Scielo RSS <![CDATA[Trans/Form/Ação]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0101-317320170004&lang=en vol. 40 num. 4 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Palavra do Editor]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-31732017000400007&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA["One for all, and all for one": The problem of universals in De Ente et Essentia of Thomas Aquinas]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-31732017000400009&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN: El presente trabajo pretende estudiar la cuestión de los universales tal como Tomás de Aquino la aborda en su trabajo De ente et essentia. Busca dilucidar el modo de ser propio de los universales en tanto que accidente de la esencia absoluta presente en el entendimiento. Esto no conduce a un nominalismo ya que la esencia entendida es idéntica a la naturaleza existente en el individuo particular, desde el punto de vista de su ser absoluto. Es, en efecto, el ser absoluto de la esencia y su indiferencia con respecto a su darse, ya sea en el particular, ya sea en el entendimiento, lo que posibilita la posesión intencional del ser de lo otro que es precisamente aquello en lo que el conocer consiste en cuanto tal.<hr/>ABSTRACT: The following work attempts to review the issue of the universals such as Thomas Aquinas did in his work De ente et essentia. It pretends to elucidate the specific way of being of the universals as an accident of the absolute essence present in the mind. This does not lead to nominalism because the understood essence is identical to the nature existing in the particular. This way of being of the essence is what precisely allows knowledge as an intentional possession of reality. <![CDATA[Between certainty and doubt: on the origins of cogito in Descartes› work]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-31732017000400021&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN: En la mayor parte de las interpretaciones de la obra de Descartes (1596-1650) se destaca la originalidad de su propuesta escéptica, la radicalidad de las dudas que pone en juego, así como la importancia central del primer principio, sobre el que basa su fundamentación de una filosofía y una ciencia nuevas, el cogito, resultado de la refutación de esas mismas dudas hiperbólicas. Nuestra interpretación pasa por destacar a un autor olvidado, Pierre Charron (1541-1603), cuya obra influyó en la formación del pensamiento cartesiano. Este predicador planteó una propuesta de sabiduría escéptica, de corte académico (y, por ello, relacionada con nociones estoicas) que afecto a la formulación de las ideas de Descartes. De este modo, la certidumbre del cogito se originaría en una disputa escéptica.<hr/>ABSTRACT: In most of the interpretations of the work of Descartes (1596-1650) stands the originality of his skeptical proposal. At the same time, another important trait is the radicalism of the questions that comes into play, as well as the central importance of his first principle, on which he bases the foundation of philosophy and the new science, the cogito, a consequence of the refutation of those same hyperbolic doubts. Our interpretation involves a forgotten author, Pierre Charron (1541-1603), whose works have influenced the formation of Cartesian thought. This preacher raised a skeptical wisdom in academic style (and, therefore, related to Stoic notions) that influence the formulation of the Cartesian ideas. In this sense, the certainty of the cogito raises from a skeptical in dispute. <![CDATA[About terms, propositions and arguments]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-31732017000400047&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO: O Pragmatismo, como proposto por Charles S. Peirce, deve ser considerado um método para a produção teórica de pensamento que visa à construção de conceitos, a qual assume a forma de uma máxima lógica orientadora da conduta científica. Se um conceito é uma relação sígnica e a sua compreensão, um processo sígnico, encontramos na semiótica peirceana uma estratégia para discriminar as etapas da compreensão conceitual e avaliar os significados de termos e conceitos abstratos. Assim, o objetivo deste trabalho é explicar os princípios lógicos que governam os tipos de Signos que mais diretamente estão relacionados à construção de conceitos, a saber: o Símbolo-Remático, o Símbolo-Dicente e o Argumento. Tais signos correspondem à antiga divisão Termo, Proposição e Argumento, modificada de modo a ser aplicável aos signos em geral.<hr/>ABSTRACT: Pragmatism, as proposed by Charles S. Peirce, should be considered a method for the theoretical production of thought that aims the construction of concepts, which takes the form of a logical maxim guiding scientific conduct. If a concept is a sign relationship and its understanding a sign process, we find in Peircean semiotics a strategy to discriminate the stages of conceptual understanding and to evaluate the meanings of abstract terms and concepts. Therefore, the aim of this work is to explain the logical principles that govern the types of Signs that more directly are related to the construction of concepts, namely: the Rhematic Symbol, the Dicent Symbol and the Argument. Such signs correspond to the old division between Term, Proposition and Argument, modified in order to be applicable to the signs in general. <![CDATA[The formal indication as start point of the phenomenological investigation]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-31732017000400067&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN: El presente artículo se centra en algunos de los aspectos centrales de la concepción heideggeriana de la indicación formal. Como es sabido, el filósofo toma como punto de partida en una de las más tempranas exposiciones de este metaconcepto, una explicación delimitativa frente a otras operaciones conceptuales (generalización y formalización). Se revisará críticamente la explicación que Heidegger hace de la generalización a diferencia de la formalización, destacando especialmente que no se trata aquí de una mera distinción entre generalización y formalización, sino de una estructura de fundamentación. En segundo lugar se argumenta que la crítica de Heidegger no se dirige directamente contra la formalización, sino contra el contexto metódico al cual sirve. Por último, a modo de conclusión, se intenta mostrar que para Heidegger concebir la indicación formal como principio (metódico) de la investigación fenomenológica, supone que ella es, por vía negativa, una radicalización de la tendencia a lo formal.<hr/>ABSTRACT: The aim of this article is to focus on central aspects of Heidegger's conception of the formal indication. An early Heideggerian exposition of this meta-concept take as starting point a differentiation from others conceptual operations (generalization and formalization). First, it will be critical discuss the exposition of the generalization. The main point is that the distinction of generalization and formalization is rather a foundational structure than a simple difference. This premise leads to the view that the Heidegger's critical attempt is not addressed to the formalization as such, but rather to the methodological context (transcendental phenomenology) to which the formalization serves. Finally, based on this, it will be claimed that is a necessary condition for the determination of the formal indication as a methodological principle of the phenomenological investigation, that this meta-concept is a radical tendency toward the formal. <![CDATA[Playing ethics and teaching morality: how wittgenstein could help us to apply games to the moral living]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-31732017000400089&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT: In Wittgenstein's Philosophical Investigations the notion of a 'language game' gives human communication a regained flexibility. Contrary to the Tractatus, the ethical domain now composes one language game among others, being expressed in various types of sentences such as moral judgments, imperatives and praises, and being shared in activity by a human form of life. The aim of this paper is to show that the same moves that allow for a moral language game are the ones allowing for learning and teaching about the moral living, where persuasion takes the place of argument by means of a plural appeal. For this purpose, literature would seem to be one of the best tools at our disposal. As a way of exemplifying our moral engagement to literature I proceed at last to a brief analysis of Tolstoy's Father Sergius, to show how playing this game would help us accomplish this pedagogical enterprise.<hr/>RESUMO: Nas Investigações Filosóficas de Wittgenstein, a noção de 'jogo de linguagem' dá à comunicação humana uma nova flexibilidade. Contrariamente ao Tractatus, o domínio da ética compõe agora um jogo de linguagem, entre outros, sendo expresso por vários tipos de sentenças, tais como juízos morais, imperativos e louvores, e sendo compartilhado enquanto atividade por uma forma de vida humana. O objetivo deste artigo é mostrar que os passos que nos permitem falar de um jogo de linguagem moral são os mesmos que possibilitam o aprendizado e o ensinamento da vivência moral, onde a persuasão toma o lugar do argumento, com o uso de apelos plurais. Para esse propósito, a literatura parece constituir uma das melhores ferramentas à nossa disposição. Como forma de exemplificar o nosso engajamento moral para com a literatura, eu procedo, ao final, a uma breve análise da novela Padre Sérgio, de Tolstói, a fim de mostrar que o fato de jogarmos esse jogo nos ajuda a cumprir um empreendimento pedagógico. <![CDATA[Horkheimer between Marx and Schopenhauer: from the pessimistic materialism to the materialist pessimism]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-31732017000400111&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO: Partindo de avaliações retrospectivas de Horkheimer sobre seu percurso intelectual, procuramos mostrar que tanto Schopenhauer quanto Marx constituem uma influência permanente na obra do fundador da teoria crítica: com efeito, a maior evidência de um dos dois autores em certo momento da trajetória de Horkheimer não implica o desaparecimento do outro, mas antes o pressupõe como fundamento, ainda que latente. É que, embora estabeleça uma interlocução com cada um deles considerado isoladamente, o determinante, a nosso ver, é a leitura conjugada que Horkheimer realiza de ambos: por incompatíveis que pareçam, as esperanças de racionalização e emancipação sociais inspiradas em Marx e o pessimismo de Schopenhauer relacionam-se intrinsecamente, donde resultam um materialismo necessariamente pessimista e um pessimismo necessariamente materialista. Pretendemos evidenciar, porém, que, em virtude do modo pelo qual Horkheimer dialoga com a tradição filosófica, bem como em razão de mudanças de configuração histórica e, por conseguinte, teórica, a relação entre o pessimismo de Schopenhauer e o anseio emancipatório animado por Marx assume aspectos diversos e nuançados no decurso de sua obra.<hr/>ABSTRACT: Starting from Horkheimer's retrospective evaluations on his intellectual trajectory, we try to show that both Schopenhauer and Marx are a permanent influence in his work: indeed, the major evidence of one of the two authors at one point in Horkheimer's trajectory does not imply the disappearance of the other one, but rather presupposes him as a basis, even though latent. For although Horkheimer dialogues with each of them separately, what is determining, in our view, is the combined reading that he performs of both: the social rationalization and the emancipation hopes inspired by Marx and the Schopenhauer's pessimism, even though they may seem incompatible, are intrinsically connected, so that there are a necessarily pessimistic materialism and a necessarily materialist pessimism. We intend to evidence, however, that because of the way Horkheimer dialogues with the philosophical tradition and because of the historical and therefore theoretical changes, the relationship between Schopenhauer's pessimism and the aspiration to emancipation inspired by Marx takes on different aspects and nuances in the course of his work. <![CDATA[The critique of the religion as critique of the social reality in Karl Marx’s thought]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-31732017000400133&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO: Não há, no pensamento de Marx, uma elaboração sistemática acerca da religião, embora haja uma crítica a ela enquanto crítica social das condições materiais de existência, que é o fundamento dela. Para Marx, a religião, entendida especificamente como superstição, idolatria, “ópio”, a qual conforma o homem e embaraça a sua consciência, deve ser negada, mas não se trata pura e simplesmente de um desprezo, de uma proibição ou perseguição à religião, nem tampouco de uma negação em geral a ela, uma vez que ela é uma questão privada e deve ser respeitada, mas de desvelar o véu religioso presente na sociedade e no seu ordenamento político, no Estado, que oculta a exploração e a opressão humana. A crítica à religião como crítica da realidade social, da qual ela nasce e é expressão ideal, contribui, de certa forma, para a emancipação social do homem.<hr/> ABSTRACT: it is not to be found in Marx’s thought a systematic elaboration concerning religion, although there is indeed a critical appraisal of it as a result from his social critique of material conditions of human existence which is its foundation. In Marx’s perception, religion is understood specifically as superstition, idolatry, “opiate”, something that pushes man to accommodation and twists his conscience, and as such should be dismissed, this act being not, however, a mere refusal, prohibition or persecution, or a wide negation of it, considering that it is a private issue and as such should be respected, but as an effort to cast off the religious veil covering society and its political ordainment commanded by the State, and hides exploitation and oppression of human beings. Critique of religion as an evaluation of social reality, from which religion derives, is an ideal proposition that to a certain extension contributes to the social emancipation of men. <![CDATA[Intuition and Creation: Philosophy as an Act of Resistance]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-31732017000400155&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO: O objetivo deste artigo é indagar de que maneira a filosofia pode ser compreendida como um ato de resistência. Deleuze introduz essa tese, ao aproximar a filosofia da arte, porquanto ambas são atos de criação. Nesse sentido, o método filosófico de Bergson - a intuição - já indica um tipo de atividade filosófica que se caracteriza, antes de tudo, pela criação de conceitos. Ora, como é que um conceito filosófico pode constituir um ato de resistência? Para responder a essa questão, retomamos uma análise sobre a relação entre o método de intuição e a criação artística, seguida da interpretação deleuziana acerca do que significa ter uma ideia. Contudo, a passagem da ideia ao ato de resistência exige uma transposição do plano teórico para o plano concreto. Com esse intuito, focalizamos um exemplo sugerido pela filosofia de Bergson: a ideia de um possível retorno à vida simples. Isso nos permitirá avaliar até que ponto uma ideia filosófica pode ser confrontada com a realidade no mundo atual e, nesse sentido, entendida como um ato de resistência.<hr/> ABSTRACT: The aim of this article is to ask how philosophy can be understood as an act of resistance. Deleuze introduces this thesis approaching philosophy to art, because both of them are acts of creation. In this sense, the philosophical method of Bergson - intuition - already indicates a kind of philosophical activity which is characterized above all by the creation of concepts. So how could a philosophical concept be an act of resistance? To answer this question, we return to an analysis of the relationship between intuition method and artistic creation, forward by Deleuze’s interpretation of what it means to have an idea. However, the passage from idea to the act of resistance requires a transposition of the theoretical field to the concrete field. With this purpose, we focus on an example suggested by the philosophy of Bergson: the idea of a possible return to the simple life. This will allow us to evaluate the extent to which an idea can be confronted with the reality in today’s world and, accordingly, be understood as an act of resistance. <![CDATA[The forge of myth in The Flies of Sartre]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-31732017000400167&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO: A peça de teatro As moscas, de Sartre, será abordada com o intuito de acompanhar o modo como seu autor reinventa o mito de Orestes, presente na tragédia grega. Sartre subscreve pontos de partida que nos fazem perceber que, em seu diálogo com a tradição, ele trabalha com a liberdade no avesso da necessidade, o que termina invertendo a tradição. Ele adota certa concepção da relação entre o passado e o mundo atual que nos permite ler o mito de Orestes de tal forma que ele não exclui o passado, antes, o exige. Orestes não se faz do nada, sua ação não se estabelece através de uma simples continuidade com o passado. Trata-se de investigar a importância que o passado desempenha no interior dessa peça, assim como indicar, a partir desse ponto de vista, o lugar que nossas aquisições devem ocupar no mundo atual.<hr/> ABSTRACT: The aim of the present article is to shed some light on how Sartre recreates Orestes myth in his play The flies. Sartre show us that his dialogue with the tradition works with freedom as the other side of necessity, which leads to the inversion of tradition. He works with such a conception of the relation between past and present which enable us to consider Orestes in a way that the past is not excluded; on the contrary, it is demanded. Orestes is not out of nowhere, and at the same time his actions are not simply the continuation of the past. The present article intends to analyze the role played by the past in Sartre’s The flies, as well as to point, from this particular standpoint, the place off human acquisitions should have in our present world. <![CDATA[The Conception of Human and Fundamental Rights in theory of ‘justice as fairness’]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-31732017000400187&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO: O presente artigo visa, em um primeiro momento, a analisar a concepção de direitos humanos feita por Rawls, para verificar se a concepção minimalista e não-metafísica apresentada pelo autor é apta a oferecer, nos dias atuais, um ideal moral que sirva de base para uma sociedade internacional democrática e justa.<hr/> ABSTRACT. This article aims, at first, to analyze the conception of human rights by John Rawls, to verify that the minimalist and non-metaphysical conception presented by the author is able to offer, in present days, a moral ideal to serve as a basis for a democratic and fair international Society. <![CDATA[Can thinking prevent us from evildoing? A matter of conscience]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-31732017000400209&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO: A presente incapacidade de o ser humano estar em casa no mundo encontrou expressão numa crise “ecológica” que possui elementos éticos, políticos e ontológicos. Partindo de uma breve elaboração do sentido dessa crise “ecológica” e da sua relação com a própria constituição do ser do humano, este artigo procura traçar um percurso, no quadro do pensamento arendtiano, da relação entre o sentido do ser do humano, a questão da banalidade do mal, a atividade de pensar e o surgimento da consciência moral. Para tanto, o texto faz uso de ferramentas de análise e de descrição fenomenológico-existenciais, para chegar a um tipo de normatividade que não brota de uma necessidade formal dada, mas da própria contingência da fatualidade existencial, isto é, da liberdade, a qual se estabelece como condição de toda a ação, descobrindo-lhe assim a sua própria medida.<hr/> ABSTRACT: The human being’s current inability to be at home in the world has found expression in an “ecological” crisis which has ethical, political and ontological elements. Beginning with a brief elaboration on the meaning of that “ecological” crisis and its relation with the human’s own constitution of being, this paper aims at drawing a path, within Arendtian thought, between the meaning of the being of humans, the issue of the banality of evil, thinking and the emergence of conscience. To that effect, this paper uses phenomenological-existential tools of analysis and description to arrive at a type of normativity that emerges not from any kind of formal necessity, but from the existential factuality’s contingency itself, that is, from freedom, which is established as a condition for all action, thus finding it its own measure.