Foz do Iguaçu, Toledo, Guaíra and Marechal Cândido Rondon. These cities are located in the west of Paraná state. Contrary to the most common view that shows these workers as informal workers or autonomous workers, not under a boss or a business, the collected information to this research indicates that the organization of this kind of work is done from the interests of the capital in the purchase, recycling, and trade of all materials collected by these workers. Thus, topics such as income and working hours are not determined exclusively by the workers. The idea developed in this article suggests that the work of recycled garbage pickers in Brazil is linked to the accumulation of capital and that the social exclusion of these workers (unemployment, low-education, high age group) qualify them for this kind of occupation.
  • China-Paraguai-Brasil: uma rota para pensar a economia informal

    Pinheiro-Machado, Rosana

    Resumo em Português:

    Neste artigo, discuto as noções de "informalidade" e "ilicitude" a partir de um estudo etnográfico sobre a comercialização de bens fabricados na China - bugigangas e falsificações. Acompanhei uma cadeia produtiva de ponta a ponta: da fábrica na China, passando pela importação para o Paraguai e chegando aos mercados populares de rua brasileiros. Dessa forma, procuro mostrar como o estatuto da mercadoria e as relações de trabalho imbricadas a esse sistema vão se metamorfoseando entre o formal e o informal, o lícito e o ilícito. Abordo, também, outras questões que apareceram nesse universo, como ethos empreendedor, terceirização, relações entre o informal e o Estado, buscando uma análise comparativa entre os diferentes países estudados: China, Paraguai e Brasil.

    Resumo em Francês:

    Dans cet article, j'aborderai les notions d'"informel" et d'"illicite" à partir d'une étude ethnographique sur la commercialisation de produits fabriqués en Chine, c'est-à-dire, les gadgets et les contrefaçons. J'ai suivi la chaîne de production de bout à bout: la fabrication dans les usines en Chine, l'importation par le Paraguay et les marchés populaires de rue au Brésil. Je tente, ainsi, de démontrer la façon par laquelle le statut de la marchandise et les relations de travail liées à ce système se métamorphosent entre le formel et l'informel, le licite et l'illicite. J'aborde également d'autres questions qui apparaissent dans cet univers, telles l'ethos entrepreneur, la sous-traitance, les rapports entre le secteur informel et l'État, tout en cherchant une analyse comparative entre les différents pays étudiés: la Chine, le Paraguay et le Brésil.

    Resumo em Inglês:

    In this article, I discuss the notions of informality and illicitness based on an ethnographic study about commercialization of goods made in China, i.e. gadgets and fake goods. I have followed the whole commodity chain: factories in China, importation in Paraguay, and Brazilian street markets. Thus, I seek to show how the commodity statute and the work relations of this system metamorphose themselves between the formal and informal, licit and illicit. I also discuss other questions, such as entrepreneur ethos, outsourcing, relation between the informal sector and State, etc. I outline a comparative approach among the different countries studied: China, Paraguay, and Brazil.
  • Existe violência sem agressão moral?

    Oliveira, Luís Roberto Cardoso de

    Resumo em Português:

    Este artigo propõe a idéia de que não seria adequado classificar como violência atos de agressão que não contivessem um componente moral. Embora este último tenha um caráter eminentemente simbólico, e não material, sua objetividade como expressão de violência seria muito mais palpável do que uma agressão física em sentido estrito. A agressão moral é então definida como um insulto, que teria duas características básicas: (1) trata-se de uma agressão objetiva a direitos que não pode ser adequadamente traduzida em evidências materiais; e, (2) sempre implica uma desvalorização ou negação da identidade do interlocutor. Também é abordada a dificuldade do Judiciário em lidar com este tipo de agressão em que vigora o direito positivo, gerando insatisfação entre as partes e, às vezes, chegando mesmo a contribuir para o agravamento do conflito.

    Resumo em Francês:

    L'article défend l'idée qu'il ne serait pas adéquat de classifier les actes d'agression qui n'ont pas une composante morale comme étant de la violence. En dépit d'un caractère éminemment symbolique et non matériel, leur objectivité comme une expression de la violence serait beaucoup plus palpable que celle d'une agression physique au sens strict. L'agression morale est alors définie comme une insulte, qui aurait deux caractéristiques fondamentales : (1) il s'agit d'une agression objective, qui ne peut être adéquatement traduite en évidences matérielles; et, (2) elle implique toujours en une dévalorisation ou une négation de l'identité de l'interlocuteur. L'article aborde également les difficultés du pouvoir judiciaire à traiter ce genre d'agression dans laquelle le droit positif prévaut, ce qui produit une grande insatisfaction et qui, parfois, contribue à aggraver le conflit.

    Resumo em Inglês:

    The article submits that it is not adequate to classify as violence acts of aggression that do not carry a moral component. Despite having an eminently symbolic and immaterial character, such moral component would carry a much greater objectivity as an expression of violence than a physical aggression in the strict sense of the term. Moral aggressions are then defined as an insult, which convey two basic characteristics: (1) it is an objective injury to rights, which cannot be adequately translated into material evidence; and, (2) it always implies some devaluation or negation of the identity of the interlocutor. The paper also addresses the difficulties of the judiciary in dealing with such aggressions where positive law prevails, producing discontentment among the parties and often aggravating the conflict.
  • Ao vencedor as batatas 30 anos: crítica da cultura e processo social: entrevista com Roberto Schwarz Entrevista

    Schwarcz, Lília; Botelho, André
  • Limites e possibilidades do Partido Fardado Resenhas

    Nogueira, Marco Aurélio
  • A dureza (e a ternura) do essencialismo político Resenhas

    Araujo, Cicero
  • Do privado ao público na política brasileira Resenhas

    Pinto, Celi Regina Jardim
  • Em busca dos fundamentos: Auerbach como uma das fontes da crítica literária no Brasil Resenhas

    Castro, Ronaldo Oliveira de
  • Um romance etnográfico Resenhas

    Cohn, Clarice
  • Repensar os estudos: os impactos do 11 de Setembro no pensamento liberal Resenhas

    Nasser, Reginaldo Mattar
Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Ciências Sociais - ANPOCS Av. Prof. Luciano Gualberto, 315 - sala 116, 05508-900 São Paulo SP Brazil, Tel.: +55 11 3091-4664, Fax: +55 11 3091-5043 - São Paulo - SP - Brazil
E-mail: anpocs@anpocs.org.br