Scielo RSS <![CDATA[Religião & Sociedade]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0100-858720160002&lang=es vol. 36 num. 2 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Editorial]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-85872016000200009&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Introduction]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-85872016000200012&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Moralities and speech acts in emotional support services: lay versions of confession and testimony?]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-85872016000200019&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo discute algumas dimensões de minha pesquisa sobre escuta e gestão do sofrimento em serviços de apoio emocional. Focalizei em outro texto as narrativas morais e técnicas de interação como aspectos constitutivos da atuação de tais serviços. Tive como objeto o Centro de Valorização da Vida (CVV), no Rio de Janeiro, e o SOS Voz Amiga, em Lisboa. Aqui procuro dar ênfase às fontes dessas moralidades, procurando investigar os elementos de longa duração que concorreram para que elas se estruturassem. Para isso, dirijo meus interesses especificamente para os atos de fala, buscando proximidades e ressonâncias entre os métodos do CVV e as práticas da confissão e do testemunho.<hr/>Abstract This article discusses some dimensions of my research on suffering demeanor in emotional support services. I focused in another work on the discourses and interaction techniques as crucial aspects of these services, in particular the Centro de Valorização da Vida (CVV), in Rio de Janeiro, and the SOS Voz Amiga, in Lisbon. Here I try to highlight the sources of these moralities, seeking to investigate the foundational elements that shape their moral arrangements. For this, I am particularly interested in speech acts, exploring proximities and resonances between CVV methods and the practices of confession and testimony. <![CDATA[From epiphany to method: the testimony and its theopolitics in a Pentecostal seminary in Ghana]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-85872016000200044&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Neste artigo, analiso a teopolítica do testemunho em um seminário Pentecostal baseado em Gana. Meu foco etnográfico é o testemunho do fundador da denominação Lighthouse Chapel International, que relata como ele recebeu a sua dádiva para ensinar através de uma impartição (transferência do carisma) midiática. No seminário de sua denominação, essa inusitada epifania transforma-se em um verdadeiro método de impartição: a “saturação em fitas-cassete”. Como pode a experiência carismática, normalmente definida por sua inefabilidade, adquirir o poder de replicação típico dos métodos e das técnicas? Destaco como o problema da autenticação do testemunho é diretamente endereçado pela pedagogia desse seminário através de duas operações discursivas: um enquadramento metapragmático das relações de aprendizado ministerial via figuração bíblica e uma noção êmica de transmissão que articula carisma, mimetismo e repetição de maneira não contraditória. Concluo revisitando a natureza do poder que flui para e através desse líder carismático, tanto em seu testemunho quanto no método que é dele extraído.<hr/>Abstract In this article, I analyze the theopolitics of the testimony in a Pentecostal seminary based in Ghana. My ethnographic focus is a testimony of the founder of Lighthouse Chapel International, which narrates how he received his gift to teach through a mediatic impartation (transmission of charisma). In his denomination’s seminary, such unusual epiphany becomes a true impartation method: “soaking in tapes”. How can a charismatic experience, usually deemed ineffable, acquire the replicability of methods and techniques? I show how the problem of authentication is tackled by this seminary’s pedagogy through two discursive operations: the metapragmatic framing of apprenticeship relations through biblical figuration and an emic notion of transmission that articulates mimesis, repetition, and charisma non-contradictorily. I conclude by addressing the power that flows to and through this charismatic leader, both in his testimony and the method modeled after it. <![CDATA[On the relations between Example and Parrhesia: styles of Catholic evangelization]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-85872016000200071&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O artigo tem como objetivo articular a questão das modalidades de testemunho, dentro do catolicismo, com as modalidades de veridicção – as formas de dizer a verdade estudadas por Foucault – através da noção de parresia, conceito grego com importantes conotações para a vida pública, que tem sido retomado pela Renovação Carismática como dom do Espírito Santo. A descrição da parresia através de dados etnográficos permitirá a percepção de movimentos de diferenciação interna à Igreja Católica, com a chamada “ousadia no Espírito Santo” estabelecendo relações de oposição e complementaridade com o modelo do exemplo, substituindo-o por atitudes interpelativas que incluem a própria transmissão pneumática, gerando modelos distintos de ação sobre o mundo com conotações políticas.<hr/>Abstract The article aims to articulate the issue of ways to testify, within Catholicism, with the modalities of veridiction – styles of truth-telling studied by Foucault – through the notion of parrhesia, a Greek concept crucially related to connotations for public life, which nowdays it has been taken over by the Charismatic Renewal as a gift of the Holy Spirit. The description of parrhesia through ethnographic data will allow the perception of internal differentiation occurring in the Catholic Church. The “boldness in the Holy Spirit”, as parrhesia is often called, is establishing relations of opposition and complementary with the exemplar life, replacing it with apostrophic attitudes including pneumatic transmission, which entails different models of action on the world with political overtones. <![CDATA[Testimony: Christian and Secular]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-85872016000200085&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Em um Centro Social Católico, os jovens bem-sucedidos no processo de inclusão social eram incentivados a oferecer um testemunho de sua trajetória de vida para os outros jovens excluídos. Tal prática era fundamentada na pedagogia de Paulo Freire e visava demonstrar o protagonismo e o “empoderamento” dos jovens. O presente artigo visa explorar uma série de imbricamentos dessa prática do testemunho, mostrando como ele é, ao mesmo tempo, cristão e secular, informativo e performativo, individual e relacional. Concluo que a eficácia do testemunho depende desses imbricamentos, visíveis em sua historicidade (da pedagogia de Freire ao uso contemporâneo) e na sua temporalidade relacional (o passado do narrador é projetado no futuro da audiência), evidenciando a secularidade católica brasileira.<hr/>Abstract At my fieldwork in a Catholic Social Centre, I had noticed that youngsters well succeeded in the social inclusion process were encouraged to offer a testimony to other excluded teenagers. This practice was rooted in Paulo Freire’s pedagogy and aimed to exhibit them as protagonists and ‘empowered’ youngsters. This text explores a series of entanglements of testimony as a practice, discussing it as simultaneously Christian and secular, informative and performative, individual and relational. The conclusion suggests that the testimony’s efficacy is dependent on these entanglements, which are visible in its historicity (from Freire’s pedagogy to the actual use) and in its relational temporality (the narrator past is projected on the future of his audience), making visible the Brazilian Catholic secularity. <![CDATA[Testimony and production of moral value: ethnographic observations on an evangelical recovery center]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-85872016000200107&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O presente artigo procura discutir o testemunho como uma prática densa capaz de agregar valor moral a pessoas socialmente desacreditadas. Essa discussão é realizada a partir de uma pesquisa sobre um centro de recuperação evangélico, situado na periferia da região metropolitana do estado do Rio de Janeiro. Argumenta-se que o testemunho é uma prática que, além da elaboração de si através de uma narrativa biográfica (“ter testemunho”), performatizada em diversas situações (“dar testemunho”), também é composta por um exercício de elaboração de si que se constrói na vida cotidiana de forma relacional (“ser testemunho”). Encerro propondo a hipótese de que a articulação entre essas distintas dimensões do testemunho produz uma gramática própria capaz de agregar valor moral aos atores que a mobilizam.<hr/>Abstract This paper discusses the testimony as a dense practice, crossed by several meanings, and capable of adding moral value to people socially discredited. This discussion is conducted from a research about a center of evangelical recovery, situated in outskirts of the metropolitan region of the state of Rio de Janeiro. It is argued that the witness is a practice that, in addition to preparing themselves through an autobiographical narrative (“to have a testimony”), performed in various situations (“to give a testimony”), is also composed of an exercise in preparing itself which is built, relationally, in everyday life (“to be a testimony”). The link between these different dimensions of the testimony produces its own grammar capable of adding value to moral actors to mobilize. <![CDATA[Secularity’s song: Daniela Mercury and the debate on equal civil marriage in Brazil]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-85872016000200136&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo A performance pública da cantora Daniela Mercury ao assumir (em 2013) um relacionamento conjugal com outra mulher é tomada como ponto de partida para a discussão sobre moralidades religiosas no contexto de debates acerca do casamento civil igualitário no Brasil contemporâneo. Pretende-se abordar a conflituosa inserção de moralidades religiosas em certos debates públicos sobre direitos, destacando a noção de “subjetivismo” como um valor estruturante da modernidade na produção de sujeitos autônomos em meio a diversas formações religiosas. O debate aqui contido também almeja destacar as tensões entre a formação católica de Daniela Mercury e seu pertencimento atual ao candomblé, problematizando questões sobre homoparentalidade à luz dos valores religiosos professados pela cantora.<hr/>Abstract The public performance of the singer Daniela Mercury to assume (in 2013) a marital relationship with another woman is taken as a starting point for discussion on equal civil marriage in contemporary Brazil. It is intended to discuss the inclusion of conflicting religious morals in some public debates on rights, emphasizing the notion of “subjectivism” as a structuring value of modernity in the production of autonomous subjects in the face of various religious backgrounds. The discussion herein also aims to highlight tensions between the Catholic formation of Daniela Mercury and her current belonging to Candomblé, questioning points about homoparenthood through of religious values professed by the singer. <![CDATA[A Little Boat to navigate: devotion and religious <em>habitus</em> in the constitution of the Chapel of St. Francis]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-85872016000200161&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O objetivo deste estudo é explorar uma compreensão histórica da constituição do Centro Espírita e Culto de Oração Casa de Jesus – Fonte de Luz, localizado na cidade amazônica de Rio Branco, estado do Acre. O processo de institucionalização dessa associação religiosa é investigado à medida que se apresentam as relações associativas desenvolvidas ao longo da formação de uma religiosidade de devoção. Assim, trata-se de mostrar a expressão de uma comunalização religiosa em seu processo histórico de organização como uma forma de interação social. Este artigo baseia-se em material etnográfico reunido entre os anos de 2009 e 2012.<hr/>Abstract The aim of this study is to explore a historical understanding of the constitution of the Spiritual Center and Prayer Service Casa de Jesus – Fonte de Luz, located in the Amazon city of Rio Branco, Acre state, Brazil. The process of institutionalization of this religious association is investigated with attention to the extent of the social associations developed over the formation of a ‘religious devotion’. Thus, the aim is to show the expression of a religious communalization in its historical process of organization as a form of social interaction. This article is based on ethnographic material gathered between the years 2009 and 2012. <![CDATA[Praxis of Lebret: human economy, Catholic developmentalism and industrialization of the Northeast]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-85872016000200188&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O estudo do pensamento do padre dominicano francês Louis-Joseph Lebret procura refletir sobre as estratégias desenvolvimentistas formuladas nas décadas de 1950 e 1960 no Brasil. Destaca-se uma linhagem de pensamento católica, pouco estudada na história do pensamento desenvolvimentista no país. O foco na trajetória e na práxis de Lebret, envolvendo a recepção de seu pensamento junto à esquerda católica e às primeiras gerações de urbanistas no Brasil, atenta para a relevância histórica e para a atualidade do pensamento do clérigo. Neste sentido, ressalta-se o relatório sobre a industrialização de Pernambuco, primeiro esforço de planejamento de políticas de desenvolvimento regional e marco inaugural do Complexo Industrial e Portuário de Suape, um dos maiores polos de investimentos industriais da história da região.<hr/>Abstract The study of the thought of the French Dominican priest Louis-Joseph Lebret seeks to reflect on the developmentalists strategies formulated in Brazil during 1950 and 1960. It highlights a line of Catholic thought, little studied in the history of developmentalist thinking in the country. The focus on the trajectory and praxis of Lebret, involving the reception of his thought by the Catholic left and the first generations of urban planners, throws light on the historic importance and validity of the cleric thought up to present times. In this sense, there is the report on the industrialization of Pernambuco. This report was the first effort of regional development policy planning, it was considered the inaugural landmark of the Industrial and Port Complex of Suape, one of the largest centers of industrial investment ever made in the region. <![CDATA[“Almoço do Círio”: a sacrificial banquet in honor to Our Lady of Nazareth]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-85872016000200220&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo A relação estabelecida numa das mais importantes festividades religiosas brasileiras – o Círio de Nazaré, em Belém do Pará – entre religião, festa e comida permite refletir sobre esse banquete sacrificial, tomando como mote o “paticídio”, que nos leva a pensar em sacrifício nas práticas religiosas contemporâneas. Trata-se de ritual dentro do ritual, representando momento de confraternização entre famílias. O artigo reflete sobre esse ritual à luz da teoria antropológica, analisando-o como sacrifício, cujas celebrantes são as donas de casa. Assim, esse ritual doméstico se torna quase obrigatório, ocasião de marcar a identidade paraense, invocando a “fábula das três raças”, representadas na origem dos alimentos rituais tradicionais que são o pato no tucupi (indígena), a maniçoba (africana) e o bacalhau (portuguesa).<hr/>Abstract The relationship established in one of the most important Brazilian religious festivities – the Círio de Nazaré, in Belém do Pará – between religion, party and food allows to reflect on this sacrificial feast, taking as motto the word “paticídio”, that leads us to think of sacrifice in contemporary religious practices. It is ritual within the ritual, representing moment of fraternization between families. The article reflects on this ritual in the light of anthropological theory, analyzing it as a sacrifice, whose celebrants are housewives. So, this domestic ritual becomes almost mandatory, the occasion of marking the identity of Pará, invoking the “Fable of the three races”, representing the traditional ritual food as the “pato no tucupi” (Indian), “maniçoba” (African) and codfish (Portuguese). <![CDATA[Ritual acts: events, agencies and effectiveness in Candomblé]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-85872016000200244&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Os atos rituais no Candomblé desempenham importante papel em criar as condições pragmáticas para a transmissão da memória religiosa. É objetivo deste artigo mostrar como gestos performados (oferendas, limpezas, interditos rituais, etc.) mobilizam as características dos Orixás e dos signos do destino (Odus), motivando a adesão do adepto à dimensão simbólica do culto. Nestas interações de cunho ritual, objetos, alimentos, lugares, etc., perdem as conotações normais de uso e ganham uma saliência cognitiva e uma eficácia simbólica. Almeja-se, assim, determinar como a prática ritual permite a emergência de uma realidade sui generis, notadamente, de uma biografia paradoxal do adepto, acasalada com a intencionalidade das entidades (Orixás, Odus, etc.), eficácias especiais e categorias mitológicas.<hr/>Abstract Ritual acts in Candomblé have an important role to create the pragmatic conditions for the transmission of religious memory. The purpose of this paper is to describe how performing gestures (offerings, purifications, ritual prohibitions, etc.) mobilize the characteristics of the Orishas and of the signs of destiny (Odus) and motivate the allegiance of the adept to the symbolic dimension of worship. During ritual interaction, objects, foods, places, etc., are disconnected from their normal contexts of use and they reach a new cognitive value and a symbolic efficacy. Therefore, we aim to determinate how a sui generis reality emerges, notably, a paradoxical biography of the adept, mated with the intentionality of entities (Orishas, Odus, etc.), special efficacies of elements, and mythological categories. <![CDATA[Christian Religiosity Among Arabs in São Paulo: Past and Present Challenges]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-85872016000200266&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O artigo discute a religiosidade cristã entre árabes e descendentes em São Paulo, um contingente quase exclusivamente composto em sua origem por sírios e libaneses que integraram as levas migratórias chegadas ao país a partir do final do século XIX. Após contextualizar suas identidades religiosas, o artigo descreve, com base em pesquisas realizadas pelo próprio autor e dados colhidos em publicações diversas, a situação dos diferentes credos cristãos considerando sua constituição histórica, sua construção institucional e os dilemas que caracterizam a manutenção dos adeptos e suas tradições de origem. Elenca ainda os fatores que debilitaram o vigor da identidade religiosa entre descendentes e os desafios enfrentados para angariar fiéis e afirmar uma identidade específica em meio ao catolicismo romano dominante.<hr/>Abstract This article discusses Christian religiosity among Arabs and their descendants in São Paulo, a contingent mainly composed by Syrians and Lebanese who have integrated the migratory waves arrived to Brazil from the 1880s onwards. After framing their religious identity, the article describes the situation of the different Christian faiths by considering their historical development, institutional building and the dilemmas that characterize the maintenance of both followers and their original traditions. Methodologically, it is based on research done by the author and on data gathered in publications on migration studies and on religiousness among Arabs. Then the article points out the factors that weakened religious identity, the challenges to raise followers and to affirm a specific identity amid the dominant Roman Catholicism. <![CDATA[La bifurcación de lo contingente, Religión y Ciencia ante la crisis del agua en Chapala México 2000-2005]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-85872016000200292&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El tema del riesgo ha sido una dimensión de la ciencia para explicar las amenazas que se derivan de las decisiones presentes, el uso de las tecnologías y sus consecuencias hacia el futuro. Por el contrario, el concepto de riesgo en el sistema de la religión parece confinado a la mera absorción de la incertidumbre cuando en realidad ella misma produce y comunica riesgos de otra manera. En el presente texto abordamos las formas en que ciencia y religión tratan el problema del agua y sus amenazas futuras para una región que depende del lago de Chapala en México. Analizamos como diversas formas de lo religioso compiten con las respuestas de la ciencia para afrontar la sequía de dicho lago. Desde la tradición católica mariana de las procesiones de una imagen de la Virgen María, hasta los rezos de las iglesias evangélicas, los rituales de un grupo indígena y la energía de grupos New Age para sanar a la madre tierra. Se busca comprender cómo la ciencia asume el riesgo y cómo la religión transforma el peligro en riesgo en la sociedad moderna, ante la probabilidad de una catástrofe ecológica.<hr/>Abstract The issue of risk has been a dimension of science to explain the threats given from present decisions, the use of technology and its implications for the future. Contrary, the concept of risk in the religious system seems confined to the mere absorption of uncertainty when in fact it produces and communicates risks in different ways. In this text, we approach the ways in which science and religion deal with the problem of water and its future threats to a region that depends on Chapala Lake, in Mexico. We analyze how various religious forms compete with the answers of science to tackle the lake’s drought. From the Marian Catholic tradition of processions with the image of the Virgin Mary, to the prays of evangelical churches, the rituals of an indigenous group and the energy of New Age groups who seek to heal mother earth. The text tries to understand how science assumes the risk and how religion changes the risk for danger in modern society, within the probability of an ecological catastrophe. <![CDATA[Culto à Maria, um catolicismo afro-brasileiro?]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-85872016000200322&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El tema del riesgo ha sido una dimensión de la ciencia para explicar las amenazas que se derivan de las decisiones presentes, el uso de las tecnologías y sus consecuencias hacia el futuro. Por el contrario, el concepto de riesgo en el sistema de la religión parece confinado a la mera absorción de la incertidumbre cuando en realidad ella misma produce y comunica riesgos de otra manera. En el presente texto abordamos las formas en que ciencia y religión tratan el problema del agua y sus amenazas futuras para una región que depende del lago de Chapala en México. Analizamos como diversas formas de lo religioso compiten con las respuestas de la ciencia para afrontar la sequía de dicho lago. Desde la tradición católica mariana de las procesiones de una imagen de la Virgen María, hasta los rezos de las iglesias evangélicas, los rituales de un grupo indígena y la energía de grupos New Age para sanar a la madre tierra. Se busca comprender cómo la ciencia asume el riesgo y cómo la religión transforma el peligro en riesgo en la sociedad moderna, ante la probabilidad de una catástrofe ecológica.<hr/>Abstract The issue of risk has been a dimension of science to explain the threats given from present decisions, the use of technology and its implications for the future. Contrary, the concept of risk in the religious system seems confined to the mere absorption of uncertainty when in fact it produces and communicates risks in different ways. In this text, we approach the ways in which science and religion deal with the problem of water and its future threats to a region that depends on Chapala Lake, in Mexico. We analyze how various religious forms compete with the answers of science to tackle the lake’s drought. From the Marian Catholic tradition of processions with the image of the Virgin Mary, to the prays of evangelical churches, the rituals of an indigenous group and the energy of New Age groups who seek to heal mother earth. The text tries to understand how science assumes the risk and how religion changes the risk for danger in modern society, within the probability of an ecological catastrophe. <![CDATA[Publicamente cristãos]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-85872016000200327&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El tema del riesgo ha sido una dimensión de la ciencia para explicar las amenazas que se derivan de las decisiones presentes, el uso de las tecnologías y sus consecuencias hacia el futuro. Por el contrario, el concepto de riesgo en el sistema de la religión parece confinado a la mera absorción de la incertidumbre cuando en realidad ella misma produce y comunica riesgos de otra manera. En el presente texto abordamos las formas en que ciencia y religión tratan el problema del agua y sus amenazas futuras para una región que depende del lago de Chapala en México. Analizamos como diversas formas de lo religioso compiten con las respuestas de la ciencia para afrontar la sequía de dicho lago. Desde la tradición católica mariana de las procesiones de una imagen de la Virgen María, hasta los rezos de las iglesias evangélicas, los rituales de un grupo indígena y la energía de grupos New Age para sanar a la madre tierra. Se busca comprender cómo la ciencia asume el riesgo y cómo la religión transforma el peligro en riesgo en la sociedad moderna, ante la probabilidad de una catástrofe ecológica.<hr/>Abstract The issue of risk has been a dimension of science to explain the threats given from present decisions, the use of technology and its implications for the future. Contrary, the concept of risk in the religious system seems confined to the mere absorption of uncertainty when in fact it produces and communicates risks in different ways. In this text, we approach the ways in which science and religion deal with the problem of water and its future threats to a region that depends on Chapala Lake, in Mexico. We analyze how various religious forms compete with the answers of science to tackle the lake’s drought. From the Marian Catholic tradition of processions with the image of the Virgin Mary, to the prays of evangelical churches, the rituals of an indigenous group and the energy of New Age groups who seek to heal mother earth. The text tries to understand how science assumes the risk and how religion changes the risk for danger in modern society, within the probability of an ecological catastrophe.