Scielo RSS <![CDATA[Revista de Administração Pública]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0034-761220140004&lang=es vol. 48 num. 4 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[<b>Presupuesto Participativo y la democratización de la gestión pública municipal - la experiencia de Vitória da Conquista, Brasil</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-76122014000400001&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo discute as possibilidades do Orçamento Participativo (OP) de ampliar a democratização da gestão pública e de interferir efetivamente na destinação de recursos municipais. Parte-se da teoria da democracia participativa e do histórico do OP no Brasil para analisar a experiência de Vitória da Conquista (BA). Recorrendo a pesquisa documental, entrevistas, observação direta e aplicação de questionários a delegados do IX Congresso do OP de Vitória da Conquista (2011), o trabalho conclui que essa experiência contribuiu parcialmente com a democratização da gestão municipal, uma vez que não consistiu em fórum de efetiva participação da população na definição de políticas públicas e na aplicação de recursos municipais.<hr/>Este artículo analiza las posibilidades del Presupuesto Participativo (OP) para ampliar la democratización de la gestión pública y de intervenir con eficacia en la asignación de los recursos municipales. Se inicia con la teoría de la democracia participativa y la historia del OP en Brasil para analizar la experiencia de Vitória da Conquista, Bahia. Usando la investigación documental, entrevistas, observación directa y cuestionarios a delegados del IX Congreso del OP de Vitoria da Conquista (2011), el artículo concluye que esta experiencia contribuye parcialmente a la democratización de la gestión municipal, ya que no es foro para discutir la participación efectiva de los ciudadanos en la formulación de políticas y la aplicación de los recursos públicos municipales.<hr/>This article discusses the possibilities of the Participatory Budget (PB) to expand the democratization of the public management and to effectively intervene in the allocation of municipal resources. It starts from the theory of the participatory democracy and the from PB's history in Brazil to analyze the experience of Vitória da Conquista, Bahia. Using documentary research, interviews, direct observation and questionnaires to the delegates of the IX Congress of Vitória da Conquista PB (2011), we conclude in this article that this experience partially contributed to the democratization of the municipal management, since it was not considered a forum of effective participation of the population in the definition of public policies and in the application of municipal resources. <![CDATA[<b>Sentidos y significados de la participación democrática a través de Internet</b>: <b>un análisis de la experiencia de Presupuesto Participativo Digital</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-76122014000400002&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este trabalho analisa três edições (2006, 2008 e 2011) do Orçamento Participativo Digital (OPD) de Belo Horizonte (MG). Objetiva deslindar os sentidos e significados da participação democrática mediada pela internet nessa experiência. Utiliza-se como método o estudo de caso único, de natureza qualitativa. Os dados foram coletados por meio de observação direta nos sítios do OPD e análise documental. Durante a fase de observação direta foram coletadas mensagens e manifestações dos cidadãos que estavam participando do processo. Tais dados foram tratados com o software Atlas TI 6.0®. Conclui-se que tanto o sentido quanto o significado democrático dessa experiência de participação mediadas pela internet são modificados ao longo das edições, indo de grandes impulsos de esperança democrática até a descrença nessa modalidade de participação digital.<hr/>Este trabajo analiza tres ediciones (2006, 2008 y 2011) del Presupuesto Participativo Digital (PPD) de Belo Horizonte (MG). Su objetivo es comprender el significado de la democracia y los significados de participación democrática mediadas por la Internet, en este experimento. Se utiliza como método el estudio de caso único, de naturaleza cualitativa. Los datos fueron recolectados en los sitios del PPD, con la observación directa y análisis de documentos. Durante la observación directa se recogieron los posts y las manifestaciones de los ciudadanos que participaban en el proceso. Los datos obtenidos fueron procesados a través del Atlas TI 6.0®. Llegamos a la conclusión de que tanto el significado y la importancia de esta experiencia de participación democrática mediada por las TIC, se modifican a lo largo de las ediciones, que van desde grandes impulsos de esperanza democrática, aunque no creer en este tipo de participación digital.<hr/>This paper analyzes three editions (2006, 2008 and 2011) of Digital Participatory Budget (DPB) of Belo Horizonte (MG). The objective is to understand the senses and meanings of the democratic participation mediated by the Internet in this experience. It is used the single case study method of qualitative nature. Data were collected through direct observation in DPB sites and document analysis. During the direct observation period, messages and manifestations of the citizens who were participating of the process were collected. These data were processed through the software Atlas TI 6.0®. We conclude that both democratic sense and meaning of this participation experience mediated by the Internet are modified throughout the editions, ranging from large impulses of democratic hope, up to disbelief in this type of digital participation. <![CDATA[<b>Dinámica demográfica y la sostenibilidad de la Política General de Bienestar Social brasileño</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-76122014000400003&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este trabalho tem como objetivo estudar os efeitos da dinâmica demográfica na sustentabilidade do Regime Geral de Previdência Social (RGPS), a partir das mudanças observadas na estrutura etária da população brasileira e na estrutura etária dos contribuintes e beneficiários do RGPS. Sobre os fatores relacionados com a dinâmica demográfica, os resultados mostram a tendência de queda do número de pessoas mais jovens e do aumento do número de pessoas mais velhas, evidenciando modificação da razão entre as faixas etárias. Com relação às contas previdenciárias, verificou-se que, em 2011, havia menos de 5% de possibilidade de o resultado previdenciário apresentar-se equilibrado, e que no período de 2012 a 2030 há evidências de que a dinâmica demográfica aumentará em até cinco vezes a necessidade de financiamento observada em 2003.<hr/>Este trabajo tiene como objetivo estudiar los efectos de la dinámica demográfica en la sostenibilidad de la Política General de Bienestar Social de Brasil (Regime Geral da Previdência Social - RGPS), teniendo en cuenta los cambios observados en la estructura por edades de la población brasileña y en la estructura de edad de los contribuyentes y beneficiarios del RGPS. En cuanto a los factores relacionados con la dinámica demográfica, los resultados muestran una tendencia a la caída en el número de personas más jóvenes y un aumento en el número de personas de edad avanzada, evidenciando el cambio en la relación entre los grupos de edad. En cuanto a las cuentas de la Seguridad Social, en 2011 había menos de 5 % de probabilidad de los gastos de los ingresos de la seguridad social y de seguridad social que son equilibrados, y en el período 2012-2030 existe evidencia de que la dinámica demográfica se incrementarán en hasta cinco veces la necesidad de financiación observado en 2003.<hr/>This paper aims at studying the effects of demographic dynamics in the sustainability of Brazilian Social Security General Policy (Regime Geral da Previdência Social - RGPS), taking into account the changes observed in the age structure of the Brazilian population and of taxpayers and beneficiaries of RGPS. About the factors related with demographic dynamics, the results show a falling tendency in the number of younger people and an increase in the number of older people, highlighting the change in the ratio between age groups. Concerning social security accounts, in 2011 there was less than 5% of chance of the social security result be balanced , and in the period 2012-2030 there are evidences that the demographic dynamics will increase up to five times the need for financing observed in 2003. <![CDATA[<b>Innovación abierta en la gestión pública</b>: <b>análisis del Plan de Acción de Brasil para Open Government Partnership</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-76122014000400004&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este estudo objetivou analisar o Plano de Ação brasileiro para o Governo Aberto, baseado na teoria da inovação aberta na gestão pública. Utilizou-se de uma pesquisa documental, com vistas a aprofundar o conhecimento do fenômeno em questão. O documento foi escolhido intencionalmente, por ser exemplo basilar das políticas públicas relacionadas à inovação aberta brasileira. Os resultados mostram que os compromissos firmados pelo governo brasileiro estão consoantes com o processo de inovação aberta pública. As ações previstas no Plano estão especificamente relacionadas a transparência, abertura de dados e preparação do corpo estatal para o processo aberto de inovação.<hr/>Este estudio tuvo como objetivo analizar el Plan de Acción de Brasil para el Gobierno Abierto con base en la teoría de la innovación abierta en la gestión pública. Se utilizó una investigación documental, con el fin de profundizar el conocimiento en el fenómeno en cuestión. El documento fue elegido intencionadamente porque es fundamental para las políticas públicas relacionadas con la innovación abierta brasileña. Los resultados muestran que los compromisos asumidos por el gobierno brasileño son compatibles con el proceso de innovación abierta pública. En concreto, las acciones contenidas en el plan están relacionados con la transparencia, los datos abiertos y preparación de la estructura de gobierno para el proceso abierto de innovación.<hr/>This study aims to analyze the Brazilian action plan for Open Government, based on the theory of open innovation in public management. Documentary research was used, in order to deepen of the knowledge the phenomenon being discussed . The document was intentionally chosen because it is essential for public policies related to Brazilian open innovation The results show that the commitments made by the Brazilian government are compatible with the public open innovation process. The actions in the Plan are related specifically to transparency, open data and preparation of the governance body for the open innovation process. <![CDATA[<b>La evaluación de la implementación del Programa Nacional de Fortalecimento da Agricultura Familiar - nuevas perspectivas de análisis</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-76122014000400005&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este trabalho apresenta os resultados da avaliação da implementação do Programa Nacional de Fortalecimento da Agricultura Familiar (Pronaf) desenhada a partir dos eixos conteúdo, contexto, capacidade, compromisso e clientes/coalizões. Além de análise documental, foram realizadas entrevistas e grupos focais. Os resultados corroboram a necessidade de convergência entre as vertentes top-down e bottomup para a análise da implementação de políticas públicas e pontuam como entrave mais significativo ao êxito do programa as deficiências do sistema de assistência técnica. Por outro lado, observam-se expressivos avanços quanto à estrutura de governança, que possibilita o equacionamento das demandas portadas pelos diferentes atores e que fomenta atualizações constantes no escopo do programa, podendo assegurar a manutenção da qualidade operacional alcançada.<hr/>Este trabajo presenta los resultados de la evaluación de la implementación del Pronaf realizada bajo los criterios de contenido, contextualización, capacidad, compromiso y clientes/coaliciones. Además del análisis documental, se realizaron entrevistas y grupos focales. Los resultados apuntan la necesitad de convergencia de las perspectivas top-down y bottom-up en el análisis de la implementación de políticas públicas e indican las deficiencias del sistema de asistencia técnica como la barrera más importantes para el éxito de dicho programa. Por otra parte, se observan significativos avances con relación a la estructura de gobernanza que posibilita el atendimiento de las demandas de los distintos actores y produce actualizaciones frecuentes en el formato del programa, lo que puede garantizar la manutención de la calidad operacional alcanzada.<hr/>This paper presents the results of Pronaf's implementation evaluation based on the following criteria: content, context, capacity, commitment and clients/coalitions. Beyond the documental analysis, the methodology has used interviews and focus groups. The results highlight the necessity of convergence between the perspectives top-down and bottom-up for the analysis of implementation of public policies and indicate technical assistance deficiencies as the most important obstacles for the success of the program. On the other hand, there are meaningful improvements on the governance structure, enabling the settlement of demands brought up by different actors and that enhances frequent updates in the scope of the program , thus ensuring the maintenance of the operational quality achieved. <![CDATA[<b>Institucionalización de la Política Nacional de Residuos Sólidos</b>: <b>dilemas y limitaciones en Área Metropolitana de Aracaju (SE)</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-76122014000400006&lng=es&nrm=iso&tlng=es O objetivo deste artigo é avaliar o processo de institucionalização da Política Nacional de Resíduos Sólidos (PNRS) a partir de um dos seus elementos estruturantes: a gestão compartilhada dos resíduos sólidos. Os municípios da Região Metropolitana de Aracaju (RMA) foram eleitos como objeto de estudo. Baseado em pesquisa qualitativa realizada através de entrevistas com técnicos e representantes das prefeituras da RMA e pesquisa documental, o artigo analisa os obstáculos para institucionalização da gestão compartilhada. Os resultados apontam para a existência de elementos do contexto local que restringem a realização da política nacional e sugerem a importância de estudos que acompanhem a implantação da política nacional em outras realidades locais no Brasil.<hr/>El objetivo de este trabajo es evaluar el proceso de institucionalización de la Política Nacional de Residuos Sólidos (PNRS) y uno de sus elementos estructurales -la gestión compartida de los residuos sólidos. Los municipios del Área Metropolitana de Aracaju (RMA) fueron elegidos como objeto de estudio. Basado en la investigación documental y la investigación cualitativa realizada a través de entrevistas con expertos y representantes de municipios de RMA, el artículo analiza los obstáculos a la institucionalización de la gestión compartida. Los resultados apuntan a la existencia de elementos del contexto local que limitan la realización de la política nacional y sugieren la importancia de los estudios de seguimiento de la aplicación de la política nacional en otras realidades locales en Brasil.<hr/>The aim of this paper is to evaluate the process of institutionalization of the National Policy Solid Waste (PNRS) from one of its structural elements - the shared management of solid waste. The cities of the Metropolitan Area of Aracaju (RMA) were elected as the object of study. Based on qualitative research conducted through interviews with experts and representatives of RMA municipalities and documentary research, this paper analyzes the obstacles to institutionalization of shared management. The results indicate the existence of elements of the local context that constrain the realization of national policy and suggest the importance of studies to monitor the implementation of national policy in other local realities in Brazil. <![CDATA[<b>Política de Ciencia y Tecnología en Santa Catarina, Brasil</b>: <b>análisis a partir del modelo de coaliciones de defensa</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-76122014000400007&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo utiliza o modelo de coalizões de defesa (Advocacy Coalition Framework - ACF), de Sabatier e Jenkins-Smith (1993), para analisar a prevalência da comunidade científica catarinense como ator-chave na formulação da Política Científica e Tecnológica (PCT) de Santa Catarina. A coleta de dados foi realizada a partir de relatórios e documentos oficiais das instituições, bem como de entrevistas realizadas com 10 atores do processo de formulação da PCT que ocuparam funções estratégicas no período de 1989 a 2009, assim classificados: 1) comunidade científica; 2) burocratas; 3) designados politicamente; 4) empresários; 5) políticos. A análise dos dados teve como conceitos sensíveis aqueles presentes no modelo de coalizões de defesa: a) o papel dos atores; b) sistemas de convicções e recursos; c) trajetórias da política pública; d) características da política pública; e) conteúdo da política pública. Foram identificadas as conexões entre os atores, suas convicções, estratégias, recursos e constrangimentos. A pesquisa conclui que a comunidade científica exerce um papel de destaque na formulação da política científica e tecnológica catarinense, sendo prevalente na formulação da PCT em todo o período analisado. Em relação aos empresários, políticos e burocratas, não se identificou uma atuação destacada e contínua desses atores. Entretanto, os designados politicamente, que na maioria das vezes são recrutados no seio da comunidade científica, exerceram papel importante na formulação e na reafirmação do sistema de convicções da comunidade científica. Em relação às principais trajetórias que ajudam a explicar as mudanças da PCT catarinense no período analisado, a trajetória "aprendizagem orientada pela política pública" destaca-se perante as demais.<hr/>Este artículo utiliza el modelo de coaliciones de defensa (Advocacy Coalition Framework - ACF), de Sabatier y Jenkins-Smith (1993), para analizar la prevalencia de la comunidad científica como actor clave en el desarrollo de la Política Científica y Tecnológica (PCT) en el estado de Santa Catarina - Brasil. La recolección de datos se llevó a cabo a partir de informes oficiales y documentos de las instituciones involucradas en la PCT, así como entrevistas con 10 actores formuladores de la PCT que ocuparon un rol estratégico en el período 1989-2009. Los actores fueron clasificados de la siguiente manera: 1) comunidad científica; 2) burócratas; 3) designados políticamente; 4) empresários; 5) politicos. El análisis de los datos utilizó los conceptos sensibles presentes en el modelo de coaliciones de defensa: a) el papel de los actores; b) los sistemas de creencias y los recursos; c) las trayectorias de la política pública; d) las características de la política pública; e) el contenido de la política pública. Se identificaron conexiones entre actores, sus creencias, estrategias, recursos y limitaciones. La investigación concluye que la comunidad científica juega un papel de liderazgo en la formulación de la política científica y tecnológica en Santa Catarina, siendo actor predominante que en la formulación del PCT a lo largo del período de análisis. En cuanto a los empresarios, los políticos y los burócratas, no se identificó una acción importante y continua de estos actores en el proceso. Sin embargo, los designados políticamente, que a menudo son reclutados en la comunidad científica, juegan un papel importante en la formulación y reafirmación del sistema de convicciones de la comunidad científica. En cuanto a las principales trayectorias de política pública, el "aprendizaje guiado por la política pública" es la trayectoria que se destaca sobre las demás.<hr/>This article uses the Defense Coalition model, proposed by Sabatier and Jenkins-Smith (1993), to analyze the prevalence of Santa Catarina scientific community as a key factor in the development of the Science and Technology Policy (STP) at Santa Catarina state, Brazil. Data collection relied on official reports and documents from the institutions involved in the STP as well as interviews with 10 actors in the creation of the STP process who occupied strategic roles in the period of 1989-2009, categorized as follows: 1) scientific community, 2) bureaucrats; 3) politically chosen ; 4) business owners and 5) politicians. The data analysis relied on the sensitizing concepts used in the defense coalition model a) the role of actors; b) belief system and resources; c) paths of public policy; d) characteristics of the public policy; e) content of the public policy. Connections between actors, their beliefs, strategies, resources and constraints were identified. The research concludes that the scientific community plays a leading role in the formulation of science and technology policy in Santa Catarina, and hold a prevalent role in the creation of the PCT throughout the analyzed period. Regarding business owners, politicians and bureaucrats, the research did not identify a prominent and continuous role of these actors. However, the political chosen ones, who often are recruited within the scientific community, played an important role in reaffirming the shaping of the belief system in the scientific community. Regarding the main trajectories that help explaining the changes of Santa Catarina PCT in the analyzed period, the trajectory "public policy-oriented learning" seems to have an edge over the other trajectories. <![CDATA[<b>La percepción de los gerentes de operaciones sobre los impactos en los procesos de trabajo después de la implementación de mejores prácticas de gobierno de TI en TRE/SC</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-76122014000400008&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este estudo objetivou compreender a percepção dos gestores operacionais da Secretaria de Tecnologia da Informação (STI) do TRE/SC acerca dos impactos gerados nos processos de trabalho internos do órgão após a implementação das melhores práticas de governança de TI. Em termos metodológicos, trata-se de um estudo de caso descritivo-avaliativo, de abordagem qualitativa no que concerne às características e ao modo de investigação. Como resultados, verificou-se que até março de 2013 foram implementados oito dos 24 processos de governança de TI baseados no modelo Cobit, versão 4.1, definidos como meta do Planejamento Estratégico de TI para 2013. Concluiu-se que a percepção dos gestores é positiva em relação à governança de TI, embora existam algumas falhas, como na comunicação intra e interáreas e na centralização de informações por alguns setores.<hr/>Este estudio tuvo como objetivo comprender la percepción de los gerentes de operaciones del Departamento de Tecnología de la Información (ITS) de la TRE/SC de los impactos generados en el funcionamiento interno del cuerpo después de la implementación de mejores prácticas de gobierno de TI. En términos metodológicos, se trata de un caso de estudio descriptivo y evaluativo de un enfoque cualitativo con respecto a las propiedades y el modo de investigación. Como resultado, se encontró que en marzo de 2013 se implementaron ocho de los 24 casos de gobierno de TI basado en Cobit, la versión 4.1, que se define como el objetivo de la planificación estratégica de TI para el 2013 modelo. Se concluyó que la percepción de los directivos es positiva en relación con la gobernanza de TI, aunque hay algunos defectos, por ejemplo, la comunicación dentro y entre áreas y centralización de la información por parte de algunos sectores.<hr/>This study aims to understand the perception of the operational managers of the Department of Information Technology (ITS) of TRE/SC over the impacts created in the internal working processes of the body after the implementation of best practices in IT governance. In methodological terms, it is a descriptive-evaluative study case of a qualitative approach concerning the characteristics and way of investigation. As a result, it was identified that by March 2013, there were implemented eight of the 24 cases of IT governance processes based on Cobit model, Version 4.1, defined as the goal of Strategic IT Planning for 2013 model. It was concluded that the perception of managers is positive in relation to IT governance, although there are some flaws, as in the communication within and between areas, and in the centralization of information by some sectors. <![CDATA[<b>La gestión del conocimiento en la administración pública del Curitiba com la aplicación del método Organizational Knowledge Assessment (OKA)</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-76122014000400009&lng=es&nrm=iso&tlng=es O presente artigo objetiva analisar como a gestão do conhecimento se manifesta na administração pública da Prefeitura Municipal de Curitiba; para tanto, buscou-se a aplicação do método Organizational Knowledge Assessment (OKA), criado pelo Banco Mundial e organizado pela Escola Nacional de Administração Pública (Enap). No que tange aos procedimentos metodológicos, utilizou-se o estudo de caso como instrumento de pesquisa e coleta dos dados. Como resultado, identificaram-se o processo de avaliação organizacional, indicando as similaridades e distinções do desenvolvimento do método de cada área-fim, e a importância de implantar sistematicamente um processo de avaliação aliado ao planejamento da organização pública com estratégias para disseminar, compartilhar e aplicar o conhecimento produzido.<hr/>Este artículo pretende analizar cómo se manifiesta la gestión del conocimiento en la administración pública de la Ciudad de Curitiba,; por lo tanto, se buscó la aplicación del Método de Evaluación de Conocimiento Organizacional (OKA), creado por el Banco Mundial y organizado por la Escuela Nacional de Administración Pública (Enap). En cuanto a los procedimientos metodológicos, se utilizó el estudio de caso como instrumento de investigación y colección de datos. Como resultado, se identificó el proceso de evaluación de la organización, lo que indica las similitudes y diferencias de desarrollo de métodos de cada área-fin, y la importancia de aplicar sistemáticamente un proceso de evaluación, junto con la planificación de la organización pública con estrategias para la difusión, el intercambio y la aplicación del conocimiento producido.<hr/>This article aims to analyze how knowledge management is manifested in the public administration of Curitiba's municipal government. To do it, we used the Organizational Knowledge Assessment method (OKA), created by the World Bank and organized by the National School of Public Administration (Enap). Regarding the methodological procedures, the case study was used as a research instrument and data collection. As a result, we identified the process of organizational assessment, indicating the similarities and distinctions of method development of each destined area , and the importance of systematically implementing an evaluation process allied with the planning of the public organization with strategies for disseminating, sharing and applying the produced knowledge <![CDATA[<b>Escuelas de gobierno</b>: <b>el panorama brasileño</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-76122014000400010&lng=es&nrm=iso&tlng=es Escolas de governo têm papel significativo na vida do servidor público, valorizando-o e qualificando-o para a construção de uma nova imagem do serviço público. Apesar disso, esse é um universo de instituições ainda não totalmente conhecido e com poucos estudos. Partindo desse princípio, o objetivo deste artigo é traçar o panorama das escolas de governo do Brasil, descrevendo-as e analisando-as criticamente. Para tanto, foi realizada uma pesquisa exploratório-descritiva, por meio de um levantamento bibliográfico em estudos já publicados e nos websites relacionados às escolas, seguida de uma análise de conteúdo baseada nos critérios utilizados por Aires e colaboradores (2012). Os resultados apontaram que os estados pertencentes às regiões Norte e alguns estados da região Nordeste apresentaram um baixo desempenho nos critérios analisados, se comparados às escolas das outras regiões brasileiras.<hr/>Escuelas del gobierno juegan un papel importante en la vida de un servidor público, valorándolo y calificando para construir una nueva imagen del servicio público. Sin embargo, este és un universo de instituciones aún no se conocen completamente y con pocos estudios. Con esta premisa, el objetivo de este artículo es rastrear el panorama de las escuelas de gobierno del Brasil, describiéndolos y analizarlos críticamente. Por lo tanto, se realizó una investigación descriptiva exploratoria, a través de una revisión de la literatura en los estudios publicados y en los sitios web relacionados con las escuelas, seguido de un análisis de contenido sobre la base de los criterios utilizados por Aires y colaboradores (2012). Los resultados mostraron que los estados pertenecientes a la del Norte y algunos estados de la región Nordeste tuvo un bajo desempeño en los criterios analizados, en comparación con las escuelas en otras regiones de Brasil.<hr/>Schools of government play a significant role in a public service employee 's life, valuing and qualifying its performance to build a new image of the public service. However, this is a universe of institutions not yet fully known and with few studies. With this assumption, the goal of this article is to outline the scenario of government schools in Brazil, describing and analyzing them critically. In order to do it , we conducted a descriptive-exploratory research, through a literature review on published studies and in websites related to schools, followed by a content analysis based on the criteria used by Aires and partners (2012). The results showed that the states that belong to the North and some states in the Northeast region had a low performance in the analyzed criteria, when compared to schools in other Brazilian regions. <![CDATA[<b>Ética en la administración pública</b>: <b>desafíos y oportunidades</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-76122014000400011&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo discute aspectos da conduta moral presentes no trabalho na administração pública. As discussões baseiam-se em reflexões de pensadores da teoria crítica, em particular em Adorno, Horkheimer e Marcuse, na psicanálise de Freud e em tese de doutorado em psicologia. As análises são apresentadas a partir da percepção de aspectos da moralidade em ocupantes de cargos de chefias em órgãos públicos, entrevistados para a pesquisa de doutorado. Apresentam-se os efeitos e manifestações de dois aspectos na conduta ética no contexto do trabalho no serviço público: a racionalidade da administração pública; e a moralidade do indivíduo. A relevância do estudo está em apontar alguns atributos importantes a serem fortalecidos nos indivíduos, bem como a relevância da autorreflexão como fatores fundamentais na conduta ética.<hr/>Este artículo discute los aspectos de la conducta moral que están presentes en el trabajo en la administración pública. Las discusiones se basan en reflexiones de pensadores de la teoría crítica, particularmente en Adorno, Horkheimer y Marcuse, en Freud y en la tesis de doctorado en psicología. Los análisis que se presentan se basan en la percepción de los aspectos de la moralidad en la ocupación de puestos de liderazgo en los organismos públicos, entrevistados para la investigación doctoral. Presenta los efectos y manifestaciones de dos aspectos de la conducta ética en el contexto del trabajo en la administración pública: la racionalidad de la administración pública y la moral de la persona. La relevancia de este estudio es señalar algunos atributos importantes que deben reforzarse en los individuos, así como la relevancia de la autorreflexión como factores clave en la conducta ética.<hr/>This article discusses the moral conduct aspects present in public administration workplace. The discussions are based on reflections on the critical theory thinkers, especially on Adorno, Horkheimer and Marcuse works, on Freud's psychoanalysis and on Psychology PhD Thesis. The analysis is presented from the perception of morality aspects on holders of management positions , who were interviewed to the PhD Thesis research. Effects and manifestations of two aspects on the ethical behavior are presented in the context of public services workplaces: the rationality in public administration; and the morality of the individual. The relevance of this study is on pointing out some important attributes to be strengthened in the individuals, as well as the relevance of self-reflection as key factors in ethical conduct. <![CDATA[<b>Entrevista: Reflexões de um reformador contemporâneo do Estado brasileiro</b>: <b>entrevista com Luiz Carlos Bresser Pereira, por Leonardo Queiroz Leite</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-76122014000400012&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo discute aspectos da conduta moral presentes no trabalho na administração pública. As discussões baseiam-se em reflexões de pensadores da teoria crítica, em particular em Adorno, Horkheimer e Marcuse, na psicanálise de Freud e em tese de doutorado em psicologia. As análises são apresentadas a partir da percepção de aspectos da moralidade em ocupantes de cargos de chefias em órgãos públicos, entrevistados para a pesquisa de doutorado. Apresentam-se os efeitos e manifestações de dois aspectos na conduta ética no contexto do trabalho no serviço público: a racionalidade da administração pública; e a moralidade do indivíduo. A relevância do estudo está em apontar alguns atributos importantes a serem fortalecidos nos indivíduos, bem como a relevância da autorreflexão como fatores fundamentais na conduta ética.<hr/>Este artículo discute los aspectos de la conducta moral que están presentes en el trabajo en la administración pública. Las discusiones se basan en reflexiones de pensadores de la teoría crítica, particularmente en Adorno, Horkheimer y Marcuse, en Freud y en la tesis de doctorado en psicología. Los análisis que se presentan se basan en la percepción de los aspectos de la moralidad en la ocupación de puestos de liderazgo en los organismos públicos, entrevistados para la investigación doctoral. Presenta los efectos y manifestaciones de dos aspectos de la conducta ética en el contexto del trabajo en la administración pública: la racionalidad de la administración pública y la moral de la persona. La relevancia de este estudio es señalar algunos atributos importantes que deben reforzarse en los individuos, así como la relevancia de la autorreflexión como factores clave en la conducta ética.<hr/>This article discusses the moral conduct aspects present in public administration workplace. The discussions are based on reflections on the critical theory thinkers, especially on Adorno, Horkheimer and Marcuse works, on Freud's psychoanalysis and on Psychology PhD Thesis. The analysis is presented from the perception of morality aspects on holders of management positions , who were interviewed to the PhD Thesis research. Effects and manifestations of two aspects on the ethical behavior are presented in the context of public services workplaces: the rationality in public administration; and the morality of the individual. The relevance of this study is on pointing out some important attributes to be strengthened in the individuals, as well as the relevance of self-reflection as key factors in ethical conduct.