Scielo RSS <![CDATA[Trans/Form/Ação]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0101-317320170001&lang=pt vol. 40 num. 1 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Palavra do Editor]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-31732017000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[As muitas Faces do Realismo Interno de Hilary Putnam: Um Tributo]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-31732017000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: Este artigo pretende analisar, a partir da obra de Hilary Putnam (1926-2016), algumas das muitas faces de seu realismo interno. Embora seu pensamento seja marcado pelo funcionalismo (posição parcialmente abandonada), são no externalismo e holismo semânticos que repousam suas afirmações-chave. Desse modo, inicialmente, reconstruímos como Putnam salvaguarda o realismo interno e sua posição pragmatista a respeito de Wittgenstein. Em seguida, mostramos como o autor sugere que o debate psicofísico entra em colapso, com base na aceitação do valor das propriedades semânticas para a instanciação do conteúdo mental.<hr/>Abstract: This article analyzes the many faces of Hilary Putnam's (1926-2016) internal realism. Although his thinking is marked by functionalism (a position he partially abandoned), it is in externalism and semantic holism that his key statements rest. Initially, we reconstruct how Putnam's thinking safeguards internal realism and a pragmatic position with respect to Wittgenstein. We then show how the author suggests that the psychophysical debate collapses after the acceptance of the value of semantic proprieties for the instantiation of mental content. <![CDATA[A Liberdade de Escolha em Bergson e Schopenhauer]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-31732017000100025&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: Eu mostro neste artigo que Schopenhauer e Bergson, mesmo abordando o problema da ação livre a partir de pontos de vista filosóficos opostos, concordam em caracterizar as ações humanas de um modo que não é nem determinista, nem compatível com a tese do liberum arbitrium. Schopenhauer, embora equivocadamente tente demonstrar a necessidade de tais ações, é obrigado a reconhecê-las como grundlos e imprevisíveis, enquanto Bergson, embora pretenda mostrá-las como sendo livres, ao final admite que elas não são objeto de uma escolha através da razão. Essa coincidência inesperada entre ambos os filósofos, a respeito do problema da liberdade da ação humana, será explorada neste texto.<hr/>Abstract: I show in this paper that Schopenhauer and Bergson, although approaching the problem of free action from opposed philosophical standpoints, agree in characterizing human actions in a way which is neither determinist nor compatible with the liberum arbitrium thesis. Schopenhauer, although mistakenly trying to demonstrate the necessity of such actions, is obliged to recognize then as grundlos and unpredictable. Bergson, although intending to show such actions as free, in the end admits that they are not a matter of a reasonable choice. It is this unexpected agreement between both philosophers on the problem of the freedom of human action that will be explored in this paper. <![CDATA[O Ensaio em Lukács: Estilo Tardio e a Forma da Juventude]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-31732017000100051&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: No presente ensaio, procuro estabelecer afinidade de leitura entre a tradição cética e a dialética, por intermédio do conceito de crítica.<hr/>Abstract In this article I look to establish affinities between the skeptical tradition and the dialectic, by means of the concept of criticism. <![CDATA[Do Génio ao jogo. O papel da Técnica na Transformação dos Valores Estéticos em Walter Benjamin]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-31732017000100087&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: Analisando o papel desempenhado pela questão da técnica no pensamento de Walter Benjamin, o artigo debruça-se sobre a transformação dos valores estéticos, na modernidade. As técnicas de reprodução/registo inventadas nos séculos XIX e XX, como a fotografia e o cinema, obrigaram a uma revisão das articulações entre arte, técnica e história, articulações que Benjamin desenvolveu em diversos sentidos. Contudo, não encontramos, nos seus textos, uma filosofia da técnica de princípios claramente estabelecidos. Portanto, o presente artigo visa estabelecer uma constelação de temas, os quais, brotando dos seus textos, nos permitem clarificar como a técnica influencia a transformação e a criação de valores estéticos, sendo estes entendidos como eixos em torno dos quais se dão a produção e a crítica dos fenómenos estéticos. A fotografia, constituindo um momento de viragem incisivamente estudado pelo autor, é o fio condutor das diferentes leituras. Historicidade da percepção; dimensão política da arte; sua relação com a memória; elemento de jogo: são estes os quatro eixos em torno dos quais se procura clarificar e, sempre que possível, prolongar a proposta benjaminiana.<hr/>Abstract: Analyzing the role played by the question of technology in Walter Benjamin's thought, this article delves into the transformation of aesthetic values in modernity. The technologies of reproduction and recording invented during the 19th and 20th centuries, such as photography and cinema, led to a reformulation of the relationship between art, technology, and history, which Benjamin examined in various ways. However, we do not find in his texts a philosophy of technology with well-defined principles. Therefore, this article aims at establishing a constellation of themes emerging from his texts, that allows us to clarify the way technology promotes the transformation and creation of aesthetic values. These values are here understood as axes around which the production and the critique of aesthetic phenomena occur. Photography, as a turning point that was incisively studied by the author, is the leading thread in the different readings of his work. The historicity of perception; the political dimension of art; its relation with memory; the element of play: these are the four axes around which a clarification and, whenever possible, an expansion, of Benjamin's ideas are discussed. <![CDATA[Três Faces de um Poema. Leitura do "Poema de Sete Faces", de Carlos Drummond de Andrade]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-31732017000100109&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: O presente ensaio visa a interpretar o "Poema de Sete Faces", de Carlos Drummond de Andrade. O exercício de redução fenomenológica, a ambiguidade, a percepção e o corpo próprio, entre outros conceitos da Fenomenologia da percepção, de Merleau-Ponty, orientam o trabalho de leitura, estruturado a partir dos seguintes temas: o lado gauche, a correlação eu-mundo (que apenas se completa na poesia meridiana) e a primazia do olhar. Tal procedimento de leitura reúne o poema hepta-partido em três faces ou tensões fundamentais, levando em conta os efeitos das imagens.<hr/>Abstract: The purpose of this essay is to interpret Carlos Drummond de Andrade's Poema de Sete Faces (Poem of Seven Faces). Phenomenological reduction, ambiguity, and corporeality, among other concepts in the Phenomenology of Perception by Merleau-Ponty, lead and structure a reading based on the following themes: the left side, the correlation between self and world, and the primacy of perception. Such a reading brings together the seven part poem and dwivides it into three aspects or fundamental tensions, taking into consideration the effects of metaphor. <![CDATA[La Emancipación de Un Cuerpo Sin Órganos Puesta a Prueba: 31ª Bienal de São Paulo]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-31732017000100127&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: El presente artículo propone que la 31ª Bienal de Sao Paulo entraña un afán emancipador para los "sin tierra" - errantes, migrantes y viajeros. Para ello se conforma como un cuerpo sin órganos (CsO), que despliega estrategias liberadoras promoviendo: desarticulación, experimentación, vagabundeo y tránsito de sujetos y pueblos. Esta Bienal, en tanto CsO, mueve intensidades como flujos sensibles por los intersticios de los proyectos artísticos dispuestos en organismo. Acá el CsO es un conjunto de prácticas reservadas a desterritorializar los estratos del "organismo social" y hacer estallar los órganos estructurados en dichos sistemas.<hr/>Abstract: This article shows that the 31st Sao Paulo Biennial has an emancipatory affinity for the landless - wanderers, migrants, and travelers. As such it becomes a Body without Organs (BwO) that displays liberating strategies, promoting disarticulation, experimentation, wandering, and the transit of subjects and peoples. This Biennial, as a BwO, moves intensities as sensible flows through the interstices of the artistic projects inside the organism. Here, the BwO becomes a set of practices that deterritorialize the strata of the "social organism", making the structured organs in these systems explode. <![CDATA[Diferentes Diferencias]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-31732017000100151&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: El artículo realiza una precisión conceptual respecto a la idea de diferencia trabajada por algunos autores ligados al "pensamiento de la diferencia". Estas diferentes diferencias constituirán una trama en donde cada una se mostrará en su irreductibilidad y constitutiva vinculación a las otras; unas diferencias convergerán con otras o simplemente las desplazarán. La hipótesis es que la diferencia ontológica, la diferrance, la diferencia pura, la diferencia de los cuerpos y la diferencia colonial muestran que el problema de la diferencia, llevado a ámbitos concretos como diferencias de género, diferencias étnicas, etc., ha de ser siempre trabajado desde el carácter irreductiblemente plural de la diferencia.<hr/>Abstract: This article presents the idea of "difference" as discussed by some authors linked "difference thinking". These different differences constitute a drama where each one will be displayed in its irreducibility and its constitutive relationship to the others; some differences will converge with others or simply displace them. Ontological difference, difference, pure difference, the difference of bodies, and colonial difference, show that the problem of difference, when brought into specific areas such as gender, ethnicity, etc., must always be approached from the irreducibly plural nature of difference. <![CDATA[Zizek com lacan em: kant sem Sade. Liberdade como Reapropriação do Gozo]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-31732017000100165&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: Neste artigo, pretendemos trabalhar, a partir de uma leitura de Zizek e Lacan, a perspectiva radical de liberdade como superação da dialética entre a Lei moral kantiana e o gozo sádico. Para isso, procuramos primeiramente mostrar como Lacan articula a relação de Kant com Sade, para, em seguida, pensar como, segundo Zizek, o psicanalista encontra uma saída para o princípio de liberdade kantiana, a partir da ética do desejo puro, o que nos permitirá pensar um Kant sem Sade.<hr/>Abstract: In this article, based on a reading of Zizek and Lacan, we discuss the radical perspective of freedom as an overcoming of the dialectic between the Kantian moral law and sadistic joy. We first try to show how Lacan articulates Kant's relationship with Sade, and then consider how, according to Zizek, the psychoanalyst finds an outlet for the Kantian principle of freedom based the ethics of pure desire, which allows us to think of a Kant without Sade. <![CDATA[Donación y Subjetividad en La Nueva Fenomenología en Francia: Marion, Romano y Barbaras]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-31732017000100187&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: El siguiente trabajo tiene por objetivo examinar la Nueva fenomenología en Francia, a través de las obras de Marion, Romano y Barbaras. Nuestra hipótesis de lectura es que estas fenomenologías, por un lado la de Marion y Romano, y por el otro la de Barbaras, coinciden en dos cuestiones: 1) el privilegio que otorgan a la donación y, 2) la necesidad de pensar la subjetividad abandonando el paradigma de la subjetividad trascendental husserliano. Ambas propuestas requieren de un examen de las intenciones metódicas de la fenomenología husserliana y es, en dicha discusión, que ganan, al mismo tiempo, la originalidad de su marcha fenomenológica.<hr/>Abstract: The aim of this paper is to examine the new phenomenological tendencies in France through the works of Marion, Roman, and Barbaras. Our hypothesis is that these phenomenologies, on the one hand those of Marion and Romano, and on the other hand that of Barbaras, agree on two main points: 1) the priority given to donation and 2) the need to think about subjectivity by putting aside Husserl's paradigm of transcendental subjectivity. We suggest that both philosophical approaches require an examination of Husserl's methodological pretensions, because it is in this context that the originality of their own phenomenological ideas can be noticed. <![CDATA[Sobre El Abuso de Lo Necesario A Posteriori]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-31732017000100211&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: El presente escrito argumenta cómo el denominado abuso de lo necesario a posteriori, propuesto en Beebee y Sabbarton-Leary (2010), asume erróneamente que: a) los enunciados necesarios a posteriori requieren un compromiso metafísico con un esencialismo no trivial; y b) que el experimento mental de la tierra gemela cumple un rol evidencial en la determinación de lo necesario a posteriori. Contra a), se sostiene que lo necesario a posteriori no requiere un compromiso esencialista no trivial; a lo sumo, el esencialismo no trivial es consecuencia de la propuesta de lo necesario a posteriori. Contra b), se afirma cómo el experimento mental de la tierra gemela cumple un rol subsidiario, explicativo y no evidencial. Esto evita un compromiso ontológico con el nexo concebible - posible. Luego, se discute cómo la noción de co- referencialidad rígida (de jure - de facto) es una vía de solución a la exigencia de esencialismo no trivial. Finalmente, se considera de qué modo el esencialismo científico de Brian Ellis, al enunciar condiciones a priori de satisfacción, no afecta la justificación de lo necesario a posteriori. Del mismo modo, se defiende un nexo término rígido de jure/clase sustancial - término rígido de facto/clase propiedad.<hr/>Abstract: This paper discusses how the so-called "abuse of the necessary a posteriori", proposed by Beebee and Sabbarton-Leary (2010), erroneously assumes that: a) necessary a posteriori statements require a metaphysical commitment to a non-trivial essentialism, and b) the thought experiment of the twin earth fulfills an evidential role in determining the necessary a posteriori. Against a), it is argued that the necessary a posteriori does not require a non-trivial essentialist commitment; at most, nontrivial essentialism is a consequence of the necessary a posteriori. Contra b), it is stated how the thought experiment of the twin earth fulfills a subsidiary, explanatory, and non-evidential role. This prevents an ontological commitment to the conceivable-possible connection. It is then discussed how the notion of rigid coreferentiality (de jure-de facto) is a way of solving the non-trivial essentialism requirement. Finally, we consider how Brian Ellis' scientific essentialism, in stating a priori conditions of satisfaction, does not affect the necessary a posteriori justification. <![CDATA[O Contrato De Gláucon]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-31732017000100235&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: O Livro II da República de Platão se inicia com um desafio de Gláucon para Sócrates, onde este deve provar que o homem justo é, de toda maneira, melhor do que o injusto. Para isso, pedirá que Sócrates defenda a justiça por si mesma e censure a injustiça. O discurso de Gláucon pode ser dividido em três partes, sendo a primeira dedicada à origem e à natureza da justiça; a segunda irá indicar a justiça como algo necessário, mas não como um bem; e a terceira, na qual ele irá tentar provar que a vida do injusto é melhor do que a do justo. Neste trabalho, iremos nos centrar em seu primeiro argumento e de que maneira Gláucon defende a justiça através de um contrato.<hr/>Abstract: Book II of Plato's Republic opens with Glaucon's challenge to Socrates, where the latter must prove that the just man is in all ways possible better than the unjust one. Glaucon asks Socrates to advocate justice for it's own sake and to censor injustice. Glaucon's discourse can be divided into three parts. The first is dedicated to the origin and nature of justice; the second argues that justice is something necessary, but is not a good. In the third part, he tries to prove that the unjust life is better than the just one. This work focuses on the first speech and on how Glaucon defends justice by means of a contract. <![CDATA[Discursos Duplos (Dissoi Logoi), Tradução Anotada]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-31732017000100253&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: Tradução anotada do tratado anônimo sofístico datado do começo do séc. IV a.C., Dissoi Logoi, ou "Discursos Duplos". A apresentação do texto traz informações básicas sobre transmissão do texto, autoria, datação e uma pequena discussão sobre a caracterização das teses nele presentes. As notas da tradução analisam passagens e conceitos importantes, sugerem questões e inter-relações com outras obras, buscando traçar um panorama possível de interpretação do texto. O tratado, incompleto, compõe-se de nove pequenos capítulos que versam sobre temas importantes durante o período de atuação do movimento sofista e pode ser considerado um exemplar das técnicas retóricas ensinadas por esses pensadores.<hr/>Abstract: This article is a translation, followed by notes, of the anonymous Sophist treatise from the 4th century b.c., Dissoi Logoi (Twofold Arguments). The introduction provides basic information about text transmission, authorship, and date of composition, as well as a brief discussion of the work's content. Important passages and concepts are analyzed in the notes to the translation. In addition, questions about the work and its interrelations with other works are discussed, and a reading of the text is developed. The treatise was transmitted in an incomplete form and contains nine small chapters on the central themes of the Sophist movement. It can be considered an example of the rhetorical techniques taught by those thinkers.