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Revista Brasileira de Educação Médica, Volume: 34, Número: 1, Publicado: 2010
  • Diretrizes curriculares, gestores de saúde, gestores de educação, pesquisadores e o hospital de ensino: a polifonia ruidosa de uma crise de identidade Editorial

    Barbosa Neto, Francisco
  • Teste de concordância de scripts: uma proposta para a avaliação do raciocínio clínico em contextos de incerteza Pesquisa

    Piovezan, Ronaldo Delmonte; Custódio, Osvladir; Cendoroglo, Maysa Seabra; Batista, Nildo Alves

    Resumo em Português:

    A avaliação do raciocínio clínico em situações de incerteza é pouco pesquisada na educação médica. Os testes escritos mais aplicados são de múltipla escolha, capazes de avaliar como se lida com problemas bem definidos. Porém, a maioria das situações contém incertezas. Um método de avaliação do raciocínio clínico em contextos de incerteza foi desenvolvido a partir da teoria de scripts, com situações em geriatria. Um grupo de especialistas e um grupo de estudantes de graduação resolveram o teste. Acomparação entre os resultados trouxe indícios da validade do instrumento, capaz de diferenciar o raciocínio relacionado ao nível de experiência profissional. A média dos escores dos especialistas (80,41) foi superior à dos estudantes (70,71), p < 0,001. As análises de consistência interna e um estudo G forneceram resultados que estão de acordo com metodologias que buscam avaliar uma competência profissional. Concluiu-se que uma proposta de teste de concordância de scripts em língua portuguesa aplicado em uma instituição de ensino brasileira pode ser uma alternativa para a avaliação do raciocínio clínico em contextos de incerteza.

    Resumo em Inglês:

    Little research has been done in Brazilian medical education on the evaluation of clinical reasoning in situations of uncertainty. The most common tests are still multiple-choice, which are capable of evaluating skills when dealing with well-defined problems. However, in practice the majority of situations involve uncertainties. A method for the evaluation of clinical reasoning in contexts of uncertainty was developed on the basis of the cognitive script theory in relation to professional reasoning. The objectives of the research were to develop, apply, and analyze this methodology in a Brazilian educational setting, based on clinical situations in Geriatrics that involved diagnostic, therapeutic, or ethical dilemmas. A group of specialists in this area and a group of undergraduate students that were completing their training in the Geriatrics internship took the test. Comparison of the results led to evidence of the instrument's validity, capable of distinguishing clinical reasoning according to the participants' level of experience. The mean score for the specialists (80,41) was higher than that of students (70,71) (p < 0,001). In addition, analyses of the internal consistency and a G study design furnished results that are consistent with a scoring system that seeks to evaluate a professional skill. In conclusion, a proposal for a script concordance test in the Portuguese language, applied in a Brazilian teaching institution, may be a viable alternative for evaluating clinical reasoning in contexts of uncertainty.
  • Aspectos das fortalezas e fragilidades no uso das metodologias ativas de aprendizagem Pesquisa

    Marin, Maria José Sanches; Lima, Edna Flor Guimarães; Paviotti, Ana Beatriz; Matsuyama, Daniel Tsuji; Silva, Larissa Karoline Dias da; Gonzalez, Carina; Druzian, Suelaine; Ilias, Mércia

    Resumo em Português:

    A implementação de novos modelos de ensino-aprendizagem vem ocorrendo na Faculdade de Medicina de Marília (Famema) há mais de uma década. O presente estudo analisa as fortalezas e fragilidades dos métodos ativos de aprendizagem na ótica dos estudantes. Para a coleta de dados, realizaram-se entrevistas com estudantes dos cursos de Enfermagem e Medicina. Os dados foram interpretados por meio dos parâmetros da hermenêutica dialética. Os sentidos extraídos das falas dos estudantes indicam que as metodologias ativas estimulam o estudo constante, a independência e a responsabilidade, possibilitam a integração das dimensões biopsicossociais, preparam para o trabalho em equipe e aproximam os alunos dos usuários e da equipe. No entanto, nem todos estão preparados para isso; algumas vezes, sentem-se perdidos em busca de conhecimentos, além de apresentarem dificuldades quanto a sua inserção na equipe de saúde. A construção de novos modelos de aprendizagem requer constante empenho, visando ao seu aperfeiçoamento.

    Resumo em Inglês:

    New teaching-learning methods have been implemented at the Marília School of Medicine (FAMEMA) in Brazil for more than a decade. The current study analyzes the strengths and weaknesses of active learning methods from the students' perspective. Data were collected through interviews with nursing and medical students. The data were interpreted using dialectical hermeneutics. The meanings extracted from the students' speech acts indicate that the active methodologies encourage constant study, independence, and responsibility, and allow the integration of biopsychosocial dimensions, prepare the students for team work, and foster closer contact between the students and users and staff. However, not all students are prepared for this experience. Some feel lost in their search for know ledge, in addition to displaying difficulties in their integration with the health team. Building and improving new learning models requires constant effort.
  • Internato regional e formação médica: percepção da primeira turma pós-reforma curricular Pesquisa

    Ruiz, Danilo Garcia; Farenzena, Gilmor José; Haeffner, Léris Salete Bonfanti

    Resumo em Português:

    As escolas médicas brasileiras priorizam o ambiente hospitalar para o ensino e acabam formando profissionais carentes de compromisso social. O curso de Medicina da Universidade Federal de Santa Maria implantou, em 2004, um novo currículo que inclui o Internato Regional (IR), em que o interno permanece dois meses em município conveniado, atuando em atenção primária em saúde. Este estudo transversal e quanti-qualitativo teve por objetivo conhecer a percepção dos acadêmicos da primeira turma que realizou o IR sobre o impacto desse modelo de estágio em sua formação, mediante a aplicação de um questionário semiestruturado. Mais de 75% das respostas apontaram ter havido contribuição para maior conhecimento da realidade social e profissional, aprimoramento da relação médico-paciente e desenvolvimento de autoconfiança no exercício da profissão. O principal ponto negativo ressaltado foi o despreparo dos médicos-preceptores para atuar como docentes. No atual contexto de mudanças, o IR surge como uma proposta satisfatória de ampliação dos cenários de prática-ensino-aprendizagem e contribui com a formação humana e pessoal dos futuros médicos, apesar de ainda carecer de preceptoria qualificada.

    Resumo em Inglês:

    Brazilian medical schools have traditionally prioritized the hospital setting for teaching and thus end up training professionals that lack social commitment. In 2004, the course in medicine at the Federal University in Santa Maria, Rio Grande do Sul State, implemented a new curriculum that included the so-called Regional Internship, during which interns spent two months in counties providing primary care under an agreement with the medical school. Using a semi-structured questionnaire, the aim of this cross-sectional, quantitative/qualitative study was to identify the perceptions of medical interns from the first class to participate in the Regional Internship concerning its impact on their training. More than 75% of the students' answers to the questionnaire indicated that the internship had contributed to their knowledge of the social and professional reality, improved the physician-patient relationship, and helped them develop self-confidence in exercising their profession. The main negative point was the lack of preparation by the internship preceptors in their faculty role. Given the current context of changes, the Regional Internship has emerged as a satisfactory proposal for expanding practice-teaching-learning settings and contributing to the humanist and personal training of future physicians, although it still lacks fully qualified preceptors for the purpose.
  • Novas tendências, velhas atitudes: as distâncias entre valores humanísticos e inter-relações observadas em um espaço docente e assistencial Pesquisa

    Binz, Mara Cristina; Menezes Filho, Eliezer Walter de; Saupe, Rosita

    Resumo em Português:

    Historicamente, a medicina, enquanto arte e ciência, esteve ligada a bases humanísticas. Após se distanciar destes valores no século 19, tende, atualmente, a recuperar estas origens. Às escolas médicas cabe formar profissionais comprometidos com todos os determinantes do processo saúde-doença. Analisaram-se qualitativamente dados de observações realizadas nos cenários coletivos de um ambiente docente e assistencial de uma escola médicado Sul do Brasil.Os objetos de estudo foram os espaços físicos, em suas possibilidades e limitações, e as ações e atitudes de usuários, docentes, funcionários e, especialmente, de alunos em atividades práticas nos ambientes da unidade, ao se detalharem aspectos de comunicação entre os grupos, instrumentos de empoderamento e diferenças na estruturação de cinco ambulatórios de especialidades médicas. Em 40 horas de observações, vínculos superficiais, raras atitudes de acolhimento e de respeito como outro, distanciamento na produção de cuidado em saúde e comportamentos inoportunos entre colegas marcaram vivências cotidianas ainda distantes dos ideais de humanização. Pretende-se contribuir para revalorizar a dimensão humana dos processos de ensino e aprendizagem desta escola médica, no sentido de preparar egressos instrumentalizados para conhecer, entender e atuar de maneira comprometida, afetiva e efetiva nas novas tendências e demandas do setor saúde.

    Resumo em Inglês:

    Historically, as an art and science, medicine was associated with humanist values. After distancing it self from such values in the 19th century, medicine is currently tending to reclaim its origins. Medical schools bear the responsibility for training professionals committed to dealing with all the determinants of the health-disease process. This study features a qualitative analysis of data from observations performed in collective scenarios within a teaching and patient care setting in amedical school in southern Brazil. The objects of the study were the physical settings and their possibilities and limitations, and the actions and attitudes of users, faculty, employees, and especially students involved in practical activities in the department, describing communications aspects among the groups, instruments for empowerment, and differences in the structuring of outpatient clinics in fivemedical specialties. Forty hours of observation revealed daily experiences that were still far fromthe ideals of humanization, displaying superficial relations, rare attitudes of care andrespect for others, aloofness in patient care, and inopportune behaviors among colleagues. The article aims to contribute to a revaluation of the human dimension in the teaching and learning processes in medical school, in the sense of preparing graduates to know, understand, and act in a committed, affective, and effective way in accordance with the health sector's new trends and demands.
  • Atitudes Éticas dos estudantes e egressos de medicina com metodologias ativas

    Novaes, Maria Rita Carvalho Garbi; Novaes, Luiz Carlos Garcez; Guilhem, Dirce; Stepke, Fernando Lolas; Silveira, Carla Cristina Costa; Trindade, Eliane Mendonça Vilar; Komatsu, Ricardo Shoiti; Guiotti, Murilo Galvão

    Resumo em Português:

    O objetivo deste estudo foi desenvolver um diagnóstico da inserção integrada da ética na carreira de medicina brasileira com metodologia de aprendizagem baseado em problemas e descrever as percepções de atitudes éticas que tem os estudantes e egressos. O desenho metodológico é um estudo de caso, descritivo e documental, com abordagem qualitativa e quantitativa. A amostra desta investigação constituiu-se por 20 (vinte) estudantes/ano, totalizando de 120 estudantes e 40 egressos de duas turmas do Curso de Medicina da ESCS. Este projeto foi aprovado pelo Comitê de Ética em Pesquisa -SES/DF. Os estudantes e egressos da ESCS demonstraram abordar os conflitos éticos e o respeito aos pacientes. Contudo, a análise da sensibilidade ética denunciou fragilidade quanto às percepções e atitudes inapropriadas dos estudantes da carreira de medicina, identificada especialmente nos anos iniciais, necessitando de mais discussões sistematizadas sobre os aspectos éticos e bioéticos integrados às atividades práticas, para que haja crescimento e fortalecimento da reflexão ética dos estudantes

    Resumo em Espanhol:

    El presente estudio tiene por objeto desarrollar un diagnostico de la inserción integrada de la ética en la carrera demedicina brasileña con una metodología de aprendizaje basada en problemas y describir las percepciones de actitudes éticas de los estudiantes y egresados. El diseño metodológico es un estudio de caso, descriptivo y documental, con abordaje cualitativo y cuantitativo. La muestra de esta investigación ha sido constituida por 120 estudiantes y 40 egresados de dos promociones del Curso de Medicina de la ESCS. Este proyecto fue aprobado por el Comité de Ética en Investigación - SES/DF. Los estudiantes y egresados de la ESCS demostraron un buen manejo en el abordaje de los conflictos éticos y respeto a los pacientes. Sin embargo, el análisis de sensibilidad ética mostró una fragilidad en las percepciones y aptitudes inapropiadas de los estudiantes de la carrera de medicina, identificada básicamente en los años iniciales, que necesitan más discusiones sistematizadas sobre los aspectos éticos y bioéticos integrados a las actividades prácticas para estimular y fortalecer la reflexión ética de los estudiantes

    Resumo em Inglês:

    The objective of this study was to conduct a diagnosis of the comprehensive inclusion of ethics in Brazilian medical training with a problem-based learning methodology and to describe students' and graduates' perceptions of ethical attitudes. The methodological design was a descriptive and documental case study with a qualitative and quantitative approach. The sample consisted of 20 students per course year, totaling 120 students and 40 alumni from two graduating classes at the ESCS School of Medicine. The project was approved by the Institutional Review Board of the State Health Secretariat, Federal District, Brazil. ESCS students and graduates showed that they approach ethical conflicts and respect for patients. However, an analysis of ethical sensitivity revealed weak perceptions and inappropriate attitudes bymedical students, especially in the early years of medical school, requiring more systematic discussions on ethical and bioethical aspects integrated with practical activities, in order to increase and strengthen ethical reflection by students
  • A comunicação do diagnóstico "sombrio" na relação médico-paciente entre estudantes de Medicina: uma experiência de dramatização na educação médica Pesquisa

    Jucá, Natalia Braga Hortêncio; Gomes, Annatália Meneses de Amorim; Mendes, Lucas Silvestre; Gomes, Diego Morais; Martins, Bruna Vitória Lima; Silva, Carlos Maximiliano Gaspar Carvalho; Lino, Carolina Arcanjo; Augusto, Kathiane Lustosa; Caprara, Andrea

    Resumo em Português:

    O objetivo do trabalho foi apresentar a dramatização como prática para a humanização da relação médico- paciente entre estudantes do terceiro semestre do curso de Medicina da Universidade Estadual do Ceará (Uece). Por meio de metodologia qualitativa, aplicaram-se perguntas referentes aos sentimentos vivenciados enquanto na posição de médicos e de pacientes, e à vivência com a técnica, após a mesma ser apresentada em sala de aula (n=24).Os dados permitiram identificar que os temas abordados se referiam a doenças graves e perdas. Em relação aos sentimentos, no papel tanto de paciente quanto de médico, demonstraram angústia, impotência, apreensão,medo e ansiedade. Expressaram dificuldades frente ao diagnóstico e à transmissão de má notícia, ao mesmo tempo em que valorizaram a construção do vínculo médico-paciente. Frente à experiência, destacaram a técnica como geradora de auto conhecimento e vivência da futura profissão. Estudos prospectivos devem ser realizados para avaliar o impacto dessa estratégia na humanização da relação médico- paciente e educação médica, explorando o máximo de potencialidade frente às suas limitações.

    Resumo em Inglês:

    The aimof this article is topresent role-playing as apractice forhumanization of the physician-patient relationship, as experienced by third-semestermedical students at the State University of Ceará (UECE), Brazil. Using a qualitative methodology, questions were applied relating to the students' feelings while playing the roles of doctor and patient, respectively, and their experience with the technique after its presentation in the classroom (n = 24).According to the findings, the topics thatwere approached related to serious illnesses andlosses. Bothin thepatient'sandphysician's role, thestudents feltanguish, powerlessness, apprehension, fear, and anxiety. They expressed difficulties towards both the diagnosis itself and communicating the bad news, even while they valued building and consolidating the physician-patient bond. As for themethod, they highlighted its importance for generating self-knowledge and experience for their future profession. Prospective studies should be performed to evaluate the strategy's impact on the humanization of the physician-patient relationshipandmedical education, fully exploring its potential and limitations.
  • O ensino na área da saúde e sua repercussão na qualidade de vida docente Pesquisa

    Silvério, Maria Regina; Patrício, Zuleica Maria; Brodbeck, Ingrid May; Grosseman, Suely

    Resumo em Português:

    Pesquisa de abordagem qualitativa, realizada numa universidade de Santa Catarina, com o objetivo de conhecer a repercussão do processo de ensino-aprendizagem na qualidade de vida e saúde de docentes de cursos de graduação da área da saúde. Os dados foram coletados por entrevista em profundidade e analisados pela técnica de análise de conteúdo, associada ao processo de análise-reflexão-síntese. Observou-se que diferentes fatores promovem ou limitam a qualidade de vida do docente, inclusive para além do espaço laboral. Esses fatores estão relacionados à dinâmica das diversas interações pessoais desenvolvidas nos contextos dos processos de ensino-aprendizagem, especialmente naqueles onde há atividades com a população. Outros fatores envolvem questões relacionadas a problemas da instituição, interação com gestores, condições de trabalho e remuneração. O processo de ensino-aprendizagem na área da saúde aparece, ao mesmo tempo, como fonte de sofrimento e de prazer. O desafio dos docentes que cuidam enquanto ensinam é continuar a potencializar o autocuidado e os espaços de interação social com vistas à promoção de um ambiente coletivo saudável.

    Resumo em Inglês:

    This qualitative study carried out in a university in the State of Santa Catarina, Brazil, aimed to analyze the impact of the teaching-learning process in the quality of life and health conditions of faculty members from health area graduation courses. Data were collected through in-depth interviews and submitted to content analysis, associated to the analysis-reflection-synthesis process. It was observed that different factors either facilitate or limit the quality of life of the faculty members, including issues outside the workplace itself. Such factors are related to the dynamics of personal interactions developed in the teaching-learning process, especially those involving activities with the user population. Other factors were related to institutional problems, the interaction with administrators, working conditions, and the wage. The teaching-learning process in the health area appears, at the same time, as a source of distress and of pleasure. The challenge for teachers that care while teaching is to continue enhancing self-care and to ensure social interaction opportunities in order to promote a healthy collective environment..
  • A língua inglesa e a formação de mestres e doutores na área da saúde Pesquisa

    Iglesias, Sonia Regina Abdalla; Batista, Nildo Alves

    Resumo em Português:

    Este trabalho investiga a língua inglesa como requisito na formação dos pós-graduandos da Universidade Federal de São Paulo, analisando os rendimentos acadêmicos no exame de proficiência e nas autoavaliações em relação à língua, bem como a importância que esses alunos atribuem ao inglês nessa fase de formação. Desenvolveu-se uma pesquisa exploratória com abordagens quanti e qualitativa, análise documental, questionários e entrevistas. Identificou-se que os pós-graduandos se autoavaliam como bons leitores, consideram imprescindível o domínio da língua inglesa em seu cotidiano profissional e reconhecem que a maioria das pesquisas na área da saúde é veiculada em inglês. Seus rendimentos no exame de proficiência mostram que, de cada quatro alunos, um é reprovado na primeira tentativa; falam e escrevem pouco, e a maioria necessita de outro profissional para elaboração do abstract. Consideram o domínio da língua inglesa fundamental para profissionais que buscam se destacar num mundo competitivo, mas a exigência formal na pós-graduação é considerada uma sobrecarga. Entendemos que o inglês não é a língua dominante para a maioria dos pesquisadores, o que ocasiona um dilema para leitores e autores que querem atrair o interesse para seu trabalho. Apesar de a língua inglesa ser reconhecida como a língua franca da ciência e mediar o atual processo de publicação científica, esta discussão tem sido crescente e polêmica.

    Resumo em Inglês:

    This article analyzes English proficiency as a requirement for graduate studies at the Federal University in São Paulo, Brazil, analyzing students' performance on the proficiency test and their self-assessment and the importance they ascribe to the language during this phase of their training. An exploratory study was conducted with quantitative and qualitative approaches, document analysis, questionnaires, and interviews. Graduate students rated their own English reading skills as good. They considered a command of the language essential for their professional work and acknowledged that most research in the health field is published in English. One out of four students failed the proficiency test on the first attempt. Their speaking and writing skills were limited, and the majority needed another professional to prepare an abstract in English. They considered a command of English essential for professionals seeking to stand out in a competitive world, but viewed the formal English requirement for graduate studies as an overburden. English is not most researchers' first language, thus creating a dilemma for readers as well as authors who wish to attract attention to their work. Although English is acknowledged as the lingua franca of science and mediates the current scientific publication process, the issue has become increasingly controversial.
  • A homeopatia no SUS na perspectiva de estudantes da área da saúde Pesquisa

    Loch-Neckel, Gecioni; Carmignan, Françoise; Crepaldi, Maria Aparecida

    Resumo em Português:

    A homeopatia foi reconhecida como especialidade médica em 1980. Após a criação do SUS, alguns estados e municípios brasileiros começaram a oferecer atendimento homeopático aos usuários dos serviços públicos de saúde. Em 2006, foi editada a Portaria 971, que assegura o acesso à homeopatia a estes usuários, entre outras práticas integrativas e complementares. Diante disto, investigamos as percepções de estudantes dos cursos de Farmácia, Medicina e Odontologia sobre a homeopatia e sua prática no SUS, tendo por fundamento a teoria das representações sociais. Estas representações foram construídas com os seguintes parâmetros: a homeopatia como terapêutica; a relação entre a homeopatia, o SUS e o princípio da integralidade. Os estudantes souberam correlacionar o atendimento integral ao sujeito à compreensão de suas necessidades a partir de sua realidade. Constatou-se desconhecimento sobre os pressupostos teóricos da homeopatia e o não reconhecimento da incorporação da homeopatia no SUS, para a maioria dos estudantes. Pode ser sugerido que a inserção dos futuros profissionais no contexto das atividades em saúde e o acesso a outras racionalidades permitiriam uma escolha mais lúcida de suas práticas profissionais.

    Resumo em Inglês:

    In Brazil, homeopathy was officially recognized as a medical specialty by the National Medical Board in 1980. Since the creation of the Unified National Health System (SUS), some Brazilian States and municipalities have begun to offer homeopathic care to users of public health services. In 2006, the government issued Ruling 971, which guarantees access to homeopathic care for these users, in addition to other integrative and complementary therapies. Based on the above, we studied the perceptions of undergraduate students of Pharmacy, Medicine, and Dentistry concerning homeopathy and its practice in the National Health System, based on the theory of social representations. These representations were constructed with the following parameters: homeopathy as therapy; and the relationship between homeopathy, the National Health System, and the principle of comprehensiveness. Students were able to correlate comprehensive patient care with understanding patients' needs based on their reality. Most students lacked knowledge on the theoretical premises of homeopathy and were unaware that it had been incorporated into the National Health System. The findings suggest that the inclusion of future professionals in the context of health activities and access to other rationales would allow a clearer choice of their professional practices.
  • Qualidade de vida em estudantes de Medicina no início e final do curso: avaliação pelo Whoqol-bref Pesquisa

    Alves, João Guilherme Bezerra; Tenório, Manuela; Anjos, Amanda Gomes dos; Figueroa, José Natal

    Resumo em Português:

    O objetivo do estudo é comparar a qualidade de vida de estudantes de Medicina do primeiro período e do último período do curso. Foi realizado um estudo transversal com a aplicação do instrumento da Organização Mundial da Saúde para avaliação da qualidade de vida no seu formato curto (Whoqol-bref) em 370 estudantes de Medicina da cidade do Recife, Brasil - 229 do primeiro e 141 do último período. Os resultados mostraram que os escores do domínio psicológico foram menores nos alunos do último período do que nos do primeiro período (p < 0,005). Essa diferença se manteve após a análise pelo modelo de covariância (Ancova). Em relação aos escores do domínio físico, relações sociais e meio ambiente, não houve diferenças significativas entre os alunos do primeiro e do último período. Quanto à autoavaliação da qualidade de vida, os alunos do primeiro período apresentaram melhores resultados (3,87 vs. 3,39; p < 0,001). Quanto à satisfação com a própria saúde, não houve diferença estatística; 3,94 vs. 3,62 (p = 0,099). Em conclusão, a qualidade de vida dos estudantes de Medicina, quando avaliada pelo instrumento Whoqol-bref, sofre desgastes no domínio psicológico durante o curso médico. Novos estudos são necessários para identificar os fatores que determinam essas alterações na qualidade de vida dos estudantes de Medicina durante a graduação.

    Resumo em Inglês:

    The aim of this study was to compare the quality of life of first and last-year medical students. A cross-sectional study was performed using the brief format of the World Health Organization instrument for evaluating quality of life (Whoqol-bref) in a sample of 370 medical students from Recife, Pernambuco State Brazil (229 first-year and 141 last-year students). According to the findings, scores from the psychological health domain were lower for last-year as compared to first-year students (p < 0,005). This difference remained after covariance analysis (Ancova). As for scores in the physical health domain, social relationships, and the environment, there were no significant differences between first and last-year students. For self-rated quality of life, first-year students showed better results (3,87 vs. 3,39; p < 0,001). There was no statistically significant difference in health-related self-satisfaction; 3,94 vs. 3,62 (p = 0,099). In conclusion, medical students' quality of life declines during medical school as measured by the Whoqol-bref psychological health domain. Further research is needed to identify the factors leading to these changes in quality of life among medical students during their undergraduate training.
  • Medicinas alternativas e complementares no ensino médico: revisão sistemática Pesquisa

    Christensen, Marisa Corrêa; Barros, Nelson Filice de

    Resumo em Português:

    O aumento crescente da utilização das medicinas alternativas e complementares (MAC) requer que os profissionais de saúde estejam aptos a informar e atender seus pacientes, reconhecer efeitos colaterais, interações medicamentosas e praticar com segurança as medicinas complementares, isoladas ou associadas às medicinas convencionais. Este trabalho faz uma revisão sistemática da literatura (RSL) sobre o ensino das MAC em escolas médicas, com a finalidade de refletir sobre as evidências publicadas. Foram analisados 33 artigos indexados no banco eletrônico de referências Pubmed, identificados a partir dos descritores: "ensino das medicinas alternativas e complementares" e "comple mentary and alternative medicine teaching". Observaram-se diferentes formas de inserção das MAC no ensino, atitudes positivas dos estudantes de Medicina frente a elas e desejo de aprendê-las com o objetivo de tratar e orientar futuros pacientes. Conclui-se que o ensino das MAC nas escolas de Medicina tem como fundamento adicionar à prática médica ferramentas diagnósticas e terapêuticas para a atenção, prevenção e promoção, nos diversos níveis de complexidade do sistema de saúde.

    Resumo em Inglês:

    The continuous increase in the use of complementary and alternative medicines (CAM) requires health professionals to be prepared to inform and treat their patients, recognize side effects and drug interactions, and safely practice complementary medicines, whether singly or in combination with conventional medicine. The current study includes a systematic literature review on the teaching of CAM in medical schools, with the aim of reflecting on the published evidence. A total of 33 articles were analyzed, indexed in the Pubmed database, identified by the descriptors "complementary and alternative medicine teaching" in English and Portuguese. The articles discussed different ways of in cluding complementary and alternative medicines in teaching, positive attitudes towards them by medical students, and the desire to learn them in order to treat and orient future patients. In conclusion, the rationale for teaching CAM in medical schools is to add diagnostic and therapeutic tools to medical practice for patient care, disease prevention, and health promotion at various levels of complexity in the health system.
  • Médicos de UTI: prevalência da Síndrome de Burnout, características sociodemográficas e condições de trabalho Pesquisa

    Nascimento Sobrinho, Carlito Lopes; Barros, Dalton de Souza; Tironi, Márcia Oliveira Staffa; Marques Filho, Edson Silva

    Resumo em Português:

    A Síndrome da Estafa Profissional constitui um quadro bem definido, caracterizado por exaustão emocional, despersonalização e ineficácia. Este trabalho descreve a prevalência da Síndrome de Burnout, características sociodemográficas e condições de trabalho dos médicos intensivistas de Salvador (BA). Realizou-se um estudo de corte transversal, que avalia os médicos que trabalham em UTI adulto nessa cidade. Foram avaliados 297 plantonistas, sendo 70% homens. A média de idade e de tempo de formado foi de 34,2 e 9,0 anos, respectivamente. Foram encontrados níveis elevados de exaustão emocional (47,5%), despersonalização (24,6%) e ineficácia (28,3%). A prevalência da Síndrome de Burnout, considerada como nível elevado em pelo menos uma dimensão, foi de 63,3% e de 7,4% nas três dimensões. A prevalência da Síndrome de Burnout foi elevada entre os médicos avaliados.

    Resumo em Inglês:

    Burnout syndrome is a response to prolonged occupational stress that involves three main dimensions: emotional exhaustion, depersonalization, and reduced personal accomplishment. The aim of this study was to describe the prevalence of burnout syndrome, socio-demographic characteristics, and working conditions among intensive care physicians. Across-sectional study was performed to evaluate physicians working in ICUs in the city of Salvador, Bahia State, Brazil. We studied 297 physicians, the majority of whom were male (70%). Mean age and time since graduation were 34.2 and 9 years, respectively. High levels of emotional exhaustion, depersonalization, and reduced personal accomplishment were found in 47.5%, 24.6%, and 28.3%, respectively. Prevalence of burnout syndrome, defined as a high score in at least one dimension, was 63.3%, while prevalence was 7.4% for all three dimensions. In conclusion, burnout syndrome was common in this sample of ICU physicians.
  • Qualidade de vida em cem alunos do curso de Medicina de Sorocaba - PUC/SP Pesquisa

    Ramos-Dias, João Carlos; Libardi, Milena Carvalho; Zillo, Carina Maria; Igarashi, Mamy Honda; Senger, Maria Helena

    Resumo em Português:

    Poucos estudos analisaram a qualidade de vida (QV) em populações específicas, como os profissionais da área de saúde. Avaliamos a QV por meio do Whoqol-bref em estudantes do primeiro (n = 50) e sexto (n = 50) anos do curso de Medicina. A pontuação média dos alunos do primeiro e sexto anos (escala de 0-100) em cada domínio foi, respectivamente, de 77,9 e 76,8 (físico), 71,1 e 72,6 (psicológico), 70,2 e 77,8 (relações sociais) e 67,7 e 70,1 (ambiental). Houve diferença estatística entre os dois grupos apenas no domínio das relações sociais (p <0,05). Nossos resultados demonstraram pontuações altas em todos os domínios do Whoqol-bref, indicando uma boa QV nos grupos estudados. Os alunos do primeiro ano estão se adaptando à nova vida acadêmica, o que provavelmente contribuiu para sua menor pontuação no domínio das relações sociais. Aproximadamente um terço dos alunos dos dois grupos pontuou dentro do primeiro quartil em três ou em todos os domínios, indicando aqueles com pior QV. Isto sugere que estes indivíduos devem receber maior atenção, para prevenir o risco de burnout descrito na literatura entre estudantes de Medicina.

    Resumo em Inglês:

    Few studies have evaluated quality of life (QOL) in specific populations such as health professionals. We evaluated QOL using the Whoqol-bref in first-year (n = 50) and sixth-year (n = 50) medical students. The mean scores for first and sixth-year students (on a scale from 0 to 100) in each domain were, respectively, 77.9 and 76.8 (physical), 71.1 and 72.6 (psychological), 70.2 and 77.8 (social relations), and 67.7 and 70.1 (environmental). There was only a statistically significant difference between the two groups in the social relations domain (p < 0.05). Our results showed high scores in all the domains of Whoqol-bref, indicating good QOLin the target groups. First-year students are adapting to their new academic life, which probably contributes to their lower scores in the social relations domain. Approximately one-third of the students in the two groups scored within the first quartile in three or all of the domains, indicating those with worse QOL. This suggests that these individuals should receive more attention in order to prevent the risk of burnout described in the literature for medical students.
  • Competência clínica de alunos de Medicina em estágio clínico: comparação entre métodos de avaliação Pesquisa

    Domingues, Rosângela Curvo Leite; Amaral, Eliana; Zeferino, Angélica Maria Bicudo; Antonio, Maria Ângela G. Monteiro; Nadruz, Wilson

    Resumo em Português:

    OBJETIVO: Comparar quatro métodos de avaliação com base nas notas obtidas por alunos do quarto ano de Medicina em estágio clínico. MÉTODO: Ao final do estágio clínico em Ginecologia e Obstetrícia, Clínica Médica e Pediatria, em unidades de atenção primária, 106 alunos do quarto ano foram avaliados com base em quatro métodos: Prova Teórica (Pt), Portfólio (Pf), Avaliação Estruturada do Atendimento Clínico (AE) e Conceito Global Itemizado (CGI), (escala 0-10). A análise estatística utilizou coeficiente alfa de Cronbach, teste de Wilcoxon para dados pareados, coeficiente de correlação de Pearson, análise de componentes principais e distância euclidiana. RESULTADOS: As medianas mais baixas foram de PT, e as mais altas, de AE. Houve diferença significativa nas distribuições das notas entre todos os pares de métodos (P < 0,001). A correlação mais forte e a maior concordância ocorreram entre as notas de AE e CGI. A análise de componentes principais contrastou as notas de Pt e Pf com as de AE e CGI. CONCLUSÃO: Cada método parece enfocar diferentes aspectos da competência clínica. AE e CGI parecem avaliar competências semelhantes, em oposição a Pf e Pt. Portanto, nenhum método deve ser utilizado isoladamente para avaliar os alunos em estágio clínico.

    Resumo em Inglês:

    OBJECTIVE: The objective was to compare four evaluation methods based on the grades received by fourth-year medical students in their clinical clerkship. METHOD: At the completion of the clinical clerkship in Obstetrics and Gynecology, Internal Medicine, and Pediatrics in primary care clinics, 106 fourth-year students were evaluated based on four methods, on a scale from 1 to 10: multiple-choice questions (MCQs), portfolio (P), real-case structured clinical assessment (RC-SCA), and global itemized rating (GIR). Statistical analysis used Cronbach alpha, Wilcoxon paired test, Pearson correlation coefficient, principal components analysis, and Euclidian distance. RESULTS: The lowest median scores were for MCQs and the highest for RC-SCA. The distribution of scores for all pairs of methods showed significant differences (P < 0,001). Agreement was strongest and highest between RC-SCA and GIR. Principal components analysis contrasted MCQs and P scores with those for RC-SCA and GIR. CONCLUSION: The various methods focused on different aspects of the expected clinical skills. RC-SCA and GIR appear to evaluate different skills as compared to P and MCQs. Thus, no method should be used alone to evaluate medical students in clinical clerkships.
  • Processo ensino-aprendizagem na residência médica Pesquisa

    Botti, Sérgio Henrique de Oliveira; Rego, Sergio

    Resumo em Português:

    A comunidade científica nacional e internacional discute muito sobre o ensino médico e o equilíbrio entre conhecimento científico, raciocínio clínico, desenvolvimento de habilidades práticas, formação do caráter e profissionalismo. Entretanto, em nosso meio, o processo ensino-aprendizagem é pouco estudado durante a residência médica. Pretendemos descrever as relações da ciência da aprendizagem com o ensino durante a residência médica. Analisamos essa interface em publicações nacionais e internacionais da área da educação em geral, da educação mé dica e da residência no período compreendido entre 1997 e 2007, mostrando os pressupostos da aprendizagem importantes no desenvolvimento do raciocínio clínico, no ensino de habilidades e na aquisição de competências indispensáveis à formação do residente.

    Resumo em Inglês:

    The Brazilian and international scientific communities have engaged in extensive debate on the balance between scientific knowledge, clinical reasoning, development of practical skills, character-building, and professionalism. However, the teaching-learning process during medical residency has received little research attention in Brazil. This article aims to describe the relations between the science of learning and teaching during medical residency. We analyze this interface in Brazilian and international publications (1997-2007) from the field of education in general, medical education, and medical residency, demonstrating the important learning assumptions in the development of clinical reasoning, teaching of skills, and acquisition of indispensable competencies for the resident's training.
  • Educação médica continuada online: potencial e desafios no cenário brasileiro Ensaio

    Leite, Maria Teresa Meirelles; Carlini, Alda Luiza; Ramos, Monica Parente; Sigulem, Daniel

    Resumo em Português:

    Com a intensa produção e veiculação de informações científicas, tornou-se difícil para o profissional médico manter-se atualizado com os recursos habituais. A necessidade de conhecer e de participar de processos de formação continuada se impõe. Entre outras iniciativas, a Associação Médica Brasileira e o Conselho Federal de Medicina lançaram o Programa Nacional de Educação Continuada a Distância para médicos, buscando divulgar o conhecimento produzido nos grandes centros para profissionais de áreas mais remotas ou com reduzida disponibilidade de tempo. Tendo como pressu posto que a Sociedade do Conhecimento requer a formação inicial e continuada de profissionais e de cidadãos com um novo conjunto de competências para atuar com eficiência e responsabilidade, esses programas devem ser desenvolvidos com base em abordagens pedagógicas que efetivamente valorizem, além dos conteúdos de ensino, a disposição para a pesquisa, a autonomia na busca da informação, o espírito colaborativo e a postura ética, entre outras. No intuito de contribuir para essa reflexão, este texto tem por objetivos retomar o processo de formalização da educação médica continuada a distância no Brasil em termos didático-pedagógicos e analisar perspectivas dessas ações educativas.

    Resumo em Inglês:

    With the intense production and publication of scientific information, it has become difficult for medical professionals to keep up-to-date using only the traditional resources. It is urgent to be come familiar with and participate in continuing training processes. Among other initiatives, the Brazilian Medical Association and the National Medical Board launched the National Program for Online Continuing Medical Education, seeking to disseminate the knowledge produced in large cities to profes sionals in the more remote areas of the country or those with less available time. Based on the assumption that the Knowledge Society requires initial and on-going training for professionals and citizens with a new set of skills to act efficiently and responsibly, these programs should be developed through pedagogical approaches that effectively value, beyond content delivery, a willingness to engage in research, autonomy in the search for information, collaborative spirit, and an ethical stance. To contribute to this discussion, the current article aims to resume the process of formal organization of online continuing medical education in Brazil in didactic and pedagogical terms and to analyze the perspectives of distance education programs.
  • Relação médico-paciente idoso: desafios e perspectivas Ensaio

    Vianna, Lucy Gomes; Vianna, Cecília; Bezerra, Armando José China

    Resumo em Português:

    O objetivo deste artigo é expor os desafios e perspectivas da relação médico-paciente idoso. Nas relações interpessoais, inerentes ao exercício profissional da medicina, é a qualidade do encontro que determina sua eficiência. Assim, na formação e na identificação do bom profissional, a relação médico-paciente idoso é fundamental na promoção da qualidade do atendimento. Os mé dicos devem privilegiar sentimentos e valores dos pacientes idosos e de seus familiares, estimu lando a tomada das decisões necessárias em conjunto, ou seja, a democratização da relação médi co-paciente, resgatando sua humanização. Esta proposta aspira ao nascimento de uma nova imagem deste profissional responsável pela efetiva promoção da saúde, ao considerar o paciente idoso em sua integridade física, psíquica e social, e não somente do ponto de vista biológico.

    Resumo em Inglês:

    The aim of this article was to discuss challenges and perspectives in the physician-elderly patient relationship. In interpersonal relations, inherent to medical practice, it is the quality of the encounter that determines its efficiency. Thus, in training and identifying good medical professionals, the physician-elderly patient relationship is essential for promoting quality of care. Physicians should prioritize the feelings and values of elderly patients and their families, encouraging the necessary joint decision-making, that is, democratization of the physician-patient relations hip, reclaiming its humanization. This proposal aspires to the birth of a new image for these professionals, who are responsible for effective health promotion, by considering elderly patients in their physical, psychological, and social entirety, and not merely from the biological point of view.
  • Normatização da abertura de ligas acadêmicas: a experiência da Faculdade de Medicina de Botucatu Relato De Experiência

    Hamamoto Filho, Pedro Tadao; Villas-Bôas, Paulo José Fortes; Corrêa, Fabiane Gomes; Muñoz, Gabriela Ortega Cisternas; Zaba, Michelle; Venditti, Vinicius Cunha; Schellini, Silvana Artioli

    Resumo em Português:

    A criação de ligas acadêmicas por estudantes de Medicina tem ocorrido em todo o Brasil. Aceitas como atividades extracurriculares de extensão universitária, as ligas trazem tanto benefícios como riscos à formação médica. Assim, a abertura de ligas deveria ser racionalizada, visando ao aperfeiçoamento de suas atividades. Neste relato, descrevemos a normatização adotada na Faculdade de Medicina de Botucatu - Universidade Estadual Paulista (FMB/Unesp), contextualizando- a numa discussão sobre a importância das ligas como atividades extracurriculares e os prejuízos que podem trazer à formação médica. A normatização contém orientações processuais e um conjunto de critérios para avaliação dos projetos de abertura de novas ligas. Os critérios avaliam a relevância da proposta, os objetivos, o modelo de gestão planejado e a ideologia da formação. A utilização destas diretrizes tem capacitado o desenvolvimento de projetos de novas ligas e desencadeado na escola o aprofundamento de reflexões sobre a função de ligas acadêmicas.

    Resumo em Inglês:

    Student leagues have been created by medical students all across Brazil. Accepted as extracur ricular university extension activities, the leagues have produced both benefits and risks for medical training. Student leagues thus need to be rationalized, with the aim of improving their activities. This report describes the regulation adopted by the Botucatu School of Medicine (Universidade Estadual Paulista, FMB/UNESP), framed within a discussion of the importance of such leagues as extracurricular activities and the potential harm they can cause to medical training. The regulation contains procedural guidelines and a set of criteria for the evaluation of proposals to create new leagues. The criteria assess the proposal's relevance, objectives, planned management model, and training ideology. The use of these guidelines has allowed the development of projects for new leagues and triggered more in-depth reflection in the school on the role of student leagues.
  • Desenvolvendo habilidades para um atendimento clínico humanizado: relato de uma experiência na disciplina de Semiologia Médica Relato De Experiência

    Leal, Sebastião Soares; Ribeiro, Maria Mônica Freitas

    Resumo em Português:

    A utilização da expressão livre, com estímulo à criatividade, é apresentada como um método para o aprendizado das habilidades de comunicação e para a reflexão sobre a relação médico-paciente na disciplina de Semiologia Médica. O desenvolvimento dos trabalhos em grupo pelos estudantes estimula a reflexão e a criatividade sobre a atividade vivenciada nos ambulatórios e possibilita o exercício do trabalho em equipe.

    Resumo em Inglês:

    The article presents free expression with encouragement for creativity as a method for learning communications skills and reflecting on the physician-patient relationship in the course on Clinical Skills. The development of group projects by students encourages reflection and creativity on their experience in the outpatient clinics and allows exercising teamwork.
  • "Vivendo o SUS": uma experiência prática no cenário da atenção básica Relato De Experiência

    Anjos, Rosana Maria Paiva dos; Gianini, Reinaldo José; Minari, Fátima Cristina; Luca, Ana Helena Seabra de; Rodrigues, Mauro Paiva

    Resumo em Português:

    O projeto "Vivendo o SUS", realizado com a participação dos alunos do primeiro ano do curso de Medicina da PUC/SP, visou introduzir os estudantes no contexto das ações do sistema público de saúde e suas relações com a população local, no município de Sorocaba. Posteriormente, com a reforma curricular do curso de Medicina, foi construído o Módulo de Prática em Atenção à Saúde (PAS), com desenvolvimento nos seis anos do curso. A realização desse projeto foi importante para estimular e nortear o processo de mudança curricular, por meio da execução de uma atividade que propiciou exercícios de reflexão sobre a experiência vivenciada pelo estudante de Medicina, estimulando a percepção de situações como o cuidado e a organização do processo de trabalho na atenção básica, as relações na equipe de saúde e as informações como ferramentas para o planejamento. Atualmente, o ensino médico, inserido no espaço da Atenção Básica, contribui na produção de conhecimentos para o aprimoramento do sistema de saúde local e, intervindo na realidade, forma um profissional mais habilitado e comprometido com a comunidade.

    Resumo em Inglês:

    The project "Vivendo o SUS" (Experiencing the Single Health System ), including participation by first-year medical students at the Catholic University in São Paulo, aimed to introduce undergraduates to activities in the public health system and its relationship to the local population in the city of Sorocaba. Following a curricular reform in the medical school, a Healthcare Practice Module was developed for the full six years of undergraduate medical training. The project has been important for stimulating and orienting the curricular change, implementing an activity than encourages students to reflect on their experience. It fosters the perception of situations like patient care and organization of the work flow in primary care, teamwork in health, and information as a planning tool. Medical education, now part of the Primary Care context, contributes to the production of knowledge for improving the local health system while impacting reality and training health professionals that are better prepared and committed to the community.
  • Bioética para profissionais de saúde: associando exemplos práticos à reflexão teórica Resenha

    Ribeiro, Carlos Dimas Martins
  • Errata em: revista brasileira de educação médica, volume 33, número 4, outubro-dezembro 2009 Errata

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