Acessibilidade / Reportar erro

O PAPEL DO ENFERMEIRO HOSPITALAR NO ENSINO DE PACIENTE

The role of hospital nurse in patient teaching

Resumos

O ensino de pacientes é reconhecido como forma relevante de atividade do enfermeiro, ao longo da história da enfermagem Muitos dos fatores que dificultam a efetivação dessa prática são analisados no presente estudo, com base na experiência relatada na literatura.

Papel do enfermeiro; Ensino de paciente


Patient teaching by hospital nurse has been recognized as a relavent form of a patient care throughout the history of nursing. However, there are obstacles to carry on this practice. On the basis of the experience reported in the literatura, the present study analises factors which hinder the widespread use of this practice.

Role of nurse; Patient teaching


Texto disponível apenas em PDF

5 - REFERÊNCIAS BIBLIOGRÁFICAS

  • 1
    ARDNT, M. J.; UNDERWOOD, B. Learning style theory and patient education. J. Contin. Educ. Nurs., v. 21, n. 1, p.28-33,1989.
  • 2
    ARMSTRONG, M. L. Orchestrating the process of patient education: methods and approaches. Nurs. Clin. North Am., v. 24, n. 3, p.597-604,1989.
  • 3
    BILLE, D. A. Practical approaches to patient teaching. Boston, Little-Brown, 1981.
  • 4
    CAFARELLA, R. S. Hospital-based education programs for patients: views of health care profissionais in Maine. Public Health Rep., v. 96, n. 6, p.560-7,1981.
  • 5
    CARVALHO, E. C. O comportamento verbal do enfermeiro-paciente: função educativa e educação continuada do profissional. Ribeirão preto, 1985. 225p. Tese (Doutorado) — Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo.
  • 6
    CASTELLANOS, B. E. P. Algumas reflexões sobre nossa profissão: a enfermagem. São Paulo, Rev. Paul Enf, v.2, n.2, p.42-4,1982.
  • 7
    CLOSE, A. Patient education: a literature review. J. Adv. Nurs., v. 13, n. 2, p.203-13,1988.
  • 8
    EVORA, Y. D. M. Ações educativas em um ambulatório de pré-natal: atuação dos profissionais de enfermagem. Resumo de Dissertação. Rev. Esc. Enf. USP, v. 22, n. 3, p.371-4,1988.
  • 9
    FAULKNER, A. Nursing: a creative approach. London, Baillière-Tindall, 1985.
  • 10
    GESSNER, B. A. Adult education: the cornestone of patient teaching. Nurs. Clin. North Am, v. 24, n. 3, p.589-95,1989.
  • 11
    HONAN, S. et al. The nurse as patient educator perceived responsabilities and factors enhancing role development. J. Contin. Educ. Nurs., v. 19, n. 1, p.33-7,1988.
  • 12
    HUSSEY, L. C; GILLILAND, K. Compliance, low literacy and locus of control. Nurs. Clin. North. Am., v. 24, n. 3, p.605-11, 1989.
  • 13
    LIPETZ, M.J. et al. What is wrong with patient education programs? Nurs. Outlook, v. 38, n. 4, p.184-9, 1990.
  • 14
    MAGILL, K. et al. Patient education: progress and problems. Nurs. Manage., v. 17, n. 2, p.44-8,1986.
  • 15
    MARTELLI, Z. B. Necessidades de aprendizagem da pessoa colostomizada: impressão diagnóstica do enfermeiro, através da observação militante e taxionomia de objetivos educacionais. Ribeirão Preto, 1983.158p. Dissertação (Mestrado) — Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo.
  • 16
    MISHIMA. S. M. A inserção do enfermeiro no mercado de trabalho: algumas considerações. Rev. Esc. Enf. USP., v. 23, n. 1, p.143-8,1989.
  • 17
    MURDAUGH, C. Effects of nurses knowledge of teaching/learning principles on knowledge of coronary care unit patientes. Heart Lung, v. 9, n. 6, p.1073-8,1980.
  • 18
    NIGHTINGALE, F. Notas sobre enfermagem: o que é e o que não é. São Paulo, Cortez, 1989.
  • 19
    NUNEZ, R. S.; LUCKESI, M. A. V. Educação em serviço: fator de desenvolvimento de recursos humanos em enfermagem. Rev. Bras. Enf., v. 33, n. 1, p.54-80,1980.
  • 20
    OBERST, M. T. Perspectives on research in patient teaching. Nurs. Clin. North Am, v. 24, n. 3, p.621 -8, 1989.
  • 21
    PAVLISH, C. A. A model for situacional patient teaching. J. Contin. Educ. Nurs., v. 18, n. 6, p.163-7, 1987.
  • 22
    POHL, M. L. Teaching activites of the nursing practitioner. Nurs. Res., v. 14, n. 1, p.4-11,1965.
  • 23
    REDMAN, B. R. The process of patient teaching in nursing 3 ed. St. Luis, C. V. Mosby, 1976.
  • 24
    SADALA, M. L. A. O ensino superior de enfermagem e a realidade prática do enfermeiro. São Carlos, 1981. 170p. Dissertação (Mestrado) — Centro de Educação e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Carlos.
  • 25
    SANTOS, B. R. L.: MENDES, E. E. M. Programa de assistência de enfermagem a clientes portadores de danos cardiovasculares, no ambulatório de um hospital de ensino de Porto Alegre, R. S. Rev. Gaúcha Enf, v. 4, n. 1, p.61-73,1983.
  • 26
    SANTOS, V. dos. O docente e o ensino de ações educativas à saúde, no curso de graduação em enfermagem: uma interpretação fenomenológica. Ribeirão Preto, 1983. 118p. Dissertação (Mestrado) — Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo.
  • 27
    SMITH, C. E. Overview of patient education. Nurs. Clin. North Am, v. 24. n. 3, p.583-7,1989.
  • 28
    SMITHERMAN, C. Nursing actions for health promotion. 4 ed. Philadelphia, F. A. Davis, 1984. Cap. 4, p. 121-56: The teaching process.
  • 29
    TREVISAN, M. A. Estudo das atividades dos enfermeiros-chefes de unidade de internação de um hospital-escola. Ribeirão Preto, 1978.117p. Tese (Doutorado) - Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo.
  • 30
    WHITEHOUSE, R. Forms that facilitate patient teaching. Am J. Nurs., v. 79, n. 7, p.1227-9,1979.
  • 31
    WILSON-BARNETT, J. Patient teaching or patient counselling. J. Adv. Nurs., v. 13, n. 2, p.215-22, 1988.
  • 32
    WILSON-BARNETT, J. Recent advances in nursing: patient teaching. Edinburgh, Churchill Livingstone, 1983.
  • 33
    WILSON-BARNETT, J.; OSBORNE, J. Studies evaluating patient teaching: implications for practice. Int. J. Nurs. Stud, v. 20, n. 1, p.33-44,1983.
  • 34
    ZAGO, M. M. F. Plano de ensino para o preparo da alta médica do paciente laringectomizado. Ribeirão Preto, 1990.145p. Dissertação (Mestrado) — Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo.

Datas de Publicação

  • Publicação nesta coleção
    Dez 1992
Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem Av. Dr. Enéas de Carvalho Aguiar, 419 , 05403-000 São Paulo - SP/ Brasil, Tel./Fax: (55 11) 3061-7553, - São Paulo - SP - Brazil
E-mail: reeusp@usp.br