Scielo RSS <![CDATA[Religião & Sociedade]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0100-858720140001&lang=en vol. 34 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[<b>Editorial</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-85872014000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>Brazil in the New Cartography of Religion</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-85872014000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo analisa as mudanças sociais, econômicas, culturais e religiosas que fizeram do Brasil um polo importante de produção do sagrado numa emergente cartografia global. Esta cartografia é policêntrica e entrecortada por uma miríade de redes transnacionais e multi-direcionais que facilitam o rápido movimento de pessoas, ideias, imagens, capitais e mercadorias. Entre os vetores que vamos examinar estão: imigrantes brasileiros que na tentativa de dar sentido ao processo deslocamento e de manter ligações transnacionais com o Brasil levam suas crenças, práticas, identidades religiosas para o estrangeiro, missionários e outros "entrepreneurs" religiosos, o turismo espiritual de estrangeiros que vão ao Brasil em busca de cura ou desenvolvimento espiritual, e as indústrias culturais, a mídia e a Internet que disseminam globalmente imagens do Brasil como uma terra exótica onde o sagrado faz parte intrínseca de sua cultura e natureza.<hr/>This article analyses the social, economic, cultural and religious changes that have made Brazil a key node in the production of religion and spirituality in an emergent global cartography. This cartography is polycentric and cut across by multidirectional transnational networks which facilitate the flows of people, ideas, images, capital and commodities. In this article, we investigate flows of Brazilian migrants who take religious beliefs, practices, and identities to host countries; missionaries and other religions entrepreneurs; foreign spiritual tourists who go to Brazil seeking healing and spiritual development; and culture industries, mass media, and the Internet that spread globally an imaginary of Brazil as an exotic land, where the sacred is an intrinsic part of its culture and nature. <![CDATA[<b>Psalm 127, verse 1: religious activism and security management in the periphery of São Paulo</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-85872014000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo explora algumas relações entre ativismo evangélico e "violência". Mais especificamente, discute o protagonismo político-religioso de um fiel da IURD, e da própria igreja, nos conflitos relativos à "violência". Seguindo a trajetória de José, argumento que o diagrama religião - empreendedorismo - segurança - política partidária e assistência contribui para sua atuação como ordenador da segurança no gerenciamento das tensões e conflitos nas periferias. As redes de José e uma etnografia de um culto da IURD são mobilizadas para indicar as performances miméticas do poder do Estado, as relações entre o secular e o religioso e a maneira como a "guerra justa" está no enfeixamento entre a "Guerra de combate ao crime" e a "Guerra entre Deus e o Diabo".<hr/>This article examines some relations between religious activism and "violence". More specifically, it discusses the political-religious protagonism of both José - a worshiper from IURD - and of the church it self with regard to conflicts related to "violence". While following the trajectory of José, I argue that the entanglement among religion, entrepreneurship, security and partisan politics contributes to his performance as a security agent on managing tensions and conflicts in peripheries. I look at José's networks and at an ethnography in to an Universal Church worship service in order to indicate the mimetic performances of the State power, the relation between secularism and religion as well as to locate the "just war" within the inter connections between the "waron crime" and the "war between God and Evil". <![CDATA[<b>Religion and crime: drug dealers and evangelicals between 1980 and 2000 in Rio's slums</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-85872014000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Neste artigo tenho como objetivo discutir a relevância dos estudos de religião para a compreensão de dinâmicas do crime violento em periferias e favelas nas cidades. A abordagem analítica que desenvolvo aqui é inspirada, em parte, nas contundentes reflexões feitas sobre a adesão ao evangelismo não como ruptura com o universo simbólico e semântico anterior. No entanto, se essas análises consideravam a combinação de elementos de outras religiões no interior do pentecostalismo, chamo atenção para combinações, fluxos e passagens entre o universo cristão e criminal ativado por evangélicos e traficantes de drogas no contexto de favelas. Entre os anos 1980 e 2000 são intensas as mudanças verificadas no contato de traficantes com o universo religioso local, evidenciadas pelos símbolos religiosos, mensagens e orações dispostas nos muros, em altares e em outdoors na favela, assim como em tatuagens nos corpos dos próprios traficantes. Os dados empíricos que sustentam minhas análises estão baseados, principalmente, em pesquisas de campo realizadas nas favelas de Acari (nas décadas de 1990 e 2000) e Santa Marta (entre os anos 2005 e 2009).<hr/>In this paper I aim to discuss the relevance of religious studies for understanding the dynamics of violent crimes in the suburbs and slums in the cities. The analytical approach I develop here is inspired, in part, in the stinging reflections made on adherence to evangelism not as a break with the previous semantic and symbolic universe. However, if these analyzes considered the combination of elements of other religions within Pentecostalism, I call attention to combinations, flows and passages between the Christian and criminal universe activated by evangelicals and drug dealers in the context of slums. Between the years 1980 and 2000 intense changes are observed in the contact between drug dealers and the local religious universe, as evidenced by religious symbols, messages and prayers arranged on the walls, on altars and on billboards in the slums, as well as in tattoos on the bodies of drug dealers themselves. The empirical data supporting my analyzes are based mainly on field research conducted in the slums of Acari (in the decades of 1990 and 2000) and Santa Marta (between 2005 and 2009). <![CDATA[<b>The Image of Christ in Government House Chambers</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-85872014000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Neste artigo, descrevo e analiso a campanha pela colocação da imagem do Cristo crucificado em casas legislativas empreendida por um partido político de orientação nacionalista e católica conservadora na década de 1940. Além disso, busco retratara tradicional cerimônia de entronização da imagem do Cristo crucificado em recintos estatais. Esta cerimônia deita suas raízes no período colonial e imperial. Procuro, ainda, ressaltar as constantes interações entre o religioso e o secular, e, desse modo, problematizo a noção de que esses são campos plenamente autônomos e diferenciados. A dimensão religiosa e a dimensão cívica apresentam-se constantemente imbricadas nas situações que serão examinadas neste texto.<hr/>In this paper, I describe and analyze the campaign for allowing crucifixes to be hung on the walls of legislative chambers, proposed by a political party with nationalistic and conservative Catholic views in the 1940s. In addition, I seek to portray the traditional ceremony of enthronement of the figure of crucified Jesus in State house chambers. This ceremony dates back to the colonial and imperial times. I also try to highlight the constant interactions between religion and secularism and, by doing that, I assume that they are totally independent and distinct fields. Both the religious and civic dimensions are constantly implicated in the situations examined in the text. <![CDATA[<b>Ordinary and extraordinary means</b>: <b>the Catholic Church and the debates about "death with dignity" in Argentina</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-85872014000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en El artículo aborda los debates públicos en torno a la sanción de la llamada ley de "muerte digna" en Argentina, que garantiza el derecho de los pacientes con enfermedades terminales o incurables a rechazar o suspender tratamientos e intervenciones que les prolonguen la vida. El artículo analiza puntualmente el papel de los actores religiosos en estos debates, examinando los actores que representan la voz de la Iglesia Católica en la esfera pública, la naturaleza de los argumentos y las estrategias desplegadas para incidir en la legislación. En primer lugar, a partir de documentos históricos de la Iglesia Católica se reconstruye los posicionamientos de la institución respecto a los dilemas que presenta la gestión del final de la vida en contextos médicos. En segundo lugar, se aborda la estrategia de la Iglesia Católica Argentina (y de sus portavoces) en los debates públicos recientes en dicho país.<hr/>The article discusses the public debates surrounding the enactment of the so called "death with dignity" law in Argentina, which guarantees the right of patients with terminal or incurable diseases to withhold or withdraw medical treatments and interventions at the end of life. The article analyses the role of the catholic activists in these debates, describing the actors who represent the voice of the Catholic Church in the public sphere, the nature of their arguments and the strategies displayed to shape legislation. First, based on historical documents of the Catholic Church the institutional stances regarding end-of-life care dilemmas are reconstructed. Second, the strategy of the Argentinean Catholic Church (and their spokespersons) in recent public debates in Argentina is discussed. <![CDATA[<b>The Apará and his Body</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-85872014000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabalho volta-se para um movimento religioso conhecido como Vale do Amanhecer, que surge no final dos anos 1960 em Brasília e marca-se por um intenso sincretismo religioso, agregando elementos do catolicismo, espiritismo, religiões afro-brasileiras e Nova Era. Os adeptos desse movimentos são reconhecidos como médiuns, com dois tipos distintos: o Apará, que incorpora as entidades espirituais; e o Doutrinar, que não incorpora, porém comanda os rituais. Nossa análise recaí sobre o primeiro tipo, mais especificamente sobre a relação entre seu corpo e o pertencimento religioso, tomando por base os dados obtidos por meio de pesquisa etnográfica, principalmente durante um ritual denominado "Trono".<hr/>This paper turns towards a religious movement known as the Sunrise Valley, which appears in late 1960 in Brasilia and is marked by an intense religious syncretism, incorporating elements of Catholicism, spiritism, african-Brazilian religions and New Age. The adherents of this movement are recognized as mediums, with two distinct types: the Apará, which incorporates the spiritual entities, and the Doutrinador, that not incorporates but commands the rituals, our analysis is about the first type, more specifically on the relationship between his body and the religious belonging, based on the data obtained through ethnographic research, especially during a ritual called "Trono". <![CDATA[<b>Saintliness and sincerity in the formation of the christian person</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-85872014000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Levando em conta a composição do pentecostalismo uma mistura de, por um lado, uma tradição protestante que permite a constituição da "pessoa sincera", e, por outro lado, os aspectos encantados da personalidade o que acontece quando essa mensagem é disseminada em um contexto de longa tradição católica por 'tradutores' socializados nesta mesma cultura, ou seja, por pessoas com uma interpretação particular da tradição Protestante? Neste artigo, a autora explora esta questão e demonstra como o enquadramento católico de fundo tem efeitos nos arranjos de acomodação das ideologias semióticas de 'sinceridade' e 'santidade' no interior da religiosidade pentecostal, resultando em manifestações singulares do projeto coletivo e da pessoa cristã regional.<hr/>Taking into account the composition of Pentecostalism a mixture of, on one side, a Protestant tradition that allows the constitution of the 'sincere person', and, on the other side, the enchanted aspects of personhood what happens when this message is disseminated in a context with a long Catholic tradition by 'translators' socialized in the Catholic culture; in other words, by people with a particular interpretation of the Protestant tradition? In this article, the author explores this question and shows how the Catholic framing impacts the arrangements for accommodating the semiotic ideologies of 'sincerity' and 'saintliness' within Pentecostal religiosity, resulting in singular manifestations of the collective project and of the regional Christian Person. <![CDATA[<b>O censo de 2010: religiões em movimento, perspectivas em diálogo</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-85872014000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Levando em conta a composição do pentecostalismo uma mistura de, por um lado, uma tradição protestante que permite a constituição da "pessoa sincera", e, por outro lado, os aspectos encantados da personalidade o que acontece quando essa mensagem é disseminada em um contexto de longa tradição católica por 'tradutores' socializados nesta mesma cultura, ou seja, por pessoas com uma interpretação particular da tradição Protestante? Neste artigo, a autora explora esta questão e demonstra como o enquadramento católico de fundo tem efeitos nos arranjos de acomodação das ideologias semióticas de 'sinceridade' e 'santidade' no interior da religiosidade pentecostal, resultando em manifestações singulares do projeto coletivo e da pessoa cristã regional.<hr/>Taking into account the composition of Pentecostalism a mixture of, on one side, a Protestant tradition that allows the constitution of the 'sincere person', and, on the other side, the enchanted aspects of personhood what happens when this message is disseminated in a context with a long Catholic tradition by 'translators' socialized in the Catholic culture; in other words, by people with a particular interpretation of the Protestant tradition? In this article, the author explores this question and shows how the Catholic framing impacts the arrangements for accommodating the semiotic ideologies of 'sincerity' and 'saintliness' within Pentecostal religiosity, resulting in singular manifestations of the collective project and of the regional Christian Person. <![CDATA[<b>Anticapitalismo religioso: novos textos de Walter Benjamin</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-85872014000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Levando em conta a composição do pentecostalismo uma mistura de, por um lado, uma tradição protestante que permite a constituição da "pessoa sincera", e, por outro lado, os aspectos encantados da personalidade o que acontece quando essa mensagem é disseminada em um contexto de longa tradição católica por 'tradutores' socializados nesta mesma cultura, ou seja, por pessoas com uma interpretação particular da tradição Protestante? Neste artigo, a autora explora esta questão e demonstra como o enquadramento católico de fundo tem efeitos nos arranjos de acomodação das ideologias semióticas de 'sinceridade' e 'santidade' no interior da religiosidade pentecostal, resultando em manifestações singulares do projeto coletivo e da pessoa cristã regional.<hr/>Taking into account the composition of Pentecostalism a mixture of, on one side, a Protestant tradition that allows the constitution of the 'sincere person', and, on the other side, the enchanted aspects of personhood what happens when this message is disseminated in a context with a long Catholic tradition by 'translators' socialized in the Catholic culture; in other words, by people with a particular interpretation of the Protestant tradition? In this article, the author explores this question and shows how the Catholic framing impacts the arrangements for accommodating the semiotic ideologies of 'sincerity' and 'saintliness' within Pentecostal religiosity, resulting in singular manifestations of the collective project and of the regional Christian Person.