Scielo RSS <![CDATA[Cadernos de Pesquisa]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0100-157420100002&lang=en vol. 40 num. 140 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <link>http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742010000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>Regina Pahim Pinto in memoriam</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742010000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>Representação social e pensamento social</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742010000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>The social and cultural representations of action</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742010000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Sustentado por constatações realizadas no mundo profissional e, em particular, no mundo da educação e da formação, o autor propõe o conceito de cultura da ação como um modo compartilhado de organização de construção de sentido sobre as atividades. Este conceito transversal às diferentes formas de ação busca unir os aspectos individuais e coletivos, as permanências e as mudanças, os aspectos mentais e os aspectos conativos na abordagem do envolvimento com a ação. O conceito se inscreve no quadro mais amplo da criação de ferramentas capazes de descrever a construção simultânea de ações de sujeitos individuais e coletivos.<hr/>Sustained by findings in the professional world and, in particular, in the world of education and training the author proposes the concept of action culture as a shared way of organizing the construction of the meaning of activities. This transversal concept of the different forms of action seeks to unite individual and collective aspects, what remains and what changes and the mental and conative aspects in the approach to involvement with action. The concept is inscribed within the broader frame of the creation of tools that are capable of describing the simultaneous construction of the actions of individuals and groups. <![CDATA[<b>An approach to the historicity of social representations</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742010000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo pretende enfatizar a historicidade das representações sociais como aspecto fundamental para a compreensão de seus processos de generatividade e de estabilização de conteúdos. Para tanto, considera que as representações sociais são resultado, de um lado, da reapropriação de conteúdos advindos de períodos cronológicos distintos e, de outro, daqueles gerados por novos contextos. Assim, são apresentados aspectos de reciprocidade entre representações sociais e a perspectiva da história das mentalidades enfatizando que os processos de objetivação e de ancoragem, formadores das representações sociais, são privilegiados para a investigação dessa historicidade.<hr/>The article aims to emphasize the historicity of the social representations as a basic aspect for the understanding of their processes of generativity and of stabilization of contents. For so, it considers social representations as the consequence, on the one hand, of the appropriation of contents from chronological different periods and, on the other hand, from those contents produced by new contexts. Therefore, the article presents some aspects of the reciprocity between social representations and history of mentalities in order to emphasize that the processes of objectivation and anchorage, which are constitutive of the social representations, are privileged processes for the investigation of this historicity. <![CDATA[<b>From petty thief to funk fan</b>: <b>the genealogy of alterity</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742010000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Com base na teoria das representações sociais de Moscovici e a partir de contextualizações do fenômeno dos arrastões, esse texto se propõe a discutir elementos que respondam às questões: por que discursos criminalizantes, que afirmam a periculosidade do funkeiro, se fizeram tão presentes desde o início da década de noventa no Rio de Janeiro? Como esses discursos, que apontam para uma determinada construção social do funkeiro, interferiram na relação do funk com a sociedade? A discussão passa pela compreensão dos dispositivos criados na sociedade carioca daquele período para a solução de problemas com os quais ela se via confrontada. Trata-se de tentar compreender como, em certo momento, o funkeiro ganha um perfil amplamente difundido como problema que requer um tipo de intervenção específica.<hr/>Based on the theory of the social representations of Moscovici and from the contextualization of the phenomenon of street gang mass robberies, this text proposes to discuss elements that respond to the following questions. Why have criminalizing discourses, which claim how dangerous funk fans are, been so evident since the start of the 1990s in Rio de Janeiro? How do these discourses, which indicate a certain social construction of the funk fan, interfere in the relationship of funk with society? The discussion starts with an understanding of the devices created in the Rio de Janeiro society of that period for solving the problems with which it saw itself confronted. This is an attempt to understand how, at a particular point in time, the funk fan received a widely disclosed profile as a problem that requires a specific type of intervention. <![CDATA[<b>Teaching work and training models</b>: <b>old and new challenges and representations</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742010000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este texto se propõe a discutir o peso das representações relativas ao exercício da profissão docente e seu enraizamento histórico, à luz de pesquisas recentes sobre o trabalho dos professores da educação básica no país e a sua formação nos cursos de licenciatura e pedagogia, conferindo especial atenção ao período de criação dos sistemas de ensino, porque gerador de paradigmas que persistem na atualidade. Discute também a interseção de fatores que provocam mudanças no trabalho e na formação docente e implicam redefinições das características profissionais da sua atuação em vista das transformações da função social da escola na contemporaneidade. Para tanto, considera: o ingresso dos professores de origem popular no ensino superior e o caráter regressivo das políticas públicas; a exclusão social e as condições de educabilidade na escola que se universaliza; a nova clientela escolar e os padrões de relacionamento professor aluno. Esses padrões passam por recortes culturais e cognitivos que têm a ver com a atenção à diversidade, as alterações nas relações de poder entre as gerações e aos modos diversos e coetâneos de apropriação da cultura.<hr/>This text proposes to discuss the weight of the representations relating to the exercise of the teaching profession and its historic roots, in the light of recent research on the work of basic school teachers in Brazil (pre-school, primary and secondary school teachers) and the training they receive on their teacher's courses, paying special attention to the period when education systems have been created, because they generate paradigms that persist today. Also discussed is the intersection of factors that bring about changes in the work and training of teachers and imply the need for redefining the professional characteristics of their action in view of the transformations that have taken place in the social function of the school in the present days. To do so the following aspects are considered: the entry of teachers who come from a lower class background to higher education and the regressive nature of public policies; social exclusion and educational conditions in schools that are becoming universal; the new students that arrive at school and teachers/students relation standards. These standards are related with cultural and cognitive aspects that have to do with attention to diversity, changes in power relations between generations and different and contemporary ways of appropriating culture by social actors in school. <![CDATA[<b>Secondary school students and the attractiveness of a teaching career in Brazil</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742010000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo traz os resultados de pesquisa cujo objetivo foi investigar a atratividade da carreira docente no Brasil pela ótica de alunos concluintes do ensino médio, uma vez que se tem divulgado a perda de interesse pela opção profissional pelo magsitério por parte dos adolescentes. O estudo foi realizado em escolas públicas e particulares de cidades de grande ou médio porte das diferentes regiões do país. Os dados utilizados para as análises têm origem em duas fontes: questionário e grupos de discussão. Nos resultados, a rejeição à carreira docente é recorrente entre os jovens pesquisados. As justificativas dos estudantes para a falta de atratividade da carreira se relacionam à ausência de identificação pessoal com a docência, às condições sociais e financeiras de exercício da profissão, à própria experiência escolar dos alunos e à influência familiar.<hr/>The article presents the results of research, the objective of which was to investigate the attractiveness of a teaching career in Brazil from the viewpoint of students in the final year of secondary education, since it has been widely disclosed that there is a loss of interest in choosing teaching as a profession on the part of adolescents. The study was carried out in public and private schools in large or medium-size cities in different regions in Brazil. The data used for the analyses originated from two sources: a questionnaire and discussion groups. The results show that rejection of a teaching career is a recurrent theme among the young people involved in the research. The justifications of the students for the lack of attractiveness of the career are related to the absence of a personal identification with teaching, the social and financial conditions associated with exercising the profession, the students' own school experience and family influence. <![CDATA[<b>On-line mentoring program for novice teachers</b>: <b>phases of a process</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742010000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Neste artigo analisamos as fases evidenciadas no desenvolvimento do Programa de Mentoria do Portal dos Professores da Universidade Federal de São Carlos (SP). O programa se caracteriza por ser online e é dirigido para professores dos anos iniciais do ensino fundamental com até cinco anos de experiência. Foi conduzido por três pesquisadoras e onze mentoras (professoras experientes) que acompanharam individualmente, a distância e por meio de correspondências eletrônicas, 56 professoras iniciantes durante períodos entre seis meses a dois anos e meio. Do ponto de vista teórico consideramos a literatura relativa à aprendizagem e desenvolvimento profissional da docência; início da carreira docente; processos de mentoria e educação a distância. Metodologicamente desenvolvemos uma pesquisa-ação a partir de estratégias construtivo-colaborativas. As principais fontes de dados foram as correspondências trocadas entre mentoras e professoras iniciantes; diários reflexivos de mentoras e professoras iniciantes; redação de casos de ensino pelas professoras iniciantes; registros de observação das reuniões semanais ocorridos entre pesquisadoras e mentoras. Os resultados apontam que os processos de mentoria investigados ocorrem segundo fases distintas (fase inicial ou de aproximação; fase de desenvolvimento ou aprofundamento; fase de desligamento) com características, objetivos e procedimentos próprios.<hr/>This article analyzes the development phases of the On-line Mentoring Program at the Teachers Portal of Universidade Federal de São Carlos. The mentoring program is an on-line program aimed at elementary school teachers at the first grades with up to five years of experience. It is carried out by ten mentors coaching by electronic 56 novice teachers during six to 28 months. Its theoretical framework includes literature on teacher learning and professional development, the first years of teaching, mentoring processes and distance education. The research design adopted in this investigation can be characterized as action-research founded on constructive-collaborative strategies. Its chief sources of data were: written communications between mentors and novice teachers, mentors' and novice teachers' reflexive journals, and reports on observations at weekly meetings between mentors and researchers. Results indicate that the investigated mentoring processes occur consistent with distinct phases and their intrinsic characteristics, goals and procedures. <![CDATA[<b>The professional model of reference in initial teacher training</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742010000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Esta investigación se planteó como objetivo central desentrañar el/los modelo(s) de ciencia(s) y los modelos de praxis que subyacen en los procesos de formación de los profesionales de pedagogía de un centro de estudios de nivel superior a fin de dar cuenta de los modelos profesionales vigentes y establecer eventuales relaciones entre estos modelos teóricos y los modelos prácticos, mediante una metodología de carácter cualitativo-interpretativa. Los resultados evidenciaron una relativa convivencia entre los modelos profesionales de referencia cognitivo y constructivista, avalada en un cambio paradigmático que se desplaza desde el positivismo al interpretativo.<hr/>This investigation arose as a central objective to unravel the / those model (s) of science and the praxiological models that underlie the training processes of education professionals from a center of higher education studies in order to take into account current professional models and establish possible relationships between these theoretical models and practical models, using a qualitative and interpretative methodology. The results showed that there is a relative coexistence between professional models with a cognitive and constructivist reference point, endorsed by a paradigm shift that moves from positivism to interpretation. <![CDATA[<b>The curriculum and the double logic of insertion</b>: <b>university students and professional practices</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742010000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en La práctica intrauniversitaria y sus reglas autolegitimatorias, no tienen relación directa con las prácticas profesionales de quienes egresan de las universidades. De tal manera los planes de estudio pueden mantener sistemática disociación con las necesidaes profesionales, sin que ello implique disfunción alguna dentro de la actividad universitaria. Por cierto que la Universidad no tiene por qué responder mecánicamente a las demandas del mercado; pero sí debe asumir que la noción de crítica social debe resultar inmanente a las prácticas profesionales para las cuales se forma a los estudiantes. De lo contrario, se prepara a los mismos para el desempleo y la inadecuación laboral, o para un discurso que será abandonado en cuanto se inicie la actividad profesional.<hr/>Intra-university practice and its self-legitimizing rules have no direct relationship with the professional practices of university graduates. So, study plans may be systematically dissociated from professional needs, but this does not implyes any dysfunction within university activity. It is true that the University has no reason to respond mechanically to the demands of the market, but the institution must assume that the notion of social criticism is to result immanent to the professional practice for which it prepares students. Otherwise, it prepares them for unemployment and unsuitable employment, or for a discourse that will be abandoned as soon as they start their professional activities. <![CDATA[<b>Distance learning and knockon effects</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742010000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo é composto de duas partes. A primeira delas apresenta dois argumentos de natureza mais abstrata que constituem ponto de partida para o desenvolvimento da segunda parte, mais voltada para a discussão de alguns aspectos de políticas de educação a distância, isto é, do papel do poder público no fomento e conformação dessa modalidade de educação. Pretende-se, primeiro, estabelecer algumas premissas para entender a emergência desse fenômeno e alguns de seus condicionantes e consequências. Depois, sugerir algumas ferramentas analíticas que nos permitam refletir sobre as políticas públicas voltadas para essa área.<hr/>This article is divided into two parts. The first presents two abstract arguments that constitute the starting point for the development of the second part, which is directed towards discussing some aspects of the distance learning policies, i.e., the role of public authorities in encouraging and shaping this type of education. First of all, it is intended to establish some assumptions to understand the emergence of this phenomenon and some of its conditioning factors and consequences; then to suggest some analytical tools to allow us to reflect on public policy in this area. <![CDATA[<b>Expansion and quality of primary and secondary education in Brazil</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742010000200013&lng=en&nrm=iso&tlng=en O trabalho consiste em uma apreciação crítica sobre a taxa de escolarização bruta, fluxo escolar, desempenho do estudante, evasão, repetência e outros indicadores utilizados como parâmetros para a avaliação da qualidade na educação básica brasileira. Trata-se de matéria de caráter ensaístico sobre o fato de que o custo de universalizar as matrículas foi uma perceptível queda no rendimento dos alunos. No entanto, o trabalho mostra que a qualidade deve ser considerada em termos representados pelos ganhos sociais da universalização do ensino e não unicamente pelas notas obtidas nas provas. São expostos problemas conceituais referentes ao novo Índice de Desenvolvimento da Educação Básica, utilizado na formulação de políticas públicas para que o Brasil melhore sua posição no ranking internacional da educação.<hr/>This paper is a critical appreciation of the overall schooling rate, school flow, student performance, truancy, repeat years and other indicators used as parameters for assessing the quality of Brazilian education. This is essay material about the fact that the cost of making school enrollment universal led to a perceptible drop in student performance. Nevertheless, the work shows that quality must be considered in terms that are represented by the social gains achieved as a result of the universilization of education and not only from the marks obtained in tests. Conceptual problems are revealed, such as those relating to the new Basic Education Development Index (primary and secondary education), which is used in Brazil for formulating public policies in order to improve its position in the international education ranking. <![CDATA[<b>Difference in the curriculum</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742010000200014&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo procura pensar um currículo com a diferença, conforme conceituada por Gilles Deleuze, para abalar os extratos dos currículos já formados e experimentar fazer um currículo movimentar-se. Traz, como mote para essa experimentação, linhas de currículos traçadas em uma investigação que cartografou os fazeres curriculares de três professoras que trabalham em três escolas distintas. Utiliza vários conceitos retirados do pensamento da diferença deleuziano para pensar linhas virtuais no território do currículo. Defende a necessidade de pensar o currículo em suas bifurcações, em seus escapes, variações e linhas de fugas. Prioriza a diferença em vez da identidade, e segue as ramificações que surgem desse pensamento. Procura fazer traçados que racham os extratos dos currículos existentes, em seu meio, para ver a diferença fazer o seu trabalho. Experimenta, por fim, fazer a diferença operar para pensar um currículo como território de multiplicidades, somas, desejo, desterritorializações, cultivo de alegrias e afectos.<hr/>This paper intends to consider a curriculum with the difference, as conceptualized by Gilles Deleuze, in order to shake the extracts of the already existing curriculums so as to give rise to a new one. It brings, as a means of experimentation, lines traced in an investigation which has mapped out the curriculum of three teachers working in three different schools. Concepts taken from the deleuzian thought on difference are used to establish virtual lines in the territory of the curriculum. The need to consider the curriculum with its bifurcations, escapes, variations and escape lines is defended. Difference is prioritized, as opposed to identity, and the ramifications that emerge from this thought are then followed up on. Its lines and traces aim to break the extracts of the already existing curriculums so as to enable us to observe difference doing its job. Last but not least, it means to operate with difference in such a way that the curriculum may be viewed as a multiple territory of summation, desire, extinction of territorial boundaries as well as cultivation of joys and affections. <![CDATA[<b>A discussion about learning competences</b>: <b>problems and alternatives</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742010000200015&lng=en&nrm=iso&tlng=en As competências se tornaram parte do discurso educacional, principalmente após a publicação das Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio e dos Parâmetros Curriculares Nacionais pelo Ministério da Educação. Todavia, tem-se observado que sua compreensão não é clara. Este artigo apresenta e discute alguns problemas e alternativas acerca da noção e da lógica das competências. Além disso, questiona as práticas e os saberes docentes.<hr/>Competences became part of the educational discourse, mainly after the issue of the National Curriculum Guidelines for Secondary Education and the National Curriculum Parameters by the Brazilian Ministry of Education. However, it has been observed that their comprehension is not clear. This paper presents and discusses some problems and alternatives about the notion and the logic of competences. Moreover, the practices and teacher knowledge are questioned. <![CDATA[<b>Education beyond the school</b>: <b>embraced by other knowledges</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742010000200016&lng=en&nrm=iso&tlng=en Nossa inserção na temática da educação no campo social advém de pesquisas que se baseiam nos princípios teórico-metodológicos da etnografia. Neste texto ensaiamos, na forma de um estudo teórico, nosso posicionamento sobre as práticas de educação além da escola, ancorado em quatro eixos balizadores. São eles: a urgente superação do debate sobre suas diversas formas de nomeação; o olhar mais minucioso para a questão da intencionalidade presente (ou não) nas práticas de educação no campo social; uma concepção ampliada de educação, designando-a como uma prática social que é também um ato político; a possibilidade de instauração de outras bases teóricas para uma prática de educação que se constitua, pela atitude de abertura e acolhimento, um corpo de saberes transdisciplinar.<hr/>Our involvement with the theme of education in the social field comes from research that is based on the theoretical and methodological principles of ethnography. In this text, which is by way of a theoretical study, we tested our position on the practices of education beyond the school, anchored to four supporting pillars. They are: urgently overcoming the debate about their various forms of appointment; a more detailed look at the issue of intentionality that is present (or not) in educational practices within the social field; an expanded concept of education, designating it as a social practice that is also a political act; the possibility of introducing other theoretical bases for educational practice that, because of its attitude of openness and welcoming acceptance, constitutes a transdisciplinary body of knowledge. <![CDATA[<b>Social policies for children and adolescents in Brazil</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742010000200017&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo analisa a emergência e o desenvolvimento das políticas sociais de atendimento infanto-juvenil concomitante ao processo de desenvolvimento do sistema de proteção social nacional, focalizando algumas das principais representações atribuídas à infância, de acordo com o período histórico e político de cada época. Busca-se apresentar a noção de infância instituída sob a constituição do aparato do Estado de Bem-Estar brasileiro, de forma a situá-la em um contexto mais amplo de transformações históricas e políticas que envolveram a emergência e consolidação das políticas sociais destinadas ao atendimento à criança e ao adolescente no Brasil ao longo do século XX e início do século XXI.<hr/>This article analyses the emergence and development of social policies for children and adolescents attendance that are in line with the development process of the Brazilian social protection system, focusing on some of the main representations attributed to childhood, according to the historical and political periods. It seeks to present the notion of childhood instituted under the constitution of the Brazilian welfare state, in such a way as to place it within the broader context of the historical and political transformations that involved the emergence and consolidation of the social policies directed towards children and adolescents in Brazil in the 20th century and the beginning of the 21st.