Scielo RSS <![CDATA[Religião & Sociedade]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0100-858720130002&lang=en vol. 33 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[<b>Editorial</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-85872013000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>"This is too mixed"</b>: <b>social and mediatic projects, health and public safety programs, religion and politics in the peripheries of Rio de Janeiro</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-85872013000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente artigo se propõe a analisar o show da banda gospel Ministério Diante do Trono, no Complexo do Alemão, realizado três meses após sua ocupação pelo Exército no contexto da política de pacificação, visando discutir mediadores e mediações privilegiados da relação entre religião, política e mídia no Rio de Janeiro. Tal perspectiva parte da ideia de que a paisagem midiática é crucial para a discussão de questões políticas, sociais e religiosas na atualidade, no Estado do Rio. Através de um olhar sobre o programa de pacificação promovido pela segurança pública fluminense, este artigo aborda o processo de produção e manutenção efetiva de um projeto moral de redenção conduzido pelo Estado do Rio de Janeiro, de modo associar a "libertação" político-estatal dos territórios do domínio do crime, com a libertação religiosa cristã do pecado, do mal e do inimigo.<hr/>This article aims to analyze the show of the brazilian gospel band Ministério Diante do Trono that took place at Complexo do Alemão - RJ, performed three months after its occupation by the Army in the context of the policy of "pacificação" (pacification), in order to discuss privileged mediators and mediation of the relationship among religion, politics and media in Rio de Janeiro. This perspective is based on the idea that the media landscape is crucial to the discussion of political, social and religious issues today in the state of Rio. Through an analysis of the pacification program promoted by the public safety state policy, this article discusses the process of production and maintenance of an effective moral project of redemption conducted by the government of the state of Rio de Janeiro, in order to associate the political "liberation" of some territories from the domain of crime, with a Christian religious liberation from sin, evil and the enemy. <![CDATA[<b>Mass media production and religiosity</b>: <b>transnational dynamics of the evangelical communications</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-85872013000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en La circulación internacional de bienes simbólicos a través de los medios de comunicación ha generado numerosos debates sobre los modos de interpretar y analizar los procesos comunicacionales en las tramas culturales contemporáneas. En este trabajo nos referimos a la conformación de una cadena de radiofonía evangélica con sede en Miami, integrada por radios afiliadas que retransmiten la señal en distintas ciudades de Latinoamérica. Las características de esta red nos permiten indagar las problemáticas de la globalización, transnacionalización y localización cultural en el ámbito de la religiosidad y los medios de comunicación. Profundizamos en las articulaciones espaciales, las mediaciones culturales y las interrelaciones entre iglesias, medios de comunicación y públicos evangélicos configuradas en el contexto de la producción cultural evangélica internacional.<hr/>The international circulation of symbolic goods via the mass media has generated numerous debates on ways to interpret and analyze communication processes in the contemporary cultural frames. In this paper we refer to the formation of an evangelical radio chain based in Miami, made by radio affiliates that broadcast the signal in different cities of Latin America. The characteristics of this network allows us to investigate the problems of globalization, transnationalization and cultural location in the field of religion and the media. We analyze the spatial articulations, cultural mediations and interrelations between churches, mass media and evangelical audiences configured in the context of international evangelical cultural production. <![CDATA[<b>Rebounding from a fall</b>: <b>or how a rubber soldier ended up as an evangelical pastor</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-85872013000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo contempla a trajetória de um nordestino que, durante a Segunda Guerra Mundial, foi para o estado amazonense do Acre, onde se tornará um dos primeiros pastores da Assembleia de Deus. A análise da narrativa de Braz procura entender o discurso e as práticas religiosas levando em conta os interesses econômicos, políticos e sociais dos protagonistas. Torna-se então claro que a missão religiosa, interpretada pelo pastor como o resultado de um chamado divino, é forjada por alianças e disputas de natureza mais material.<hr/>This article tells the story of a Nordestino, Braz, who went to the Amazonian state of Acre during World War II, where he became one of the first ministers of the Assembleia de Deus. Through an analysis of this narrative the article draws attention to religious discourse and practice with the social, political and economic interests of the protagonists. Although the minister explains his mission as the result of a divine calling, there can be little doubt that it is also shaped by the alliances and disputes of a more material nature. <![CDATA[<b>Indigenous appropriations by New Era</b>: <b>the Andean Mysticism in Brazil</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-85872013000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo se propõe a problematizar as conexões entre espiritualidade e ecologia, entendidas como determinantes de uma nova concepção de bem-estar físico e espiritual que passa a configurar o horizonte de um universo de formas de religiosidades. Neste contexto situa-se o movimento espiritual Mística Andina, que visa resgatar a comunhão com a natureza e o distanciamento da sociedade de consumo. O praticante espera atingir um conhecimento cada vez mais íntimo de si, conectando-se com a Mãe Terra (Pachamama). Como parte do movimento Nova Era, a Mística Andina articula uma diversidade de crenças, práticas e ensinamentos que formam um mosaico espiritual de tradições pré-colombianas, cristãs e orientais que se alinham com os valores ambientais e místicos das religiões do self.<hr/>This article aims to explore and discuss the connections between spirituality and ecology, which are determinants of a new conception of physical and spiritual wellness that sets up a common horizon of religious ways. Within this universe it is situated the Mística Andina spiritual movement, which is characterized by the incorporation of an Andean way of life. By opting for an alternative life, devoted to Mother Earth, the practitioner of Mística Andina expects to achieve an intimate knowledge, connected with Mother Earth - Pachamama, according to the Andean mythology. The experience of insertion in the Mística Andina aims to assist individuals to rescue the communion with nature and distance them of the consumer society. As part of the New Age movement, the Mística Andina articulates a diverse set of beliefs, practices and teachings that form a spiritual mosaic of Christian, Oriental, and pre-Columbian traditions, that align with the environmental and mystical values of self-religions. <![CDATA[<b>The symbolic efficacy and therapeutics of religious practices among brazilian workers in Japan</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-85872013000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo explora a noção de apoio social e de eficácia simbólica das práticas terapêuticas oferecidas pela Igreja Messiânica entre os migrantes brasileiros no Japão. Uma grande parcela destes trabalhadores enfrenta problemas de saúde relacionados à pressão no trabalho, isolamento social e dificuldade em comunicar-se. Este trabalho baseia-se no modelo etnográfico. Durante a pesquisa de campo foram realizadas frequentes visitas e entrevistas com líderes e membros do grupo nas cidades com grande concentração de brasileiros. Neste contexto, a Igreja Messiânica percebe um ambiente propício para desenvolver suas práticas de cura. Por outro lado, o grupo mobiliza os membros em prol da difusão de sua doutrina e ideais.<hr/>This paper explores the role of social support and the symbolic efficacy of Messianic Church's therapeutic practices among Brazilian workers in Japan. Many of these workers face health problems related to the stress in the work environment, difficulties of communication and loneliness. This research is based on the ethnographic model. During the fieldwork period frequent visits and interviews were conduct with leaders and members of the group in different cities with large concentration of Brazilians. In this context, the Messianic Church finds a good environment to develop its support activities. Behind these activities, however, the group mobilizes the members to work for the diffusion of their ideals. <![CDATA[<b>The Mother and the Son as pilgrims</b>: <b>two models of catholic pilgrimage in Brazil</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-85872013000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Duas formas de peregrinação, em duas regiões distintas do Brasil. Em São Paulo, no sudeste brasileiro, em direção à cidade-santuário de Bom Jesus de Pirapora, um "sacerdote particular" imita Cristo ao carregar enorme cruz que afirma pesar mais de cem quilos, em um trajeto de cerca de sessenta quilômetros. Isso é feito também, todos os anos, por muitos outros, homens e mulheres, durante a Semana Santa, partindo de várias cidades da região, embora carreguem cruzes bem menos pesadas. Em Belém do Pará, na Amazônia, muitas imagens de Nossa Senhora de Nazaré peregrinam pelas ruas da cidade, durante a festa do Círio de Nazaré, que culmina com enorme procissão, anualmente, no mês de outubro. Essas duas formas de peregrinação são especiais, porque, nelas, quem caminha não são propriamente os romeiros, mas o Filho de Deus e sua Santa Mãe, que o fazem simbolicamente, sendo "corporificados" ou tendo suas imagens conduzidas pelos peregrinos humanos, de ambos os sexos. Este artigo pretende explorar analiticamente aspectos simbólicos desses eventos, à luz da teoria antropológica, a partir de pesquisa de campo (com observação direta) e da bibliografia disponível sobre o tema. Um dos objetivos é mostrar que, na "ética da peregrinação" (Victor Turner), as formas inventivas do imaginário permitem uma troca de papéis entre a divindade e o fiel que é perfeitamente adequada a essa possível gramática do sagrado.<hr/>Two ways of pilgrimage, observed in two distinct regions of Brazil. In São Paulo, in southeastern Brazil, leading to the city-Sanctuary of Bom Jesus de Pirapora, a "particular priest" imitates Christ to load huge cross that he claims to weigh more than 100 kg, on a path of about 60 km. This is done also, every year, by many others, men and women, during Holy Week, from several cities in the region, although they load much less heavy crosses. In Belém do Pará, in the Amazon, many images of our Lady of Nazareth journey through the streets of the city during the weeks immediately before the Círio de Nazaré Catholic Festival, which culminates with an enormous procession, annually, in the month of October. These two ways of pilgrimage are special, because in them whom symbolic walks are not the human pilgrims, but the son of God and his holy mother, which make this pilgrimage being "embodied" or having their images conducted by human pilgrims, of both sexes. This article aims to explore analytically symbolic aspects of these events in the light of anthropological theory, starting from field research (with direct observation) and the available bibliography on the topic. One of the goals is to show that, in the "ethics of the pilgrimage" (Victor Turner), the inventive forms of imagery allow an exchange of roles between the deity and the faithful human subjects that is perfectly suited to this possible grammar of the sacred. <![CDATA[<b>Toca de Assis in crisis</b>: <b>an analysis of the speeches by those who remain in the community</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-85872013000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Fundada em 1994 em Campinas, a "Toca de Assis" se destacava como grupo católico que atraía jovens para uma vida de pobreza radical, consagrada à adoração do Santíssimo Sacramento e ao cuidado com a população de rua. Em 2009, o líder-fundador, Pe. Roberto Lettieri, é afastado e uma crise se instala com a saída da maioria dos membros. Realizado em 2010-11 numa casa masculina, esse estudo analisa os discursos dos membros remanescentes buscando identificar os sentidos atribuídos à referida crise. Valorizando a Igreja Católica, os entrevistados confiam nas decisões de sua hierarquia e acionam os conceitos de "maturidade", "humildade", "Providência Divina" e "purificação" para dar coerência às mudanças identificando nelas continuidade a proposta inicial do próprio fundador.<hr/>Founded in 1994 in Campinas, the "Toca de Assis" called attention because of its ability to attract the youth for a life of radical poverty devoted to the adoration of the Blessed Sacrament and the caring of the homeless. In 2009, the removal of its leader/founder provoked a crisis and a huge amount of members left the group. Carried out in 2010/11 in a male house, this study focuses on the remaining members' speeches, and seeks to identify meanings endowed to the referred crisis. Valuing the Catholic Church, and trusting its hierarchy, the interviewees adopt the concepts of "maturity", "humbleness", "Divine Providence" and "purification" to give coherent interpretations to these changes identifying them with the founders' initial proposal. <![CDATA[<b>In Juazeiro do Norte (Ceará-Brazil) Our Lady is Mother-God</b>: <b>a marian feminism?</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-85872013000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en O modelo feminino mariano destaca modos de comportamentos tais como submissão, humildade, generosidade etc. Tais comportamentos compõem as . Há possibilidades de se contrapor a este poder através de uma (Bourdieu 2003). Ao lado dessa perspectiva, destacamos que o amor materno não pode ser compreendido com ênfase na dominação; há algo de uma ordem maior que se aproxima do ágape cristão (Mayblin 2010). Este amor materno pode ser interpretado como uma ideia-valor (Dumont 2000) que orienta e ordena a ação dos indivíduos. Os autores discutem em que medida e quais os limites de se pensar o marianismo como uma ruptura com a ordem masculina.<hr/>The Marian model highlights female behaviors as submission, humility, generosity. Such behaviors make up the , however there are others possibilities to counter this power through a (Bourdieu 2003). Beside this perspective, we emphasize that mother's love can not be understood with emphasis on domination. There is a encompassing and larger symbolic order closer to Christian agape (Mayblin 2010) that can be interpreted as idea-value of maternal love (Dumont 2000). This order directs the actions of individuals. Authors discuss to what extent and which the limits of thinking marianism as a breack from the male order are. <![CDATA[<b>Homenagem a Clara</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-85872013000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en O modelo feminino mariano destaca modos de comportamentos tais como submissão, humildade, generosidade etc. Tais comportamentos compõem as . Há possibilidades de se contrapor a este poder através de uma (Bourdieu 2003). Ao lado dessa perspectiva, destacamos que o amor materno não pode ser compreendido com ênfase na dominação; há algo de uma ordem maior que se aproxima do ágape cristão (Mayblin 2010). Este amor materno pode ser interpretado como uma ideia-valor (Dumont 2000) que orienta e ordena a ação dos indivíduos. Os autores discutem em que medida e quais os limites de se pensar o marianismo como uma ruptura com a ordem masculina.<hr/>The Marian model highlights female behaviors as submission, humility, generosity. Such behaviors make up the , however there are others possibilities to counter this power through a (Bourdieu 2003). Beside this perspective, we emphasize that mother's love can not be understood with emphasis on domination. There is a encompassing and larger symbolic order closer to Christian agape (Mayblin 2010) that can be interpreted as idea-value of maternal love (Dumont 2000). This order directs the actions of individuals. Authors discuss to what extent and which the limits of thinking marianism as a breack from the male order are. <![CDATA[<b>Depoimento sobre Clara Mafra</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-85872013000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en O modelo feminino mariano destaca modos de comportamentos tais como submissão, humildade, generosidade etc. Tais comportamentos compõem as . Há possibilidades de se contrapor a este poder através de uma (Bourdieu 2003). Ao lado dessa perspectiva, destacamos que o amor materno não pode ser compreendido com ênfase na dominação; há algo de uma ordem maior que se aproxima do ágape cristão (Mayblin 2010). Este amor materno pode ser interpretado como uma ideia-valor (Dumont 2000) que orienta e ordena a ação dos indivíduos. Os autores discutem em que medida e quais os limites de se pensar o marianismo como uma ruptura com a ordem masculina.<hr/>The Marian model highlights female behaviors as submission, humility, generosity. Such behaviors make up the , however there are others possibilities to counter this power through a (Bourdieu 2003). Beside this perspective, we emphasize that mother's love can not be understood with emphasis on domination. There is a encompassing and larger symbolic order closer to Christian agape (Mayblin 2010) that can be interpreted as idea-value of maternal love (Dumont 2000). This order directs the actions of individuals. Authors discuss to what extent and which the limits of thinking marianism as a breack from the male order are. <![CDATA[<b>Homenagem a Clara Mafra</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-85872013000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=en O modelo feminino mariano destaca modos de comportamentos tais como submissão, humildade, generosidade etc. Tais comportamentos compõem as . Há possibilidades de se contrapor a este poder através de uma (Bourdieu 2003). Ao lado dessa perspectiva, destacamos que o amor materno não pode ser compreendido com ênfase na dominação; há algo de uma ordem maior que se aproxima do ágape cristão (Mayblin 2010). Este amor materno pode ser interpretado como uma ideia-valor (Dumont 2000) que orienta e ordena a ação dos indivíduos. Os autores discutem em que medida e quais os limites de se pensar o marianismo como uma ruptura com a ordem masculina.<hr/>The Marian model highlights female behaviors as submission, humility, generosity. Such behaviors make up the , however there are others possibilities to counter this power through a (Bourdieu 2003). Beside this perspective, we emphasize that mother's love can not be understood with emphasis on domination. There is a encompassing and larger symbolic order closer to Christian agape (Mayblin 2010) that can be interpreted as idea-value of maternal love (Dumont 2000). This order directs the actions of individuals. Authors discuss to what extent and which the limits of thinking marianism as a breack from the male order are. <![CDATA[<b>Homenagem a Clara Mafra</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-85872013000200013&lng=en&nrm=iso&tlng=en O modelo feminino mariano destaca modos de comportamentos tais como submissão, humildade, generosidade etc. Tais comportamentos compõem as . Há possibilidades de se contrapor a este poder através de uma (Bourdieu 2003). Ao lado dessa perspectiva, destacamos que o amor materno não pode ser compreendido com ênfase na dominação; há algo de uma ordem maior que se aproxima do ágape cristão (Mayblin 2010). Este amor materno pode ser interpretado como uma ideia-valor (Dumont 2000) que orienta e ordena a ação dos indivíduos. Os autores discutem em que medida e quais os limites de se pensar o marianismo como uma ruptura com a ordem masculina.<hr/>The Marian model highlights female behaviors as submission, humility, generosity. Such behaviors make up the , however there are others possibilities to counter this power through a (Bourdieu 2003). Beside this perspective, we emphasize that mother's love can not be understood with emphasis on domination. There is a encompassing and larger symbolic order closer to Christian agape (Mayblin 2010) that can be interpreted as idea-value of maternal love (Dumont 2000). This order directs the actions of individuals. Authors discuss to what extent and which the limits of thinking marianism as a breack from the male order are. <![CDATA[<b>Homenagem a Clara Mafra</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-85872013000200014&lng=en&nrm=iso&tlng=en O modelo feminino mariano destaca modos de comportamentos tais como submissão, humildade, generosidade etc. Tais comportamentos compõem as . Há possibilidades de se contrapor a este poder através de uma (Bourdieu 2003). Ao lado dessa perspectiva, destacamos que o amor materno não pode ser compreendido com ênfase na dominação; há algo de uma ordem maior que se aproxima do ágape cristão (Mayblin 2010). Este amor materno pode ser interpretado como uma ideia-valor (Dumont 2000) que orienta e ordena a ação dos indivíduos. Os autores discutem em que medida e quais os limites de se pensar o marianismo como uma ruptura com a ordem masculina.<hr/>The Marian model highlights female behaviors as submission, humility, generosity. Such behaviors make up the , however there are others possibilities to counter this power through a (Bourdieu 2003). Beside this perspective, we emphasize that mother's love can not be understood with emphasis on domination. There is a encompassing and larger symbolic order closer to Christian agape (Mayblin 2010) that can be interpreted as idea-value of maternal love (Dumont 2000). This order directs the actions of individuals. Authors discuss to what extent and which the limits of thinking marianism as a breack from the male order are. <![CDATA[<b>Tecendo redes transnacionais com fios transcendentais</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-85872013000200015&lng=en&nrm=iso&tlng=en O modelo feminino mariano destaca modos de comportamentos tais como submissão, humildade, generosidade etc. Tais comportamentos compõem as . Há possibilidades de se contrapor a este poder através de uma (Bourdieu 2003). Ao lado dessa perspectiva, destacamos que o amor materno não pode ser compreendido com ênfase na dominação; há algo de uma ordem maior que se aproxima do ágape cristão (Mayblin 2010). Este amor materno pode ser interpretado como uma ideia-valor (Dumont 2000) que orienta e ordena a ação dos indivíduos. Os autores discutem em que medida e quais os limites de se pensar o marianismo como uma ruptura com a ordem masculina.<hr/>The Marian model highlights female behaviors as submission, humility, generosity. Such behaviors make up the , however there are others possibilities to counter this power through a (Bourdieu 2003). Beside this perspective, we emphasize that mother's love can not be understood with emphasis on domination. There is a encompassing and larger symbolic order closer to Christian agape (Mayblin 2010) that can be interpreted as idea-value of maternal love (Dumont 2000). This order directs the actions of individuals. Authors discuss to what extent and which the limits of thinking marianism as a breack from the male order are.