Acessibilidade / Reportar erro

Liquid Pedagogy: a pathway to the science of praxis

Abstract:

Pedagogy, whose identity is continually under discussion among educators, features once more; this time to reclaim its relevance twelve years after the implementation of the guidelines for this academic course. The starting point for this work is the systematization of some old discussions, some dating back from the course’s creation, aiming to understand incongruities among the political-ideological field, the legislation and the practical-professional field, amidst the power struggles between education theorist and political legislators. The analysis of the ambiguity and flaccidity of pedagogy in its structural conditioning, therefore, will sit in two great axes seeking to substantiate the existence of a liquid pedagogy to the detriment of the sciences of praxis. The first axis is underpinned on the educational reform in Latin America and the Caribbean within the context of liquid modernity and the second one is underpinned on the relation between the interests of international organizations and the latest guidelines for the course. The investigation’s theoretical-methodological perspective followed the critical line in the field of education and it is based chiefly on Mészáros (2008MÉSZÁROS, I. A educação para além do capital. Tradução Isa Tavares. 2. ed. São Paulo: Boitempo, 2008.), Saviani (2013SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. 4. ed. Campinas: Autores Associados, 2013.), Frigotto and Ciavatta (2003FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M. Educação básica no Brasil na década de 1990: subordinação ativa e consentida à lógica do mercado. Educação & Sociedade, Campinas, v. 24, n. 82, p. 93-130, abr. 2003. ), Libâneo (2001LIBÂNEO, J. C. Pedagogia e pedagogos: inquietações e buscas. Educar em Revista, Curitiba, v. 17, n. 17, p. 153-173, 2001.; 2006LIBÂNEO, J. C. Diretrizes curriculares da pedagogia: imprecisões teóricas e concepção estreita da formação profissional de educadores. Educação & Sociedade, Campinas, v. 27, n. 96, p. 843-876, out. 2006. ; 2010LIBÂNEO, J. C. Pedagogia e pedagogos, para quê? 12. ed. São Paulo: Cortez , 2010. ), Pimenta (2006PIMENTA, S. (Org.). Pedagogia e pedagogos: caminhos e perspectivas. 2. ed. São Paulo: Cortez , 2006. ), Franco (2006FRANCO, M. A. S. Para um currículo de formação de pedagogos. In: PIMENTA, S. G. (Org.). Pedagogia e pedagogos: caminhos e perspectivas. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2006. p. 99-125. ; 2008FRANCO, M. A. S. Pedagogia como ciência da educação. 2. ed. São Paulo: Cortez , 2008.), Kuenzer and Rodrigues (2007KUENZER, A. Z.; RODRIGUES, M. F. Curso de pedagogia ou Normal Superior? Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, Goiânia, v. 23, n. 2, p. 253-275, maio/ago. 2007.) and Silva (2006SILVA, C. S. B. Curso de pedagogia no Brasil: história e identidade. 3. ed. Campinas: Autores Associados , 2006. ); as well as on Bauman’s sociological concept of liquid modernity (2001BAUMAN, Z. Modernidade líquida. Tradução Plínio Dentzien. Rio de Janeiro: Zahar , 2001.; 2005BAUMAN, Z. Identidade: entrevista a Benedetto Vecchi. Tradução Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Zahar, 2005. ). As for the material applied, primary and bibliographic sources were analyzed. The research signals towards a surpassing of pedagogy as standardizer and orchestrater of teaching and suggests the appropriation of this fluid characteristic as a fortifier of its identity as a science of praxis.

Keywords:
Pedagogy; liquid pedagogy; the sciences of praxis

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira Setor de Indústrias Gráficas - Quadra 04 - lote 327, Térreo, Ala B, CEP 70.610-440 – Brasília-DF – Brasil, Telefones: (61) 2022-3077, 2022-3078 - Brasília - DF - Brazil
E-mail: editoria.rbep@inep.gov.br