Acessibilidade / Reportar erro

THE PROFILE OF THE STUDENTS AND THE REALITY OF PORTUGUESE LANGUAGE TEACHING IN GUINEA-BISSAU

ABSTRACT

The objective of this study is to investigate the linguistic profile of Guinean students and some characteristics of the didactic material used to teach Portuguese in Guiné-Bissau, in order to establish a comparison between the needs of learners and what is offered for learning of Portuguese. As a theoretical subsidy for discussion we consider, among others, Almeida Filho (2005)ALMEIDA FILHO, J. C. P. (2005). O ensino de português como língua não-materna: concepções e contextos de ensino. Museu da Língua Portuguesa. Disponível em: <http://museudalinguaportuguesa.org.br/wp-content/uploads/2017/09/ENSINO-COMO-LINGUA-NAO-MATERNA.pdf>. Acesso em: 12 abr. 2016.
http://museudalinguaportuguesa.org.br/wp...
, Spinassé (2006)SPINASSÉ, K. P. (2006). Os conceitos língua materna, segunda língua e língua estrangeira e os falantes de línguas alóctones minoritárias no sul do Brasil. Revista Contingentia, v. 1, nov. 2006, p. 1-10. Disponível em: <http://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/20578/000639062.pdf?sequence=1>. Acesso em: 17 mar. 2017.
http://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handl...
, Carvalho (2011)CARVALHO, G. L. (2011). Unidades fraseológicas no ensino de português língua estrangeira: os últimos serão os primeiros. Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Ceará. Fortaleza, 126 p., Mendes (2011)MENDES, E. (2011). Diálogos internacionais: ensino e formação em português língua estrangeira, Campinas, SP: Pontes Editores., Alves (2012)ALVES, L. R. M. (2012). O desenvolvimento de destrezas de escrita em estudantes de Português Língua Estrangeira: Componentes lexicais, gramaticais, gráficas e pragmáticas. Relatório de estágio mestrado em português língua não materna: português língua estrangeira e português língua segunda. Universidade de Minho, Instituto de Letras e Ciências Humanas, Braga, 66 p. Disponível em: <http://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/24034/1/Liliana%20Raquel%20Monteiro%20Alves.pdf>. Acesso em: 11 abr. 2017.
http://repositorium.sdum.uminho.pt/bitst...
, Sellan (2012)SELLAN, A. R. B. (2012). Língua e cultura no ensino-aprendizagem do português Brasileiro: Visitas Guiadas. GIL, B. D.; AMADO, R. S. (Org.). Reflexões sobre o ensino de português para falantes de outras línguas. São Paulo: Paulistana, p.27-32. and Schoffen (2012)SCHOFFEN, J. R. (2012). Português como língua adicional: reflexões para a prática docente. Porte Alegre: Bem Brasil.. The corpus used in the research is a questionnaire applied to 50 Guinean students of higher education at the University of International Integration of Afro-Brazilian Lusophony and Portuguese-language didactic material used in the initial series in Guinea-Bissau. The results point to different factors that influence learning, such as inadequacy of the material, age of acquisition of the Portuguese language and teaching procedures.

Keywords:
teaching of portuguese language; courseware; guinean portuguese

UNICAMP. Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada do Instituto de Estudos da Linguagem (IEL) Unicamp/IEL/Setor de Publicações, Caixa Postal 6045, 13083-970 Campinas SP Brasil, Tel./Fax: (55 19) 3521-1527 - Campinas - SP - Brazil
E-mail: spublic@iel.unicamp.br