Scielo RSS <![CDATA[Religião & Sociedade]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0100-858720140002&lang=es vol. 34 num. 2 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Editorial]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-85872014000200009&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[From the creeks of the Amazon to the other side of the Atlantic: The Expansion and Internationalization of Santo Daime in the global religious context]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-85872014000200011&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo analisa os processos de expansão da religião ayahuasqueira do Santo Daime da Amazônia para o mundo. O crescimento e internacionalização daimistas são explicados em função de suas características estruturais, a psicoatividade e miscibilidade. Essa expansão é contextualizada dentro do movimento diaspórico das religiões do sul global, isto é, responde ao crescente papel do Brasil e da América Latina no cenário religioso global contemporâneo. Tal crescimento, contudo, foi conflituoso e permeado de tensões nos vários locais em que ocorreu. A expansão também produziu varias consequências nas comunidades tradicionais amazônicas. Argumenta-se que a internacionalização do Santo Daime ilustra as controvérsias e ambivalências religiosas de nosso tempo, estimulando o debate sobre questões fundamentais relacionadas ao contexto religioso global e à própria modernidade.<hr/>This paper analyzes the expansion and internationalization of the Santo Daime religion from the Amazon to the world. The growth and internationalization of this religious movement is explained in terms of its structural characteristics: its psychoactivity and miscibility. Such expansion is placed within the diaspora movement of the global southern religions towards the North, and reflects the increasingly relevant role of Brazil and Latin America in the global religious scenario. However, the spread of Santo Daime has generated conflicts and tensions in the different locations to which it has migrated. The expansion has also produced several consequences and backlashes in the original Amazonian traditional communities. We argue that the internationalization of Santo Daime illustrates the religious ambivalences and controversies of our times, and thereby stimulates discussion of key issues regarding the global religious context and modernity itself. <![CDATA[Los newagers: el efecto colibrí. Artífices de menús especializados, tejedores de circuitos en la red, y polinizadores de culturas híbridas]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-85872014000200036&lng=es&nrm=iso&tlng=es En este artículo se describe la trayectoria de búsqueda espiritual de un agente nodal en la red espiritual alternativa comúnmente conocida como New Age para atender el impacto de su trayectoria en la hibridación de una espiritualidad neoindia. Se proponen tres procesos a tenerse en cuenta para una metodología del estudio del impacto de hibridación cultural que genera el New Age: 1) Su condición de diseñador de menús creyentes individualizados hechos con retazos de distintas tradiciones religiosas (Champion y Hervieu-Lèger 1990); 2) su agencia como “agente nodal” para tejer articulaciones, alianzas y conexiones en la red: entre otros agentes nodos, entre diversos circuitos y otros campos sociales especializados; y 3) su competencia de “polinizador” (Soares 2009) de culturas y religiones. El argumento de este trabajo destaca que los buscadores espirituales en su andar no sólo recogen fragmentos culturales de distintas tradiciones para armar menús personalizados de creencias, sino que además son transmisores de significados que contribuyen a hibridar las culturas por donde van pasando. Muchas de las cuales coinciden con comunidades étnicas valoradas por su relación con la naturaleza, su ancestralidad y su exotismo a los ojos de los occidentales.<hr/>This article analyses the social, economic, cultural and religious changes that have mIn this article the Author offered a description of the spiritual seeking of a nodal agent within alternative spiritual network commonly known as New Age to address the impact of their career in the hybridization of a spirituality neoindia. Three processes are proposed to be considered for a methodology of studying newagers impact on cultural hybridization: 1) Theirs condition as designer of self religions made with scraps of different religious traditions, as Champion and Hervieu-Lèger (1990) points; 2) Their agency as “nodal agent” to knit joints, alliances and network connections between other nodal agents among various circuits and other social fields; and 3) their competence “pollinator” (metaphor bringed by Soares 2009) of cultures and religions. The central argument of this paper is that spiritual seekers in their walk not only collect fragments of different cultural traditions to build custom menus beliefs, but are also transmitters of meanings contributing to hybridize the cultures through which they pass. Many of which coincide with ethnic communities valued for their connection with nature, his ancestry and his exotic viewed by Western eyes. <![CDATA[Georges Bataille, Michel Leiris and the experience of the sacred in the interwar period]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-85872014000200065&lng=es&nrm=iso&tlng=es O presente artigo tem como objetivo elucidar os usos e sentidos da noção de sagrado nas formulações teóricas e nas trajetórias intelectuais de Georges Bataille (1897-1962) e Michel Leiris (1901-1990) na Paris dos anos 1930. Em meio às diversas experiências estético-políticas da época, que questionavam as possíveis formas da ação política tendo em vista sua ligação com a arte, destaca-se a proposta do Collège de Sociologie (1937-1939), associação animada pelos autores junto a Roger Caillois (1913-1978). O grupo toma o sagrado em dupla articulação: ao mesmo tempo que conceito descritivo, ele passa a ser entendido também como um operador político. Tal ideia é o ponto de partida para as reflexões conjugadas e ao mesmo tempo originais de Bataille e Leiris.<hr/>The present paper tries to elucidate the uses and senses of the sacred in the theoretical formulations and intellectual paths of Georges Bataille (1897-1962) and Michel Leiris (1901-1990) in 1930's Paris. In the midst of the many aesthetical-political experiences of the time questioning the possible ways of political action and its connection with art, the Collège de Sociologie (1937-1939) stands out, being headed by both authors alongside Roger Caillois (1913-1978). The group sees the sacred in a twofold articulation: at one time a depicting concept and at the other a political operator. This idea is the starting point towards a reflection on the conjugated and original works of Bataille and Leiris. <![CDATA[Young women and the poor: considerations about Toca de Assis female community]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-85872014000200086&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo analisa as representações de moças da comunidade religiosa Toca de Assis sobre a sociedade contemporânea, bem como os papéis de gênero e as motivações para a adesão religiosa a uma experiência radical de cuidado da população de rua. Os dados empíricos contribuem para discutir a dinâmica não linear do processo de construção da identidade religiosa e das escolhas religiosas juvenis nos tempos atuais. A Toca de Assis apresenta interessantes nuances do que pode ser compreendido como um paradoxo em sua atuação, isto é, a recuperação de valores presentes no franciscanismo do medievo – como o cuidado dos pobres – e a inovação tanto nas relações de gênero quanto nas formas de expansão da mensagem religiosa. Resultado de uma pesquisa mais ampla, este texto está embasado principalmente em entrevistas realizadas com moças integrantes da Toca de Assis entre os anos de 2009 a 2011.<hr/>This paper analyzes the representations of young women belonging to the religious community, Toca de Assis, on contemporary society, gender roles, and motivations for religious adherence to a radical experience related to the care of the poor. The empirical data contributing to discussion of the nonlinear dynamics of the construction of religious identity and youth religious choices in contemporary modernity. Toca de Assis expresses interesting nuances of what can be understood as a paradox in its performance, i.e. recovering values from medieval Franciscans, the care of the poor for instance, and innovation both in gender relations and the ways to diffuse a religious message. The outcome from a larger study, this paper is mainly grounded on interviews with young women members of Toca de Assis between 2009-2011. <![CDATA[El desempeño de los partidos confesionales católicos en Argentina: una revisión crítica]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-85872014000200114&lng=es&nrm=iso&tlng=es El objetivo de este trabajo es de tipo exploratorio y consiste en indagar críticamente en las diversas interpretaciones que la literatura reciente ha dado al escaso éxito electoral y organizativo de los partidos confesionales católicos en la historia argentina. El interrogante acerca del desempeño de estas fuerzas políticas resulta relevante dado que si bien Latinoamérica es una región marcada por el catolicismo como hecho religioso pero también como fenómeno cultural y político - visible a través de la incursión institucionalizada de los actores religiosos en la discusión política como en el caso brasilero y la importancia en el campo electoral de la Democracia Cristiana (DC) en muchos países de la región - en Argentina se detecta una irrelevante presencia de los partidos confesionales católicos en la arena electoral y la inexistencia de una banca confesional. Para ello, se examina la literatura reciente sobre el fenómeno y se relevan los resultados de los partidos confesionales en el país desde 1914 hasta la actualidad.<hr/>This study aims to explore how recent literature has interpreted the electoral and organizational failure of Catholic confessional parties throughout Argentina's history. We know that Latin America is a region marked by Catholicism as a religious event as well as a cultural and political phenomenon, visible through the institutionalized incursion of religious actors in political discussions in Brazil and the importance of Christian Democracy in the electoral field of many countries in the region. Despite this, Catholic confessional parties are irrelevant in the electoral and parliamentary arena in Argentina. To understand the Argentine case, I examined the recent literature on this phenomenon and surveyed the results of Catholic parties in Argentina from 1914 to the present. <![CDATA[Introdução ao <em>Dossiê Religião e Mídia</em>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-85872014000200139&lng=es&nrm=iso&tlng=es El objetivo de este trabajo es de tipo exploratorio y consiste en indagar críticamente en las diversas interpretaciones que la literatura reciente ha dado al escaso éxito electoral y organizativo de los partidos confesionales católicos en la historia argentina. El interrogante acerca del desempeño de estas fuerzas políticas resulta relevante dado que si bien Latinoamérica es una región marcada por el catolicismo como hecho religioso pero también como fenómeno cultural y político - visible a través de la incursión institucionalizada de los actores religiosos en la discusión política como en el caso brasilero y la importancia en el campo electoral de la Democracia Cristiana (DC) en muchos países de la región - en Argentina se detecta una irrelevante presencia de los partidos confesionales católicos en la arena electoral y la inexistencia de una banca confesional. Para ello, se examina la literatura reciente sobre el fenómeno y se relevan los resultados de los partidos confesionales en el país desde 1914 hasta la actualidad.<hr/>This study aims to explore how recent literature has interpreted the electoral and organizational failure of Catholic confessional parties throughout Argentina's history. We know that Latin America is a region marked by Catholicism as a religious event as well as a cultural and political phenomenon, visible through the institutionalized incursion of religious actors in political discussions in Brazil and the importance of Christian Democracy in the electoral field of many countries in the region. Despite this, Catholic confessional parties are irrelevant in the electoral and parliamentary arena in Argentina. To understand the Argentine case, I examined the recent literature on this phenomenon and surveyed the results of Catholic parties in Argentina from 1914 to the present. <![CDATA[Religion and Media: notes on research and future directions for interdisciplinary study]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-85872014000200146&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo apresenta uma visão geral da temática de “religião e mídia”, um campo interdisciplinar de investigação e de pesquisa que reúne estudiosos em antropologia, comunicação, história da arte e ciências da religião, entre outros. O artigo fornece um relato do estado atual do campo e também delineia alguns dos principais temas, questões e debates que determinaram a pesquisa nesta área. O artigo conclui colocando algumas questões e propostas para novas direções de pesquisa em religião e mídia.<hr/>This article presents an overview of “religion and media”, an interdisciplinary field of research inquiry that brings together scholarship in anthropology, communication studies, art history, and religious studies, among others. The article provides an account of the current state of the field and it also outlines some of the key topics, questions, and debates that have defined research in this area. The article concludes by proposing some questions and proposals for new research directions in religion and media. <![CDATA[Afrikania’s Media Mission: Representing “Afrikan Traditional Religion” in Ghana’s Christian Public sphere]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-85872014000200161&lng=es&nrm=iso&tlng=es No campo de estudos de religião e mídia, a importância da comunicação de massa está bem estabelecida para as religiões globalizadas tais como o cristianismo e o islamismo, mas o mesmo não se verifica com relação às religiões nativas africanas. O presente artigo busca preencher essa lacuna investigando as atividades de mídia de um movimento religioso neo-tradicional em Gana, a Missão Afrikania. Ao analisar a posição cambiante de Afrikania na esfera pública em relação a mudanças nos cenários político, religioso e midiático de Gana, demonstro como novos constrangimentos e oportunidades levaram Afrikania a adaptar suas estratégias de acesso à mídia e seus estilos de representação. A política de representação da Afrikania é complexificada pela sua posição delicada entre uma esfera pública de hegemonia cristã e as práticas dos sacerdotes e sacerdotisas que ela visa representar.<hr/>In the study field of religion and media, the importance of mass media is well recognized for globalizing religions, such as Christianity and Islam, but much less for indigenous African religions. This article aims to fill that lacuna by exploring the media activities of a neo-traditional religious movement in Ghana, the Afrikania Mission. Analyzing Afrikania’s changing position in the public sphere in relation to shifts in Ghana’s political, religious, and media landscapes, I show how new constraints and opportunities have pushed Afrikania to adapt its strategies of accessing the media and its styles of representation. Afrikania’s politics of representation is complicated by its awkward position between the, Christian-dominated public sphere and the practices of the shrine priests and priestesses that it seeks to represent. <![CDATA[O mercado pentecostal de pregações e testemunhos: formas de gestão do sofrimento]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-85872014000200184&lng=es&nrm=iso&tlng=es O presente artigo tem como objetivo investigar a emergência de um mercado pentecostal de pregações e testemunhos, no qual sujeitos engajam-se nas carreiras de "pregadores-itinerantes", vivendo do expediente de "dar seu testemunho" em igrejas e eventos. Narrando episódios dramáticos de seu passado mundano, esses sujeitos lutam para se inserir nas margens de um mercado religioso instituinte, transformando suas biografias despedaçadas em mercadorias simbólicas. Nessa indústria pentecostal do sofrimento, sujeitos considerados "subprodutos" da modernização são absorvidos por suas qualidades de "resto", por aquilo que suas identidades estranhas portam de ambivalência. Observa-se assim a constituição de um mercado de sofrimentos, uma das mais surpreendentes invenções desta forma de capitalismo religioso à brasileira, em que o "anômalo" é transmutado em alavanca de acumulação.<hr/>The paper investigates the emergence of a Pentecostal market of preaching and testimonies, in which individuals engage themselves in the careers of "itinerant-preachers", "giving their testimony" in churches and events. Through the narratives of dramatic episodes of their past, these individuals struggle to be included at the margins of religious market, converting their shattered biographies into symbolic commodities. In this Pentecostal industry of suffering, subjects considered "subproducts" of modernization are assimilated due to their character of "rest", due to the ambivalence their strange identities provide. Therefore, it is analyzed the construction of a sufferings market, perhaps one of the most surprising inventions of the ‘Brazilian way’ form of religious capitalism, in which the "abnormal" is transmuted in a lever for accumulation. <![CDATA[The Sounds of a spiritual battle: “evangélicos” and public space in the Brazilian March for Jesus]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-85872014000200210&lng=es&nrm=iso&tlng=es Neste artigo, trato da relação entre evangélicos e espaço público do ponto de vista das práticas sonoras que operam na chamada "Marcha para Jesus". A "Marcha para Jesus" ocorre anualmente em centenas de cidades e consiste em uma caminhada por locais vistos como importantes para a cidade, acompanhada por músicas evangélicas entoadas em alto som. Nesses eventos, em que se conectam esferas comumente imaginadas como distintas, como religião, indústria cultural (mercado) e política, o som estabelece e dilui fronteiras. Uma coletividade evangélica é performada e se engaja em batalhas sonoras e espirituais pela cidade.<hr/>In this article, I analyse the relationship between evangelicals and public space through the sound practices of the “Marcha pra Jesus” (“March for Jesus”). The “March for Jesus”, which happens annually in hundreds of cities, is a parade in which people through places seen as important to the city, accompanied by gospel songs sung loudly. In these events, religion, culture industry (market) and political, commonly imagined as distinct, are connected through the sound. A collectivity of “evangelicos” ir performed and engaged through sound practices in the “batalha spiritual” for the city. <![CDATA[Media and gender performances in the Universal Church: The Godllywood challenge]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-85872014000200232&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo tem por finalidade mapear e descrever algumas práticas relacionadas à produção de uma performatividade do feminino mimetizada em formas de falar, de se apreender e de experienciar os corpos a partir da circulação de imagens na internet, em páginas da Igreja Universal do Reino de Deus (IURD) voltadas para o público feminino. Meu objetivo ao recuperar essa interação é pensar o papel que a mídia, de modo geral, e as tecnologias da internet, de modo particular, têm na formação de tais performatividades, ora por meio de linguagem de gendramento dos gêneros, ora mediante tecnologias de poder que conformam a sujeição e a subjetivação dos sujeitos.<hr/>This article aims at mapping and describing some practices related to the production of performativity of the female which mimics ways to speak, understand and experience the bodies from the circulation of images on the internet, on pages of the Universal Church of the Kingdom of God (UCKG) that aimed women. What I want to achieve, analyzing the interaction, is to think about the role that media and the internet technologies have in the formation of those perfomativities, whether by language of gendering of men and women or by technologies of power that shape actors' subjection and subjectivation. <![CDATA[Sobre dinâmicas relacionais, cuidados e sensibilidades éticas no candomblé]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-85872014000200257&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo tem por finalidade mapear e descrever algumas práticas relacionadas à produção de uma performatividade do feminino mimetizada em formas de falar, de se apreender e de experienciar os corpos a partir da circulação de imagens na internet, em páginas da Igreja Universal do Reino de Deus (IURD) voltadas para o público feminino. Meu objetivo ao recuperar essa interação é pensar o papel que a mídia, de modo geral, e as tecnologias da internet, de modo particular, têm na formação de tais performatividades, ora por meio de linguagem de gendramento dos gêneros, ora mediante tecnologias de poder que conformam a sujeição e a subjetivação dos sujeitos.<hr/>This article aims at mapping and describing some practices related to the production of performativity of the female which mimics ways to speak, understand and experience the bodies from the circulation of images on the internet, on pages of the Universal Church of the Kingdom of God (UCKG) that aimed women. What I want to achieve, analyzing the interaction, is to think about the role that media and the internet technologies have in the formation of those perfomativities, whether by language of gendering of men and women or by technologies of power that shape actors' subjection and subjectivation.