Scielo RSS <![CDATA[Revista Brasileira de Política Internacional]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0034-732920110002&lang=en vol. 54 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[<b>International technical cooperation</b>: <b>theoretical frameworks</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-73292011000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Induzidos por uma mudança estrutural na dinâmica da sociedade internacional, muitos municípios, por meio do exercício da chamada paradiplomacia ou diplomacia federativa, vêm elaborando instrumentos de gestão municipal para captar recursos via experiências de Cooperação Técnica Internacional (CTI). Nesse contexto, o objetivo deste artigo é mapear conceitualmente o fenômeno de CTI, visando a facilitar sua compreensão e suas consequências práticas para a sociedade brasileira.<hr/>Induced by a structural change in international society’s dynamics, many municipalities, through the practice of the so-called paradiplomacy or federative diplomacy, have been elaborating municipal management tools towards getting resources through International Technical Cooperation’s (ITC) experience. In this context, this paper purports to map the concept of the ITC phenomena, aiming at facilitating its comprehension and its practical consequences to Brazilian society. <![CDATA[<b>Liberia and the construction of the security/development nexus</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-73292011000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo trata das transformações sofridas pelas OMP conduzidas pela ONU no pós-Guerra Fria. A partir do caso liberiano, pretende-se mostrar a consolidação de um nexo entre segurança e desenvolvimento, o qual relacionar-se-ia a um processo mais amplo de normalização das relações internacionais, informado por um vocabulário liberal-democrático.<hr/>The paper addresses the transformation of UN peacekeeping operations after the Cold War, based on the Liberian case. The aim is to show the consolidation of a nexus between security and development, which would be related to a process of normalization of international relations, informed by a liberal-democratic vocabulary. <![CDATA[<b>Brazil’s international economic relations under Geisel (1974-1979)</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-73292011000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo propõe quadro analítico para descrever e explicar a economia política das relações econômicas externas brasileiras durante o governo Geisel. Utilizam-se variáveis do sistema internacional, considerando como elas interagem com as ideias e percepções dos tomadores de decisão, as disputas interburocráticas no interior do aparelho do Estado, a política doméstica, e as dinâmicas econômicas exógenas às políticas governamentais.<hr/>This article proposes an analytical framework to describe and explain the political economy of Brazilian foreign economic relations in the Geisel administration. We use variables from the international system, considering how they interact with decision makers’ ideas and perceptions, interbureaucratic disputes within the State apparatus, the domestic politics, and exogenous economic dynamics. <![CDATA[<b>Themes and regions in the foreign policy of Lula and Fernando Henrique</b>: <b>comparison of the two presidents’ discourses</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-73292011000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Neste artigo, comparamos o discurso sobre a política externa dos dois presidentes que governaram o País nos últimos 16 anos (Fernando Henrique e Lula). Por meio da técnica de análise de conteúdo, foram avaliados mais de mil pronunciamentos realizados em eventos diplomáticos no Brasil e no exterior. Encontramos semelhanças e diferenças importantes, tanto no que diz respeito às temáticas abordadas quanto nos parceiros que buscaram na arena internacional. Ambos os presidentes privilegiaram os temas referentes à economia, às instituições internacionais e ao relacionamento com os países da América do Sul. Fernando Henrique parece ter tido uma preocupação maior com a questão da democracia e aproximou-se mais dos países europeus. Lula estendeu a sua preocupação com o tema da desigualdade para a arena internacional e abriu maior diálogo com os países asiáticos, do Oriente Médio e, principalmente, da África.<hr/>Our aim in this article was to compare the discourse of the two presidents that governed Brazil in the last 16 years (Fernando Henrique and Lula). We used the method known as content analysis to investigate more than a thousand addresses delivered by both presidents in diplomatic events in Brazil and abroad. We found important similarities and differences in the subject matters and in the alliances they managed to make in the international arena. Both presidents privileged the issues related to the economy, to international institutions and to the relationship with South America. Fernando Henrique seemed to have given more attention to issues related to democracy and to have been closer to European countries. Lula extended his concern to inequality issues to the international context and dedicated to establishing a more open dialogue with Asia, the Middle East and, most of all, with Africa. <![CDATA[<b>Developments of biofuels in Brazil and East Asia</b>: <b>experiences and challenges</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-73292011000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en This paper summarizes the role that new technologies and government policies have played in the evolution of the biofuels industry in Brazil and East Asia. It documents the factors that contributed to Brazil, China, Japan, and South Korea becoming producers and consumers of biofuels, as well as the extent to which this energy source has been effectively adopted in each of these economies. For the three East Asian countries, it then assesses the extent to which trade and cooperation on biofuels exists with Brazil. It argues that Japan is much more far advanced in its cooperation with Brazil on biofuels and asserts that there is strong potential to improve cooperation with China and South Korea.<hr/>Este artigo resume o papel que as novas tecnologias e as políticas governamentais têm desempenhado na evolução da indústria dos biocombustíveis no Brasil e no Leste Asiático. Ele documenta os fatores que contribuíram para que o Brasil, China, Japão e Coreia do Sul se tornassem produtores e consumidores de biocombustíveis, bem como a extensão em que essa fonte de energia tem sido efetivamente adotada em cada uma dessas economias. Em seguida, avalia a extensão do comércio e da cooperação em biocombustíveis entre os três países do Leste Asiático e o Brasil. Argumenta que o Japão é muito mais avançado em sua cooperação sobre biocombustíveis com o Brasil e que nas demais economias asiáticas existe grande potencial para maior cooperação. <![CDATA[<b>The 2000 Meltzer Report and the World Bank and IMF reform</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-73292011000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo discute as propostas do Relatório Meltzer para a reforma do Banco Mundial e do Fundo Monetário Internacional. Esse relatório resultou do trabalho realizado entre 1998 e 2000 por uma comissão do Congresso americano. Discute também a resposta do Tesouro americano àquelas propostas e mostra como algumas delas foram implementadas seletivamente pelo governo de George W. Bush.<hr/>The article discusses the propositions of the Meltzer Report for the reform of the World Bank and the International Monetary Fund. This report came from the work conducted between 1998 and 2000 by a Commission from the North American Congress. Afterwards, it discusses the reply from the American Treasury to those propositions and shows how some of them were selectively implemented by the George W. Bush administration. <![CDATA[<b>Parliamentary election in Mercosur</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-73292011000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo analisa a representação parlamentar no Mercosul e as implicações da institucionalização do Parlasul, expondo como este foi pensado e os desdobramentos de sua institucionalização, tendo presente uma preocupação em identificar mudanças ocorridas a partir de sua atuação, e de sua relação com os órgãos decisórios do Mercosul e os Congressos Nacionais.<hr/>This article examines the parliamentary representation in Mercosur and the implications of the institutionalization of Parlasur, exposing how it was meant and the consequences of its institutionalization. Its aim is to identify changes and its relationship with policy-making bodies of Mercosur and National Congresses. <![CDATA[<b>Brazil and the region</b>: <b>an emergent power and the South-American regional integration</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-73292011000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en En los últimos años, Brasil se está convirtiendo en una potencia mundial, a la vez que se le considera el líder regional. En este trabajo se aborda el papel creciente de Brasil en el ámbito internacional, al tiempo que aumentan las tensiones con sus vecinos. ¿Cuál es la prioridad de la política exterior brasileña: las relaciones regionales o los asuntos mundiales?<hr/>In recent years, Brazil is becoming a global power and, at the same time, it is often considered as the regional leader. In this paper, we tackle with the growing role of Brazil in the international arena while tensions among neighbors are also increasing. What are Brazilian foreign policy priorities: regional bonds or global affairs? <![CDATA[<b>Technological promise and fighting advantage</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-73292011000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Para compreender como se vai desde promessas tecnológicas presentes ou futuras até a disponibilidade, pronta e concreta, de vantagem combatente, este artigo enquadra tal processo como a articulação da lógica política com a gramática dos meios de força. Apresenta-se uma ilustração histórica que busca trazer à mente algumas coisas sobre as quais se pensar.<hr/>This article outlines the process that can lead from present or future technological promise to ready and palpable fighting advantage, seeing its management as an expression of the connection between the logic of politics and the grammar of the means of force. A historical illustration brings to mind some things worth thinking about. <![CDATA[<b>Brazil and the institutionalization of South America</b>: <b>from hemispheric estrangement to cooperative hegemony</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-73292011000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en This article argues that Brazil went from a posture of estrangement in relation to the hemispheric project represented by the Free Trade Area of the Americas (FTAA) to a strategy of cooperative hegemony aimed at institutionalizing the South American space and increasing the costs of the FTAA for the United States. Although Brazil was initially isolated, US lack of leadership combined with events at the subregional level ended up turning the tide in the direction of Brazilian interests. These factors help to understand the current institutional configuration of South America.<hr/>Este artigo argumenta que o Brasil passou de uma postura de desavença em relação ao projeto hemisférico representado pela Área de Livre Comércio das Américas (Alca) para uma estratégia de cooperação hegemônica visando a institucionalizar o espaço sul-americano e aumentar os custos da Alca para os Estados Unidos. Apesar de o Brasil ter estado inicialmente isolado em sua posição, a falta de liderança norte-americana combinada com eventos no nível sub-regional acabaram por criar uma situação favorável aos interesses brasileiros. Tais fatores ajudam a compreender a atual configuração institucional da América do Sul. <![CDATA[<b>Institutions and interest groups</b>: <b>European Union in Doha Round agriculture negotiation (2001-2005)</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-73292011000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo aborda a influência dos grupos de interesse dos produtores rurais nas posições adotadas pela UE durante a Rodada Doha. As propostas defendidas pelos dois atores foram comparadas e analisadas. Argumenta-se que as diferenças de posições encontradas podem ser explicadas pelas regras institucionais do processo decisório da Política Comercial Comum da UE. A conclusão destaca que as pressões dos grupos de interesse afetaram parcialmente as posturas da UE na Rodada Doha e não impediram que avanços se efetivassem nesse contexto.<hr/>This article deals with the influence of the agriculture interest groups in the positions adopted by EU during the Doha Round. The proposals defended by the two actors were compared and analyzed. The text argues that the distinctions of positions found can be explained by the institutional rules of the decision-making process of EU Common Trade Policy. The conclusion highlights that the pressures affected the proposals defended by EU in Doha Round negotiations, but they did not prevent advancements in this context.