Acessibilidade / Reportar erro

Entrance examinations and TEFL in Brazil: a case study

Abstracts

This article reports on an exploratory qualitative case study aimed at investigating the impact of an EFL reading ability exam on the attitudes, behaviors and actions of teachers in three different settings of EFL teaching at the secondary level in Campinas, São Paulo State, Brazil. The exam is part of the entrance examinations administered by State University of Campinas since 1987. The study triangulates information collected from different perspectives and methods. Impacts of different intensities are observed in the cenarios investigated, which may be taken as evidence to conclude that the effect of this test on teaching is not deterministic.


Este artigo é um relato de uma pesquisa de natureza qualitativa e exploratória cujo objetivo é investigar o impacto da prova de Inglês do vestibular da Universidade Estadual de Campinas nas atitudes, comportamentos e ações de professores em três contextos de ensino médio dessa cidade: escola pública, particular e curso preparatório. O estudo triangula informações coletadas a partir de diferentes perspectivas e métodos. Impactos de intensidades distintas são observados nos cenários investigados, constituindo evidência que permite concluir que a influência que o exame em questão exerce no ensino não é determinista.


Entrance examinations and TEFL in Brazil: a case study1 1 I would like to acknowledge FAPESP - Fundação para o Apoio à Pesquisa do Estado de São Paulo São Paulo [The State of São Paulo Research Foundation] - for providing the funding for this research project. I wish to thank also my colleague Joanne Busnardo for her helpful comments on an earlier version of this paper.

Matilde V. R. Scaramucci

Universidade Estadual de Campinas

ABSTRACT

This article reports on an exploratory qualitative case study aimed at investigating the impact of an EFL reading ability exam on the attitudes, behaviors and actions of teachers in three different settings of EFL teaching at the secondary level in Campinas, São Paulo State, Brazil. The exam is part of the entrance examinations administered by State University of Campinas since 1987. The study triangulates information collected from different perspectives and methods. Impacts of different intensities are observed in the cenarios investigated, which may be taken as evidence to conclude that the effect of this test on teaching is not deterministic.

RESUMO

Este artigo é um relato de uma pesquisa de natureza qualitativa e exploratória cujo objetivo é investigar o impacto da prova de Inglês do vestibular da Universidade Estadual de Campinas nas atitudes, comportamentos e ações de professores em três contextos de ensino médio dessa cidade: escola pública, particular e curso preparatório. O estudo triangula informações coletadas a partir de diferentes perspectivas e métodos. Impactos de intensidades distintas são observados nos cenários investigados, constituindo evidência que permite concluir que a influência que o exame em questão exerce no ensino não é determinista.

Texto completo disponível apenas em PDF.

Full text available only in PDF format.

  • ALDERSON, J.C. & WALL, D. Does washback exist? Working Paper Series, v. 11. CRILE, Lancaster University, 1992.
  • ALDERSON, J.C. & HAMP-LYONS, L. TOEFL preparation courses: a study of washback. Language Testing, v. 13, p. 280-297, 1996.
  • CONSOLO, D.A. O livro didático como insumo na aula de língua estrangeira (Inglês) na escola pública. [The textbook as input in EFL classes in the public schools] 1990. Dissertação [Master Thesis], (Mestrado em Lingüística Aplicada) - Instituto de Estudos da Linguagem, Unicamp, Campinas.
  • GIMENEZ, T. Concepções de linguagem e ensino na preparação de alunos para o vestibular [Underlying concepts of language and teaching in student preparation for university entrance examinations]. Trabalhos em Lingüística Aplicada, v.34, p 21-37, 1999.
  • Ministério da Educação [Ministry of Education]. Fonte [Source]: MEC/INEP, 2000.
  • São Paulo (Estado) Secretaria da Educação. Coordenadoria de Normas Pedagógicas. Proposta curricular de Língua Estrangeira Moderna - Inglês: 2º grau. [Modern Foreign Language Curriculum Guidelines – English: secondary level] Segunda edição, São Paulo:SE/CENP,1992.
  • SCARAMUCCI, M.V.R. University entrance examinations and EFL teaching: a study of washback in the Brazilian context. Paper presented at the 12th World Congress of Applied Linguistics (AILA99), Tokyo, Japan, 1999a.
  • __________________ Vestibular e ensino de inglês em uma escola pública [University entrance examination and the teaching of English in a public school]. Trabalhos em Lingüística Aplicada, v. 34, p. 7-20, 1999b.
  • __________________ O efeito retroativo dos vestibulares de língua inglesa da Unicamp no ensino de segundo grau de escolas públicas e particulares de Campinas [The washback effect of the Unicamp EFL exam on secondary level teaching of public and private schools in Campinas]. Unpublished report, FAPESP 95/06551-9, 1998.
  • Vestibular Nacional Unicamp. Manual do candidato (1996). [Unicamp national entrance examination. Candidate's manual]. Comvest, Unicamp.
  • WALL, D. & J.C. ALDERSON. Examining washback: The Sri Lankan impact study. Working Paper Series, v.12. CRILE, Lancaster University, 1992.
  • WATANABE, Y. Does grammar translation come from the entrance examination? Preliminary findings from classroom-based research. Language Testing, v. 13, p. 318- 332, 1996.
  • 1
    I would like to acknowledge FAPESP - Fundação para o Apoio à Pesquisa do Estado de São Paulo São Paulo [The State of São Paulo Research Foundation] - for providing the funding for this research project. I wish to thank also my colleague Joanne Busnardo for her helpful comments on an earlier version of this paper.
  • Publication Dates

    • Publication in this collection
      11 June 2013
    • Date of issue
      2002
    Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas Gerais Universidade Federal de Minas Gerais - Faculdade de Letras, Av. Antônio Carlos, 6627 4º. Andar/4036, 31270-901 Belo Horizonte/ MG/ Brasil, Tel.: (55 31) 3409-6044, Fax: (55 31) 3409-5120 - Belo Horizonte - MG - Brazil
    E-mail: rblasecretaria@gmail.com