Scielo RSS <![CDATA[Revista da Escola de Enfermagem da USP]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0080-623420110004&lang=en vol. 45 num. 4 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[<b>The tsunami, solidarity and the social construction of knowledge in nursing</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342011000400001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>Biographies of pregnancy and motherhood in adolescence within rural settlements in Rio Grande do Sul</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342011000400002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Buscou-se conhecer e compreender as vivências de gestação e maternidade na adolescência em assentamentos rurais. O estudo desenvolveu-se a partir de uma abordagem qualitativa, sustentando-se no método biográfico. As testemunhas foram mulheres que vivenciaram gravidez e maternidade na adolescência. A coleta de dados foi realizada em Janeiro e Fevereiro de 2009, por meio de entrevista biográfica temática. As biografias mostram trajetórias familiares de instabilidade e mudanças constantes, além de habitação e emprego precários. A aceitação da gravidez pelas famílias das adolescentes está diretamente ligada à condição do companheiro em assumir a paternidade da criança e a mãe adolescente como companheira ou esposa. As mudanças na vida pessoal decorrentes da gravidez e maternidade relatadas com mais frequência, foram perda de liberdade e aumento de responsabilidade. No plano das instituições, constata-se a ausência de políticas públicas e, consequentemente, de serviços dirigidos e adequados às especificidades de saúde nos assentamentos rurais.<hr/>The objective of this study was to learn about and understand pregnancy and motherhood experiences in adolescence within rural settlements. The study started from a qualitative approach supported by the biographic method. Witnesses comprised women who experienced pregnancy and motherhood in adolescence. Data collection was performed in January and February 2009, by thematic biographic interview. The biographies show family trajectories of instability and constant moves as well as of precarious housing and employment. Pregnancy acceptance by the families of the adolescents is directly conditioned to the partner taking over the parenthood of the child and the adolescent mother as partner or spouse. The most frequently reported changes in the personal life deriving from pregnancy and motherhood were loss of freedom and increase of responsibility. At institutional level, it is observed the lack of public policies and, consequently, of services addressed to and adequate to health specificities within rural settlements.<hr/>Se buscó conocer y comprender vivencias de gestación y maternidad adolescentes en asentamientos rurales. El estudio se desarrolló con abordaje cualitativo, sustentado en método biográfico. Los entrevistados fueron mujeres que experimentaron gravidez y maternidad en la adolescencia. La recolección de datos se realizó en enero y febrero de 2009, mediante entrevista biográfica temática. Las biografías muestran historias familiares inestables, con cambios constantes, además de habitación y empleo precarios. La aceptación de la gravidez por las familias de las adolescentes está directamente ligada a la condición del compañero para asumir la paternidad del niño, y a la madre adolescente como compañera o esposa. Los cambios en la vida personal derivados de la gravidez y maternidad relatados más frecuentemente fueron la pérdida de libertad y el aumento de responsabilidad. En el plano institucional, se constata ausencia de políticas públicas y de servicios adecuados a las especificidades de salud en asentamientos rurales. <![CDATA[<b>Scholars' perception about hospitalization</b>: <b>contributions for nursing care</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342011000400003&lng=en&nrm=iso&tlng=en O estudo teve por objetivo descrever os sentimentos do escolar no que se refere à hospitalização e discutir a sua percepção sobre esse fato. Abordagem qualitativa com dados coletados por meio de gravação, utilizando entrevista semiestruturada, da qual obteve-se o tópico de análise: percepções e sentimentos apontados pelo escolar durante a hospitalização. Constatou-se que os sentimentos apontados pelas crianças, durante a hospitalização, são de restrição, medo, dor, preocupação, saudades e ansiedade. A maioria percebeu a hospitalização como algo negativo, contudo, esses sujeitos apontaram também aspectos positivos, como carinho exclusivo da mãe; acesso a produtos alimentares que não estão disponíveis em seu domicílio e compensações recebidas por estar doente. O brincar apareceu como uma atividade importante que ameniza os aspectos negativos da hospitalização. Concluiu-se que, apesar dos sentimentos negativos, o escolar é capaz de perceber que a hospitalização é importante para a sua recuperação.<hr/>The objective of this study was to describe scholars' feelings in terms of hospitalization, and discuss on their perception about hospitalization. It is a qualitative study performed using semi-structured interviews and recordings based on the following atopic for analysis: feelings and perceptions reported by scholars during hospitalization. It was found that the feelings reported by scholars during hospitalization are those of restriction, fear, pain, preoccupation, missing home and others, and anxiety. Most scholars see hospitalization as something negative, though they also report positive aspects such as receiving exclusive affection from their mothers, having access to foods they usually do not have at home and compensations they receive for being ill. Playing emerged as an important activity that alleviates the negative aspects of hospitalization. In conclusion, despite having negative feelings, scholars are able to realize that hospitalization is important for their recovery.<hr/>El estudio objetivo describir los sentimientos del escolar en lo referido a la hospitalización y discutir la percepción de la misma en la perspectiva del escolar. Tiene abordaje cualitativo y utilizó la entrevista semi­estruc­turada y grabada, originándose el tópico de análisis: sentimientos y percepciones referidos por el escolar durante la hospitalización. Se constata que los sentimientos referidos por escolares durante la hospitalización son de restricción, miedo, dolor, preocupación, añoranza y ansiedad. La mayoría percibe la hospitalización como algo negativo, no obstante, estos sujetos refirieron también aspectos positivos como cariño materno exclusivo, acceso a alimentos no disponibles en domicilio y compensaciones recibidas por estar enfermo. El juego mostró ser una actividad importante que ameniza los aspectos negativos de la hospitalización. Se concluyó en que a pesar de sentimientos negativos, el escolar es capaz de percibir que la hospitalización es importante para su recuperación. <![CDATA[<b>The effectiveness of using semipermeable membrane in preterm infants to reduce transepidermal losses</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342011000400004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Neste estudo, investigou-se a eficácia do uso da membrana semipermeável na pele de recém-nascido pré-termo sobre a evolução da perda ponderal e valores da glicemia, cota hídrica, densidade urinária e sódio. Estudo experimental, tipo ensaio clínico randomizado, realizado no período de março a agosto de 2008, na Unidade de Terapia Intensiva Neonatal, de uma maternidade pública, na cidade de Fortaleza-Ceará, Brasil. A amostra foi constituída de 42 recém-nascidos pré-termo. Os dados foram apresentados em tabelas e quadros. Na aplicação da membrana semipermeável, os recém-nascidos pré-termos do Grupo de Intervenção tiveram uma diminuição de níveis de sódio e de exigências fluidas diárias, como também apresentaram menores episódios de hiperglicemia e a densidade urinária foi mantida dentro dos padrões de normalidade. A membrana semipermeável é, de fato, um recurso terapêutico eficaz para minimizar as perdas de água transepidérmicas.<hr/>An investigation was made on the effectiveness of using semipermeable membrane on the skin of preterm infants on the evolution of weight loss and blood glucose values, water share, urine specific gravity and sodium. This is an experimental study, of the randomized clinical trial type, carried out from March to August 2008 in the Neonatal Intensive Care Unit of the Teaching Maternity Assis Chateaubriand (TMAC) in the city of Fortaleza-Ceará. The sample consisted of 42 preterm infants. The data were presented in tables and charts. In the application of the semipermeable membrane, the preterm infants of the intervention group (IG) had a decrease in the sodium levels and the daily flow demands, they also presented fewer hyperglycemia episodes and the urinary density was kept within normal patterns. The semipermeable membrane is, in fact, an effective therapeutic resource to minimize transepidermal water losses.<hr/>Investigar la eficacia del uso de membrana semipermeable en piel de recién nacido prematuro acerca de evolución de pérdida ponderal y valores de glucemia, cota hídrica, densidad urinaria y sodio. Estudio experimental, tipo ensayo clínico randomizado, realizado de marzo a agosto de 2008 en Unidad de Terapia Intensiva Neonatal de una maternidad pública en Fortaleza-Ceará, Brasil. La muestra se constituyó de 42 recién nacidos prematuros. Los datos se presentaron en tablas y cuadros. En aplicación de membrana semipermeable, los recién nacidos prematuros del Grupo de Intervención tuvieron una disminución de niveles de sodio y de exigencias fluidas diarias, también presentaron episodios menores de hiperglucemia y la densidad urinaria se mantuvo dentro de los patrones normales. La membrana semipermeable es, de hecho, un recurso terapéutico eficaz para minimizar las pérdidas de agua transepidérmicas. <![CDATA[<b>The vulnerability experienced by the family of children hospitalized in a pediatric intensive care unit</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342011000400005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo buscou compreender a experiência de vulnerabilidade da família da criança internada em Unidade de Cuidados Intensivos Pediátricos (UCIP). O Interacionismo Simbólico e o Conceito de Vulnerabilidade da Família foram utilizados como fundamentação para a compreensão dessa experiência. A Análise Qualitativa de Conteúdo foi o referencial metodológico aplicado. Os dados foram coletados por meio de entrevista e observação com 11 famílias de crianças hospitalizadas em uma UCIP de um hospital universitário, do Município de São Paulo. Emergiram seis categorias analíticas da experiência da família que, ao serem comparadas às categorias conceituais da Vulnerabilidade da Família, revelam os elementos definidores do conceito nesse contexto. Para a família, a internação de um filho em UCIP desencadeia sofrimento intenso, pois remete a possibilidade de uma perda definitiva. Assim, o poder e a autonomia da família em relação ao filho são diminuídos, intensificando o sentimento de vulnerabilidade.<hr/>The objective of this study was to understand the vulnerability experienced by the family of children hospitalized in a Pediatric Intensive Care Unit (PICU). The Symbolic Interactionism and the Concept of Family Vulnerability were the frameworks used to understand this experience. Qualitative Content Analysis was used. Data was collected through interviews and observation with 11 families of children hospitalized in a PICU of a university hospital in São Paulo. Six analytical categories regarding the family experience emerged. The categories were compared to the conceptual categories of Family and Vulnerability, and revealed the elements that defined the concept within this context. The child's hospitalization in a PICU triggers intense suffering within the family, as it refers to the possibility of losing their child. Thus, the power and the autonomy of the family in relation to their child are reduced, intensifying the feeling of vulnerability.<hr/>El estudio busca comprender la experiencia de vulnerabilidad de la familia del niño internado en Unidad de Cuidados Intensivos Pediátricos (UCIP). Se utilizaron el Interaccionismo Simbólico y el Concepto de Vulnerabilidad de la Familia como fundamentos para la comprensión de la experiencia. El Análisis Cualitativo de Contenido se utilizó como referencial metodológico. Los datos se recogieron mediante entrevistas y observación con 11 familias de niños hospitalizados en UCIP de hospital universitario de municipio de San Pablo. Emergieron seis categorías analíticas de experiencia familiar que, al ser comparadas las categorías conceptuales de Vulnerabilidad de la Familia, revelan los elementos que definen el concepto en tal contexto. Para la familia, la internación de un hijo en UCIP desencadena sufrimiento intenso, pues remite a la posibilidad de una pérdida definitiva. De tal modo, el poder y loa autonomía familiar en relación al hijo se ven disminuidas, intensificando el sentimiento de vulnerabilidad. <![CDATA[<b>Postoperative pain in children</b>: <b>a gender approach</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342011000400006&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo do estudo foi verificar e descrever, sob o enfoque de gênero, as associações entre o sexo e as variáveis específicas da dor pós-operatória em pediatria. Corte transversal com 77 crianças, com idades entre seis e 13 anos (M=9 anos; dp=2,2 anos), ASA I e II, 77,9% pertencentes às classes socioeconômicas C e D, 68,8% meninos e 32,8% meninas. Os dados foram coletados no primeiro dia pós-operatório, por meio de entrevista semi-estruturada e quatro escalas de medida. As principais doenças de base foram adenoamigdalite e fraturas. A prevalência de dor foi de 91,7% para meninas e 75,5% para meninos (p>0,05). Não houve associação entre intensidade de dor e sexo; as palavras mais utilizadas para descrever a dor foram corta e aperta. A escala preferida foi a Escala de Faces do Cebolinha e da Mônica. O manejo da dor em pediatria ainda é inadequado e o gênero pode influenciar na resposta dor.<hr/>The objective of this study was to verify and describe, from a gender focus, the associations between gender and specific postoperative pain variables in pediatrics. This is a cross-sectional study of 77 children between 6 and 13 years of age (M=9 years; sd=2.2 years), ASA I and II, 77.9% from low-income classes, 68.8% boys and 32.8% girls. Data were collected on the first postoperative (1st PO) day through semi-structured interviews and four measurement scales. The main baseline diseases were adenotonsillitis and fractures. Prevalence of pain on the 1st PO was 91.7% for girls and 75.5% for boys (p>0.05). No association was found between pain intensity and gender. The most used pain descriptors were it cuts and it squeezes. The preferred scale was the EFMC (with faces from a Brazilian cartoon: Monica's Gang). Pediatric pain management is still inadequate and gender may influence the pain response.<hr/>El objetivo del estudio fue verificar y describir, bajo en enfoque de género, las asociaciones entre el sexo y las variables específicas de dolor post-operatorio en pediatría. Corte transversal, con 77 niños con edad entre 6 y 13 años (M=9 años, ds=2,2 años), ASA I y II, 77,9% pertenecientes a clases socioeconómicas C y D, 68.8% varones y 32,8% mujeres. Datos recolectados en primer día post-operatorio, mediante entrevista semiestructurada de cuatro escalas de medida. Las principales enfermedades de base fueron adenoamigdalitis y fracturas. La prevalencia de dolor fue de 91,7% para niñas y 75,5% para niños (p>0,05). No hubo asociación entre intensidad de dolor y sexo, las palabras más utilizadas para describir el dolor fueron corto y abierto. La escala preferida fue la Escala de Rostros de Cebollita y Mónica. El manejo del dolor pediátrico es aún inadecuado y el género puede influir en la respuesta. <![CDATA[<b>Understanding nurses' awareness as to the use of therapeutic play in child care</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342011000400007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo objetivou compreender como ocorre a sensibilização do enfermeiro para o uso do brinquedo terapêutico como instrumento de intervenção de enfermagem. O referencial teórico foi o Interacionismo Simbólico e o metodológico, além do Interacionismo Interpretativo. Participaram sete enfermeiras que atuavam em unidades pediátricas hospitalares e ambulatoriais, incluindo o brinquedo terapêutico em sua prática. Emergiram quatro temas representativos: ampliando seu olhar para a pessoa da criança, encantando-se com uma nova possibilidade de cuidar, percebendo sua ação revalidada e comprometendo-se com o desenvolvimento da temática. Estes revelaram que, ao conhecer o brinquedo terapêutico e utilizá-lo na assistência, a enfermeira inicia um caminhar no qual constata os benefícios dessa intervenção, o que revalida cada vez mais sua ação, passando a valorizá-lo como instrumento de intervenção de enfermagem. Os autores consideram que ensinar sobre o brinquedo e integrá-lo à assistência são desafios que ainda necessitam ser superados.<hr/>The objective of this study was to understand how nurses become aware of the use of therapeutic play as a nursing intervention instrument. Symbolic Interactionism was the theoretical framework and Interpretive Interactionism was used as the methodological framework. Participants were seven nurses working at hospitals and outpatient pediatric units who used the therapeutic play in their practice. Four representative themes emerged: Expanding the way he/she sees the child; Becoming fascinated with a new possibility to provide care; Noticing his/her revalidated action; and Committing himself/herself to the theme development. Such themes revealed that when nurses become acquainted with therapeutic play and use it in his/her practice, they begin on a journey that allows him/her to recognize the benefits of this intervention. By doing so, nurses revalidate their actions more and more, thus valuing play as a nursing intervention tool. The authors believe that teaching about therapeutic play and integrating it to nurses' daily practice are challenges yet to be overcome.<hr/>Este estudio objetivó comprender cómo se produce la sensibilización del enfermero para el uso del juguete terapéutico como instrumento de intervención de enfermería. El referencial teórico fue el Interaccionismo Simbólico, y el metodológico el Interaccionismo Interpretativo. Participaron siete enfermeras que actuaban en unidades pediátricas hospitalarias y ambulatorias, incluyendo el juguete terapéutico en su práctica. Emergieron cuatro temas representativos: Ampliando su mirada al niño como persona, Encantándose con una nueva posibilidad de cuidar, Percibiendo su acción revalidada y Comprometiéndose con el desarrollo de la temática. Estos revelaron que al conocer el juguete terapéutico y utilizarlo en la atención, la enfermera inicia un camino en el que constata los beneficios de tal intervención, lo que revalida cada vez más su acción, pasando a valorizarlo como instrumento de intervención de enfermería. Los autores consideran que enseñar sobre el juguete e integrarlo a la atención son desafíos que aún necesitan ser superados. <![CDATA[<b>Communication and education in health consultations to children with acute respiratory infections</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342011000400008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo objetivou identificar as orientações de cuidado à criança com infecções respiratórias agudas (IRA) e descrever o processo de comunicação entre profissionais e mães na consulta. Os dados foram coletados em Unidades Básicas de Saúde, em entrevistas e observação de consultas de enfermeiras e médicos a crianças com IRA. Os resultados mostram orientações variáveis e incompletas entre os profissionais, predominantemente prescritivas e centradas na doença, principalmente no tratamento medicamentoso. A comunicação é centrada no profissional, o que não favorece um processo educativo emancipatório. Conclui-se a necessidade de incluir esses conteúdos na formação inicial e permanente dos profissionais.<hr/>The objective of this study was to identify the recommendations for the care of children with acute respiratory infections (ARI) and to describe the process of communication between professionals and mothers during the consultation. Data collection was performed in Primary Care Units, through interviews and observation of physicians' and nurses' consultations to children with ARI. The recommendations ranging between professionals and were incomplete and focusing on the disease, mainly on the treatment; communication is focused on the professional, which does not promote an emancipatory education process. The results confirmed the need to include such issues in the initial and ongoing training of professionals.<hr/>Este estudio objetivó identificar las orientaciones de cuidado al niño con infecciones respiratorias agudas (IRA) y describir el proceso de comunicación entre profesionales y madres en la consulta. Los datos se recogieron en Unidades Básicas de Salud, en entrevistas y observación de consultas de enfermeras y médicos a niños con IRA. Los resultados muestran orientaciones variables entre los profesionales e incompletas, predominantemente prescriptivas y enfocadas en la enfermedad, principalmente en el tratamiento medicamentoso; la comunicación se centra en el profesional, lo que no favorece un proceso educativo emancipatorio. Se concluye en la necesidad de incluir tales contenidos en la formación inicial y permanente de los profesionales. <![CDATA[<b>Locus of control in health and self-esteem in type-2 diabetic patients</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342011000400009&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente estudo teve como objetivo relacionar os escores obtidos pela aplicação das escalas de lócus de controle da saúde e autoestima com variáveis sócio-demográficas, clínicas, fatores de risco e complicações crônicas em 65 portadores de diabetes mellitus do tipo 2. Trata-se de um estudo descritivo transversal onde foram utilizados, para a análise estatística, os testes de Qui-quadrado de Pearson, Mann-Whitney, Kruskal-Wallis e de Correlação de Spearman. Em relação ao lócus de controle, os pacientes apresentaram, em média, maiores escores na dimensão interna, sendo que as mulheres demonstraram maior externalidade-ao acaso para a saúde. Relações estatisticamente significativas foram encontradas entre internalidade com tempo de diagnóstico e atividade física; entre externalidade-outros poderosos com hemoglobina glicada e atividade física e entre externalidade-ao acaso com a prática de atividade física. A autoestima foi alta na maioria dos indivíduos, porém não se relacionou estatisticamente a nenhuma variável.<hr/>The objective of this study was to relate the scores obtained with the application of the scales of locus of control of health and self esteem with socio-demographic and clinical variables, risk factors and chronic complications in 65 patients with type-2 diabetes mellitus. This is a descriptive cross-sectional study. Statistical analysis was performed using Pearson's chi-square, Mann-Whitney, Kruskal-Wallis, and Spearman's Correlations tests. Regarding the locus of control, in average, patients presented higher scores in the internal dimension, and women showed more externality-at random for health. Statistically significant relationships were found between internality with time of diagnosis and physical activity; between externality-other powerful entities with glycated hemoglobin and physical activity; and between externality-at random with practice of physical activity. Most individuals has high self-esteem, but no variable was statistically related.<hr/>El estudio objetivó relacionar los puntajes obtenidos por aplicación de escalas de locus de control de salud y autoestima con variables sociodemográficas, clínicas, factores de riesgo y complicaciones crónicas en 65 pacientes de diabetes mellitus tipo 2. Estudio descriptivo transversal, fueron utilizados para el análisis estadístico las pruebas de Qui-cuadrado de Pearson, Mann-Whitney, Kruskal-Wallis y de Correlación de Spearman. En relación al locus de control, los pacientes presentaron en promedio mayores puntajes en la dimensión interna, siendo las mujeres quienes demostraron mayor externalidad al acaso para la salud. Relaciones estadísticamente significativas fueron encontradas entre internalidad con tiempo de diagnóstico y actividad física, entre externalidad-otros poderosos con hemoglobina glicosilada y actividad física y entre externalidad al acaso con práctica de actividad física. La autoestima fue alta en la mayoría de los individuos, sin embargo no se relacionó estadísticamente a ninguna variable. <![CDATA[<b>Knowledge and attitudes of patients with diabetes mellitus in a primary health care system</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342011000400010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo teve como objetivos caracterizar os usuários com diabetes mellitus tipo 2, segundo variáveis sócio-demográficas e clínicas, e analisar os escores de conhecimento e atitude em relação à doença. Participaram 79 usuários atendidos em um serviço de atenção básica à saúde em 2008. Para a obtenção dos dados, foram utilizados os Questionários de Conhecimento (DKN - A), e de Atitudes Psicológicas do Diabetes (ATT - 19). A população caracterizou-se por adultos e idosos, com idade entre 30 e 80 anos; predominantemente do sexo feminino (63,3%), casada (63,3%) e alfabetizada (96,3%) com obesidade classe II. Quanto ao conhecimento da doença, obtiveram-se escores inferiores a oito, indicando resultado insatisfatório quanto ao autocuidado. Os escores obtidos em relação às atitudes mostram dificuldades para o enfrentamento da doença, apontando os resultados para a necessidade de implantação de Programa de Educação em Diabetes a Unidade de Estudo.<hr/>The objective of this study was to characterize patients with type 2 diabetes mellitus, according to sociodemographic and clinical variables, and to analyze scores of knowledge and attitudes regarding the disease. Participants were 79 users who received care in a primary health care service, in 2008. The Diabetes Mellitus Knowledge (DKN-A) and Attitude (ATT-19) questionnaires were used for data collection. The population was formed by adults and elderly adults, who were between 30 and 80 years old. Most were literate (96.3%); married (63.3%); female (63.3%) and classified as class-2 obesity. As to the knowledge about the disease, subjects obtained scores lower than 8, indicating unsatisfactory results on self-care. Scores obtained regarding attitudes show difficulties to cope with the disease. Results evidence the need to adopt a Diabetes Education Program at the studied unit.<hr/>Este estudio objetivó caracterizar a pacientes de diabetes mellitus tipo 2, según variables sociodemográficas y clínicas, y analizar los puntajes de conocimiento y actitud relativos a la enfermedad. Participaron 79 pacientes atendidos en servicio de atención básica de salud, en 2008. Para la obtención de datos se utilizaron el Cuestionario de Conocimientos (DKN-A) y de Actitudes Psicológicas de la Diabetes (ATT-19). La población abundó en adultos y ancianos con edad entre 30 y 80 años, predominando sexo femenino (63,3%), casados (63,3%) y alfabetizados (96,3%), con obesidad grado II. Respecto al conocimiento de la enfermedad, se obtuvieron puntajes inferiores a ocho, indicando resultado insatisfactorio referido al autocuidado. Los puntajes relativos a actitudes muestran dificultad para enfrentar la enfermedad. Los resultados determinan la necesidad de implantación de un Programa de Educación en Diabetes a Unidad de estudio. <![CDATA[<b>Living older in the family context</b>: <b>dependency in self-care</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342011000400011&lng=en&nrm=iso&tlng=en A finalidade deste estudo é contribuir para a melhoria da assistência de enfermagem à pessoa dependente e sua família. O trabalho teve como objetivos: descrever o grau de dependência de idosos em contexto familiar; identificar características sociodemográficas dos idosos dependentes em contexto familiar; descrever a principal causa que originou a dependência nos idosos que se encontram no domicílio. A opção metodológica foi uma abordagem quantitativa de natureza exploratória descritiva. No período de outubro 2007 a junho de 2008 foram seleccionadas 108 famílias, de uma região norte de Portugal, com um idoso dependente. Foi uma amostra de conveniência. Para a colheita de informação recorremos a um inquérito onde incluímos o índice de Barthel. Os resultados mostraram que os idosos são predominantemente mulheres, viúvas, com média de idade de 81 anos, com nível grave de dependência, cuja principal causa foram as doenças do sistema circulatório.<hr/>The purpose of this study is to help improve nursing care to dependent people and their families. The study objectives were: to describe the degree of dependency of the elderly in the family context; to identify the sociodemographic characteristics of the dependent elderly in the family context; to describe the main cause of dependency in the aged at home. This is a exploratory, descriptive study with a quantitative approach. In the period comprised between October 2007 and June 2008, 108 families from a northern region of Portugal were selected, with an elderly dependent. It was a convenience sample. For the collection of information, we used a questionnaire with the Barthel Index. Results showed that older people are predominantly women, widows, in average 81 years old, with severe level of dependence, and the leading cause of dependence was circulatory system diseases.<hr/>Este estudio objetiva contribuir con la mejoría de la atención de enfermería a personas dependientes y sus familias. El trabajo tuvo como metas: describir grado de dependencia de ancianos dependientes en contexto familiar; describir la causa principal del origen de dependencia en ancianos que se encuentran en domicilio. La opción metodológica fue un abordaje cuantitativo de naturaleza exploratorio-descriptiva. En el período de octubre 2007 a junio 2008 fueron seleccionadas 108 familias del norte de Portugal, con un anciano dependiente. Fue una muestra de conveniencia. Para recoger la información recurrimos a un cuestionario donde incluimos el índice de Barthel. Los resultados mostraron que los ancianos son predominantemente mujeres, viudas, con media de edad de 81 años, con nivel grave de dependencia, la principal causa de dependencia fueron enfermedades del sistema circulatorio. <![CDATA[<b>Responsibility in health care</b>: <b>regarding the time we live as intensive care nurses</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342011000400012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Investigação qualitativa, balizada na analítica foucaultiana, com ênfase na noção de governabilidade, constituiu como objetivos: analisar a articulação da tecnobiomedicina e bioética, como discursos da contemporaneidade implicados na produção da subjetividade do/a enfermeiro/a no contexto da Unidade de Terapia Intensiva (UTI); e abordar a responsabilidade no cuidar como um dos desdobramentos estratégicos e tecnológicos de diferentes discursos, gerando determinados modos de conceber e intervir do sujeito enfermeiro/a na UTI. Nessa perspectiva, dos múltiplos vieses que poderiam emergir ao se fazer uma leitura crítica dos textos analisados e das entrevistas com os/as enfermeiros/as, a temática da responsabilidade do cuidar foi desdobrada em categorias que expressaram a responsabilidade diante das novas linguagens e da enfermagem como guardiã de certos atributos da UTI.<hr/>This qualitative investigation was supported by Foucault's analysis with emphasis on the notion of governability, and had the following objectives: to analyze the relationship between techno-biomedicine and bioethics as discourses of the contemporaneousness implied in the production of nurses' subjectivity within the context of the Intensive Care Unit (ICU); and approach the responsibility implied in health care as one of the unfolding strategies of technology of speech of bioethics and biotechnology, creating certain forms of the nurse understanding and intervening in the Intensive Care Unit (ICU). From the perspective of the multiple ways that can emerge when analyzing a critical reading of analyzed texts and interviews with nurses, responsibility in health care was unfolded into categories that expressed the responsibility in front of new languages and of nursing as a guardian of certain attributes in the Intensive Care Unit (ICU).<hr/>Investigación cualitativa, basada en la analítica foucaultiana, con énfasis en la noción de gobernabilidad, que objetivó: analizar la articulación de la tecnobiomedicina y bioética como discursos de la contemporaneidad implicados en la producción de subjetividades del enfermero/a en contexto de Unidad de Terapia Intensiva (UTI) y abordar la responsabilidad del cuidar como uno de los desdoblamientos estratégicos y tecnológicos de diferentes discursos, generando determinados modos de concebir e intervenir en el sujeto enfermero/a en UTI. En tal perspectiva, de los múltiples puntos de vista que podrían emerger al efectuarse una lectura crítica de los textos analizados y las entrevistas con enfermeros/as, la temática de la responsabilidad en el cuidar fue desdoblada en categorías que expresan la responsabilidad ante los nuevos lenguajes y de la enfermería como guardia de ciertos atributos de la UTI. <![CDATA[<b>Influence of social support on the quality of life of family caregivers while caring for people with dependence</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342011000400013&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo deste estudo foi avaliar a qualidade de vida de cuidadores familiares de pessoas dependentes atendidas por equipes de Saúde da Família e a relação com o apoio social. Foram entrevistados 66 cuidadores, utilizando o WHOQOL-bref para avaliação da qualidade de vida, e Zarit Burden Interview para a sobrecarga. O domínio Relações Sociais do WHOQOL-bref obteve o segundo melhor escore. Na análise de regressão linear múltipla, cuidadores do sexo feminino com menores escores de sobrecarga e aqueles que recebiam ajuda de alguém para realizar o cuidado alcançaram os maiores escores. Da mesma forma, cuidadoras com companheiros apresentaram maior escore médio na avaliação global da qualidade de vida e saúde do que as sem companheiros. Os resultados fornecem indícios da influência da rede de apoio social na qualidade de vida e sobrecarga dos cuidadores familiares.<hr/>The objective of this study was to evaluate the Quality of Life (QOL) of family caregivers of handicapped people attended at home by Family Health Teams and the relationship with their social support. Sixty-six family caregivers were interviewed using the WHOQOL-bref for a QOL evaluation and Zarit Burden Interview for the burden. The Social Relations domain of the WHOQOL-bref received the second best score within the domains of the instrument. During multiple linear regressions analysis, female caregivers, with low burden scores and who had received help from someone to perform the care, obtained the highest scores. Similarly, caregivers with partners had higher mean scores in the overall global assessment for QOL and health than those without partners. The results provide evidence of the influence of social support regarding Quality of Life and the burden perceived by family caregivers.<hr/>El estudio objetivó evaluar la calidad de vida de cuidadores familiares de personas dependientes atendidas por equipos de Salud de la Familia y la relación con el apoyo social. Fueron entrevistados 66 cuidadores, utilizando el WHOQOL-bref para evaluación de calidad de vida y Zarit Burden Interview para la sobre varga. El dominio Relacionas Sociales del WHOQOL-bref obtuvo el segundo mejor puntaje. En el análisis de regresión linear múltiple, cuidadores de sexo femenino con menores puntajes de sobrecarga y recibiendo ayuda de alguien para efectuar los cuidados presentaron mayores puntajes medios en la evaluación global de la calidad de vida y salud que las que no tienen compañero. Los resultados brindan indicios de la influencia de la red de apoyo social en la calidad de vida y sobrecarga de los cuidadores familiares. <![CDATA[<b>Municipal Health Council Compositions in the State of São Paulo</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342011000400014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo discute o panorama das bases legais dos Conselhos de Saúde em uma região com seis municípios do Estado de São Paulo. A abordagem metodológica, cujos resultados foram apresentados e discutidos em categorias, é descritiva e exploratória, sustentada por pesquisa documental baseada nas normas nacionais, considerando aspectos de criação, estruturação, organização e funcionamento dos conselhos, criados em 1991. Quatro deles alteraram seus dispositivos legais sendo dois deles com inovações, tais como: eleição do presidente, mandato não coincidente com executivo, estrutura administrativa e comissões. Algumas leis dos conselhos têm inconsistências quanto às normas locais e nacionais em relação ao caráter deliberativo, paridade dos usuários, regimento interno, gestor como presidente nato e não garantia de estrutura administrativa e financeira para funcionamento. Conclui-se que, para garantir que os Conselhos de Saúde exerçam de forma adequada seu papel, é necessário buscar aprimoramento dos dispositivos legais e também enfatizar o aprimoramento do tema participação social nos currículos de Enfermagem.<hr/>This article discusses the legal structure of the municipal Health Councils in a Health County in the state of Sao Paulo comprising six municipalities. This descriptive and exploratory study was based on documental research according to federal laws for the creation, organization, structure and routine work of the health councils. Results were presented and discussed in categories. The health councils were created in 1991, and four of them have changed their legal instruments, two of them have innovated in some procedures, such as election of the director, administration non-coincident with local majors, administrative structure and commissions. Some council regulations are in disagreement with local and federal laws, such as the deliberative character, parity representation of users, internal regiment, municipal staff in charge of council directory, and no guarantee of administrative and financial support for routine work. It can be concluded that it is necessary to improve and correct regulations to guarantee a suitable performance of health councils and also to improve the discussion about social participation in the nursing curriculum.<hr/>Este artículo discute el panorama de bases legales de Consejos de Salud en una región con seis municipios del Estado de São Paulo. El abordaje metodológico es descriptivo, exploratorio, sustentado en investigación documental, basado en normas nacionales, considerando aspectos de creación, estructuración, organización y funcionamiento de consejos. Resultados presentados y discutidos en categorías. Los consejos nacieron en 1991; cuatro alteraron sus dispositivos legales, dos de ellos con innovaciones como elección del presidente, mandato no coincidente con el ejecutivo, estructura administrativa y comisiones. Algunas leyes de los consejos presentan inconsistencias respecto de normas locales y nacionales referidas al carácter deliberativo, igualdad de usuarios, régimen interno, gestor como presidente nato y falta de garantías de estructura administrativo-financiera para su funcionamiento. Se concluye en que, para garantizar que los Consejos de Salud ejerzan adecuadamente su papel, debe buscarse optimización de dispositivos legales y enfatizar la participación social en los currículos de Enfermería. <![CDATA[<b>The front door of the Ribeirão Preto Health System for diagnosing tuberculosis</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342011000400015&lng=en&nrm=iso&tlng=en O primeiro contato do doente de tuberculose (TB) com o sistema de saúde se dá na porta de entrada, e é fundamental para o acesso ao diagnóstico. Objetivou-se identificar e analisar a porta de entrada no sistema de saúde de Ribeirão Preto para o diagnóstico da TB. Baseou-se em um instrumento do Primary Care Assessment Tool, adaptado para a TB no Brasil. Realizou-se entrevista estruturada com 100 doentes de TB diagnosticados entre Junho de 2006 e Julho de 2007. Destes, 61% chegaram ao local de diagnóstico por encaminhamento e apenas 29% se apresentaram espontaneamente; 66% procuraram por serviços de atenção primária, 34% por serviços de nível secundário e terciário. Ademais, 89% foram diagnosticados em serviços públicos e destes, 44% foram diagnosticados nos pronto-atendimentos. Além disso, 88% foram diagnosticados fora de sua área de abrangência. Apesar dos doentes terem procurado atendimento na atenção primária e mais próximo de suas residências, o diagnóstico se deu na atenção secundária e terciária.<hr/>The first contact of TB (tuberculosis) patients with the health system occurs at the front door and is essential to access to diagnosis. The objective of this study was to identify and analyze patients' first contact with the health system for TB diagnosis in Ribeirão Preto. The study was based on an instrument of the Primary Care Assessment Tool, adapted for TB care in Brazil. Structure interviews were conducted with 100 TB patients diagnosed between June 2006 and July 2007. Of all patients, 61% were referred to the diagnosis place and only 29% sought the service spontaneously; 66% sought for primary care services, and 34% for secondary and tertiary services. Public services diagnosed 89% of all cases, 44% of which were diagnosed in emergency services. A total 88% of patients were not from the area covered by the service. Although patients have sought for primary care services, close to their houses, the diagnosis occurred in secondary and tertiary health care.<hr/>El primer contacto del enfermo de tuberculosis (TB) con el sistema de salud acontece en la puerta de entrada y es fundamental para acceder al diagnóstico. Se objetivó identificar y analizar la entrada al sistema de salud de Ribeirão Preto para diagnóstico de TB. Se usó un instrumento del Primary Care Assessment Tool, adaptado para TB en Brasil. Se realizó entrevista estructurada con 100 pacientes de TB diagnosticados entre junio/2006 y julio/2007. 61% de los enfermos llegó al lugar de diagnóstico por derivación, apenas 29% se presentó espontáneamente. 66% solicitó servicios primarios, 34% procuraron servicios secundarios y terciarios. 89% fue diagnosticado en servicios públicos, de ellos, 44% fue diagnosticado en los servicios de urgencia. 88% fue diagnosticado fuera del área urbana correspondiente. A pesar de que los enfermos buscaron atención en el servicio de urgencias más próximo a sus domicilios, el diagnóstico se dio en atención secundaria y terciaria. <![CDATA[<b>The community health agent and working as a team</b>: <b>the easy and difficult aspects</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342011000400016&lng=en&nrm=iso&tlng=en O estudo propõe-se a analisar as dificuldades e facilidades dos Agentes Comunitários de Saúde (ACS) frente ao trabalho em equipe. A análise pautou-se na perspectiva hermenêutica-dialética, tendo como referência os princípios do método de interpretação dos sentidos. As dificuldades e facilidades apontadas por eles revelam que trabalhar em equipe demanda relações efetivas, com ênfase na comunicação, respeito e cooperação, sendo as reuniões de equipe estratégia importante para isso. Depreende-se a necessidade de constantes investimentos nas relações entre os membros da equipe.<hr/>The objective of this study is to analyze the easy and difficult aspects of teamwork according to community health agents. Qualitative analysis was carried out from the hermeneutical and dialectic perspective; the reference point was the senses interpretation method. The strengths and weaknesses they pointed out revealed that working as a team requires emotional relationships, with emphasis on communication, respect and cooperation, and that team meetings is an important strategy to achieve this. In conclusion, there is a need for continuous investments in team member relationships.<hr/>El estudio se propone analizar las dificultades y facilidades de los Agentes Comunitarios de Salud (ACS) frente al trabajo en equipo. El análisis se pautó en la perspectiva hermenéutico-dialéctica, teniendo como referencia los principios del método de interpretación de los sentidos. Las dificultades y facilidades apuntadas por ellos revelan que trabajar en equipo demanda relaciones efectivas, con énfasis en la comunicación, respeto y cooperación, siendo las reuniones de equipo una estrategia importante para ello. Se desprende la necesidad de constantes inversiones en las relaciones entre los miembros del equipo. <![CDATA[<b>Psychosocial care center users and their experience of living with a mental illness</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342011000400017&lng=en&nrm=iso&tlng=en Tendo em vista as mudanças na atenção psiquiátrica, este estudo teve por objetivo conhecer a opinião da população atendida em um CAPS sobre o tratamento, a convivência com a doença mental e suas implicações psicossociais, relacionando estes indicadores com seu perfil sociodemográfico e clínico. Realizou-se um estudo exploratório descritivo, onde 65 portadores de transtornos mentais em tratamento no CAPS de Pindamonhangaba-SP e 53 familiares responderam a um questionário semi-estruturado. Os resultados mostraram que portadores de transtornos mentais e familiares reconhecem o quanto a doença mudou suas vidas, mas as opiniões divergem quanto ao grau de dificuldade na realização das atividades diárias. Apesar dos anos de tratamento desta atenção individualizada extra hospitalar, os usuários conhecem pouco sobre sua doença. Observou-se que 62% têm doenças severas, porém, ambos os grupos manifestam uma capacidade especial para enfrentar as adversidades. O estudo contribui com informações importantes para a prática da enfermagem em saúde mental.<hr/>With a view to the changes in psychiatric care, the objective of this study was to learn about the opinion of patients, users of a Psychosocial Care Center, about their treatment, their experience of living with a mental illness and its psychosocial implications. The results were then matched with their social-demographic and clinic profile. A descriptive exploratory study was performed, where 65 patients with mental illnesses being treated in a center in Pindamonhangaba-SP and 53 of their relatives answered a semi-structured questionnaire. The results showed that patients with mental illnesses and family problems recognize that the disease has changed their lives, but their opinion differ about the degree of difficulties they have in doing their everyday activities. Although they have been treated for years through this extra-hospital individualized system, they know little about their disease. It was observed that 62% of them have severe diseases, but both groups showed a special ability of dealing their adversities. This study contributes with important information for mental health nursing practitioners.<hr/>Tomando nota de los cambios en la atención psiquiátrica, este estudio objetivó conocer la opinión de la población atendida en un CAPs respecto a tratamiento, convivencia con la enfermedad mental y sus implicaciones psicosociales, relacionando estos indicadores con su perfil sociodemográfico y clínico. Se realizó un estudio exploratorio descriptivo, donde 65 enfermos mentales en tratamiento en el CAPs de Pindamonhangaba-SP y 53 familiares respondieron a un cuestionario semiestructurado. Los resultados mostraron que portadores de transtorno mental y familiares reconocen cuánto cambió sus vidas la enfermedad mental, las opiniones divergen en cuanto al grado de dificultad de realización de las actividades diarias. A pesar del tiempo de tratamiento de atención individual extrahospitalaria, los usuarios conocen poco sobre su enfermedad. Se observó que 62% tiene enfermedades severas, sin embargo ambos grupos manifiestan especial capacidad para enfrentar la adversidad. El estudio contribuye con informaciones importantes para la práctica de enfermería en salud mental. <![CDATA[<b>Reduced version of the scale of attitudes towards alcohol, alcoholism, and alcoholics</b>: <b>primary results</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342011000400018&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo teve como objetivo analisar os itens da Escala de Atitudes frente ao Álcool, ao Alcoolismo e ao Alcoolista, a fim de elaborar uma versão reduzida, mantendo as propriedades psicométricas do instrumento. Em sua versão preliminar, a escala foi constituída por 165 itens, sendo aplicada a uma amostra de 144 estudantes de enfermagem. O processo de avaliação dos itens deu-se pela análise da correlação do item total e a confiabilidade do instrumento foi estimada pelo coeficiente alfa de Crombach. Os resultados obtidos indicaram a permanência de 83 itens, divididos em cinco fatores que apresentaram valores satisfatórios nos diferentes coeficientes de consistência interna. Concluiu-se que o resultado do estudo abre perspectivas para novas pesquisas, com a necessidade de ampliação da amostra com vistas a dar continuidade ao processo de validação da Escala de Atitudes frente ao Álcool, ao Alcoolismo e ao Alcoolista entre profissionais da saúde.<hr/>This study aimed to analyze the items of the Scale of Attitudes toward Alcohol, alcoholism and alcoholics in order to prepare a reduced version keeping the instrument's psychometric properties. The preliminary version of the Scale composed by 165 items was tested in a sample with 144 nursing student. The evaluation process of the items consisted of the total-item coefficient correlation and reliability of the instrument was estimated by Cronbach's alpha coefficient. Results indicate the permanence of 83 items, divided into five factors that showed satisfactory values in the different coefficients of internal consistency. Further studies are needed with larger samples in order to give continuity to the process of scale validation among health professionals.<hr/>Este estudio objetivó analizar los ítems de la Escala de Actitudes frente al Alcohol, al Alcoholismo y al Alcohólico, a fin de elaborar una versión reducida manteniendo las propiedades psicométricas del instrumento. En su versión preliminar, la escala se constituyó de 165 ítems, aplicándose a muestra de 144 estudiantes de enfermería. El proceso de evaluación de ítems se realizó por análisis de correlación de ítem total; la confiabilidad del instrumento se estimó por coeficiente alfa de Crombach. Los resultados obtenidos indicaron la permanencia de 83 ítems, divididos en cinco factores que presentaron valores satisfactorios en los diferentes coeficientes de consistencia interna. Se concluyó en que el resultado del estudio abre perspectivas para nuevas investigaciones, con necesidad de ampliación de la muestra, a fin de dar continuidad al proceso de validación de Escala de Actitudes frente al Alcohol, al Alcoholismo y al Alcohólico entre profesionales de la salud. <![CDATA[<b>Family Health Nurse in the Amazon</b>: <b>concepts and management of themes regarding alcohol use</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342011000400019&lng=en&nrm=iso&tlng=en O estudo visa identificar a concepção dos enfermeiros sobre a temática do uso problemático de álcool e as formas de manejo utilizado, em um contexto amazônico. Utilizaram-se grupo focal e entrevistas individuais com todos os enfermeiros das doze equipes de saúde da família de um município do interior da Amazônia, Brasil. Observou-se falta de formação universitária, de educação permanente e de suporte/referência - contra - referência na atenção à dimensão do uso de álcool na população adscrita. Há necessidade de reformulação da estrutura curricular dos cursos de graduação em enfermagem, assim como educação permanente para as Equipes de Saúde da Família e suporte nesta importante temática e suas conseqüências, tanto para o indivíduo e para as famílias, como para a sociedade em geral.<hr/>The objective of this study is to identify the concept that nurses in the Amazon have on alcohol abuse and the forms used for management. Focal group and individual interviews were performed with all nurses of twelve family health teams from a city in the Amazon. It was observed there was a lack of university degrees, continuing education and of support/reference - counter - reference towards the dimension of alcohol use in the studied population. There is need to reform nursing courses and perform continuing education for family health team members, and provide them with the necessary support regarding this important theme and its consequences, for individuals and their families, as well as for the society as a whole.<hr/>El estudio apunta a identificar la concepción de los enfermeros sobre la temática del abuso de alcohol y las formas de manejo utilizadas, en el contexto Amazónico. Se utilizó grupo focal y entrevistas individuales con todos los enfermeros de los doce equipos de salud familiar de un municipio del interior de Amazonia, Brasil. Se observó la falta de formación universitaria, de educación permanente y de soporte-referencia-contrarreferencia en la atención de la dimensión del abuso de alcohol en la población descripta. Existe necesidad de reformulación de la estructura curricular de los cursos de graduación en enfermería, así como educación permanente en Equipos de Salud Familiar y soporte para los mismos en esta importante temática y sus consecuencias, tanto individuales como familiares y para la sociedad en general. <![CDATA[<b>Profile of students entering the nursing diploma program</b>: <b>University of São Paulo at Ribeirão Preto College of Nursing</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342011000400020&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo tem como objetivo descrever o perfil dos ingressantes da primeira turma do Curso de Licenciatura em Enfermagem da EERP/USP, no ano de 2006, quanto a sexo, idade, estado civil, identidade escolar (ensino fundamental e médio) e vínculo empregatício, destacando suas implicações para o processo ensino-aprendizagem. Estudo de natureza descritivo-exploratória que utiliza questionário como técnica de coleta de dados. Os resultados serão apresentados de modo descritivo, com freqüência absoluta e percentual. A faixa etária dos estudantes é diversa, variando de 19 a 46 anos. A maioria (67,5%) é proveniente de escola pública (ensino médio), havendo 42% de trabalhadores, sendo que 67% desses já atuam na área da saúde. Esses dados podem trazer implicações para a prática pedagógica do professor.<hr/>The objective of this study is to describe the profile of the entering students as to gender, age, marital status, educational background (elementary and high school studies) and employment status of the first class of the Nursing Teaching Diploma Program in EERP/USP, in the year 2006, highlighting their implications for the teaching-learning process. This descriptive exploratory study used a questionnaire for data collection. Results are presented in a descriptive way, with absolute and percentage frequency. The age group of the students is diverse, varying from 19 to 46 years old, most (67.5%) of them comes from public schools (high school studies), 42% work, of those, 67% already work in the health area. These data can influence in the pedagogical practice of professors.<hr/>Se objetiva describir el perfil de ingresantes en cuanto a sexo, edad, estado civil, identidad escolar (enseñanza primaria y secundaria) y vínculo laboral del primer grupo del Curso de Licenciatura en Enfermería de la EERP/USP, en 2006, destacando sus implicaciones para el proceso de enseñanza-aprendizaje. Estudio de naturaleza descriptiva-exploratoria, que utiliza cuestionario como técnica de recolección de datos. Los resultados serán presentados de modo descriptivo, con frecuencia absoluta y porcentual. La faja etaria de estudiantes es diversa, variando entre 19 y 46 años, la mayoría (46%) proviene de escuela pública (enseñanza secundaria), existiendo 42 personas con vínculo laboral, actuando el 67% de ellos en el área de la salud. Estos datos podrían traer implicancias para la práctica pedagógica del profesor. <![CDATA[<b>Development of educational hypermedia to teach an arterial blood pressure measurement procedure</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342011000400021&lng=en&nrm=iso&tlng=en A medida da pressão arterial é um procedimento imprescindível na avaliação do sistema cardiovascular. O ambiente digital de aprendizagem tem-se constituído em uma poderosa ferramenta do processo de ensino aprendizagem, pois acrescenta significado e concretude aos conteúdos que precisam ser aprendidos, podendo ser útil para o ensino deste procedimento. O objetivo deste trabalho foi construir uma hipermídia educacional para o ensino da técnica de medida da pressão arterial e descrever as etapas do processo de construção. O referencial pedagógico adotado foi o de Robert Gagné; para a construção, segue-se o modelo proposto por Price. O produto final apresenta vídeos, fotos, animações e simulações demonstrando e ensinando a realização do procedimento. Embora a construção da hipermídia tenha sido complexa, sua utilização pode incrementar positivamente o ensino de procedimentos de enfermagem.<hr/>Arterial blood pressure measurement is an essential conduct to evaluate the condition of the cardiovascular system. Digital teaching environment is a powerful tool for the teaching-learning process, because it adds meaning and concreteness to the content to be learned, and it can be useful to instruct this procedure. The objective of this study was to create educational hypermedia for teaching arterial blood pressure measurement, and to describe the steps of that creation process. The pedagogical framework of Robert Gagné was used; and the construction followed the model proposed by Price. The final product presents videos, photos, animations and simulations that demonstrate and teach the procedure. Although hypermedia construction has been difficult to use, it can positively enhance the teaching of nursing procedures.<hr/>La medición de la presión arterial es un procedimiento imprescindible en la evaluación del sistema cardiovascular. El ambiente digital de aprendizaje se ha constituido en una poderosa herramienta del proceso de enseñanza-aprendizaje, ya que incrementa el significado concreto de los contenidos que habrán de aprenderse, pudiendo resultar útil para la enseñanza de este procedimiento. El trabajo objetivó construir una hipermedia educativa para la enseñanza de la técnica de medición de la presión arterial, y describir las etapas del proceso de construcción. Se adoptó el referencial pedagógico de Robert Gagné; para la construcción se siguió el modelo propuesto por Price. El producto final se constituye de videos, fotos, animaciones, simulaciones, mostrando y enseñando la realización del procedimiento. A pesar de que la construcción haya resultado compleja, su utilización puede favorecer positivamente la enseñanza del proceso de enfermería. <![CDATA[<b>Getting to know former students of PROFAE nursing courses</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342011000400022&lng=en&nrm=iso&tlng=en O PROFAE (Projeto de Profissionalização dos Trabalhadores da Área de Enfermagem) foi uma iniciativa importante na educação profissional. Os objetivos do estudo foram descrever o perfil dos egressos do curso de técnico de enfermagem dos centros de formação da Secretaria de Estado da Saúde de São Paulo e conhecer os reflexos do curso para a atuação na profissão e a mobilidade no mercado de trabalho. A coleta de dados foi realizada por meio de questionário respondido por 216 egressos e por quatro grupos focais com egressos e enfermeiros supervisores. Os respondentes foram, em sua maioria, mulheres com média de 42,2 anos. O curso foi bem avaliado, destacando-se o apoio institucional e as resoluções do Conselho Regional de Enfermagem (COREN) como impulsionadores da procura por ele. Os egressos percebem ter maior iniciativa e preparo teórico após o curso. Na área, a função mais exercida atualmente ainda é a de auxiliar de enfermagem, o que gera insatisfação, pois, especialmente nos serviços públicos, não existem cargos de técnicos.<hr/>The PROFAE (Professionalization Project in Nursing) was a relevant initiative for professional education. The objectives were to describe the profile of the former students of the technical nursing course of the São Paulo Health Department training centers so as to evaluate the effects of the course for the mobility and professional performance in the working market. Data collection was performed using a questionnaire answered by 216 former students and four focal groups with former students and nurse supervisors. Most respondents were women, with an average age of 42.2. The course received a positive evaluation, and two aspects were pointed out as motivating for searching for it: institutional support and COREN's resolutions. The former students perceive they had more initiative and theoretical preparation after the course. Nursing aide remains as the most common position in the area, thus causing dissatisfaction, because, especially in public services, technician positions are not available.<hr/>El PROFAE (Proyecto de Profesionalización de Trabajadores del Área de Enfermería) fue una iniciativa importante en la educación profesional. Se objetivó describir el perfil de egresados del curso de técnico en enfermería de centros de formación de la Secretaría de Estado de Salud de San Pablo y conocer los resultados para desempeño profesional y movimiento del mercado laboral. La recolección de datos se realizó mediante cuestionario respondido por 216 egresados y cuatro grupos focales de egresados-enfermeros supervisores. Quienes respondieron fueron mayoritariamente mujeres con media etaria 42,2 años. El curso fue bien evaluado, destacándose el apoyo institucional y las resoluciones del Consejo Regional de Enfermería (COREN) como impulsores de su promoción. Los egresados perciben tener mayor iniciativa y preparación teórica luego del curso. En el área, la función más ejercida es la de auxiliar de enfermería. Esto genera insatisfacción, pues principalmente en servicios públicos, no existen cargos de técnico. <![CDATA[<b>Nurses' autonomy and vulnerability in the Nursing Assistance Systematization practice</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342011000400023&lng=en&nrm=iso&tlng=en O estudo objetivou reconhecer a autonomia e a vulnerabilidade do enfermeiro no processo de implantação e implementação da Sistematização da Assistência de Enfermagem (SAE), através de revisão bibliográfica integrativa, mediante análise de conteúdo. Dentre os artigos pesquisados, selecionaram-se 40 em conformidade com o foco, publicados entre 1998 e 2008. Os resultados apresentaram duas categorias de significados principais: Benéficos Associados à Prática da SAE (ao paciente, para a profissão e para a instituição) e Fatores Determinantes para a Implantação/Implementação da SAE (competência do enfermeiro, formação e ensino, registro-instrumentos, infra-estrutura e compartilhamento-construção coletivos). Na integração de ambas, destacou-se a autonomia no agir com liberdade e responsabilidade, na tomada de decisão com base científica e na conquista do valor de seu trabalho social, bem como a vulnerabilidade expressa pelas relações interpessoais, no desgaste gerado pelo estresse profissional e no risco inerente à assistência.<hr/>The objective of this study was to recognize the autonomy and vulnerability of nurses in the implementation of the Sistema da Assistência de Enfermagem (SAE) Nursing Care System through an integrative literature review, using content analysis. A survey was conducted, and 40 articles published between 1998 and 2008 were selected based on their relevance. Results showed two main categories of meaning: Benefits associated to the SAE practice (to patients, to the profession and to the institution) and Determinants for the Implementation of SAE (nurse's competence, training and education, record-instruments, infrastructure and collective sharing-construction). From the integration of the two categories, the highlights were the autonomy in acting with freedom and responsibility, science-based decision-making, and being valued for their social work, as well as the vulnerability expressed by interpersonal relationships, the wear generated by professional stress and the risk inherent to the service.<hr/>El estudio objetivó reconocer autonomía y vulnerabilidad del enfermero en el proceso de implantación e implementación de Sistematización de Atención de Enfermería (SAE), mediante revisión bibliográfica integradora, usándose análisis de contenido. Entre los artículos investigados, fechados de 1998 a 2008, se seleccionaron 40 en conformidad con el foco. Los resultados presentan dos categorías principales de significados: Beneficios Asociados a la Práctica del SAE (al paciente, para la profesión y para la institución) y Factores Determinantes para la Implantación/Implementación de SAE (competencia del enfermero, formación y enseñanza, registro-instrumentos, infraestructura y compartido-construcción colectiva). En integración de ambas, se destacó la autonomía en el accionar con libertad y responsabilidad, en la toma de decisiones con base científica y en la conquista del valor de su trabajo social, así como la vulnerabilidad expresada por relaciones interpersonales, en desgaste generado por estrés profesional y en riesgo inherente a la atención. <![CDATA[<b>Communication conceptions in Hospital Nursing Management between head nurses in a University Hospital</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342011000400024&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo teve como objetivo analisar as concepções dos enfermeiros gerentes de um hospital universitário sobre a comunicação na gerência de enfermagem hospitalar. Trata-se de um estudo exploratório-descritivo de abordagem qualitativa interpretativa. Os dados foram produzidos entre setembro e outubro de 2007, por vinhetas e entrevistas com 19 enfermeiros gerentes de um hospital universitário do sul do Brasil, e submetidos à análise temática. Os enfermeiros reconhecem a importância da comunicação no gerenciamento de enfermagem, concebendo-as, entretanto, de maneiras distintas: parte do grupo pesquisado destacou a comunicação na sua perspectiva dialógica e interativa; e outra, o entendimento da comunicação formalizada, pautada na transmissão e manutenção de normas e rotinas hospitalares, com ênfase na comunicação escrita. É importante a ampliação das discussões acerca da tríade comunicação, gerência e diálogo, visando a construção de formas mais interativas de gerenciar o cuidado de enfermagem hospitalar.<hr/>The objective of the following study was to analyze the conceptions that head nurses of a university hospital have about nursing communication management. It is a descriptive-exploratory study with an interpretative qualitative approach. The set of data was produced between September and October 2007 through interviews with 19 head nurses in a university hospital in Southern Brazil and submitted to thematic analysis. The nurses recognize the relevance of communication in nursing management, but have different perceptions: part of the research group understands communication from its interactive and dialogical perspective; others understand formal communication, based on the transmission and maintenance of standards and hospital routines, with emphasis on written communication. Further discussion about the triad communication, management and dialogue is required in order to build more interactive forms of hospital nursing care management.<hr/>Se objetivó analizar las concepciones de enfermeros gerentes de un hospital universitario sobre la comunicación en la gerencia de enfermería hospitalaria. Se trata de estudio exploratorio-descriptivo, de abordaje cualitativo e interpretativo. Datos generados entre setiembre y octubre de 2007 por viñetas y entrevistas con 19 enfermeros gerentes de hospital universitario de Sur de Brasil, sometidos a análisis temático. Los enfermeros reconocen la importancia de la comunicación en el gerenciamiento de enfermería, aunque la conciben de modos diferentes. Parte del grupo investigado destacó la comunicación en su perspectiva dialogal e interactiva; y otra, el entendimiento de la comunicación formal, pautada en la transmisión y mantenimiento de normas y rutinas hospitalarias, con énfasis en la comunicación escrita. Es importante ampliar las discusiones acerca de la tríada comunicación, gerencia y diálogo, apuntando a construir formas más interactivas de administrar el cuidado de enfermería hospitalaria. <![CDATA[<b>American participation in the creation of a nurse model in Brazilian society in the 1920's</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342011000400025&lng=en&nrm=iso&tlng=en Estudo histórico-social cujos objetivos são: descrever as circunstâncias que determinaram a participação de enfermeiras norte-americanas na formação da enfermeira brasileira e analisar o processo de implantação de rituais institucionais como estratégia de luta simbólica, para conferir visibilidade à profissão de enfermeira e discutir os efeitos simbólicos dos rituais institucionais para a consagração de um modelo de enfermeira para a sociedade brasileira da época. Fontes primárias: documentos escritos e fotográficos relativos à temática do estudo. A leitura do corpus documental comportou a análise dos símbolos que distinguiram e situaram as hierarquias das ações, bem como as estratégias empreendidas pelas enfermeiras norte-americanas, no sentido de implantar um novo modelo de enfermeira para a sociedade brasileira, coerente com o modelo das escolas de enfermagem norte-americanas. Os rituais institucionais, protagonizados ou testemunhados por personagens prestigiosas da história do Brasil e da enfermagem, foram fundamentais para a construção da identidade profissional.<hr/>The objectives of this historical-social study are: to describe the circumstances that determined the participation of North American nurses in the formation of the Brazilian nurse; and analyse the process of implementing institutional rituals as a strategy of symbolic fight, to confer visibility to the nurse profession and discuss the symbolic effects of institutional rituals for the consecration of a nurse model for Brazilian society at the time. The primary sources are constituted of pertaining written and photographic documents relative to the studied theme. By reading the documentary corpus an analysis was made of the symbols that had distinguished and established the hierarchies of the actions, as well as the strategies undertaken for the North American nurses, towards implementing a new model of nurses in Brazilian society, coherent with the model of the North American schools of nursing. Institutional rituals, conducted or testified by prestigious figures of the history of Brazil and nursing, were fundamental for the construction of professional identity.<hr/>Estudio histórico-social que objetivó describir las circunstancias que determinaron la participación de enfermeras norteamericanas en la formación de la enfermera brasileña, analiza el proceso de implantación de rituales institucionales como estrategia de lucha simbólica, para hacer visible la profesión de enfermera y discutir los efectos simbólicos de rituales institucionales para la consagración de un modelo de enfermera para la sociedad brasileña de la época. Fuentes primarias: documentos escritos y fotográficos relativos a la temática estudiada. La lectura del corpus documental integró el análisis de símbolos que distinguieron y situaron las jerarquías de las acciones, así como las estrategias emprendidas por las enfermeras norteamericanas, en sentido de implantar un nuevo modelo de enfermera para la sociedad brasileña, coherente con el modelo de las escuelas norteamericanas. Los rituales institucionales, protagonizados o testimoniados por personajes históricos prestigiosos de Brasil y de la enfermería, fueron fundamentales para la construcción de la identidad profesional. <![CDATA[<b>Dialogues in psychology and nursing in a time of shifting paradigms</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342011000400026&lng=en&nrm=iso&tlng=en No momento atual, passamos por transição paradigmática em relação a como compreendemos Saúde e Cuidado. O modelo biomédico vem sendo substituído por uma visão integral do homem e, na assistência, privilegia-se a promoção de saúde e a prevenção de agravos. Entretanto, o discurso da responsabilidade pessoal pela saúde pode construir nos usuários sentimentos como culpa, vergonha, medo e paranóia, e nos profissionais, impotência e frustração. Estes sentimentos atrapalham a relação de vínculo e, com isto, a eficácia do atendimento. O objetivo deste estudo, de natureza teórica, é propor um diálogo entre a Psicologia, com sensibilidade construcionista social, e a Enfermagem, a fim de analisar as possibilidades de cuidado construídas a partir deste. Como alternativa ao discurso da responsabilidade pessoal, propõe-se a responsabilidade relacional e a compreensão de saúde e cuidado dentro do tempo longo, do tempo vivido e do tempo curto.<hr/>Currently, we are experiencing a paradigm shift in relation to how we understand health and care. The biomedical model has been replaced by a vision of an integral being, and care emphasis is being placed on health promotion and disease prevention. However, the discourse of personal responsibility for health can generate in patients feelings of guilt, shame, fear and paranoia, while in professionals it can cause feelings of powerlessness and frustration. These feelings disrupt attachments and, thus, reduce the effectiveness of care. The objective of this theoretical study is to propose a dialogue between Psychology, with social constructionist sensitivity, and Nursing, to examine the possibilities of improving care from this approach. As an alternative to the discourse of personal responsibility, relational responsibility and understanding health and care in the long time, lived time and short time, is proposed.<hr/>En la actualidad, atravesamos una transición paradigmática relativa a cómo comprendemos salud y cuidado. El modelo biomédico viene siendo sustituido por una visión integral del hombre, y en la atención se privilegia la promoción de salud y la prevención de complicaciones. Mientras tanto, el discurso de la responsabilidad personal por la salud puede construir en los usuarios sentimientos como culpa, vergüenza, miedo y paranoia, y en los profesionales, impotencia y frustración. Estos sentimientos dificultan la relación vinculante, y de este modo, la eficacia de la atención. Este estudio de naturaleza teórica objetiva proponer un diálogo entre la Psicología, con sensibilidad construccionista social, y la Enfermería, a fin de analizar las posibilidades de cuidado construidas a partir de tal diálogo. Como alternativa al discurso de responsabilidad personal, se propone la responsabilidad relacional y la comprensión de salud y cuidado a largo plazo, del tiempo vivido y del corto plazo. <![CDATA[<b>Higher Education in Nursing</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342011000400027&lng=en&nrm=iso&tlng=en Nesta reflexão, problematizamos a atividade de cuidar e de ensinar a cuidar em enfermagem e, para tanto, vamos tomar por base alguns conceitos sobre a dominação e o poder simbólicos de Pierre Bourdieu. Nosso pressuposto foi pensar a saúde como um constituinte fundamental para a produção da nossa existência sobre a Terra. A educação, neste texto, é abordada, tendo por referência as ideias de Pedro Demo, entendidas como uma construtora de sujeitos políticos e bem mais amplas que o manejo do conhecimento formal. A educação é a base primeira sobre a qual se constrói a autonomia humana e, assim, permite a constante ampliação das oportunidades para o exercício da cidadania, qualificando a nossa existência cotidiana. No contexto acadêmico, no qual se cruzam a saúde, a educação e a enfermagem, o trabalho docente competente, crítico e, sobretudo, reflexivo, pode se tornar uma práxis altamente instituinte.<hr/>In this reflection we problematize the action of caring and teaching how to care in nursing based on some of Pierre Bourdieu's concepts about domination and symbolic power. The basic tenet of this work was to think of education as something vital for our existence on Earth. In this article, we used Pedro Demo's ideas as a reference to talk about education, which is understood as a developer of political subjects and as something far beyond formal knowledge management. It is the very first base on which human autonomy is built, and it leads to a constant growth of opportunities to exercise citizenship, qualifying our everyday existence. In the academic context, where health, education and nursing are all gathered, the competent, critical and reflective teaching work can be highly institutive praxis.<hr/>En esta reflexión, analizamos la problemática de la actividad de cuidar y de enseñar a cuidar en enfermería, para lo que vamos a basarnos en algunos conceptos sobre dominación y poder simbólico de Pierre Bordieu. Nuestro presupuesto fue pensar a la salud como un elemento fundamental para la producción de nuestra existencia terrenal. La educación, en este texto, es abordada bajo la referencia de las ideas de Pedro Demo, entendida como una constructora de sujetos políticos y mucho más amplia que el manejo del conocimiento formal. La educación es la basa primaria sobre la cual se construye la autonomía humana, y así permite la constante ampliación de las oportunidades para ejercicio de la ciudadanía, calificando nuestra existencia cotidiana. En el contexto académico, donde se cruzan la salud, la educación y la enfermería, el trabajo docente competente, crítico y, sobre todo, reflexivo, puede tornarse una praxis altamente educativa. <![CDATA[<b>The HIV/AIDS vulnerability framework applied to families</b>: <b>a reflection</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342011000400028&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetiva-se realizar um exercício reflexivo acerca das vulnerabilidades que se apresentam no contexto das famílias que convivem com o Vírus da Imunodeficiência Humana/Síndrome da Imunodeficiência Adquirida (HIV/Aids), tendo como fundamentação a literatura pertinente. Para tanto, buscou-se tecer considerações em relação à pluralidade das famílias na contemporaneidade, bem como apresentar as compreensões e desdobramentos do referencial de vulnerabilidade à epidemia da Aids. Por fim, foram descritas aproximações e reflexões referentes às vulnerabilidades à infecção pelo HIV e/ou adoecimento por Aids a que estão expostas as famílias, em seus planos individual, social e programático. Conclui-se a enorme importância de se conhecer estas vulnerabilidades específicas vivenciadas pelas famílias, a fim de que se possa nortear e desenvolver as ações de cuidado em saúde.<hr/>The objective of this study is to reflect upon the vulnerabilities experienced by the families dealing with the Human Immunodeficiency Virus/Acquired Immunodeficiency Syndrome (HIV/Aids), and is based on the pertinent literature. To do this, we attempted to propose consideration related to the plurality of families in contemporaneity, and present the understandings and development regarding the vulnerability framework to the Aids epidemics. Finally, the study presents a description of the reflections made about the vulnerabilities to HIV and/or falling ill with Aids to which the families are exposed to in their personal, social and pragmatic levels. In conclusion, it is emphasized that knowing these specific vulnerabilities experienced by the families is essential in order to guide and develop the health care actions.<hr/>Se objetiva realizar un ejercicio reflexivo acerca de vulnerabilidades que se presentan en contexto de familias convivientes con el Virus de Inmunodeficiencia Humana / Síndrome de Inmunodeficiencia Adquirida (HIV/Aids), teniendo como fundamento la literatura pertinente. Para ello se buscó tejer consideraciones en relación a la pluralidad de las familias en la contemporaneidad, así como presentar las comprensiones y desdoblamientos del referencial de vulnerabilidad a la epidemia de Aids. Finalmente, se describieron aproximaciones y reflexiones referentes a las vulnerabilidades a la infección por HIV y/o padecimientos por Aids a los que están expuestas las familias, en planos individual, social y programático. Se concluye creyendo en la importancia de conocer tales vulnerabilidades específicas experimentadas por las familias, a fin de que se pueda orientar y desarrollar acciones de cuidado de la salud. <![CDATA[<b>Psychoeducational group and bipolar affective disorder</b>: <b>a reflection on the asylum and psychosocial models</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342011000400029&lng=en&nrm=iso&tlng=en O Transtorno Afetivo Bipolar (TAB), conhecido por sua cronicidade, complexidade e altos índices de morbidade e mortalidade, é uma das principais causas de incapacitação no mundo. Há evidências crescentes de que seu curso pode ser modificado por abordagens psicoterápicas como a psicoeducação, que promove o aumento do funcionamento social e ocupacional, bem como da capacidade de manejarem situações estressantes. Trata-se de um relato de experiência sobre um grupo de psicoeducação para familiares e portadores de TAB, sendo esse pautado pela reflexão dos componentes do paradigma das práticas em saúde mental. A reflexão sobre os modos asilar e psicossocial quanto às concepções de objeto e modo de trabalho, possibilitou situar o grupo no modo psicossocial, pois o conhecimento e a vivência experimentados favorecem a autonomia dos sujeitos, que têm maiores chances de se posicionarem frente às dificuldades que lhes sobrevêm na sua existência-sofrimento.<hr/>Bipolar Affective Disorder (BAD), known by its chronicity, complexity and high rates of morbidity and mortality, is one of the main causes of disability in the world. There is growing evidence that its path can be changed by psychotherapy approaches, such as psychoeducation, which improves one's social and occupational behavior and capacity to deal with stressful situations. This study is an experience report about a psychoeducational group for individuals with BAD and their relatives, which consisted on reflecting upon the components of the mental health practice paradigm. Reflecting upon the psychosocial and asylum ways regarding the conceptions of object and mode of work permitted to locate the group in a psychosocial manner, as knowledge and experience favor the autonomy of the individuals, who have more chances to face the difficulties that occur in their suffering-existence process.<hr/>El Transtorno Afectivo Bipolar (TAB), conocido por su cronicidad, complejidad y altos índices de mortalidad y morbilidad, es una de las principales causas de incapacidad en el mundo. Existen evidencias crecientes de que puede modificarse su curso con abordajes psicoterapéuticos, como la psicoeducación, que promueve el aumento del funcionamiento social y ocupacional, así como de la capacidad de manejar situaciones estresantes. Se trata de un relato de experiencia sobre un grupo de psicoeducación para familiares y pacientes de TAB, pautado en la reflexión de los componentes paradigmáticos de las prácticas de salud mental. La reflexión entre los modelos asilares y psicosociales referidas a las concepciones del objeto y modalidad de trabajo posibilitó situar el grupo en el modelo psicosocial, pues el conocimiento y la vivencia experimentados favorecen la autonomía del sujeto, que tiene mayores chances de posicionarse frente a las dificultades que devienen de su existencia y sufrimiento. <![CDATA[<b>Infection control related to central venous catheter impregnated with antiseptics</b>: <b>an integrative review</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342011000400030&lng=en&nrm=iso&tlng=en O uso de cateter venoso central é apontado como um dos principais fatores para infecção da corrente sanguínea. Objetiva-se, neste estudo, buscar evidências científicas sobre o controle de infecção relacionada ao cateter venoso central impregnado com antissépticos utilizado em pacientes adultos hospitalizados. Para seleção dos estudos, foram utilizadas as bases de dados LILACS, CINAHL e MEDLINE. Totalizaram-se nove artigos por meio da revisão integrativa da literatura. As publicações acerca da utilização de cateteres impregnados com antissépticos mostraram diferença estatisticamente significante quanto à redução da colonização microbiana. Entretanto, apenas um estudo demonstrou redução na ocorrência da infecção. Diante das análises dos estudos, há necessidade de pesquisas adicionais em diferentes populações de pacientes com a finalidade de efetuar generalizações.<hr/>The use of central venous catheter is pointed out as a risk factor to blood stream infection. The objective of this study was to reach scientific evidence on infection control related to central venous catheter impregnated with antiseptics, used in hospitalized adult patients. Studies were selected from the LILACS, CINAHL and MEDLINE databases. Nine articles were selected by means of integrative literature review. The publications on the use of catheters impregnated with antiseptics showed statistically significant differences regarding the reduction of microbial colonization; however, only one study showed reduction in the occurrence of infection. The analysis of the studies revealed there is a need for further research in different patient populations in order to obtain general conclusions.<hr/>El uso de catéter venoso central es señalado como uno de los principales factores de infección de la corriente sanguínea. El estudio objetiva buscar evidencias científicas sobre control de infección relacionada con catéter venoso central impregnado con antisépticos utilizado en pacientes adultos hospitalizados. Para seleccionar estudios se utilizaron las bases de datos LILACS, CINAHL y MEDLINE. Se totalizaron 9 artículos mediante revisión integradora de literatura. Las publicaciones referidas a utilización de catéteres impregnados con antisépticos mostraron diferencias estadísticamente significantes en lo referente a reducción de colonización microbiana, mientras apenas un estudio demostró reducción de ocurrencia de infección. Ante el análisis de los estudios, existe necesidad de investigaciones adicionales en diferentes poblaciones de pacientes con la finalidad de efectuar generalizaciones. <![CDATA[<b>Nursing staff absenteeism rates as a personnel management indicator</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342011000400031&lng=en&nrm=iso&tlng=en O absenteísmo dos profissionais de enfermagem é um problema complexo para as organizações de saúde, constituindo-se um indicador que necessita ser monitorado. Este estudo objetivou analisar a taxa de absenteísmo dos profissionais de enfermagem em um hospital público de ensino. As ausências por absenteísmo foram coletadas a partir das escalas mensais, no período de janeiro a julho de 2008, e calculadas por meio de planilha eletrônica. Constatou-se um índice médio de absenteísmo de 5,6% para os enfermeiros e de 9,7% para técnicos/auxiliares de enfermagem. As ausências que mais contribuíram para esses índices referiram-se aos afastamentos por doença. Os dados obtidos evidenciaram o principal motivo de absenteísmo e sinalizam a necessidade de mudanças nas políticas de contratação dos profissionais de enfermagem, além da revisão dos processos de trabalho, visando favorecer melhores condições de saúde a esses profissionais.<hr/>Absenteeism in nursing is a difficult problem for health organizations; hence it is an indicator that must be monitored. The objective of this study was to analyze the absenteeism rate of nursing professionals in a public hospital. Absenteeism data were collected monthly, from January to July 2008, and calculated by means of an electronic program. The mean absenteeism index for nurses varied from 5.6% to 9.7% for technicians/nursing aides. Sick leaves were the most prevalent reason for absences. The data revealed the major cause of absenteeism and pointed at the need to change policies for hiring nursing professionals, in addition to reviewing the working processes in order to improve the workers' health conditions.<hr/>El ausentismo de profesionales de enfermería es un problema complejo para las organizaciones de salud, constituyéndose en un indicador que necesita monitoreo. Este estudio objetivó analizar la tasa de ausentismo de profesionales de enfermería en hospital público de enseñanza. El ausentismo fue analizado a partir de escalas mensuales, en período de enero a julio de 2008, y calculadas mediante planilla electrónica. Se constató un índice medio de ausentismo para enfermeros del 5,6% y del 9,7% para técnicos/auxiliares de enfermería. Las ausencias que más engrosaron tales índices se relacionaron con licencias de salud. Los datos obtenidos evidenciaron el principal motivo de ausentismo y señalan la necesidad de cambios en las políticas de contratación de profesionales de enfermería, además de la revisión de los procesos de trabajo, apuntando a favorecer mejores condiciones de salud para tales profesionales. <![CDATA[<b>Computerized system for managing nursing care indicators at Hospital São Paulo</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342011000400032&lng=en&nrm=iso&tlng=en Os indicadores são instrumentos que possibilitam definir parâmetros que serão utilizados para realizar comparações e agregar juízo de valor frente ao encontrado e ao ideal estabelecido. Este estudo tem como objetivo descrever a experiência de um grupo de enfermeiras na criação do sistema informatizado desenvolvido no Hospital São Paulo para o gerenciamento de indicadores da assistência de enfermagem. A implantação deste sistema para o gerenciamento dos indicadores foi dividida em quatro etapas: desenvolvimento do manual de indicadores da assistência de enfermagem; realização de teste piloto registrado manualmente; desenvolvimento do sistema informatizado; implementação de estudo piloto do sistema informatizado em onze unidades do hospital.<hr/>Indicators are tools that permit to define parameters that will be used to make comparisons between a result and its expected value, as well as to add a value of judgement in this regard. The purpose of this study is to describe the experience of a group of nurses in the development of a computerized system to manage nursing care indicators at Hospital São Paulo. Four stages were used to implement the indicator management system: developing a nursing care indicator handbook; performing a manually registered pilot test; developing the computerized system; and performing the pilot test of the computerized system in eleven units at the hospital.<hr/>Los indicadores son instrumentos que posibilitan definir parámetros que serán utilizados para realizar comparaciones y agregar juicio de valor frente a lo encontrado y al ideal establecido. Se objetivó describir la experiencia de un grupo de enfermeras en la implementación del sistema informatizado desarrollado en el Hospital San Pablo para el gerenciamiento de indicadores de atención de enfermería. Tal implantación para gerenciamiento de indicadores se dividió en cuatro etapas: desarrollo del manual de indicadores de atención de enfermería, realización de prueba piloto registrada manualmente, desarrollo de sistema informático e implementación de estudio piloto de sistema informático en once unidades del hospital. <![CDATA[<b>A contribution to occupational health</b>: <b>a guide on the exposure to biological fluids</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342011000400033&lng=en&nrm=iso&tlng=en Os trabalhadores da saúde estão expostos a riscos ocupacionais no seu ambiente de trabalho, destacando-se, dentre eles, o risco biológico. A conduta esperada do trabalhador após esta exposição deve ser definida e orientada, para que medidas preventivas possam ser adotadas. Assim, pretende-se com este guia fornecer subsídios para a conduta dos trabalhadores em relação à exposição biológica, contribuindo para a adesão ao protocolo de monitoramento.<hr/>Health workers are exposed to occupational hazards at the workplace, among which we highlight the biological risk. Information and orientation should be provided regarding the conduct that workers are expected to follow in the case becoming exposed. Thus, this guide is intended to provide the elements to orient workers' conduct in cases of biological exposure, improving adherence to the monitoring protocol.<hr/>Los trabajadores de la salud están expuestos a riesgos ocupacionales en su ambiente de trabajo, entre ellos se destaca el riesgo biológico. La conducta esperada del trabajador luego de esta exposición debe ser definida y orientada para que medidas preventivas pueden ser adoptadas. De este modo, se pretende con esta guía brindar ayuda a la conducta de los trabajadores en relación a la exposición biológica, contribuyendo a la adhesión al protocolo de monitoreo.