Scielo RSS <![CDATA[Revista de Administração Pública]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0034-761220100001&lang=en vol. 44 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[<b>The director’s words</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-76122010000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>Bois-bumbás of Parintins</b>: <b>metaphoric synthesis of reality?</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-76122010000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo analisa como os atores sociais internos percebem o evento dos bois-bumbás da cidade de Parintins, tendo em vista o valor que tal fenômeno representa para a comunidade local nos aspectos culturais, econômicos e sociais, e por criar um espaço onde os seus integrantes possam refletir, falar e produzir conhecimento sobre sua realidade. Procurou-se identificar a percepção dos atores sociais internos sobre a influência desse fenômeno cultural nas dimensões sistêmica e cultural do desenvolvimento local sustentável (DLS) da cidade de Parintins. Os pressupostos que orientaram o estudo foram: elementos da cultura brasileira estão presentes na cultura local representada pelo contexto dos bois-bumbás; a cultura indígena amazônica dá significado aos elementos que possibilitam a construção dos bois-bumbás; e o boi-bumbá está se transformando em mercadoria subsumida às necessidades do capital. O referencial de análise baseou-se principalmente nos conceitos de DLS, modo de produção capitalista e cultura. A metodologia utilizada foi de natureza qualitativa. As conclusões sinalizam para a confirmação dos pressupostos.<hr/>This article investigates on how the inside social actors perceive the boi-bumbá celebrations in the town of Parintins, Brazil, considering the value that such phenomenon represents to the local community in its cultural, economic and social aspects, as well as the opportunity for the participants to reflect on, speak about and produce knowledge on their own reality. The investigation identified how such actors perceive the influence of this social phenomenon in the systemic and cultural dimensions of the town's sustainable local development (SLD). The hypotheses that guided the study were: elements of the Brazilian culture are present in the local culture represented by the boi-bumbá context; the native Amazonian culture gives signification to the elements that allow the construction of the bois-bumbás; the boi-bumbá is becoming a merchandise submitted to the capital's demands. The analytical framework was based mostly in the concepts of SLD, capitalist production system and culture. The investigation adopted a quantitative method. The conclusions confirm the hypotheses. <![CDATA[<b>Evaluation perception</b>: <b>a portrait of public management in a higher education institution</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-76122010000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en A avaliação das universidades vem sendo defendida como instrumento necessário para elevar a qualificação institucional, promovendo a melhoria do ensino, da pesquisa, da extensão e de sua gestão. Com o objetivo de avaliar o processo de gestão institucional da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), no Rio Grande do Sul, este artigo apresenta os resultados de uma pesquisa que levantou os fatores que, na percepção de 163 docentes da UFSM, interferem na continuidade e no aperfeiçoamento do processo de avaliação institucional. Os dados foram coletados por meio de questionários e analisados através de técnicas estatísticas descritivas e inferenciais. Entre 79,9% e 95,7% dos fatores estudados facilitam ou dificultam o processo de avaliação, destacando-se com mais de 70% os seguintes: "consciência da importância da avaliação", "definição clara dos critérios indicadores a serem utilizados na avaliação", "definição e divulgação das políticas da instituição" e a "existência de comissão interna de avaliação". Em síntese, apesar do caráter exploratório do estudo, os resultados obtidos permitiram construir uma imagem adequada sobre a avaliação na UFSM.<hr/>University evaluation has been defended as a necessary tool to promote institutional competence and to improve teaching, research, extension programs and institutional management. In order to examine the institutional management process at the Federal University of Santa Maria (Universidade Federal de Santa Maria, UFSM, in the state of Rio Grande do Sul, Brazil), this article presents the results of a research that identified the factors that, as perceived by 263 UFSM professors, interfere in the continuity and improvement of the institutional evaluation process. Data was collected in questionnaires and analyzed using descriptive and inferential statistical techniques. Between 79.9% and 95.7% of the studied factors either facilitate or obstruct the evaluation process, the following standing out with over 70%: "being conscious of the importance of evaluation"; "clear establishment of the indicating criteria that will be used in the evaluation"; "establishment and disclosure of the institution's policies"; and the "existence of an internal evaluation commission". To summarize, despite the exploratory nature of the study, the results revealed an adequate picture of UFSM's evaluation process. <![CDATA[<b>Training policy for the technical-administrative staff at the Federal University of Viçosa (UFV) as perceived by trained employees and managers</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-76122010000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Desde a década de 1990, o setor público brasileiro tem buscado modificar sua atuação perante a sociedade. Em um contexto de reformas, a área de recursos humanos tornase essencial, pois são as pessoas que colocam em prática tais mudanças. Uma política de recursos humanos imprescindível para o êxito das reformas é o treinamento, que possibilita a capacitação do funcionário para um melhor desempenho na prestação de serviços aos cidadãos. Este artigo identifica o modo como o treinamento dos servidores técnico-administrativos (STAs) influencia a realização das atividades na Universidade Federal de Viçosa (UFV), na percepção dos treinados e dos dirigentes da instituição. As informações foram obtidas por meio de uma revisão da literatura, de visita à diretoria de recursos humanos da UFV, e de entrevistas com alguns treinados e dirigentes da instituição. De acordo com os resultados, existem diversos fatores que interferem positiva e negativamente no processo de treinamento. A falta de uma política de aperfeiçoamento formalizada e a legislação contribuem para essa realidade. Como o processo não é bem estruturado, não existe um planejamento para as atividades de treinamento, nem mesmo uma avaliação do STA que o fez.<hr/>Since the 1990s the Brazilian public sector has made an effort to improve its performance. In a context of reforms, the human resources area is essential, because it is people who make the change. A human resource policy crucial for the reforms' success refers to training, which gives the employees the skills needed to improve his/hers performance while serving the public. This article identifies the ways in which the training of technical-administrative staff (TAS) influences the activities at the Federal University of Viçosa, UFV (in the state of Minas Gerais, Brazil), according to the trained employees and the management. The information was obtained by reviewing the literature, visiting the human resources department and by interviewing a few employees and managers. The results show that there are two factors interfering in the training process, both positively and negatively. The lack of an official improvement policy and the legislation contribute to that. Since the process is not well structured, there is no planning for the training activities, as well as no evaluation of the TAS that underwent this process. <![CDATA[<b>Economic appraisal of transportation projects</b>: <b>best practices and recommendations for Brazil</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-76122010000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo apresenta os resultados de uma investigação bibliográfica e documental sobre avaliação econômica de projetos, identificando o estado da arte e as melhores práticas internacionais nessa área, bem como os critérios atualmente adotados no Brasil. Com base nisso, faz recomendações para a melhoria das metodologias no Brasil, especialmente no que concerne à avaliação dos benefícios de segurança, economias de tempo e desenvolvimento social oriundos de projetos de infraestrutura de transporte.<hr/>This article presents the results of an extensive documental research and literature review of worldwide procedures for economic project appraisal, and identifies best practices and state-of-the-art techniques in this area, as well as the criteria adopted in Brazil for this purpose. In the light of international benchmarks, it makes recommendations for improvements in the use of these methods in Brazil regarding the appraisal of safety measures, time savings benefits and social development that result from transportation-related infrastructure projects. <![CDATA[<b>Proposal for the creation of a management report for the public sector based on the Securities and Exchange Commission's (CVM) Guidance Report n. 15/87</b>: <b>an instrument of corporate governance for the public administration</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-76122010000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo analisa os gastos públicos dos 10 maiores municípios dos estados da região Sul do Brasil, revelando a ausência de transparência nos demonstrativos publicados pelas administrações públicas. Assim, propõe um relatório de administração para o setor público baseado no Parecer de Orientação nº15/87 da Comissão de Valores Mobiliários (CVM), como forma de aumentar a transparência das demonstrações contábeis publicadas pela administração pública, atendendo aos princípios de boas práticas de governança.<hr/>This article analyzes the public expenditures of the 10 larger cities of the Brazilian Southern states, revealing the lack of transparency in the demonstrations published by the administrations. Therefore, it proposes a management report for the public sector based on the Securities and Exchange Commission's (CVM) Guidance Report n. 15/87, as a way to increase the transparency of the accounting demonstrations published by the public administration, according to the principles of good governance practices. http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-76122010000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en