Acessibilidade / Reportar erro
Varia Historia, Volume: 24, Número: 40, Publicado: 2008
  • Apresentação

    Mello, Magno Moraes
  • Il quadraturismo in Pallazzo Pitti da Cosimo II a Cosimo III de' Medici

    Farneti, Fauzia

    Resumo em Português:

    Nos primeiros decênios do Seiscentos a pintura decorativa em Florença resulta ainda ligada à ornamentação tradicional tardo maneirista operado nos moldes de Alessandro Allori ou nos de Bernadino Barbatelli, chamado de Poccetti. Os interesses pela novidade e pela modernização do ambiente artístico florentino levaram ao grão duque Ferdinando II a chamar para Florença, entre 1636 e 1637, Pietro da Cortona, Angelo Michele Colonna e Agostino Mitelli. Os dois bolonheses completaram o ciclo pictórico comemorativo do governo de Ferdinando, que tinha sido iniciado por Giovanni da San Giovanni na decoração das três salas de representação do apartamento de verão do palácio Pitti, realizada entre 1637 e 1641. A intervenção conduzida segundo a mais moderna linguagem barroca, a partir de uma perfeita integração do ilusionismo arquitetônico supera os limites do espaço real com cenas figurativas. Deste modo, seria constituído no ambiente florentino um ineludível modelo de referência na decoração dos interiores, soluções de grande modernidade nas quais se formará Jacopo Chiavistelli e os jovens da sua escola. Também Giovan Carlo, irmão do grão duque, em 1637 dá início a uma série de transformações que se prolongaram por mais de vinte anos, transformando os ambientes assinados por ele no palácio Pitti em verdadeiros e próprios lugares de deleites, decorados por artistas mais significativos do momento, dos quais, por exemplo, Angelo Michele Colonna, Agostino Mitelli, Pietro da Cortona, Jacopo Chiavistelli. Foi este ultimo pintor de afrescos quem, com os seus "alunos", trabalhou no Palazzo Pitti desde os anos Cinquenta, decorando os ambientes dos apartamentos dos membros da familia dos grão duques com quadraturas. Grande parte desses ambientes desapareceu, pois foram reformados durante o governo dos Lorenas e dos Sabaudas. Com os trabalhos comissionados pelo grão duque príncipe Ferdinando se fecha no palácio Pitti o período do quadraturismo barroco florentino.

    Resumo em Italiano:

    Nei primi decenni del Seicento la pittura decorativa a Firenze risulta ancora legata all'ornamentazione tradizionale tardomanierista attuata nei modi di Alessandro Allori o di Bernardino Barbatelli detto il Poccetti. L'interesse per le novità e per l'aggiornamento dell'ambiente artistico fiorentino portarono il granduca Ferdinando II a chiamare a Firenze tra il 1636 ed il 1637 Pietro da Cortona, Angelo Michele Colonna e Agostino Mitelli. I due bolognesi completarono il ciclo pittorico celebrativo del governo di Ferdinando cui aveva dato inizio Giovanni da San Giovanni, con la decorazione delle tre sale di rappresentanza del quartiere estivo di palazzo Pitti realizzata tra il 1637 ed il 1641. L'intervento, condotto secondo il più moderno linguaggio barocco che vede la perfetta integrazione dell'illusionismo architettonico, che supera i limiti dello spazio reale, con le scene figurative, verrà a costituire nell'ambiente fiorentino un ineludibile modello di riferimento nella decorazione d'interni, soluzioni di grande modernità su cui si formerà Jacopo Chiavistelli e i giovani della sua scuola. Anche Giovan Carlo, fratello del granduca, nel 1637 diede inizio ad una serie di trasformazioni che si protrassero per oltre un ventennio, trasformando gli ambienti a lui assegnati in Pitti in veri e propri luoghi di delizie, decorati dagli artisti più significativi del momento quali ad esempio Angelo Michele Colonna, Agostino Mitelli, Pietro da Cortona, Jacopo Chiavistelli. Fu quest'ultimo frescante che con i suoi 'scolari', fin dagli anni Cinquanta fu attivo in palazzo Pitti, decorando a quadratura gli ambienti dei quartieri dei membri della famiglia granducale, ambienti che in gran parte sono andati perduti in quanto interessati dalle ristrutturazioni lorenesi e sabaude. Con i lavori commissionati dal gran principe Ferdinando si chiude in palazzo Pitti la grande stagione del quadraturismo barocco fiorentino.

    Resumo em Inglês:

    In the early decades of the 17th century decorative painting in Florence is still tied to traditional ornamentation late-mannerist by Alessandro Allori or Bernardino Barbatelli who is called Poccetti. Between 1636 and 1637, the Grand Duke Ferdinando the 2nd called to Florence Pietro da Cortona, Angelo Michele Colonna e Agostino Mitelli to upgrade the artistic environment. Between 1637 and 1641, with the decoration of three representation rooms, the two bolognese completed the painting cycle who celebrating the Ferdinando's Government, started by Giovanni da San Giovanni in the summer residence of Palazzo Pitti. The intervention, according most modern baroque language, who sees the perfect integration of architectural illusionism and exceeds the limitations of real space with the figurative, will be in Florentine environment inescapable reference model in interior decorating, great modern solutions on which will be formed Jacopo Chiavistelli and his school. Even Giovan Carlo, brother of Grand Duke, in 1637 began a series of transformations that lasted for over twenty years, turning the rooms assigned to him in Pitti in places of delights, decorated by the most significant artists of the moment such as Angelo Michele Colonna, Mitelli Agostino, Pietro da Cortona, Jacopo Chiavistelli. It was the latter frescante , active in Pitti Palace since 1650 ,that with his' pupils' decorated in squaring the neighborhoods of members of the grand ducal family, environments largely lost because of the restructuring of Lorena and Savoy. With the work commissioned by Prince Ferdinando in Pitti Palace they closed the great season of squaring in the Florentine baroque.
  • A lição da pintura pela pintura: variações; paráfrases; apropriações; citações Dossiê: História Da Arte

    André, Paula

    Resumo em Português:

    O que levará um pintor a interessar-se pela pintura de outro pintor do passado? Como se processa esse uso e abuso? O que revela uma pintura? Analisar as obras-mestras do passado consiste essencialmente em demonstrar o mecanismo da criação e revelar os meios usados. Não se pode criar uma forma original sem se abrir a formas do passado. Quando Harold Bloom diz que Shakespeare lê de um modo mais completo do que pode ser lido, leva-nos a interrogar se um pintor não vê de um modo mais completo do que poder ser visto. Os artistas que inovam estão profundamente ligados à tradição e praticam a lição da pintura pela pintura. As variações ou recriações artísticas são um diálogo íntimo com a obra, são o desvendar de um enigma e uma história da arte feita pelos pintores.

    Resumo em Inglês:

    What may lead a painter to become interested in the painting of another painter from the past? How does it work, that use and abuse? What does reveal a painting? To analyse master works from the past consists essentially in evidencing the mechanisms of creativity and revealing the means which were used. One can not create an original form without opening oneself to the forms of the past. When Harold Bloom says that Shakespeare reads in a more thoroughly manner than it can ever be read, he makes one wonder if - like wise - a painter does not see in a more thoroughly manner than it can ever be seen. Innovative artists are deeply linked to tradition and practice a lesson of painting by the painting itself. The variations or artistic recreations are an intimate dialogue with the work, they are the revelation of an enigma and an art history made by the painters.
  • História da Arte ou Estória da Arte? Dossiê: História Da Arte

    Magalhães, Roberto Carvalho de

    Resumo em Português:

    Tomando como ponto de partida os conceitos sobre arte e história expressos por Paul Valéry em seus escritos teóricos, pelo filósofo alemão Konrad Fiedler e pelo historiador e crítico de arte italiano Carlo L. Ragghianti, o autor questiona as formas de se compor a história da arte e os seus desdobramentos pedagógicos. Perplexo diante da confiança nas definições dadas a períodos históricos, o autor contrapõe a verdade e a concretidão das obras existentes - que têm a sua própria linguagem, a sua própria forma - à reconstrução histórica, que não é capaz de fazer o passado reviver plenamente e não deixa de ser a projeção parcial de um olhar num passado que não existe mais e que chega até nós através de fragmentos e de enormes lacunas a serem preenchidas.

    Resumo em Inglês:

    In this text, the author examines the ways to construct art history and their pedagogical developments. His references are Paul Valéry's concepts about art and history expressed in his theoretical writings, the German philosopher Konrad Fiedler and the Italian historian and art critic Carlo L. Ragghianti. Astonished in the trust others have given to general definitions of historical periods, the author opposes the truth and concreteness of the existing art works of all times - that have their own languages, their own structures - to the historical reconstruction, which is not able to make the past revive fully, and is always a partial glaze to a past that doesn't exist anymore, which arrives to us fragmented and with enormous gaps to be filled.
  • A colecção fotográfica "Inventário da Azulejaria Portuguesa" de João Miguel Santos Simões (1960-1968): objecto artístico, documento e memória Dossiê: História Da Arte

    Câmara, Maria Alexandra Trindade Gago da

    Resumo em Português:

    O "Inventário da Azulejaria Portuguesa" é um conjunto de espécies fotográficas coladas em cartão. Composta por 5028 documentos fotográficos ( a p& b e a cores), esta colecção faz parte de um projecto mais abrangente e ambicioso proposto pelo estudioso da Azulejaria Portuguesa João Miguel Santos Simões (1907-1972) à Fundação Calouste Gulbenkian em Lisboa no ano de 1958, de que resultaram a criação da Brigada de Estudos da Azulejaria e o Corpus da Azulejaria Portuguesa que a Fundação Calouste Gulbenkian editou entre 1963 e 1970. Cobrindo um vastíssimo território geográfico continental e atlântico, este espólio fotográfico - desde 2005 digitalizado e disponível online a partir da pesquisa do catálogo da Biblioteca de Arte da FGC - reverte-se de um importante interesse como documento histórico no estudo e levantamento do Património em Azulejo ainda existente e parte desaparecido. O propósito deste texto é apresentar e validar a importância enquanto memória documental desta mesma colecção, no âmbito de uma estrutura de organização mais vasta, como foi o rastreio sistemático e a recolha de elementos informativos e actualizados no tempo sobre a azulejaria portuguesa.

    Resumo em Inglês:

    "Inventário da Azulejaria Portuguesa" is a collection of photographs pasted onto cardboard. Comprising 5028 photographic documents (in colour and black and white), the collection is part of a broader, more ambitious project proposed by Portuguese tile researcher João Miguel Santos Simões (1807-1972) to the Calouste Gulbenkian Foundation in 1958, a project that resulted in the publication of Brigada de Estudos da Azulejaria and Corpus da Azulejaria Portuguesa by the Foundation between 1963 and 1970. Covering a vast continental and Atlantic geographic territory, these photographic spoils - digitalized in 2005 and available online through the catalogue of the CGF's Art Library - constitute an important historical document for the study and inventorying of the heritage of Portuguese tiles, both the part that remains and that which has been lost. The aim of this text is to present and validate the documental significance of this collection within the context of a broader organizational structure, such as the systematic sampling and gathering of current data on Portuguese tiles.
  • A representação do Cristo Seráfico na igreja da Ordem Terceira de São Francisco da Penitência do Rio de Janeiro Dossiê: História Da Arte

    Bonnet, Márcia Cristina Leão

    Resumo em Português:

    O presente artigo se propõe a investigar as origens iconográficas da representação do Cristo Seráfico, presente no retábulo-mor da Igreja da Ordem Terceira de São Francisco da Penitência do Rio de Janeiro. Através da utilização de fontes textuais e iconográficas, busca-se localizar as origens da representação e sua vinculação ao culto de franciscano, desde o surgimento da representação, na Idade Média, até o século XVIII, quando se acredita que possa ter ocorrido a fatura da peça em questão.

    Resumo em Inglês:

    This article intends to investigate the iconographic origins a representation of the Seraphic Christ, present in the main altarpiece of the Church of the Tertiary Order of Saint Francis Penitent in Rio de Janeiro. Using textual and iconographical sources the present paper will endeavour to locate the origins of the representation and its connections to the Franciscan cult since the appearance of the representation in the Middle Ages to the 18th century, when I believe that the work in question may have been conceived.
  • Vitoriano dos Anjos Figueiroa, o Altar-mor da Sé de Campinas e a tradição retabilística baiana Dossiê: História Da Arte

    Freire, Luiz Alberto Ribeiro

    Resumo em Português:

    Esse artigo trata da vida e da obra de um importante entalhador, Vitoriano dos Anjos Figueiroa, que atuou na Bahia (Salvador e recôncavo) na primeira metade do século XIX e que migrou na década de 1850 para a cidade de Campinas, em São Paulo, realizando na Catedral um majestoso retábulo-mor, baldaquino com doze colunas de excelente lavra técnica e estética. Abordamos as notícias e os feitos de Vitoriano dos Anjos na Bahia com importantes revelações documentais e de obras que muito acrescentam o conhecimento existente. Em seguida levantamos a trajetória do entalhador em Campinas, cotejando dados documentais com as crônicas publicadas nos periódicos paulistas. Por último analisamos do ponto de vista formal e estilístico as realizações artísticas do artista identificando o desdobramento de uma tradição retabilística relevante desenvolvida na Bahia oitocentista.

    Resumo em Inglês:

    This paper talks about the life and work of an important carver, Vitoriano dos Anjos Figueiroa, who worked in Bahia (Salvador and Recôncavo) during the first half of the XIX century, and migrated in the 1850s to the city of Campinas, in São Paulo, where he made a magnificent main altarpiece in the Cathedral, a canopy with twelve columns of technical and aesthetic excellence. We start addressing the news and the artistic production of Vitoriano dos Anjos in Bahia, presenting important revelations about documents and works that enrich the current knowledge. Then, we follow the carver trajectory in Campinas, comparing documental data with chronicles published in the journals of São Paulo. We conclude analyzing the artist's achievements, from a formal and stylistic point of view, identifying the echoes of a relevant tradition in the production of altarpieces, developed in Bahia during the eighteenth century.
  • La enseñanza de la perspectiva como parte de la fortificación en el siglo XVIII: el caso de la Real Academia de Matemáticas de Barcelona

    Galindo Díaz, Jorge

    Resumo em Português:

    Este artigo pretende demonstrar o modo em que, durante boa parte do século XVIII, o ensino da perspectiva que se levou a cabo nas Academias de engenheiros militares despojando-se do caráter simbólico que teve durante anos para arquitetos, pintores e escultores. Através do estudo do caso da Real Academia de Matemática de Barcelona coloca-se em evidência o modo em que esta disciplina passou a compor, junto com a estática, a mecânica e outras ciências matemáticas, um universo de saberes alcançáveis para os engenheiros da modernidade.

    Resumo em Espanhol:

    Este artículo pretende demostrar la manera en que durante buena parte del siglo XVIII, la enseñanza de la perspectiva que se llevó a cabo al interior de las academias de ingenieros militares, tuvo que despojarse del carácter simbólico que tuvo durante años para arquitectos, pintores y escultores. A través del estudio de caso de la Real Academia de Matemáticas de Barcelona se pone en evidencia la manera en que esta disciplina pasó a engrosar, junto con la estática, la mecánica y otras ciencias matemáticas, un universo de saberes alcanzable para los ingenieros de la modernidad.

    Resumo em Inglês:

    This article seeks to show how during much of 18th century teachings on perspective taking place at the academies of military engineers had to rid itself of the symbolic character it bore during many years for/ architects, painters, and sculptors. Through the case study of the Royal Academy of Mathematics of Barcelona, it is evident that this discipline became - along with statistics, mechanics, and other mathematical sciences - a reachable universe of knowledge for engineers in modern times.
  • Arquitectura, esquema, significado: problemas de semántica de la arquitectura

    Raynaud, Dominique

    Resumo em Português:

    O artigo trata da situação específica da arquitetura em relação à semântica. Inicialmente pensado dentro do quadro da linguistica, a semântica foi aplicada a problemas onde não havia linguagem (semiótica). Seus conceitos têm que ser revisados para a aplicação à arquitetura. Propomos aqui o conceito de esquema dinâmico de modo a esclarecer a tese da semelhança semântica. Apesar da grande variabilidade do significado arquitetônico segundo o conceito sócio-histórico, tipos de significados podem ser distinguidos: pirâmides para subir ou descer, plantas em cruz para radiar, unir ou cruzar, etc. Este panorama leva a conclusões pouco compatíveis com a tese da comunicação em arquitetura.

    Resumo em Espanhol:

    El artículo trata de la situación específica de la arquitectura respecto a la semántica. Inicialmente pensada dentro del cuadro de la lingüística, la semántica ha sido aplicada a problemas donde no hay lenguaje en propio (semiótica). Sus conceptos tienen que ser revisados para su aplicación a la arquitectura. Proponemos aquí el concepto de esquema dinámico de manera a aclarar la tesis de la semejanza semántica. A pesar de la gran variabilidad del significado arquitectónico según el contexto sociohistórico, clases de significados pueden ser distinguidas: pirámide para subir o para bajar; plantas en cruz para radiar, unir o cruzar, etc. Este cuadro lleva a conclusiones poco compatibles con la tesis de la comunicación en la arquitectura.

    Resumo em Inglês:

    This paper is focused on architectural semantics. Although it has been first developed as a linguistic department, semantics has been applied to examples where there is, strictly speaking, no language (semiotics). Semantics concepts must be revised for being applied to architecture. The concept of dynamic scheme is proposed for the enhancement of the resemblance thesis. Despite the great variability of architectural signification in function of sociohistorical context, semantic classes can be distinguished: pyramids for going up or going down; radiating, concentrating, or crossing cruciform plans, etc. This framework leads to conclusions hardly compatible only with the thesis of communication in architecture.
  • Pedro Ferreira, um escultor baiano desconhecido Dossiê: História Da Arte

    Flexor, Maria Helena Ochi

    Resumo em Português:

    Este trabalho é o resultado do início de um estudo sobre o escultor Pedro Ferreira. Embora seja autor de obras importantes, passa quase desapercebido na historiografia da arte baiana. Trata-se de artista que pertence ao tempo em que o neoclassicismo se impunha à cultura Ocidental, porém, ainda restavam, na Bahia, as práticas do período barroco, em especial a cópia dos grandes mestres renascentistas. Pedro Ferreira foi um desses artistas e teve como principal inspirador Murillo, da escola espanhola.

    Resumo em Inglês:

    This work is the result of a beginning study about a sculptor Pedro Ferreira. Although he was author of important workmanships, he passes almost unknown in the bahian history of art. He was an artist who lives belongs a time when the neoclassicismo was imposed to the Occidental culture, but, still remained in Bahia, the practical ones of the baroque period, in special the copy of the great Renaissance masters. Pedro Ferreira was one of these artists and has inspired, as main artist, Murillo, of the Spanish school.
  • Uma nota sobre ilusionismos e alegorias na pintura barroca de Salvador da Bahia Dossiê: História Da Arte

    Sobral, Luís de Moura

    Resumo em Português:

    As principais tendências da pintura no Brasil colonial podem ser estudadas na Catedral de Salvador, a igreja do antigo Colégio da Companhia de Jesus. Datando dos finais do século XVII, várias séries de quadros de qualidade diversa, compõem com as esculturas dos altares um soberbo e complexo bel composto de propaganda inaciana. Para decorar o forro da Biblioteca, por cima da sacristia, os Jesuítas encomendaram cerca de 1735-1736 uma monumental quadratura ao pintor português António Simões Ribeiro (?-1755). A pintura é estudada em função da tradição de decoração das bibliotecas durante a época moderna. Para além da quadratura, Simões Ribeiro introduziu na arte brasileira as figuras alegóricas, tornando-se assim o primeiro pintor brasileiro verdadeiramente barroco e o criador da chamada Escola Bahiana.

    Resumo em Inglês:

    The main trends of the painting in colonial Brazil can be studied in the Cathedral of Salvador, Bahia, the church of the former Jesuit College. Dating from the late 17th Century, several cycles of paintings on the walls and the ceiling of the sacristy, of varying quality, accomplish particular symbolic functions; in conjunction with the sculpture of the altars, they compose a complex bel composto of Jesuit propaganda. To decorate the ceiling of their Library, above the sacristy, the Jesuits commissioned around 1735-1736 a huge quadratura from the Portuguese born painter António Simões Ribeiro (?-1755). This painting is discussed within the tradition of Library decoration in the Modern period. Besides the quadratura, Simões Ribeiro introduced in the Brazilian art the allegorical figures and became the first full-Baroque painter in Brazil and the initiator of the so-called Bahian School.
  • A História da Arte na encruzilhada Dossiê: História Da Arte

    Machado, José Alberto Gomes

    Resumo em Português:

    O texto aborda os desafios que actualmente se colocam à sobrevivência da História da Arte como ramo autónomo do saber e foca algumas questões teóricas e terminológicas levantadas pela globalização da disciplina.

    Resumo em Inglês:

    This paper focuses on the current challenges to Art History as an autonomous field and raises some methodological and conceptual questions caused by its growing and inevitable globalization.
  • O período Epiclássico na Mesoamérica: implicações para a questão tolteca e o sítio arqueológico de Chichén Itz Artigos

    Navarro, Alexandre Guida

    Resumo em Português:

    A Arqueologia de Chichén Itzá sugere que sua construção data fundamentalmente do período Clássico Terminal ou Epiclássico (700-950 d.C.), ao invés do Pós-Clássico Inicial (950-1100 d.C.). Esta afirmação chama a atenção para as implicações de cronologia para o muito conhecido problema tolteca. Estamos trabalhando com a premissa que a ocupação de Chichén Itzá é, em sua maior parte, anterior à fase Tollán de Tula (900-1200 d.C.), o que nos leva a crer que o que geralmente é identificado como iconografia tolteca e, portanto, de origem das terras altas centro-mexicanas, de fato data do horizonte Epiclássico.

    Resumo em Inglês:

    The Archaeology of Chichén Itzá suggests that its construction fundamentally date of the period Classic Terminal or Epiclassic (700-950 AD), instead of the Post-Classic Periodo (950-1100 AD). This draws attention to the implications of chronology for the well known problem tolteca. We are working with the assumption that the occupation of Chichén Itzá is, in the most part, prior to the stage Tollán of Tula (900-1200 AD), which leads us to believe that what is usually identified as tolteca iconography and therefore uplands of origin of the center-Mexican, in fact date Epiclassic horizon.
  • Uma construção de fatos e palavras: Cícero e a concepção retórica da história Artigos

    Teixeira, Felipe Charbel

    Resumo em Português:

    O artigo analisa a concepção retórica da história tal qual exposta por Cícero no segundo livro do diálogo De Oratore. Argumenta-se que o entendimento da história como uma construção de fatos e palavras tanto enfatiza seu caráter retórico quanto o compromisso da história com a verdade, sendo que, para Cícero somente um orador prudente pode se mostrar capaz de produzir um texto digno de ser chamado "história", texto que simultaneamente deleite e produza em seus leitores e ouvintes lições de virtude.

    Resumo em Inglês:

    The article analyses Cicero's rhetorical conception of historical writing, as exposed in De Oratore's second book. One argues that Cicero's comprehension of history as a construction of deeds and words emphasizes both its rhetorical character and its commitment to truth. According to Cicero only a prudent orator is able to create a text which may be called "history", a text which simultaneously delights and produces lessons of virtue to his readers and listeners.
  • Guibert de Nogent (c.1055 - c.1125): entre História e exegese no século XII Artigos

    Silva Filho, João Gomes da

    Resumo em Português:

    Nas pesquisas sobre a Idade Média, a compreensão dos sentidos e das bases de constituição de uma narrativa e de um pensamento historiográfico medievais ocupam um espaço fundamental, porém, ainda hoje, resta como uma questão em aberto o modo como se deu a relação profunda deste tipo de narrativa com o conjunto mais amplo da produção intelectual no periodo. Como os textos historiográficos produzidos entre o final do seculo XI e o inicio do seculo XII são obras quase exclusivas do ambiente monástico decidimos colocar a questão em detalhe sobre um autor beneditino, Guibert de Nogent, cuja obra exegética extremamente original é muito pouco estudada e conhecida, mas que constitui a estrutura fundamental de seu pensamento tanto do ponto de vista espiritual quanto historiográfico.

    Resumo em Inglês:

    Among the researches on the Middle Ages the comprehension about the senses and bases for the constitution of a medieval Historiography narrative and thought occupies an essential place but, presently, it remains as an open question how it is done deeply the relationship of that kind of narrative with the entirely and vaster intellectual production in this period. As we know, the Historiography texts between the end of the eleventh and the beginnings of the twelfth-century are most exclusively the works of a monastic environment, so I have decided to put the question on detail about a benedictine author, Guibert of Nogent, whose extremely original exegetical work is not very studied and known, but constitutes the fundamental structure of his thought at the same time spiritual and about the historiography.
  • Os Tupis e os Tapuias de Eckhout: o declínio da imagem renascentista do índio Artigos

    Chicangana-Bayona, Yobenj Aucardo

    Resumo em Português:

    No século XVII as telas do holandês Albert Eckhout, sobre os Tupis e Tapuias, abandonam os cânones Renascentistas de beleza idealizada por uma imagem de índio mais descritiva e naturalista. Este tipo de imagem se revelará vitoriosa e será seguida pelos viajantes dos séculos XVII-XIX. Contudo, estas imagens "etnográficas" ainda que apresentem mudanças com relação aos esquemas renascentistas, não serão mais "objetivas" que as anteriores do século XVI, mostrando limitações iguais ao representar o índio "real" com esquemas convencionados um século antes.

    Resumo em Inglês:

    In the XVII century the canvasses of Dutchman Albert Eckhout, on the Tupis and Tapuias, abandon the Renaissance canons of idealized beauty for a more descriptive and naturalist image of the indian. This type of image would become triumphant and was followed by the travelers of the XVII-XIX centuries. Nevertheless, even though these "ethnographic" images present changes with relation to the schemes used in the Renaissance, they will not be more "objective" than the previous ones from the XVI century, showing similar limitations in the representation of the "real" indian using schemes conventioned one century before.
  • Quando os índios escolhem os seus aliados: as relações de "amizade" entre os minuanos e os lusitanos no sul da América portuguesa (c.1750-1800) Artigos

    Garcia, Elisa Frühauf

    Resumo em Português:

    Durante a sua expansão em direção ao sul da América, os portugueses selaram várias alianças com os índios minuanos, através das quais conseguiram viabilizar o seu estabelecimento na região, cujo domínio estava em constante disputa com os espanhóis. Tais alianças, porém, se inseriam dentro das necessidades dos próprios índios, que nelas buscavam contemplar os seus interesses específicos. Perceber em que bases as relações entre ambos foram construídas e alimentadas por parte dos minuanos e como eles buscavam, por meio das mesmas, atingir os seus interesses é o propósito deste artigo.

    Resumo em Inglês:

    During the Portuguese expansion to South America, they sealed many alliances with the Minuanos Indians, through which the Portuguese could make possible their settlement in the region, whose possession was under continual dispute with the Spaniards. Such alliances, though, were also necessary for the Indians themselves, who intended to satisfy their own interests through them. This article aims to perceive in which bases the relationships between the Lusitanian and the Minuanos were built, and how these bases were sustained and used by the latter to achieve determined objectives.
  • Ars Historica no Antigo Regime: a História antes da Historiografia Artigos

    Lopes, Marcos Antônio

    Resumo em Português:

    Ainda que se ocupe em apresentar questões relativas à definição da História como gênero literário e como campo disciplinar, o artigo se empenha em analisar concepções antigas e modernas acerca da História. Passando em revista idéias e gêneros de História surgidos ao longo dos séculos XVI, XVII e XVIII, a análise concentra-se na especulação das vias pelas quais a História transformou-se em agudo instrumento, ora de desconstrução, ora de legitimação de princípios do interesse do Estado régio em meio aos jogos do poder no Antigo Regime.

    Resumo em Inglês:

    This article intends to analyze old and modern opinions on History, although it presents issues concerning the definition of History as a literary genre as well as a discipline field. Reviewing ideas and History genres that emerged along the 16th, 17th and 18th centuries, the analysis focuses on the speculation on ways through which History was transformed into a keen instrument, sometimes of deconstruction, sometimes of legitimating of principles of the sovereign State amid power games in the Ancient Regime.
  • El juego de las apariencias: las connotaciones del vestido a fines del siglo XIX en la ciudad de México

    Gutiérrez, Florencia

    Resumo em Espanhol:

    Las elites porfirianas de fines del siglo XIX intentaron transformar determinados hábitos y conductas de las clases populares de la ciudad de México por considerar que contravenían las exigencias de la civilización y el progreso y retrasaban la consolidación de la urbe capitalina como referente de la modernidad. En este contexto, el deseo por modificar los atuendos y costumbres higiénicas de los sectores populares constituyó una preocupación destacada de la administración de Porfirio Díaz. El objetivo de este artículo es analizar las connotaciones que la indumentaria tuvo para la dirigencia mexicana y estudiar las respuestas sociales frente a las coerciones destinadas a modificar la forma de vestir y asearse de ciertos segmentos de la población capitalina.

    Resumo em Inglês:

    Late 19th-century elites tried to change certain habits and behaviour of Mexico City's popular classes, which were considered to run counter to the demands of civilization and progress thus delaying the consolidation of the capital city's urbanization as a referent of modernity. In this context, the wish to modify clothes and hygiene habits of popular sectors became a paramount concern for Porfirio Diaz's administration. The aim of this article is to analyze the connotations clothing had for Mexico's leading sectors and to study the social response to the coercion destined to alter dressing and sanitation habits in a given group of capital-city dwellers.
  • Lei e ordem nas Minas Gerais: formas de adaptação e de transgressão na esfera fiscal, 1700-1733 Artigos

    Silva, Vera Alice Cardoso

    Resumo em Português:

    O ensaio focaliza dois tipos de estratégia utilizados pelos habitantes da Capitania de Minas Gerais para lidar com a política fiscal do governo português, a saber, a adaptação, que se efetivava por meio de negociações com as autoridades coloniais, e a transgressão, que assumiu a forma da sublevação ou forma ilegal de sonegação do imposto do ouro. O período histórico coberto vai de 1700 a 1733.

    Resumo em Inglês:

    The essay focus on two patterns of social and political reactions to the fiscal policy of the Portuguese government adopted by the population of the District of Minas Gerais during the first three decades of the eighteenth century. Such patterns are identified as the bargaining and the confrontation strategies, the latter including the options of insurrection and illegal behavior.
  • Os relatos de reconhecimento de Quaresma Delgado Artigos

    Santos, Márcio Roberto Alves dos

    Resumo em Português:

    Os roteiros de Quaresma Delgado, explorador contratado pelas autoridades coloniais para investigar e mapear parte do sertão mineiro e baiano na década de 30 do século XVIII, são estudados como típicos relatos de reconhecimento, característicos de um período em que a exploração e o mapeamento territorial se fortaleciam como práticas científicas ilustradas. O texto - o relato de reconhecimento - e a imagem cartográfica - o mapa - produzidos por Quaresma Delgado são abordados como elementos constituintes mutuamente complementares de uma abordagem técnica, cujo propósito central é traduzir, numa linguagem controlada, as paisagens naturais e humanas observadas pelo explorador.

    Resumo em Inglês:

    The itineraries of Quaresma Delgado, explorer contracted by colonial authorities to investigate and map part of Minas Gerais and Bahia "sertão" in the 1730's, are studied as tipical accounts of reconnaissance, characteristic of a period when the exploration and mapping of the territory fortified themselves as illustrated scientific practices. The text - the account of reconnaissance - and the cartographic image - the map - produced by Quaresma Delgado are treated as constituent elements mutually complementary of a technical study, whose central aim is to describe, in a controlled language, the natural and human landscapes observed by the explorer.
  • O Jequitinhonha dos viajantes, séculos XIX e XX: olhares diversos sobre as relações sociedade - natureza no nordeste mineiro Artigos

    Martins, Marcos Lobato

    Resumo em Português:

    Este trabalho analisa as mudanças ambientais no Médio Jequitinhonha entre o início do século XIX e o início do XX, através da releitura de relatos de viajantes e textos de memorialistas. São indicadas as principais formas de degradação ambiental presentes na região e avaliados os seus impactos sobre as caatingas e as matas virgens. Conclui-se que: a) houve aumento expressivo da velocidade de alteração das paisagens regionais na primeira metade do século XX e; b) essa alteração fortaleceu a tendência de pecuarização na economia do Médio Jequitinhonha.

    Resumo em Inglês:

    This paper analyzes the environmental changes in the Middle Jequitinhonha between the nineteenth and twentieth centuries beginnings, through the reading of the memoirialists and voyagers reports. The major environmental degradating actions that take place in the region are indicated and its impacts over the caatingas and forests are evaluated. It concludes: a) an expressive increase in the velocity of the regional landscapes change in the first half of twentieth century; b) and this change annealed the tendency of cattle's predominance in Middle Jequitinhonha economy.
  • D. José Botelho de Mattos, arcebispo da Bahia, e a expulsão dos jesuítas (1758-1760) Artigos

    Souza, Evergton Sales

    Resumo em Português:

    No século XX, a historiografia luso-brasileira fez do arcebispo da Bahia, D. José Botelho de Mattos (1678-1767), um dos paladinos da resistência às políticas reformadoras de D. José e do seu ministro, Sebastião José de Carvalho e Melo. Num primeiro momento, o presente artigo busca recompor os passos dessa construção historiográfica. Em seguida, baseado em farto material documental, parcialmente inédito, procura esboçar uma nova interpretação a respeito do papel desempenhado pelo arcebispo na conjuntura marcada pela expulsão dos jesuítas da Bahia e sobre os motivos da sua resignação ao arcebispado.

    Resumo em Inglês:

    Portuguese and Brazilian historiography in the twentieth century turned the archbishop of Bahia, D. José Botelho de Mattos (1678-1767), into a champion of the resistance against the reformation policies of King José and his minister Sebastião José de Carvalho e Melo. This article attempts first to analyze this historiographic construction and search its origins. Then, based on a wide scope of original documents, it seeks to draft a new interpretation of Botelho de Mattos' role as regards the Jesuits' expulsion from Bahia in 1760, as well of the true reasons for his resignation.
  • Punk: Cultura e Arte Artigos

    Gallo, Ivone Cecília D'Ávila

    Resumo em Português:

    Este artigo analisa uma ocupação urbana promovida por um grupo de sem teto e de anarcopunks que estabeleceram moradia num edifício abandonado de valor histórico, a Estação Guanabara da ferrovia Mogiana, em Campinas (SP), nos anos de 1990-2004. O nosso enfoque é dirigido para a cultura rebelde dos anarcopunks que abordaremos através da sua produção artística; poemas, grafites e demais formas de expressão. O nosso objetivo é o de trazer para uma análise historiográfica temas e problemas convertidos em interesse mais específico das áreas de antropologia e de sociologia.

    Resumo em Inglês:

    This article deals with the squatting of a historical building, the Guanabara Train Station, in Campinas (State of São Paulo) established by a group of homeless and anarco-punks between the 1990s and 2004. My focus is mainly turned to the anarco-punks' rebellious culture mainly trough their artistic performances, poems, graffiti and other forms of expression. My aim is to bring in to historical analysis subjects and problems usually linked to the fields of Anthropology and Sociology.
  • Prezados Editores da Revista Varia História Artigos

    Stumpf, Roberta
Pós-Graduação em História, Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Minas Gerais Av. Antônio Carlos, 6627 , Pampulha, Cidade Universitária, Caixa Postal 253 - CEP 31270-901, Tel./Fax: (55 31) 3409-5045, Belo Horizonte - MG, Brasil - Belo Horizonte - MG - Brazil
E-mail: variahis@gmail.com