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Revista Latino-Americana de Enfermagem, Volume: 1, Número: 2, Publicado: 1993
  • Editorial Editorial

    Aguilar, Olga Maioni; Alencastre, Márcia Bucchi
  • 40 anos: a maturidade conquistada Artigos Originais

    Angerami, Emília Luigia Saporiti

    Resumo em Português:

    Pretende-se com esta narrativa não ser um frio espectador que capta e traz fatos, até para utilização futura, mas a de alguém que "viveu" cada momento. É também uma contribuição à história, uma vez que procurou-se iluminar o presente rememorando os acontecimentos de quatro décadas - 1953 a 1993 - da Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo, enfocando o início, as transformações, os ajustes e suas perspectivas.

    Resumo em Espanhol:

    Con esta narración se pretende no ser un frío espectador que capta e trae hechos, hasta para utilización futura, mas alguien que "ha vivido" cada momento. Es, también, una contribución para la historia, una vez que se ha procurado esclarecer el presente remomorando los acontecimientos, de cuatro décadas - 1953 a 1993 - de la EERP/USP - Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto de la Universidade de São Paulo-, las transformaciones, los ajustes y sus perspectivas.

    Resumo em Inglês:

    In this narrative, I do not plan to be a cold spectator who captures and relates facts for use, but one who "lived" each moment. This is also a contribution to history, once one tries to illuminate the present remembering the happenings of 4 decades (1953 to 1993) of the College of Nursing at Ribeirão Preto, University of São Paulo, focusing on the beginning, the changes , the adjustment and perspectives.
  • O trabalho da enfermagem em centro cirúrgico: análise de depoimentos Artigos Originais

    Rodrigues, Rosalina Aparecida Partezani; Sousa, Fátima Aparecida Emm Faleiros

    Resumo em Português:

    Os autores relatam nesse artigo o trabalho da enfermeira no centro cirúrgico ou seja, os objetos de trabalho, os instrumentos, o produto e suas finalidades.

    Resumo em Espanhol:

    Los autores relatan en este artículo el trabajo de la enfermera en el centro quirúrgico, o sea los objetos de trabajo, los instrumentos, el producto y sus finalidades.

    Resumo em Inglês:

    The authors relate in paper the working process of the nursing from the operation room that is it, the working objects, the instruments, the production and their finalities.
  • Reforma curricular de graduação em enfermagem - Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto - Universidade de São Paulo Artigos Originais

    Resumo em Português:

    O presente estudo tem como propósito a descrição do processo de reforma curricular do curso de graduação, desenvolvido pela Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo observando-se as etapas do planejamento curricular: o diagnóstico, os objetos educacionais, seleção e organização curricular, estratégias curriculares e avaliação curricular. Face a um diagnóstico da realidade vigente a necessidade da formação do enfermeiro generalista, apresenta-se um conceitual direcionado a visão do homem, comunidade, processo saúde-doença, enfermagem, enfermeiro generalista, competência e currículo. Propõe-se o fortalecimento do ensino das ciências biológicas e humanas do ciclo básico bem como dos aspectos administrativos nas atividades sanitárias e hospitalares. Esse currículo abrange os ciclos de formação pré-profissional e profissional a serem oferecidos em oito semestres do curso de graduação da Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo.

    Resumo em Espanhol:

    Este estudio tiene como propósito la descripción del procesos de reforma del Plan de Estudios, en el Curso de Pre-Grado, desenvolvido en la Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto de la Universidad de São Paulo, observandose las etapas de planeamiento del Plan de Estudios: el diagnóstico, los objetivos eduacacionales, la selección y organización de contenido, organización estrategias y evaluación del Plan de Estudios. Frente a un diagnóstico de la realidad vigente, pautado en postura filosófica-pedagógica, que evidencia la necesidad de la formación del enfermero generalista, presentase un cuadro conceptual direccionado a la visión del hombre, comunidad y proceso salud-enfermedad, enfermería, enfermero generalista, competencia y plan de estudio. Se propone el fortalecimento de la enseñanza de las ciencias biológicas y humanas del ciclo fundamental, así como de los aspectos administrativos en las actividades sanitarias y hospitalares. Ese Plan de Estudios alcanza los ciclos de formación pre-profesional a seren ofrecidos en 08 (ocho) semestre del Curso de Pre-Grado.

    Resumo em Inglês:

    The objective of the present study was to describe the process of curricular renovation for the undergraduate Nursing course develop by the Nursing School of Ribeirão Preto, USP, with emphasis on the following planning stage: diagnosis, educational objectives, selection and organization of content, curricular strategies, and curricular evaluation. In view of a diagnosis of current reality based on a philosophical-pedagogic approach which demonstrates the need to train general duty nurses, we present a conceptual framework directed at the view of man, community, health-sickness process, nursing, general duty nurses, competence, and curriculum. We propose a stronger emphasis on the teaching of biological and human sciences in the basic cycle, as well as on administrative aspects in sanitary and hospital activities. This curriculum covers the cycles of preprofessional and professional training to be offered over eight semesters in the undergraduate Nursing course at EERP-USP.
  • Acesso, utilização e aceitação dos serviços de dermatologia de um Centro de Saúde Escola sob o modo de ver dos hansenianos Artigos Originais

    Adami, Nilce Piva

    Resumo em Português:

    Trata-se de um Centro de Estudo de caso visando a análise do acesso, utilização e aceitação dos serviços de dermatologia de um Centro de Saúde Escola (CSE), envolvendo principalmente a história oral narrada por 27 hansenianos. O acesso ao CSE - na sua vertente organizativa - ocorreu sem obstáculos, excetuando-se porém, o atendimento em serviços de retaguarda. A utilização dos serviços foi maior que o padrão estabelecido face ao atendimento prestado a episódios próprios ou não da hanseníase. A aceitação dos serviços recebidos foi consensual, destacando-se os atributos técnicos e de relacionamento interpessoal.

    Resumo em Espanhol:

    Este es un estudio de caso que tiene por finalidad analizar el acceso, la utilización y la aceptación de los servicios de Dermatología de un Centro de Salud Escuela (CSE) y la fuente de datos para análisis conscitió, principalmente, de la historia oral narrada por 27 enfermos portadores del mal de Hansen. Según estos pacientes, el acceso al CSE, en lo que refiere al aspecto de organización, ocurrió sin obstáculos, con excepción de los servicios de la retaguardia. La utilización de los servicios fue mayor que el padrón establecido debido a la atención prestada a episodios propios o no de la Hanseniases. La aceptación de los servicios recibidos fue general, con énfasis a los atributos técnicos y de relacionamiento interpersonal.

    Resumo em Inglês:

    The present Case Study intends to analyze the access, utilization and acceptance of the Dermatology services of a SHC based mainly in the orally reported histories of 27 patients affected by Hansen's disease. The access to SHC - concerning its organization - took place without difficulty, except for the attendance services. However; the utilization level of the services was found to be higher than the established pattern of the care provided whether in actual episodes of the disease or not. The acceptance of the services rendered was consensual and both the technical quality and interpersonal relationship were emphasized.
  • O ensino da avaliação do paciente: delineamento do conteúdo pelo diagnóstico de enfermagem Artigos Originais

    Pimenta, Cibele Andrucioli de Mattos; Cruz, Diná de Almeida Lopes Monteiro da; Araujo, Thelma Leite de; Graziano, Kazuko Uchikawa; Kimura, Miako; Miyadahira, Ana Maria Kazue

    Resumo em Português:

    O levantamento de dados e o alicerce no qual se fundamenta o cuidado de enfermagem. Na atividade profissional do enfermeiro não está claramente delimitado e nem há consenso sobre quais sejam as entidades clínicas, problemas ou fenômenos que se quer atender. Isso leva a dificuldades em definir quais dados coletar. Esta indefinição está presente no ensino da avaliação do paciente. Acreditando que a determinação dos fenômenos a serem privilegiados direcionam o tipo de dado a ser coletado, as autoras propõem o diagnóstico de enfermagem como estrutura referencial para a coleta de dados do paciente.

    Resumo em Espanhol:

    La recolección de datos es la base sobre la cual se fundamenta la atención de enfermería. En la actividad profesional del enfermero no están claramente delimitados cuales son las entidades clínicas, problemas o fenómenos que se quieren asistir, ni tampoco existe consenso sobre ellos. Eso trae dificultades para definir cuales datos se deben recolectar y esta indefinición se presenta en la enseñanza de la evoluación del paciente. Estimando que la determinación de los fenómenos que hay que privilegiar direcciona el tipo de dato que se va a recolectar, las autoras proponen el diagnóstico de enfermería como estructura referencial para la recolección de datos del paciente.

    Resumo em Inglês:

    The nursing care is based on the nursing assessment. In the nurse's professional activity there aren't clarity and consensus about the clinical entities, problems or phenomenous that nurses intended to care. Difficulties in deciding what should be collected are determined by this indefinition, that it is also present in nursing graduate courses. In this article the authors discuss that the Nursing Diagnosis can be the framework for the nursing assessment.
  • O conhecimento em Enfermagem Pediátrica: livros editados no Brasil de 1916 a 1988 Artigos Originais

    Rocha, Semiramis Melani Melo; Scochi, Carmen Gracinda Silvan; Lima, Regina Aparecida Garcia de

    Resumo em Português:

    Para a apreensão do conhecimento em enfermagem pediátrica no Brasil fez-se um levantamento em uma obra de referencia bibliográfica de enfermagem brasileira. A postura teórica metodológica adotada concebe a enfermagem em uma perspectiva histórica, parte de um processo coletivo de trabalho e o saber como instrumental que permite a transformação do objeto no produto desejado, de acordo com a finalidade do trabalho, imprimindo racionalidade ao processo. Foram encontradas quarenta títulos sobre assistência à criança (8%) em um total de quinhentos e quatro, proporção considerada pequena. A produção foi classificada em prescritiva e analítica. Prescritiva refere-se aos textos que normalizam o trabalho com vistas a sua racionalidade e produtividade. Os analíticos abrem a possibilidade de diversificar o cuidado de enfermagem atendendo com alguma especificidade a clientela, redimensionando a finalidade do trabalho de enfermagem.

    Resumo em Espanhol:

    Para aprehensión del conocimiento en Enfermería Pediátrica en Brasil, se hizo una estadística en obra de referencia bibliografica de Enfermería Brasileira. La posición teórica metodológica adoptada concibe a la Enfermería una perspectiva histórica, parte de un proceso colectivo de trabajo y el saber como instrumental que permite la transformación del objeto en producto deseado, de acuerdo con la finalidad del trabajo imprimiendo racionalidad en el proceso. Fueron encontrados 40 títulos sobre Asistencia al Niño (8%) en un total de quinientos y cuatro. La producción fué clasificada en prescriptiva y analítica. Prescriptiva, textos que normatizan el trabajo objetivando su racionalidad y productividad. Analítica, abre la posibilidad de diversificar el ciudad de enfermeria atendiendo con alguna especificidad la clientela, redimensionando la finalidad del trabajo de Enfermería.

    Resumo em Inglês:

    From the apprehension of the knowledge in pediatrics nursing in Brazil, a research was done in a Brazilian historical bibliographic work of references. From an historical perspective nursing it is seen as a social articulate practice, as pan of a collective process of work. The knowledge in this study is considered as an instrument from which man apprehends his working object. Forty tittles were found about how to take care of children, from eight per cent of the group of five hundred and four. The proportion was considered very small. The production which was found was classified under two aspects: the prescriptive and the analytical. The prescriptive texts are those related to normalize the work in view of the rationality and to the productivity. The analytical open the possibility and give the means to diversify the nursing assistance particularizing the care and with another aim related to the nursing work.
  • Consciência ecológica e os resíduos de serviços de saúde Artigos Originais

    Takayanagui, Angela Maria Magosso

    Resumo em Português:

    O saneamento do meio envolve uma série de fatores, dentre eles, a questão dos resíduos sólidos, nem sempre bem gerenciados. O problema é mais grave quando se trata de resíduos produzidos em serviços de saúde, sendo a conscientização das pessoas e a atenção dos administradores, de fundamental importância para uma convivência equilibrada com o meio físico.

    Resumo em Espanhol:

    El saneamiento del ambiente comprende una serie de factores, dentre ellos, la cuestión del residual solido, ni siempre bien administrado. El problema es más grave cuando se trata del residual producido en los Servicios de Salud, siendo la concientización de las personas y la atención de los administradores, de fundamental importancia para una convivencia equilibrada con el ambiente.

    Resumo em Inglês:

    Environmental clean-up involves a series of factors, among them the question of solid wastes, which are not always properly managed. The problem is more serious with respect medical waste. The awareness of people and the attention of administrators are of fundamental importance for an equilibrated coexistence with the physical environment.
  • Enfermagem médico-cirúrgica: uma nova abordagem de ensino e sua avaliação pelo aluno Artigos Originais

    Haddad, Maria do Carmo Lourenço; Vannuchi, Marli T. Oliveira; Takahashi, Olga Chizue; Hirazawa, Sônia Akiko; Rodrigues, Inês Gimenes; Cordeiro, Benedita Ribeiro; Carmo, Heliane Moura do

    Resumo em Português:

    Este trabalho versa sobre a metodologia de ensino adotada pela disciplina Enfermagem Médico-Cirúgica da Universidade Estadual de Londrina, modificada no sentido de torná-la centrada no aluno, com maior ênfase nas relações interpessoais e estruturada na resolução de problemas. Teve como objetivo verificar a percepção dos alunos do último período do curso em relação ao desenvolvimento de habilidades cognitivas, afetivas e psicomotoras pela disciplina em questão, quando comparada as demais disciplinas do curso. Os dados foram coletados através de um questionário aplicado aos formandos dos anos de 1985 a 1990, em sessões específicas. Verificou-se que este método de ensino proporcionou ao aluno uma maior integração entre teoria e prática, maior desenvolvimento de habilidade de pesquisa em biblioteca, participação mais ativa no seu processo de aprendizagem e maior habilidade para exposição oral.

    Resumo em Espanhol:

    Este trabajo trata de la metodologia de enseñanza utilizada por la disciplina de Enfermería Médico-Quirúrgica de la Universidade Estadual de Londrina, modificada con el propósito de hacerla centrada en el alumno, con énfasis mayor en las relaciones interpersonales y estruturada en la resolución de los problemas. Tuvo como objetivo verificar la percepción de los alumnos del último semestre del curso con relación al desarrollo de habilidades cognoscitivas, afectivas y psicomotoras por la disciplina sobredicha, cuando comparada a las otras disciplinas del curso. Los datos fueron obtenidos entre 1985 y 1990 bajo la aplicación de un cuestionario, aplicativo, a los alumnos que recibirían el Grado (de bachiller) a fin de año, en sesiones específicas. Se ha verificado que este método de enseñanza ha proporcionado al alumno una integración mayor entre teoría y práctica, mayor desarrollo en competencia de investigación en biblioteca, participación más activa en su proceso de aprendizaje y mayor capacidad como expositor verbal.

    Resumo em Inglês:

    This issue is about a teaching methodology developed by the Medical-Surgical subject of Nursing on Graduate Course at Universidade Estadual de Londrina. The teachers used the student-centered teaching process based on interpersonal relationship and problem solving method. The aim was to evaluate the last period of nursing students perception about developing of cognitive, affective and psychomotor abilities when compared with others subjects of nursing course since 1985 until 1990. This method of teaching supplied more integration among theory and practice, more ability in developing library search and oral exposition, besides more active student participation on his apprenticeship process.
  • Estudo da assistência de enfermagem a crianças que apresentam Síndrome de Down Artigos Originais

    Carswell, Wendy Ann

    Resumo em Português:

    O diagnóstico de Síndrome de Down pode ser feito em berçário. A presença da criança atípica leva a desagregação da família. A intervenção da enfermeira ensinando técnicas higiênicas, alimentares e de estimulação precoce poderá permitir um ajuste melhor da família. O estudo de dez crianças com Síndrome de Down e seus familiares, realizado num período de seis anos, demonstrou que o diagnóstico precoce da afecção permite que se inicie precocemente a estimulação da criança, assim como a orientação do casal. A estimulação tardia leva a resultados menos favoráveis assim como à maior dificuldade de adaptação da criança à família.

    Resumo em Espanhol:

    El diagnóstico de Síndrome de Down puede ser realizado en la nursery, la presencia de este niño atípica lleva a conflictos familiares. La intervención de enfermería, enseñando técnicas higiénicas, alimentarias y de estimulación precoz podría, permitir una adecuación familiar mejor. El estudio de 10 niños con Síndrome de Down y sus familiares realizado en 6 años demostró que el diagnóstico precoz de la afección permite que se inicie precozmente la estimulación de niño, así como la orientación del matrimonio. La estimulación tardía lleva a resultados menos favorables, así como hay mayor dificultad de adaptación de 10 niño a su familia.

    Resumo em Inglês:

    Diagnosis of Down Syndrome can be made in the nursery. The presence of an atypical child often leads to desegregation of the family. Nursing intervention teaching early stimulation, hygiene and feeding techniques permits better adjustment. The study of 10 Down Syndrome children and their families during o period of 6 years, made it possible to show that immediate diagnosis of the defect leading to early stimulation of the child and counseling of the couple led to more favorable results. Later stimulation was found to cause a more difficult adaptation of the child within the family.
  • Influencia española en la enfermería colombiana Artículos Originales

    Velandia M, Ana Luisa

    Resumo em Espanhol:

    La autora establece cuatro herencias recibidas por la enfermería colombiana: la tradición de tipo religioso, la condición femenina o de género, la herencia militar y la herencia antropológica o étnica. En esta última se tiene en cuenta tanto la herencia indígena como la influencia de la enfermería española, con todos sus influjos mediterráneos. La influencia religiosa se inicia con el sacerdote Jesuita Pedro Claver hacia 1610 -1617; continúa con los Hermanos Hospitalarios de San Juan de Dios hacia 1768 y posteriormente en 1873 con la llegada de las Hermanas de la Caridad de la Presentación. Compara la organización de la enfermería en el Hospital de la Santa Cruz de Barcelona, donde parece ser se empezó a organizar la enfermería como tal, analizando las funciones del Administrador de la sala de enfermos, el Servidor, las mujeres encargadas de las salas de enfermas o de niños, la Ecónoma, la Jefe de Sala, y el Enfermero Mayor, en relación con los cargos y funciones actuales en los Hospitales colombianos.

    Resumo em Inglês:

    Four statements inferenced from: religious traditions, gender or woman status, military heritage and ethnic inheritance, and their influence in nursing, are presented in this article. The ethnic inheritance analyses the issue based upon the cultural influences of the native-indigenous groups and the Spanish and Mediterranean attributes in nursing development.The religious tradition began with Pedro Claver's J.C. presence between 1610 and 1617. His presence is followed by the "Hermanos Hospilalarios de San Juan de Dios" in 1768, and further with the presence of the sisters of Charity in 1873. Lastly, the article compares the Barcelona's Santa Cruz hospital organization, where at that time, seems to appear a new type of nursing arrangement; which present functions and charges, currently utilized in Colombian hospitals ( administrator of patient rooms, "Servidor", women in charge of female patients and sick children, "economa", chief in charge, and senior male nurse).
  • Resenha de livro Notas E Informações

    Cassiani, Silvia Helena de Bortoli
  • O programa "Sandwich" de doutorado no exterior: uma experiência em enfermagem Notas E Informações

    Caliri, Maria Helena L.
  • Estudo da população que procura os cursos de graduação em enfermagem na região sudeste do Brasil e características dos mesmos - constituição do banco de dados Notas E Informações

  • Departamento de Enfermagem Psiquiátrica e Ciências Humanas da Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo Notas E Informações

    Silva, Graciette Borges da
  • Departamento de Enfermagem Materno-Infantil e Saúde Pública da Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo Notas E Informações

    Mamede, Marli Villela; Ferriani, Maria das Graças Carvalho
  • Comissões de Pós-Graduação da Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo Notas E Informações

    Moriya, Tokico Murakawa
  • Comissão de Cultura e Extensão Universitária da Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo Notas E Informações

    Robazzi, Maria Lúcia do Carmo Cruz
  • Grupo de apoio e reabilitação de pessoas ostomizadas (GARPO) Notas E Informações

    Zago, Márcia Maria Fontão
Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto / Universidade de São Paulo Av. Bandeirantes, 3900, 14040-902 Ribeirão Preto SP Brazil, Tel.: +55 (16) 3315-3451 / 3315-4407 - Ribeirão Preto - SP - Brazil
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