Acessibilidade / Reportar erro

“I AM A STRANGE BODY IN THE GROUP”: NARRATIVES OF A BLACK MIGRANT STUDENT IN A BRAZILIAN UNIVERSITY

ABSTRACT

Modern western thinking is a system of visible and invisible distinctions of social, cultural, and epistemic separation. These are abyssal lines (SANTOS, 2007SANTOS, B. D. S. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes.Revista crítica de ciências sociais, (78), pp. 3-46, 2007.) that determine hegemonic categorizations of subject, race, language, and knowledge, which position, on the upper side of the line, an ideal of modern man and, on the lower side, subordinate, and silent ways of being in the world. To problematize how the black migrant student suffers from the effects of the abyssal divisions in the university and produces a response to these categorizations established in the context, I bring narratives of a Haitian graduation student from a Brazilian public university. Jean, who was approved to study in the Geography Bachelor course through a special selection process for refugee students in higher education, narrated some experiences lived during his first semester in graduation. Based on his narratives, I resort to a Critical Applied Linguistics perspective (MOITA LOPES; FABRÍCIO, 2019MOITA LOPES, L. P.; FABRÍCIO, B. F. Por uma “proximidade crítica” nos estudos em Linguística Aplicada.Calidoscópio, v. 17, n. 4, p. 711-723, 2019.; PENNYCOOK, 2001PENNYCOOK, A. Critical applied linguistics: A critical introduction. Routledge, 2001.; 2006PENNYCOOK, A. Uma linguística aplicada transgressiva. In: MOITA LOPES, L.P. (Org.). Por uma linguística aplicada indisciplinar . São Paulo: Parábola, pp. 85-105. 2006.) to discuss reflections on language, raciality and decoloniality, based on Almeida (2019)ALMEIDA, Silvio.Racismo estrutural. Editora Jandaíra, 2019., Anya (2017)ANYA, U. Racialized identities in second language learning: Speaking blackness in Brazil. New York: Routledge, 2016., Carneiro (2005)CARNEIRO, A. S. A construção do outro como não-ser como fundamento do ser. 2005. Tese de Doutorado em Educação. USP, São Paulo, 2005., Gomes (2005)GOMES, N. L. Alguns termos e conceitos presentes no debate sobre relações raciais no Brasil: uma breve discussão. In: Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Educação anti-racista: caminhos abertos pela Lei Federal, 10639/2003. Brasília: Ministério da Educação, v.2, pp. 39-62, 2005., Fanon (2008)FANON, F.Pele negra, máscaras brancas. Salvador: Edufba, 2008., Nascimento (2019)NASCIMENTO, G. Racismo Linguístico: os subterrâneos da linguagem e do racismo. Belo Horizonte: Editora Letramento, 2019. and Santos (2007)SANTOS, B. D. S. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes.Revista crítica de ciências sociais, (78), pp. 3-46, 2007.. I also discuss how the concept of race, socially, historically, culturally and discursively constructed (GOMES, 2005GOMES, N. L. Alguns termos e conceitos presentes no debate sobre relações raciais no Brasil: uma breve discussão. In: Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Educação anti-racista: caminhos abertos pela Lei Federal, 10639/2003. Brasília: Ministério da Educação, v.2, pp. 39-62, 2005.) and the racialization of identities (ANYA, 2017ANYA, U. Racialized identities in second language learning: Speaking blackness in Brazil. New York: Routledge, 2016.) reproduce abysmal lines in different segments of the student’s life in the university, and define colonial divisions of speech and silence, legitimacy and exclusion.

Keywords:
higher education; abyssal lines; racialization

UNICAMP. Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada do Instituto de Estudos da Linguagem (IEL) Unicamp/IEL/Setor de Publicações, Caixa Postal 6045, 13083-970 Campinas SP Brasil, Tel./Fax: (55 19) 3521-1527 - Campinas - SP - Brazil
E-mail: spublic@iel.unicamp.br