Scielo RSS <![CDATA[Cadernos CEDES]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0101-326220150002&lang=es vol. 35 num. 96 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Educação de adultos: balanços e perspectivas]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622015000200165&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Youth and Adult Education: contributions of papers in Brazilian journals indexed in SciELO database (2010-2014)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622015000200173&lng=es&nrm=iso&tlng=es <title>RESUMO:</title><p>Este trabalho apresenta pesquisa bibliográfica sobre temas, abordagens e proposições de 79 artigos referentes à Educação de Jovens e Adultos (EJA) disponíveis em periódicos brasileiros indexados na base SciELO (2010-2014). Chama a atenção o quantitativo de publicações do quinquênio superar o da década anterior e a concentração de textos voltados à escolarização. Dentre as proposições, está a de uma política de Estado para a EJA, da Alfabetização ao Ensino Médio, considerando os diferentes contextos marcados pela diversidade, e de oferta/aprimoramento de formação docente. Dentre os temas emergentes, destacam-se: Educação Profissional integrada à Educação Básica; Educação na Prisão; e Educação e Saúde. Identificou-se a presença pouco significativa em relação a Arte, Educação Ambiental e História, com silêncio em Tecnologias da Informação e Comunicação e Geografia. A Educação Popular aparece discretamente, contudo, a problematização de questões teórico-metodológicas remete à reflexão sobre seus princípios na contemporaneidade.</p><hr/><title>ABSTRACT:</title><p>This study presents a bibliographic research on the themes, approaches and propositions of 79 papers related to Youth and Adult Education and available in Brazilian journals indexed in SciELO database (2010-2014). It is possible to note that the quantity of publications in this five-year period exceeds the amount in the previous decade and the concentration of texts focused on schooling also draws attention. Among the propositions, there is a state policy for Youth and Adult Education, the Literacy in High School, considering different contexts marked by diversity and the provision/improvement of teacher education. The following are included among the emergent themes: Professional Education integrated to Basic Education; Education in Prison; Education and Health. There was minimal presence of Arts, Environmental Education and History, and silence in relation to Information and Communication Technologies and Geography. The presence of Popular Education is discreet; however, the problematization of theoretical and methodological issues leads to the reflection on its principles in contemporary times.</p> <![CDATA[Transformations in Youth and Adult Education policies in Brazil at the beginning of the third millennium: an analysis of national and international agendas]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622015000200197&lng=es&nrm=iso&tlng=es <title>RESUMO:</title><p>O ensaio analisa as transformações nas políticas de educação de jovens e adultos (EJA) no Brasil do início do século XXI, face aos direitos reconhecidos na legislação nacional e aos compromissos assumidos em fóruns internacionais (alguns dos quais estão sendo revistos em 2015). Com base em revisão da literatura e análise de políticas, o artigo destaca a ampliação do reconhecimento jurídico de direitos dos jovens e adultos à formação e a institucionalização da modalidade nas políticas de educação básica. O resultado das políticas de EJA, entretanto, frustrou as expectativas e ficou distante dos direitos proclamados e das metas compromissadas, evidenciando que a cultura do direito à educação ao longo da vida não está ainda enraizada na sociedade e nos governos.</p><hr/><title>ABSTRACT:</title><p>This essay analyzes the transformations in Youth and Adult Education policies in Brazil at the beginning of the 21<sup>st</sup> century, in view of rights that are recognized in the national legislation and the commitments that have been undertaken at international forums, (some of which are being revised in 2015). Based on literature review and policy analysis, the article highlights the expansion of the legal recognition of the rights of youth and adults to education and the institutionalization of this modality in basic education policies. The results of youth and adult education policies, however, have frustrated expectations and have remained distant from the proclaimed rights and goals to which we have committed ourselves, making it evident that the culture of lifelong education has not yet been rooted in society and in governments.</p> <![CDATA[Popular education as resistance and human emancipation]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622015000200219&lng=es&nrm=iso&tlng=es <title>RESUMO:</title><p>O artigo visa a contribuir com o debate hoje instaurado sobre a concepção de Educação Popular na América Latina. A matriz teórica e analítica é o Materialismo Histórico Dialético e a pesquisa é de cunho bibliográfico e qualitativo. Parte-se da constatação de que essa concepção educativa está em processo de refundamentação. Nessa reflexão, busca-se resgatar suas origens e acumulados; bem como entender a sua atualidade. Conclui-se destacando aspectos teóricos a serem enfrentados e aprofundados e delineando alguns desafios colocados ao campo que a assume, para que possa continuar contribuindo nos processos de resistência visando à emancipação humana.</p><hr/><title>ABSTRACT:</title><p>The article aims to contribute to the debate established today on the conception of Popular Education in Latin America. The theoretical and analytical matrix is the Dialectical and Historical Materialism and the research has a bibliographic and qualitative approach. We start from the observation that this education conception is in the process of reformulating its theoretical foundation. In this reflection, we seek to rescue its origins and accumulated history, as well as understand its present time. We conclude by highlighting theoretical aspects to be faced and deepened and by outlining some challenges posed to the field that assumes it, so one can continue contributing to the processes of resistance aiming at human emancipation.</p> <![CDATA[Education for youth and adults in situations of deprivation of liberty]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622015000200239&lng=es&nrm=iso&tlng=es <title>RESUMO:</title><p>A intenção deste artigo é tecer reflexões sobre o papel da educação escolar para jovens e adultos em um espaço singular: a prisão. Esta instituição se propõe a (re)inserir pessoas à vida em sociedade, melhor preparadas para o convívio social e dotadas de conhecimentos, habilidades e valores que, na maioria das vezes, não tiveram assegurados ao longo da vida. Nos espaços prisionais é fundamental a escuta de pessoas que são silenciadas pelas normas do sistema e abrir espaços para as narrativas de vida é dar-lhes oportunidade de saber-se no passado-presente. Nessa perspectiva, a Educação para Jovens e Adultos em espaços de privação de liberdade deve estar pautada nos ideais da educação popular, que tem o homem e a vida como centro do processo educativo, e em que o aprender a ler, escrever e interpretar perpasse esse movimento de (re)construção da cidadania e de humanização das pessoas.</p><hr/><title>ABSTRACT:</title><p>The intent of this paper is to present reflections on the role of Youth and Adult Education in a singular space: prison. This institution aims to (re)insert people into life in society - people who are better prepared for social life and who have knowledge, skills and values that, most of the time, were not offered throughout their lives. In prison spaces, it is fundamental to listen to people who are silenced by the system's norms. To open spaces for their life narratives is to give them the opportunity to belong in the past-present. In this perspective, Youth and Adult Education in spaces of deprivation of liberty must be based on ideals of popular education, which has man and life as the center of the educational process, and in which learning to read, to write and to interpret, permeate this movement of (re)constructing one's citizenship and people's humanization.</p> <![CDATA[Crossing bridges at youth and adult education: sharing knowledge through university extension courses]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622015000200257&lng=es&nrm=iso&tlng=es <title>RESUMO:</title><p>Para articular reflexões acerca da produção de conhecimento, no campo da Educação de Jovens e Adultos (EJA), na dinâmica da extensão universitária, focamos o Programa de Educação de Jovens e Adultos (Peja), desenvolvido na Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (Unesp) desde 2001. Os objetivos que organizam a atuação no Programa são: o acompanhamento de pessoas pouco ou nada escolarizadas e a formação de educadores, graduandos em licenciaturas diversas que atuam nas atividades de ensino, em instituições sociais diversas. O artigo remete a uma análise sistemática das fontes materiais utilizadas nas propostas de intervenção e estudos, aportada na história cultural com foco nas práticas culturais, em estudos da linguagem na perspectiva da interlocução e na abordagem histórico-cultural, base para a construção de objetos de pensamento. A imersão nas fontes traz à superfície temas que contribuem para a reflexão ao constituírem-se em subsídios inerentes às práticas educacionais, culturais, políticas.</p><hr/><title>ABSTRACT:</title><p>To articulate reflections on the production of knowledge in the field of Youth and Adult Education, EJA, in the dynamics of University extension courses, we focus on the Youth and Adult Education Program (Peja), developed at <italic>Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquista Filho"</italic> (Unesp) since 2001. The objectives that organize the activities in the program are: assisting people with little or no instruction, and training educators and graduate students pursuing various Bachelor's degrees who work in teaching activities in various social institutions. The article refers to a systematic analysis of the material sources used in the intervention proposals and studies, based upon the cultural history with a focus on cultural practices, in language studies under the perspective of dialogue and the cultural-historical approach, the basis for the construction of objects of thought. Immersion in the sources brings to the surface issues that contribute to the reflection when constituting inherent subsidies to educational, cultural and political practices.</p> <![CDATA[Communicative Methodology in Adult Education]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622015000200277&lng=es&nrm=iso&tlng=es <title>RESUMEN:</title><p>Este artículo analiza la metodología de investigación comunicativa para la transformación social de la educación de personas adultas. A partir de sus elementos clave: inclusión de las voces de las personas participantes, ruptura del desnivel metodológico y reconocimiento de la inteligencia cultural. Esta metodología ha sido la base con la que investigaciones del más alto rango científico europeo han logrado un destacado impacto científico, político y social al generar actuaciones de educación de personas adultas con las cuales los colectivos vulnerables superan la exclusión social y promueven su prevención.</p><hr/><title>ABSTRACT:</title><p>This article analyzes the communicative research methodology for the social transformation of adult education, based on its key elements: the inclusion of the participants' voices, the rupture of the methodological gap and the acknowledgement of cultural intelligence. This methodology has been the basis with which research at the highest European scientific rank has achieved scientific, political and social impact when developing adult educational actions through which vulnerable groups have overcome social exclusion and promoted its prevention.</p> <![CDATA[Paulo Freire: reading the world and reading the word]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622015000200291&lng=es&nrm=iso&tlng=es <title>RESUMEN:</title><p>Este artículo analiza la metodología de investigación comunicativa para la transformación social de la educación de personas adultas. A partir de sus elementos clave: inclusión de las voces de las personas participantes, ruptura del desnivel metodológico y reconocimiento de la inteligencia cultural. Esta metodología ha sido la base con la que investigaciones del más alto rango científico europeo han logrado un destacado impacto científico, político y social al generar actuaciones de educación de personas adultas con las cuales los colectivos vulnerables superan la exclusión social y promueven su prevención.</p><hr/><title>ABSTRACT:</title><p>This article analyzes the communicative research methodology for the social transformation of adult education, based on its key elements: the inclusion of the participants' voices, the rupture of the methodological gap and the acknowledgement of cultural intelligence. This methodology has been the basis with which research at the highest European scientific rank has achieved scientific, political and social impact when developing adult educational actions through which vulnerable groups have overcome social exclusion and promoted its prevention.</p>