Scielo RSS <![CDATA[Ciência da Informação]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0100-196520100003&lang=en vol. 39 num. 3 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[<b>Authors' productivity of colombian library and information science</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-19652010000300001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabajo analiza la productividad científica de los autores que han publicado documentos en cuatro revistas de ciencia de la información editadas en Colombia desde 1978 a 2009. Se encontraron 555 autores, de los cuales 422 (76%) publicaron un único artículo y 78 (24%) publicaron 2 o más artículos. También se identificaron 11 autores como los más productivos con 21 y 7 artículos cada uno. El número de autores observados fueron estinados con los modelos del poder inverso generalizado, Gauss Poisson inversa generalizada y Poisson lognormal por el método de la máxima probabilidad. Las pruebas de ajuste estadístico chi-cuadrado y K-S mostraron que los tres modelos se ajustan a los datos observados en este trabajo.<hr/>The scientific productivity of the authors who have published papers in four journals of library and information science from Colombia since 1978 to 2009, was analyzed. A total of 555 authors were found; 422 (76%) of them published a single article and 78 (24%) published 2 or more articles. Eleven authors were considered as the most productive with 21 and 7 articles respectively. The data was analyzed with the generalized inverse power, inverse generalized Gauss Poisson, and Poisson lognormal models by the maximum likelihood method. The statistical chi-square and K-S tests showed that the three models fit the observed data. <![CDATA[<b>Ontology of application into the domain of mortality</b>: <b>a tool support for filling out the death certificate</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-19652010000300002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Os dados do Sistema de Informação sobre Mortalidade (SIM) representam a principal fonte de informações sobre mortalidade no Brasil, embora apresentem com frequência alguma inconsistência. Um dos principais problemas na geração de dados confiáveis sobre mortalidade no Brasil decorre das dificuldades enfrentadas pelos médicos para o correto preenchimento da Declaração de Óbitos (DO), documento padrão de alimentação de dados para o SIM. O artigo apresenta uma ferramenta de apoio para o correto preenchimento da DO, representada por meio de uma ontologia de aplicação desenvolvida com a participação de profissionais de saúde especialistas no domínio de mortalidade. A ferramenta foi disponibilizada aos médicos da Secretaria Municipal de Saúde e Assistência de Belo Horizonte (SMSA-BH) por meio de um site contendo os termos definidos na ontologia e seus relacionamentos, dispostos numa estrutura taxonômica. A solução proposta tem como objetivo principal auxiliar os médicos em sua tarefa de registrar os óbitos ocorridos, a partir do preenchimento correto da DO.<hr/>Data from the Mortality Information System (SIM in Portuguese) are the main source of information on mortality in Brazil, in spite of frequent inconsistencies. One of the main drawbacks in the generation of reliable data on mortality in Brazil is due to the difficulties faced by doctors for the correct completion of the Death Certificate (DO in Portuguese). This standard document feeds data into the SIM. The paper presents a support tool for the correct completion of the DO, represented by an application ontology, developed on the field of mortality as. The tool was made available to physicians of City Department of Health and Welfare of Belo Horizonte (SMSA-BH in Portuguese) via a website, containing the terms defined in the ontology and their relationships, arranged in a taxonomic structure. The proposed solution has the main objective of assisting doctors in their task of registering the occurred deaths, by means of the correct way of filling out the DO. <![CDATA[<b>The contribution of the history of concepts to information science</b>: <b>categorical-abstract and analytical-causal dimensions</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-19652010000300003&lng=en&nrm=iso&tlng=en A história dos conceitos, embora ainda pouco explorada pela ciência da informação, pode fornecer importantes contribuições para o estudo de conceitos-chave que constituem o quadro teórico-conceitual num contexto científico. Nessa direção, a história dos conceitos é apresentada como uma ferramenta para o estudo da diacronia e da sincronia do conceito científico na ciência da informação. Para tanto, foi mister compreender a intersecção das dimensões categórico-abstratas e analítico-causais, ambas relevantes por serem constitutivas da própria proposição da história dos conceitos elaborada por Reinhart Koselleck.<hr/>The history of concepts, albeit still little explored by information science, can provide important contributions for the study of key concepts that constitute the theoretical-conceptual framework in a scientific context. Thus, the history of concepts is presented as a tool for the study of diachronic and synchronic features of the scientific concept in Information Science. For such, it was imperative to understand the intersection of the categorical-abstract and analytical-causal dimensions, both relevant for constituting the very proposition of the history of concepts elaborated by Reinhart Koselleck. <![CDATA[<b>Applicability of the fields 490 and 800-830 of the MARC 21 format for bibliographic data</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-19652010000300004&lng=en&nrm=iso&tlng=en O texto traz o histórico e a evolução dos campos 4XX - Séries do Formato MARC 21 para Dados Bibliográficos. Aborda a recente mudança que tornou obsoleto o campo 440 em favor dos campos 490 e 800-830. Ilustra a aplicação dos campos 490 e 800-830 em registros bibliográficos por meio de exemplos, relacionando-os com as regras do Código de Catalogação Anglo-Americano, 2ª edição e descreve o impacto desta mudança nos catálogos bibliográficos.<hr/>This text presents the history and evolution of the fields 4XX - Series statement fields of the MARC 21 Format for Bibliographic Data. Recent change is discussed about the field 440 which was substituted by the fields 490 and 800-830. The application of the fields 490 and 800-830 is illustrated in the bibliographic records by examples mentioning their relation to the norms of the Anglo-American Cataloguing Rules, 2nd edition, describing the impact of this change on bibliographic catalogs. <![CDATA[<b>Dictionaries available online for english language learners</b>: <b>structure and resources</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-19652010000300005&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo descreve a estrutura e as formas de acesso características dos dicionários eletrônicos do tipo on-line disponíveis ao aprendiz de língua inglesa, comparando o conteúdo e os recursos de dois dicionários monolíngues e dois dicionários bilíngües - o Cambridge Advanced Learner's Dictionary (CALD, 2009), o Merriam-Webster Learner's Dictionary (MWLD, 2009), o Reverso Dictionary English/Portuguese (RDEP, 2008) e o Wiktionary Inglês/Português (WIP, 2009). Discute-se a funcionalidade desses instrumentos em relação às demandas do aprendiz.<hr/>The objective of this paper is to describe the structure and methods of accessing online electronic dictionaries available to students of English Language. The content and resources of two monolingual dictionaries and two bilingual ones have been compared: Cambridge Advanced Learner's Dictionary (CALD, 2009), Merriam-Webster Learner's Dictionary (MWLD, 2009), Reverso Dictionary English/Portuguese (RDEP, 2008) and Wiktionary Inglês/Português (WIP, 2009) <![CDATA[<b>The information quality for decision-making in the sensemaking perspective</b>: <b>an extension of the field</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-19652010000300006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este ensaio teórico busca, sob a ótica do sensemaking proposto por Weick (1995), analisar a qualidade da informação no processo decisório organizacional, sugerindo uma proposta para ampliar as técnicas utilizadas para mensurar a qualidade da informação. Para tanto, conceitua informação e processo decisório; aborda os conceitos do sensemaking e discute as dimensões da mensuração da qualidade da informação - apresentando os relacionamentos entre estas dimensões e as propriedades do sensemaking propostas por Weick. Finalmente, o ensaio sugere-se uma agenda baseada na abordagem proposta para utilização em pesquisas empíricas e para a análise em profundidade da aplicação deste relacionamento.<hr/>The objective of this paper, from the sensemaking perspective proposed by Weick (1995), to analyze the information quality used in the organizational decision-making process, suggesting a proposal to expand the techniques used to measure the quality of information. Therefore, this paper: presents the concept of information and decision-making process; addresses the concepts of sensemaking and discusses the dimensions of measuring the quality of information - presenting the relationships between these dimensions and properties of sensemaking proposed by Weick. Finally, this paper suggests an agenda based on the approach proposed for use in empirical research and for in-depth analysis of the application of this relationship. <![CDATA[<b>Conceptual framework of information literacy</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-19652010000300007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Discute os conceitos relacionados ao letramento informacional, visando a propiciar um arcabouço conceitual mais objetivo e rigoroso mediante o desenvolvimento das representações mentais que integram esse processo, bem como as consequentes relações intrínsecas aos diversos sistemas conceituais com ele identificados. Tal empreendimento é importante para se pensar a partir do mesmo referencial de ideias. É proposta uma concepção de 'letramento informacional' com ênfase na aprendizagem, como processo de construção do conhecimento que pode contribuir para a sustentabilidade da vida e a solidariedade humana na sociedade contemporânea.<hr/>This article presents the concepts used in the scope of information literacy, providing a more rigorous and objective framework by means of the development of a structure of mental representations that integrates this process, as well as the resulting intrinsic links to other related concept systems. Such an undertaking is important in order to become possible to think considering the same referential basis of ideas. A conception of 'information literacy' is proposed, with emphasis on learning as a knowledge acquisition process that could therefore contribute to the sustainability of life and the human solidarity in contemporary society. <![CDATA[<b>Educational objects, metadata and repositories in the information society</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-19652010000300008&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo aborda os objetos de aprendizagem no contexto da sociedade da informação. Apresenta os principais conceitos descritos na literatura para este novo recurso didático. Descreve os padrões de metadados adotados na descrição de objetos de aprendizagem, focalizando objetivos e as instituições responsáveis pelo seu desenvolvimento. Aponta os repositórios mais representativos existentes em nível nacional e no exterior, destacando suas principais características. Conclui tecendo considerações acerca dos benefícios desta nova iniciativa para o acesso aos recursos educacionais, ressaltando a contribuição da ciência da informação e da biblioteconomia neste domínio.<hr/>This article deals with the objects of learning in the context of information society and presents the main concepts described in the literature for this new didactic resource. The standards metadata for describing objects of learning are pointed out, bringing into focus objectives and institutions responsible for their development. The most representative repositories existing at national and international level are pointed out, underlining their main characteristics. As a conclusion, some considerations about the benefits of this new initiative are bought forth for the access to educational resources, emphasizing the contributions of Information and Library Sciences to this area. <![CDATA[<b>The BiblioGrad method for evaluating the collections of undergraduate books</b>: <b>instrument for managing the acquisition resources in university library systems</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-19652010000300009&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo apresenta um método criado no âmbito da Biblioteca Central da Universidade Federal do Rio Grande do Sul para a avaliação de acervos de livros que subsidiam as atividades de ensino de graduação. Descreve a fase de montagem do sistema de informações necessário para a elaboração do relatório de avaliação dos acervos. E, por fim, apresenta como os dados do relatório são congregados numa fórmula proposta com a finalidade de distribuir recursos para compra de livros de graduação entre as unidades do sistema de bibliotecas.<hr/>This paper presents a method elaborated in the context of the Central Library of the Universidade Federal do Rio Grande do Sul for the evaluation of the book collections which give support to the undergraduate teaching activities. It describes the structuring phase of the information system for the elaboration of the collection evaluation report. And lastly, it shows how the report data are joined in a formula for allocating funds for the purchase of undergraduate books among the library system units. <![CDATA[<b>Textos escritos e editados pela autora Susan Pearce: visão analítica sobre os textos</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-19652010000300010&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo apresenta um método criado no âmbito da Biblioteca Central da Universidade Federal do Rio Grande do Sul para a avaliação de acervos de livros que subsidiam as atividades de ensino de graduação. Descreve a fase de montagem do sistema de informações necessário para a elaboração do relatório de avaliação dos acervos. E, por fim, apresenta como os dados do relatório são congregados numa fórmula proposta com a finalidade de distribuir recursos para compra de livros de graduação entre as unidades do sistema de bibliotecas.<hr/>This paper presents a method elaborated in the context of the Central Library of the Universidade Federal do Rio Grande do Sul for the evaluation of the book collections which give support to the undergraduate teaching activities. It describes the structuring phase of the information system for the elaboration of the collection evaluation report. And lastly, it shows how the report data are joined in a formula for allocating funds for the purchase of undergraduate books among the library system units.