Acessibilidade / Reportar erro
Ordenar publicações por
Revista da Escola de Enfermagem da USP, Volume: 58, Publicado: 2024
  • Fatores relacionados ao letramento em saúde de adolescentes brasileiros: estudo transversal Artigo Original

    Pimentel, Sidiany Mendes; Avila, Marla Andréia Garcia de; Medeiros, Vinnicius Dias Alves de; Prata, Rafaela Aparecida; Nunes, Hélio Rubens de Carvalho; Silva, Juliana Bastoni da

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: Analisar a relação entre fatores sociodemográficos e clínicos com o letramento em saúde de adolescentes brasileiros. Método: Trata-se de um estudo transversal com 526 adolescentes de 14 a 19 anos. Os dados foram coletados virtualmente entre julho e setembro de 2021 por meio de questionário de caracterização sociodemográfica, do perfil clínico e do Health Literacy Assessment Tool – versão em português. As variáveis foram avaliadas por regressão linear múltipla com resposta normal, com significância p < 0,05. Resultados: A média de idade foi de 16,9 anos (±1,6), a pontuação média do letramento em saúde foi de 25,3 (±5,4). Sexo feminino (p = 0,014), maior escolaridade (p = 0,002) e uso de medicamentos (p = 0,020) foram relacionados a maiores níveis de letramento em saúde. Adolescentes com doenças crônicas apresentaram pontuação total do letramento superior, em média 1,51 pontos, comparados aos sem doença crônica. Conclusão: Adolescentes do sexo masculino e os com menor escolaridade apresentaram pior desempenho no letramento em saúde e, por isso, merecem especial atenção nas ações de promoção da saúde.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivo: Analizar la relación entre factores sociodemográficos y clínicos con la alfabetización en salud de adolescentes brasileños. Método: Se trata de un estudio transversal llevado con 526 adolescentes entre 14 y 19 años. Los datos se recogieron virtualmente entre julio y septiembre de 2021 mediante un cuestionario de caracterización sociodemográfica, de perfil clínico y de la Health Literacy Assessment Tool – versión en portugués. Las variables se sopesaron por regresión linear múltiple con respuesta normal y significación p < 0,05. Resultados: La edad promedio era de 16,9 años (±1,6) y la puntuación media en alfabetización en salud de 25,3 (±5,4). El sexo femenino (p = 0,014), la mayor escolaridad (p = 0,002) y el uso de medicación (p = 0,020) estaban relacionados con niveles más altos de alfabetización en salud. Los adolescentes con enfermedades crónicas obtuvieron una puntuación total de alfabetización más alta, en media, 1,51 puntos, en comparación con los que no padecían dichas enfermedades. Conclusión: Adolescentes del sexo masculino y aquellos con menos escolaridad presentaron un desempeño pobre en la alfabetización en salud y, por esa razón, necesitan atención especial durante las acciones de promoción de la salud.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objective: To analyze the relationship between sociodemographic and clinical factors with health literacy in Brazilian adolescents. Method: This is a cross-sectional study with 526 adolescents aged 14 to 19. Data were collected virtually between July and September 2021 using a sociodemographic characterization questionnaire, clinical profile and the Health Literacy Assessment Tool – Portuguese version. The variables were evaluated by multiple linear regression with normal response, with significance p < 0.05. Results: The average age was 16.9 years (±1.6), the average health literacy score was 25.3 (±5.4). Female gender (p = 0.014), university educational level (p = 0.002) and use of medication (p = 0.020) were related to higher levels of health literacy. Adolescents with chronic illnesses had a higher total literacy score, on average 1.51 points, compared to those without chronic illnesses. Conclusion: Male adolescents and those with less education performed worse in health literacy and, therefore, deserve special attention in health promotion actions.
  • Atuação do enfermeiro da Atenção Primária à Saúde no tratamento da Disfunção do Trato Urinário Inferior Artigo Original

    Assis, Gisela Maria; Rodrigues, Nayara dos Santos; Oliveira, Franciele de Freitas de; Silva, Camilla Pinheiro Cristaldi da; Arruda, Drielle Fernanda; Nunes, Ana Carolina Silvy; Martins, Gisele

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: Compreender a atuação dos enfermeiros da Atenção Primaria à Saúde no tratamento da Disfunção do Trato Urinário Inferior. Método: Pesquisa transversal multi-metodológica, composta por etapas quantitativa e qualitativa, de forma independente e sequencial. Dados coletados de forma remota, por meio de questionário e grupo focal, analisados por estatística descritiva e análise temática de Braun e Clarke, respectivamente. O projeto foi aprovado sob Parecer no. 22691119.0.0000.0030. Resultados: Participaram do estudo 145 enfermeiros na etapa quantitativa e 20 na qualitativa, atuantes na Atenção Primária à Saúde do Brasil. Dos 93,1% enfermeiros que referiram já terem atendido pessoas com Disfunção do Trato Urinário, apenas 54,4% prestaram orientações, sendo principalmente para treinamento da musculatura do assoalho pélvico. Conclusão: Mesmo possuindo respaldo legal e acesso à demanda, os enfermeiros não têm conhecimento para oferecer tratamento conservador para Disfunção do Trato Urinário Inferior. Apesar disso, mostraram-se motivados para tal atuação desde que recebam capacitação específica.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivo: Comprender el papel del enfermero de Atención Primaria de Salud en el tratamiento de la Disfunción del Tracto Urinario Inferior. Método: Investigación transversal multimetodológica, compuesta por etapas cuantitativas y cualitativas, de forma independiente y secuencial. Datos recopilados de forma remota, a través de un cuestionario y un grupo focal, analizados mediante estadística descriptiva y análisis temático de Braun y Clarke, respectivamente. El proyecto fue aprobado bajo Opinión 22691119.0.0000.0030. Resultados: Participaron del estudio 145 enfermeros en la etapa cuantitativa y 20 en la cualitativa, actuando en la Atención Primaria de Salud en Brasil. Del 93,1% de los enfermeros que afirmaron haber atendido ya a personas con Disfunción del Tracto Urinario, sólo el 54,4% brindó orientación, principalmente para el entrenamiento de los músculos del suelo pélvico. Conclusión: Incluso con apoyo legal y acceso a la demanda, los enfermeros no tienen el conocimiento para ofrecer tratamiento conservador para la Disfunción del Tracto Urinario Inferior. Pese a ello, estaban motivados para hacerlo siempre que recibieran una formación específica.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objective: To understand Primary Health Care nurses’ role in treating Lower Urinary Tract Dysfunction. Method: Cross-sectional multi-methodological research, composed of quantitative and qualitative steps, independently and sequentially. Data collected remotely, through a questionnaire and focus group, analyzed using descriptive statistics and thematic analysis by Braun and Clarke, respectively. The project was approved under Opinion 22691119.0.0000.0030. Results: A total of 145 nurses participated in the study in the quantitative step and 20 in the qualitative step, working in Primary Health Care in Brazil. Of the 93.1% nurses who reported having already cared for people with Urinary Tract Dysfunction, only 54.4% provided guidance, mainly for training the pelvic floor muscles. Conclusion: Even though they have legal support and access to demand, nurses do not have the knowledge to offer conservative treatment for Lower Urinary Tract Dysfunction. Despite this, they were motivated to do so as long as they received specific training.
  • Percepções de Risco Relacionadas à COVID-19 e Cumprimento de Medidas de Proteção de Estudantes Séniores de Obstetrícia e Enfermagem Original Article

    Ulaş, Seval Cambaz; Açıl, Dilay; Büyük, Damla Şahin; Durgun, Seçil Köken; Açışlı, Fatma Uyar

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: Este estudo tem como objetivo examinar as percepções de risco de estudantes sêniores de obstetrícia e enfermagem em relação à COVID-19 e o cumprimento das medidas de vacinação e proteção. Método: Este estudo transversal foi realizado ao longo de dois anos acadêmicos com estudantes sêniores de obstetrícia e enfermagem (n = 358). No presente estudo, foram utilizadas as características descritivas dos estudantes e a escala de percepção de risco da COVID-19. Resultados: As pontuações dos estudantes na Escala de Percepção de Risco da COVID-19 situaram-se num nível moderado e semelhante em ambos os anos do estudo. Mais de 80% dos estudantes estavam totalmente vacinados, e aproximadamente metade deles tinha histórico familiar de COVID-19. No segundo ano da pandemia, prestaram menos atenção ao distanciamento social e aos hábitos de evitar permanência em espaços fechados. Conclusão: Embora as percepções de risco da COVID-19 dos futuros profissionais de saúde tenham permanecido em níveis semelhantes durante o período examinado, verificou-se que, no segundo ano da pandemia, começaram a acostumar-se com o processo e prestaram menos atenção às medidas de proteção social.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivo: Este estudio tiene como objetivo examinar las percepciones de riesgo de los estudiantes seniors de obstetricia y enfermería con respecto a COVID-19 y su cumplimiento con la vacunación y las medidas de protección. Método: Este estudio transversal se llevó a cabo en dos años académicos con estudiantes seniors de obstetricia y enfermería (n = 358). En el presente estudio, se utilizaron las características descriptivas de los estudiantes y la escala de percepción de riesgo de COVID-19. Resultados: Las puntuaciones en la Escala de Percepción de Riesgo de COVID-19 de los estudiantes estaban en un nivel moderado y similar en ambos años de este estudio. Más del 80% de los estudiantes estaban completamente vacunados y la historia familiar de COVID-19 fue positiva en aproximadamente la mitad de ellos. En el segundo año de la pandemia, prestaron menos atención a la distancia social y a evitar estar en interiores. Conclusión: Aunque las percepciones de riesgo de COVID-19 de los futuros profesionales de la salud se mantuvieron en un nivel similar durante el período examinado, se encontró que en el segundo año de la pandemia, empezaron a acostumbrarse al proceso y prestaron menos atención a las medidas de protección social.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objective: This study aims to examine the risk perceptions of midwifery and nursing senior students regarding COVID-19 and compliance with vaccination and protective measures. Method: This cross-sectional study was conducted in two academic years on senior midwifery and nursing students (n = 358). In the present study, the descriptive characteristics of the students and the COVID-19 risk perception scale were used. Results: The students’ COVID-19 Risk Perception Scale scores were at a moderate level and a similar level in both years of this study. More than 80% of the students were fully vaccinated, and the family history of COVID-19 was positive in approximately half of them. In the second year of the pandemic, they paid less attention to social distance and avoidance of being indoors. Conclusion: Although the COVID-19 risk perceptions of future health professional students remained at a similar level during the examined period, it was found that in the second year of the pandemic, they started to get used to the process and paid less attention to social protective measures.
  • Estresse pré-operatório em crianças de acordo com a presença dos pais avaliada por cortisol salivar e mYPAS: ensaio quase-randomizado Original Article

    Silveira, Ketillyn Nayara de Macedo; Alves, Rodrigo Leal; Nascimento Júnior, Paulo do; Coelho, Monique Antonia; Barros, Guilherme Antonio Moreira de; Módolo, Norma Sueli Pinheiro

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: O principal objetivo deste estudo foi comparar os níveis de estresse e ansiedade em crianças submetidas a procedimentos cirúrgicos com ou sem presença dos pais na indução da anestesia, medindo os níveis de cortisol salivar e aplicando o mYPAS. Método: Ensaio quaserandomizado com crianças de 5 a 12 anos, com estado físico ASA I, II ou III, submetidas a cirurgia eletiva. De acordo com a disposição dos pais, o par foi definido como grupo acompanhado ou não acompanhado. Foram utilizados testes de qui-quadrado, exato de Fisher, t de Student, Mann-Whitney, Hodges-Lehman e Spearman para as análises estatísticas. Resultados: Foram incluídas 46 crianças; 63% delas em idade préescolar, principalmente acompanhadas por suas mães (80%). A pontuação mYPAS mediana foi de 37,5 (intervalo interquartil, 23,4–51,6) em crianças não acompanhadas e de 55,0 (intervalo interquartil, 27,9–65,0) em crianças acompanhadas, com uma diferença mediana estimada de +11,8 (IC de 95% de 0 a 23,4; p = 0,044). Não houve diferenças significativas nos níveis médios de cortisol salivar. Conclusão: O nível de ansiedade foi maior em crianças acompanhadas. Não houve diferenças nos níveis de cortisol salivar entre os dois grupos. Registro Brasileiro de Ensaios Clínicos (ReBEC): RBR-9wj4qvy.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivo: El objetivo principal de este estudio fue comparar los niveles de estrés y ansiedad en niños sometidos a procedimientos quirúrgicos con o sin presencia de los padres en la inducción de la anestesia mediante la medición de los niveles de cortisol salival y la aplicación del mYPAS. Método: Ensayo cuasi-aleatorio con niños de 5 a 12 años, con estado físico ASA I, II o III, sometidos a cirugía electiva. Según la disposición de los padres, se definieron como grupo acompañado o no acompañado. Se utilizaron pruebas de chi-cuadrado, exacta de Fisher, t de Student, Mann-Whitney, Hodges-Lehman y Spearman para los análisis estadísticos. Resultados: Se incluyeron 46 niños; el 63% eran niños en edad preescolar, en su mayoría acompañados por sus madres (80%). La puntuación mYPAS mediana fue de 37,5 (rango intercuartílico, 23,4–51,6) en niños no acompañados y de 55,0 (rango intercuartílico, 27,9–65,0) en niños acompañados, con una diferencia mediana estimada de +11,8 (IC del 95% de 0 a 23,4; p = 0,044). No hubo diferencias significativas en los niveles medios de cortisol salival. Conclusión: El nivel de ansiedad fue mayor en los niños acompañados. No hubo diferencias en los niveles de cortisol salival entre ambos grupos. Registro Brasileño de Ensayos Clínicos (ReBEC): RBR-9wj4qvy.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objective: The main objective of this study was to compare stress and anxiety levels in children undergoing surgical procedures with or without parental presence at induction of anesthesia by measuring salivary cortisol levels and applying the mYPAS. Method: Quasi-randomized trial with children aged 5–12 year, with ASA physical status I, II, or III, undergoing elective surgery. According to parents’ willingness, the pair were defined as accompanied or unaccompanied group. Chi-square, Fisher’s exact tests, Student’s t test, Mann-Whitney, Hodges-Lehman and Spearman’s tests were used for statistical analyzes. Results: We included 46 children; 63% were preschool children mostly accompanied by their mothers (80%). The median mYPAS score was 37.5 (quartile range, 23.4–51.6) in unaccompanied children, and 55.0 (quartile range, 27.9–65.0) in accompanied children, with an estimated median difference of +11.8 (95% CI of 0 to 23.4; p = 0.044). There were no significant differences in the mean salivary cortisol levels. Conclusion: The level of anxiety was higher in accompanied children. There were no differences in salivary cortisol levels between both groups. Brazilian Registry of Clinical Trials (ReBEC): RBR-9wj4qvy.
  • Determinantes sociais e acesso aos serviços de saúde em pacientes com COVID-19: estudo seccional Artigo Original

    Ventura, Maria Williany Silva; Lima, Francisca Elisângela Teixeira; Brito, Paula dos Santos; Pascoal, Lívia Maia; Albuquerque, Nila Larisse Silva de; Almeida, Paulo César de

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: Verificar a associação dos determinantes sociais da saúde com o acesso de pacientes com COVID-19 aos serviços de saúde. Método: Estudo analítico, transversal, desenvolvido em três estados do Nordeste brasileiro (Ceará, Maranhão e Pernambuco), com 968 pacientes, utilizando-se de questionários de dados sociodemográficos, determinantes e do Primary Care Assessment Tool, adaptado para realidade da COVID-19, com 58 itens, classificado em alto (escore ≥ 6,6) e baixo (escore < 6,6), cujo valor alto revela melhores padrões de acesso aos serviços de saúde. Para análise comparativa, empregou-se o teste do Qui-quadrado. Resultados: Verificou-se diferença significativa (p < 0,05) entre os domínios do instrumento e os seguintes determinantes: idade, cor da pele, índice de massa corporal, procedência, escolaridade, vínculo empregatício, serviços próximos à residência, primeiro serviço de atendimento, renda e meios de transporte. Conclusão: O acesso aos serviços de saúde de pessoas com COVID-19 esteve associado aos diversos determinantes, sendo estes individuais, comportamentais, sociais, correlacionados aos aspectos estruturais e organizacionais dos serviços de saúde ofertados pelos três estados do Nordeste brasileiro.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivo: Verificar la asociación de los determinantes sociales de la salud con el acceso de los pacientes con COVID-19 a los servicios de salud. Método: Estudio analítico, transversal, realizado en tres estados del Nordeste de Brasil (Ceará, Maranhão y Pernambuco), con 968 pacientes, utilizando cuestionarios con datos sociodemográficos, determinantes y la Herramienta de Evaluación de la Atención Primaria (PCATool), adaptada a la realidad de la COVID-19, con 58 ítems, clasificados en alto (puntuación ≥ 6,6) y bajo (puntuación < 6,6), cuyo valor alto revela mejores estándares de acceso a los servicios de salud. Se utilizó la prueba de chi-cuadrado para analizar las comparaciones. Resultados: Hubo diferencia significativa (p < 0,05) entre los dominios del instrumento y los siguientes determinantes: edad, color de piel, índice de masa corporal, origen, escolaridad, empleo, servicios cercanos al domicilio, primer servicio, ingreso y medio de transporte. Conclusión: El acceso a los servicios de salud de las personas con COVID-19 se asoció a diversos determinantes, entre ellos individuales, comportamentales y sociales, correlacionados con los aspectos estructurales y organizativos de los servicios de salud ofrecidos por los tres estados del nordeste de Brasil.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objective: To verify the association between social determinants of health and access to health services for COVID-19 patients. Method: Analytical, cross-sectional study, carried out in three states in the Northeast of Brazil (Ceará, Maranhão and Pernambuco), with 968 patients, using questionnaires with sociodemographic data, determinants and the Primary Care Assessment Tool, adapted to the reality of COVID-19, with 58 items, classified as high (score ≥ 6.6) and low (score < 6.6), whose high value reveals better standards of access to health services. The Chi-square test was used for comparative analysis. Results: There was a significant difference (p < 0.05) between the domains of the instrument and the following determinants: age, skin color, body mass index, origin, schooling, employment, services close to home, first service, income and means of transport. Conclusion: Access to health services for people with COVID-19 was associated with various determinants, including individual, behavioural and social ones, correlated with the structural and organizational aspects of the health services offered by the three states of Northeastern Brazil.
  • Situação de cuidar de uma criança com condição crônica pelas famílias: estudo de métodos mistos Artigo Original

    Felizardo, Melissa Joice de Abreu; Macêdo, Maísa Mara Lopes; Henriques, Nayara Luiza; Deodato, Sérgio; Duarte, Elysângela Dittz

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: Analisar os significados atribuídos por familiares a situação de cuidar de uma criança com condição crônica (CCC), à luz do Family Management Style Framework (FMSF). Método: Pesquisa de métodos mistos, do tipo paralelo convergente, orientada pelo referencial teórico FMSF, utilizando o componente conceitual “Definição da Situação”. Participaram 53 famílias de CCC. Os dados foram coletados por entrevista semiestruturada, questionário de caracterização dos participantes e escala de Medida de Manejo Familiar. Realizou-se análise estatística descritiva e inferencial dos dados quantitativos e os dados qualitativos foram submetidos à análise temática do tipo dedutiva. Resultados: Familiares referem uma visão de normalidade em relação à CCC, verificada também pela escala Vida Diária da Criança. Contudo, indicam as repercussões da condição crônica na família, e que dedicam maior atenção e tempo para atender às necessidades de cuidado da criança, também verificado nas escalas de Visão do Impacto da Condição e Esforço de Manejo. Conclusão: As famílias possuem uma visão positiva da situação de cuidar das CCC no domicílio, apontando, contudo, alguns efeitos negativos, como é o caso do maior tempo despendido na atenção à criança.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivo: Analizar los significados atribuidos por los familiares a la situación de cuidado de un hijo con una condición crónica (CCC), a la luz del Marco de Estilos de Gestión Familiar (FMSF). Método: Estudio de métodos mixtos, paralelo-convergente, orientado por el marco teórico del FMSF, utilizando el componente conceptual “Definición de la Situación”. Participaron 53 familias CCC. Los datos se recogieron mediante una entrevista semiestructurada, un cuestionario para caracterizar a los participantes y una escala de Medida de Gestión Familiar. Se analizaron estadísticas descriptivas e inferenciales para los datos cuantitativos y los datos cualitativos se sometieron a un análisis temático deductivo.. Resultados: Los familiares relataron una visión de normalidad en relación al CCC, verificada también por la escala de Vida Cotidiana del Niño. Sin embargo, señalan las repercusiones de la condición crónica en la familia, y que dedican más atención y tiempo a la atención de las necesidades de cuidado del niño, lo que también fue verificado en las escalas Visión del Impacto de la Condición y Esfuerzo de Gestión. Conclusión: Las familias tienen una visión positiva de la situación de cuidar de CCC en casa, pero señalan algunos efectos negativos, como el mayor tiempo dedicado al cuidado del niño.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objective: To analyze the meanings attributed by family members to the situation of caring for a child with a chronic condition (CCC), in the light of the Family Management Style Framework (FMSF). Method: A mixed-methods, parallel-convergent study, guided by the FMSF theoretical framework, using the conceptual component “Definition of the Situation”. Fifty-three CCC families took part. Data was collected using a semi-structured interview, a questionnaire to characterize the participants and a Family Management Measure scale. Descriptive and inferential statistical analysis was carried out on the quantitative data and the qualitative data was subjected to deductive thematic analysis. Results: Family members reported a view of normality in relation to CCC, also verified by the Child’s Daily Life scale. However, they indicate the repercussions of the chronic condition on the family, and that they devote more attention and time to meeting the child’s care needs, which was also verified in the View of the Impact of the Condition and Management Effort scales. Conclusion: Families have a positive view of the situation of caring for CCC at home, but point out some negative effects, such as the greater time spent caring for the child.
  • Fragilidades para a continuidade do cuidado ao pré-termo egressoda unidade neonatal Artigo Original

    Tanaka, Mariana Camargo; Bernardino, Fabiane Blanco Silva; Braga, Patrícia Pinto; Alencastro, Lidiane Cristina da Silva; Gaíva, Maria Aparecida Munhoz; Viera, Cláudia Silveira

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: Identificar as fragilidades para a continuidade do cuidado ao pré-termo egresso de unidade neonatal, a partir da perspectiva de profissionais da estratégia saúde da família. Método: Pesquisa qualitativa, realizada junto a 16 profissionais de quatro regionais de saúde de uma capital do centro-oeste do Brasil. A coleta dos dados ocorreu nos meses de outubro a dezembro de 2020, por meio de entrevistas semiestruturadas, individuais e presenciais. Os dados foram submetidos à analise de conteúdo, sustentada pelo conceito da continuidade do cuidado. Resultados: Três categorias compuseram a análise: Desafios para o atendimento na unidade e para o encaminhamento aos serviços especializados; Interações frágeis entre família do pré-termo e profissionais de saúde; Informação: aspecto essencial para a conexão entre profissionais de saúde e família do recém-nascido pré-termo. Conclusão: Os serviços de saúde mostram-se frágeis quanto às dimensões da continuidade do cuidado colaborando para a descontinuidade da atenção à criança nascida pré-termo.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivo: Identificar debilidades en la continuidad de la atención al recién nacido prematuro egresado de una unidad neonatal, desde la perspectiva de los profesionales de la estrategia de salud de la familia. Método: Investigación cualitativa, realizada con 16 profesionales de cuatro regiones sanitarias de una capital del centro-oeste de Brasil. La recolección de datos se realizó de octubre a diciembre de 2020, mediante entrevistas semiestructuradas, individuales y presenciales. Los datos fueron sometidos a análisis de contenido, sustentado en el concepto de continuidad de la atención. Resultados: Tres categorías comprendieron el análisis: Desafíos para la atención en la unidad y derivación a servicios especializados; Interacciones débiles entre la familia del bebé prematuro y los profesionales de la salud; Información: aspecto esencial para la vinculación entre los profesionales de la salud y la familia del recién nacido prematuro. Conclusión: Los servicios de salud son frágiles en términos de continuidad de la atención, lo que contribuye a la discontinuidad de la atención a los niños nacidos prematuros.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objective: To identify weaknesses in the continuity of care for preterm infants discharged from a neonatal unit, based on the perspective of professionals in the family health strategy. Method: Qualitative research, carried out with 16 professionals from four health regions in a capital city in the center-west of Brazil. Data collection took place from October to December 2020, through semi-structured, individual, and in-person interviews. Data underwent content analysis, supported by the concept of continuity of care. Results: The analysis consisted of three categories: Challenges for care in the unit and referral to specialized services; weak interactions between the preterm baby’s family and health professionals; Information: essential aspect for the connection between health professionals and the family of the preterm newborn. Conclusion: Health services are shown to be fragile in terms of the dimensions of continuity of care, contributing to the discontinuity of care for preterm children.
  • Conhecimento da equipe de enfermagem antes e após capacitação sobre dermatite associada à incontinência Artigo Original

    Ximenes, Raelly Ramos Campos; Chaves, Edna Maria Camelo; Girão, Ana Lívia Araújo; Gonçalves, Maria Helane Rocha Batista; Ferreira, Saionara Leal; Carvalho, Rhanna Emanuela Fontenele Lima de

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: Verificar o conhecimento da equipe de enfermagem antes e após capacitação sobre dermatite associada à incontinência. Método: Estudo antes e depois de uma intervenção educativa realizado com profissionais da equipe de enfermagem das clínicas médicas, cirúrgicas e unidade de terapia intensiva do hospital universitário, no mês de junho de 2023. A capacitação ocorreu durante três encontros. Os dados foram coletados por meio de questionário, aplicado imediatamente antes e após a capacitação. Para a comparação do antes e após capacitação, foi realizado o teste de McNemar para amostras dependentes. Resultados: Participaram 25 enfermeiros e 14 técnicos de enfermagem. Os itens que apresentaram significância estatística foram relacionados à identificação e à diferenciação correta da dermatite associada à incontinência e lesão por pressão; e a forma correta para higienização da pele. Conclusão: A capacitação da equipe de enfermagem permitiu avaliar o conhecimento da equipe de enfermagem para identificar, prevenir e tratar a dermatite associada à incontinência.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivo: Verificar los conocimientos del personal de enfermería antes y después de la formación sobre la dermatitis asociada a la incontinencia. Método: Estudio antes y después de una intervención formativa realizada con personal de enfermería de las clínicas médicas y quirúrgicas y de la unidad de cuidados intensivos de un hospital universitario en junio de 2023. La formación se impartió en tres sesiones. Los datos se recogieron mediante un cuestionario aplicado inmediatamente antes y después de la formación. Se utilizó la prueba de McNemar para muestras dependientes para comparar antes y después de la formación. Resultados: Participaron 25 enfermeras y 14 técnicos de enfermería. Los ítems que mostraron significación estadística estaban relacionados con la identificación y correcta diferenciación de la dermatitis asociada a la incontinencia y al daño por presión; y la forma correcta de higienizar la piel. Conclusión: La formación del equipo de enfermería permitió evaluar los conocimientos del equipo de enfermería sobre cómo identificar, prevenir y tratar la dermatitis asociada a la incontinencia.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objective: To verify the knowledge of nursing staff before and after training on incontinence-associated dermatitis. Method: A study before and after an educational intervention carried out with nursing staff from the medical and surgical clinics and intensive care unit of the university hospital in June 2023. The training took place over three meetings. Data was collected using a questionnaire administered immediately before and after the training. McNemar’s test for dependent samples was used to compare before and after training. Results: 25 nurses and 14 nursing technicians took part. The items that showed statistical significance were related to the identification and correct differentiation of dermatitis associated with incontinence and pressure injury; and the correct way to sanitize the skin. Conclusion: The training of the nursing team made it possible to assess their knowledge of how to identify, prevent and treat incontinence-associated dermatitis.
  • Associações e diferenças de gênero entre comportamentos de busca de OHI e letramento em e-Saúde entre estudantes universitários chineses Original Article

    Chen, Jie; Tian, Hua

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: Visa explorar associações e diferenças de gênero entre comportamentos de busca de OHI (busca de informações de saúde on-line) e letramento em e-Saúde (saúde eletrônica) entre estudantes universitários chineses. Métodos: Questionários on-line da escala de letramento em e-Saúde e comportamentos de busca de OHI criados no software Wenjunxing foram utilizados nesta pesquisa. Testes qui-quadrado, teste t e análise de correlação de Pearson foram realizados utilizando SPSS para análise de dados. Resultados: Dos 5.383 participantes, 72,4% eram meninas, 77,5% viviam em áreas rurais, 51,2% eram formados em artes liberais, 76,6% tinham pais com baixa escolaridade. As pontuações médias do C-eHEALS de meninos e meninas foram 26,53 ± 5,861 e 26,84 ± 5,816, respectivamente, sem diferença significativa (P = 0,084). Os três principais comportamentos de busca de IHO para meninos e meninas, bem como para os grupos baixo e alto do C-eHEALS, foram “encontrar informações sobre exercícios físicos”; “ler ou compartilhar informações de saúde através das redes sociais”; “encontrar informações sobre nutrição e dieta”, todos com diferenças significativas de gênero e de letramento em e-Saúde. Conclusões: As diferenças de gênero e de letramento em e-Saúde devem ser focadas na intervenção ao desenvolver e implementar formação de intervenção em e-Saúde para pais e adolescentes em escolas e comunidades.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivo: Explorar las asociaciones y las diferencias de género entre el comportamiento de búsqueda de OHI (información sanitaria en línea) y los conocimientos sobre e-Salud (salud electrónica) entre estudiantes universitarios chinos. Métodos: Se utilizaron cuestionarios en línea de la escala de conocimientos en e-Salud y conductas de búsqueda de OHI creadas con el software Wenjunxing. En el análisis de los datos, se utilizó el programa SPSS para llevar a cabo las pruebas de chi-cuadrado, pruebas t y análisis de correlación de Pearson. Resultados: De los 5.383 participantes, el 72,4% estaba formado por muchachas, el 77,5% vivía en zonas rurales, el 51,2% era licenciado en Humanidades y el 76,6% tenía padres con bajo nivel educativo. Las puntuaciones medias del C-eHEALS para chicos y chicas fueron 26,53 ± 5,861 y 26,84 ± 5,816, respectivamente, sin diferencias significativas (P = 0,084). Las tres conductas principales de búsqueda de la OHI para muchachos y muchachas, así como para los grupos de C-eHEALS bajo y alto, fueron “encontrar información sobre ejercicio físico”; “leer o compartir información sobre salud a través de las redes sociales”; “encontrar información sobre nutrición y dietas”, todos ellos con diferencias significativas de género y de aprendizaje sobre e-Salud. Conclusiones: Las diferencias de género y de conocimientos en e-Salud deben centrarse en la intervención a la hora de desarrollar e implementar la formación en cibersalud para padres y adolescentes en escuelas y comunidades.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objective: to explore associations and gender differences between OHI-seeking (online health information seeking) behaviors and eHealth (electronic health) literacy among Chinese university students. Methods: Online questionnaires of eHealth literacy scale and OHI-seeking behaviors created in software Wenjunxing were used in this survey. Chi-squared tests, t-test, and Pearson correlation analysis were performed using SPSS for data analysis. Results: Among 5,383 participants, 72.4% were girls, 77.5% lived in rural areas, 51.2% majored in liberal arts, 76.6% with low education parents. The average C-eHEALS scores of boys and girls were 26.53 ± 5.861 and 26.84 ± 5.816, respectively, with no significant difference (P = 0.084). The top three OHI-seeking behaviors for boys and girls, as well as for the C-eHEALS low and high groups, were “finding information about physical exercises” “reading or sharing health information via social media” “finding information about nutrition and diet”, all of which had significant gender and eHealth literacy differences. Conclusions: Gender and eHealth literacy differences should be focused for intervention when developing and implementing eHealth intervention training for parents and adolescents in schools and communities.
  • Caracterização dos tutores de ensino-aprendizagem em serviços públicos de saúde e temas de interesse para atuação Artigo Original

    Souza, Isadora Siqueira de; Paiva Neto, Francisco Timbó de; Pereira, Rebecca Cabral de Figueirêdo Gomes; Shimocomaqui, Guilherme Barbosa; Paz, Ana Cláudia Pereira da; Paresque, Marcio Anderson Cardozo; Eshriqui, Ilana

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: Descrever o perfil de tutores de ensino-aprendizagem em serviços públicos de saúde e investigar quais são os temas de maior interesse em espaços de desenvolvimento desses atores. Método: Estudo transversal. Elegíveis tutores da Planificação da Atenção à Saúde. Coleta de dados por questionário eletrônico composto por questões fechadas sobre características sociodemográficas, formação e atuação. Teste Qui-quadrado utilizado para comparar proporções segundo tipologias de tutor. Resultados: Considerados 614 tutores, que atuavam nas cinco regiões geográficas brasileiras, sendo a maioria na Atenção Primária (82%), seguido por atuação estadual/regional (13%) e na Atenção Ambulatorial Especializada (5%). A maioria referiu ser mulher, de cor da pele parda, da área de enfermagem, atuação como tutor há menos de 1 ano, e sem experiência prévia em preceptoria ou similar. Temas considerados mais importantes destacam-se Redes de Atenção à Saúde, estratificação de risco de condições crônicas e funções da Atenção Ambulatorial Especializada. Conclusão: Identificou-se a predominância de algumas características entre tutores, com diferenças entre as tipologias de atuação. Os achados podem apoiar gestores no processo de seleção e desenvolvimento de tutores na Planificação.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivo: Describir el perfil de los tutores de enseñanza-aprendizaje de los servicios de salud pública e investigar los temas de mayor interés en espacios de desarrollo de estos actores. Método: Se trata de un estudio transversal con Tutores Elegibles de Planificación de la atención en salud; con datos recopilados mediante cuestionario electrónico de preguntas cerradas sobre características sociodemográficas, formación y actuación. Se utilizó la prueba de Chi-cuadrado para comparar las proporciones según las tipologías del tutor. Resultados: Se consideraron 614 tutores que trabajaban en las cinco regiones geográficas del Brasil, la mayoría en Atención Primaria (82%), seguido de actuación estatal/regional (13%) y Atención Ambulatoria Especializada (5%). La mayoría declaró ser mujer, de piel morena, del ámbito de la enfermería, con menos de un año de actuación como tutora y sin experiencia previa como preceptora o similar. Los temas más importantes fueron las Redes de la Atención en Salud, la estratificación del riesgo de las enfermedades crónicas y el papel de la Atención Ambulatoria Especializada. Conclusión: Se identificó el predominio de ciertas características entre los tutores, distintas según los tipos de actuación. Las conclusiones pueden servir de apoyo a los gestores en el proceso de selección y desarrollo de los tutores en Planificación.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objective: To describe the profile of teaching-learning tutors in public health services and investigate which topics are of greatest interest in development spaces for these actors. Method: Cross-sectional study. Eligible tutors of Health Care Planning. Data collection using an electronic questionnaire composed of closed questions on sociodemographic characteristics, training and performance. Chi-square test used to compare proportions according to tutor typologies. Results: A total of 614 tutors worked in Brazil’s five geographic regions, the majority in primary care (82%), followed by state/regional work (13%) and specialized outpatient care (5%). The majority reported being female, of brown skin color, from the nursing field, having worked as a tutor for less than a year, and with no previous experience in preceptorship or similar. The most important topics were Health Care Networks, risk stratification for chronic conditions and the functions of specialized outpatient care. Conclusion: The predominance of certain characteristics among tutors was identified, with differences between the types of work. The findings can support managers in the process of selecting and developing tutors in Health Care Planning.
  • Análise de conteúdo de resultados NOC relacionados à ventilação mecânica em pessoas com COVID-19 Artigo Original

    Sá, Erika Silva de; Maurício, Aline Batista; Bruni, Larissa Giardini; Vieira, Larissa Gabrielle Dias; Santos, Vinicius Batista; Cavalcante, Agueda Maria Ruiz Zimmer; Barros, Alba Lucia Bottura Leite de; Silva, Viviane Martins da

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: Analisar as evidências de validade de conteúdo dos Resultados de Enfermagem “Resposta à ventilação mecânica: adulto” e “Resposta ao Desmame da Ventilação Mecânica: adulto”, para pacientes adultos com COVID-19 grave. Método: Estudo metodológico desenvolvido em duas etapas: revisão da literatura para construção das definições dos indicadores e análise das evidências de validade de conteúdo dos resultados de enfermagem por um grupo focal. Resultados: Todas as definições conceituais e operacionais elaboradas para os 56 indicadores foram consideradas claras e precisas. Entretanto, 17 indicadores foram excluídos por serem julgados pouco relevantes. Desse modo foram construídas as definições das magnitudes para 17 indicadores do Resultados de Enfermagem “Resposta a ventilação mecânica: adulto” e de 22 indicadores “Resposta ao desmame da ventilação mecânica: adulto”. Conclusão: A elaboração das definições e a validação por especialistas tornam o uso desses Resultados e seus indicadores mais compreensível e preciso, favorecendo o uso na prática clínica, proporcionando maior detalhamento da avaliação e dos registros.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivo: Analizar la evidencia de validez de contenido de los resultados de enfermería “Respuesta a la ventilación mecánica: Adulto” y “Respuesta al destete de la ventilación mecánica: Adulto”, para pacientes adultos con COVID-19 grave. Método: Estudio metodológico desarrollado en dos etapas: revisión bibliográfica para construir las definiciones de los indicadores y análisis de la evidencia de validez de contenido de los resultados de enfermería mediante un grupo focal. Resultados: Todas las definiciones conceptuales y operativas elaboradas para los 56 indicadores se consideraron claras y precisas. Sin embargo, se excluyeron 17 indicadores porque se consideró que no eran pertinentes. Se construyeron así las definiciones de las magnitudes para 17 indicadores del resultado de enfermería “Respuesta a la ventilación mecánica: adulto” y 22 indicadores “Respuesta al destete de la ventilación mecánica: adulto”. Conclusiones: La elaboración de definiciones y validación por expertos hace más comprensible y preciso el uso de estos resultados y sus indicadores, favoreciendo su uso en la práctica clínica y aportando mayor detalle en la valoración y registro.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objective: To analyze the evidence of content validity of the Nursing Outcomes “Mechanical Ventilation Response: Adult” and “Mechanical Ventilation Weaning Response: Adult”, for patients with severe COVID-19. Method: Methodological study developed in two stages: literature review to construct the definitions of the indicators and analysis of the evidence of content validity of the nursing outcomes by a focus group. Results: All the conceptual and operational definitions developed for the 56 indicators were considered clear and precise. However, 17 indicators were excluded because they were deemed not to be relevant. The definitions of the magnitudes for 17 indicators of the Nursing Outcome “Mechanical Ventilation Response: Adult” and 22 indicators “Mechanical Ventilation Weaning Response: Adult” were thus constructed. Conclusion: The development of definitions and validation by experts makes the use of these outcomes and their indicators more understandable and precise, favoring their use in clinical practice and providing greater detail in assessment and recording.
  • Fatores associados à peregrinação anteparto em maternidadede referência no Ceará Artigo Original

    Mesquita, Annita de Lima; Rodrigues, Hillary Bastos Vasconcelos; Ferreira, Uly Reis; Domingos, Maria Aparecida Ferreira; Oliveira, Bruno Luciano Carneiro Alves de; Cardoso, Alexandrina Maria Ramos; Biazus-Dalcin, Camila; Aquino, Priscila de Souza

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: Identificar fatores associados à peregrinação anteparto em gestantes de Fortaleza, Ceará, Brasil. Método: Estudo transversal com 300 puérperas de uma maternidade de referência estadual, realizado de março de 2020 a janeiro de 2021. Foi estimada a frequência da peregrinação segundo características socioeconômicas e de assistência pré-natal. Análises com o Teste Qui-Quadrado de Pearson selecionaram variáveis para a regressão de Poisson ajustada. Resultados: A frequência de peregrinação anteparto por mais de um serviço de saúde foi de 34,3%. Não conhecer a maternidade de referência (1,16; IC95% 1,04–1,30) e não residir próximo à maternidade de referência (1,16; IC95%: 1,03–1,31) estiveram associados à ocorrência de peregrinação entre as mulheres. Características pessoais e de assistência pré-natal não se mostraram associadas. Conclusão: Verificou-se associação da peregrinação anteparto com o desconhecimento da maternidade de referência e com a residência distante dessa maternidade, o que requer melhor comunicação da equipe e a garantia de acesso facilitado aos serviços de assistência obstétrica por meio da implementação eficaz da regionalização dos cuidados maternos.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivo: Identificar factores asociados a la peregrinación anteparto en mujeres embarazadas en Fortaleza, Ceará, Brasil. Método: Estudio transversal con 300 puérperas de una maternidad de referencia estatal, realizado de marzo de 2020 a enero de 2021. Se estimó la frecuencia de peregrinación según características socioeconómicas y de atención prenatal. Análisis con Prueba de Chi-Cuadrado de Pearson variables seleccionadas para regresión de Poisson ajustada. Resultados: La frecuencia de peregrinación anteparto a más de un servicio de salud fue del 34,3%. Desconocer la maternidad de referencia (1,16; IC95%: 1,04–1,30) y no vivir cerca de la maternidad de referencia (1,16; IC95%: 1,03–1,31) se asociaron con la ocurrencia de peregrinación entre las mujeres. Las características personales y la atención prenatal no se asociaron. Conclusión: Hubo asociación entre la peregrinación anteparto y el desconocimiento de la maternidad de referencia y vivir lejos de esa maternidad, lo que requiere una mejor comunicación del equipo y garantizar un acceso más fácil a los servicios de atención obstétrica a través de la implementación efectiva de la regionalización de la atención materna.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objective: To identify factors associated with antepartum pilgrimage in pregnant women in Fortaleza, Ceará, Brazil. Method: A cross-sectional study with 300 postpartum women from a state reference maternity hospital, carried out from March 2020 to January 2021. The frequency of pilgrimage was estimated according to socioeconomic characteristics and prenatal care. Analysis with Pearson’s chi-square test selected variables for adjusted Poisson regression. Results: The frequency of antepartum pilgrimage to more than one health service was 34.3%. Not knowing the reference maternity hospital (1.16; 95%CI: 1.04–1.30) and not living close to the reference maternity hospital (1.16; 95%CI: 1.03–1.31) were associated with the occurrence of pilgrimage among women. Personal characteristics and prenatal care were not associated. Conclusion: There was an association between antepartum pilgrimage and lack of knowledge of the reference maternity hospital and residence far from that maternity hospital, which requires better team communication and the guarantee of easier access to obstetric care services, through effective implementation of regionalization of maternal care.
  • Contribuições da representação dos elementos da prática de enfermagem na norma ISO 18.104:2023: estudo teórico Estudo Teórico

    Cubas, Marcia Regina; Silva, Rudval Souza da; Primo, Cândida Caniçali; Brandão, Marcos Antônio Gomes; Félix, Nuno Damácio de Carvalho; Jensen, Rodrigo

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: Refletir sobre as contribuições da representação dos elementos da prática de enfermagem na norma ISO 18.104:2023. Método: Estudo teórico com análise da norma. Foram descritas estruturas categoriais para representação da prática da enfermagem nos sistemas terminológicos e analisadas as contribuições identificadas nas partes da versão. Resultados: Há inovação na inclusão do resultado sensível à ação da enfermeira, explicitação do diagnóstico de enfermagem como indicador da demanda de serviços e complexidade de assistência, representação dos conceitos por mapas mentais e sugestão do uso de modelos de restrição para ações de enfermagem. Descreve que o Processo de Enfermagem é constituído pelo diagnóstico, ação e resultado sensível à ação da enfermeira. Considerações finais: A indicação do diagnóstico de enfermagem como um indicador trará benefícios para produção de conhecimento e tomada de decisão. Embora os resultados do cuidado não sejam respostas exclusivas a uma ação da enfermeira, os atributos modificáveis de um diagnóstico de enfermagem geram conhecimentos sobre a prática clínica, a eficácia das ações de enfermagem e o estado de saúde dos sujeitos de cuidado. Há coerência na compreensão da evolução do conceito de Processo de Enfermagem.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivo: Reflexionar sobre los aportes de representar los elementos de la práctica de enfermería en la norma ISO 18.104:2023. Método: Estudio teórico con análisis de la norma. Se describieron estructuras categóricas para representar la práctica de enfermería en sistemas terminológicos y se analizaron las contribuciones identificadas en las partes de la versión. Resultados: Hay innovación en la inclusión del resultado sensible a la acción del enfermero, explicación del diagnóstico de enfermería como indicador de demanda de servicios y complejidad del cuidado, representación de conceptos a través de mapas mentales y sugerencia del uso de modelos de restricción para las acciones de enfermería. Describe que el Proceso de Enfermería está constituido por el diagnóstico, la acción y el resultado sensible a la acción del enfermero. Consideraciones finales: La indicación del diagnóstico de enfermería como indicador traerá beneficios para la producción de conocimiento y la toma de decisiones. Aunque los resultados del cuidado no son respuestas exclusivas a la acción del enfermero, los atributos modificables de un diagnóstico de enfermería generan conocimiento sobre la práctica clínica, la efectividad de las acciones de enfermería y el estado de salud de los sujetos del cuidado. Hay coherencia en la comprensión de la evolución del concepto de Proceso de Enfermería.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objective: To reflect on the contributions of representing nursing practice elements in the ISO 18.104:2023 standard. Method: This is a theoretical study with standard analysis. Categorical structures were described to represent nursing practice in terminological systems and contributions identified in the parts of the version were analyzed. Results: There is innovation in the inclusion of nurse sensitive outcomes, nursing action, nursing diagnosis explanation as an indicator of nursing service demand and complexity of care, representation of concepts through mental maps and suggestion of use of restriction models for nursing actions. It describes that the Nursing Process is constituted by nursing diagnosis, nursing action and nurse sensitive outcomes. Final considerations: Indicating a nursing diagnosis as an indicator will bring benefits for knowledge production and decision-making. Although care outcomes are not exclusive responses to nursing action, the modifiable attributes of a nursing diagnosis generate knowledge about clinical practice, nursing action effectiveness and subjects of care’ health state. There is coherence in understanding the Nursing Process concept evolution.
  • Adaptação da Técnica de Grupo Nominal para versão virtual: relato de experiência Relato De Experiência Profissional

    Gusmão, Viviane Cristina de Lima; Flausino, Tatiane Garcia do Carmo; Couto, Daniela Sanches; Abraão, Ligia Maria; Felix, Adriana Maria da Silva; Ciofi-Silva, Caroline Lopes; Courtenay, Molly; Ness, Valerie; Castro-Sanchez, Enrique; Figueiredo, Rosely Moralez de; Padoveze, Maria Clara

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: Relatar as adaptações realizadas na Técnica de Grupo Nominal (TGN) original, permitindo sua aplicação ao formato virtual, preservando todos os seus elementos-chave. Método: Relato de experiência sobre as adaptações e adequações realizadas na TGN original ao formato virtual aplicando as Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC), por meio de ferramentas digitais disponibilizadas gratuitamente ou de baixo custo e de fácil manejo. Resultados: A TGN foi realizada integralmente de forma virtual e sofreu adaptações em cada uma das suas quatro etapas através da incorporação de recursos digitais específicos. Foi possível apresentar as ideias mais votadas e obter a aprovação final dos participantes. Os participantes não apresentaram dificuldade para utilizar os recursos virtuais disponibilizados, e, partir da avaliação de reação, mostram-se satisfeitos com as ferramentas disponibilizadas. Conclusão: A TGN adaptada mostrou-se um método efetivo quando utilizada em cenário virtual, sendo capaz de produzir um significativo número de ideias e desenvolver consenso. A ferramenta adaptada pode ser usada por outros pesquisadores em países com recursos ou dimensões semelhantes ao Brasil.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivo: Informar sobre las adaptaciones realizadas a la Técnica de Grupo Nominal (TGN) original, permitiendo su aplicación al formato virtual, preservando todos sus elementos clave. Método: Se trata de un informe de experiencia sobre las adaptaciones y ajustes realizados a la TGN original para el formato virtual mediante el uso de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC), utilizando herramientas digitales disponibles de forma gratuita o de bajo coste y fácil uso. Resultados: El TGN se realizó íntegramente de manera virtual y sufrió adaptaciones en cada una de sus cuatro etapas mediante la incorporación de recursos digitales específicos. Fue posible presentar las ideas más votadas y obtener la aprobación final de los participantes. Los participantes no tuvieron dificultades para utilizar los recursos virtuales proporcionados y, según los comentarios recibidos, se mostraron satisfechos con las herramientas facilitadas. Conclusión: El TGN adaptado demostró ser un método eficaz cuando se utiliza en un entorno virtual, capaz de producir un número significativo de ideas y desarrollar el consenso. La herramienta adaptada puede ser utilizada por otros investigadores en países con recursos o dimensiones similares a las de Brasil.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objective: To report on the adaptations made to the original Nominal Group Technique (NGT), allowing it to be applied to the virtual format, preserving all its key elements. Method: An experience report on the adaptations and adjustments made to the original NGT to the virtual format using Information and Communication Technologies (ICT), using digital tools that are available free of charge or are low cost and easy to use. Results: The NGT was carried out entirely virtually and underwent adaptations in each of its four stages through the incorporation of specific digital resources. It was possible to present the most voted ideas and obtain final approval from the participants. The participants had no difficulty in using the virtual resources provided and, based on the reaction evaluation, they were satisfied with the tools provided. Conclusion: The adapted NGT proved to be an effective method when used in a virtual setting, capable of producing a significant number of ideas and developing consensus. The adapted tool can be used by other researchers in countries with similar resources or dimensions to Brazil.
  • Infecção latente por Mycobacterium tuberculosis em estudantes da área da saúde: revisão sistemática de prevalência Review

    Lima, Renata Silva de; Silva, Rodrigo Nogueira da; André, Suzana Rosa; Pinheiro, Ana Kedma Correa; Sousa, Ana Inês; Silva, Ingrid Fabiane Santos da; Santos, Juliano dos; Nogueira, Laura Maria Vidal; Zeitoune, Regina Célia Gollner

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: O objetivo deste estudo foi sintetizar as evidências sobre a prevalência de infecção de Mycobacterium tuberculosis (ILTB) entre estudantes de graduação da área da saúde. Método: Foi realizada uma revisão sistemática de prevalência com metanálise. Coortes prospectivas e retrospectivas e estudos transversais envolvendo provável exposição a M. tuberculosis durante a graduação, juntamente com o teste tuberculínico (TT) ou ensaio de liberação de interferon-γ (IGRA) para investigação de tuberculose latente foram pesquisados. As buscas foram realizadas nas bases de dados MEDLINE, CINAHL, EMBASE, LILACS, Scopus e Web of Science. Revisores independentes foram responsáveis pela seleção e inclusão dos estudos. Os dados foram extraídos, avaliados criticamente e sintetizados utilizando a abordagem JBI. PRISMA foi usado para relatar o estudo. Resultados: Vinte e dois estudos foram analisados. A prevalência geral em estudantes de graduação da área da saúde foi de 12,53%. Conclusão: A prevalência de ILTB em estudantes de graduação em saúde foi alta para uma população com alto nível de escolaridade. Triagem com TT e/ou IGRA e quimioprofilaxia, quando necessária, deve ser fornecida aos estudantes de graduação da área da saúde quando em contato com pacientes sintomáticos respiratórios.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivo: El objetivo de este estudio fue sintetizar la evidencia sobre la prevalencia de infección latente por Mycobacterium tuberculosis (ILTB) entre estudiantes universitarios de la salud. Métodos: Se realizó una revisión sistemática de la prevalencia con metanálisis. Cohortes prospectivas y retrospectivas y estudios transversales que involucran exposición probable a M tuberculosis durante la educación universitaria, junto con la prueba cutánea de tuberculina (TST) o el ensayo de liberación de interferón-γ (IGRA) para la investigación de tuberculosis latente. Las búsquedas se realizaron en las bases de datos MEDLINE, CINAHL, EMBASE, LILACS, Scopus y Web of Science. Revisores independientes fueron responsables de la selección e inclusión de los estudios. Los datos se extrajeron, se evaluaron críticamente y se sintetizaron utilizando el enfoque JBI. Se utilizó PRISMA para informar el estudio. Resultados: Se analizaron veintidós estudios. La prevalencia global en estudiantes universitarios en salud fue del 12,53%. Conclusión: La prevalencia de LTBI en estudiantes universitarios de salud fue alta para una población con un nivel educativo tan alto. Se debe proporcionar tamizaje con TST y/o IGRA y quimioprofilaxis, cuando sea necesario, a los estudiantes universitarios en salud cuando estén en contacto con pacientes sintomáticos respiratorios.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objective: The aim of this study was to synthesize the evidence on the prevalence of latent Mycobacterium tuberculosis infection (LTBI) among undergraduate health care students. Methods: A systematic review of prevalence with meta-analysis was conducted. Prospective and retrospective cohorts and cross-sectional studies involving probable exposure to M. tuberculosis during undergraduate education, along with the tuberculin skin test (TST) or interferon-γ release assay (IGRA) for investigation of latent tuberculosis were searched. Searches were conducted in MEDLINE, CINAHL, EMBASE, LILACS, Scopus, and Web of Science databases. Independent reviewers were responsible for the selection and inclusion of studies. Data were extracted, critically appraised, and synthesized using the JBI approach. PRISMA was used to report the study. Results: Twenty-two studies were analyzed. The overall prevalence in healthcare undergraduate students was 12.53%. Conclusion: The prevalence of LTBI in undergraduate health students was high for such a highly educated population. Screening with TST and/or IGRA and chemoprophylaxis, when necessary, should be provided to undergraduate health students when in contact with respiratory symptomatic patients.
  • Dilemas ético-legais da prática de enfermagem em emergências e desastres: revisão de escopo Revisão

    Duarte, Alex Coelho da Silva; Chicharo, Sandra Conceição Ribeiro; Silva, Thiago Augusto Soares Monteiro da; Oliveira, Alexandre Barbosa de

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: Mapear os dilemas ético-legais relacionados à prática de Enfermagem em situações de emergências e desastres. Método: Revisão de escopo, desenvolvida em conformidade com o método JBI, cujas fontes de informação foram acessadas em bases de dados, além da literatura cinzenta. A seleção se deu pela leitura dos títulos, resumos e descritores, observando critérios de elegibilidade, contando com dois revisores e um terceiro em caso de divergências. Após a leitura, procedeu-se à extração dos dados e análise de conteúdo de 17 publicações selecionadas. Resultados: Mapearam-se 13 dilemas ético-legais relacionados ao dever profissional/funcional diante da família, falta de equipamento de proteção individual e condição insegura no trabalho, preparação e disponibilidade para atuação, competências, limites impostos pela religião das vítimas, obrigatoriedade em prestar cuidado. Conclusão: Profissionais, pesquisadores e representantes da categoria precisam resolver demandas que envolvem a atuação em emergências e desastres, (re)conhecendo os dilemas ético-legais e buscando (re)enquadramentos legais e observância dos princípios fundamentais/éticos que regem a profissão, no sentido de amparar a tomada de decisão e o desenvolvimento de práticas seguras juridicamente.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivo: Mapear los dilemas ético-legales relacionados con la práctica de enfermería en situaciones de emergencia y desastre. Método: Revisión de alcance, desarrollada de acuerdo con el método JBI, a cuyas fuentes de información se accedió en bases de datos, además de literatura gris. La selección se realizó mediante lectura de títulos, resúmenes y descriptores, observando criterios de elegibilidad, contando con dos revisores y un tercero en caso de discrepancias. Luego de la lectura, se realizó la extracción de datos y análisis de contenido de 17 publicaciones seleccionadas. Resultados: Fueron mapeados 13 dilemas ético-legales relacionados con el deber profesional/funcional hacia la familia, falta de equipos de protección personal y condiciones inseguras en el trabajo, preparación y disponibilidad para la acción, habilidades, límites impuestos por la religión de las víctimas, obligación de brindar cuidados. Conclusión: Profesionales, investigadores y representantes de la categoría necesitan resolver demandas que involucran actuar en emergencias y desastres, (re)conociendo los dilemas ético-legales y buscando el (re)encuadre legal y el cumplimiento de los principios fundamentales/éticos que rigen la profesión, con el fin de apoyar la toma de decisiones y el desarrollo de prácticas jurídicamente seguras.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objective: To map the ethical-legal dilemmas related to nursing practice in emergency and disaster situations. Method: A scoping review developed in accordance with the JBI method, whose information sources were accessed in databases, in addition to gray literature. The selection was made by reading the titles, abstracts and descriptors, observing eligibility criteria, including two reviewers and a third in case of discrepancies. After reading, data extraction and content analysis of 17 selected studies were carried out. Results: Thirteen ethical-legal dilemmas were mapped related to professional/functional duty towards the family, lack of personal protective equipment and unsafe conditions at work, preparation and availability for action, skills, limits imposed by victims’ religion, obligation to provide care. Conclusion: Professionals, researchers and representatives of the category need to resolve demands that involve acting in emergencies and disasters, (re)cognizing the ethical-legal dilemma, and seeking (re)legal frameworks and observance of the fundamental/ethical principles that govern the profession, in the sense to support decision-making and the development of legally safe practices.
  • ERRATA: Dor osteomuscular entre profissionais de enfermagem de centros de material e esterilização Errata

Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem Av. Dr. Enéas de Carvalho Aguiar, 419 , 05403-000 São Paulo - SP/ Brasil, Tel./Fax: (55 11) 3061-7553, - São Paulo - SP - Brazil
E-mail: reeusp@usp.br