Scielo RSS <![CDATA[Ciência da Informação]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0100-196520040001&lang=en vol. 33 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[<B>Revista Ciência da Informação 100% eletrônica</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-19652004000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<B>Industrial classification and its importance in analysis by sector</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-19652004000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente artigo tem como objetivo apresentar conceitos acerca das classificações industriais, mostrando-se a importância dos sistemas de classificações e a necessidade de correlação entre as classificações dos diferentes países. As classificações internacionais são baseadas na "Família Internacional de Classificações Econômicas e Sociais", que englobam atividades econômicas, produtos, consumo, educação, emprego, entre outras. Sua abrangência em relação às classificações de atividades e de produtos envolve as "classificações de referência (como a ISIC e a CPC), as classificações derivadas (como a NACE e a CPA) e as classificações relacionadas (como a ANZIC e a NAICS), cuja harmonização é realizada por gestores de classificação, como o INDEC, da Argentina, o INE, de Portugal, e o IBGE, do Brasil. As classificações de atividades e de produtos na economia constituem instrumento básico para obtenção de informações e análise dos dados estatísticos.<hr/>The objective of the present article is to present concepts related to industrial classification systems and to demonstrate both the importance of classification systems and the necessity of correlation between the classification systems in use in different countries. International classification is based on the "International Family of Economic and Social Classifications", which contains classifications of economic activities, products, consumption, education, employment and social factors, amongst others. The scope of the international family of economic and social classifications in relation to activities and products involves reference classifications, (such as the ISIC and the CPA), derived classifications (such as the NACE and the CPC), and related classifications (such as the ANZIC and the NAICS). The harmonization of these classifications is undertaken by organizations which specialize in classification management, such as INDEC in Argentina, INE in Portugal and IBGE in Brazil. This being the case, the classifications of economic activities and products constitute a basic tool for obtaining information and analyzing statistical. <![CDATA[<B>Modelling of knowledge domains</B>: <B>an investigation of fundamental princips</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-19652004000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en As teorias e metodologias desenvolvidas, tanto no escopo temático da ciência da informação quanto no da ciência da computação, que estão voltadas para a representação do conhecimento, apresentam, de forma mais ou menos abrangente, discussões sobre princípios como contexto de conhecimento, natureza dos conceitos, relações entre conceitos e sistemas de conceito. No campo do quadro teórico, investigam-se os modelos de abstração utilizados nas duas áreas e modelos representacionais associados à modelagem de sistemas de banco de dados, especificamente o modelo orientado a objetos. Da ciência da informação, analisam-se teorias ligadas à representação de sistemas de conceitos, como a teoria da classificação facetada e a teoria do conceito. Da teoria da terminologia, utilizam-se princípios estabelecidos para a determinação de conceitos e suas relações. Garantindo a especificidade de cada área, a comparação entre as teorias se dá, tendo em vista quatro pontos relacionados ao processo de modelização, a saber: o método de raciocínio; o objeto de representação; as relações entre os objetos; as formas de representação gráfica.<hr/>Theories and methodologies developed within the subject scope of both Information Science and Computer Science and designed to knowledge representation, present, in a somewhat comprehensive way, discussions on principles such as knowledge contexts, nature of concepts, relationships between concepts and systems of concepts. Thus, in terms of theoretical framework, abstraction models used by the two fields are investigated. As to Computer Science, representational models related to the modeling of data bank systems are investigated, more specifically the object-oriented model. Concerning information science, theories related to the representation of systems of concepts are analyzed, such as the theory of faceted classification and the theory of concept. As to the theory of terminology, principles established for determining concepts and their relationships are used. While assuring the specificity of each area, theories are compared, aiming at four topics related to the modeling process: the method of reasoning; the object of representation, the relationships among objects; the forms of graphical representation. <![CDATA[<B>The cognitive presence in information science and its environment</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-19652004000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se analizan las circunstancias que enmarcaron la aparición y desarrollo de la perspectiva cognitiva en la ciencia de la información. Se argumenta el surgimiento de una nueva etapa de la historia de esta disciplina. Se examinan conceptos centrales de esta área de conocimiento desde este enfoque. Se hacen consideraciones en torno a las limitaciones de esta propuesta. Incluye bibliografía.<hr/>The circumstances that conditioned the appearance and development of the cognitive perspective in information science are analyzed. The emergence of a new stage of the history of this discipline is argued. Central concepts of this knowledge area are examined from this approach. Considerations are presented around the limitations of this proposal. Bibliography included. <![CDATA[<B>Physical activity and sport sciences spanish scientific and technical journals</B>: <B>ISO norms adjustment and normalization grade</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-19652004000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo tiene por objeto conocer el grado de normalización y la adecuación de las revistas científico-técnicas españolas del campo de las Ciencias de la Actividad Física y el Deporte a diversos apartados clave de las normas ISO 8-1977 e ISO 215-1986. A partir de la observación directa de los fascículos, se han confeccionado dos índices para calcular el Grado General de Normalización (GGN) y el Grado Fundamental de Normalización (GFN). Los resultados indican que el ajuste de las publicaciones a la norma ISO 8-1977 es equivalente a la de otros campos españoles como el de Economía y el de Tecnología, mientras que es menor en la norma ISO 215-1986. La mayoría de las revistas presentan un GFN inferior a su respectivo GGN. Como principal conclusión se señala la existencia de un margen considerable de mejora en las revistas estudiadas, especialmente en los aspectos fundamentales de las normas.<hr/>The objective of this paper is to know the normalization grade and adjustment of Spanish scientific and technical journals of Physical Activity and Sport Sciences to various key epigraphs of the ISO 8-1977 and ISO 215-1986 norms. Also two indexes are made to calculate the General Normalization Grade (GGN) and the Fundamental Normalization Grade (GFN) of the journals. Results show that journals adjustment to ISO 8-1977 is equivalent to the journals of other Spanish fields as Economy and Technology, while it is less adjusted in relation to ISO 215-1986. Most of the journals show an inferior GFN respective to its GGN. A considerable range of improvement in the journals studied, especially in the fundamental aspects of the ISO 215-1986 norm and some of the ISO 8-1977 norm, is the main conclusion of the study. <![CDATA[<B>Motivating factors in use of web site</B>: <B>a case study</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-19652004000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en A partir da adaptação de um conjunto de critérios de avaliação de sites web centrados no usuário, foram identificados fatores motivadores de uso de site de governo eletrônico. O site web selecionado para análise foi o Comprasnet. O objetivo geral da pesquisa foi identificar os critérios determinantes na tomada de decisão pela opção de uso do Comprasnet. Para tanto, foram realizadas entrevistas por telefone, em âmbito nacional, com os usuários do Comprasnet. Concluiu-se com a apresentação e discussão dos fatores motivadores de uso do Comprasnet, e foram apresentadas as limitações e recomendações para estudos posteriores.<hr/>Motivating factors for use of electronic government site have been identified from an adaptation of a set of evaluation criteria of web sites focused on the user. The web site selected for analysis was Comprasnet. The general purpose of the research was to identify the predominant criteria in decision-making when Comprasnet was chosen. Several interviews were carried out with Comprasnet users by telephone nationwide. As a conclusion, presentation and discussion of the motivating factors were brought forth, as well as the hampers and recommendations for further studies. <![CDATA[<B>New technological frontiers of information actions</B>: <B>questions and approaches</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-19652004000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Mudanças significativas dos conceitos e abordagens acerca da informação e da comunicação acontecem ao mesmo tempo em que muda a relação entre os usos da linguagem e as mediações tecnológicas desses usos - ainda que não seja de forma causal. O mesmo aconteceria com a reformulação dos dispositivos de informação pela crescente convergência entre as tecnologias culturais e de reprodução e as tecnologias digitais. Nesse contexto, dir-se-ia que, ao desativar constrangimentos físicos das ações de transferência de informação, colocam-se em relevo outros problemas e possibilidades de recuperação e busca de informação. Ocupa-se assim da comunicação de informação entre diferentes comunidades de interlocução, das quais a comunicação multicultural seria um caso e, quiçá também, um paradigma, indagando-se acerca dos usos metafóricos da linguagem como novas categorias de entendimento e descrição das ações de informação.<hr/>Significant changes in the concepts and approaches regarding information and communication have been taking place at the same time as the relationship between language uses and the technological mediations of such uses are also changing - although not in a causal way. The same has happened with the reformulation of information devices due to the increasing convergence of cultural and reproduction technologies and digital technologies. In this context, we can say that, when deactivating the physical constraints of information-transfer actions, other problems and possibilities of information search and retrieval arise. Thus, we deal with information communication among different interlocution communities, of which multicultural communication is a case as well as, perhaps, a paradigm, raising questions about metaphoric uses of language as new categories for understanding and describing information actions. <![CDATA[<B>Collaborative research</B>: <B>an alternative training of teacher for media</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-19652004000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente artigo propõe discutir a relação entre o professor e as novas tecnologias. Abordam-se questões relacionadas à resistência ou a formas inadequadas do uso de tecnologias pelos professores. As reflexões apresentadas ressaltam a necessidade de investimento na formação inicial e contínua que pode contribuir para a implementação de projetos que visem à utilização das novas tecnologias na escola. Apresentamos a pesquisa colaborativa como uma possível solução para efetivar mudanças significativas na utilização das tecnologias, contribuindo para a formação do educador.<hr/>This present article propose to discuss the relationship between the teacher and the new technologies, listing questions about iresistences due to the use and conservative innovation. The discussions pass by the need of investment in the initial and continuous formation, that can contribute to the implementation of the projects that seek the use of the new technologies. We present the colaborative research as a possible solution to execute significant changes through of the use of technologies, contributing to the formation of the educomunicator. <![CDATA[<B>Information system</B>: <B>instrument for decision making in management performance</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-19652004000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo tem como objetivo analisar a utilização de sistemas de informação enquanto instrumento para a tomada de decisão no exercício da gerência. Apresenta resultados da pesquisa realizada com os coordenadores e gerentes das unidades funcionais do Hospital das Clínicas da Universidade Federal de Minas Gerais. Baseada em pesquisa descritiva, a análise dos dados revela que o modelo de gerência fundamentado em unidades funcionais é um passo importante para a reorganização institucional. Demonstra que os sistemas de informação são instrumentos importantes para o exercício da gerência. Aponta subsídios para o desenvolvimento de sistemas de informação, bem como para sua automação.<hr/>This article has the objetive of analysing the use of Information Systems as a tool for management decision-making. It presents results of a research done with coordinators and managers of Functional Units of Hospital das Clínicas from the Federal University Minas Gerais, Brazil. The data analysis, which was based on descriptive research, demonstrates that the model of management based on Functional Units is an important step towards institutional reorganization. It demonstrates that Information Systems is an important tool to decision making process. It indicates the ways and means to Information Systems development as well as its automation. <![CDATA[<B>New paradigms for evaluation of the information quality health retrieved on the <I>Web</B></I>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-19652004000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en A revolução nos paradigmas de produção do conhecimento e as implicações na qualidade de informação disponibilizadas na World Wide Web (Web) são analisadas. Apresentam-se as questões relacionadas com os critérios de avaliação da qualidade da informação em saúde recuperadas na Web, com ênfase naqueles definidos pela Agency for Health Care Policy and Research (AHCPR), do Health Information Technology Institute (Hiti). Destacam-se os estudos e as iniciativas internacionais desenvolvidas com o objetivo de avaliar, controlar a assegurar a qualidade da informação em saúde na Web e as propostas de instituições brasileiras quanto a esta questão.<hr/>The revolution in the paradigms of the knowledge production and the implications in the information quality available on the World Wide Web (Web) are analyzed. Presents the questions related with the evaluation criteria of the information quality health retrieved in the Web, focusing on the criteria defined by the Agency for Health Care Policy and Research (AHCPR), of the Health Information Technology Institute (Hiti). To point out the studies and the international initiatives developed with the objective to evaluate, to control and to assure the quality of Health information in the Web and the proposals of Brazilian institutions concerning these questions. <![CDATA[<B>The political context and the discurse of the of information science in Brasil</B>: <B>an analyse from the Ibict</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-19652004000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Desde suas origens, a ciência da informação no Brasil esteve estreitamente vinculada ao sistema governamental de C&T, o que implicou sua estreita relação com as políticas de Estado. As mudanças políticas e ideológicas por que passou o país nos últimos 50 anos influíram de forma marcante nos caminhos percorridos pela CI. A discussão de como as ideologias e as políticas públicas influenciaram a CI, a partir da análise do Ibict, pode fornecer instrumentos para entender o momento atual e pensar o futuro da CI no país.<hr/>Information Science in Brasil, in its origin was linked to R&D government system which caused its evolution well related to the govern politics. The ideological and political changes, in the last 50 years, influenced strongly the paths of IS. The discussion of how the ideologies and public policies influenced IC from the Ibictanalises, may supply instruments for us to understand the present moment and make us think about IC’s future in Brasil. <![CDATA[<B>Scientific journalism applied to the area of electrical power in the context of a sustainable development</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-19652004000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo trata de uma pesquisa aplicada de jornalismo científico on-line que fundamenta a questão energética contemplada no contexto do desenvolvimento sustentável. A pesquisa, desenvolvida em nível de mestrado, originou uma mídia digital on-line com informações científicas e tecnológicas que permitem visualizar não somente o âmbito técnico, mas também a efetiva relação interdisciplinar do tema com outras áreas de conhecimento, o que constitui um fato de particular importância no contexto de abordagem do desenvolvimento sustentável.<hr/>This paper treats of a research applied to on-line scientific journalism which is the basis for the electrical power issue in the context of the sustainable development. The research was developed on a Master Degree level, which gave origin to an online digital media with scientific information and technologies which allow a visualization of not only the technical range, but also the effective interdiscipline relation with reference to other areas of knowledge. This is very important for an approach of the sustainable development. <![CDATA[<B>Philosophical aspects of the virtual and the symbolic work on cyberspace</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-19652004000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Discute os aspectos filosóficos do virtual e relaciona-os com o ciberespaço. Assim, o virtual é capaz de explicar um novo modelo de realização das formas simbólicas, ou seja, aquela tomada no pólo do virtual onde a conjunção e... e... constitui-se em aliança desenhando o conhecimento sob a forma de rede e explicando a desmaterialização das obras, contra a realidade tomada no pólo da "reificação", cujo paradigma é o da materialidade. A virtualização no ciberespaço potencializa a virtualidade da linguagem produzindo formas simbólicas que são, em essência, metamórficas. O virtual opera, ainda, a desterritorialização dos signos, portanto a desmaterialização das obras, produzindo uma complexidade na representação humana, em vez de uma substituição completa das obras.<hr/>The philosophical aspects of the virtual are discussed and related to the cyberspace. So, the virtual is able to explain a new model of carrying out symbolic forms, that is, that take-over in the pole of the virtual where the conjunction and … and …consists of an alliance displaying knowledge under the network form and explaining the dematerialization of the works, against reality taken over in the pole of "reification", the paradigm of which is the one of materiality. Virtualization in cyberspace makes language virtuality potential, yielding symbolic forms which are essentially metamorphic. Moreover, the virtual works up the deterritorialization of the signs, including, therefore, the dematerialization of the works yielding a complexity in human representation, instead of a complete substitution of the works. <![CDATA[<B>Technologies of information and communication</B>: <B>new forms of sociability in the university libraries</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-19652004000100014&lng=en&nrm=iso&tlng=en A utilização das tecnologias de informação e comunicação na vida cotidiana criou novas formas de interação entre as pessoas, que implicam o redimensionamento das funções e dos papéis sociais. O objetivo deste estudo foi verificar como são percebidas as novas formas de sociabilidade pelos bibliotecários e analisar, nas relações entre tais profissionais e os usuários, as mudanças decorrentes do emprego das tecnologias de informação e comunicação. Os dados foram obtidos em entrevistas com profissionais das bibliotecas universitárias públicas e privadas de Porto Alegre-RS. Concluiu-se que os bibliotecários percebem claramente as novas formas de sociabilidade no seu ambiente de trabalho, considerando a tecnologia um fator de interferência na relação com os usuários. Outro elemento identificado foi a existência de zonas de conflito introduzidas pela mediação das tecnologias de informação e comunicação nas bibliotecas universitárias, comuns no jogo da sociabilidade.<hr/>The use of new communication and information technologies in daily life has created new forms of interaction between people. These new forms of sociability cause changes on both the functions and social roles. In this study, the goal was to verify how those new forms of sociability, which are influenced by the use of new technologies are perceived by librarians and to analyze the changes in relationship between such professionals and library users. The data was obtained from interviews with librarians from both public and private university libraries in the city of Porto Alegre-RS. The conclusions include the notion that librarians do clearly perceive those new forms of sociability in their workplace, regarding technology as a factor that influences the relationship with users. Also, the existence of conflict zones, brought by the mediation of communication and information technologies in university libraries, has been identified. <![CDATA[<B>Identifying the user needs on library collections of an academic department</B>: <B>a bibliometric approach</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-19652004000100015&lng=en&nrm=iso&tlng=en A rotina de uma biblioteca universitária de médio para grande porte pode perder de vista os interesses de seus clientes: os usuários. Diante de um aporte de verba, enviam-se memorandos pedindo aos departamentos da instituição listas de itens que gostariam de ver adquiridos. Muitas vezes, os membros do departamento são pegos de surpresa e suas listas são feitas às pressas. Este trabalho apresenta uma medotologia para um sistema interativo de sugestões aos usuários para facilitar a aquisição. Tais sugestões se basearão nos indicativos de necessidades dos próprios usuários, em seus trabalhos científicos. Para a validação inicial, realizou-se experimento em um departamento universitário utilizando a metodologia proposta, na qual acertamos mais de 41% dos itens desejados pelos membros do departamento em estudo.<hr/>A medium to large size academic library can lose sight on the users needs. At the arrival of an unexpected budget for new acquisitions, it is common to see a library’s director sending memoranda to all faculty departments asking for suggestions on the new acquisitions items which they would like to have. This take, most of the time, the faculties by surprise, and their suggestions are done without a deeper reflection. This work aims to show a methodology of an interactive system for the user’s suggestions in order to ease the gathering the suggestions of collection items for the acquisition. Such a methodology is based on the user’s needs obtained by monitoring their own scientific work. In order to initially validate the proposed approach, we carried out an experiment on an faculty department. The result showed that we could guess more than 41% of the informational items desired by that department. <![CDATA[<B>Web Semantics and its contributions to information science</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-19652004000100016&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente artigo apresenta o processo de atualização por que passa a World Wide Web na sua transição para o que tem sido chamado de "Web Semântica". Neste sentido, busca-se identificar as tecnologias, as organizações associadas e o embasamento filosófico e conceitual subjacentes a esta nova web. O artigo também procura apresentar as imbricações existentes com a ciência da informação e as possibilidades de ampliação de escopo dos seus objetos tradicionais de pesquisa com o aporte dos novos padrões e tecnologias que estão sendo desenvolvidos no âmbito da Web Semântica.<hr/>This article explores the updating process that is taking place in the World Wide Web in the transition to what is being called "The Semantic Web". In this sense, we try to identify the technologies, the associated organizations and institutions, the conceptualization and the philosophy that underlie this new web. The article also tries to show the interconnections between the semantic web and the field of information science, and how the semantic web technologies can broaden the traditional information science research subjects. <![CDATA[<B>Quality evaluation program for information services and products</B>: <B>an experiment at the SIBi/USP</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-19652004000100017&lng=en&nrm=iso&tlng=en Descreve a experiência de implantação do Programa de Avaliação da Qualidade dos Produtos e Serviços (PAQ) do Sistema Integrado de Biblioteca da Universidade de São Paulo (SIBi/USP) e apresenta parte dos resultados obtidos na pesquisa. Baseados no modelo SERVQUAL, foram elaborados cinco diferentes questionários, enfocando as dimensões receptividade, empatia, confiabilidade, garantia e tangibilidade, utilizando-se escalas para a indicação do grau de importância e de satisfação do usuário para os itens apontados. A entrevista foi aplicada a um número acidental de usuários, durante uma semana. A análise dos questionários e das entrevistas apontou doze indicadores comuns nos dois métodos de abordagem. São apresentadas as principais recomendações para o aperfeiçoamento da metodologia empregada no estudo, bem como os indicadores que poderão ser incluídos nas próximas etapas do programa.<hr/>This paper describes the initiative taken by the Integrated System of Libraries of the University of São Paulo (SIBi/USP) in order to put into action the Quality of Products and Services Evaluation Program (PAQ). Partial results so far obtained are presented. Based on the well known SERVQUAL model, five different questionnaires were drawn up focusing respectively on the following dimensions: responsiveness, empathy, reliability, assurance and tangibles, and scales were used to measure both the degree of importance and of users&acute; satisfaction for said dimensions. Interviews were applied to an accidental number of users during one week. The analysis of questionnaires and interviews pointed to twelve common indicators in both methods of approaching users. Recommendations are presented for improving the methodology that was employed in the study, as well as indicators that may be used in the coming phases of the program. <![CDATA[<B>Performance indicators</B>: <B>nature, usefulness and construction</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-19652004000100018&lng=en&nrm=iso&tlng=en Los indicadores de desempeño han adquirido trascendencia a partir del establecimiento de la filosofía de gestión de calidad total. Constituyen importantes herramientas de gestión que proveen un valor de referencia a partir del cual se pueden realizar mediciones. En el presente trabajo se analizan los distintos puntos de vista existentes en relación a su naturaleza y utilidad. Se discute el carácter objetivo-subjetivo de los indicadores de desempeño y se puntualiza la diferencia con las estadísticas. Se analiza también a este tipo de indicadores como una herramienta útil en el proceso de evaluación y se revisa su metodología de construcción.<hr/>Performance indicators has become important since the management philosophy of total quality was established. They are management tools which provide a reference value for carrying out measurements. In this paper different points of view are analyzed in relation to its nature and utility. The objective-subjective character of performance indicators is discussed, and the difference is pointed out according to statistics. This type of indicators is also analyzed as a useful tool in the process of evaluation and its methodology of construction. <![CDATA[<b>"Quissamã are we!"</b>: <b>participative construction of hypertext</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-19652004000100019&lng=en&nrm=iso&tlng=en Trata-se de pesquisa realizada em conjunto com a comunidade de Quissamã-RJ, representada pelos alunos, professores e outros agentes educacionais de seis escolas do município. Objetivou a construção de um hipertexto digital, aqui considerado como parte integrante do regime de informação e estrutura significante [informação] para a produção do conhecimento. Parte do princípio de que, para atingir este fim, é necessário a socialização da informação, como parte da responsabilidade social da ciência da informação. O hipertexto é visto como um instrumento para produzir e organizar informações visando à sua disponibilização na Internet, espaço potencial de socialização da informação. O conteúdo informacional do hipertexto reflete um regime de informação sobre a identidade cultural de Quissamã, que tem no folclore um dos elementos mais expressivo.<hr/>This participant research was developed in association with Quissamã community, located in Rio de Janeiro, represented by students, teachers and educational agents of six public schools. The objective of the research was to construct a digital hypertext, considered as a part of an information regime and significant structure [information] with the purpose of producing knowledge. We assume that is necessary to socialize information to produce knowledge, as part of the social role played by information science. The hipertext is considered as an instrument to produce, organize and to make information available in the Internet, known as a potential space to socialize information. The information contents of the hypertext reflects the information regime about the cultural identity of Quissamã, that has in its folklore one of the most expressive elements.